Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Multihjul

 Besvar Besvar
Forfatter
kamilla kristensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
krowmi

Tilmeldt:: 29 Maj 2008
Geografisk: ribe
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér krowmi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Multihjul
    Sendt: 23 Mar 2010 kl. 08:50
hej er der nogen der ved hvad det beste multihjul er til spinner fiskeri spinner på 14- 20 gr
Til top
martin petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
map

Tilmeldt:: 02 Apr 2006
Geografisk: lolland falster
Status: Offline
Beskeder: 559
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér map Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2010 kl. 09:07
Hej Kamilla,

Har fisket en del med Daiwa Steez multihjulet, og selv med min relativt beskedne erfaring udi multirullefiskeriet er der ingen tvivl om at det er et hjul der bare ruller.

Mvh

M
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2010 kl. 09:59
kamilla kristensen skrev: hej er der nogen der ved hvad det beste multihjul er til spinner fiskeri spinner på 14- 20 gr ...


Det bedste er meget dyrt! Hvis penge ingen rolle spiller, så vil jeg holde på et af Shimanos DC hjul, Calcutta TE DC størrelse 100/101/200/201 eller Calais DC 200/201. De vil i de fleste tilfælde give længere kast og færre fuglereder. Calcutta TE DC størrelse 100/101 kaster let mellem 7 og 50-60 gram, det samme gælder Calais DC. De har desuden justering af kastebremsen udvendigt på gavlen (det er møgirriterende at skulle skrue en gavl af under fiskeriet med mulighed for at tabe den!). DC hjulene er topkvalitet, også mekanisk.

Hvis det skal være knap så dyrt, men stadig kvalitet, vil jeg foreslå at gå efter et hjul med udvendig justerbar kastebremse. Det vil normalt sige magnetisk bremse, men der er enkelte hjul med centrifugalbremse som kan justeres udefra. Flere af ABUs Revo hjul, Daiwas Luna med flere er velegnede.

Helt generelt: mindre hjul er lettere at kaste med, men har selvfølgelig lavere linekapacitet og dermed en begrænsning. Undgå magnesium hjul med mindre du kun vil fiske i ferskvand. Før eller siden får lakken en skramme, og magnesiummet bliver opløst af saltvand. Daiwas Steez er f.eks. et magnesium hjul. Start med monofil line og rigelig kastebremse. Og få hjælp af en øvet multikaster de første gange.

Mvh. Peter
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2010 kl. 12:14
Ja, Daiwa Steez duer ikke til saltvand da det har magnesium-ramme.

Mit yndlingshjul til spinnefiskeri i saltvand, som let kaster med de vægte, er et Daiwa Luna 103L til indspinning med venstre hånd.
Tror ikke at det lagerføres i DK. Har selv købt det i England til noget der ligner 1500 DKK.
Har magnetbremse som justeres på ydersiden, er meget slidstærkt og holdbart, kaster langt og er efter min mening det multihjul i verden som er nemmest at smøre og servicere, da den ene gavl kan skrues helt af. Den drejes ca 5 omdrejninger. Så kommer spolen ud og begge hovedlejer er tilgængelige.
Nævnte jeg at det er guld-elokseret og et meget flot hjul som også går blødt og lækkert?
Det er ikke ´´verdens bedste hjul´´, men der er også noget som hedder kemi mellem fisker og hans grej.
Verdens ´´bedste hjul´´ er nok et af Shimano's ganske dyre hjul med DC chip-bremse. Selv om de så ikke er verdens bedste på ALLE punkter.

Mvh

Ole, Vanløse
Til top
Brian Honoré Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Bryan

Tilmeldt:: 12 Apr 2003
Geografisk: Ingen spec.
Status: Offline
Beskeder: 36
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bryan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2010 kl. 15:09
Hej Kamilla,

Jeg har brugt ABUs 4601 ( venstrehånd ) okay hjul til prisen, jeg har brugt det med kastevægt fra 10gr - 27gr med stænger fra 6´´- 10´´ det er som sagt et okay hjul, dog er jeg ikke tilfreds med bremsen syntes at det er generelt for ABUs multiruller de har tendens til at ´´hugge´´ lidt i det . Vil du ofre lidt mere ville mit råd være et Shimano Calcutta DC med en silke blød bremse og fantastiske kasteevner (y)

Knæk & Bræk
Bryan
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2010 kl. 16:35
Det med at ABUs fightbremser hugger er et gammelt problem. Det kommer af at bremseskiverne er helt tørre fra fabrik. Før eller siden kommer der lidt olie eller fedt i dem og så går de ujævnt. Men problemet kan løses hvis man har mod på at skille hjulet ad. Først skal skiverne affedtes med rensebenzin. Så smøres de med specialfremstillet fedt til bremser (jeg bruger Daiwas). Den maksimale bremsekraft bliver lidt mindre, men til gengæld virker bremsen meget bedre. Og da den nu er smurt kommer der ikke så let olie eller andet i den fremover. Men det er meget vigtig at bruge specialfremstillet fedt. Almindelig hjulfedt dur ikke.

Mvh. Peter
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2010 kl. 17:50
Hej Kamilla

Jeg ville kikke på et hjul som f.eks. Daiwa Advantage Super Tuned.
Kanon hjul til prisen, og det kan holde til saltvand uden problemer. Magnetbremsen justeres nemt udefra, og under kastet kan man med tomlen justere bremsen hvis man ønsker det (Kræver lidt øvelse hvis ikke det skal bliove til en fuglerede!)
Shimanos DC hjul ville jeg holde mig fra, ikke fordi de ikke er gode, men kender en grej forhandler der har haft rigtig mange reklamationer på hjulene i forhold til hvad han ellers oplever ved multihjul.
Men både Daiwa, Shimano og ABU laver glimrende hjul til det du søger, hvis du vækger et ABU så er det str. 4000 eller 5000, eller hvis du er heldig så et Mörrum 3601 lige det du mangler.

Hilsen Martin
Til top
Brian Honoré Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Bryan

Tilmeldt:: 12 Apr 2003
Geografisk: Ingen spec.
Status: Offline
Beskeder: 36
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bryan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2010 kl. 18:18
Hej Peter,

Tak for tipset (y) det skal da afprøves ;-)

Bryan
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jørgen Riddersholm

Tilmeldt:: 27 Jun 2003
Geografisk: Sydfyn
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen Riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2010 kl. 19:36
Godaften Kamilla.

Jeg vil ikke anbefale bestemte mærker frem for andre indenfor multihjul. Personlig har jeg gode erfaringer med dén service, som ABU-agenten yder. Den er helt i top, og det er den måske også hos de andre mærker. Jeg har 12 ABU multihjul og en enkelt Shimano Curado 201, som kun er et år gammel og derfor ikke har haft behov for hjælp udefra (= reservedele).

Med andre ord: Mærke og model er ikke så vigtigt. Derimod er det helt afgørende, at du gør dig klart, om du er til venstre- eller højrehånds-indspinning. Jeg formoder ud fra din profil, at du skal bruge hjulet til å-fiskeri og med spinner? Og det er også vigtigt, om hjulet skal bruges på en enhåndsstang eller en tohåndsstang.

Hvis hjulet (også) skal bruges på en énhåndsstang har lavprofiltypen nogle ergonomiske fordele, som du absolut skal have in mente. Andre typer som f.eks. Mörrum 16** eller 36** kan udmærket bruges på en enhåndsstang, men de passer ikke ret godt til tyk line (> 0,30 mm), som der måske er behov for, når Ribe Å-laksen napper din spinner.

I dag kan man få lav-profilhjul i mange forskellige størrelser, og det er måske den mest optimale løsning, da de kan bruges på en énhåndsstang - samtidig med, at man ikke mister noget på driftssikkerheden. Det er stort set den samme mekanik som i de klassiske hjul, blot i en anden indpakning.

Sidste forår bestemte jeg mig for at satse på en slags ´´dogme-fiskeri´´ - lidt ligesom dogme-filmene. Ud fra en filosofi om, at det ikke skulle være teknikken, der bestemte. Jeg udvalgte et af mine gamle Ambassadeur-hjul, et Amb. 5500 Mag Elite (sammen med en ABU stang på 10 fod og kastevægt 10 - 32 gram), og fastslog over for mig selv, at det var dét, der skulle bruges, uanset omstændighederne (bortset fra når jeg havde fluegrejet med). Det blev en formidabel øjenåbner. Det viste sig, at denne grejkonstellation gjorde det muligt at smide en 6 gram Möresilda ud på 40 m (og kortere, om ønsket) og samtidig skifte til f.eks en 16 gram Hansen Flash, som nåede ud på ca. 70 meter. Kort sagt: Een stang + eet hjul, som magtede det hele i alm. kystfiskeri.

Som du kan se, behøver det ikke være særlig indviklet. Måske er det endda en fordel at begrænse sig, så man bliver tvunget til at udvikle sin kasteteknik i stedet for at købe sin egen og børnenes røv ud af bukserne for at få ´´det helt rigtige´´.

Hvis jeg stod på helt bar bund idag og skulle købe et fornuftigt multihjul, som skulle kunne bruges til både én- og tohåndsstang, ville jeg nok købe et ABU Revo med magnetbremse. Det kan du både vokse med og samtidig styre, indtil du får min +20 års erfaring. Eller et Shimano Curado 201 med den høje gearing(de er på tilbud pt). Eller noget helt tredie.

mvh jr
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2010 kl. 20:57
Brian Honoré skrev: Hej Peter,

Tak for tipset (y) det skal da afprøves ;-)

Bryan


Daiwas bremsefedt kan være lidt svært at finde. Jeg fandt det hos en ebay sælger i Malaysia. Shimano sælger også bremsefedt. Søg efter ´´drag grease´´.

Mvh. Peter
Til top
h. søndergaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
h. søndergaard

Tilmeldt:: 30 Nov 2008
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér h. søndergaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2010 kl. 21:15
ABU SX 3600/3601 IVCB Mörrum. er bare et super hjul.
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2010 kl. 21:18
En 3. mulighed er:

Cal's Universal Reel & Star Drag Grease.
Det bruges af f.eks. en meget dygtig hjul-mekaniker i USA. Han hedder Alan Tani.

Det kan købes for 110 svenske kroner hos UT reel technology og jeg vil tro der er til et livs forbrug:

- se linket HER

De har det også hos SportDres Bornholm, hvor en dåse koster 99 dkk.

Selv fik jeg ved et tilfælde fat i en dåse fra Shimano som bruges i alle mine bremser - 2 Daiwa og 1 Shimano.
Er enig i at det er rigtigt godt. ´´Shimano Star Drag Grease´´. 1 ounze er der i dåsen. Ca 28 - 29 gram.

Mvh


Til top
Morten Drews Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tobis Avatar

Tilmeldt:: 28 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 201
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tobis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 05:48
Vil give H.søndergaard ret,er selv den glade ejer af et sx3600ivcb bedre multirulle fås ikke efter min mening.
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 07:38
Morten Drews skrev: Vil give H.søndergaard ret,er selv den glade ejer af et sx3600ivcb bedre multirulle fås ikke efter min mening.


Jeg har selv hjulet i størrelse 1600. For et par år siden ville jeg have givet jer ret, men ikke længere. Shimanos DC ruller er en hel del bedre, de kaster mere sikkert, har mindre tendens til overløb og bedre kastebremse/figthbremse. De er desuden bedre konstrueret mekanisk set.

Mvh. peter
Til top
Bjarke Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bjelke Avatar

Tilmeldt:: 24 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 147
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bjelke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 08:31
I en rimelig prisklasse synes jeg Abu's Revo modeller er både langt og letkastende. Jeg bruger selv Inshore modellen, som ikke har magnetbremse, alligevel har jeg som nybegynder aldrig problemer med overløb.
Til top
h. søndergaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
h. søndergaard

Tilmeldt:: 30 Nov 2008
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér h. søndergaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 10:07
Peter Larsen skriver at han har hjulet i størrelse 1600.
Mig bekendt findes hjulet ikke i en model 1600 og må derfor ikke være det hjul vi omtaler: AMBASSADEUR SX3600/01 C IVCB.
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 10:41
h. søndergaard skrev: Peter Larsen skriver at han har hjulet i størrelse 1600.
Mig bekendt findes hjulet ikke i en model 1600 og må derfor ikke være det hjul vi omtaler: AMBASSADEUR SX3600/01 C IVCB.


Hjulet eksisterer! Mörrum SX 1600/1601 IVCB blev lavet til det Japanske marked, men er nok udgået til fordel for ZX. Du har nok ret i at det ikke har været solgt i DK, mit stammer heller ikke fra en Dansk grejhandler. Du kan se hjulet her:

http://blog.fumi-field.com/?month=200801

Det er i øvrigt med magnesium gavle og derfor uegnet til saltvand.

Mvh. Peter
Til top
Freddy Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
fnmulti

Tilmeldt:: 11 Aug 2009
Geografisk: Guldborgsund kommune
Status: Offline
Beskeder: 43
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fnmulti Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 13:49
Ambassadeurhjulet mørrum 1600 sx high speed findes . Har selv 2 stykker af det omtalte hjul. Et fantastisk lille hjul, som undertegnede bruger, hvis det er kastevægte fra 10-20 g der kastes med. Har også brugt det til fiskeri med spinner i en mindre jysk å. Og her fungerede det også upåklageligt Har købt det i Danmark(Aktiv fritid)for en 6-7 år siden vil jeg tro
Men for mig er dette hjul et naturligt valg, hvis fiskeriet foregår i fjorde og ved lavvandene kyster.
Men hjulet er muligvis gået ud af produktion, så en relativ billig løsning kunne være revomodellerne(som du også rådføres om af andre). Sammensæt et sådanne hjul med en ´´Fenwick hmg silverwings´´ med kastevægt fra 8-28 g. Og du vil have et fantastisk ´´alroundsæt´´til det meste fiskeri.
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 21:44
side ting!! hr .Riddersholm. er den omtalte,5500 mac elite. Grøn, på gavlene? mvh. steen.
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2010 kl. 22:32
Hej Steen

Uden at have set hjulet er min påstand ja.
ABU's Mag Elite hjul er grønne på nær nogle enkelte special fremstillede modeller der primært sælges på det engelske marked.
Mag Elite hjulene er et af surfcasternes foretrukne hjul i udgaven uden lineføre.

Det er et fantastisk kastehjul som jeg bare ville ønske fandtes i en 5501 udgave.

Vedr. Mörrum hjulene så er der lavet en del forskellige modeller som ikke alle har været på markedet i europa, men ´´kun´´ i Japan/USA, heldigvis kommer disse modeller en gang imellem til landet så vi kan se lidt på herlighederne.

Hilsen Martin
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Maj 2010 kl. 18:41
Ja, det er den, Steen.

(beklager det sene svar) mvh jr
Til top
Morten Drews Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tobis Avatar

Tilmeldt:: 28 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 201
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tobis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Maj 2010 kl. 21:31
Ang bedre konstrueret mekanisk,Det vil jeg tro på hvis, du kan fremvise et shimano hjul som er over 30 år gammelt og stadigvæk er fuld funktionsdygtigt.Ang tendens til overløb er det jo noget som brugeren har kontrol over,fordi, hvis du har tendens til overløb så er det fordi at dit hjul er indstillet forkert.....Og vi snakker om I.V.C.B mørrumhjul ikke mørrum med de gængse bremser.........
Til top
Christian Malabi Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian.malabi.larsen Avatar

Tilmeldt:: 24 Nov 2009
Geografisk: gladsaxe Kommune
Status: Offline
Beskeder: 137
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian.malabi.larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Maj 2010 kl. 21:45
shimano calais 201 DC. det er shimanos top klasse hjul til spin.
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Maj 2010 kl. 23:19
Shimano har ikke lavet multihjul så længe som ABU så de ældste er nok ikke så gamle. Men min søn har arvet et Shimano Bantam, nok ca. 20 år og i fin brugbar stand.

IVCB bremsen er på ingen måde dårlig, men når jeh holder på at DC bremsen er bedre skyldes det to forhold:

1. DC bremsen kan justere for vindstød, blink som slår ud under kastet, pludseligt stop midt i kastet (måge!) osv., ingen anden bremse incl. IVCB kan det. IVCB bremsen bremser proportionalt med kvadratet på rotationshastigheden uanset det faktiske behov i kastets forskellige faser. DC er ikke bundet til et bestemt bremsemønster.

2. DC bremsen kan lade være med at bremse. Den bremser ikke i accelerationsfasen og derfor kan man opnå en udgangshastighed større end med andre hjul. Nogle af Daiwas magnetbremser kan næsten det samme, men kun næsten.

Men jeg har stor respekt for IVCB. Har man en veltrænet tommelfinger kan den give meget lange kast.

Mvh. Peter
Til top
Henrik Buresøen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
henrik buresø Avatar

Tilmeldt:: 22 Jun 2007
Geografisk: Buresø
Status: Offline
Beskeder: 264
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér henrik buresø Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Maj 2010 kl. 23:57
Hej Peter Larsen,Har du ikke nedslidt dine DC ruller:-)
Har selv kastet med mange ruller,og må nok sige at jeg er faldet for Shimano Calcutta TI DC rullen det er supert til mindre kaste vægte,og er meget let at adskille til stumper,her tænker jeg på selv servic,pas på kobber spolen når den afmonteres,minus er selvfølig prisen på hjullet, men de lette Revo ruller er heller ikke så tosset til det lette spinfiskeri,men det handler jo også om at stille bremsen korekt til kastevægten så kan man jo næsten kaste alle multiruller

God vind ikke modvind;-)

Mvh
Henrik
Buresøen(y)
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Maj 2010 kl. 09:37
Henrik, jeg har slidt dem, men de er ikke til at slide op!

Jeg har for nylig købt et brugt Conquest 100DC (Japan udgave af Calcutta 100 TE DC, købt i Japan). Det er særdeles skrammet og ser noget mishandlet ud, det var derfor uhørt billigt, men det fungerer perfekt. Jeg har selv serviceret både dette og Calais 201 DC. Jeg ved godt at kobberspolen er et ømt punkt. Calcutta/Conquest DC er ellers meget let at gå til, stort set lige så let som de runde ABUer. Calais er det modsatte, skruer er svære at komme til og man skal skille tingene ad i ulogisk rækkefølge og bruge specialværktøj. Men det kan lade sig gøre, og det er nok ulempen ved lavprofil hjul. Ellers et par dejlige og problemfrie hjul.

I stærk modvind er Calais DC lettere at styre end Calcutta/Conquest DC, i alle andre situationer er de lige gode, i hvert fald for mig.

Mvh. Peter
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum