Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fiskeglæde

 Besvar Besvar
Forfatter
Morten Østergaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
M_Østergaard

Tilmeldt:: 19 Dec 2006
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér M_Østergaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fiskeglæde
    Sendt: 03 Dec 2009 kl. 10:41
Hejsa alle.

I denne tid med masser af diskusioner over en masse ligegyldige ting, synes jeg vi skal huske på en ting. Glæden ved at fange en fisk. Se eksempelvis disse gutter her. Det kaldes fandme glæde over en fangst. Måske kunne mange mennesker lærer noget af dette.

- se linket HER

K&B morten
Til top
Bjarne Lund Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
bjarne l

Tilmeldt:: 11 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjarne l Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2009 kl. 10:56
det er f....... fiskeglæde..... :o)

/Bjarne
Til top
Morten Østergaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
M_Østergaard

Tilmeldt:: 19 Dec 2006
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér M_Østergaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2009 kl. 11:09
Ja det er det Bjarne Og det er lige der pointen i al lystfiskeri er. Men nogle gange glemmer vi glæden over fangsten:( Og nu træder jeg måske forkert. men glæden over andres fangst.(y)

K&B Morten
Til top
Henrik Poulsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Blueline

Tilmeldt:: 11 Jun 2006
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 174
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Blueline Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2009 kl. 11:15
DU TRÆDER IKKE FORBI OG ENIG!
Til top
Morten Østergaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
M_Østergaard

Tilmeldt:: 19 Dec 2006
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér M_Østergaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2009 kl. 11:18
Dejligt at hører Henrik. Men man skal jo træde blødt i disse tider, hvis du forstår sådan en lille en:)

// Morten
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2009 kl. 12:14
Hej Morten,

Jeg har bestemt ikke nogen problemer med at glæde mig over andres fangst - men det kræver at fangeren selv udviser glæde over fangsten og respekt for byttet.

Med udgangspunkt i den store laks på forsiden, har jeg meget svært ved at vise glæde, når fangeren helt åbenlyst udviser en mangel på egen glæde over fangsten og respekt for fisken. Hvis en af os fangede en 9 kg laks, ville vi så ikke sørge for at tage nogle ordentlige billeder, som viste fisken den respekt den fortjener - i stedet for at smide den i indkørslen på en sort affaldspose, med bugen sprættet op, frosne øjne og en jernring gennem mund og hvad der er tilbage af gællerne ?? Jeg ville i hvert fald, det andet er respektløst og jeg er ret sikker på, at hvis fangeren havde gidet at bruge 5 minutter på at vaske fisken, tage nogle gode billeder og skrevet en ordentlig fangstrapport - ja, så havde der slet ikke været nogen sag ;-)

Sådan her skal det gøres - se linket HER - her er der tale om ægte fiskeglæde og begejstring over en flot fangst (y)
Til top
Morten Østergaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
M_Østergaard

Tilmeldt:: 19 Dec 2006
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér M_Østergaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2009 kl. 12:22
Hej Jan.

Det er heller ikke min mening med dette inlæg. Ville bare lige gøre opmærksom på, at man godt kan glæde sig over andres fangst, for har tit været ude for megen misundelse og bitterhed over, at jeg har fanget en fisk på kysten, hvor der tilfeldigvis er andre fiskere tilstede. Og så synes jeg simpelthem at alle dem der har lyst skulle se den video. Den er simpelthen bare skide god. Kunne ikke lade være med at grine.

//morten
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2009 kl. 16:41
fiskeglæde er jo mange ting, nogle har virkelig stor glæde ud af og binde fluer i hundredevis, uden de egentlig får dem brugt..

andre elsker og sidde på en sten, drikke kaffe og ryge i pibe tobak, og se ud over havet, også fiske måske en time eller to i løbet af de ti timer de er væk hjemmefra..

andre glæder sig ved at gå langt oppe i vandløbene og tage små bækørreder på orm..

fiskeglæde kan man ikke definere, om jeg fanger noget eller ej, har intet betydning for om turen har været god eller ej, jeg går mere op i at få tiden væk fra en stresset hverdag, få nydt naturen og måske se andre fange fisk..

selvfølgelig er det da glædeligt når alt klapper og man står med flex på klingen, og ser en fisk tage udløb..

men må indrømme jeg ikke forstår når folk nedgør andre, vi skal alle være her, der er bare så mange forskellige måder at gøre det på, og det med at noget er finere end andet, der må jeg indrømme jeg står af, er da fint nogle har råd til en tur til 60.000 kr for at fange monster ørreder, mens andre måske knap har råd til bussen for at komme ud til kysten..

men begge har glæden ved at fiske, også er det ligegodt om du er rig eller fattig, har en komplet serie af sage fluestænger, eller har en billig stang og hjul fra det lokale supermarked..

Til top
christian ottesen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
teddythebear

Tilmeldt:: 03 Maj 2006
Geografisk: hadsten
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér teddythebear Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2009 kl. 17:10
Hej Jan

´´Med udgangspunkt i den store laks på forsiden, har jeg meget svært ved at vise glæde, når fangeren helt åbenlyst udviser en mangel på egen glæde over fangsten og respekt for fisken. Hvis en af os fangede en 9 kg laks, ville vi så ikke sørge for at tage nogle ordentlige billeder, som viste fisken den respekt den fortjener - i stedet for at smide den i indkørslen på en sort affaldspose, med bugen sprættet op, frosne øjne og en jernring gennem mund og hvad der er tilbage af gællerne ?? Jeg ville i hvert fald, det andet er respektløst og jeg er ret sikker på, at hvis fangeren havde gidet at bruge 5 minutter på at vaske fisken, tage nogle gode billeder og skrevet en ordentlig fangstrapport - ja, så havde der slet ikke været nogen sag ;-)´´


så skriger hver fiber i min krop, når du sådan gør dig til smagsdommer over hvad der er rigtigt og forkert, hvordan man skal fejre sin fangst og ikke bør gøre det. Det er en fuldstændig personlig og subjektiv holdning du fremfører og jeg har aldrig brudt mig om, at nogle folk skal stå med den løftede pegefinger og fortælle hvad andre skal gøre, mene og sige.

Knæk og bræk

Christian
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2009 kl. 17:37
Hej Christian,

Har du så ikke lige gjort dig selv skyldig i samme sag - nemlig gjort dig til smagsdommer over hvad jeg må mene og skrive ?

Men selvfølgelig - hvis du syntes det er ægte fiskeglæde (som dette indlæg jo handler om) at smide sit livs fangst i en sort affaldssæk, slæbe den hjem og smide den i indkørslen og tage et mildest talt halv-dårligt billede som det eneste minde for livet, ja - så er vores Verden og opfattelse af begrebet ´´lyst´´fiskeri og fiskeglæde uendeligt langt fra hinanden.
Til top
christian ottesen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
teddythebear

Tilmeldt:: 03 Maj 2006
Geografisk: hadsten
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér teddythebear Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2009 kl. 17:46
Jeg mener bestemt ikke at jeg gør mig til dommer over hvad du må mene og skrive, det har jeg ikke på noget tidspunkt gjort.

Med hensyn til ´´fiskeglæde´´, så er alle vokset op med forskellige værdier og syn på hvordan man gør og siger ting. Vi er overhovedet ikke uenige i at en fisk gør sig bedst på et flot billede og at man skal behandle sin fangst med respekt. Det er ikke det her handler om, jeg pointerer blot, at jeg ikke bryder mig om at blive dunket i hovedet og når folk belærer mig om hvordan jeg skal agere og mene, ja så stejler jeg fuldstændig.

Jeg tror, vi i bund og grund er enige.

Knæk og bræk

Christian
Til top
Søren Eriksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
soren72

Tilmeldt:: 07 Aug 2003
Geografisk: Kbh.
Status: Offline
Beskeder: 244
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér soren72 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2009 kl. 17:46
Jeg er bare glad for at jeg har en dejlig fluestang, besidder ingen sygdom, har ingen gæld... fanger mange havørreder men ikke pt..... Sådan er det...

Og så gør det mig glad jeg ikke sidder og koger suppe på ligeyldige fiskehistorier... og vurderer om det er sandt eller ikke er sandt. Jeg genudsætter 99% af mine fisk og er blot taknemmelig for at vi har så meget ´´næsten´´ gratis fiskevand

Søren alis Freerider...
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2009 kl. 18:22
Søren Eriksen skrev: Jeg er bare glad for at jeg har en dejlig fluestang, besidder ingen sygdom, har ingen gæld... fanger mange havørreder men ikke pt..... Sådan er det...

Og så gør det mig glad jeg ikke sidder og koger suppe på ligeyldige fiskehistorier... og vurderer om det er sandt eller ikke er sandt. Jeg genudsætter 99% af mine fisk og er blot taknemmelig for at vi har så meget ´´næsten´´ gratis fiskevand

Søren alis Freerider......


ja vi bør egentlig være glade for vi overhovedet er i stand til at komme ud og fiske..

fanger ingen havørreder, hverken pt eller normalt, men glæden ved at binde fluer, gå på kysten eller i åen, og bare vente på man en dag er på rette sted på rette tid, det er nok til man bliver ved og ved med at forsøge sig..
Til top
Ib R. Larsen. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ibrl

Tilmeldt:: 03 Jul 2004
Geografisk: Vestsjælland.
Status: Offline
Beskeder: 121
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ibrl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2009 kl. 18:23
Kan ikke huske hvem der skrev dette. Men det passer.!

Hvor flygtigt vort liv,
fuldt af sorger og kiv,
og snart er det hele forganget.
Det` et miskmask af penge og slid og besvær,
og hvor er den løn, vi har fanget?

Men glem alt besvær
i det dejlige vejr,
ja selv om det truer fra sky!
Hold måde med sorgen
og syng til i morgen
og fisk så og fisk så påny !




Venligst Ib r. Larsen
Til top
Morten Østergaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
M_Østergaard

Tilmeldt:: 19 Dec 2006
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér M_Østergaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2009 kl. 10:36
Alle de kommentarer, som slet ikke er meningenmed dette indlæg.

Jeg faldt over videon og ville vise dem til de personer, som eventuelt havde lyst til at se den.

Men så tager tråden en helt forkert drejning. Det synes jeg er lidt ærligt. Nå, fred være med det

K&B Morten
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2009 kl. 11:03
Morten Østergaard skrev: Alle de kommentarer, som slet ikke er meningenmed dette indlæg.

Jeg faldt over videon og ville vise dem til de personer, som eventuelt havde lyst til at se den.

Men så tager tråden en helt forkert drejning. Det synes jeg er lidt ærligt. Nå, fred være med det

K&B Morten



Tja!, så må du jo være mere præcis i dit oplæg, samt udvise en lille smule mere respekt for din målgruppe ---> f.eks., så er linien, hvori du omtaler andre menneskers diskussioner, som værende omhandlende ligegyldige ting - vel ikke den mest positive måde at møde andre mennsker på.

Til top
Morten Østergaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
M_Østergaard

Tilmeldt:: 19 Dec 2006
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér M_Østergaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2009 kl. 11:06
HOld kæft en gang lort at lukke ud.

GO WEEKEND!
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2009 kl. 11:25
Morten Østergaard skrev: HOld kæft en gang lort at lukke ud.

GO WEEKEND!


Jeg tillader mig lige at spørge -pænt- hvad du regner med at opnå med den her afsluttende kommentar???
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2009 kl. 11:30
Et kursus i kommunikation kan varmt anbefales - da du jo helt klart ikke magter at bringe dit budskab frem.

A.H.
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2009 kl. 11:57
Enig med Steen og Tom - beklager Morten, men den dåse med orm åbnede du altså selv i de første par indlæg ;-)
Til top
Morten Østergaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
M_Østergaard

Tilmeldt:: 19 Dec 2006
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér M_Østergaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2009 kl. 15:29
Hej Jan

Hehe. Ormene havde det sku ikke for godt så:)
Beklager mine udbrud. Dagen har sku været rimelig rådden.
God weekend til alle:)

K&B Morten
Til top
Rasmus Hestehauge Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Hauge Avatar

Tilmeldt:: 15 Jun 2007
Geografisk: Skive - Ålestrup Naturefterskole
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hauge Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2009 kl. 15:34
Kan da lige få én mere video herind i tråden, også med fiskeglæde, i rå mængder og udløb ! :)

- se linket HER

K&B! (Y)
Rasmus
Til top
Morten Østergaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
M_Østergaard

Tilmeldt:: 19 Dec 2006
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér M_Østergaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2009 kl. 15:40
Så er der satme spændt op. hehe
Høj Høj KLasse
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Dec 2009 kl. 21:41
- se linket HER

skal vi lige tage et lille indslag mere med nogle knægte fra Varde mener jeg det er.....
Det luner altså også på en kold og grå dag i december at se.(y)
Til top
Morten Østergaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
M_Østergaard

Tilmeldt:: 19 Dec 2006
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér M_Østergaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2009 kl. 08:55
Hej tom

Så løftes der på hatten fra min side a. Det synes jeg sku er sejt det der:)
håber de knægte kan inspirer mange til at komme igang med fiskeriet.

K&B Morten
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum