Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Knude mellem flet- og fluorocarbon-line?

 Besvar Besvar
Forfatter
Dan Wulff Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DanWulff Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DanWulff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Knude mellem flet- og fluorocarbon-line?
    Sendt: 06 Feb 2010 kl. 17:35
På nettet ligger der en række forskellige forslag til knuder, som benyttes mellem fletline og fluorocarbon-line/monofil-line. I mit tilfælde handler det om 0.38mm fletline og ca. 10m 1.00mm fluorocarbon-line (100lb), som skal benyttes til speed jiggging efter GT og mindre tun. Hvad er jeres erfaring med optimale knuder?

Jeg overvejer at benytte en dobbelt uni-knude, men den anbefales flere steder kun til liner af nogenlunde samme tykkelse, hvilket ikke er relevant for mig:
- se linket HER

Alternativet er måske en albright-knude, men den er muligvis for svag og benyttes også mest til to mono-liner:
- se linket HER

Jeg kan se, at mange big game newbies anvender 10m forfangsline med fabriksfremstillet loops (+80lb; f.eks. Penn, Suffix etc.). Det er selvfølgelig også en mulighed, men det ville nu være rart selv at kunne håndtere knuderne. ;-)

Gode råd og kommentarer modtages gerne!
Til top
Dan Wulff Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DanWulff Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DanWulff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Feb 2010 kl. 17:51
Der er også mid-knot knuden:
- se linket HER

Og så er der PR-knuden, der virker som den stærkeste, men den ville jeg nødig prøve at binde på en båd, som gynger:
- se linket HER#anchorPR

Forslag?
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Feb 2010 kl. 18:34
Hej Dan

Siden med liket til PR knuden er sgu da noget af det fedeste lærdom jeg længe har set på nettet ....meget udførligt vist


/Søder
Til top
Dan Wulff Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DanWulff Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DanWulff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Feb 2010 kl. 20:21
Henning Søder skrev: Hej Dan

Siden med liket til PR knuden er sgu da noget af det fedeste lærdom jeg længe har set på nettet ....meget udførligt vist


/Søder

Hej Henning,
Jeg er helt enig! Men foruden problemet med at binde knuden under fiskeri, skal man også anskaffe sig bobbin-dimsen for at kunne lave arbejdet ordentligt. Den koster ca. 170 kr i New Zealand + fragt + moms/told og betaling for Post DK for at behandle sagen. :-(
Til top
ole hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ole kolding Avatar

Tilmeldt:: 12 Maj 2008
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ole kolding Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Feb 2010 kl. 20:31
Hej Dan
er det ikke almindelig trådholder som bruges ved fluebindning
Til top
Claus Poulsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ClausPoulsen

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ClausPoulsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Feb 2010 kl. 21:04
her er der også en mulighed

- se linket HER

- se linket HER

hilsen Claus
Til top
Dan Wulff Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DanWulff Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DanWulff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Feb 2010 kl. 22:48
ole hansen skrev: Hej Dan
er det ikke almindelig trådholder som bruges ved fluebindning

Der fik jeg vist afsløret min totale uvidenhed om fluebindningens ædle kunst! ;-) Du har ganske ret!
Til top
Dan Wulff Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DanWulff Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DanWulff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Feb 2010 kl. 22:58
Claus Poulsen skrev: her er der også en mulighed

- se linket HER

- se linket HER

hilsen Claus

1000 tak for links! Jeg har ikke haft tid til at sammenligne, men alt tyder på, at der er tale om en knude, som minder om den før omtalte PR-knude. Værktøjet OCEAN KNOTER OK55 ser meget interessant ud, men alt tyder på, at den ikke kan håndtere de tykkeste fletliner og forfang over 25lb-klassen. Selvom prisen ellers er helt fin (ca. 180 d.kr), vil den derfor ikke kunne anvendes til mit brug.

Jeg må nok ind i den lokale flue-shop her i Brønshøj og kigge på deres udvalg af bobbin's.

I har været til stor hjælp, og flere kommentarer og forslag er meget velkomne!
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Feb 2010 kl. 23:04
Dan:

Flurocarbon 100 # laver store knuder

Jeg fisker sammen med en franskmand der trækker forfanget (100 lb nylon) ind i fletlinen...jeg har også prøvet det nogle gange ...men det er omstændligt...og man bør have flere spoler til sit Stella eller fluehjul med...hvad du nu bruger..

Du skal bruge fletliner af typen hollow spectra Tuff laver nogle og en af de bedste kommer fra ham her; Jerry Brown - se linket HER

Du bruger så en meget lang nål til at sy top-shottet ind i kernen..Nålen få´s flere steder f.eks her hos tp://- se linket HER

Der også skriver lidt om denne form for rigging - der oprindelig er Australsk...

Venlig hilsen

Jesper Fohrmann
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Feb 2010 kl. 23:12
Dan:

Forøvrigt når vi taler om spectra 2000....Så er denne line fra Brown rated som den bedste line på marked...

Det kan jeg kun være 100 % enig i - den er langt mere slidestærk en selv Powerpro og Spiderwire...Kaster længere og er betydelig mere homogen....Simpelthen toppen af kransekagen

Endnu et produkt man ikke kan købe i Danmark

Flot

Venlig hilsen

Jesper Fohrmann
Til top
Dan Wulff Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DanWulff Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DanWulff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Feb 2010 kl. 23:21
Jesper Fohrmann skrev: Dan:

Flurocarbon 100 # laver store knuder

Jeg fisker sammen med en franskmand der trækker forfanget (100 lb nylon) ind i fletlinen...jeg har også prøvet det nogle gange ...men det er omstændligt...og man bør have flere spoler til sit Stella eller fluehjul med...hvad du nu bruger..

Du skal bruge fletliner af typen hollow spectra Tuff laver nogle og en af de bedste kommer fra ham her; Jerry Brown - se linket HER

Du bruger så en meget lang nål til at sy top-shottet ind i kernen..Nålen få´s flere steder f.eks her hos tp://- se linket HER

Der også skriver lidt om denne form for rigging - der oprindelig er Australsk...

Venlig hilsen

Jesper Fohrmann

Hej Jesper,
Hule liner! Masser af spændende læsning, herunder gode forslag til loop-to-loop løsninger. Jeg glæder mig til at lære noget mere om dette. Jeg glæder mig også til dette forum en gang får en separat tropisk fiskeri/big game sektion....
Til top
Dan Wulff Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DanWulff Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DanWulff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Feb 2010 kl. 23:50
Jesper Fohrmann skrev: Dan:

Forøvrigt når vi taler om spectra 2000....Så er denne line fra Brown rated som den bedste line på marked...

Det kan jeg kun være 100 % enig i - den er langt mere slidestærk en selv Powerpro og Spiderwire...Kaster længere og er betydelig mere homogen....Simpelthen toppen af kransekagen

Endnu et produkt man ikke kan købe i Danmark

Flot

Venlig hilsen

Jesper Fohrmann ...

Jeg kan ikke umiddelbart finde Brown's spectra 2000, men de andre fletliner fra Brown sælges da til meget rimelige priser. Jeg har selv Spiderwire Stealth i bulk-ruller i tre tykkelser, men når den fede er opbrugt, vil jeg da overveje at prøve Brown.
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2010 kl. 09:22
Dan:

Jeg takker for roserne..

Om forumet..

Jeg synes faktisk modsat mange andre at denne form for forum er perfekt...

Jeg deltager i så mange andre forum ...som alle synes at have den samme dødkedelige overflade...med alle disse undergrupper hvor folk sider og nørkler med deres sag...

Jeg ville aldrig havde set dit indlæg ej sige skrevet på det hvis det havde været et af disse .... kedelig forum flader..

Nej dette forum virker faktisk forbavsende godt..

Og dine big game spørgsmål kan du jo bare spørge om...selvom det ikke har sit eget forum

Venlig hilsen

Jesper Fohrmann
Til top
Dan Wulff Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DanWulff Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DanWulff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2010 kl. 09:38
Hej Jesper,
Mht forumstruktur har du og jeg vist meget forskellig smag og holdning. Men alt er jo som bekendt en vane. Mit problem er, at jeg ikke kan vænne mig til de kringlede funktioner og en brugerflade, som jeg synes netop ikke gør det nemt at finde de informationer, som er relevante. Men det har jeg skrevet om et andet sted. Ny struktur er iøvrigt på vej. Igen - tak for dine råd! Jeg vender nok tilbage, når flere spændende udfordringer melder sig.
Til top
Nicolai Eriksen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Rudskallefisker Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2004
Geografisk: Lolland - Falster
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rudskallefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2010 kl. 10:38
Hej Dan

Jeg vil til enhver tid anbefale denne simple, stærke knude. Både mellem flet/fluorocarbon og mellem fluorocarbon i stærkt forskellige diametre (ved bite-tippets feks.)

- se linket HER

Af ren nysgerrighed: Hvor skal du speed-jigge efter GT og tun?

VH Nico
Til top
Jacob Schougaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jacob S Avatar

Tilmeldt:: 18 Nov 2004
Status: Offline
Beskeder: 64
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jacob S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2010 kl. 11:39
Hej Dan

Det lyder godt nok som en fed tur du ser frem til der!

Jeg har selv været på vej til maldiverne uden at turen blev til noget:-(

Men jeg havde forberedt mig grundigt i forhold til knuder både mid-knot, pr-knot, slim beauty og vist nok en del andre jeg ikke lige kan huske.

Jeg fandt ud af at det er meget vigtigt ikke at varme enden af 1mm linen for meget op. Kanten på den lille ´´svamp´´ du laver kan nemlig blive en anelse skarp og så er det her systemet knækker. der skal ikke særligt meget til.

Men selvom jeg selv synes det gik ret godt så blev jeg aldrig rigtig gode venner med den slags knuder. Simpelthen fordi de er for besværlige at binde.

Jeg ville også foretrække, ligesom jesper, at lave en løkke med en eller anden type hul flet. Men det har jeg dog aldrig prøvet i praksis.

Prøv at se dette forum:

- se linket HER

mvh Jacob
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2010 kl. 11:54
Dan:

Ja undskyld forviringen....Spectra 2000 er blot en fælles betegnelse for...High end fletliner af en bestemt karakter (Spectra 2000) Brown, Spidervire, PowerPro er alle Spectra 2000.

Venligst Jesper Fohrmann
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2010 kl. 11:58
Nicolai:

Hvis du har prøvet det....

Så ved du at sådanne knuder - gjort af 100 # Flurocarbon....Laver super meget ballade på en spole...på et fastspole hjul..

Knuden er på størrelse med en bænkebider...

At skyde linen ind i hollow spectra - er den sublimt bedste løsning...

Ikke noget hokus pokus - teknikken bruges af mængder af GT fiskere verden over

Venlig hilsen

Jesper Fohrmann
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2010 kl. 12:10
Dan:

Så fandt jeg linket til den nål jeg har brugt igennem flere sæsoner...

- se linket HER

Jeg bruger Jerry Brown 100 # spectra...

Det bedste der findes på markede...Og et must for GT fiskere...(spiderwire laver også hollow spectra i de store dimensioner...De er bare svære at skaffe)

Venlig hilsen

jesper Fohrmann
Til top
Dan Wulff Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DanWulff Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DanWulff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2010 kl. 12:51
Nicolai Eriksen skrev: Hej Dan

Jeg vil til enhver tid anbefale denne simple, stærke knude. Både mellem flet/fluorocarbon og mellem fluorocarbon i stærkt forskellige diametre (ved bite-tippets feks.)

- se linket HER

Af ren nysgerrighed: Hvor skal du speed-jigge efter GT og tun?

VH Nico

Hej Nico,
Tak for endnu en knude! Vi kan snart lave et helt arkiv. Valget af knude(r) må komme an på en prøve - hvor både ´´binde-venlighed´´ og styrke testes. Det første er vel ligetil, men det sidste kræver en opsætning i børnenes gyngestav med vægte og karabiner. Når jeg er blevet lidt klogere på det hele, vil jeg gerne lægge en rapport her.

Jeg er ofte på arbejdsrejse i Tanzania, Indien (Tamil Nadu) og Thailand. Ca. en gang om året hvert sted, så det vil være oplagt at fiske de pågældende steder. Den første speed jigging/popping tur går til Tanzania i marts, men jeg arbejder stadigvæk på at undersøge muligheder i forbindelse med båd fra Dar es Salaam. Området omkring Latham Island (stik øst for Dar) virker yderst interessant. Se f.eks.: http://fishingtanzania.20m.com/
Kontakterne i Tamil Nadu (Chennai) er nu i land. Jeg mangler lidt endegrej og stumper, men ellers er jeg snart klar....

Mange hilsner,
Dan
Til top
Dan Wulff Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DanWulff Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DanWulff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2010 kl. 12:53
@Jesper.

Takker!

Mange hilsner,
Dan
Til top
Dan Wulff Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DanWulff Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DanWulff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2010 kl. 12:59
Jacob Schougaard skrev: Hej Dan

Det lyder godt nok som en fed tur du ser frem til der!

Jeg har selv været på vej til maldiverne uden at turen blev til noget:-(

Men jeg havde forberedt mig grundigt i forhold til knuder både mid-knot, pr-knot, slim beauty og vist nok en del andre jeg ikke lige kan huske.

Jeg fandt ud af at det er meget vigtigt ikke at varme enden af 1mm linen for meget op. Kanten på den lille ´´svamp´´ du laver kan nemlig blive en anelse skarp og så er det her systemet knækker. der skal ikke særligt meget til.

Men selvom jeg selv synes det gik ret godt så blev jeg aldrig rigtig gode venner med den slags knuder. Simpelthen fordi de er for besværlige at binde.

Jeg ville også foretrække, ligesom jesper, at lave en løkke med en eller anden type hul flet. Men det har jeg dog aldrig prøvet i praksis.

Prøv at se dette forum:

- se linket HER

mvh Jacob

Hej Jacob,
Takker! Som Jesper understreger, handler det også om problemerne med at have en stor knude på linen. Men et problem som vel mest er relevant, når der skal kastes. Ved speed jigging, bilder jeg mig ind, at det går lidt nemmere. Jeg er en stædig rad, så jeg kommer nok selv til at erkende problemerne med både konventionelle knuder og loop-to-loop knuder, før jeg forsøger med de hule liners princip. ;-)

Mange hilsner,
Dan
Til top
Nicolai Eriksen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Rudskallefisker Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2004
Geografisk: Lolland - Falster
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rudskallefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2010 kl. 15:07
Hej Jesper

Der blev jeg fanget - har kun prøvet Slim Beauty i flueøjemed, og bruger sjældent Tarpon eller Sailfish forfang der er så lange at de kommer på spolen;-)

Hvad er ivrøgt fordelen ved de lange, tykke FC forfang til jigging? Jeg har ikke selv fisket på denne måde, men ender måske med at ty til spinnegrejet her til efteråret hvor turen går til Christmas Island.

@Dan:
Siger du lige til hvis dit job bliver ledigt, jeg tror mindst vi er en to-tre stykker i denne her tråd som godt kunne forsøge os, om ikke andet så på vikarbasis(y)

VH Nico
Til top
Dan Wulff Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DanWulff Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DanWulff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2010 kl. 15:30
Hej Nico,

Jeg er langt fra speed jigging-ekspert, men 8-10 meter kraftig forfang (FC eller alm mono) foran fletlinen, har så vidt jeg kan se følgende fordele i forhold til en kortere forfangsline:
a) Den lange forfangsline kan i modsætningen til fletlinen klare at komme ind under båden og skrabe mod køl oa., umiddelbart før landing uden den store risiko for at få ødelagt linen.
b) Den lange forfangsline kan assistere ved selve landningen, da den tillader, at man griber fat i forfanget med hænderne uden risiko for at få skåret kødet af helt ind til benet, få ødelagt fingre og nerver etc. De fiskere, som ved en fejltagelse har grebet fat i en fletline med mange kg muskelfisk i enden, har måtte erkende på den hårde måde, at det skal man ikke gøre.
c) Når først den ene ende af forfangslinen er rullet et par omgange på hjulet, kan fisken - som måske ikke har fået mulighed for at gøre dette tidligere - få lov til at foretage pludselige, men meget korte udløb med fuld belastning på linen, hvor fletlinen muligvis ville ha' sværere ved at klare denne belastning.

Ovenstående står for egen regning, og erfarne fiskere, må meget gerne korrige eller uddybe. Hvis du allerede er bekendt med ovenstående, beklager jeg ;-)

Mange hilsner,
Dan
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2010 kl. 15:31
Nicolai:

Fordelen ved tykke forfang....

Flurocarbon er godt til tun pga. af det lave brydnings index samt slidstyrke - Det bliver dog noget stift når det er i de tykke dimensioner.

Tykke forfang:

Når rev fisk som GT og snappers løber ind i revet har man så lidt snor at slås med...Dog ikke meget.

Et langt tykt forfang kan også ...i nogen grad eliminere det forhold at fiskens finner og krop - rasper din line over når den trækker væk fra dig...

Halen fra en stor tun kan lave mange ulykker (problemet er at en sådan stor fisk ofte er lange)

jeg bruger korte forfang...Til mit kastefiske efter tun - også speed jigging efter samme...Jeg gidder ikke alt det bøvl...med lange forfang...og midster følgeligt også fisk på den konto...sådan er det.

Jeg bruger 100 # spectra fra Brown...Bimini Twist - 300 # barrel swirvel - 60 cm. # 300 Yo Zuri Flurocarbon (den pink) det er det...

GT fiskeri....Well...Hook and hold...Det er bare at hive og slide og få dem væk fra de klippe huler og rev..

Venligst Jesper Fohrmann
Til top
Dan Wulff Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DanWulff Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DanWulff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2010 kl. 15:32
Nicolai Eriksen skrev:
@Dan:
Siger du lige til hvis dit job bliver ledigt, jeg tror mindst vi er en to-tre stykker i denne her tråd som godt kunne forsøge os, om ikke andet så på vikarbasis(y)

VH Nico

Jeg skal nok sige til, når det bliver aktuelt. (y)
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres