Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Havørred hug

 Besvar Besvar
Forfatter
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Havørred hug
    Sendt: 15 Apr 2010 kl. 08:17
Jeg søger en person som kan give mig lidt mere input end de 2 stk bøger ´´ havørred havørred ´´ eller Steen ulnits bog ´´ havørred ´´


1.

Jeg har erfaret på de sidste 5 ture hvor der er hjembragt gode fisk hvergang at når man få de lange kast ud over revlen hvor de trækker rundt at fiskene faktisk bare såkaldt nykker til fluen, er det fordi de hugger på den eller basker til med halen på fluen ??


2.

En fisk der er blevet krogen på f.eks 38-42 cm som bliver afkroget i vandet og ud med fisken igen. Er der nogen der har læst eller ved hvor længe der går før fisken igen ´´ ville begynde at tage føde til sig ´´ er de skræmt i flere dage eller ??


på forhånd tak for hjælpen
Til top
Mads Hofgaard Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MadsHofgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jul 2006
Geografisk: Slagelse
Status: Offline
Beskeder: 156
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MadsHofgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Apr 2010 kl. 08:21
Claus Nielsen skrev: Jeg søger en person som kan give mig lidt mere input end de 2 stk bøger ´´ havørred havørred ´´ eller Steen ulnits bog ´´ havørred ´´


1.

Jeg har erfaret på de sidste 5 ture hvor der er hjembragt gode fisk hvergang at når man få de lange kast ud over revlen hvor de trækker rundt at fiskene faktisk bare såkaldt nykker til fluen, er det fordi de hugger på den eller basker til med halen på fluen ??


2.

En fisk der er blevet krogen på f.eks 38-42 cm som bliver afkroget i vandet og ud med fisken igen. Er der nogen der har læst eller ved hvor længe der går før fisken igen ´´ ville begynde at tage føde til sig ´´ er de skræmt i flere dage eller ??


på forhånd tak for hjælpen...


Ved ikke med 1'eren, men mht. 2'eren, har jeg oplevet at den samme fisk har hugget inden for en kort periode.
Til top
Lars Enkelund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Enken Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2003
Status: Offline
Beskeder: 334
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Enken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Apr 2010 kl. 12:12
Hej Claus

Mht. spgm 2 må jeg melde pas.

Mht spgm. 1 kan skyldes flere ting.

For det første kan det skyldes fluen. Hvis den har en lang hale (som f.eks. Pattegrisen eller nogle typer af tobisfluer) kan du opleve at fisken bare napper fluen i halen og ikke får rigtigt fat. Hvis du i de situationer ´´river´´ fluen ud af munden på fisken ved at give tilslag, er der efter min erfaring ikke den store sandsynlighed for at du får fisken. Hvis du derimod undertrykker lysten til at give tilslag, og fortsætter din indtagning af fluen (sæt evt. lidt mere fart i den eller lav et stop og en hurtig acceleration), er det min erfaring at fisken meget ofte får fat i fluen i anden eller måske tredie omgang. Når jeg fortsætter indtagningen bliver jeg bare ved indtil det virker som fluen sidder fast i noget derude. Herefter fører jeg stangen bagud (ikke op!!) i en rolig bevægelse samtidig med at jeg trækker modsat med linehånden. Og som regel sidder fisken ualmindeligt godt kroget.

Jeg skal dog gerne indrømme, at det kan være umådeligt svært at lade være med at give tilslag, når man mærker liv for enden af linen.

Det kan også være at du har fået vakt fiskens nysgerrighed uden at æderefleksen er blevet udløst. Fisken skal lige undersøge hvad det er for noget der kommer ´´farende´´ forbi, og det eneste måde den kan gøre det på, er ved at tage det i munden.
Du mangler altså at få trigget (eller udløst) hugrefleksen. Jeg plejer at starte med at ændre på min indtagning af fluen førend jeg skifter flue. En metode kunne være (ved fiskeimitationer) at sætte stangen i armhulen, og så bruge begge hænder til indtagningen. En anden kunne være kortere/længere tag eller kortere/længere pauser i indtagningen.

Mht. fluen, har fisken jo vist interesse for netop det mønster. Mit råd ville være at først skifte til en mindre udgave. Hvis det ikke giver noget, så en lettere flue (især for krebsdyrimitationer) så fluen kan ´´svæve´´ længere tid frit i vandet under pauserne i indtagningen.

Som sidste udvej, har jeg en gang imellem haft held med at sætte noget helt andet og typisk provokerende på linen, og så fiske fluen hjem med fuldt knald på. Det kunne jo være at man kunne provokere HØ'en til at knalde på for fuld musik.

Hvis du vil vide lidt mere om disse ting (udløsning af hug og nøglestimuli) kan jeg varmt anbefale ´´biblen´´ ´´Havørred - Havørred´´ af K. Malmbak-Kjeldsen.

Knæk & bræk

Lars
Til top
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Apr 2010 kl. 13:47
jeg kan ikke finde det i kurt malbaks bog

hvad side ???
Til top
Michael Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mjorgensen Avatar

Tilmeldt:: 24 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 309
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mjorgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Apr 2010 kl. 16:25


2.

En fisk der er blevet krogen på f.eks 38-42 cm som bliver afkroget i vandet og ud med fisken igen. Er der nogen der har læst eller ved hvor længe der går før fisken igen ´´ ville begynde at tage føde til sig ´´ er de skræmt i flere dage eller ??


på forhånd tak for hjælpen...


Få sekunder.

En kammerat afkrogede engang en fisk i strandkanten og 10 sekunder efter huggede den igen da han vippede fluen ud i vandet.

Samme dag tabte jeg en 2,4 kilos havørred... 20 minutter senere blev den fanget igen med min flue siddende i ganen.

/Michael
- se linket HER
Til top
Lars Enkelund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Enken Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2003
Status: Offline
Beskeder: 334
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Enken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Apr 2010 kl. 22:42
Hej Claus

Først og fremmest undskyld at jeg ikke har svaret før nu - har været til møde i aften.

Nu ved jeg ikke hvilken udgave af bogen du har, men i den gamle udgave jeg har fra 1979 er det fra side 18 - 22 (Havørredens instinkter og adfærdsmønster) og fra side 67 til 81 (Blinket - Teori og praksis).
Det sidst nævnte kapitel handler bla. om skabelsen af KMK's udgave af blinket ´´Imitator´´.

Nu hvor du har fået mig til at finde bogen frem igen, var det måske på tide at få frisket nogle ting op. Tror jeg vil tage den med i seng som godnatlæsning.

God weekend og Knæk & Bræk

Lars
Til top
Bruno Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Pastoren Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2006
Geografisk: vejlby
Status: Offline
Beskeder: 193
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pastoren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Apr 2010 kl. 22:51
Folkens ! :-)
ku måske også ligge i at dyr ikke husker traumatieseret oplevelser/ men fokuserer på fødeemnet-sult udløser at indkøbsvognen fyldes op-

Pastoren i Føtex :-)(y)
Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Apr 2010 kl. 23:48
Spørgsmål 1 har Lars efter min mening givet et godt svar på.

Spørgsmål 2: Det kan godt være, at nogle fisk hugger med det samme. Men det er nok lidt firkantet at tro, at de alle reagerer sådan. For nogle år siden lavede man en undersøgelse med bækørreders reaktion på fangst og fiskepres i to relativt ens floder - og den viste, at ørrederne i vildmarksfloden blev meget skræmt, mens ørrederne i den hårdt fiskede flod var mere tilbøjelige til bare at fortsætte som var intet sket. Undersøgelsen er ikke tilgængelig online (og gratis), men resumeet kan ses på http://afsjournals.org/doi/abs/10.1577/M03-177.1

Havørreder ter sig nok ikke helt som bækørreder, da de lever i to vidt forskellige miljøer, men jeg synes nu, at jeg kan genkende noget af det fra mit eget fiskeri efter havørred.

Claus
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres