Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Isens ofre

 Besvar Besvar
Forfatter
Kim Christiansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
SpinTosse

Tilmeldt:: 07 Apr 2010
Geografisk: Næstved
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SpinTosse Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Isens ofre
    Sendt: 07 Apr 2010 kl. 11:28
Var en tur ved lokal, sydsjællandsk sø i slutningen af marts for at besigtige skaderne efter isvinteren. En rotur rundt langs søbredden og rørskoven gav syn for estimeret 25-30 døde spejlkarper (forfærdeligt trist at se på) i størrelsen 3 til 10+ kg. men ingen døde gedder, aborrer eller andre arter. Og altså heller ingen helt små karper. Søen er ca. 2,5 HA stor og dybde på 3 m stort set over det hele.

Hvordan har billedet ellers tegnet sig, i de søer I kommer ved?

Frygtede selv meget for gedderne i søen, men de lader altså til at have klaret sig igennem. Forestiller mig, at det er den relativt pæne dybde, der har hjulpet rovfiskene - men overrasket over at det alene er karperne der er døde. Havde forståelsen af, at de ellers var blandt de mest hårdføre af ferskvandsfiskene. Har karperne ligeledes været hårdere ramt ved Jeres vande end andre arter?

Til top
Kim Christiansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
SpinTosse

Tilmeldt:: 07 Apr 2010
Geografisk: Næstved
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SpinTosse Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2010 kl. 14:59
Det ville ikke være fair overfor lodsejeren, der er så venlig at lade mig komme på stedet, men næppe ville juble over eventuelle ubudne gæster tiltrukket af netskriverier.

Tanken med indlægget var nu også mere at få en informationsudveksling om niveauet af isdøden rundt omkring i landet.

Med undgangspunkt i søen som jeg har min gang ved, så formoder jeg, at karperne er voldsomt hårdt ramt, mens gedderne måske er sluppet lidt billigere. Især gør det mig optimistisk omkring gedderne, at ikke engang de største fisk (som jeg har læst mig til skulle lide mest under isen) er gået til.
Til top
peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lystfiskeren123

Tilmeldt:: 02 Sep 2010
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 110
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lystfiskeren123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2010 kl. 16:15
gedder de styre bare . derfor dør de ikke .
karper er ulækre derfor dør de hehe
Til top
Michael Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mjorgensen Avatar

Tilmeldt:: 24 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 309
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mjorgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2010 kl. 17:57
- se linket HER

/Michael
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2010 kl. 19:41
Tja, jeg har det lidt ambivalent med den såkaldte karpedød pga. is..
Det er nu engang naturens gang, og bør vel kun betegnes som et problem hvis søens biologi i forvejen kan betegnes som værende i ubalance - og så kan man måske med rette mene at ubalancen er skabt af selvsamme karper..
De må jo klare sig efter bedste evne, ligesom de øvrige fisk - som trods alt er lidt mere hjemmehørende i den danske natur..
Tja, her vil specimenfiskere så anføre at karpen skam har været her i mindst 500 år, og i varme somre formår at yngle.. Det er jo også rigtigt, men som en kendt karpefisker skrev for nylig, er gydningen så uheldig, at den falder sammen med skallens lidt tidligere gydning - og dermed har svært ved at få føde.. Altså mangler timning i forhold til den danske natur..
Måske karpefiskerne skulle forsøge med noget mere målrettet, og forsøge at finde karper som faktisk kan klare sig i danske forhold??

Det er såmænd overhovedet ikke fordi jeg ikke under karpefiskerne deres hobby/livsstil - men set fra alle andre synsvinkler end karpefiskernes - er det altså bare Darwin i praksis vi ser udfoldet...
Til top
Martin Nystrup Rasmussen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Nystrup Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nystrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2010 kl. 20:11
Jeg kan ikke forestille mig andet, end at det er et generelt billede af de lavvandede søers tilstand.

Gentofte Sø (20+ ha) er f.eks. hårdt ramt bl.a. med adskillige døde karper, gulål og karusser (karpefisk) - sidstnævnte som ellers kan klare perioder helt uden ilt. Mig bekendt kan karussen så at sige fermentere (forgære) - dvs. nedbryde/oxidere organiske forbindelser (fra føden) og oplagre energien derfra helt uden tilstedeværelsen af ilt. Biproduktet er ethanol og kuldioxid. Princippet er det samme som hos bagerigær og fremstilling af brød og alkoholiske drikke.;-)

Mvh.

Martin
Til top
Martin Nystrup Rasmussen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Nystrup Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nystrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2010 kl. 20:25
simon agerholm skrev: [...] Det er såmænd overhovedet ikke fordi jeg ikke under karpefiskerne deres hobby/livsstil - men set fra alle andre synsvinkler end karpefiskernes - er det altså bare Darwin i praksis vi ser udfoldet...


Et besynderligt argument. Landmanden, som hælder gylle ud i vandløb og søer, er altså også ´´bare Darwin i praksis´´? Og derfor skal vi ikke gribe ind?

Og for øvrigt, i reglen er karpefiskene de sidste fisk, der vender bugen i vejret, når ilten forsvinder i søer. Men det er vel i grunden lige meget, hvad der først vender bugen i vejret. Den etiske problemstilling er, om vi som mennesker skal gribe ind i ´´naturens gang´´ eller lade den sejle sin egen, ja, sø. Jeg vil mene ja, da naturen i Danmark i forvejen er trængt. Vil man bevare en rig natur - inkl. fiskefauna og rene søer - bør vi gribe ind.

Mvh.

Martin
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2010 kl. 20:58
Martin N ;

Nej det er altså overhovedet ikke et besynderligt argument, det ER simpelthen Darwin i praksis - derimod er din sammenligning med udefrakommende menneskeskabt direkte forurening liiidt langt ude i hampen;-)

Jeg tror desuden at du vil finde mere end en håndfuld biologer der vil mene at vi skal gribe ind, og stoppe de ulovlige udsætninger af karper i småsøer og mosehuller - som muligvis er årsagen til selvsamme fisks død - udsætning uden undersøgelse af vandmiljøets ´´bæreevne´´, og øvrige miljø!!!

Du vil vel ikke påstå at karper ligefrem er gavnlige for vandmiljøet generelt???
Da slet ikke i de mængder og størrelser der forventes at nogle lystfiskere.. Det svarer sgu da til at putfiskere påstår at putsøer efter 5-10 års brug nærmest fremstår som en forbedret udgave af den oprindelige natur;-)

Ingen regel uden undtagelse, det er klart, men jeg tror altså at karpens død under isen er selvforskyldt.. Dels passer den ikke perfekt til de ekstremer der kan være i den danske natur - dels forstærker og i nogle tilfælde direkte skaber den, selvsamme forurening og iltfattighed - som den nu selv bukker under for.

Det er fint at nogle elsker karpe/specimenfiskeri - ligesom jeg godt kan lide fedtfinner,, man skal bare huske at det skal være på naturens vilkår - præcis som vi fedtfinnefiskere efter mange års fejlslagne monsterudsætninger nu har valgt at satse på naturens egen produktion af fisk,, også selvom det kan koste nogle fangster de første 10-15 år..

I tilfældet med ørred, har vi simpelthen fundet ud af at opfodring og udsætning ikke virker - de naturgivne forhold skal være til stede.. Det må specimenfiskerne sgu da lære lidt af, istedet for at forsøge at fodre sig til en bestand, eller fylde endnu flere ikke-gydeegnede fisk i ethvert vandhul de kan luske sig i nærheden af.. Jeg undrer mig da over hvordan der kan dø karper i alle de småvande jeg har hørt om den sidste måned, de burde jo ikke være der fra starten,, de har ikke gydeevne - men er ploppet i med menneskehånd.. Altså forurening med fremmede arter, som ovenikøbet ofte belaster deres nye miljø ret uheldigt.
Til top
ihatecarps Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ihatecarps

Tilmeldt:: 07 Apr 2010
Geografisk: hgjfkriojkgkf
Status: Offline
Beskeder: 0
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ihatecarps Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2010 kl. 21:58
hvis man har et problem med udsatte karper skal man bare fodre dem med ukogte tigernødder
Til top
Carsten Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
CTN

Tilmeldt:: 24 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 23
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CTN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2010 kl. 22:49
hjk rfdujhjgfk skrev: hvis man har et problem med udsatte karper skal man bare fodre dem med ukogte tigernødder


Vanlig høj 123nu standard! ;-) På med hatten og træk i snoren!


Til top
Carsten Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
CTN

Tilmeldt:: 24 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 23
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CTN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2010 kl. 23:08
Og desuden er jeg da helt enig med Martin om at vi selvfølgelig bør gribe ind, og give en hjælpende hånd til vore små vande, når de lider under en streng vinter. Det er jo ikke kun karperne der lider under isen!

Egentlig en lidt besynderlig holdning overfor problemet der udvises af andre af trådens deltagere. Gad vide hvordan reaktionerne ville se ud, hvis det var fedtfinnerne der var truet?

Bare lige for en god ordens skyld fisker jeg både i å, sø og på kysten ;-)

Mvh CN

Ps. at trække Darwin ind i det her er sgu lidt grinagtigt. Tror sgu der er nogle der skal hjem kigge lidt dybere i arternes oprindelse. ;-)
Til top
Rikard Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Rik_J

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rik_J Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2010 kl. 05:16
Hvad med at lade ham Darwin skære grøden i vore åer, jeg er sikker på at kommunerne vil være glade for den hjælp, når de nu skal spare så meget ;)

/Rikard
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2010 kl. 06:27
En anden løsning er helt klart at 1000 doble udledning af drivhusgasserne........

(Ironi KAN være anvendt i ovenstående.........)
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2010 kl. 09:09
Carsten N;

Vedr. Darwin, så er det jo en grundregel, at den bedst egnede, og bedst tilpassede formår at overleve - særligt når naturen viser tænder. Derfor anvender jeg sammenligningen, med de udsatte karper af ukendt oprindelse.
Vedr. trusler mod fedtfinner, så er det jo netop pga. at vi anerkender at kun lokalt tilpassede fisk har den genetik der skal til for at klare sig i et givent vandløb - at kun afkom af lokale fisk udsættes.
Deri er netop forståelsen af, at det kun kan betale sig at avle på fisk, som eksempelvis har bevist at de kan klare sig i høj vandtemperatur og lav vandstand.


Til top
Kim Christiansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
SpinTosse

Tilmeldt:: 07 Apr 2010
Geografisk: Næstved
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SpinTosse Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2010 kl. 10:40
Ærgerligt med Gentofte Sø. Havde også hørt om Studentersøen - den lider nok nogenlunde samme skæbne som i 95/96, hvor vinteren også var en ren massakre.

Det ser dog ud som om skaderne denne gang kunne være mindre grelle end sidste isvinter 95/96. Jeg var blandt andet som eksempel forbi Denderup Sø, der ligger i Rønnede-omegnen, og hører til Sparresholm Gods (privat og fiskeri forbudt så kun for at kigge). Søen er omkring 4,5 HA med max-dybde på ca. 1,7 m. Selvom der også her er karper i søen, så jeg ingen døde fisk nogen steder, heller ikke gedder eller andre store individer. I 95/96 var den næppe gået ram forbi. Havde selv den vinter min gang ved flere private moser og søer, hvor max-dybden var lige under 2 meter, og der omkom stort set alle større gedder.

Har nogen været ved Maribo Søerne siden isen forsvandt, og kan fortælle hvordan effekten har været der? Jeg så spørgsmålet i et andet indlæg her på siden, men vist ingen svar. Der er i Maribo en del huller på ned til 4 meter, så man kan håbe, det har været nok hjælp til gedderne og aborrerne.
Til top
Anders Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lindholm123

Tilmeldt:: 02 Jan 2010
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lindholm123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2010 kl. 15:10
Jeg var ude og kikke på en lille lokal sø, der var 12 døde græskarper på omkring 6-7 kilo. og omkring 80-100 ål..
Nogen der har en ide om hvornår søen, igen vil ha normalt ilt indhold,? mvh Anders
Til top
Jonas Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskejonas Avatar

Tilmeldt:: 28 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 233
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskejonas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2010 kl. 15:44
Hej Kim.

I en lavvandet sø 1-4m vil det gå rigtig rigtig hurtigt efter isen er forsvundet. Men skaden er jo sket...

Mvh
Til top
Kim Christiansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
SpinTosse

Tilmeldt:: 07 Apr 2010
Geografisk: Næstved
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SpinTosse Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2010 kl. 19:17
Hej Anders,

Hvor dybt er der i den lille sø hvor karperne og ålene var døde?

Da jeg var ved den lokale sø med de døde spejlkarper havde jeg geddestangen med og fik et par stykker - der er normalt altid minimum 3-4 gange så mange i båden på en dag, så det virkede som om gedderne stadig havde ´´granatchok´´ efter isen. Det var som sagt i slutningen af sidste måned. Når fredningen er overstået, må man gå ud fra normale tilstande er genoprettet for geddernes vedkommende.

Har lige hørt om gode fangster af gedder i Maribo Sø - også en enkelt rigtig stor - i slutningen af marts, så helt umuligt kan det ikke være gået. Men ved fortsat ikke om der har været en vis fiskedød.

Kim
Til top
Jonas Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskejonas Avatar

Tilmeldt:: 28 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 233
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskejonas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2010 kl. 20:19
Hej Kim.

´´Har lige hørt om gode fangster af gedder i Maribo Sø - også en enkelt rigtig stor - i slutningen af marts, så helt umuligt kan det ikke være gået. Men ved fortsat ikke om der har været en vis fiskedød.´´

Det var mig der havde forespørgslen på Maribo sø. Jeg er simpelthen så glad for den nyhed.:-)(y)

Har været rigtig nervøs

Bedste Hilsener
Til top
Marcel Sydow Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
piker.dk Avatar

Tilmeldt:: 31 Okt 2006
Geografisk: Vejle Amt
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér piker.dk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2010 kl. 22:29
Vi kunne også lade Darwin styre ørred og laksebestanden. Og dermed stoppe alle udsætninger af fedtfinner med det samme, for den stærkeste overlever jo, og hvis fedtfinnerne ikke kan overleve på det grundlag.... ja så fik Darwin ret igen.
Til top
Martin Nystrup Rasmussen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Nystrup Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nystrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2010 kl. 23:41
simon agerholm skrev: Martin N ;

Nej det er altså overhovedet ikke et besynderligt argument, det ER simpelthen Darwin i praksis - derimod er din sammenligning med udefrakommende menneskeskabt direkte forurening liiidt langt ude i hampen;-)


Ude i hampen - er det? Mennesket er et produkt af naturen og evolutionen. Og hvis man skal nævne en organisme, der er ´´fittest´´ (ud fra devisen ´´survival of the fittest´´, må det da være mennesket! Vi dominerer landjorden og kan - som den eneste organisme - i praksis udslette alle andre levende organismer inden for en meget kort tidshorisont. Dage, måske timer.

Evolutionen forløber derfor ikke ´´frit´´ - den menneskelige påvirkning af bestanddynamik og artsdannelse er ufravigelig og enorm. Derfor er det også absurd at inddrage evolutionsteorien som argument for, at vi skal lade karper uddød, fordi de ikke er ´´fittest´´. Hvis du udelukkende lod landskabsfragmentering, kvælstofsdeposition/eutrofiering, dræning, åudretning, pløjning osv. være bestemmende for, hvilke arter, der kan leve i Danmark, hvad ender du mon så op med? En meget, meget fattig natur - helt sikkert uden dine udsatte ørreder...

Summa summarum: Dansk natur er kraftigt kulturpåvirket (antropogen) - og den forsvindende lille del, vi kalder ´´rig natur´´ (også ørreder?), eksisterer kun, fordi vi netop IKKE lader evolutionen regere. Og så alligevel: Men så er vi tilbage ved mennesket som superorganisme og produkt af evolutionen.;-)

Jeg tror desuden at du vil finde mere end en håndfuld biologer der vil mene at vi skal gribe ind, og stoppe de ulovlige udsætninger af karper i småsøer og mosehuller - som muligvis er årsagen til selvsamme fisks død - udsætning uden undersøgelse af vandmiljøets ´´bæreevne´´, og øvrige miljø!!!

Du vil vel ikke påstå at karper ligefrem er gavnlige for vandmiljøet generelt???


Jeg er ikke nogen fortaler for karper - men det er en helt anden (etisk) diskussion.

Mvh.

Martin
Til top
Martin Nystrup Rasmussen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Nystrup Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nystrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2010 kl. 00:01
undermåler skrev: Mht. Gentofte sø, ja så forholder det sig jo også sådan at søen pga den ekstreme fodring af ænder i søen, tidligere tiders udledning og en (sikkert ikke ubetydelig) forurening fra karpefiskerne er ekstremt hårdt næringsbelastet. Det er jo tilnærmelsesvis muligt at gå tørskoet over søen om sommeren (ok overdrivelse fremmer...). At søen så samtidig er temmeligt lavvandet i kombination med ovenstående vil naturligvis resultere i fiskedød.


Ja, søen er næringsstofbelastet, men ikke i sådan grad, at den er en algesuppe.;-) Gentofte Sø er blandt de ti reneste søer over 20 hektar i Danmark og har skam tidligere fungeret som drikkevandsreservoir. I Københavns Amts basisanalyse fra 2005 kan man læse, at søen opfylder den skærpede målsætning om bl.a sigtdybde, fosforindhold og undervandsvegetation.

Men lavt vand og iltkrævende, mikrobiel omsætning samt isdække er en dårlig cocktail.

Mvh.

Martin
Til top
michael jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
taro

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 315
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér taro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2010 kl. 01:51
Har ikke læst hele skidtet igennem men kan se der bla er et link til studentersøen. Jeg har fulgt lidt med under isens opbrydning. De gedder man ser der ligger derude er gedder under 500 g de ser større ud men er i virkeligheden små når man ser dem. En ting der undre mig er nu da isen er helt væk er der dukket en 10 stykker af store karper op.. Vil skyde på de er omkring de 5-7 kg.. De flyder oven på.. men hvorfor er det kun de store karper der er bukket under? Gedderne synker til syneladende hurtigere end karperne og jeg så ingen større gedder ligge nogen steder derude selvom jeg ved der går nogen over 10 kg + .. Det er kun de helt små der ser ud til at være bukket under.. Så en enkelt død suder på vel omkring 3 kg.. Der er ellers mange men så kun den ene af dem der var døde. Er store karper mere udsatte for ilt mangel eller er det ren logik at de skal ha mere ilt pga størrelsen? Men hvordan kan det så være det åbenbart kun er små gedder der er bukket under? Hvorfor synker de? Iøvrigt har jeg ikke fundet nogen døde fisk i de andre mindre vande der ligger lokalt pånær et lille plørehul hvor der lå endnu en stor død suder på vel 3 kg og en masse små karrudser.
Til top
michael jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
taro

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 315
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér taro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2010 kl. 01:57
Har ikke læst hele skidtet igennem men kan se der bla er et link til studentersøen. Jeg har fulgt lidt med under isens opbrydning. De gedder man ser der ligger derude er gedder under 500 g de ser større ud men er i virkeligheden små når man ser dem. En ting der undre mig er nu da isen er helt væk er der dukket en 10 stykker af store karper op.. Vil skyde på de er omkring de 5-7 kg.. De flyder oven på.. men hvorfor er det kun de store karper der er bukket under? Gedderne synker til syneladende hurtigere end karperne og jeg så ingen større gedder ligge nogen steder derude selvom jeg ved der går nogen over 10 kg + .. Det er kun de helt små der ser ud til at være bukket under.. Så en enkelt død suder på vel omkring 3 kg.. Der er ellers mange men så kun den ene af dem der var døde. Er store karper mere udsatte for ilt mangel eller er det ren logik at de skal ha mere ilt pga størrelsen? Men hvordan kan det så være det åbenbart kun er små gedder der er bukket under? Hvorfor synker de? Iøvrigt har jeg ikke fundet nogen døde fisk i de andre mindre vande der ligger lokalt pånær et lille plørehul hvor der lå endnu en stor død suder på vel 3 kg og en masse små karrudser.
Til top
Martin Nystrup Rasmussen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Nystrup Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nystrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2010 kl. 07:49
Jamen, så er vi jo enige.;-) Fuglefodring er et problem, men kommunen er jo ikke meget for at skilte imod det. Så bliver den nok kimet ned af mavesure pædagoger og forældre.;-)

Mvh.

Martin

undermåler skrev: Nu har jeg heller ikke påstået at søen er en gang algesuppe - så har jeg i hvert fald ikke formuleret mig klart - beklager. Grundet søens ringe dybde er den jo på det nærmeste tilgroet af undervandsvegetation (som nærmest ikke kun er undervandsvegetation om sommeren) og forrådnelsen af denne giver naturligvis problemerne under en stærk isvinter. Du har givet vis ret om at søen opfylder de målsætninger der er opsat, men faktum er at bla fuglefodring er et stigende problem mange steder og Gentofte sø i særdeleshed.
Det er naturligvis surt at der går fisk til under en streng vinter, men i en lavvandet sø vil det altid være en risiko - næringsrig eller ej.
Til top
Thomas Vedel Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Thomas Vedel Avatar

Tilmeldt:: 21 Jun 2005
Geografisk: Storkøbenhavn
Status: Offline
Beskeder: 120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Thomas Vedel Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2010 kl. 08:24
Jeg mener at man er stoppet med organiseret fuglefodring, og det der resterer, er jeg ikke sikker på er et problem ligesom at karperne (dem der var) og karpefiskeriet nok heller ikke er det (der er for lidt).

Søen er en gammel dyb sø. Den er stort set fyldt op (naturligt) og er på vej til at blive mose. Østdelen har hård bund mens vestdelen (med mosen) har op til 17 meter sedimenter og dynd ned til den oprindelige søbund. På trods af det, og at den ligger i et kulturlandskab der har brugt den flittigt, er den alligevel i stand til at opretholde en god tilstand i nyere tid. Der har altid været mange fredfisk (og i lange perioder karper) uden at søen har skiftet tilstand. Så den er et godt eksempel på, at man sagtens kan have en fin sø, selv under næringsbelastede forhold. Jeg har selv fisket på den siden 1979, og har derfor kunnet følge den i ret lang tid. Mine barnesko blev såmen også trådt flade ved dens bred.

Mht. belastninger så er den største externe kilde til forurening nok den store fuglebestand. Fuglene æder både i og omkring søen. Disse fugle skal jo aflevere ders guano ét eller andet sted, og det er søen. Så her er der det paradoks, at fuglene (og der er rigtig mange!) muligvis modvirker den gode tilstand på sigt.

Vinterdød har altid ramt Gentofte Sø. Det er nærmest uundgåeligt med den forkerte kombination af sne og isdække. Det kan man ikke lave om på.

Thomas
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2010 kl. 17:17
Martin N ;

Jeg er faktisk i det hele taget imod udsætninger generelt, og det gælder søreme også ørred - dog er der undtagelser, eksempelvis i områder hvor udsætning ikke kan påvirke naturlige bestande.
I mine øjne er det selv vandmiljøet der skal bære en evt. fremgang, og fisketegnsmidlerne burde kun bruges til restaurering, og genskabelse af den ødelagte natur - så skal fiskene nok selv finde tilbage.
Karpen er ikke naturligt hjemmehørende i noget vandmiljø i DK, desuden er en uhyggelig stor del af de nu afdøde, ulovligt udsatte fisk - ja vel faktisk stort set dem alle, da karpen ikke yngler af betydning i DK.
Som jeg skrev tidligere, kan det ikke afvises at karpens påvirkning af de miljøer de er udsat i, faktisk er årsag til at de nu ligger med bugen i vejret - altså har naturen selv ryddet op i menneskets fejl;-)

Skal vi have et seriøst karpefiskeri i DK nogensinde - baseret på naturlige fisk, så er der kun én vej frem ; Nemlig at skrue op for det varme vand når og hælde det i søen når det fryser - det giver jo også den dejlige langsigtede effekt, at hele klodens temperatur ad åre vil stige - til glæde for karpen i DK;-);-)

Jeg har ikke yderligere, og vil bruge tiden på at fiske, istedet for en debat, som hverken giver svar - eller overhovedet er værd at bruge ret meget krudt på.
Til top
Henrik Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Henrik Jensen

Tilmeldt:: 31 Mar 2010
Geografisk: Køge
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2010 kl. 17:51
At karper dør under hårde vintre, er slet ikke ualmindeligt. I isvintren 95/96 oplevede jeg at karperne døde i de søer omkring mit nærområde, mens suderne og karusserne klarede sig fint. Jeg ved ikke hvorfor, men det ser ud til at de to arter, som har levet i Danmark stort set altid, har naturlige mekanismer, der gør at de overlever. Hvorimod langt de fleste karper der er udsat i Danmark, stammer fra grene, som er fremavlet til konsumfisk, der er tilpasset livet i et dambrug, er ikke så hårdføre, som man skulle tro.
Min teori er at det er kulden der dræber karperne og ikke iltmangel, der dræber karperne. Det sætter deres organisme i stå.

Mvh. Henrik
Til top
Thomas Vedel Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Thomas Vedel Avatar

Tilmeldt:: 21 Jun 2005
Geografisk: Storkøbenhavn
Status: Offline
Beskeder: 120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Thomas Vedel Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2010 kl. 18:30
Hej Simon,
Du skriver noget der er forkert. I htt Naturbeskyttelsesloven om udsætning af fisk, betragtes karpen som hjemmehørende ved udsætning af fisk. Den er også hjemmehørende i Tyskland (bl.a.).

Mht. udsatte fisk, er der sikkert bestande der skyldes ulovlige udsætninger, men eftersom karpen har været udsat lovligt i de mange år (500) den har været her, kan du ikke slutte at alle karpebestande skyldes ulovlige bestande. I visse vande har de formået at opretholde en bestand ved en lav succesrate i gydningen (det er sjældent (og vandtemp. har intet med sagen at gøre)). Og udsætninger har krævet en tilladelse siden 1991. Der er faktisk indtil 2006, givet både tilladelser og fisketegnspenge til formålet. I betragtning af at karpen betragtes som et must for de fleste ejendomme med egen sø, og at den som art indtager en særlig kulturel betydning i vores (og hele Europas) kulturlandskaber, handler det nok ikke om arten som sådan, men snarere om forvaltning af naturen så de forskellige hensyn tilgodeses.

At den så ofte (desværre) er udsat i netop de mest udsatte kulturpåvirkede småvande, gør bare at bestandene er ekstra sårbare. Du kan ikke slutte at karpen er skyld i vinterdøden hverken direkte eller inddirekte. Kun at den har været steder hvor den ikke (sammen med de øvrige fisk) kan overleve når is og sne lukker af for lys og ilt.

Det virkelige problem med udsætning af fisk, er ulovlig udsætning af fisk beregnet til havedamme. Ikke alene optræder der nogle heftige invasive arter blandt dem, men de udgør i særdeleshed en alvorlig risiko for sygdomsspredning.

Way back i karpefiskeriets start lavede jeg grundige søgninger efter karpevande. Det der overraskede mest var, at karpen de sidste 100 år havde været udsat masser af steder. Typisk fordi folk mente at deres sø burde have karper. Ingen fiskede for alvor efter dem, for de kunne ikke fange dem.

Jeg vil anbefale dig at læse de notater om emnet du kan finde hos DFU.

Mvh
Thomas


simon agerholm skrev: Martin N ;
Karpen er ikke naturligt hjemmehørende i noget vandmiljø i DK, desuden er en uhyggelig stor del af de nu afdøde, ulovligt udsatte fisk - ja vel faktisk stort set dem alle, da karpen ikke yngler af betydning i DK.
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2010 kl. 19:02
Thomas V ;

Som du selv skriver har den været UDSAT i 500 år, og har kun meget begrænset gydesucces.. Det taler jo lidt for sig selv;-)
Vedr. gydning i DK, er det mig bekendt nødvendigt med en varm sommer, og helst ikke i vande med for mange skaller - desuden mener jeg da, at de slotte der har haft reel produktion, faktisk har haft specielle gydedamme, med særlige forhold.

Jeg under sgu da selvfølgelig specimen/karpefiskerne deres fiskeri.. Men lad nu være med at påstå at karpen er en naturlig og tilpasset fisk i DK,, de er her fordi nogle vil fiske på dem - ofte uden ret meget respekt for det vi andre betragter som natur.
I allerbedste tilfælde er udsætningerne uskadelige, men desværre ofte på naturens bekostning..
Til top
Thomas Vedel Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Thomas Vedel Avatar

Tilmeldt:: 21 Jun 2005
Geografisk: Storkøbenhavn
Status: Offline
Beskeder: 120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Thomas Vedel Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2010 kl. 19:27
Så er jeg nødt til spørge dig: Hvordan definerer du så den natur som du mener er den eneste rigtige, og som karper ødelægger? Og hvordan begrunder du at karpeudsætninger i de fleste tilfælde er skadelige? Er dit kriterium at arten i andre verdensdele (end Europa) kan være invasiv? Det egentlig problem er nok at den ´´sande´´ natur, kun findes på skriveborde og i idealisters hoveder. Ikke i den rigtige natur vi allesammen færdes i. Jeg tror du skal passe med at gøre naturen til noget super rent. Den gode naturlige tilstand skal både være en bevarelse, og en værdi for os mennesker. Der er skrevet og sagt meget sludder om karper på baggrund af forhold uden sammenhæng med karpens historie i Europa. ´´Maren i kæret´´ har åbenbart frit spil når snakken går på karper. Måske vil lidt mere saglighed og en del mindre religiøsitet gøre det nemmere for alle. Ellers vil Danmark (også på dette punkt) fjerne sig endnu mere fra resten af Europa.

Mht karpers gydning, så er emnet i denne sammenhæng rigeligt dækket i DFUs papirer. Læs venligst dem.

mvh
Thomas
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2010 kl. 20:24
Thomas V;
En natur i balance, med naturligt reproducerende bestande, som er så tilpassede at de magter at overleve de ekstremer den danske natur byder.
Har vi som mennesker ødelagt noget, kan det besluttes at genskabe naturen - først og fremmest for naturens skyld.

Jeg ønsker ikke at besvare flere af dine spørgsmål, du virker lidt for fanatisk udi karpernes verden - og det bliver liiidt for skingert i mine ´´ører´´..

Karpen kunne i nogle søer ikke klare denne vinter, men overlevede de steder hvor den er i nogenlunde harmoni med levestedet - andre steder slog udsætningen altså fejl, og det må i så lære af - eller bare som det har været tilfældet før ; dumpe nogle flere, og helst større fisk i;-)
Til top
Thomas Vedel Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Thomas Vedel Avatar

Tilmeldt:: 21 Jun 2005
Geografisk: Storkøbenhavn
Status: Offline
Beskeder: 120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Thomas Vedel Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2010 kl. 21:24
Hej,
Jeg er sådan set ikke uenig i dine genrelle betragtninger, selvom jeg (i mine øjne) nok er mere fleksible. Til gengæld ser jeg ikke mine udtryk for fanatiske . Tværtimod. De er fagligt velfunderede både videnskabeligt og forvaltningsmæssigt. Måske du skulle prøve at se naturen mindre fanatisk? Bortset fra det, så fisker jeg selv mere ørreder end karper, men jeg er dødtræt af fordomme og nemme sloganløsninger uden fagligt indhold.
mvh
Thomas
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Scape

Tilmeldt:: 01 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Scape Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2010 kl. 22:45
Simon A: Efterhånden er dit eneste tilbageværende argument, at fisk kun bør eksistere et pågældende sted hvis de kan reproducere sig selv.

Dine argumenter om hvordan karper 'skader naturen' er på saglig vis afvist, så spørgsmålet står tilbage, om du har grund til at være imod eksistensen af karper i DK mere??

Argumentet om, at de skal kunne reproducere sig selv virker ret tomt. Hvorfor skal de det? Hvad/hvem går det ud over hvis de ikke er reproducerende?


Endvidere er det blevet argumenteret at 'naturen' er en konstrueret størrelse. Jeg synes ikke det giver nogen mening, at henvise til 'naturen' som et fænomen uden menneskets tilstedeværelse. Eller, jo det gør det. For den som lykkes med at få overbevist andre om, at sådan er 'naturen rigtigt' har magten. Det er måske det, du mere eller mindre bevidst er ude på.

Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2010 kl. 07:42
De Herrer..

Jeg har netop gennemlæst DTU Aquas undersøgelser og betænkninger vedr. karper.. Det taler altså for sig selv - jo mindre man mener at vide bedre end eksperterne på området?;-)

God fornøjelse med karpefiskeriet, jeg er klar over at det er forbundet med stor passion - og det anerkender jeg til fulde:-)
Man skal bare ikke stirre sig blind, fordi man har hjertet for meget med..
Til top
Carsten Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
CTN

Tilmeldt:: 24 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 23
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CTN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2010 kl. 10:32
Hehe!

Der var gærdet vist ikke særligt højt ;-)
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres