Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

matematik og fiskeri sjov

 Besvar Besvar
Forfatter
johan lind Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
johan21

Tilmeldt:: 06 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 191
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér johan21 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: matematik og fiskeri sjov
    Sendt: 22 Feb 2010 kl. 21:06
fik denne regneforeskrift i matematik, synes lige den skulle deles med jer andre hvad symes i om den, hvor realistisk er den

og er der andre der kender sjove ´´fiskeri-formler´´?
--------------------------------------------------------------------------
Sammenhængen mellem danske gedders længde og vægt kan med god tilnærmelse beskrives ved følgende matematiske model:

Y=0,00000721*X^3,04 (^3,04 betyder det er opløftet)

X= længde i cm
Y= vægt i kg

et eksembel:

Y=0,00000721*70^3,04

Y=2,93 kg, altså fisker er 70 cm lang og vil dermed veje 2,93 kg
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Feb 2010 kl. 21:17
Johan:


Hvor får man dog sådan et sjovt regnestykke..?

Venlig hilsen

Jesper Fohrmann
Til top
johan lind Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
johan21

Tilmeldt:: 06 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 191
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér johan21 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Feb 2010 kl. 21:22
københavns vuc, kiggede også lidt da jeg så den, og sagde det er da matematik man kan bruge til noget;-)
Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Feb 2010 kl. 22:53
Hvis jeg køber 2 cocio choklademælk inden jeg kører ud, til en pris på 25 kroner, og jeg spiser en ribbensandwich til 34kr når jeg kører hjem.

Jeg fanger 1 havørred på 41 cm.

Kan man så sige at fisken har en madværdi på 1,44kroner per cm.???

/Allan
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Feb 2010 kl. 23:35
Med mindre du cykler skal du jo lige huske prisen for køreturen også :)

- se linket HER

Se Mona's Geddeskala i bunden på Ulnits' side. Det er simpelt lige at plotte de værdier i excel og finde en forskrift for en ret linie igennem punkterne, men det kan dog også hurtigt ses, at kurven ikke ligefrem er ret hele vejen. (Som der står er de værdier på skalaen for ekstremt fede gedder og de færeste normalt nærrede Dk gedder passer rent ind der!).
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Feb 2010 kl. 23:41
Jeg undskylder lige min ekstreme brandert, det er slf. ingen ret linie, men en eksponential funktion, som også givet i åbnings indlægget. Når jeg fitter til Mona's skala fås funktionen:

y = 0,00000826 * X^3,01

Ved en gedde på 70 cm giver dette: 2,96 kg.
Til top
johan lind Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
johan21

Tilmeldt:: 06 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 191
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér johan21 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2010 kl. 04:06
nu ligner det ret meget min og min er en potensfunktion så vil da regne med at din også er.....
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2010 kl. 04:12
Jep det var sent (hov er det jo stadig...) og du har slf. ret det er en potensfunktion og mig der koger i det basale matematik og funktionsbenævnelserne ;) Udtrykkene holder dog stadig (y)

Har faktisk selv fanget et par fisk der overskred Mona's skala, selvom de hører til sjældenhederne.

Kan desværre ikke lige komme på andre matematiske udtryk der er fiskerelaterede, bortset slf. fra K-faktoren - Hvordan mon den passer med de to potensfunktioner for gedderne?
Til top
johan lind Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
johan21

Tilmeldt:: 06 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 191
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér johan21 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2010 kl. 04:23
og forretsen hedder regneforeskriften for en eksponentiel formel Y=b*a^x mens for en potensfunktion hedder den Y=b*x^a.... og ellers kan man jo sætte punkterne ind i et enkelt og dobbellogaritmisk papir den eksponentielle ville blive til en ret line i det enkelt logaritmitske mens potens funktionen ikke vil men vil blive flad i det dobbeltlogaritmiske koordinatsystem....
Til top
johan lind Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
johan21

Tilmeldt:: 06 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 191
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér johan21 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2010 kl. 04:31
men man kan jo sige at de to funtioner ligger ret tæt op ad hinanden(y)
Til top
johan lind Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
johan21

Tilmeldt:: 06 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 191
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér johan21 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2010 kl. 04:31
men man kan jo sige at de to funtioner ligger ret tæt op ad hinanden(y)
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2010 kl. 04:36
Det gør de jo, så opgavestillerne i den matematikopgave har jo ikke været helt på afveje!

Sad lige og nørklede lidt med de to funktioner K og Mona's og der er jo en ret ligefrem sammenhæng imellem de to. Rokerer man lidt rundt på dem og dividerer dem med hinanden får man den simple relation:

K = (ca. lig med) 0,826

Dvs. at en gedde der passer ind i Mona's skala og ovennævnte potensfunktion vil have en K-faktor på de 0,826 sådan ca.

Det kan jo faktisk være ret nyttigt at vide, når nu K-faktoren altid udregnes og opgives på fangster.dk. Ser man gedder med en konditionsfaktor et godt stykke over dette er der derfor nok noget galt med et af målene på fisken ;) Jeg mener den tykkeste jeg har fanget har været på ca. K = 0,90. Og de fleste gedder fra mager til normal nærringsstand ligger på de der 0,65 - 0,80.

Håber det kunne bruges - så må jeg hellere finde sengen :)
Til top
johan lind Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
johan21

Tilmeldt:: 06 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 191
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér johan21 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2010 kl. 04:37
ved en lille udregning fandt jeg ud af at en gedde på 200 cm ville veje ifølge mona's model :69,676

mens efter den model jeg har ville veje :71,296

dette bliver en afvigelse på 2,326 procent hvilket jo må siges at være ret tæt på hinanden
Til top
johan lind Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
johan21

Tilmeldt:: 06 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 191
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér johan21 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2010 kl. 04:39
det var jo meget sjovt at tænke på...
Til top
Jakob Rasmussen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
JLR

Tilmeldt:: 09 Maj 2006
Geografisk: Kbh
Status: Offline
Beskeder: 0
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JLR Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2010 kl. 11:37
sad lige og kiggede lidt med på denne lidt sjove tråd.
Bestemte mig for at sammenligne Fulton med de gede funktioner som her er opgivet. Derfor har jeg lavet en pæn graf som sammenligner dem.
Nu er spørgsmålet bare.....
Hvordan oploader jeg et billede af grafen til denne tråd???

håber i ved det:)
mvh
Jakob
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2010 kl. 18:49
Jakob
Fx
- se linket HER/

og der findes flere muligheder....leg lidt Google og der kommer utallige andre!!!!
Til top
Peter Stoltze Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Stoltze Avatar

Tilmeldt:: 22 Okt 2003
Geografisk: Vestsjælland og Himmerland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stoltze Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2010 kl. 20:45
Hej

Det i laver er at tilpasse en kurve til de punkter, som Monas geddeskala eller Sturdys ørredskala giver jer. Det bidrager for så vidt ikke med ny viden...

Hvad der måske kunne være mere interessant var at indsamle samhørende observationer af længde og vægt for fisk, som i fanger, og så sammenligne dem med de kendte skalaer. Eller tilpasse kurve med samme funktionelle form til de indsamlede punkter, og derefter sammenligne de estimerede parametre.

Formålet er velsagtens at kunne prediktere vægt ud fra længde, og her kunne en omkredsmål være et rigtig godt supplement. Altså vægt som funktion af både længde og omkreds. FlyFisherman havde for et par numre siden en kort artikel om en sådan regneregel. Men det kræver nok et forholdsvist stort materiale, herunder også at vægten måles nogenlunde nøjagtigt (fx. til nærmeste hektogram).

Bare en ide ;-)

/Stoltze

PS: Når jeg angiver 'for et par numre siden' så har jeg altså været ude for at skulle en 4-5 år tilbage i stakken. Bare hvis nogen skulle finde på at lede o gikke umiddelbart finde...
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Feb 2010 kl. 00:22
Du har da ret Stoltze det bidrager ikke videre med noget nyt, dog er det da noget lettere med en funktionsforskrift i stedet for at skulle have tabellen og ind og se i den. Her kan man direkte plotte en vilkårlig vægt eller længde ind og få den anden parameter spyttet ud.

Men ja måske jeg sq til at smide alle de sammenhørende værdier for gedder jeg har ind i excel og lave et plot af det. Det er under alle omstændigheder en tendens med en meget lavere K-faktor end Mona's skala, selvom der er et par få deromkring. Men du har ret, der kommer en pænt stor spredning på datapunkterne, da de er fanget i løbet af alle årets årstider og i forskellige vande, som altsammen giver meget store forskelle i fodderstand. Hmm her kommer fangster.dk med noget statistik jo til sin ret :)
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Feb 2010 kl. 04:54
Så fik jeg roddet op i fangsstatistikkerne og fundet alle gedderapporterne med både længde og vægt noteret. Der er slf. som skrevet meget stor spredning på. Har lavet et plot af alle talsættene og tilføjet en trendline. Grafen og udtrykket kan ses her:

http://i10.photobucket.com/albums/a112/jallaen/JeppesGeddeData.jpg

Linket virker vel ikke uden de 3 w'er men copy paste og give it a go :) Ved dette udtryk skal en gedde på 100 cm veje 7,32 kg. Altså en fisk i ret middelmådig vægtstand.
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Feb 2010 kl. 04:56
Jep og slet mellemrummet mellem ´´Gedd eData.jpg´´ som altid :/
Til top
Børge Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Børge

Tilmeldt:: 05 Jan 2003
Geografisk: brørup
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Børge Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Feb 2010 kl. 16:47
Et par kommentarer til det med formlen.

Hvis en fisk ikke ændrer sin form (forholdet mellem længde, bredde og dybde) så er det klart, at vægten V kan skrives som V = A*L^E, hvor * = gange, A er en artsafhængig (havørred, gedde, ål (nåh nej)) konstant L er længden og eksponenten E = 3.

Men fisk beholder vel ikke samme form, fra de er helt små og til de er kæmpe. For havørreder gælder der vel (min erfaring), at de bliver relativt tykkere med længden (hvis de da ikke er nedfalds). Det kompenserer formlen for ved at gøre E en smule større end 3. E =3 + x, hvor x er meget mindre end 1.

Men er det en god kompensation? Lad os se på to fisk – en med vægt og længde på V1 og L1 og en med ditto V2 og L2, og lad os så se på vægtforholdet V2/V1. Lad 2 være den store. Vi får

V2/V1 = ((L2^(3+x))/(L1^(3+x)) = (cirka – når x er lille) ((L2/L1)^3)*(1+x*ln(L2/L1)) = ((L2/L1)^3)*(1+korr), hvor korr er korrektionen for stigende vægt som funktion af længden.

Ser vi på korrektionen som funktion af længdeforholdet L2/L1, så ser vi at denne er logaritmisk (ln er den naturlige logaritme), dvs. at den giver relativt lavere korrektion (den lægger ikke så stor vægtforøgelse til) des større fisken er, og det er i min optik forkert.

Det må være en fornem opgave for forum’et læsere at lave en bedre formel. Frem med lommeregneren.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres