Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvordan laver i huller i isen og fighter fisk??

 Besvar Besvar
Forfatter
michael jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
taro

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 315
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér taro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hvordan laver i huller i isen og fighter fisk??
    Sendt: 16 Jan 2010 kl. 23:42
Nu har jeg ikke prøvet at isfiske før men kunne være sjovt at pøve. Synes dog ikke jeg vil invistere i et isbor bare for at prøve det og jer er næppe den eneste. Så hvordan laver i hullet og med hvad jer der har et isbor?

En anden ting jeg ville ud og fiske efter gedder med agnfisk. Når nu fisken har taget agnen og fået lidt tid hvordan gir i så modhug da fisken jo næppe står lige nedenunder så man bare kan hive opad? Skider man hul i linen skær i isen og bare hiver til selvom fisken er svømmet længere væk?

Hvordan figthes fisken? med stangspidsen nede i hullet under vandet? Man kan jo ikke rigtig komme til at pumpe fisken så. Skider man igen bare hul i linen skær i isen og fighter så godt det nu kan lade sig gøre på alm vis?

Nu er min erfaring Berkley fireline har en tendens til at blive lidt som uldgarn i frostvejr med vand på hvis den er brugt og lidt af coatingen er slidt af. Hva bruger i af line?
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jan 2010 kl. 00:35
Et Mora isbor kan anbefales:

http://fiskegrej.dk/Varedetaljer.aspx?vareID=5002

Jeg bruger kun nylon-line til isfiskeri og helst en forholdsvis blød en af slagsen f.eks. Drennan DS. eller en ´´rigtig´´ is-nylonline, da det holder bedre og samler mindre vand/is op end fletline.

Til geddefiskeriet med agnfisk bruger jeg en hjemmebygget stang på 4½ fod og med hensyn til modhugget, så strammer jeg linen op og giver et mindre modhug med stangspidsen oppe over isen. Stangspidsen stikker jeg kun ned i hullet, når fisken tager udløb eller når der er relativt stort træk i linen udtil fra hullet af.
Linen skal dog helst holdes fri fra hullets overkant, da isen her er ´´tør´´, mens det ikke betyder så meget, at linen glider mod iskanten under vandoverfladen. Ellers så fighter jeg bare fisken ´´normalt´´ - forstået på den måde, at man forsøger at holde line fri fra overkanten af ishullet.

Til geddefiskeri bruger jeg 0,31-0,35 mm. nylon-line og til almindeligt aborre-pirkefiskeri, der bruger jeg 0,205-0,235 mm. nylonline.

Hvis gedderne skal genudsættes og man gerne vil have et foto af fangsten, så skal man lige huske at hælde noget vand ud over øjnene på fisken, sådan hvert 10-15. sekund for at undgå at fisken får øjenskader - dette gælder specielt, hvis det blæser meget og/eller er mange minus grader.
Til top
michael jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
taro

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 315
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér taro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jan 2010 kl. 01:01
Hvis man nu ikke vil investere i et isbor hvad kan man så gøre? Der må være andre der bruger alternative metoder
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jan 2010 kl. 01:09
En økse kan også bruges (specielt en ´´flæk-økse´´ er velegnet - man bliver dog lidt våd af det, da der kommer vand i den revne/cirkel man har hugget inden man får hugget et ordentligt hul - så regnbukser er en fordel --- det giver varmen - jo mere varme des tykkere isen er. god fornøjelse!
Til top
michael jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
taro

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 315
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér taro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jan 2010 kl. 01:20
Okay overvejede lidt min akku bajonetsav. Men måske lige i overkanten.

Men tak for rådene.

Ps. Indlægene mht indsamling til julemærkehjemmene lyder værre end de er :-)
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jan 2010 kl. 01:37
En debat er jo en meningsudveksling, så det er vel meget naturligt, at man kan stå lidt stejlt overfor hinanden, når man er uenige om noget - ´´kunsten´´ er så bare, at man ikke tager tingene personligt samt, at man ´´glemmer´´ uoverensstemmelser fra tråd til tråd, da man ellers kan komme til at debattere personerfnidder i stedet for emnet for den enkelte tråd.
Til top
henrik svane Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
svanetr2

Tilmeldt:: 23 Aug 2009
Geografisk: amager
Status: Offline
Beskeder: 83
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér svanetr2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jan 2010 kl. 08:34
Brug en kædesav/ motorsav.. du må kende en som har såden en hvis du ik selv har...

så kan du hurtigt lave mange huller.

når man forlader fiskepladsen, så kan isblokken stilles skråt over huller for at mærke af... så ingen falder i,, det kan man ik på de andre måder..


bruger du en økse blir du våd af sved og så begynger du hurtigt at fryse....

mvh henrik



Til top
Kristian R. Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ole nielsen

Tilmeldt:: 10 Aug 2002
Geografisk: Nordøstfyn
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ole nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jan 2010 kl. 09:27
Prøv at se det link her: - se linket HER

De var også i lokalnyhederne den anden dag, og man kan se klippet på den side jeg linker til.
Til top
michael jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
taro

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 315
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér taro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jan 2010 kl. 11:44
Motorsav ja nemt.. Men har man ikke skræmt alt levende væk det første stykke tid? Men blir nok kun til en enkelt tur så bruger bare en økse..
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jan 2010 kl. 11:50
michael jensen skrev: Hvis man nu ikke vil investere i et isbor hvad kan man så gøre? Der må være andre der bruger alternative metoder...


Så kan du bruge et gammeldags boresving med et langt sneglebor, og når du med det har lavet et lille hul gennem isen, så kan du med en alm. hånd-stiksav save et passende hul, det kræver ikke de store anstrengelser, og det kan faktisk gøres på nogle få minutter.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
niels holler Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Niels-Holler.dk Avatar

Tilmeldt:: 30 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 48
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels-Holler.dk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2010 kl. 10:01
At bruge motersav er måske ikke det smarteste .... der er nok en grund til at man forbyder påhængsmotorer på mange søer :-(
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres