Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bækørred på kysten

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Bækørred på kysten
    Sendt: 30 Mar 2010 kl. 12:39
jim holm skrev: <

Hej Ole.

Under henvisning til en tråd for nylig som du ganske sikkert husker, en tråd hvor du som sædvanligt klogede dig med ting som du tydeligtvis ikke havde den ringeste indsigt i, og heller ikke magtede at svare på alle dine selvmodsigelser som jeg konfronterede dig med tror jeg at det ville være uklogt af dig at indlede nogen som helst diskussion om hvem af os som er et kålhovede.

Men jeg synes dog at du er en klar spidskandidat til posten. ;-)

Mvh
Jim.


Nu var jeg vist en af de eneste i den tråd der havde læst den rapport som tråden handlede om, så den med indsigt eller ej er du i hvert fald helt sikkert ikke den rette til at udtale sig om. Mon ikke bare vi skal lade den ligge, for din uvidenhed på det felt var da til at få øje på;-)

At jeg ikke svarede dig yderligere kan tilskrives til dine tendenser til at hive debatten ned på et plan, som ingen steder hører hjemme ved at kalde din meddebattører lidet flatterende ting, så den der med klog eller uklog kan du spare mig for.

Hvis du vil debattere, så gerne for mig, jeg stiller gerne op til hver en tid både med dig og andre;-)

/Ole
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2010 kl. 12:40
kenneth madsen skrev: <

haha det er nemlig rigtigt jim !!!!! ole lad nu være med at kloge dig alle steder . og



.og? Og hvad, Kenneth Madsen?

/Ole
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2010 kl. 12:45
Jacob Albertsen skrev: @HC
@Jim
@Kenneth

Hvad end der er foregået i andre tråde ønsker jeg ikke at kommentere, men jeg synes i går efter manden og ikke bolden i denne tråd, og det er ikke på en sageligt plan.

Jeg vil give Ole ret i denne tråd, niveauet for indlæggene er underbælte stedet og ikke iorden.

Hvorfor kan vi ikke være konstruktive og hjælpe hinanden, hvorfor skal alle svines til og latterlig gøres, det er under min forstand.

K&B

Jacob



Hej Jacob.

Ja du har faktisk ret i at det er en lidt grim ´´fodboldkamp´´ det har udviklet sig til...en ´´naturlig´´ forlængelse af det faktum at alt har sine grunde kunne man jo sige.

Men jeg synes da at vi hjælper hinanden så godt vi kan herinde....selv om der bliver drillet lidt.

Og det skal vi selvfølgelig blive ved med...altså at hjælpe (y)

God vind.
Jim.
Til top
Peter Tjellesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tjellesen

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tjellesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2010 kl. 12:54
haha ta jer nu sammen mand!! at skændes på internettet, er som at deltage i special-olympics, uanset om du vinder eller ej, så er du stadig retarderet... ;o)


den nemmeste måde at belære manden hans fejl, hvis det ikke er en bækørred, ville da være at kontakte manden, der står et bruger navn, har man ikke, via fangst siden, mulighed for at finde kontakt oplysninger til ham? det burde trådstarter have gjort istedet. ;o)
Til top
Kent Bille Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kent bille Avatar

Tilmeldt:: 30 Apr 2002
Status: Offline
Beskeder: 120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kent bille Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2010 kl. 13:09
Hej

Jeg fangede engang en ´´bækker´´ på kysten :-)
ved godt det bare er en fisk der ikke er smoltficeret endnu...men det viser altså at de ikke behøver at være smoltficeret inden de bestemmer sig for at søge saltvandet


- se linket HER=


mvh
Kent Bille
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2010 kl. 13:29
Hej Kent

Når den er taget i havet er den pr. definition en havørred.
Ligner den nu også mest;-)
De tager mange af disse fjordfisk i Mariager Fjord og de kan være uhyggelige svære at se forskel på om det er en bækker eller en fjordbasse.
Tipper på den er taget langt inde i Isefjorden eller Roskilde Fjord.
Ihverfald et sted hvor saltvandet er blevet meget fortyndet af ferskvand.

eller hvis det er på de kanter hvor du nu arbejder, Avnøvig, Haderslev Fjord, Genner bugt....;-)

HC
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2010 kl. 13:32
Ole Rådhede skrev: <

Nu var jeg vist en af de eneste i den tråd der havde læst den rapport som tråden handlede om, så den med indsigt eller ej er du i hvert fald helt sikkert ikke den rette til at udtale sig om. Mon ikke bare vi skal lade den ligge, for din uvidenhed på det felt var da til at få øje på;-)

At jeg ikke svarede dig yderligere kan tilskrives til dine tendenser til at hive debatten ned på et plan, som ingen steder hører hjemme ved at kalde din meddebattører lidet flatterende ting, så den der med klog eller uklog kan du spare mig for.

Hvis du vil debattere, så gerne for mig, jeg stiller gerne op til hver en tid både med dig og andre;-)

/Ole


Jeg tror at mange husker den tråd så hvor var det lige at jeg påstod noget andet end du du havde statistisk belæg for ?

Og mht til niveauet, hvem var det lige som brugte ordet ´´stupid´´ om en debattør som du var uenig med ?

Og hvor var det så lige at min ´´uvidenhed var til at få øje på´´ ?

Mine indsigelser havde som sådan intet at gøre med de ting som du dokumenterede, men det hele udviklede sig til et spørgsmål om holdninger omkring øget kontrol af lystfiskere.

At starte denne tåbelige diskussion igen ville være formålsløst da du jo benægter alt selv om du står med begge hænder i kagedåsen.

Mvh
Jim.

Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2010 kl. 13:49
Jeg har, i Mariager Fjord, flere gange fanget bækørreder. Så det er der altså ikke noget underligt i ! Og det har ikke været i nærheden af vandløb.
Og inden nogen bliver spydige så lad mig bare tilføje at jeg har set så rigeligt af både havørreder og bækørreder at jeg godt kan se forskel.
Om de så er i et eller anden stadie aner jeg ikke, men de røde prikker er sgu svære at overse.
Noget andet er så fisken på billedet........
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2010 kl. 13:51
jim holm skrev: <

Og mht til niveauet, hvem var det lige som brugte ordet ´´stupid´´ om en debattør som du var uenig med ?

Og hvor var det så lige at min ´´uvidenhed var til at få øje på´´ ?

Mine indsigelser havde som sådan intet at gøre med de ting som du dokumenterede, men det hele udviklede sig til et spørgsmål om holdninger omkring øget kontrol af lystfiskere.

At starte denne tåbelige diskussion igen ville være formålsløst da du jo benægter alt selv om du står med begge hænder i kagedåsen.

Mvh
Jim.



Det ville klæde dig alvorligt at referere korrekt, når nu du insisterer på debattere en gammel tråd i denne.
Jeg har ikke kaldt nogen for noget som helst - det var dig der forfaldt til den slags platheder. Derimod kaldte jeg den pågældendes udsagn for noget af det mest stupide jeg længe har hørt - og det står jeg ved, men der er forskel, hvilket dog ikke er interessant i din optik, så langt er jeg med.

Med hensyn til uvidenheden, ja nu var det jo dig fremturede om min manglende indsigt, og på det område vi debatterede så var min indsigt vist en kende større end din, men det kniber åbenbart med hukommelsen - læs tråden igen, og start eventuelt en ny hvis vi skal tage en dans mere om emnet.
Jeg deltager imidlertid kun, såfremt du kan afholde dig fra at blive plat og simpel som i dine tidligere henvendelser til mig.

Begge hænder i kagedåsen? Undskyld mig, men det begreb kender jeg kun i andre og mere alvorlige sammenhænge. Jeg sætter imidlertid en ære i kun at udtale mig om emner jeg har forstand på eller viden om, subsidiært en holdning til, som jeg kan stå inde for - nogen kunne sikkert lære noget her - så på den konto får du nok svært ved at finde mine hænder i nogen kagedåse;-)

/Ole

Til top
Kent Bille Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kent bille Avatar

Tilmeldt:: 30 Apr 2002
Status: Offline
Beskeder: 120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kent bille Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2010 kl. 13:55
Hej Henrik

He He....jeg behøver nu ikke nogen længere forklaring den fik jeg af Kåre meniche ebbert fra forbundet....det er ikke ualmindeligt at fange ikke smoltficerede fisk omkring solskinds øen
forklaringen ligger i at den er fanget på Bornholm hvor den sansynligvis er blevet tvunget ud i havet pga manglene vand i bækken
men dengang lurede jeg lige en ekstra gang...man kan desvære ikke på billedet se at den faktisk havde røde pletter......

Og jo..... jeg har fanget fjorbasser ;-)

Mojn :-)
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2010 kl. 14:44
Ok, Kaare er jo gud på det område, så jeg bøjer mig i skindet:-)
Har du fået dig meldt ind i en å-forening som du snakkede om sidst?

mojn
;-)

HC
Til top
Thor Madsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Thor Madsen

Tilmeldt:: 19 Jan 2009
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Thor Madsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2010 kl. 15:00
Har fanget en bækørred på 52 cm i odense havn. Og det er over 1 km væk fra den nærmeste å udløb (stavis å)
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2010 kl. 15:11
Thor Madsen skrev: Har fanget en bækørred på 52 cm i odense havn. Og det er over 1 km væk fra den nærmeste å udløb (stavis å)...


Prøv lige at komme med en bækkker til indvejning til en konkurrence og fortælle at den er taget i saltvand.
Så ville den blive indvejet under havørred, da en bækker i saltvand pr. definition er en havørred.

HC
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2010 kl. 15:20
Så du mener altså at en bækørred der bevæger sig ud i mere eller mindre salt vand bliver til en havørred ?
Til top
Thor Madsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Thor Madsen

Tilmeldt:: 19 Jan 2009
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Thor Madsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2010 kl. 15:23
det vil jeg normalt di dig ret i. Men når man fanger en fisk med røde prikker som ikke er til at overse, er det efter min mening en bækørred. Odense havn er heller ikke det mest saltet vand. Da der også er et lille afvandingsafløb far stavis å ved bådene. Og tidevandet fører også en masse fersk vand ind i havnen, også fra stavis å..
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2010 kl. 15:28
Peter skrev: Så du mener altså at en bækørred der bevæger sig ud i mere eller mindre salt vand bliver til en havørred ?
...


Undskyld
Der tror jeg nok 99,9% af lystfiskere ved....;-)
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2010 kl. 15:36
Så en havørred kan godt kan være magen til en bækørred - med røde pletter og det hele ?

Tvivler stærkt på at en bækørred på afveje i salt vand sådan lige vupti bliver til en havørred, men jeg må jo så tilhøre de 0,1 %
Til top
Niels Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jens H Eriksen

Tilmeldt:: 20 Mar 2010
Geografisk: Sneslev
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jens H Eriksen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2010 kl. 15:37
Kom nu videre i livet de herrer?

Fandme ynkeligt at se på dette forum efterhånden, er det en hjemmeside for kvindelige lystfiskere, for det kunne det da godt tyde på med at jeres knævren og bitchfights?
Til top
Jacob Albertsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Albertsen Avatar

Tilmeldt:: 30 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Albertsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2010 kl. 15:37
Henrik Christensen skrev: <

Undskyld
Der tror jeg nok 99,9% af lystfiskere ved....;-)


Det er jeg ikke enig med dig i, og den påstand tror jeg ikke du kommer langt med, synes du bevæger dig ud på dybt vand.

Tror mange lystfiskere vil mene at udseende på fisken bestemmer arten, og ikke hvor den er fanget..

Hvad vil du kalde en skrubbe når den fanges i ferskvand, dem støder man af og til på i gudenåen... eller en aborre som er fanget i randersfjord, som er saltvand... det kunne jeg godt tænke mig at høre professeren om..

K&B

Jacob
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2010 kl. 15:38
eller om havørreden bliver til en bækørred når den går op i åen - igen ;-)
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2010 kl. 15:40
altså Nikolaj,
vi prøver at få nogle definitioner på plads her - så vi kan tæve løs på endnu flere fangere der kommer til at give deres fangster forkerte betegnelser - tsk tsk.....;-)
Til top
Thor Madsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Thor Madsen

Tilmeldt:: 19 Jan 2009
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Thor Madsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2010 kl. 15:45
(y)
Til top
Karsten Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karsten4 Avatar

Tilmeldt:: 08 Mar 2003
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 499
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karsten4 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2010 kl. 16:20
Henrik Christensen skrev: <

Utrolig at folk ikke kan se det ironiske i det...
Naivitet på højt plan....;-)

HC


Halløjsa HC

Ja, det må du nok sige! Så du ikke lige de to smilende hoveder?

Mvh

Karsten
Til top
Peter Vangsø Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Mathiasen Avatar

Tilmeldt:: 17 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 293
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Mathiasen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2010 kl. 16:32
kent bille skrev: Hej

Jeg fangede engang en ´´bækker´´ på kysten :-)
ved godt det bare er en fisk der ikke er smoltficeret endnu...men det viser altså at de ikke behøver at være smoltficeret inden de bestemmer sig for at søge saltvandet


- se linket HER=


mvh
Kent Bille


Har også fanget disse ikke smoltificerede ørreder. Både på Norddjursland og på Als

Peter
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2010 kl. 17:02
Jacob Albertsen skrev: <

Det er jeg ikke enig med dig i, og den påstand tror jeg ikke du kommer langt med, synes du bevæger dig ud på dybt vand.

Tror mange lystfiskere vil mene at udseende på fisken bestemmer arten, og ikke hvor den er fanget..

Hvad vil du kalde en skrubbe når den fanges i ferskvand, dem støder man af og til på i gudenåen... eller en aborre som er fanget i randersfjord, som er saltvand... det kunne jeg godt tænke mig at høre professeren om..

K&B

Jacob...


Ok, hvis jeg siger at når en bækørred trækker ud fra åen/bækken i havet og bliver til en havørred og du ikke forstår, må jeg nok melde pas.
Må jeg forslå at du/i læser havørredens ABC.
Så kan vi tales ved bagefter ellers er jeg bange for at vi ikke kommer vidre her.

HC
Til top
Rønn Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
shanti1501

Tilmeldt:: 21 Okt 2009
Geografisk: fyn
Status: Offline
Beskeder: 29
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér shanti1501 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2010 kl. 19:08
Det er sku flot at høre at de danske kystfiskere er så skarpe... Tillykke med din kyst fangede bækørred..
Til top
Glasnost Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Glasnost

Tilmeldt:: 29 Sep 2009
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 56
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Glasnost Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2010 kl. 15:56
Er en ørred fanget i brakvand så pr. definition den ene eller anden art ??

Hvor langt uden for et å-udløb skal en ørred være før den skifter fra bæk til hav ?

Mon ikke grænserne er lidt mere flydende end de fleste af jer lægger op til herinde.

Ud og fisk.. der er fridage i sigte :)
Glasnost
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2010 kl. 16:34
hej! nu, må i altså holde op! en ´´voksen´´ bækørred, skifter, ikke over til at blive en havørred. det er et´´valg´´ i smolt , stadiet og så, er det en gang for alle. jeg har ihvertfald, aldrig hørt om andet. mvh. steen.
Til top
Jacob Albertsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Albertsen Avatar

Tilmeldt:: 30 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Albertsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2010 kl. 17:19
steen f. nielsen skrev: hej! nu, må i altså holde op! en ´´voksen´´ bækørred, skifter, ikke over til at blive en havørred. det er et´´valg´´ i smolt , stadiet og så, er det en gang for alle. jeg har ihvertfald, aldrig hørt om andet. mvh. steen.


Det prøvede vi også at forklare den kære HC, men hvis man er den påståelige type er det svært at ændre mening, når først sømmet er slået i bund..

Havde håbet på at nogle havbiologer havde blandet sig i debatten, og dermed klarlægge dette en gang for alle..

K&B

Jacob
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2010 kl. 18:51
Jacob Albertsen skrev: <

Det prøvede vi også at forklare den kære HC, men hvis man er den påståelige type er det svært at ændre mening, når først sømmet er slået i bund..

Havde håbet på at nogle havbiologer havde blandet sig i debatten, og dermed klarlægge dette en gang for alle..

K&B

Jacob...


Orker næsten ikke at svare, men ok, for rød-grøn og blå stue.
ttp://- se linket HER

Læs under smoltificering, så kan det vist ikke bliver mere tydelig, selv for kong hans..
Jeg skriver på intet tidspunkt at store bækørreder på 50-60cm bliver til havørreder når de rammer saltvand, men derimod at når 1-2 års bækørreder trækker til havs fra bækken, bliver de blanke og bliver til havørreder.
Der er der intet nyt i, hvilket (forhåblig) 99,9% af DK lystfiskere ved.
Kan ikke fatte det, giver jeg op, beklager!
Hvor svært kan det være.
Slut herfra

HC
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2010 kl. 19:58
Gul stue blander sig lige ;-)

Sakset fra - se linket HER :
Ørredvalget
Valget af livsstrategi sker som regel, mens
ørreden er ca. 10-25 cm, altså mens den er
mindre end det generelle mindstemål på 30
cm. De fisk, der vandrer til en sø eller til
havet, ændrer sig både med hensyn til udseende
og fysiologi.
Da fiskene blot er forskellige økotyper
af samme art, er det principielt muligt for
fiskene at ændre type.
En havørred kan for
eksempel blive i en sø efter gydning i et tilløb.
Det hører dog til nok undtagelserne,
men man ved faktisk meget lidt om mulige
individuelle skift efter det første indledende
valg af økotype.
Generelt betragtes bækørreden som en
stationær fisk, der bliver i vandløbet, mens
hav- og søørred vandrer nedstrøms. Det
er dog en sandhed med modifikationer;
bækørreder kan flytte sig en hel del inden
for vandløbene. Amerikanske undersøgelser
har vist, at bækørreden efter gydning
kan vandre endog langt nedstrøms og faktisk
leve i den nedre del af selve hovedløbet.
I løbet af det efterfølgende forår og sommer
bevæger ørrederne sig tilbage og op i
tilløbene ad flere omgange.




At 99,9% af lystfiskerne skulle vide biologien omkring salmo trutta er vidst at tage munden for fuld, 2/3 dele af dem betaler ikke engang fisketegn, og hvis det eneste de ved omkring salmo trutta er at en sølvfarvet fisk er en havørred, og en brunlig er en bækørred, så forstår man måske bedre helheden :-)

Mvh
Lasse
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2010 kl. 20:21
god påske ,Lasse . Dit indlæg, viser dog at når man har bestemt sig for ferskvand, så bliver man der!!! steen.
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2010 kl. 20:48
Hej Steen

I lige måde :-)

Og så læser du forkert, men det er også ok ;-)

Mvh
Lasse
Til top
brian pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mc grecor Avatar

Tilmeldt:: 23 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mc grecor Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2010 kl. 20:57
i er fandeme kloge herinde godt vi har jer,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, jeg fisker uden fisketegn..HVAD VIL I G´´RE VED DET !!!!!!!!!!!
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2010 kl. 21:08
Lasse Karlsson skrev: Hej Steen

I lige måde :-)

Og så læser du forkert, men det er også ok ;-)

Mvh
Lasse
lasse. der står at Bækørreden, bevæger sig op og ned. i vandløbet, det er vel ferskvand,, mvh. steen.
Til top
Karsten Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karsten4 Avatar

Tilmeldt:: 08 Mar 2003
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 499
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karsten4 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2010 kl. 21:54
brian pedersen skrev: i er fandeme kloge herinde godt vi har jer,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, jeg fisker uden fisketegn..HVAD VIL I G´´RE VED DET !!!!!!!!!!!


Hej Brian

Du har ganske ret i den påstand, men lad dig nu ikke afskrække af den grund. Bare gør det så godt du kan. Større krav stilles der altså ikke.
Med hensyn til fisketegnet er der ingen der vil gøre en skid. Det er da dit eget problem

Med overbærenhed

Karsten
Til top
Jesper Grønne Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
The Fisher Avatar

Tilmeldt:: 03 Sep 2009
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 27
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér The Fisher Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2010 kl. 22:05
Er det en form for misundelse der vækkes i folk?
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2010 kl. 22:15
steen f. nielsen skrev: hej! nu, må i altså holde op! en ´´voksen´´ bækørred, skifter, ikke over til at blive en havørred. det er et´´valg´´ i smolt , stadiet og så, er det en gang for alle. jeg har ihvertfald, aldrig hørt om andet. mvh. steen.


Tror det var St. Ulnits, jeg engang hørte fortælle om en meget stor bækørred, der ved aflæsning af skæl viste sig at have ført en ret omskiftelig tilværelse. Fra bækørred til havørred og til sidst tilbage som bækørred igen.

Egentlig er det et genialt træk, evolutionen har 'udtænkt' med ørreden. Det skal gå mere end almindelig galt, for at en stamme ikke har en gen-reserve ét eller andet sted. Der vil på alle tider være fisk i alle dele af vandløbet og spredt over store området på kysten.

Johan
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2010 kl. 23:31
Hej Steen

Ja det står der blandt andet, og det ændrer så ikke på at du stadigvæk ikke læser det der står, og det er stadigvæk ok :-)

Læs Johans svar på mere uddybning, og se gerne den del jeg med vilje fremhævede i citatet. Biologer er ikke pr defininetion dumme, og ved godt at naturen er mangfoldig, alt for mangfoldig til at komme med bombastiske udsagn og absoluter.
Lystfiskere er så en anden sag, og det er også ok ;-)

God påske endnu en gang :-)

Mvh
Lasse
Til top
Mikkel Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gaffagunnar Avatar

Tilmeldt:: 15 Feb 2003
Status: Offline
Beskeder: 433
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gaffagunnar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Apr 2010 kl. 08:45
øhh, Go Påske brokhoveder...... hvad med at bruge fritiden på noget fiskeri på det gule rev efter skaller og gedder???;-);-)(y)
Til top
 Besvar Besvar Side  <12

Skift forum