Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hornfisk og gennemløber ?!

 Besvar Besvar
Forfatter
Brian Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hugo_One Avatar

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Geografisk: nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 366
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hugo_One Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hornfisk og gennemløber ?!
    Sendt: 17 Apr 2010 kl. 09:13
hej alle
Nu er jeg én af dem der glæder sig til hornfisken invaderer vores farvande.
og efterhånden har jeg skiftet en stor del af mit endegrej ud med gennemløbere. men hvad er jeres erfaringer med de næbbede og gennemløbsblink ?? mit spørgsmål vedrører deres næb og det ´´slid´´ som de normalt påfører endegrejet.
jeg bruger pt 0.14 fletline og jeg er bekymret over hvor modstandsdygtig min line vil være over for deres næb.
hvad er jeres erfaringer ??
k&b
brian (ikke jens thunø)
Til top
Jacob Staal Anderberg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
McSteel Avatar

Tilmeldt:: 01 Aug 2007
Geografisk: storkøbenhavn.
Status: Offline
Beskeder: 79
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér McSteel Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Apr 2010 kl. 11:01
Hej Brian.

Dit problem har en ganske enkelt løsning: Bind noget tja... 0,22 nylon fx på den sidste meter af fletlinen.. kastet forbliver upåvirket og linen ´´skyder´´ ligeså godt som altid.. og de langnæbbede får lidt sværere ved at slide linen i stykker
Til top
Brian Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hugo_One Avatar

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Geografisk: nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 366
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hugo_One Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Apr 2010 kl. 11:13
hej jacob
tak for forslaget (y)
ved ik hvorfor jeg ik lige havde tænkt på det :)
Til top
Jacob Staal Anderberg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
McSteel Avatar

Tilmeldt:: 01 Aug 2007
Geografisk: storkøbenhavn.
Status: Offline
Beskeder: 79
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér McSteel Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Apr 2010 kl. 11:23
jeg bruger det selv, når fluestangen lige bliver skiftet ud med spinnestangen. Ikke at jeg er bange for, at Havørrederne ødelægger min fletline, men gennemløbere kan jo godt være lidt ru inde i ´´løbegangen´´... så lige en meter nylon på.. anbefaler du bruge en dobbelt uni-knude, da fletliner til nylon godt kan være lidt drilsk
Til top
René Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
UL tossen

Tilmeldt:: 16 Aug 2010
Geografisk: Sakskøbing
Status: Offline
Beskeder: 103
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér UL tossen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Jan 2011 kl. 17:00
Jeg bruger en 3 mm rig ring til karpefiskeri som overgang mellem flet og nylonlinen. Det er en lille lukket stålring som jeg binder mine knuder på.
Til top
Kåre Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gammelgnu

Tilmeldt:: 05 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 190
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gammelgnu Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Jan 2011 kl. 20:38
Jeg bruger ALTID et stykke 0,27 fluorocarbon foran mit endegrej, uanset om det er gennemløbere eller ej. Jeg bruger så en lille bitte svirvel i enden af fletlinen hvortil fluorocarbonen er bundet.

Det giver flere fisk end hvis man har fletlinen bundet direkte til endegrejet, det er jeg sikker på.
Til top
Brian Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hugo_One Avatar

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Geografisk: nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 366
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hugo_One Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Jan 2011 kl. 22:25
Citat: gammelgnu

Jeg bruger ALTID et stykke 0,27 fluorocarbon foran mit endegrej, uanset om det er gennemløbere eller ej. Jeg bruger så en lille bitte svirvel i enden af fletlinen hvortil fluorocarbonen er bundet.

Det giver flere fisk end hvis man har fletlinen bundet direkte til endegrejet, det er jeg sikker på.


hej gammelgnu

ja det har jeg godt hørt en del om - at de skulle give endegrejet en mere livlig flakkende gang i vandet. må jeg spørge om hvor langt et stykke du bruger inden endegrejet = 30 cm ? 1 m ?
mvh brian
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ljf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Jan 2011 kl. 22:40
Jeg vil også sige at min erfaring viser at en trekrog 1-2 cm bag agnet er bedst til hornene.
Derfor mener jeg ikke umiddelbart at gennemløbere er sagen, medmindre du kan anbringe et par perler eller lign for at få lidt afstand mellem blink og krog.
 
bare min mening
 
/frede
Til top
John Weesgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
John Avatar

Tilmeldt:: 14 Nov 2001
Geografisk: Falster
Status: Offline
Beskeder: 84
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér John Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Jan 2011 kl. 23:03

Jeg bruger gennemløbsrig med slagline (som beskrevet af Ole Rådhede http://www.stevnsfisker.dk/grejet.html) med 0,40mm nylonline, hvor jeg dog bruger en lille svirvel og springring til krogen (normalt enkelkrog) og en lille perle mellem svirvel og gennemløberen. Det giver i øvrigt også de 1-2 cm mellem krog og gennemløber som Frede beskriver.

Det virker skam også til ørrederne Big smile
 
Mange hilsner
John W
Til top
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Jan 2011 kl. 23:08

hey drenge

jeg bruger os fluorocarbon og flet.line det  behøver ikke være så svært eller jo hvis du bruger en dårlig fletline  så er det  men mine line valg er penn og powerpro og ja penn er dyre men min er 6-7 år gamle og den virker stadig så tænk over det næste gang i køber fletline
jeg bruger dobbelt uniknude til og binde de to liner sammen med  til alm. kyst er det o,28-0,32ømm fluorocarbon binder ca. 1meter på  jeg har fanget en del hornfisk på en str.4 snurrebasse med en str. 4 trekrog  og de var kroget rigtigt 
for at forbedre gangen på blinket  især gennemløber kan du/i prøve
 
 1. at sæt en perle på find nogen med så lille et hul som mugligt
 
 2. prøv med en let krog  owner laver nogle gode  nogen  husk krogen ikke må være for stor/bred i forhold til blinket  krogen må ikke være større en blinket er bred
 
3. prøv at bind krogen/blinket i en løkke knude  alà rapalaknuden det gir noget mere frihed
Til top
Søren Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
racedue Avatar

Tilmeldt:: 21 Jan 2005
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 181
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér racedue Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Feb 2011 kl. 05:00
Er der der nogle der har fanget de første hornfisk i år ?
Hvor - hvordan og hvor mange????????Evil Smile
Til top
Brian Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hugo_One Avatar

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Geografisk: nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 366
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hugo_One Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Feb 2011 kl. 09:46
nope det tror jeg ik - dette er en gammel tråd fra april sidste år
Til top
Kåre Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gammelgnu

Tilmeldt:: 05 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 190
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gammelgnu Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2011 kl. 09:44
Citat: Hugo_One

Citat: gammelgnu

Jeg bruger ALTID et stykke 0,27 fluorocarbon foran mit endegrej, uanset om det er gennemløbere eller ej. Jeg bruger så en lille bitte svirvel i enden af fletlinen hvortil fluorocarbonen er bundet.

Det giver flere fisk end hvis man har fletlinen bundet direkte til endegrejet, det er jeg sikker på.


hej gammelgnu

ja det har jeg godt hørt en del om - at de skulle give endegrejet en mere livlig flakkende gang i vandet. må jeg spørge om hvor langt et stykke du bruger inden endegrejet = 30 cm ? 1 m ?
mvh brian
 
Jeg bruger ca. en meter. Det synes jeg er passende og det er muligt at kaste uden for store problemer selv med den 8fods stang jeg plejer at bruge. Man skal selvfølgelig lige vende sig til det, for i starten vil svirvlen ramme topøjet konstant. Men efter en fisketur eller 3 er teknikken på plads og man kan fiske uden at tænke over det.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Feb 2011 kl. 12:57

Hej Brian.

Jeg hører også til dem, som kan hygge mig med fangst af hornfisk, især har jeg mange sjove timer, sammen med mine børnebørn.
 
Nu er det sådan, at børn under 10 år, sjældent har fuld kontrol over kast og grejet generelt, men jeg fandt ud af, for nu mange år siden, at mine egne unger kunne få mere ud af fiskeriet efter hornfisk, vis man tager hensyn til, at der ikke hele tiden sættes endegrej til, så vi tog konsekvensen, og fiskede hornfisk med Silkesnore.
 
Grejets opsætning kunne være gennemløbere med en blød perle + 1 stk. Moserring, og så Silketråden trukket igennem ringen.
 
Vores sidste meter, er i dag fluoerCarbon i 0,26 mm.
 
Det setup her betyder, at ungerne kunne fiske i områder med megen tang, hvor så også hornfiskene holder til, de skal jo gyde / jage, men der er ikke så meget halløj med at krogen sætter sig fast, der jo ikke nogen, og Silkesnoren er forrygende, til fangst af hornfisk.
 
Skulle en havørred forelske sig i sagerne her, ja så må man jo håbe på, at den sluger silken, og bliver hængendeWink
 
Jeg bruger også Silkesnoren til mit fluefiske efter hornfisk, her arbejder jeg i kl. 3 - 4, og har lavet små bitte rørfluer på 6mm. længde, hvori silkesnoren er tøjret.
 
De lette fluestænger gør, at børn også kan få lidt fiskeri med flue, og herigennem få et meget fornøjeligt og givende fiskeri.
 
Jo, jeg glæder mig også til at få kontakt med de langnæbbedeBig smile
 
Mvh
P.K.


Redigeret af PK - 04 Feb 2011 kl. 12:58
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum