Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Scierra hmt taper fly line..

 Besvar Besvar
Forfatter
søren gustavsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
zundapp

Tilmeldt:: 03 Jun 2009
Geografisk: mariager fjord
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zundapp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Scierra hmt taper fly line..
    Sendt: 15 Jan 2010 kl. 01:27
Er der nogen der kender vægten på en wf6f og wf6i hmt line..

evt en side på nettet hvor det står da jeg ikke kan finde det..

mvh søren..
Til top
Rene´H Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Barberen Avatar

Tilmeldt:: 25 Aug 2005
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Barberen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jan 2010 kl. 08:40
14 gr er vægten:-)

Mvh
René
Til top
søren gustavsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
zundapp

Tilmeldt:: 03 Jun 2009
Geografisk: mariager fjord
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zundapp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jan 2010 kl. 12:45
Mange tak!

mvh søren..
Til top
vladimir maric Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
vladimir

Tilmeldt:: 19 Feb 2008
Geografisk: vestsjællend
Status: Offline
Beskeder: 45
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér vladimir Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jan 2010 kl. 14:05
Det er rigtig hvad Søren siger, 14 g.
Til top
Ronny Lagoni Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny Lagoni Thomsen Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2005
Geografisk: Vejle/Grindsted/Kolding/Skjern/Haderslev/Varde
Status: Offline
Beskeder: 171
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny Lagoni Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jan 2010 kl. 16:52
Hej Søren

Bare lige for at imødekomme dit spørgsmål om Scierras HMT-line i wf 6, og andre, der kunne have samme interesse.

Det skal siges, at jeg i nedenstående oversigt angiver vægten på hele linens klump:

wf 3: 8 gram
wf 4: 9 gram
wf 5: 10 gram
wf 6: 12 gram
wf 7: 14 gram
wf 8: 16 gram
wf 9: 18 gram

Jeg håber, at det var en hjælp

Med venlig hilsen

Ronny Lagoni Thomsen
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jan 2010 kl. 21:24
Hej Ronny

Har du selv vejet dem?

Det virker underligt at Scierra for første gang har valgt at have en line der er lettere end det AFFTA standarden foreskriver :-)

Mvh
Lasse
Til top
Kim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
K_Jensen

Tilmeldt:: 08 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 296
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér K_Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jan 2010 kl. 22:08
Undskyld mig, men nu har jeg ledt efter AFFTA og der er altså intet på google der nærmer sig flueliner når man søger på det ord. Du er sikker på at du ikke mener AFFTA?:-)
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jan 2010 kl. 22:28
Hej Kim

Takker for påpegelsen af stavefejlen, det var sq en smutter der, selvfølgelig er det American Fly Fishing Tackle Association der er tale om :-)

Mvh
Lasse
Til top
Kim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
K_Jensen

Tilmeldt:: 08 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 296
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér K_Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jan 2010 kl. 22:38
Bare iorden.(y):-)
Til top
Rene´H Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Barberen Avatar

Tilmeldt:: 25 Aug 2005
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Barberen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2010 kl. 00:11
Ronny Lagoni Thomsen skrev: Hej Søren

Bare lige for at imødekomme dit spørgsmål om Scierras HMT-line i wf 6, og andre, der kunne have samme interesse.

Det skal siges, at jeg i nedenstående oversigt angiver vægten på hele linens klump:

wf 3: 8 gram
wf 4: 9 gram
wf 5: 10 gram
wf 6: 12 gram
wf 7: 14 gram
wf 8: 16 gram
wf 9: 18 gram

Jeg håber, at det var en hjælp

Med venlig hilsen

Ronny Lagoni Thomsen


Der skal da lige ligges et gram til hele vejen
En HMT wf 6 vejer 14 gr
Wf 7 15,5
Wf 8 17
Wf 9 19
:-)
Til top
Kim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
K_Jensen

Tilmeldt:: 08 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 296
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér K_Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2010 kl. 00:44
Men er det ikke fordi at vægten på en HMT line er regnet ud fra at der sidder en poly leader for enden af fluelinen? Mener at have hørt at det hænger sådan sammen (latterligt hvis det passer)
Til top
Ronny Lagoni Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny Lagoni Thomsen Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2005
Geografisk: Vejle/Grindsted/Kolding/Skjern/Haderslev/Varde
Status: Offline
Beskeder: 171
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny Lagoni Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2010 kl. 11:17
Hej Lasse

I relation til dit spørgsmål, så har jeg selv vejet en 6'er og en 7'er - de andre tal er jeg blevet oplyst.

herunder har jeg sammenholdt mine angivelser med Affta standarten hentet fra deres officielle hjemmeside - se linket HER

wf 3: 8 gram Affta 6,48 gr
wf 4: 9 gram Affta 7,78 gr
wf 5: 10 gram Affta 9,08 gr
wf 6: 12 gram Affta 10,38 gr
wf 7: 14 gram Affta 12,00 gr
wf 8: 16 gram Affta 13,62 gr
wf 9: 18 gram Affta 15,56 gr

For god ordens skyld skal det angives at klumplængden på liner op til og med klasse 6 er 10,7m. inklusiv front og bagtapering og på liner fra klasse 7 og opefter 12,2m. og Affta standarten er som bekendt et udtryk for vægten på de yderste 9,15 m (30 fod) så jeg kan ikke se, hvordan linerne ligger under standarten...?

Meget af denne debat tror jeg egentlig også stammer fra, at man har haft en angivelse af aftmklasse på stænger, der har været enten to cifre eller et - stangen kan hedde 6/7 eller 6. I Scierras katalog fra 2006 skriver de indeldningsvis om stangklassificering: ´´Two figures are designated to each rod , e.g. 7/8 meaning that the rod will be properly balanced with a class seven double taper line or a class eight weight-forward line´´ 2006 var også det år, hvor HMT-linen blev lanceret. Det betyder altså, at har du købt en klasse 6 stang - så skal den have en WF 7 line sat i denne kontekst.

Med venlig hilsen

Ronny Lagoni Thomsen

Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2010 kl. 16:55
Hej Ronny

Nu er det sparsomt hvad scierra oplyser på nettet omrking klumplængder og jeg har kun kunnet finde tallet 12,2 deraf min undren :-)

Altså en 5'er line inklusive frontapering skal veje 9,10 +/- 0,4 g. på de første 9,14 meter ekslusiv eventuel level spids.
Let omregnet giver det ca. 1 gram pr. løbende meter for en 5'er line og altså 10,7 gram for en 5'er HMT, og hvis vi regner med at bagtaperingen er meget stejl og ikke vejer alverden, så kan jeg godt se at det skulle kunne lade sig gøre :-)


En 7'er line bør veje 12,0 +/- 0,5 gram på de der 9,14 meter osv. så let omregnet har vi en vægt på 1,3 gram pr. løbende meter og altså 15,9 for hele klumpen hvis den er 12,2 meter lang. HMT ligger ifølge dig på 14 gram og det er hvad jeg vil kalde i underkanten, selv om vi måske skal trække et halvt til et helt gram fra i bagtaperingen, synes du ikke?

Og nej jeg regnede ikke med det havde noget med stængerne at gøre, det er stadigvæk en linestandard :-)

- se linket HER

Tak fro svaret!

Mvh
Lasse
Til top
Ronny Lagoni Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny Lagoni Thomsen Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2005
Geografisk: Vejle/Grindsted/Kolding/Skjern/Haderslev/Varde
Status: Offline
Beskeder: 171
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny Lagoni Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2010 kl. 21:27
Hej Lasse

Nej, jeg var godt klar over, at du ikke regnede stangens klassificering ind i dette - det var mig, der bragte det på bane i forhold til nogle af de andre indlæg på tråden - det burde jeg naturligvis lige have gjort opmærksom på. ;-)

I forhold til Klasse 7 linen, så var det også en af de ting jeg selv undrede mig over, da jeg vejede linen - men jeg kunne forestille mig at vægten bliver sådan på grund af en 2,1 m. bagtapering (hvilket jo reelt efterlader en klump på 10,1 m. hvori der også er fronttapering... så går regnestykket bedre op)

Og tak selv for spørgsmålet :-)

God kastevind

Ronny Lagoni Thomsen
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jan 2010 kl. 22:39
Hej Ronny

Regnestykket går altså ikke bedre op bare fordi taperingen er 2,1 meter lang.. (er den virkelig det eller skriver scierra det bare på æsken ;-)) En 0.032 skydeline som er tyndere end skydelinen på en HMT 7'er vejer altså omkring 0,6 gram pr. løbende meter, så selve taperingen bør veje en del mere...

14 gram - 1,2 gram=12,8 gram på 10,1 meter eller 1,27gram pr. løbende meter, altså 11,6 gram på målepunktet hvis vi forudsætter at taperingen vejer det samme i hele sin længde der bagtil, og at denne vægt er lig vægten af den tyndere skydeline...

Jeg synes det er i den lette ende ;-)

Vil hellere have et par dage med vindstille, kastevinde er der sq nok af i øjeblikket ;-) Men lige over!


Mvh
Lasse
Til top
Ronny Lagoni Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny Lagoni Thomsen Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2005
Geografisk: Vejle/Grindsted/Kolding/Skjern/Haderslev/Varde
Status: Offline
Beskeder: 171
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny Lagoni Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jan 2010 kl. 09:50
Hej igen Lasse

igen differentieres der mellem klasserne på Scierra HMT-linerne: til og med klasse 6 er der 1,2 m. bagtapering og fra klasse 7 og op 2,1 - og ja, den er 2,1.

Ud fra de specifikationer jeg har på linen, så er det en 0,29 runningline, der sidder på linen - har du målt andet op?

Med venlig hilsen

Ronny Lagoni Thomsen, der egentlig hellere vil have lidt tøvejr... Det bliver ikke til meget, når fluen hele tiden lander oven på vandet... ;-)
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jan 2010 kl. 22:54
Hej Ronny

Fino :-)

Jeg har ikke målt på HMT linen, men da jeg sidst prøvede en 7'er havde jeg min egen 5'er ED på en stang lige ved siden af og skydeline delen føltes som samme tkkelse på de to, og ED'eren har en 0.032 tykkelse i skydeline delen :-)
(Ja,jeg kan godt mærke forskelle på 0.003 dele af en tomme ;-))

Stadigvæk så burde en tapering veje mere end den skydeline der følger efter den, så linen ligger stadigvæk i den lette ende på målepunktet.

Nok om det, det er bare sjovt når alle de andre Scierra liner vejer mere :-)

Og her er der ingen problemer med at få fluen i vandet, der er bare fandens langt mellem fiskene ;-)

Mvh
Lasse
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres