Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dræbergopler/ribbegopler

 Besvar Besvar
Forfatter
Thomas Dyekjær Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Thomas Dyekjær Avatar

Tilmeldt:: 04 Jul 2003
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Thomas Dyekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Dræbergopler/ribbegopler
    Sendt: 26 Jan 2010 kl. 09:11
Gad vide om vi alligevel skulle få lidt bonus ud af isvinteren ved at de bæster forsvinder....??? eller overlever de bare på dybere vand..? nogen der ved noget..??

- se linket HER

/Thomas
Til top
Søren Rosendal Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
srosendal Avatar

Tilmeldt:: 12 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér srosendal Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2010 kl. 09:38
Var inde på Wikipedia og se. Den skulle kunne overleve ned til 2grader, så vi slipper nok ikke for den.
men håber virkelig en del af dem er omkommet.

Kunne være rart hvis nogle biologer ville komme med noget på denne tråd, og give nogle oplysninger(y)
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2010 kl. 11:08
Jeg tror helt klart på at denne vinter nok skal få ryddet op i alt det utøj vi har fået raget til os således at den havøkologiske ballance genfinder sin stabilitet.
De meterologiske kriterier for en rigtig isvinter ser ud til at være en meget nært forestående realitet og den ´´kontinentale bundkulde´´ fra Sibirien og Østeuropa har fået godt fat i os.
Jeg er slet ikke i tvivl om at der sker noget radikalt med issituationen i løbet af de næste 6-8 dage, vores farvande vil for alvor lukkes af is og isvinteren er en realitet.

Så venner....det MÅ simpelthen være en fed tid der venter os på kysten til foråret !

Mvh
Jim.
Til top
Jonas Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskejonas Avatar

Tilmeldt:: 28 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 233
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskejonas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2010 kl. 12:06
Hej Jim.

Jeg bliver nysgerrig.

´´Så venner....det MÅ simpelthen være en fed tid der venter os på kysten til foråret !´´

Hvad søren bygger du, mere specifikt, det på?

Mvh
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2010 kl. 16:53
Hej Jonas.

Hvis vi den strenge kulde får udryddet ribbegoplen som æder løs af fiskelarverne, er hermofodit og i øvrigt har en helt forskrækkelig voldsom evne til at formere sig, da er det ikke svært at forestille sig den gunstige virkning det har for de nederste led i fødekæden, altså bla fødegrundlaget for større fisk.

Endvidere vil streng frost med masser af is sætte en helt naturlig begrænsning for fiskeri med redskaber et stykke tid.

Kikker vi lidt tilbage i historien og tænker på de strenge vintre, da har vi også typisk oplevet et godt fiskeri efterfølgende.

Jo jeg tror at en streng og kold vinter vil gøre underværker når foråret atter kommer, dermed kan man selvfølgelig aldrig stille garantier...sådan er det jo med fiskeri.

Mvh
Jim.
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2010 kl. 17:24
jim holm skrev: Hej Jonas.

Hvis vi den strenge kulde får udryddet ribbegoplen som æder løs af fiskelarverne, er hermofodit og i øvrigt har en helt forskrækkelig voldsom evne til at formere sig, da er det ikke svært at forestille sig den gunstige virkning det har for de nederste led i fødekæden, altså bla fødegrundlaget for større fisk.

Endvidere vil streng frost med masser af is sætte en helt naturlig begrænsning for fiskeri med redskaber et stykke tid.

Kikker vi lidt tilbage i historien og tænker på de strenge vintre, da har vi også typisk oplevet et godt fiskeri efterfølgende.

Jo jeg tror at en streng og kold vinter vil gøre underværker når foråret atter kommer, dermed kan man selvfølgelig aldrig stille garantier...sådan er det jo med fiskeri.

Mvh
Jim....


Hej Jim

Kan huske sidste gang der var isvinter på vores breddegrader. Efterfølgene havde det dårligste fiskeri i mands minde:-(:-(
Flere havde et forårs fiskeri uden en eneste fisk, selv om de var ude flere gange om ugen.
Mht. ribbegoplen tror(og håber) jeg du har ret(y)



Mvh
Henrik
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2010 kl. 17:49
Hej Henrik.

Hyggeligt at du lige kom på banen her :-)

Nå jo, dårlige forårssæsoner har vi nok haft efter såvel kolde som milde vintre, men det andet pjat med varme vintre hele vejen igennem mange år i træk tror jeg ikke er godt for noget som helst.
Mange mener at faldet i tobisbestanden er skyld i at den kystnære ørred mange steder virker som forsvundet og dette tror jeg at denne ribbegople bære en del af ansvaret for, neop når vi ved hvad den æder.
Muligvis påvirker den strenge vinter ikke nødvendigvis det kommende forår så positivt som man måske kunne forvente men på sigt tror jeg at det er godt.

Mvh
Jim.
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2010 kl. 18:28
Én stor fordel kan jeg da se ved denne vinter, og det er at der ikke kan sættes garn i det stadig tiltagende isdække vi i øjeblikket har i Køge Bugt:-)

/Ole
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2010 kl. 18:43
jim holm skrev: Hej Henrik.

Hyggeligt at du lige kom på banen her :-)

Nå jo, dårlige forårssæsoner har vi nok haft efter såvel kolde som milde vintre, men det andet pjat med varme vintre hele vejen igennem mange år i træk tror jeg ikke er godt for noget som helst.
Mange mener at faldet i tobisbestanden er skyld i at den kystnære ørred mange steder virker som forsvundet og dette tror jeg at denne ribbegople bære en del af ansvaret for, neop når vi ved hvad den æder.
Muligvis påvirker den strenge vinter ikke nødvendigvis det kommende forår så positivt som man måske kunne forvente men på sigt tror jeg at det er godt.

Mvh
Jim....


Hej Jim

Enig, men om det er med til at give et opsving efter havbasser er meget tvivlsomt.
Men som du rigtig nok skriver, kunne det være at vi slipper for det brune colavand(læs brunalger) i marts/April/Maj som vi har set de seneste år på kysten.

Mvh
Henrik
Til top
Thomas Dyekjær Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Thomas Dyekjær Avatar

Tilmeldt:: 04 Jul 2003
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Thomas Dyekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2010 kl. 20:48
Som jeg husker det, handlede det sidste gang, desværre også lidt om at fiskene efterfølgende p.g.a. kulden stod meget koncentrerede på færre pladser ...og dem fandt garnfiskerne selvfølgelig og så gik de helt grådigt til den... :-(

/Thomas
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Guests
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jan 2010 kl. 16:11
Jeg har spurgt dem ad hos Danmarks sportsfiskerforbund da jeg også gerne ville vide det, og fik dette svar:

Kære Frandsen

Tak for din mail.

Du har helt ret - der KAN komme noget godt ud af det kolde vand. Dræbergoplen kan nemlig kun overleve ved temperaturer over de 2 grader, så i alle indre farvande må den efterhånden være frosset ud. Den kan dog stadig opholde sig i Nordsøen og i de dybere områder i Østersøen øst for Bornholm, hvor vandet stadig ligger mellem 2 og 4 grader. Så jeg er ret sikker på, at vi ikke slipper af med den permanent - men arten vil helt sikkert gå ned antalsmæssigt i det næste års tid.

Meget tyder i øvrigt på, at den ikke indtil videre har fået de frygtede negative koneskvenser. Den har naturlige fjender (bla. melongoplen) som åbenbart kan holde den nede på et relativt lavt niveau. Det blev fx. konstateret, at bestanden var gået ned i farvandet omkring Bornholm i dette efterår.

SÅ FIK VI DA SVAR PÅ DET.
Til top
Søren Rosendal Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
srosendal Avatar

Tilmeldt:: 12 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér srosendal Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jan 2010 kl. 16:26
Positivt(y)(y)(y)
Til top
Jonas Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskejonas Avatar

Tilmeldt:: 28 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 233
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskejonas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jan 2010 kl. 17:39
Hej Jim.

Tusind tak for dit svar. Bortset fra at jeg også tror på rigtig godt fiskeri i dagene lige efter låget letter, er jeg mere tvivlsom omkring udsigeterne til et generelt godt forårsfiskeri. Dette bunder mest af alt i nogle tanker omkring en krævende biologisk omstilling fra de sidste 10-15års meget milde vintre til dette års abnorme vinter.

Ha' en god aften.
Mvh
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres