Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kommercielt Laksefiskeriet!!

 Besvar Besvar
Forfatter
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Kommercielt Laksefiskeriet!!
    Sendt: 27 Mar 2010 kl. 21:27
Er det ikke på tide, at vi i Danmark gør lakse- og havørredfiskeriet kommercielt i en grad, hvor fiskeren bliver tilgodeset. Premieren er lige på trapperne og sjældent har der været mere drama bag kulisserne. Resultatet er nedslående for mange. Kvoter og restriktioner står i kø for at besværliggøre en fantastisk sport, som mange har stor glæde af. I Ribe Vesterå, en del af Ribe Å-system, skal der fiskes uden modhager og med en kvote på 15 laks den første måned. Andre å-systemer er der lignende besværligheder, som er med til at spolere glæden ved fiskeriet. Jeg kan under ingen omstændigheder acceptere den udvikling fiskeriet tager herhjemme. Så vil nogen måske sige, at jeg bare skal fiske andre steder. Det gør jeg med stor glæde hvert år, når turen går til Mørrum. Man kan have sin mening om Mørrum, men der er fiskeriet til for sportsfiskerne og fiskene er produkter, der sælges og sådan skal det være. Naturen er til for at blive brugt, men ikke misbrugt. Fiskeriet i Mørrum er ikke et ”Just Kill and be happy” fiskeri, men et fiskeri i respekt for laks og havørreder, men med den vinkel, at der skal omsætning til. En omsætning, der kommer lokalbefolkningen og samfundet generelt til gode i stor stil. Hvad gør vi i Danmark? Ja, siden 1990`erne, hvor Randers Kommune startede lakseprojektet i Gudenåen, har vi forsøgt at skabe et fiskeri, som kunne skabe glæde hos mange. Målet har været at bringe laksen tilbage til Danmark. Trenden nåede også til vestjyske åer og Salmo Salar fik her kunstigt åndedræt og hundredvis af frivillige lagde tusindvis af timer af for at bringe Vestjylland et laksefiskeri. Og hvad har vi fået – her mange år senere? Da jeg startede med at fiske i Ribe Vesterå startede sæsonen midt i januar og sluttede sidst på efteråret. Kvoter og andre restriktioner kendte vi ikke til. Fisk var der mange af. Havørrederne var der i verdensrekord-størrelse og laks var der også nok af, i hvert fald hvis man spurgte de lokale. En dag ved Vorgod å kan jeg huske, da én af landets største eksperter på laksens biologi sagde til mig, at vi nok skulle indstille os på, at der ville komme restriktioner på laksefiskeriet bl.a. i Ribe Å – jeg havde dog nok forestillet mig virkeligheden noget anderledes end den ser ud i dag. Dansk laksefiskeri er målrettet efter at bringe laksen tilbage ud fra en frelst holdning, men uden at gøre den kommerciel, uden at tjene på den – penge, der kunne komme alle til gode. Hvordan kan
man f. eks. bruge 100 millioner EU-penge på at bringe snæblen tilbage? Den fisk har absolut ingen værdi, undtaget den følelse man opnår ved, at man har gjort noget godt for naturen. Biologerne er sikret arbejde ved at elfiske og skrive lange rapporter om, hvor mange snæbler, der svømmer rundt i vores vande. Snæblen har ingen omsætning bundet i halen, lige bortset fra biologernes brugen af skattekroner(EU-penge er vel også skattekroner). Penge, som efter min mening, kunne være brugt meget bedre på at gøre laksefiskeriet kommercielt: fjern alle spærringer. Tangeværket er vel den største farce siden krigen, Ribe Å og vel alle andre vestjyske åer har deres spærringer, som meget effektivt sætter store tacklinger ind, sæsonen bliver kortere og kortere – lad da os fiske og omsætte: overnatninger, grej etc. Opdyrk en kultur, der praktiserer Catch and Release ud fra hvad den enkelte har lyst til. Det gælder om at dyrke den gode historie og ved Mørrum sidste august genudsatte en fisker fra Århus en hunlaks på omkring de 12 kilo og selvom dette var hans livs fisk, fik hun friheden igen – han havde haft den største glæde ved at kroge og fighte denne kæmpe og glæden ved at udsætte blev italesat af medfiskere med hjertet på rette sted. Havde han taget laksen havde det været ok – laksen genudsættes i september efter regelsættet, men genudsættes resten af året efter hvad den enkelte har moral til. Jeg ved, at vi også herhjemme kan opdyrke en sådan kultur, men det kan kun lade sig gøre, hvis man gør lakse- og havørredfiskeriet kommercielt – lad os fiske.
Lad os tjene nogle penge på salmo-familien…penge som kan komme til at arbejde for samfundet, fiskere og fisk!
Laksen og havørreden er skabt for at skabe glæde og omsætning.

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres