Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Havørred Sjælland -

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Mogens Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mogens H.

Tilmeldt:: 11 Okt 2008
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 129
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mogens H. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Havørred Sjælland -
    Sendt: 02 Jan 2010 kl. 12:11
Hej US 76 eksisterer i bedste velgående og vi samarbejder med dem og klarer udsætningsplanen for Skensved Å-til glæde for havørredbestenden i Køge Bugt.
Ellers synes jeg at tråden efterhånden er noget langt væk fra Forbundets initiativ til at få et bedre fiskeri efter havørred på Sjælland-og nu mere forskellige personlige ture og oplevelser.
Jeg synes at initiativet er fint og er som formand for Solrød Sportsfiskerklub ´´ Regnbuen´´ indbudt og deltager selvfølgelig
og håber på et godt møde og gode forslag til at forbedre havørredfiskeriet på Sjælland og omliggende øer.
I den forbindelse efterlyser jeg her alle gode forslag til forbedringer som i måtte ligge inde med-som jeg kan præsentere på mødet-eller andre gode ideer der kan forbedre vores fælles hobby og fiskemuligheder herovre.

mvh. og godt nytår
Mogens Hansen, formand Solrød Sportsfiskerklub ´´Regnbuen´´
Til top
John Ø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
John Ø

Tilmeldt:: 16 Aug 2005
Status: Offline
Beskeder: 130
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér John Ø Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2010 kl. 12:34
Rasmus

Enig, Vi skal nok starte med os selv.
Jeg forsøgte bare at pensle det ud, og blev ikke helt færdigt, da uret sagde, nu skal du på job fede:-(

De udsætninger som ksf. står for i Køge bugt består nu stort set kun af smolt. Ud af ca. 30000 udsatte fisk pr. år sætter vi kun ca. 4500 1/2 års fisk ud og ingen yngel.

Venlig hilsen

John Ø.
Til top
ole hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
O K H Avatar

Tilmeldt:: 24 Okt 2006
Geografisk: all around
Status: Offline
Beskeder: 122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér O K H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2010 kl. 16:00
Hej Mogens Hansen
tak for et godt svar
så vil jeg foreslå at man kigger på st.vejleå og prøve etablere mulig opgang for fisk i stedet for de bare cikulere
rundt i havnen som jeg har forstået det , skal dog lige tilføje at jeg ikke lokal kendt og ikke ved om det fysisk muligt
hilsen fra endnu en Hansen herinde
Til top
Ole Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ole Avatar

Tilmeldt:: 23 Mar 2004
Geografisk: Helsingør
Status: Offline
Beskeder: 79
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ole Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2010 kl. 18:52
op (y)
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2010 kl. 20:22
Kære alle i gæve sjællænder,
Herligt som jyde at følge jeres debat.

Jeg synes som udgangspunkt, at det lyder meget spændende med Forbundet og DTU som vil gøre en extra stor indsats for at ophjælpe bestandene af ørreder lands de sjællandske kyster og åer.
Jeg kan ikke forestille mig at udgangspunktet for dem er andet end, at de gerne ser positiv udvikling at fiskeriet, først og fremmest til gavn for ´´faunaen´´ og så jer lokale lystfiskere. Turistinteresser og andet tror jeg er en sidegevinst.
Ved godt at der ikke er overvældende mange gydeåer på Sjælland, men det var der heller ikke på Fyn for en del år siden, men se nu hvor dygtige fynboerne har været. Det ville da være vidunderligt om deres succes kan forplante sig til jeres fiskevand.Selv den mindste lille gydebæk, kan hvis der er faunapassage og gode gydeforhold, producerer enormt med fisk. Se blot på Bornholm.

Noget helt andet er, at jeg kom til at tænke på de mange mange fisk som i i sin tid kunne fange på nordkysten. På det tidspunkt blev der sat meget store mængder af fisk ud i mundningerne i de jydske åer. Mange af disse åer er nu blevet mere eller mindre selvreprocuserende og de fisk som smoltificerer på naturligvis, det er vilde fisk, som ikke nødvendigvis farer ´´hid og did´´ som ´´dambrugsfiskene´´ har for vane. Det jeg tænker er, at det kunne være at en pæn del af disse mange fisk i fangede i sin tid, var jydske og fynske fisk, som var lidt forvillede :-)

Blot en tanke.

Forsat god debat og jeg håber i får et godt og stabilt samarbejde sat i sving.

Niels Åge Skovbo
Århus
Til top
Henrik Dons Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HDCSmeden Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2001
Geografisk: Sjælland og Lolland-Falster
Status: Offline
Beskeder: 411
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HDCSmeden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2010 kl. 20:38
Hej Niels,

-Jamen de langsigtede gevinster ved forbedring af fysiske forhold er mere end ønskelige :-)

-Før vi kommer dertil er der nok liiige et stykke arbejde; alene målsætningerne af de fleste sjællandske vandløb er trist læsning - det positive er, at der er gode projekter igang flere steder....

-Så kunne det lykkes at koordinere en indsats der BÅDE langsigtet giver bedre fysiske forhold med kvalitetsfisk OG øger mængden af fisk at fange kortsigtet tror jeg personligt der er taget et syvmileskridt.....

Mvh
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld W.

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 41
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld W. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2010 kl. 20:40
Niels Åge,
du glemmer helt de flinke svenskere, som bestemt har bidraget godt til de store sjællandske fisk og fiskeår - engang for en del år siden ;-)

MVH
Kjeld
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Hansenn

Tilmeldt:: 02 Sep 2007
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Hansenn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2010 kl. 20:46
Hej Niels Åge

Sætter havørred FYN stadig ikke en del ud på FYN, nogen som kender antallet som bliver sat ud på FYN? for at støtte bestanden.

Ja det ville være dejligt hvis vi bare havde nogle åer af betydning på Nordkysten sjælland som kunne producere noget af betydning, på NOrdkysten.

mvh Rasmus Hansen
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2010 kl. 21:09
Hej Rasmus,
Jo, der bliver stadig sat mange fisk ud på fyn, men mange af fiskene er af egen avl. Det vil sige el-fisket og strøget, samt opvokset til smoltstørrelse for derefter at blive sat ud, men der er også en rigtig fin bestand af vilde fiskmange steder i de små fynske vandløb, som bidrager flot med sunde gener.

Har tidliger læst om mærkningsforsøg af udsatte fisk (fra dambrug og ej strøget på vilde fisk)) som virkelig var på langfart. Ikke ualmindeligt at man på syd og øst Sjælland i den tid fangede mange jydske ørreder.

Det som kunne være interessant for jer, er naturligvis at man gør som på Fyn. Opfisker nogle af de fisk som går op i åerne, stryger dem, og opdrætte dem til smolt for derefter at sætte ud.
Det er det samme man gør med den vestjydske laks, simpelthen fordi der ikke er gydepladser af god kvalitet i tilstrækkelig omfang. Men en slags vilde fisk er det naturligvis, selv om den 100 % vilde fisk har betydelige stærkere gener.

Men som en overgangsperiode, kunne det være strategien, og som Henrik Dons skriver, er målsætningerne for de sjællandske vandløb temmelige triste og noget som i af politisk vej må arbejde på at få ændret. Her kunne man evt. gøre som på Fyn, hvor de har argumenteret med de kroner som turistindtægterne har bidraget med. Det er et sprog som politikerne forstår :-)

Men tro på det, har vist sig givtigt!

Venlig hilsen
Niels Åge Skovbo
Århus

Til top
Henrik Dons Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HDCSmeden Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2001
Geografisk: Sjælland og Lolland-Falster
Status: Offline
Beskeder: 411
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HDCSmeden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2010 kl. 21:14
Niels som Koordinator for HAVØRRED SJÆLLAND (Y)

:-)

-Det gøres nu allerede flere steder - altså bruge ´´egen´´ avl i videste udstrækning.

-men, Tude Å og Susåen som dælespilemig indeholder en go sjat vand - tak skævbider der skal jobbes før de fysiske forhold er i hus - det er godt på vej (y)(y)(y) - men er overbevist om at turistkroner pludselig kan ´´trylle´´ i et område med meget høj bonitet og meget høje jordpriser....

Mvh
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2010 kl. 22:22

1. Hvad med, om i gav jeres åer på sjælland fred, i en årrække, når nu gydefisken er nået frem??

2. Vi har her i det nord/midt jyske haft et topfiskeri de sidste to-tre år, kan det ikke tænkes at tingene hænger sammen.
Vi har jo haft en række af milde vintre, og det gør at fiskene ikke behøver at forlade ekspempelvis Limfjorden, nu har vi kulden, og så finder der jo en vandring afsted mod sydlig Kattegat/ Østersøen. Så mon ikke der kommer lidt gang i jeres kystfiskeri her i foråret. Dette kan være en af mange grunde.

Til top
John Ø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
John Ø

Tilmeldt:: 16 Aug 2005
Status: Offline
Beskeder: 130
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér John Ø Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2010 kl. 22:27
Niels Åge og Dons

Et sted mellem 600000 og 7000000 fisk sættes der årligt ud på Fyn. Nogen lunde det samme som på Sjælland derudover skal der lægges det til der kommer naturligt, og vanløbrestaureringsfronten er Fynboerne forud for os, samlet set.

Fladsåen og Mern å er de eneste der har rester af en oprindelig bestand af havørred. Eller har de? jeg tvivler.

De fisk der sættes ud på Sjælland er afkom af vildfisk. Eller mere nøjagtig, afkom af vildfisk der kommer fra Jyske/fynske dambrug. Måske iblandet en masse dambrugsfisk af tvivlsom oprindelse.
I praksis ved vi intet om de fisk vi elfisker, andet end de har vist sig istand til, af egen hjælp, at gå op i åerne for at gyde. Der napper vi dem så for at opfylde alle os naturelskende lystfiskeres hede ønske om at fange havørreder, og helst store af slagsen på kysten. Det er realiteten ved det putfiskeri jeg og andre deltager i, i dag.

Når vi elfisker i mit område er ca. 40-70% af de fisk vi opfisker fisk vi selv har sat ud. ;-)
Så I har ret i der er langt igen.

Meen dertil så at råbe på flere udsætninger her og nu siger for mig mest om vores forkvaklede (mig selv inklusiv)natursyn i dagens dk. end om hvad der er mest hensigtsmæssigt fremadrettet.

Jeg vedholder som nævt i mine tidligere indlæg i denne tråd at mængden af de fisk der er nu, også var der tidligere, men da der er kommet flere lystfiskere til må gennemsnitsstørrelsen naturligvis gå ned.

Mange faktorer spiller givetvis ind og manglen på tobis (observeret af Ole R. og andre) på Stevns er sikkert en medvirkende årsag.

Set samlet må restaureringer, skånsom vedligeholdelse og nedlæggelse af opstemninger være vejen frem.
I mit område vil alene fritlægning af rørlagte bække give mange km. potientielt gydevand.
Lad os gå den vej.

Venlig hilsen
John Ø.
Til top
Tommy Petersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
TommyP

Tilmeldt:: 23 Feb 2004
Geografisk: Vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TommyP Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2010 kl. 11:02
Prøv at gå ind på - se linket HER der er noget der hedder
Projekt Vildfisk Sjælland

Mvh. Tommy Petersen
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2010 kl. 12:09
John Ø ;

Et resultat hvor i ved el-fiskeri opnår 30-60 % vildfisk - altså set udfra de simple parametre vi ser på mht. krøllede haler osv - må faktisk betegnes som fremragende!!!

Det tyder jo faktisk på, at gyde og opvækstforholdene er i bedring.

Altså er den vej i arbejder, ved at bære frugt:-)

Tjek lige din mail forøvrigt.

Vh.Simon
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2010 kl. 13:49
De herrer..

Er der nogle der har lyst til at fortælle os som ikke deltog hvordan det gik???
Jeg har læst dét på Sportsfiskeren, men blev ikke videre ´´oplyst´´.
Måske også for at se denne tråd lidt i bakspejlet, og se hvilke formodninger der holdt stik.
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2010 kl. 15:05
simon agerholm skrev: De herrer..

Er der nogle der har lyst til at fortælle os som ikke deltog hvordan det gik???
Jeg har læst dét på Sportsfiskeren, men blev ikke videre ´´oplyst´´.
Måske også for at se denne tråd lidt i bakspejlet, og se hvilke formodninger der holdt stik....


Klart du ikke har deltaget.
Det er meget nemmere at sidde her og brokke sig over dit og dat.
Tror det er lige meget hvor meget du bliver ´´oplyst´´ så passer det ikke til din verden.
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2010 kl. 15:15
Henrik Christensen skrev: <

Klart du ikke har deltaget.
Det er meget nemmere at sidde her og brokke sig over dit og dat.
Tror det er lige meget hvor meget du bliver ´´oplyst´´ så passer det ikke til din verden.


Det var endnu et komplet ubrugeligt og negativt indlæg på forum - men det er efterhånden ved at være normen mere end undtagelsen.

Simon,

Søder deltog i mødet, måske vi kan få ham til at kaste lidt lys over indholdet.
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2010 kl. 15:58
Henrik C :

Dit indlæg taler for sig selv, og jeg gider ikke gå videre ud af den sti du er på vej ud af.

Jan P ;

Jeg synes da det er yderst interessant, at skue bagud, og se tråden i lyset af det netop afholdte møde.
Hvis vi ellers kan holde os på et sobert niveau, kan det jo være at der kommer spændende nye tiltag frem.

Jeg har da en formodning om, at vandplejen vil være i fokus - og man vil overveje om der evt. er flere steder hvor man forsøgsvis kan lave kystudsætninger á la St.Vejle Å..

Min egen bekymring er, om man ikke blot risikerer at konkurrere med Fyn om de samme turister.

Måske skal man hellere se det som et forsøg på at få kommunerne på banen mht. vandpleje set i et større perspektiv? Der er jo ingen tvivl om at det der var bygget op af forståelse og indbyrdes tillid i de gamle amter, let kan være gået fløjten i de nye storkommuner.
Hvis man ser det i dét lys, kan jeg kun bakke op om tiltaget.

Til top
Steen Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahimahi

Tilmeldt:: 08 Mar 2006
Geografisk: Vestegnen
Status: Offline
Beskeder: 101
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahimahi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2010 kl. 16:20
Jeg deltog ikke selv i mødet på grund af sygdom, men har fået oplyst fra andre, at det var et rigtig godt og positivt møde, med en god opbakning og forståelse fra kommuner og myndigheder.
Projektet har således gode muligheder for at blive en realitet, men det kræver selvfølgelig en hel del arbejde blandt de frivillige ude i foreningerne på sigt.
DSF kan jo ikke køre projektet alene.

Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2010 kl. 16:33
Hej Steen.

Jeg tror desværre også at vejret har holdt en del hjemme - jeg selv deltog ikke, da der findes større diplomater i de foreninger jeg er tilknyttet.
Jeg håber at der bliver plads til lidt af det hele, at havørreden ikke kun er i fokus, men også torskefiskeriet på Øresund (selvom DSF i mine øjne i den sag er i strid med den ret store gruppe Øresundsfiskere,som også er DSFere)
Desuden det faktisk meget alsidige fiskeri vi er så heldige at have indenfor få km.
Til top
Frederik Lorentzen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Phredz Avatar

Tilmeldt:: 29 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 254
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Phredz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2010 kl. 16:51
Hej Simon
Jeg deltog i mødet og skal gerne prøve at give et kort referat af hvordan jeg oplevede det.

Der blev brugt ret lang tid på beskrivelse af det arbejde der skal gøres i de sjællandske vandløb og det arbejde som bliver gjort, spændende og informativt. Som Henning Søder også var inde på i en anden tråd , så kom der ret hårdtslående argumenter for at få selvreproducerende bestande istedet for hovedløse kystudsætninger. efterfølgende var der en workshop hvor vi blev inddelt i vores forskellige lokal områder og hvor vi skulle udpege hvilke problematikker vi oplevede i forbindelse med vandløbsplejen i området med udgangspunkt i området største potentielle ørred opvækstvand.

Så kom der havørredfyn folk på banen der beskrev hvordan hele det projekt blev søsat og det lod ikke til at de delte din bekymring omkring konkurrencen om de samme kunder, de stod der jo ihvertfald og delte ud af deres erfaringer med stor entusiasme. Det jeg bed mig mest fast i var at mange af de tyske turister der var blevet spurgt til deres valg af rejsemål faktisk havde som argument for at vælge fyn at de så fiskede på bæredygtige bestande og der var også flere der stadig ikke havde fanget en fisk, men dog ville komme igen næste år. For mig lød det som om at markedsføring var nøgleordet i forbindelse med fisketurismen og faktisk ikke så meget fangsterne, så måske det at både HavørredFyn og Havørredsjælland eksponerer dansk kystfiskeri ude i verden er til begges projekters fordel?
Dagens anden workshop gik på hvad de forskellige områder gerne ville have ud af et projekt som havørredsjælland og der var bred enighed om at det selfølgelig skulle være for at få politisk velvilje til at forbedre forholdene for fiskene og vandmiljøet.

Alt i alt var det ikke et møde hvor DSF kom med en slagplan, men nærmere en mulighed for dem for at stikke en finger i jorden og iøvrigt prøve at samle de sjællandske foreninger. De lovede at følge op på hvad de havde hørt og lært fra alle os inden længe og iøvrigt arbejde videre på projektet i en mere håndfast form.
Til top
Steen Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahimahi

Tilmeldt:: 08 Mar 2006
Geografisk: Vestegnen
Status: Offline
Beskeder: 101
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahimahi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2010 kl. 16:56
Hej Somon
Nu går dette projekt jo på havørreder, men idet denne er en ´´indikatorfisk´´, så kan stort set alle andre arter jo også være i de vandsystemer, som opnår status som ørredvande.
Projektet skulle gerne ende med at en stor del af de egnende vandløb bliver restaureret og med tiden får en selvreproducerende bestand. Ifølge eksperterne er der et potentiale på flere hundrede tusinde udtrækende smolt fra disse vande. Det er lige i din ånd, Simon;-)
På kortere sigt er det meningen at der skal foretages flere mundingsudsætninger, så fiskeriet kan nærme sig de tidligere højder.

Med hensyn til torskene, så er det vel torskenotatet, som du tænker på. Her er DSF faktisk gået ind og prøve på at finde en løsning, som kan forhindre en indskrænkning i fiskeriet på Øresund eller i værste fald, et egentligt forbud. Jeg tror bestemt ikke at DSF er i strid med Øresundfiskerne, men jeg er forundret over at nogle af profilerne i dette fiskeri, har takket nej til at være med i projektet.

Ellers er DSF aktive på flere fronter her i det sjællandske. Man forsøger bl.a. at få stoppet eller begrænset det vanvittige fiskeri efter brakvandsgedder i det sydsjællandske og er man arbejder også på at få stoppet garnfiskeriet på vores søer.
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2010 kl. 17:26
Frederik ;

Tak for det glimrende indlæg, det var egentlig også hvad jeg havde forventet - og langt hen af vejen håbede på.

Steen ;

Du kender mine holdninger til ørred generelt, men ingen regel uden undtagelse, og her ser jeg udsætninger af ´´ikke fremmede´´ fisk i områder uden ørredførende vandløb som glimrende for det rekreative fiskeri.
Meeeen jeg ser da gerne at du lige sørger for at få tømt den dér vandskisø:-)
Til top
Frederik Lorentzen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Phredz Avatar

Tilmeldt:: 29 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 254
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Phredz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2010 kl. 17:29
Faktisk er der lige kommet mail fra Kaare vedrørende dagen, giv mig din mail så videresender jeg mailen, det lægger han faktisk op til at han gerne ser for at inddrage flere i projektet.
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2010 kl. 19:54
Som skrevet står andetsteds i denne tråd ja så handlede det om bæredygtigt fiskeri af havørred men som vi jo alle ved ja så får de andre fisk i åerne jo også glæde at de havørredefremmende projekter som blev diskuteret på mødet vil som Frederik forslår gerne videresende refferat af mødet så send mig en mail på hsoder@gmail.com så kommer det retur til dig


/Søder
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2010 kl. 22:17
Henning S ;

Jeg mailer dig her en af dagene, for jeg vil da gerne følge med i hvad der sker.
Meeeen lidt ret fik jeg da, og det lyder lidt som et ´´dåseåbner´´ projekt hvor vi skal genfinde de snørklede veje til kassen, som nu er placeret i kommunerne istedet for amterne..
Det er helt naturligt, og formålet er godt - og jeg hved udmærket at DSF ikke kan sige den slags i fuld offentlighed.
Groft sagt vil der jo i vid udstrækning være tale om en videreførsel af de sidste 10 års idéer, og det er faktisk noget jeg selv helhjertet støtter op om - selvom jeg til tider bliver tillagt andet, da jeg ikke er den fødte diplomat,, ihvertfald ikke når det gælder min passion for fiskeri:-)
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Feb 2010 kl. 22:33
Simon

Du og andre intereserede skriver bare så skal jeg nok sende referatet til jer ....




/Søder
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Feb 2010 kl. 09:18
Henning S ;

Jeg håber bare at vi ikke i jagten på fangst glemmer vores særlige ansvar på Sjælland, nemlig de 2 rødlistede ørredstammer i Mern Å & Flads Å.
Det er faktisk pinligt så lidt krudt vi bruger på de eneste 2 vandløb, hvor fisken har bevist at den kan klare sig i tusind år.
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Feb 2010 kl. 10:24
Simon

Nope du kan tro at de bliver værnet om vi skal jo helst arbejde hen i mod at slippe totalt for ´´Kolding ´´fisk på sigt ikke ....


/Søder
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Feb 2010 kl. 13:03
Inden vi strømmer helt over af begejstring skal vi måske lige huske på, at DSF ikke træffer beslutninger vedr. hverken turisme, vandpleje eller da i særdeleshed udsætninger af fisk..
Det er myndighederne der står for den slags, og betaler gildet - udover vores ret beskedne bidrag af fisketegnsmidler.

Der skal foretages undersøgelser, DTU Aqua kommer vel til at stå i spidsen, sikkert med opbakning af Limno Consult som nok rummer den største viden om Sjællands åer (de ord kan jeg faktisk godt få over mine læber, selvom jeg engang har haft et sammenstød med ankermanden:-))

DSF kan søge at påvirke en beslutningsproces, og komme med et seriøst og velgennemtænkt idégrundlag.. Beslutningen om finansiering ligger ene og alene hos kommunalbestyrelserne i storkommunerne, lidt i Region Sjælland, og muligvis lidt EU støtte til udvikling af yderområder..

Bare lige for at de herrer der tror at DSF har magten, ikke skal falde helt i svime over dette iøvrigt fine tiltag.

Jeg har en lillebitte indsigt i hvordan politik fungerer, og har i nogle tilfælde en ret god idé om hvor politikere henter deres rådgivning,, og det er sjældent hos en interesseorganisation - men oftere hos enkeltpersoner eller embedsmænd de har tillid til.
Til top
Rene Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rene Andersen Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 109
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rene Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Feb 2010 kl. 13:22
Yep henning. så slipper vi osse for elfiske i kolding å da den mere en rigeligt er selvproducerende. elfisker kun af den årsag i i kan få fisk derovre på øen.
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Feb 2010 kl. 15:26
Rene Andersen skrev: Yep henning. så slipper vi osse for elfiske i kolding å da den mere en rigeligt er selvproducerende. elfisker kun af den årsag i i kan få fisk derovre på øen....



Hej Rene

Ja nu skal du jo ikke forstå det på den måde at jeg er eller har været ked af at ´´låne´´ fisk fra jer ...det er jeg kun overordentlig glad for har kunnet lade sig gøre men på lidt længere sigt kunne det sgu da være fedt om vi kunne være selvforsynende i stedet... også med tanke på at de kystnære udsætninger som jeg er stærkt tilhænger af at få flyttet op i åen i stedet således at vi får større udbytte ud af de fisk vi udsætter....


/Søder
Til top
Steen Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahimahi

Tilmeldt:: 08 Mar 2006
Geografisk: Vestegnen
Status: Offline
Beskeder: 101
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahimahi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Feb 2010 kl. 15:51
Hej Simon

Du skal altså lige pille DSF ned hver eneste gang at muligheden ligger der.
Husk lige dog lige på, at uden DSF, så havde du ikke kunne fiske efter dine 5 kilo´s plus havørreder i ´´Karret´´
Jeg er ikke interesseret i en stor debat herfra, men ville bare lige komme med en lille indskydelse, idet jeg personligt mener at DSF kæmper for os alle på mange områder og faktisk gør det helt godt.
Fortsat god weekend herfra og lad så håbe at det snart bliver tøvejr;-)
Til top
Rene Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rene Andersen Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 109
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rene Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Feb 2010 kl. 16:17
Det ved jeg godt Henning. Kun godt de fisk herfra kan hjælpe andre steder. især hvis alle jeres vælger at trække tilbage til kolding haha. som de self ikke gør
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Feb 2010 kl. 18:35
Steen L ;

Jeg har bare lagt mærke til at der er mange som tilsyneladende opfatter DSF som en myndighed, og det er altså at gå lige lovlig vidt.

For nylig kom det blandt andet til at fremstå i et indlæg som om at DSF næsten alene stod for kampen med Tangeværket - hvorefter en fagmand faktisk kunne fortælle, at DSF nok i den forbindelse pt. har en noget mindre rolle.

Jeg anerkender til fulde det arbejde DSF udfører som interesseorganisation, men man skal trods alt huske at DSF udelukkende kan komme med forslag.

DSFs rolle i udsætningerne af ørredsmolt ved St.Vejle Å kender jeg ikke til bunds, men det kan vi jo diskutere over en kop kaffe i klubhuset en dag...
Forøvrigt fik jeg jo min ´´pæne´´ fisk inde i selve åen, hvor jeg var igang med at fiske efter aborrer.

Faktisk tror jeg at de fleste der har diskuteret DSF med mig face to face er helt klar over, at min modvilje udelukkende går på det der i mine øjne er tvangsmedlemsskab.

Til top
Steen Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahimahi

Tilmeldt:: 08 Mar 2006
Geografisk: Vestegnen
Status: Offline
Beskeder: 101
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahimahi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Feb 2010 kl. 20:33
Simon ;

Jeg er klar over hvad du mener, men der er mange som lige er inde og kigge på disse tråde og så får ´´tvivlerne´´ den mening, at DSF bare er noget skod, hvis det skal beskrives i nudansk

Det er lidt synd, for disse personer ved faktisk stort set intet om DSF arbejde, hvis man går dem lidt på klingen. De har bare deres negative mening om tingene og udbreder den hellere end gerne.

Tro nu endelig ikke at det er dig som jeg hentyder til, for jeg ved udmærket godt, at du er inde i tingene og så har du selvfølgelig ret til at have dine meninger og det respekterer jeg fuldt ud.

Det kniber mere med at respektere de personer som bare er negative, uden egentlig at vide hvorfor og hvad der er som DSF gør galt, når man spørger ind til det.

Det kunne være hyggeligt at mødes over en kop kaffe i klubhuset en dag, så kan du høre nærmere om udsætningerne og de nærmere planer for fremtiden på den lokale fiskeplejefront
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Feb 2010 kl. 21:25
Steen L ;

Du kan roligt regne med at jeg kigger forbi, jeg har jo som du ved også lidt idéer om som gerne skulle være til gavn for Ishøj Sportsfiskerklub.
Jeg er bare lidt nervøs for at et par af de bidske medlemmer skal hive mig i havnebassinet - efter min yderst positive omtale af fiskeriet i i Ishøj i ´´klassens frække dreng, FiskeAvisen´´;-)

Jeg må sgu hellere møde op i flydedragt:-)
Til top
Steen Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahimahi

Tilmeldt:: 08 Mar 2006
Geografisk: Vestegnen
Status: Offline
Beskeder: 101
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahimahi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Feb 2010 kl. 22:00
Simon ;
Du kan bare komme, jeg har faktisk ikke hørt nogle negative udtalelser vdr. den omtalte artikel.
Men glem bare flydedragten, det er nok bedre med et par skøjter i denne tid :-)
Til top
 Besvar Besvar Side  <123

Skift forum