Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Selvbygget fluestang

 Besvar Besvar
Forfatter
Heine Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
qweqqe Avatar

Tilmeldt:: 04 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér qweqqe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Selvbygget fluestang
    Sendt: 15 Mar 2010 kl. 13:37
Hvem bruger i som leverandør af klinger, kork, hjulholdere mm ??

Hvad med litteratur, nogen referencer?

Jeg er på udkig efter en kl 8 kyststang og tænkte jeg måske kunne bygge selv.
Nogen der har erfaring med at bygge sådanne en stang?
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2010 kl. 14:11
En god start er disse to links:

- se linket HER/

og

- se linket HER/

Er det noget mere specifikt du søger, må du lige præcisere lidt :)
Til top
bo madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
botage Avatar

Tilmeldt:: 26 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 321
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér botage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2010 kl. 14:45
- se linket HER/

her det billigt og det er et eu land så ingen problemer med told og skat, skriv til ham han er meget hjælpsom.

;-)
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2010 kl. 14:54
Hej Heine

Mægtig god ide at bygge sin egen stang:-) Det er lige som med madlavning. Man får bedre fornemmelsen af kvaliteten af råvarerne, hvis man gør det selv.

Jeg har en perfekt #8 kyststang som du ret nemt kan starte ud med:

Klinge: TFO Ticr #8 http://salmonfly.dk/catalog/product_info.php/cPath/37_535/products_id/3309

Hjulholder:
- se linket HER
eller
- se linket HER
eller:
- se linket HER (vil ikke tilfredstille den indre homo, men det mest problemfrie og lette)

Skydeøjer:1stk. size12 + 1stk. size16
- se linket HER (det samme der sidder på Hardy´s mellem- og Grey´s topstænger. Lidt bedre kvalitet end dem der sidder på Sage´s top stænger)
eller
- se linket HER (Det samme der sidder på Hardy Angel stænger til 6000kr++, alternativ til diamant indlæg;-))

Slangeringer: 3stk. size2 + 2stk. size3 + 1stk. size 4 + 1stk size5
- se linket HER (de samme som sidder på Sage og Hardy stænger. Bedre end dem (Pacific Bay) der sidder på Thomas&Thomas, Winston, Scott mm.)

Topøje: 1.8mm
- se linket HER

Håndtag:
- se linket HER (lidt bedre kvalitet end TFO fabriksbyg)

Winding neck: 10mm
- se linket HER

Fighting butt: Smag og behag
http://salmonfly.dk/catalog/index.php/cPath/37_542

Beviklingstråd: grade A
- se linket HER

Lak: Threadmaster
- se linket HER

Øjemontering:
- se linket HER

Resultat: en stang sammenlignlig med Sage TCR#8. TFO TiCr er lidt stivere (ERN), har en lidt mere toppet bøjningsprofil (AA) og lavere vægtfordeling: TCR:5,5-11,4-22,6-77,8gram, TiCr:5,4-10,6-21,6-75,6gram. Alt i alt lidt hurtigere (recovery speed). - se linket HER/. (Bare spring over dette afsnit, hvis der er godt fiskeri;-))

Det hele vil nok løbe op i 1500kr. incl. diverse værktøj

Se her for mere inspiriation: http://rodbuilding.org/list.php?2

God fornøjelse(y)

Vh. Chan
Til top
Nikolaj jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
spunk Avatar

Tilmeldt:: 03 Nov 2006
Geografisk: sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 90
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér spunk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2010 kl. 14:56
Køb eller lån bogen ´´Lær - GØR-DET-SELV-GREJ´´ af Niels vestergaard (98kr). Så er du godt klædt på. Vær ikke bange for at gå igang, men vær omhyggelig;-)

Har købt de fleste af mine stumper ved Korsholm, ( spørg efter jim), og ellers er der salmonfly, som jeg selv skal have prøvet.

Tfo`s klinger er billige og absolut brugbare. Kan især anbefale en Ticrx, til under 1000 kr, så vidt jeg husker
Til top
Nikolaj jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
spunk Avatar

Tilmeldt:: 03 Nov 2006
Geografisk: sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 90
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér spunk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2010 kl. 14:57
Køb eller lån bogen ´´Lær - GØR-DET-SELV-GREJ´´ af Niels vestergaard (98kr). Så er du godt klædt på. Vær ikke bange for at gå igang, men vær omhyggelig;-)

Har købt de fleste af mine stumper ved Korsholm, ( spørg efter jim), og ellers er der salmonfly, som jeg selv skal have prøvet.

Tfo`s klinger er billige og absolut brugbare. Kan især anbefale en Ticrx, til under 1000 kr, så vidt jeg husker
Til top
Nikolaj jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
spunk Avatar

Tilmeldt:: 03 Nov 2006
Geografisk: sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 90
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér spunk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2010 kl. 15:01
Hovsa... min pc stammer:-):-):-) sorry
Til top
Kenneth Glarrild Petersen B Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bishop Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2004
Status: Offline
Beskeder: 457
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bishop Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2010 kl. 15:10
- se linket HER

kunne os være et bud, og så er det handlet i DK (y) :-)
Til top
nick Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
9ck

Tilmeldt:: 17 Feb 2003
Geografisk: fjorden
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér 9ck Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2010 kl. 15:53
Hej Heine
har bygget min fluekæp efter følgende referencer......
- se linket HER
(y)

god fornøjelse
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2010 kl. 16:06
Hej Heine

Du kan evt. prøve med et billigt sæt først:
http://pro-fish.dk/Stangbygning.html
Der kan du få et startsæt til lidt over 200,-
Dertil skal du så købe tråd og lak.
Min første selvbygger er bygget på en Artisan Traveler #7/8 og den er min foretrukne #8 stang stadig.

- se linket HER fremstilling/servicering

Hilsen Martin
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2010 kl. 16:07
Linket er i udu :-(
Til top
Kenneth Glarrild Petersen B Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bishop Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2004
Status: Offline
Beskeder: 457
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bishop Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2010 kl. 16:12
Martin Honoré skrev: Linket er i udu :-(


hvis du retter det så det indholder www. burde det virke som dette:
- se linket HER
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2010 kl. 16:13
Jeg har masser af erfaring i at bygge fluestænger, og har også benyttet bl.a denne side for inspiration:

http://globalflyfisher.com/rodbuilding/

Her gennemgåes også montering, i kapitlerne BaR 1-5 (Build a Rod)

Leverandør kan være
- se linket HER som ligger inde med både viden, kunne og materialer, løsdele og gode råd.

Der kan også hentes i udlandet, det er kun dine ønsker som fortæller hvor du skal søge :)

Til top
Klaus Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
knj311

Tilmeldt:: 01 Feb 2007
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér knj311 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2010 kl. 16:16
Hej Heine og alle andre.

Hvis man skulle få lyst til at spendere lidt flere penge, så sælges Sage TCX også som klinge, jeg ved at Korsholm har dem.
Jeg er i gang med min tredie af slagsen nu, men de skurke hos Sage har for nyligt lanceret deres 12´6 # 7-8 som klinge, så den skal jeg bygge til vinter :-).
Jeg vil tro at den samlede besparelse ligger på 1200-1800 kr, og så får man en stang man selv har designet, det er bare det fedeste :-)...

Mvh Klaus
Til top
Mads Gylling Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mkgylling

Tilmeldt:: 04 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 121
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mkgylling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2010 kl. 16:26
Bogen gør det selv grej af Niels vestergård er en god hjælp.
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2010 kl. 16:34
Her kan man finde et godt udvalg i øjer:

- se linket HER/

MVh Henrik
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2010 kl. 17:22
Jeg kiggede lige på nogle forskellige steder angående rygraden på en klinge:


Ussing Bech skriver - http://blog.ussingbech.dk/#post37 :

´´En tur over knæet …
Klingens rygrad kan defineres som det sted på klingen, hvor den er mindst stiv.

Hvis man ruller en af klingens sektioner over knæet, mærker man tydeligt, at den er mere bøjelig to steder – direkte modsat hinanden.

Omvendt har klingen også et par punkter, hvor den er stivere end på rygraden. Hvis man bøjer den over knæet, vil man typisk opleve, at den forsøger at vride sig, så presset kommer på et af de bløde punkter.

De ’bløde’ punkter er stangens rygrad – og vriddet væk fra de stive sider er nøglen til at forstå, hvorfor det er vigtigt at tage højde for rygraden.´´
-------------------------

Ækvator Sport skriver - - se linket HER :

´´At finde rygraden...
på klingen kan være en drilagtig historie, men det er den del af stangbygningen det hele starter med, og det er samtidig den del der er altafgørende for om klingens kasteegenskaber kommer frem i den færdige fiskestang.

- Læg klingen på lårene og hold i den tykke ende, du kan nu rulle klingen hen ad låret med den frie hånd og vil mærke et punkt på klingen hvor den er stærkest (den bøjer mindre) - det er rygraden. Du afmærker rygraden, og efterprøver om det er rigtigt det du er kommet frem til - får du samme resultat, så er sagen klar. Samme procedure foretages med hver enkelt del af stangen, da det er vigtigt at rygraden er orienteret ens på hele stangen.

Hvis du er i tvivl så afmærker vi gerne klingen for dig.

Når du har fundet rygraden sætter du straks topøjet på. Det skal pege fremad ud fra rygraden altså der hvor stangen er stærkest.´´
-------------------

Scandic Angler skriver - - se linket HER:

´´Rygraden befinder sig modsat det punkt, hvor klingen giver sig mest under pres. Øjerne placeres oftest på ´´mave-siden´´ siden - diametralt modsat rygraden.

Nogle klinger er forsynet med markeringer af ´´mave-siden´´, når de købes. Er man ikke fortrolig med metoden, kan du få forhandleren til at markerer den.´´
-----------------

Niels Vestergaard skriver i ´´Gør-det-selv-grej´´:

´´Klingens rygrad findes ved at presse klingen let mod et plant underlag. Samtidig drejes klingen. Nu kan man tydeligt mærke, at den ét bestemt sted er lidt stivere, og klingen vil næsten ´´springe´´ bort fra dette punkt. Markér rygraden på et lille stykke tape, som man har viklet om klingen (...) Stangens rygrad er nu afmærket. Det er på denne side løberingene skal monteres, hvis der er tale om en fluestang...´´
(Der vises i bogen et billede, hvor den tykke ende af en stangdel presses mod et bord og samtidig bøjes med hænderne - det er altså ikke hele klingen der skal presses mod underlaget samtidig)
-------------------

Det virker som om der ikke helt er enighed om, hvordan man finder rygraden. Jeg ville umiddelbart vælge at følge Ækvator/Vestergaard og har tidligere gjort det på en del stænger. Hvad mener I om sagen?


Mvh Henrik



Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2010 kl. 17:33
hej, jeg har altid været i tvivl om øjerne skulle sidde på den ene, eller den anden ,side af rygraden´´.. tror ikke at det betyder så meget, mvh. steen bare man finder den!!!
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2010 kl. 17:39
Hej Henrik

Man kan også bare stille klingen lodret på et plant underlag og presse let dirkete ned, så vil den også bøje sig i den blødeste retning...

Men det her ikke særlig meget at sige, i hvert fald ikke kastemæssigt og dermed brugsmæssigt.
Her er en lille uformel undersøgelse lavet hos en række fabrikanter af fluestænger og hvad de mener om ´´rygrad´´ i klingerne:

Sage: Sales manager Chris Andersen says no need to spine rod. Tip will find load. They do 'turn' rod pieces to find the 'straight.'

Orvis: Longtime Orvis tech Dan Gracia says Orvis does find spine. They suspend each rod section between rollers and have a weight that pulls rod to jump point.

Echo: Owner/rod designer Tim Rajeff says they don't spine rods, but they do line up guides where rod is most stable under load. Tim suggests that the technology and materials are so much improved that spining is mostly not necessary. He said most rod companies inspect visually and turn rods so they look good off the rack.

TFO: Owner Rick Pope says the guides are applied when the rod is rotated to 'straight.' That would be on the inside (soft) part of the rod in most cases, but not necessarily on the plane of the spine. In other words, a finished rod that is straight is more important to an off-the-rack consumer than one that has each section spined perfectly.


Winston: Leslie Clark says Winston tests to find the 'straight' of each piece; they rotate pieces to find the straightest overall look, then attach guides to correct to straightness.

A couple of companies didn't respond. All I spoke with were very happy to talk about the issue and none had any 'proprietary' hesitance.

David Lambert, Florida
FFF MCCI


Mvh
Lasse
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2010 kl. 17:50
Når nu du vælger at bruge tid på begrebet rygrad i en klínge, så skal det nok ikke undlades at gøre opmærksom på følgende i Niels Vestergaards bog:

Det skal dog fastslås, at øjernes placering i forhold rygraden, kun har en ganske lille effekt på en stangs kasteegenskaber. Eksempelvis kan det nævnes, at det kun er på meget få fabriksbyggede fiskestænger der tages højde for rygraden når øjerne skal placeres.
Så hvis man har besvær med at finde rygraden på klingen, så glem alt om det. Det er en detalje der har mindre betydning for stangens kasteegenskaber


Og det kan jeg kun bekræfte, for jeg tager ikke højde for en eventuel rygrad på de stænger jeg bygger.

/Ole

Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2010 kl. 18:06
hej jeg synes at det er ´´sjovt´´ at Winston. bruger øjerne, til at ´´rette´´ klingen!!! eller er mit engelske ikke godt nok. under alle omstændigheder skal ´´ ryggen´´ ikke ligge på ydersiderne,,, . steen.
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2010 kl. 18:13
Hej Steen

Winston gør det samme som Sage, kigger ned ad klingen for at finde den mest rette linje, og sætter så øjerne på den så stangen ser lige ud i butikken når kunden står og flueknepper med at se om det nu er lykkedes fabrikanten at lave en plastikstang der er lige ;-)

Som allerede nævnt, så betyder det ikke noget hvor rygraden ligger andet end kosmetisk :-)

Mvh
Lasse
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2010 kl. 18:23
hvordan så med øjernes placering? så vidt jeg kan forstå er der ldt mere diskusion omkring dette?

mik
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2010 kl. 18:32
Høhø Henrik, godt emne at nørde lidt med. I Danmark er der vist to-tre lejre. UssingBech, Ækvator og måske Vestergaard. Jeg mener at Vestergard skriver at der er en stiv side og modsat af den en blød. Det kan jeg IKKE bekræfte med de klinger vi har i dag. Jeg er mere til UssingBechs to bløde og to stive side, og jeg kan bekræfte at spidsen rotere, hvis øjerne ikke er placeret på de bløde sider. Meget logisk vil jeg synes at klingen vil følge den retning der er mindst modstand, altså mellem de to stive sider. Spørgsmålet er så om hvad det har af betydning i praksis. Det er nok mere kompliceret end at man tænke sig frem til det på den gamle græske metode (at filosofere;-)) Der er sikkert mange der ikke er klart over det, men de fleste kaster på sådanne en måde at klingen bliver udsat for en stor torsion (vridning), altså den bøjer ikke efter en lige linie (den linie man måske har tænkt sig at den skal følge:-(). På den anden side har UssingBech en point i deres valg. En placering i mellem de to stive sider modstår måske bedre torsionen.
Jeg er dog ikke helt enige i UssingBechs definition: ´´De ’bløde’ punkter er stangens rygrad´´. Lyder lidt selvmodsigende, men da det er definition så kan man mene hvad man vil. Faktisk kan jeg slet ikke lige ordet ryggrad eller blød/stivside. Den rette ingeniørmæssige betegnelse er blød/stiv-PLAN, f,eks ´´plane of the spine´´ i Lasses indlæg.

Hvis stangen kun skal bruges som pirkestang eller fighte fisk er det vel rimeligt at følge Ækvator og Vestergaard;-). Til dem der læser Vestergaard: klingen skal ikke lakeres i dag, det er de i forvejen!!

Godt indlæg Lasse(y)
Det her her er næsten en hån mod folk der køber færdige stænger: ´´a finished rod that is straight is more important to an off-the-rack consumer than one that has each section spined perfectly´´. Ikke fordi jeg mener at spine en stang har så stor en betydning, men beskrivelsens af forbrugerens uvidenhed er slående, igen analogien til madlavningen.

Vh. Chan
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2010 kl. 18:37
(y)
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2010 kl. 18:44
Er det ikke lidt det samme, nogen vil have mange, andre få og så er der gruppen midt i mellem :-)

Fordelingen er nogenlunde den samme nedover stangen oppefra at afstanden stiger mellem hvert enkelt øje, der er forskellige måder at finde en ´´optimal´´ placering af øjerne ved at spænde klingen op og bøje den ved belastning enten direkte i toppen eller gennem øjerne og så finde en pacering på de enkelte øjer som synes bedst for stangbyggeren.

Mvh
Lasse
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2010 kl. 18:47
At teknologien og materialerne er blevet udviklet i en sådan grad, at man ikke skulle behøve at tage højde for ´´rygraden´´, ændrer ikke på, at mange klinger, i særdeleshed ældre, med fordel kan mærkes op, og monteres i forhold til denne ! At det ikke ændrer væsentligt på kaste egenskaberne, så kan det have en stor betydning for, hvordan stangen opleves, ikke mindst aktionsmæssigt ! :-)
Til top
bo madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
botage Avatar

Tilmeldt:: 26 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 321
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér botage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2010 kl. 18:53
(y)
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2010 kl. 18:55
hej Lasse! er der ikke en´´rygrad´´ i konstruktionen af en moderne, fluestang!????
Til top
bo madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
botage Avatar

Tilmeldt:: 26 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 321
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér botage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2010 kl. 19:00
selv i svend erik vardrups bog, stangbygning, fra gud ved hvornår, er det vist hvordan det gøres, om det betyder noget aner jeg ikke men det koster da ikke noget at gøre det.
;-)
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2010 kl. 19:01
Hej Lars

Hvorledes kan det opleves?
Og hvad er fordelen ved at gøre det?

Mvh
Lasse
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2010 kl. 19:27
Lars B. skrev:
At det ikke ændrer væsentligt på kaste egenskaberne, så kan det have en stor betydning for, hvordan stangen opleves, ikke mindst aktionsmæssigt ! :-)


Den skal jeg nok lige have forklaret, for jeg har da bygget nogle stænger efterhånden - også på ældre klinger, men den udlægning er ny for mig;-)

/Ole
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2010 kl. 15:22
Hej

Tak for alle de spændende svar vedrørende rygraden.

Jeg har også fundet følgende vedr. rygraden:

- se linket HER#2

- se linket HER


Mvh Henrik

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres