Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

hjælp til valg af line m.m. til fluefiskeri..

 Besvar Besvar
Forfatter
mark busch Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
busch87

Tilmeldt:: 12 Sep 2009
Geografisk: esbjerg
Status: Offline
Beskeder: 106
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér busch87 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: hjælp til valg af line m.m. til fluefiskeri..
    Sendt: 09 Dec 2009 kl. 22:46
jeg er en ung mand der ikke har så meget erfaring inden for fluefiskning, håber derfor i kan hjælpe mig..

jeg har en fluestang fra greys i kl 6-7 med en wf flydeline..
stangen er rimelig hurtig.

jeg vil gerne ud og fiske efter ørreder, og en enkelt laks ville da ikke være af vejen ;) i åerne i syd og vestjylland, som kongeåen, sneum å o.l.

hvilken type line samt skydehoveder vil i anbefale her til starten af april, og hvad når vi når længere hen på sommeren.

håber i kan hjælpe mig. på forhånd tak..
Til top
wasp447 Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Frank T

Tilmeldt:: 18 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 101
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Frank T Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Dec 2009 kl. 08:29
Hej Mark

Nu Nævner du primært åfiskeri og til det er en Loop optistream helt eminent. Det er en line der har en betydelig kortere klump end normale WF liner. Det betyder at du ikke skal have ret meget line ude af topøjet før du kan kaste.
Det er ofte en god ting ved åfiskeri, så man ikke hænger fast i naturen i bagkastet og sådan, derudover er det også en nem line at lære at lave rullekast med, hvilket kan være guld værd at kunne ved en å.

Jeg har ikke rigtig haft brug for at skifte fra sommer til
vinterline, så her må du føle dig frem, hvis det er et behov for dig.
;-)


Wasp
Til top
Tommy Lund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TLL Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2003
Status: Offline
Beskeder: 416
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TLL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Dec 2009 kl. 08:45
Hej Mark
En flyende wf line er et fint udgangs punkt, konge åen er ikke det dybeste vandlød i vest jylland, men det skader ikke hvis du køber nogle forskellige synkende poly leader.
Sneum er lidt mere ´´grumset´´ og en del smallere oppe forbi samløbet med Holsted Å og her kunne en synkende line godt være en rigtig god ting!!

Der findes forskellige line, hvor du feks har en flyende eller en intermidate del og til disse liner har man så 2-4 forskellige spidser, med forskellige synke hastigheder... de er lidt dyrere, men er ALLE pengene værd, og du spare en del penge på lang sigt, ved at købe den, prisen er omkring 1000,-!!!
men en god wf line koster jo også 500,- og med det andet line system er du dækker 112% ind alle steder..
Håber du finder e fisk du søger!
Knæk og bræk
Vh.
Tommy Lund
20 47 05 38
Til top
Rico Enevoldsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kastebananen Avatar

Tilmeldt:: 18 Feb 2006
Geografisk: Thy
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kastebananen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Dec 2009 kl. 08:46
Hej Mark

jeg vil gi' wasp447 ret i at en kort line er velegnet til Å fiskeriet,
og at en flyde line er det du får mest brug for. Om du skal ha' flere liner, afhænger helt og holdent af den å du fisker i.
Jeg kender ingen af dem, men hvis de er dybe normalt vil en line eller måske bare synke forfang være en stor hjælp i efterårs og forårs månederne.
Skydehoved er også en mulighed, her har du en endnu større mulighed for at tilpasse linen helt efter dit fiskeri. Hvis der er meget bevoksning kan du lave linen næsten lige så kort som du vil, og du kan hurtig skifte linen, hvis fiskeriet kræver det.

knæk og bræk

Rico
Til top
Tommy Lund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TLL Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2003
Status: Offline
Beskeder: 416
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TLL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Dec 2009 kl. 08:59
Hej igen Mark
Hvor bor du?? jeg bor i Esbjerg
og har fisket i Konge,Sneum,Holsted, Varde og Ribe å
medlem af SSF i 25 år, måske kan jeg hjælpe dig, hvis du har spørgsmål til de nævnte steder??
VH.
Tommy Lund
20 47 05 38
Til top
mark busch Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
busch87

Tilmeldt:: 12 Sep 2009
Geografisk: esbjerg
Status: Offline
Beskeder: 106
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér busch87 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Dec 2009 kl. 13:11
hej med dig Tommy, jeg bor også i Esbjerg.
det lyder super, dem kommer der nok nogle af, da jeg ikke har den store erfaring inden for fluefiskning..
Til top
Tommy Lund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TLL Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2003
Status: Offline
Beskeder: 416
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TLL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Dec 2009 kl. 15:02
- se linket HER

Jeg synes du skal møde op en af disse to dage, hvis de bliver til noget!!! ellers som du kan se, så tager vi måske ud på kysten og fisker..
Vh.
Tommy Lund
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum