Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Slibning af isbor

 Besvar Besvar
Forfatter
Dion Mørup Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Dion Mørup

Tilmeldt:: 11 Feb 2007
Geografisk: Herning
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dion Mørup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Slibning af isbor
    Sendt: 18 Jan 2010 kl. 12:24
Vandet er jo som bekendt ´´stift´´ de fleste steder på kysten.- Fiskes skulle der med djævlens vold og magt.- Isboret blev fundet frem af gemmerne.- Huskede svagt at sidst jeg brugte det var det lidt blevet nogt sløvt i skæret, så derfor blev det slebet efter alle kunstens regler, men det viste sig at boret nu slet ikke ´´bed´´ i isen.- Nogen som har erfaring med slibning af skæret og kan give gode råd?????

Med venlig hilsen og KNÆK OG BRÆK i det nye år

Dion Mørup
Til top
jens madsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
madsen

Tilmeldt:: 02 Okt 2003
Geografisk: frederiksborg amt
Status: Offline
Beskeder: 41
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér madsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jan 2010 kl. 12:59
hej dion
jeg har selv prøvet at slibe mit isbor med det samme resultat som dig, efterfølgende tog jeg ned til den lokale smed som sleb det medens jeg ventede.
med venlig hilsen
jens madsen
Til top
Dion Mørup Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Dion Mørup

Tilmeldt:: 11 Feb 2007
Geografisk: Herning
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dion Mørup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jan 2010 kl. 13:07
Hej Jens,

Ja det må jo nok være løsningen.- Tak for svaret.

M.v.h.

Dion
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jan 2010 kl. 13:56
Hej Dion
Husk at slibe et skær på D.V.S forsiden af skæret skal være det første der kommer i kontakt med isen, Hvis du kigger vinkelret ind på skæret, må bagsiden ikke stikke frem da skæret ellers bare glider af.
Michael
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jan 2010 kl. 14:02
hej. nu sliber i ikke på undersiden vel!!!!? det skal være som et stemmejern. venligst steen
Til top
Dion Mørup Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Dion Mørup

Tilmeldt:: 11 Feb 2007
Geografisk: Herning
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dion Mørup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jan 2010 kl. 16:17
Hej Michael og Steen,

Naturligvis har jeg slebet som I foreskriver, og samme vinkel som oprindelig slibning, men det blev kun værre.- Nu bider den overhovedet ikke.- Kan det være vinklen i slibningen????

M.v.h.

Dion
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jan 2010 kl. 16:58
hej ja nu ved jeg ikke hvilken ´´ grad ´´ du har slebet i , men prøv med lidt over 30... har set på nogle svenske sider. at det er svært!!! måske kommer de ud fra fabrikken med en lille ´´hulslibning´´ mvh. steen.
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jan 2010 kl. 17:05
Problemet, vil jeg tro er, at du har slebet knivenes æg fladt som, når man sliber et stemmejern, dermed har du fjernet den lille krumning, som der garanteret skal være på langs af knivene.

Hvis man vil være sikker på at slibe isboret rigtigt, så skal man have noget ordentligt værktøj - jeg bruger selv mit Lansky kniv-slibesæt til mit isbor:

- se linket HER

eller hvis man vil have et dyrt produkt, så er der jo Icepal:

- se linket HER
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jan 2010 kl. 19:31
hej kehler! kan du lave ´´ en lille krumning´´ med dit ´´lansky´´ slibesæt!? næppe!!!! steen.
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jan 2010 kl. 20:43
Øh!, har jeg sagt det??? Næ!, og hvorfor skulle jeg dog lave en krumning - krumningen er der jo allerede på knivene, så det er jo ´´bare´´ at være omhyggelig med at bevare krumningen, når man sliber sit isbor....
Svar på dit spørgsmål: Jeg har aldrig prøvet at skulle genskabe krumningen på et isbor, da jeg aldrig har haft slebet et, så knivene var blevet ødelagt - så jeg kan ikke rigtig svarer dig på, om jeg kan lave ´´en lille krumning´´, da jeg ikke har prøvet.


Til top
niels holler Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Niels-Holler.dk Avatar

Tilmeldt:: 30 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 48
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels-Holler.dk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2010 kl. 09:47
Hej .. forleden startede jeg fisketuren med et bor som sønniken havde leget med uden jeg viste det, efter jeg havde overvejet at bruge ham som foder til hajfiskeri gik jeg i gang med at bruge Lansky slibesættet, det tog ca en time ....nu kører det fint igen !
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2010 kl. 10:47
(y):-)
Til top
Dion Mørup Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Dion Mørup

Tilmeldt:: 11 Feb 2007
Geografisk: Herning
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dion Mørup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2010 kl. 14:26
Hej alle,

Tak for jeres input.

Startede med ´´lanskyen´´ og skæret blev som sædvanligt utroligt skarpt, men det hjalp ikke spor.- Altså måtte vinklen på slibningen være forkert.- Ud til den lokale proff. værktøjssliber.- I første omgang heller ingen forbedring, men anden gang så fandt han den rette vinkel, og nu bider den bedre end et nyt bor (Blev alle gange afprøvet i naboens havedam.- Håber ikke sidste gang at jeg fik boret igennem membranen, ellers ´´koster det´´ ´´ :-)

M.v.h.

Dion Mørup
Til top
niels holler Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Niels-Holler.dk Avatar

Tilmeldt:: 30 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 48
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels-Holler.dk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2010 kl. 14:34
og hvad er vinklen så ?
Til top
Dion Mørup Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Dion Mørup

Tilmeldt:: 11 Feb 2007
Geografisk: Herning
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dion Mørup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2010 kl. 14:44
Hej Niels Holler,

Det har jeg desværre ingen anelse om.- Jeg er ikke håndværker.- Men har du samme problem og evt. kan bruge adressen, så finder jeg den gerne til dig.

M.v.h.

Dion Mørup
Til top
Thor Ankerstjerne Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
simris1

Tilmeldt:: 20 Maj 2009
Geografisk: Randers
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simris1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2010 kl. 14:45
Når vi snakker is, betyder vinklen ikke så meget, når bare der ikke er bagskær. Thor
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres