Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Havørred Sjælland -

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld W.

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 41
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld W. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Havørred Sjælland -
    Sendt: 28 Dec 2009 kl. 12:36
Prøv at se på den nye Sportsfisker.dk, hvor Forbundet inviterer de sjællandske foreninger til et opstartsmøde omkring en koordineret vandløbs- og fiskepleje på Sjælland.

Det lyder da som et rigtig godt initiativ, så vi måske på Djævleøen også kan få skabt et Projekt Havørred Sjælland.

Jeg skal bestemt med til det møde og håber da, at andre vil deltage også.

Det er da bestemt på tide, at vi kan få nogle flere fisketegnsmidler sat i spil på Sjælland :-)


- se linket HER

mvh
Kjeld
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2009 kl. 13:22
Det lyder bestemt meget spændende og jeg agter også at komme.

Mvh
Jim.
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld W.

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 41
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld W. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2009 kl. 15:20
Jeg synes, at det som en start kunne være interessant, om man kunne lave en vurdering af, hvor mange havørred de sjællandske vandløb vil kunne producere med tiden, og hvor mange man rent faktisk har behov for.

På en eller anden måde handler det vel om at få de to tal til at passe sammen.

Det vil være en ren forretningsmæssig måde at vurdere mulighederne på, og vel ganske interessant.
Til top
Frederik Lorentzen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Phredz Avatar

Tilmeldt:: 29 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 254
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Phredz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2009 kl. 17:22
Jeg har også set det og ville gerne med, ikke fordi jeg tror at jeg har meget at tilføje men af ren interesse, men opslaget lægger lidt op til at det er folk der arbejder indenfor bestemte fag og grupper eller repræsenterer en forening eller klub. Kan nogen be- eller afkræfte det?
Til top
Ole Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ole Avatar

Tilmeldt:: 23 Mar 2004
Geografisk: Helsingør
Status: Offline
Beskeder: 79
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ole Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2009 kl. 19:18
(y) up
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld W.

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 41
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld W. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2009 kl. 19:21
Frederik,
du skal blot skrive en tilmelding til Kaare Manniche Ebert som er manden bag projektet, så kan du ret sikkert komme med.

Mailadressen har du i bunden af artiklen på linket herunder - læg mærke til der står invitation til alle. Jeg kender lidt til mødets baggrund, og der var Kaares udmelding lige netop ALLE.

Så du bør kunne deltage.
mvh
kjeld

- se linket HER

Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Hansenn

Tilmeldt:: 02 Sep 2007
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Hansenn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2009 kl. 19:42

Håber virkelig at vi kan få sat sådan et projekt igang

så der igen kan komme lidt mere gang i sjællandske kyster igen

(y)
Til top
rasmushansen.com Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Hansen

Tilmeldt:: 02 Maj 2005
Geografisk: Skandinavien
Status: Offline
Beskeder: 383
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2009 kl. 19:52
Rasmus Hansen skrev:
Håber virkelig at vi kan få sat sådan et projekt igang

så der igen kan komme lidt mere gang i sjællandske kyster igen

(y)


Skrev jeg det ?
Nåh, nej... jeg ændrede jo mit brugernavn til rasmushansencom da der pludselig kom en mere med samme brugernavn, et stort minus ved dette website er at flere brugere kan have samme navn, totalt forvirrende...
Men derudover er jeg enig i at der bør komme mere fokus på potentialet i sjællandske åer/kanaler... (y)
;-)
Mvh
TRRH
Rasmus Hansen
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2009 kl. 19:56
Kjeld ;

Det er let at lade sig rive med.. MEN gydeforhold og opvækstforhold for de sjællandske ørreder er allerede undersøgt meget grundigt af en af foredragsholderne, så hvad nyt skal det bringe?? Svarene på en øget bestand, står i den ovennævnte rapport.

Skal vi have et kopiprojekt af det fynske, og dermed konkurrere med dem om de samme turister?

De nye storkommuner er trængt økonomisk af skattestoppet, så de kasser der tidligere stod åbne i amterne er hermetisk lukket - særligt for noget så flygtigt som en (måske) fremtidig marginal fremgang i lystfiskerturismen.

Jeg tror det er politik, og handler om at få åbnet nogle kasser... Lystfiskerturisme på Sjælland - helt ærligt - jeg ville sgu nok til enhver tid se mod Sverige eller Norge..
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Hansenn

Tilmeldt:: 02 Sep 2007
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Hansenn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2009 kl. 20:06
Hej Simon

Jeg håber virkelig at vi kan få fokus på en form for mundnings udsætningere
her på sjælland.. så det kan få gang i eks Nordkysten igen.. som den var for eks 8-10 år siden

Men vi skal efter min mening have gang i hele sjælland så der kan blive et godt kystfiskeri på hele sjælland som feks FYN.. det er jo et godt projekt..

mvh Rasmus Hansen the true on
Til top
rasmushansen.com Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Hansen

Tilmeldt:: 02 Maj 2005
Geografisk: Skandinavien
Status: Offline
Beskeder: 383
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2009 kl. 20:08
Rasmus Hansen skrev: Hej Simon

Jeg håber virkelig at vi kan få fokus på en form for mundnings udsætningere
her på sjælland.. så det kan få gang i eks Nordkysten igen.. som den var for eks 8-10 år siden

Men vi skal efter min mening have gang i hele sjælland så der kan blive et godt kystfiskeri på hele sjælland som feks FYN.. det er jo et godt projekt..

mvh Rasmus Hansen the true on


Skrev jeg det ?
Nåh, nej... jeg ændrede jo mit brugernavn til rasmushansencom da der pludselig kom en mere med samme brugernavn, et stort minus ved dette website er at flere brugere kan have samme navn, totalt forvirrende...
Men derudover er jeg enig i at der bør komme mere fokus på potentialet i sjællandske åer/kanaler... (y)
;-)
Mvh
TRRH
Rasmus Hansen
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Hansenn

Tilmeldt:: 02 Sep 2007
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Hansenn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2009 kl. 20:14
Hej Rasmus

Skjrev jeg dette Nej

Skrev jeg det ?
Nåh, nej... jeg ændrede jo mit brugernavn til rasmushansencom da der pludselig kom en mere med samme brugernavn, et stort minus ved dette website er at flere brugere kan have samme navn, totalt forvirrende...
Men derudover er jeg enig i at der bør komme mere fokus på potentialet i sjællandske åer/kanaler...

Mvh
TRRH
Rasmus Hansen

The real Rasmus Hansen :-)
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld W.

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 41
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld W. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2009 kl. 11:14
Lad jer nu ikke forvirre af jeres navnekonflikt, der bør være plads til jer begge.

Hvorfor skulle vi ikke få sat mere fart og mere styring på den sjællandske fiskepleje.

Når man tuder over, at der ikke er fisk nok, så man man sgu lette den tunge bagerste del og så se at komme igang.

Vi har ikke de bedste forudsætninger med de sjællandske vandløb/pisserender, men det kan gøres bedre end det, vi ser i dag.

Og jeg er helt enig med Rasmus (the real) - vi må se i øjnene, at vi næppe når et bæredygtigt fiskeri alene på de ´´naturlige´´ fisk, der skal nok tæppebombes med udsætninger i stil med det, der gøres ved St. Vejle Å.

Fiskene har ikke gydemuligheder af betydning i St. Vejle Å, men alligevel udsættes der et pænt antal fisk. Kør samme linje andre steder også, så vil vi i sidste ende få flere fisk at gå efter. Kan vi ikke producere fisk nok, så gider folk ikke bruge mange timer på kysten, og inden for ganske få år vil et pænt stort antal lystfiskere opgive deres hobby plus der kommer næppe ret mange flere nye lystfiskere.

Har man ikke som ny lystfisker en rimelig mulighed for at fange fornuftigt med fisk, så bliver man enten frimærkesamler eller et pc-spillende væsen, som aldrig når ud i naturen, eller man bliver måske i bedste fald lystfisker i putsøerne.

Så for min skyld så må man hjertens gerne tæppebombe vores sjællandske kyster med ´´putfisk´´. De behøver ikke nødvendigvis være ´´ægte putfisk´´, de kunne jo opdrættes med samme gener, som de ´´naturlige´´ fisk.

Det er jo trods alt sjovere at være lystfisker, når man fanger fisk, og dem kan vi bestemt godt tåle at få flere af til de godt 55.000 sjællandske lystfiskere.

Forbundet kommer med et udspil, så lad os dog tage godt imod det. Jeg har to ønsker for mine kontingentkroner og fisketegnskroner, det er et bæredygtigt fiskeri og en fornuftig lovgivning, alt andet er glimmer, som jeg godt kan undvære.

Nu kommer forbundet endelig med et forslag, så tag dog pænt imod det. Sørg for, at jeres foreninger, hvis I har en sådan, også møder op den lørdag i januar, så vi kan få sat bolden i spil.

Det er ikke et tilbud, vi får hvert år.
mvh
kjeld

Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld W.

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 41
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld W. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2009 kl. 11:24
Simon,
tag du gerne til Sverige, men din holdning undrer mig. Du var da ellers glad for det arbejde, der er gjort i Tude Å. Iøvrigt et flot stykke arbejde.

Men hvad er der ellers galt ved at kopiere det fynske projekt. Brokkede du dig også, da Fyn startede med noget, der lignede det jyske arbejde.

Vi kan godt være enige om, at der skal arbejdes for at få kroner ud af kommunekasserne, men det bør da ikke afholde os fra at forsøge.

Hver gang en ung person går ind i lystfiskerhobbyen er der risiko for, at vedkommende ikke render rundt og brænder biler og andet af. Selv kommunerne har opdaget, at det godt kan betale sig at investere i fritidsaktiviteter for de unge.

Det fiskeri der er skabt i Tude Å og Tuse Å har du selv haft glæde af, og noget tilsvarende kan vi sikkert skabe andre steder.

Så kom du med på vognen Simon :-)

mvh
kjeld
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2009 kl. 12:10
Hej Kjeld.

Fundamentalt og overordnet set i et større perspektiv synes jeg har du har fat i det helt rigtige. (y)

Mvh
Jim.
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld W.

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 41
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld W. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2009 kl. 13:18
Hej Jim,
tak - det fine ved Forbundets initiativ er jo bl.a., at man inviterer ALLE foreninger, både dem, der er medlemmer i forbundet, og også dem, der ikke er det.

Det er vist ikke prøvet før. Så for pokker, hvis alle foreninger møder op, så kan det blive starten på et projekt, som virkelig kan flytte den sjællandske fiskepleje op på et langt højere niveau, end det vi har i dag.

Jeg har meget stor respekt for det arbejde de fynske lystfiskere har opnået, og fisker man på vestsjælland, så kan man virkelig mærke effekten af det fynske arbejde. Der kommer fynske fisk over på vestsjællands kyster, og det skal vi da være glade for, men ser man på situationen i Isefjorden, så er den ikke ligefrem imponerende p.t.

Jeg er desværre så gammel, at jeg oplevede resultaterne af de omfattende udsætninger, som Isefordens Ørredfond gennemførte for mange år siden, og det gav et fiskeri, som var langt bedre end det, vi har i dag.

Det var genetisk-ukorrekte fisk, men det gav godt nok et herligt fiskeri.

Kan vi gøre det samme med fisk med ´´de rigtige´´ gener, så vil det være et fremskridt, der vil noget.

I dag oplever jeg klubkammerater, som har en lang række nulture i Isefjorden, og der er ikke tale om elendige lystfiskere, men gennemsnitsfiskere, som burde fange fisk i fornuftige antal. Det gør de bare ikke, og set over de seneste fire-fem år, så er deres fangsttal på årsbasis bare blevet mindre og mindre.

Det kan ikke fastholde folk i flere år, og det giver heller ikke nye lystfiskere.

Så der skal ske noget markant for at holde vores dejlige hobby i live.

Og med 55.000 lystfiskere, så skal der altså nogle alvorlige udsætninger til.
mvh
kjeld
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2009 kl. 13:37
Kjeld ;

Jeg er absolut IKKE modstander af fremgang i ørredfiskeriet - men det skal ikke være for enhver pris.
Tude Å har ligesom de andre vandløb hvor man tør tænke langsigtet, min ubetingede og fulde opbakning!

Udsætninger af fisk i mundingerne skal i mine øjne fuldstændig udfases, og midlerne skal direkte over i restaurering af vandløbende - så de over en måske 10-20 årig periode når det endelige mål - nemlig at være i balance.

Udsætninger er kun at tisse i bukserne, og vel egentlig at sammenligne med faunaforurening.. Du mener vel ikke at vi skal omdanne hele sjælland til en put&take?

Vandløbene skal kunne hvile i sig selv, og hvis det så på MEGET lang sigt giver en marginal fremgang i lystfiskerturismen, vil det kun være en bonus..

Men se det dog i øjnene, vi har ikke på Sjælland den natur, og de vandløb der skal til - for at skabe noget der ligner de forhold man kan finde ved at køre et par timer nordpå, eller til Jylland for den sags skyld.

Det omtalte projekt vil i særdeleshed være til glæde for nogle få - og det er nok ikke lystfiskere jeg mener i den forbindelse;-)
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld W.

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 41
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld W. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2009 kl. 13:47
Simon,
der skulle ikke være noget til hindre for massive udsætninger, ikke andet end nogle pladder romantiske drømme om, at de øvrige landsdele er ´´naturlige´´.

Mig bekendt er der stadigvæk et massivt ´´putfiskepleje´´ i masser af de jyske åer, hvor man hjælper naturen på mange måder.

At kalde det naturlige bestande er vist en pæn overdrivelse. Vi kan på Sjælland komme et pænt stykke vej ved vandløbspleje, og smider man så nogle ekstra udsætninger oven i, så kan det sagtens skabe en fornuftig balance.

Så vidt jeg erindrer, så sagde man det samme om Fyn, inden man satte Havørred Fyn igang, og det er vist gået ganske godt :-)

mvh
kjeld - som hellere vil grave efter vand på Sjælland end brænde benzin af.
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2009 kl. 14:01
Kjeld ;

Netop de elendige udsætninger er jo præcis hvad jeg taler imod - så hellere fange lidt færre fisk.

Det er faunaforurening, og det er fandme snart lettere at fange en havørred - end at fange en skalle;-)

De udsætninger du nævner i Isefjorden er jo for eksempel årsagen til at man nu har fundet såkaldt ´´overraskende´´ gydninger oppe i tilløb til Lammefjordskanalerne.. Helt ærligt, det kan vel ikke overraske at et par fisk ud af måske 30000 forvilder sig derop - at der så aldrig kommer ét eneste stk. levende smolt den anden vej er en anden sag.. Den lille å skal såmænd nok blive udnævnt til ´´ørredvand´´ indenfor kort tid - med tilhørende undersøgelser osv. osv...

Jeg fisker selv rigtig meget, og det har sgu aldrig været letttere at fange en havørred over 5 kg. på Sjælland..

Problemet er bare at det stadig oftest er udsatte fisk, fordi vi vil have hurtig valuta for pengene - istedet for at tænke langsigtet.

Til top
Søren Rosendal Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
srosendal Avatar

Tilmeldt:: 12 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér srosendal Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2009 kl. 14:24
Det lyder rigtig godt alt sammen, men der er stadig masser af garnfiskere der er pisse ligeglade med det hele og kun bliver mere motiveret til at komme ud med garndøden når nu de far nys om at der er flere havørreder de kan give en kvalfuld død for egen vinding.

Ved godt at jeg maler fanden på vægen men det er et faktum, og hvis vi kunne slippe af med disse toskpander behøvede der ikke engang at blive lavet ´´kunstige tiltag´´ for øget bestand for et god fiskeri.
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2009 kl. 17:48
simon agerholm skrev: Kjeld ;

Netop de elendige udsætninger er jo præcis hvad jeg taler imod - så hellere fange lidt færre fisk.


Jeg håber da at du taler for dig selv, for jeg, og sikkert en hel del andre er lodret uenige i den betragtning.

Jeg er personligt bedøvende ligeglad med, om den fisk jeg fanger er ´´naturlig´´ eller en ´´putfisk´´ - jeg kan ikke se forskel og det kan du heller ikke. Alt det nonsens om genetisk misk-mask kan jeg ikke bruge til noget, og jeg er helt på linie med Kjeld her.


Jeg fisker selv rigtig meget, og det har sgu aldrig været letttere at fange en havørred over 5 kg. på Sjælland..


Nu ved jeg ikke lige hvad din parameter for ´´rigtig meget´´ er, men jeg fisker mere end den gennemsnitlige lystfisker med fuldtidsjob og jeg kan slet ikke genkende den udlægning, men det kan måske skyldes at jeg slet ikke er så god en lystfisker som dig - subsidiært at mine armbevægelser ikke er så store som dine;-)
Du får det til at lyde som om man bare kan gå ud og fange en 5 kilos, og sådan ser virkeligheden bare ikke ud så hold nu lidt igen med den storskrydende facon.

Problemet er bare at det stadig oftest er udsatte fisk, fordi vi vil have hurtig valuta for pengene - istedet for at tænke langsigtet.


Værdien af det rekreative fiskeri kan og skal ikke undervurderes, blandt andet af grunde som Kjeld allerede har skitseret, så hvorfor ikke hurtig valuta for pengene?

Hvis langsigtet = naturlige bestande og ´´racerene´´ havørredstammer i mindre antal, så nej tak for mit vedkommende.

/Ole
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld W.

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 41
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld W. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 09:39
Simon,
nu gætter jeg på, at dine 5 kilos fisk er hentet i Tude Å. Hvis det skulle vise sig, at det IKKE holder stik, så drop alt andet, og udnævn dig til fiskedoktor, for kan du plukke 5 kilos fisk på kysten, sådan uden de store armbevægelser, så er du i en klasse for dig selv. Og så burde du give kurser i fangst af 5 kilos kystfisk. Det er heller ikke af hensyn til dig, at vi bør gøre mere ved udsætningerne på Sjælland. Det er af hensyn til gennemsnitsfiskeren.

På grund af klubarbejde fisker jeg ikke vildt meget p.t., men når jeg ser på, hvad mine klubkammerater fanger på kysten omkring Sjælland, så er det kun i området ved St. Vejle Å, at jeg kan genkende havørred i den nævnte størrelse.

Det er så situationen, som jeg har oplevet inden for de seneste 4-5 år.

Tidligere kunne der godt hentes nogle store fisk, men så er vi tilbage i et andet udsætningsmønster end det, fiskeplejen benytter i dag.

I min verden er der ingen grund til, at vi ikke skal udnytte de vandløbsmuligheder, vi har på Sjælland. De er langt fra optimale, men selvfølgelig vil en intensiveret vandløbspleje give flere fisk end i dag. Krydrer man så med nogle flere udsætninger, så kan det kun blive bedre.

Skal vores hobby overleve, så er det et nødvendigt, at gennemsnitsfiskeren også kan fange et rimeligt antal fisk på kysten, ellers forsvinder han ganske stille og roligt.

I fortiden kunne man hente kysttorsk i store antal, men det er længe siden, og så er der faktisk ikke så mange andre fisk tilbage end havørred, som kan lokke folk på kysten. Jo periodevis har vi hornfisken, men det er en kort periode, som ikke batter alvorligt.

Så giv dog dette initiativ en chance. Alt andet vil da være tåbeligt :-)

Er der noget Danmarks Sportsfiskerforbund kan glæde mig med, så er det initiativer som dette.

Godt Nytår -
mvh
kjeld
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 10:24
Ole R ;

Nu er det ikke HELT fair, at jeg påstår det er nemt at fange en 5 kgs. havørred - de plejer jo faktisk at være noget større;-);-);-)

Selvfølgelig udtaler jeg mig kun på egne vegne, og jeg har nok aldrig haft lettere ved fiskeriet - eller har vel nok aldrig været heldigere.
Samtidig har jeg med egne øjne set andre fange virkelig mange fisk, blot de opsøger, istedet for at fiske som i ´´gamle dage´´

Ligegyldigt hvad i påstår, ER det faunaforurening at pøse fisk i havet - og det kan sgu endda være en trussel mod de naturlige bestande!!

Kjeld W ; Nu har jeg indenfor få år fanget havørred over 6,5 kg. i 3 forskellige sjællandske år - uden på nogen måde at være dygtig til at fiske - så det ER ikke så svært..

Udover dét, så handler det ikke om mine personlige erfaringer, men bestandens fremgang - som er velbeskrevet i den rapport jeg nævner i mit første indlæg..

Der er ingen grund til at opfinde den dybe tallerken igen, vejen frem har ALLE steder vist sig at være restaurering af gydevandene, kombineret med et skånsomt fiskeri - gerne kombineret med udvidede fredningszoner ved å-mundingerne.
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Scierra-1234

Tilmeldt:: 27 Jan 2008
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Scierra-1234 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 10:35
Simon (y)(y)(y)(y)(y)


Ole Rådehede - Find en anden hobby:-(:-(
Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 10:39
simon agerholm skrev: Ole R ;



Der er ingen grund til at opfinde den dybe tallerken igen, vejen frem har ALLE steder vist sig at være restaurering af gydevandene, kombineret med et skånsomt fiskeri - gerne kombineret med udvidede fredningszoner ved å-mundingerne.


Hej Simon.
hvorfor ikke fredde åerne?
Så kunne de kære vordene forældre også få lidt fred. ;-)

Jeg ved godt det er at puste til ilden og det er da også med et glimt i øjet jeg skriver, men personligt synes jeg det er fjollet at man på kysten nær ved en å ikke må fiske, men træder man 1 skridt op i åen så er den samme fisk igen lovlig at fange.

/Allan
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Scierra-1234

Tilmeldt:: 27 Jan 2008
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Scierra-1234 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 10:58
Kender jeg Kaare ret står der ikke kystudsætninger på hans dagsorden/ønskeseddel.

Hvis eneste mål for en fisketur er fisk på land bør man opsøge en P&T(hvilket iøvrigt heller er giver fangst garanti)

Som Simon beskriver bør vi kigge på de langsigtede løsninger med vandløbs/miljøpleje. Fisk undfanget på naturlig måde er langt at foretrække. Kaare har blandt andet holdt foredrag om forskelle i levedygtighed på udsætningsfisk kontra nartrlige stammer. Kan ikke huske tallene men der er kæmpe forskel.

Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Hansenn

Tilmeldt:: 02 Sep 2007
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Hansenn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 11:10
Simon

Ligegyldigt hvad i påstår, ER det faunaforurening at pøse fisk i havet - og det kan sgu endda være en trussel mod de naturlige bestande!!

Du lader til at vide noget omkring de naturlige bestande af havørrder på sjælland.. Stammer de ikke fra opdræt i jylland?
éller der er måske nogle som kan hjælpe mig med viden om dette??

Vi må også erekende at vi ikke har nogle åer på sjælland som kan producere havørreder som eks vejle å eller karup å.. Jeg kender en del til kyst fra Gilleje til københavn og der er Esrum Å og Nivå å de eneste åer som kan reproducere en LILLE smule havørrder, men langt fra nok til det fiskepress som er på disse kyst strækningere. da dette begge er små vandløb.

Så i mine øjne er mundnings udsætningere vejen frem for at vi skulle opnå et bedre kyst fiskeri på eks Nordsjællandeske kyster.

Så jeg håber virkelig at man kunne få gang i et projekt som hedder Havørred Sjælland..

mvh Rasmus Hansen


Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 11:38
Allan O;

En udvidet fredningstid er i mine øjne ikke udelukket - i forvejen er nedgængere jo faktisk fredet i stort set alle de vigtige vandløb på Sjælland. At få fredningen af nedgængere lovfæstet er helt fint med mig - men svært at styre for den urutinerede lysfisker.
Det er nok meget få af os, der kan sige sig HELT fri for at have fået slæbt en nedgænger med hjem,, af den ene eller anden årsag:-)

Rasmus H ;

Der er 2 åer på Sjælland med en beviseligt oprindelig vildbestand, nemlig Mern Å og Flads Å.. Herudover ser det ret fornuftigt ud med i særdeleshed Tuse Å.

Tude Å samt Nive Å ligger lunt i svinget, og flere andre er på vej kraftigt frem.
Desuden viser alle undersøgelser, at udsætning af smolt ikke fører nogle vegne - kun de lokalt tilpassede fisk magter at finde vej til gydebankerne.
Det er en af foredragsholderne i det førstnævnte møde som er hovedforfatter til den kilde jeg har, nemlig Mr.havørred ; Peter Weber Henriksen (ikke at forveksle med havegrillen;-))

Ja, ja.. Vi bliver ikke enige:-)

Desuden vil jeg hellere bruge de næste timer på lidt grejhandel - der er nemlig kommet en invitation til undertegnede om en tur i småbåd på Sundet imorgen tidlig - så jeg vil straks kaste mig over forventningerne om den helt store (naturligvis fejlkrogede) torsk;-);-)
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 12:44
Hej Alle.

Tænkte lige på om det midt i denne hede debat ikke skulle være faldet nogle ind at en endnu ikke fastlagt dato for dette opstartsmøde måske kunne hænge sammen med de undersøgelser man er ved at være færdige med, og som man engang i januar på en ´´endnu heller ikke fastlagt dato´´ vil offentliggøre, nemlig den samfundsmæssigt økonomiske gevinst ved lystfiskeriet...præcis som man gjorde i Sverige ?
Det ville undre mig meget om ikke det fra Danmarks Sportsfisker Forbunds side blot er et klogt taktisk træk som sikrer os de bedste kort på hånden når vi skal forhandle midler til fremme af fremtidigt bedre fiskeri.

I de senere år ser jeg en klar tendens til en slags begyndende ´´afvikling´´ af lystfiskeriet som hobby, secielt kystfiskeriet.
Som eksempel kan nævnes bla den meget store kreds af primært fluefiskere som jeg kommer meget i, her virker det i stadigt højere grad som om at det interessen for alt det lækre grej som er den drivende kraft...i hvert fald i det daglige, samt under de hjemlige himmelstrøg.
For nogle af disse er fiskeriet primært rettet mod mere eksotiske steder i verden og jeg er da også i stigende grad kommet til den erkendlese at fiskeoplevelser efterhånden er betinget af at man køber en flybillet.
De farvestrålende fiskeblade som bla ´´Fisk & Fri´´ m.fl tager jo også mere og mere form som ren fiskeporno, flere og flere artikler om fiskeri omhandler stadigt fjernere egne af verden mens stort set resten af indholdet er syltet ind i reklamer om grej og atter grej....alt sammen simpelthen fordi at der er for lidt at skrive om herhjemme.
Om folk så vælger at opfatte dette som en sur bøvs fra min side er jeg ærligt talt rimeligt ligeglad med, jeg ser slet og ret bare disse nye tendenser som en klar afspejling af at vores fiskeri herhjemme er under afvikling hvis der ikke iværksættes nogle radikale tiltag.

Mvh
Jim.

Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 12:59
Kan ikke lade være med at tænke på, om ikke nogen af jer står over for en kæmpe skuffelse og bristede forventninger til dette møde.

Kender jeg Kaare og DSF ret, så er det absolut ikke på deres dagorden at genindføre mundingsudsætninger på Sjælland - derimod at forsøge at oprette selvproducerende stammer.

Iøvrigt er jeg helt enig med Simon og Jesper (y) - hellere færre fisk og mere naturpleje end et gigantisk P&T.
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 13:33
Jan Persson skrev: Kan ikke lade være med at tænke på, om ikke nogen af jer står over for en kæmpe skuffelse og bristede forventninger til dette møde.

Kender jeg Kaare og DSF ret, så er det absolut ikke på deres dagorden at genindføre mundingsudsætninger på Sjælland - derimod at forsøge at oprette selvproducerende stammer.

Iøvrigt er jeg helt enig med Simon og Jesper (y) - hellere færre fisk og mere naturpleje end et gigantisk P&T.


Hej Jan.

Det er nok meget muligt at deres dagsorden sigter mod at etablere selvprducrende stammer, det er da også en tanke som jeg selv finder ´´naturetisk rigtigt´´...jeg tror bare ikke at den holder her på Sjælland, kystfiskerne vil sansynligvis igen blive taberne så her burde man lære lidt af hvordan det er gået i Jylland.

Dybest set er hele spørgsmålet om man ønsker dette....eller om man har intentioner om at gøre lystfiskeriet en smule attraktivt for de yngre generationer også, i så fald ville det være tåbeligt at fortsætte denne fejltagelse som jeg tror vil møde stor modstand da den er i strid med kapitalens interesser.

Og det er jo ret best dette som det hele drejer sig om...ikke ?

Mvh.
Jim.
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Scierra-1234

Tilmeldt:: 27 Jan 2008
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Scierra-1234 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 13:38
Og skal vi ikke lære de yngre generationer at man skal passe på naturen og ikke reparere med kunstige tiltag som udsætninger blot for at tilgodese et fritidsformål;-)
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 13:42
jim holm skrev: <


Dybest set er hele spørgsmålet om man ønsker dette....eller om man har intentioner om at gøre lystfiskeriet en smule attraktivt for de yngre generationer også

Mvh.
Jim.


Hej Jim :-)

Uanset hvor mange fisk du dumper i havet ved Sjælland vil det aldrig være ´´nok´´ til at gøre lystfiskeri attraktivt for yngre generationer.

Desværre er de generationer, som gror op nu, så hyperaktive at de aldrig vil kunne fanges af lystfiskeriets eftertænksomhed og kunne se skønheden i en lejlighedsvis ´´0´´ tur. Det er her og nu - og sker der ikke noget i løbet af få minutter er interessen tabt. Det er nogle af de ting, som f.eks. computerspil, Facebook og mobiltelefoner også fører med sig. Du skal kunne se resultater på et splitsekund - ellers er det videre til næste emne.

Drop det snak om at gøre juniorer interesseret osv... - det er alligevel håbløst. De skal nok komme tilbage når de har fået kone, børn og hus og begynder at tænke lidt mere over tilværelsen igen.

Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Hansenn

Tilmeldt:: 02 Sep 2007
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Hansenn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 15:16
Hej Simon

Ja eninge tror jeg ikke vi bliver.. :-)

Jeg kender godt til Nivå å og esrum Å og det er ikke ret mange havørrder de kan producere. Da det er små åer.. hvis du mener at denne størrelses vandløb virkelig kan reproducere havørreder til sjælland.. så tror jeg at man tager fejl..?? Jeg vil gerne høre om der er nogen som sidder med info omkring netop disse 2 vand løb??

Hvilke andre åer mener du der er på vej frem på sjælland..??

Jeg menere at man børe kigge på projektet Havørred FYN og lave en kopi af dette med udsætningere, hvis man vil have et fornuftigt fiskeri på sjælland efter havørred.. eller hvad menere i andre om dette??

mvh Rasmus Hansen

Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 15:23
Jan Persson skrev: <

Hej Jim :-)

Uanset hvor mange fisk du dumper i havet ved Sjælland vil det aldrig være ´´nok´´ til at gøre lystfiskeri attraktivt for yngre generationer.

Desværre er de generationer, som gror op nu, så hyperaktive at de aldrig vil kunne fanges af lystfiskeriets eftertænksomhed og kunne se skønheden i en lejlighedsvis ´´0´´ tur. Det er her og nu - og sker der ikke noget i løbet af få minutter er interessen tabt. Det er nogle af de ting, som f.eks. computerspil, Facebook og mobiltelefoner også fører med sig. Du skal kunne se resultater på et splitsekund - ellers er det videre til næste emne.

Drop det snak om at gøre juniorer interesseret osv... - det er alligevel håbløst. De skal nok komme tilbage når de har fået kone, børn og hus og begynder at tænke lidt mere over tilværelsen igen.


Det første med fiskene kan du have ret i.
Det andet.
Hold da op en gang generaliserende omgang tis, og negativitet.

/Allan
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 15:37
simon agerholm skrev: Kjeld ;

Det er let at lade sig rive med.. MEN gydeforhold og opvækstforhold for de sjællandske ørreder er allerede undersøgt meget grundigt af en af foredragsholderne, så hvad nyt skal det bringe?? Svarene på en øget bestand, står i den ovennævnte rapport.

Skal vi have et kopiprojekt af det fynske, og dermed konkurrere med dem om de samme turister?

De nye storkommuner er trængt økonomisk af skattestoppet, så de kasser der tidligere stod åbne i amterne er hermetisk lukket - særligt for noget så flygtigt som en (måske) fremtidig marginal fremgang i lystfiskerturismen.

Jeg tror det er politik, og handler om at få åbnet nogle kasser... Lystfiskerturisme på Sjælland - helt ærligt - jeg ville sgu nok til enhver tid se mod Sverige eller Norge.....


Simon jeg er enig med dig i dine betragtninger om hvordan de politiske rænker smedes....Men helt uenig i at man ikke kan skabe fisketurisme på Sjælland.

I flg. Forbs magazine er Strandvejen (fra Hornbæk til KBH) et af de mest modæne steder på jorden...Tæt på lufthavne - gode resturanter - Sikker trafik både offentlig og privat - ingen nævneværdig kriminalitet - mange hotelle og meget andet godt set ovenfra.

Desuden er der massere af strande med fri adgang.

Sidst men ikke mindst vil jeg sige at jeg personlig - har oplevet fiskeri over en længere årrække i slut 80érne og begyndelsen af 90´erne - der på alle måder kunne matche det bedste fiske jeg har oplevet med fluestang world wide. Incl. Norge Sverige og New Z-land...Dengang...i de glade år ....Kom der folk fra både Norge og Sverige for at fiske her ved Sjællands Nordkyst- Jeg havde venner og foreningsforbindelser fra England - der kom og fiskede ofte.....Der skal ikke så meget til.....Og selv om der sikkert er forum brugere der får lidt lådden smag i munden så er det i virkeligheden blot et spørgsmål om fisk - og nok af dem...så kommer der gæster fra nær og fjern for at fange dem....sikkert også nogen der ikke gider at tage til Fyn.

Men hvem siger vi skal snakke om mange fisk - det er blot fint at fokus flytter lidt mod Sjælland og dem der måtte ønske at fiske her

Venlig hilsen

Jesper Fohrmann


Til top
Michael Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mjorgensen Avatar

Tilmeldt:: 24 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 309
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mjorgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 16:00
Skal der udsættes flere end 80.000 fisk omkring Tude Å og Hallebyåen? - se linket HER

/Michael
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 17:00
Jesper Rosgaard skrev: Simon (y)(y)(y)(y)(y)


Ole Rådehede - Find en anden hobby:-(:-(



Gu vil jeg da ej, hvad fanden skulle jeg dog det for. Hvis ikke du bryder dig om mine holdninger til det aktuelle spørgsmål så snup en kiks og tør øjnene og spar mig for dine lavbenede kommentarer.

/Ole
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 17:06
Michael Jørgensen skrev: Skal der udsættes flere end 80.000 fisk omkring Tude Å og Hallebyåen? - se linket HER

/Michael


Næppe - der er jo nok lavet en udsætningsplan.

Hvis fiskene udsættes som 1-års yngel vil det jo alligevel kun være en lille procentdel, som overlever og kommer tilbage som gydefisk senere.
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 17:21
Michael/Jan P :

Der er jo så mange fisk, at vi med glæde opfisker nogle ekstra, til udsætning andre steder i regionen:-)

Vedr. Tude Å, så mener jeg faktisk at have læst, at der er blevet UDSAT fisk i over 50 år.
Først i de senere år har man valgt at tænke mere langsigtet, og jeg glæder mig da personligt til at kunne fange en stor fisk med hele finner en dag.

Forøvrigt skal vi da ikke kun tænke fedtfinner når vi bor på Sjælland.. Vi har aborrer i verdensklasse, gigantgedder i Tryggen, sild & torsk i Øresund - jo,jo livet er sgu ikke så skidt herovre.

Det evige fokus på havørreden hænger måske i virkeligheden sammen med, at det er hér de fleste biologer kan tjene deres penge, ved at iværksætte det ene evighedsprojekt efter det andet..

Der er sgu snart ikke den afvandingskanal som ikke er blevet gennempløjet i håb om at finde et enkelt tegn på fedtfinner - måske mere for projektets skyld, end for naturens:-(

Vi har nogle åer som kan bære en fin bestand af ørred, lad os være glade for det, og videreudvikle disse åer - istedet for at tro vi kan konkurrere med Karup Å, Lilleåen osv.. Til gengæld har vi alsidighed, og ganske kort afstand til stort set alle slags fiskeri.

I mine øjne skal vi helst finde en balance i naturen, istedet for at tænke i turistkroner..
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Scierra-1234

Tilmeldt:: 27 Jan 2008
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Scierra-1234 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 17:40
Ole Rådhede skrev: <


Gu vil jeg da ej, hvad fanden skulle jeg dog det for. Hvis ikke du bryder dig om mine holdninger til det aktuelle spørgsmål så snup en kiks og tør øjnene og spar mig for dine lavbenede kommentarer.

/Ole


Godt ord igen.

Jeg tager en kiks til kaffen men mener nu stadig du ligger et godt stykke ude på den forkerte fløj.
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 18:47
Jesper Rosgaard skrev: <

Godt ord igen.

Jeg tager en kiks til kaffen men mener nu stadig du ligger et godt stykke ude på den forkerte fløj.


Jamen du har da ret til din mening, lige så vel som jeg har ret til min.

Forkerte fløj? I forhold til hvad? Og er din fløj mere rigtig end min?

Jeg er bare ikke enig i betragtningerne om naturlige og selvbærende bestande, kort og godt.

Og så faldt jeg over det forvrøvlede sludder om at det aldrig har været lettere at fange en 5 kilos.

@Simon

Nu er du jo kendt for din store lyst til altid at fremhæve dine svulstige fangster, men prøv nu at fange det samme antal store fisk på kysten - og så skriv endelig igen;-)


/Ole
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Scierra-1234

Tilmeldt:: 27 Jan 2008
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Scierra-1234 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 18:58
Jeg vil KLART foretrække at penge bruges på at FORBEDRE i stedet for at REPARERER. Det er vel også sund logik at der bruges penge i sundhedsvæsnet på forebyggelse og ikke kun behandlinger.

Jeg mener det er en faliterklæring at man skal fortælle nye lysktiskere at de fisk der fanges rent faktisk er produceret til formålet. Det virker sku for sygt.

Der er gået fedtfinne-rus i den hvis man ikke kan tage på kysten uden at forvente en fyldt galge. Det findes andre former for fiskeri men her er gevinsten jo ikke det pure sølv.

Ole, du får sku kiksen tilbage
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 20:00
Ole R ;

Du er ligesom jeg udmærket klar over at det kræver mange timer derude - og at jeg simpelthen har været heldig oveni;-)

Jeg har dog tænkt mig at nusse lidt rundt med noget kystfiskeri i 2010, og jeg vil hermed love dig, at såfremt jeg ikke fanger en havørred over 5 kg. på den Sjællandske kyst i 2010 - fisker jeg med tophue i hele 2011:-)

Når jeg nu læser tråden igennem, falder det mig lidt i øjnene at Kjeld W. tilsyneladende er stor tilhænger af kystudsætninger.. Måske kunne det hænge sammen med hans rolle som formand for en forening uden egen å ??

Kære Kjeld, vi har fisket sammen nogle gange - og det har ubetinget været særdeles hyggeligt. Jeg kan godt se at du nok udtaler dig med det mandat du har fået af Bjørnen, nemlig at fremme jeres egne interesser - jeg synes bare det er for snævert.

I andre kystudsætningstilhængere : Hvorfor ikke give helt fortabt og tage skridtet fuldt ud?
Såfremt vores naturlige bestande ikke kan løfte jeres fangster til et niveau som i ønsker. så lad os da fjerne mindstemålet og fredningstiden.. Skal det være put&take, så kan vi lige så godt gøre det med manér.. Vi kan jo så bare hive nogle flere fisk i havet året efter - gerne nogle sterile regnbue, de vokser jo helt vildt;-);-)

Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Scierra-1234

Tilmeldt:: 27 Jan 2008
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Scierra-1234 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 20:07
simon agerholm skrev: Ole R ;

Du er ligesom jeg udmærket klar over at det kræver mange timer derude - og at jeg simpelthen har været heldig oveni;-)

Jeg har dog tænkt mig at nusse lidt rundt med noget kystfiskeri i 2010, og jeg vil hermed love dig, at såfremt jeg ikke fanger en havørred over 5 kg. på den Sjællandske kyst i 2010 - fisker jeg med tophue i hele 2011:-)

Når jeg nu læser tråden igennem, falder det mig lidt i øjnene at Kjeld W. tilsyneladende er stor tilhænger af kystudsætninger.. Måske kunne det hænge sammen med hans rolle som formand for en forening uden egen å ??

Kære Kjeld, vi har fisket sammen nogle gange - og det har ubetinget været særdeles hyggeligt. Jeg kan godt se at du nok udtaler dig med det mandat du har fået af Bjørnen, nemlig at fremme jeres egne interesser - jeg synes bare det er for snævert.

I andre kystudsætningstilhængere : Hvorfor ikke give helt fortabt og tage skridtet fuldt ud?
Såfremt vores naturlige bestande ikke kan løfte jeres fangster til et niveau som i ønsker. så lad os da fjerne mindstemålet og fredningstiden.. Skal det være put&take, så kan vi lige så godt gøre det med manér.. Vi kan jo så bare hive nogle flere fisk i havet året efter - gerne nogle sterile regnbue, de vokser jo helt vildt;-);-)



Med den fremtidige højere vandtemperatur pga. klimaændringer kan vi jo udsætte tun og bruger de tidligere historiske fangster som retfærdiggørelse af handlingen. Så får tilhængere af kystudsætninger da noget for pengene(og kamp til stregen)
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 20:07
Simon:

det er sundt at have en holdning til verdene omkring sig - men man skal ikke være blind for at denne indsigt eller disse holdninger ofte udspringer at et engagement og direkte deltagelse

En sådan nation af engageret mennesker med holdninger og lyst til at deltage på alle nivauer...kommer af

Muligheder - sucses - medvirken...

Der skal altså boller på supen...sådan er det - Også selvom man sidder oppe i et elfenbens tårn og ser ned på alt hvad der sker - så skal der brød og skuespil til...

Jeg tror ikke at Ishøj havn og Tude å kan lægge barm til denne gruppe af fremtidige sportsfiskere der skal sørge for at fanen går højt....Der må nok lidt mere til....Og så er vi tilbage til hvor vi startede....Det handler om real politik og milijø og de ting kan faktisk godt lægge til ved samme bådbro...

Lad os lige tage danske jægere frem igen....Vupti de har gjort det i mange år...med fasaner -

I de gode år på nordkysten - var der faktisk mange unge mennesker der blev sportsfiskere...Alt det sludder med at vi bare kan kaste hånklædet i ringen - overfor moderne-verden og børns engagement ...det er fis....

Fiskeri er unikt - og det rette liv for mange mennesker..

Men tænk på de mange 100 km. fiskeløse kyster (ja på nær udsatte ørred) hallo....

Lad os få det bedste af 2 verdner.

PS. Det er værd at bemærke at ørred til alle tider har forsøgt at sprede sig - og gyde således i vandløb over alt - hvis gydningen bliver til noget - så kommer der ørred det pågældende sted...Derfor er ørreden sådan en udbredt fisk i vores verden...

Venligst

Jesper Fohrmann

Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 20:23
Det kan diskuteres i en uendelighed om det ville være rigtigst med tiltag til fremme af en selvproducerende bestand i sidste ende, eller simpelthen at tæppebombe vore kyster med put-fisk.
Begge tiltag tjener jo til formål at sløre det faktum at fisk i havet ikke mere er nogen selvfølge, for uden fedtfinner ville det absolut intet være at fiske efter fra vore kyster....det skulle da i bedste fald lige være en enkelt slunken skrubbe.

Inden man overhovedet iværksætter så omfattende projekter som der her barsles med er det mit håb at der på omtalte opstartsmøde i Januar gives en bæredygtig begrundelse herfor og ikke mindst, hvilke segmenter i lystfiskeriet man påtænker at tilgodese.

I en tråd for nylig omkring det stadigt sløjere kystfiskeri kom der flere tilkendegivelser frem som klart bekræftede at man bla i Sdr.Jylland i årevis har puklet røven ud af bukserne med restaurering af vandløb, udlægning af gydegrus, etablering af klækkerier, el-fiskeri, bestandsanalyser og jeg ved ikke hvad.
Jeg har selv boet 3 år i Sdr.Jylland og ved selvsyn konstateret at fiskene hvert efterår vælter op i åerne i stadigt større mængder og hurra for det.....men til alles forundring har det på ingen måde påvirket kystfiskeriet positivt.
Netop i denne region er i særdeleshed Kolding Å et lysende eksempel på, her har vi en af landets suverænt bedst producerende bestand af havørreder...men kystfiskeriet i fjorden er ikke blevet et hak bedre.
Det kunne være interessant at høre om de faglige autoriteter på omådet har en forklaring på dette fænomen....jeg tror det næppe og kunne derfor frygte at endnu et projekt måske viser sig at være endnu et skud i tågen.

Hvad mere mærkeligt er at det tilsyneladende har virket fint på Fyn ?

Mvh
Jim.
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 20:29
Jesper F ;

Du har ihvertfald HELT ret i at med engagement og passion, kommer også personlige følelser og nogle gange lidt bastante udmeldinger.
Det er jo nok egentlig lidt tåbeligt (set fra en ikke lystfiskers synsvinkel), at ´´hidse´´ sig op over noget så stilfærdigt som lidt lystfiskeri..

Men se nu bare Ole R. - han både forsøger at drille mig, og kaster med tudekiks.. Det er jo for groft;-);-)
Hehe....

Ihvertfald mener jeg af hele mit hjerte, at ørredbestanden skal bestå af naturligt gydende fisk - og jeg forstår simpelthen ikke at nogle mener det er ligegyldigt.. Jeg har været så heldig enkelte gange at stå med en stor havørred i hænderne, og jeg må sige - at den med de hele finner uden spor af en opvækst i dambrug - glæder mig tusindfold mere end den åbenlyst unaturlige, men måske større fisk....
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Hansenn

Tilmeldt:: 02 Sep 2007
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Hansenn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 20:39
Hej Simon

Håber at du får en go tur på sundet imorgen.

Ja du må gerne klade mig P&T fisker.. men der bliver indløst 55000 sportfiske fisketegn på sjælland.

Man sætter ål og slethvar og pighvar ud på sjælland er det så også P&T?? for at støtte bestanden.

Jeg mener bare at vi på sjælland kunne lære en del af havørred FYN som virkelig gør noget for sportfiskerne på FYN. Jeg kan godt huske Sjællands Nordkyst i i 1990erne, der havde man er go mulighed for at fange havørreder PGA udsætningere som virkelig gjorde at den gennemsnitlige fisker også fangede havørreder.. OG DETTE SKABTE MANGE NYE LYSTFISKERE DENGANG.

Der skal jo gerne være flere unge mennesker som ser interesse i vores fantastiske hobby. Og detr gør vi ved at der er bliver en lidt bedre chance for dem for at fange en havørred end der er i dag på eks Nordkysten.

eller hvordan menere du at man kan tiltrække flere unge mennesker til vores hobby??

mvh Rasmus Hansen



Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld W.

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 41
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld W. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 20:43
Simon,
Det var altså ikke kystfisk alligevel :-)

Men never mind, jeg skal da bestemt vedkende mig, at jeg OGSÅ gerne ser kystudsætninger, men skal der gøre noget mere for de sjællandske vandløb, så er jeg sikker på, at der i vores forening nok skal være folk, som gerne tager et nap med i andre foreningers vandløb, helt som det kan gøres på Fyn.

Men så vidt jeg erindrer, så sættes der i dag fisk ud ved St. Vejle Å, også uden større muligheder for gydepladser. Det fiskeri er vist blevet pokkers populært, og det ser jeg slet ikke som den store naturkatastrofe.

Var der forøvrigt ikke nævnt i Forbundets Fiskepleje Politiske Visonsplan 2018, at man f.eks. på Sydsjælland og Lolland-Falster godt nok skal arbejde med de få km vandløb der er, men også sikre udsætning af ørredsmolt langs med disse kyster, hvor man så anbefaler at bruge stammen fra Mern Å. Det mener jeg da!

Men når du nu får hul på de 5 kilos kystfisk, så må du meget gerne invitere mig med. Det kan da også blive hyggeligt.
mvh
kjeld
Til top
 Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres