Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bedste flue til hornfisk?

 Besvar Besvar
Forfatter
Jacob Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
JHansen Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JHansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Bedste flue til hornfisk?
    Sendt: 28 Apr 2010 kl. 19:46
Hvilken flue vil i vælge til hornfiskene? Jeg er med på at de skal være små.
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2010 kl. 19:52
Silkekrogen har jeg brugt med succes!
Til top
Søren Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
racedue Avatar

Tilmeldt:: 21 Jan 2005
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 181
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér racedue Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2010 kl. 20:04
juletræ
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2010 kl. 20:06
Silkekrogen, er ikke til at filtre, ud igen !så man er også nød, til at slagte de små.. mvh. steen.
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2010 kl. 20:36
Hej Steen

Det har jeg nu ikke haft problemer med, har sat flere ud, nemt lige at nulre fibrene ud af næbet.

Martin
Til top
ivan vejsgaard nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
vejsgaard

Tilmeldt:: 19 Sep 2005
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 31
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér vejsgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2010 kl. 20:52
droppede silkekrogen da jeg mistede den første ørred. Så nu bruger jeg kun små rejefluer (str. 10-12) med uld dubbing som krop og nogle herl som ryg.
Giver super krogning
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2010 kl. 21:02
Jacob Hansen skrev: Hvilken flue vil i vælge til hornfiskene? Jeg er med på at de skal være små....


Jeg bruger en såkaldt ´´rød roskilde reje´´ bundet som rørflue med en meget lille trekrog størrelse 10 eller 12, og de fisker og kroger rimeligt godt.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2010 kl. 21:59
Hej Jacob.

Fluer til specielt hornfisk, kunne reelt give stof til mange diskutioner, men min erfaring er samlet op lige siden 1965, og jeg har specielt interesseret mig for, hvad næbdyrene gør, når de hugger.
De fleste gange, når talen er på ædehug, får byttet en ordentlig en på kassen, og vil være sat ud af spillet, hvorefter hornfisken piller middagen stille og rolig.
Den situation giver ofte fejlhug, ganske naturlig, for næbet er brugt, enten som lanse eller slagvåben!
Jeg har fanget rigtig mange hornfisk, på åben kyst, med små rørfluer, de sidste bundet på terminal rør, som er ca. 6 mm. lange. DISSE KROGER HORNFISKEN HELT NEDE I MUNDEN,I CA. 90% Af TILBUDENE!
Trekrogene er meget små, men vil man genudsætte, så er små rustfaste enkeltkroge lige så gode, og klemmer man modhageren ind, så er der mulighed for at genudsætte uden krogskader!
De sidste åringer har en kl. 3 stang givet et fint tørfluefiskeri efter hornfisk, her er en helt rød Rackelhane i str. 16 et meget effektivt våben.
Generelt vil et mønster, som Red Tag - Mysis og ikke mindst Red Tag Palmer være et godt bud på effektive hornfiske mønstre.

Prøv at kigge forbi de link her, her er lidt info omkring binding af de omtale specielle tiltag til hornfisk mønstre:

- se linket HER

- se linket HER


Prøv at tage dig tid til at undersøge dine hornsfisk, se på maveindholdet, der er tit overraskelser. I mit område med meget tang og ålegræs, er der oftest store rejer og tanglus, medens småfisk, som kutlinger optræder jævnligt.

Knæk bræk fra
P.K.
Til top
Jacob Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
JHansen Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JHansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Apr 2010 kl. 00:00
Tak for uddybende svar, særligt til PK. Mon ikke ungerne og jeg kan få lidt sjov med hornene i den kommende tid, på bombarda og flue, ellers må vi jo ty til sildestykkerne. Knæk og bræk!
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Apr 2010 kl. 00:28
Hey Jacob - Har meget varierende erfaringer med fluevalg til horn. Det kommer også meget an på i hvilket humør/stadie de er. Til tider er de bare nysgerrige og gydelystne og æder sådan set ikke rigtigt selvom man kan se dem overalt. Hugger de derimod fordi de vil æde er det en anden snak.

I Mariager fjord har vi ofte haft stort held med små røde flashdubbede ´´nullermænd´´ på tyndgodsede enkeltkroge str. ~8-14. Slf. virker andre fluer også, men disse tages tit og ædes rigtigt så de bliver kroget i munden.

På Djursland har disse fluer faktisk ikke vist sig særligt gode de gange vi har forsøgt. Derimod har skrappe pink farver især givet mange hug og også små fiske imitationer og generelt lidt større og hurtigere fiskede fluer. Men det resulterer ofte i en kæmpe bunke fejlhug hvis man ikke eftermonterer en lille krog eller flue ala tangloppe etc.

Har lige siddet og bundet nogle mini rørfluer i de rigtige farver, som jeg skal prøve i år med en efterhængt enkeltkrog. Mon ikke de giver resultat :)
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum