Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til gammelt skrammel

 Besvar Besvar
Forfatter
Frank Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hoigaard Avatar

Tilmeldt:: 10 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 308
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hoigaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hjælp til gammelt skrammel
    Sendt: 12 Feb 2010 kl. 15:28
;-)

Nå skrammel er det ikke, men lidt hjælp søges.
Jeg er muligvis ved at købe en Abu Feralite stang i #9 til mine gamle Delta hjul. Jeg har et Delta 3 og et Delta 5 hjul.

Spørgsmål 1 er:
Hvilket af de 2 hjul egner sig bedst til denne stang ?

Spørgsmål 2 er:
Der sidder nogle meget gamle liner på hjulene, som jeg gerne vil beholde, men hvordan finder jeg ud af hvilken # linerne er i.
Jeg havde forstillet mig at man muligvis kunne veje hele linen, og den vej finde ud af hvilken # den var.

Spørgsmål nr 3 er.
De liner der sidder på hjulene, er gamle og har siddet der meget længe. Så de ligner nærmest 2 fjedre.
Kan man lægge linen i varmt vand og derefter strække den, så den kan bruges igen, eller er den færdig og til at smide ud?

Mvh
Frank
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2010 kl. 15:42
Hej Frank

1. Det finder du selv ud af når du har stangen og sætter hjulet på ;-) Men jeg vil tro det skal være 5'eren...

2. Vej de første 9,14 meter og tjek AFFTA's tabel for flueliner

3. Først check at linen ikke er snoet om sin egen lægdeakse, stræk den så, når du er sikker på den den ikke er snoet, stille og roligt. Når du har strakt den er det en god idé at lægge den i lunkent vand et par timer og så tørre den af flere gange med en ren klud så den bliver ren. Derefter kan du give linen lidt linedressing af en eller anden slags for at være rigtig nice ved dem :-) Linen er føst færdig hvis du enten ikke kan strække spirallerne ud af den, eller hvis coatingen knækker/revner

Mvh
Lasse
Til top
rasmushansen.com Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Hansen

Tilmeldt:: 02 Maj 2005
Geografisk: Skandinavien
Status: Offline
Beskeder: 383
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2010 kl. 15:45
Frank skrev: ;-)

Spørgsmål nr 3 er.
De liner der sidder på hjulene, er gamle og har siddet der meget længe. Så de ligner nærmest 2 fjedre.
Kan man lægge linen i varmt vand og derefter strække den, så den kan bruges igen, eller er den færdig og til at smide ud?

Mvh
Frank...


Hvis det ellers er en pvc-line (hvad det sikkert er) så er det blødgøringsmidlet der er fordampet fra linen. Den eneste vej til måske at få nyt liv i linerne er at tilføre blødgøringsmiddel.

Jeg mener Korsholm stadig fører ´´Permaplas´´ som er et blødgøringsmiddel til pvc-liner. Det er nok den eneste mulighed du har for at redde en gammel line.

Vent i øvrigt med at strække den til efter du har tilført blødgøringsmiddel da linen sandsynligvis ellers vil knække/sprække i coatingen som Lasse nævner!

Mvh
Rasmus Hansen
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2010 kl. 15:47

Hej Frank.

Jeg går ud fra at du nøje kender historien omkring Delta hjulene, og Abu Feralite stængerne.

Netop Delta hjulene er ret høje i vægt, men Feralite stængerne kunne i nogle af modellerne sagtens bære de høje vægte, også med hurtigsynkende liner på spolet hjulet.

Med gamle liner er det altid et sats, er de ødelagt i overfladen helt ind til kernen, ja så er der kun en vej, ud til højre, men vil du satse, så få fat i ægte sæbespåner, og læg linerne i håndvarmt vand.

Så kan du med lidt line kosmetik rede linerne, men min erfaring siger, at rigtig linefedt a la det, som den senere tid, har været på auktion, er sagen.

Kig forbi de link her:

- se linket HER


- se linket HER

Skulle jeg i dag, rode med det grej her ville jeg satse på silkeliner, det kunne jeg godt få tiden til at gå med, og så traditionelle gamle tørfluer og vådfluer, og dog, jeg tror, at jeg har brugt min tid på gammelt grej, der var ikke andet, men det virkede.;-)

Mvh
P.K.
Til top
Frank Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hoigaard Avatar

Tilmeldt:: 10 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 308
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hoigaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2010 kl. 16:09
Lasse Karlsson skrev: Hej Frank

2. Vej de første 9,14 meter og tjek AFFTA's tabel for flueliner

Mvh
Lasse


Takker.
Så blev jeg lidt klogere.
Det er DT liner der er på begge hjul. De er faktisk i rigtig god stand, selvom de er en del falmede. Jeg rettede dem ud, og strak dem 3 gange ved at rulle dem stramt op, det hjalp faktisk så meget at jeg vil mene at de er til at fiske med nu.

Delta 5 hjulet har en #5 line på 9 gram

Delta 3 hjulet har en #7 line på 12 gram.

Det spiller jo ikke så godt med en # 9 stang :-(
Til top
Frank Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hoigaard Avatar

Tilmeldt:: 10 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 308
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hoigaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2010 kl. 16:14
Per Karlsen skrev:
Hej Frank.

Jeg går ud fra at du nøje kender historien omkring Delta hjulene, og Abu Feralite stængerne.

- se linket HER

- se linket HER

Mvh
P.K.


Så meget vidste jeg ikke om Delta hjulene, og stangen vidste jeg slet intet om. takker for linkene.

Problemet med linerne er mest, at jeg ikke vil sætte en ny line på, da det ligesom ødelægger det lidt.
Så enten må jeg finde en 30 år gammel line i #9 eller finde en stang i #5 eller #7
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2010 kl. 16:30
nul frank! en ny, line er da ok. hvad vil du med en ny ,gammel, line? steen.
Til top
Frank Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hoigaard Avatar

Tilmeldt:: 10 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 308
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hoigaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2010 kl. 16:44
steen f. nielsen skrev: nul frank! en ny, line er da ok. hvad vil du med en ny ,gammel, line? steen.


Gammelt hjul, Gammel stang, ergo også gammel line.

Jeg fandt forresten lige en ekstra spole, med en line på 13 gram. det skulle så være en #8 line i den lette ende.
Måske den kunne gå an. Jeg skal nok ikke beregne at lave kasterekorder med nogen af delene, men det er heller ikke planen.
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2010 kl. 16:55
hmm. nå, men du skal nu ikke tage fejl af Ferraliten. fin stang...
Til top
Frank Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hoigaard Avatar

Tilmeldt:: 10 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 308
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hoigaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2010 kl. 17:08
steen f. nielsen skrev: hmm. nå, men du skal nu ikke tage fejl af Ferraliten. fin stang...


Jeg tror sgu at jeg tager chancen med den line jeg har på 13 gram, og så Feralite stangen i #9
Den skal jo kun bruges engang imellem, og kun i en å, så mon ikke det går, selvom linen er lige i underkanten.
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2010 kl. 17:18
Hej Frank jeg har kigget i mine gemmer så hvis du er interesseret har jeg måske de rigtige liner linerne er spritnye i original embalage den ene er en ABU tourist dt 7 F og den anden er en ABULON Air Cel single tapered klasse HC ( 6 ) F den er også mint i box
Til top
Frank Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hoigaard Avatar

Tilmeldt:: 10 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 308
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hoigaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2010 kl. 17:25
John Behrndtz skrev: Hej Frank jeg har kigget i mine gemmer så hvis du er interesseret har jeg måske de rigtige liner linerne er spritnye i original embalage den ene er en ABU tourist dt 7 F og den anden er en ABULON Air Cel single tapered klasse HC ( 6 ) F den er også mint i box


Hej John.

Det skal desværre være en #9 line jeg skal bruge, men takker for tilbudet.

Mvh
Frank
Til top
rasmushansen.com Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Hansen

Tilmeldt:: 02 Maj 2005
Geografisk: Skandinavien
Status: Offline
Beskeder: 383
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2010 kl. 19:19
Frank skrev: <

Så meget vidste jeg ikke om Delta hjulene, og stangen vidste jeg slet intet om. takker for linkene.

Problemet med linerne er mest, at jeg ikke vil sætte en ny line på, da det ligesom ødelægger det lidt.
Så enten må jeg finde en 30 år gammel line i #9 eller finde en stang i #5 eller #7


Selvom du finder en 30 år gammel line (hvis det er en pvc coated line hvad det sandsynligvis er) så vil blødgøringsmidlet være fordampet og linen vil krakkelere / revne hurtigt.

Permaplass er (igen) en mulighed for at friske linen op med ny blødgøring.

Mvh
/Rasmus
Til top
Frank Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hoigaard Avatar

Tilmeldt:: 10 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 308
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hoigaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2010 kl. 22:40
rasmushansen.com skrev: <

Selvom du finder en 30 år gammel line (hvis det er en pvc coated line hvad det sandsynligvis er) så vil blødgøringsmidlet være fordampet og linen vil krakkelere / revne hurtigt.

Permaplass er (igen) en mulighed for at friske linen op med ny blødgøring.

Mvh
/Rasmus


Så må den have noget af det stads.
Jeg synes at det kunne være sjovt engang imellem at tage det gamle grej en tur til åen. Derfor skal det være Gammelt hjul, stang og line.
Når man så er ude næste gang at fiske med sit alm grej, så kan man jo straks se hvor forkælet man er idag, men det nyere grej man går med.

Måske jeg skulle tage det med ind i Bella centeret, så kunne Lasse jo lige vise at det gamle skidt også kan kaste langt :-)
Til top
Lundberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lundberg

Tilmeldt:: 26 Dec 2006
Geografisk: Korsør
Status: Offline
Beskeder: 172
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lundberg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2010 kl. 11:09
Hej Frank!
Du HAR fået nogle kompetente og gode svar m.h.t. line(r), - men ingen har kommenteret ret meget på DELTA hjulene ... og stangen.
Hjulene vejer henholdsvis 234 og 240 g, - hvilket ikke gør forskel, hvor det også er nøjagtig samme hjul, blot har 5 eren regulerbar bremse og vejer så de 6 g mere ...
Feralite stængerne er virkelig gode både i kast og fight og var en nyskabelse hos ABU, da de kom i starten af 70erne.
Jeg har personlig i samlingsregie anskaffet alle fem Feralite-modeller samt alle de gamle ABU fluehjul, - også en fornøjelse at fiske med disse gl. grejer, - så glæd Dig til en fisketur, det er faktisk en rigtig god oplevelse.
m.v.h.
flemming, Korsør
Til top
lars rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ler Avatar

Tilmeldt:: 01 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2010 kl. 11:40
Selv om linerne ser ok ud nu, er vigtigt at du giver dem en gang permaplas. Ellers holder de ikke længe, når du først begynder at bruge dem. Her hjælper sæbespåner ikke, det er kun til rengøring af liner.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres