Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

loops på skydeliner

 Besvar Besvar
Forfatter
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: loops på skydeliner
    Sendt: 01 Maj 2010 kl. 10:18
Hejsa

Jeg må hellere korte lidt af min coatede skydeline, og skal derfor have lavet en ny loop.
Jeg tænkte at jeg ville forsøge at få lavet en af dem hvor de trækkes ind i hinanden vha. en nål.... Men jeg vil gerne vide hvordan det gøres. Og ikke mindst hvor jeg får fat i en sådan nål, da den vel er specielt lavet til det?


Hvordan med loop'en på skydehovedet? skal denne ikke også skiftes fra tid til anden? Et par af mine fiskekammerater har begge indenfor kort tid skudt deres skydehoved ad helvede til da loop'et sprang i kastet... og det vil jeg da helst undgå!
Selve løkken var ved købet coated, men jeg fjernede coatingen da den hang i øjerne... men det svækker vel også selve løkken? Og det er vel derfor de flyver væk i værste fald...

Håber I kan hjælpe

-Michael
Til top
Jakob Madsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
adse Avatar

Tilmeldt:: 12 Nov 2002
Geografisk: århus
Status: Offline
Beskeder: 48
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér adse Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Maj 2010 kl. 10:35
Hej Michael
Her kan du se hvordan du laver en løkke: - se linket HER

mht. når kan du bruge fireline eller en tråder til fluebindingen!
Jeg har aldrig hørt om nogen der ligefrem har skudt deres skydehoveder væk :-)
Men husk at belaste løkken fra tid til anden så den ikke pludselig springer.

God arbejdslyst
Jakob
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Maj 2010 kl. 10:42
Hej Michael.

Den mest elegante løsning og som larmer mindst gennem øjerne er jo helt klart når man tråder selve kernen som du er inde på.

Et godt råd er med jævne mellemrum at du blot dypper løkken feks i lak eller smører lidt Loons Knot Sense på denne og nuldrer det godt ind i kernen så den bliver mættet og får et beskyttende slidlag...så kan den holde i årevis og du undgår at se dit skydehoved flyve mod fjerne horisonter.

Alternativt til dette med trådningen som kan være lidt vanskeligt hvis du ikke har en ordentlig tråder er at lave en løkke med et perfection loop, den knude som fylder mindst muligt...så lidt Loons not sense hen over knuden som nu skyder helt uproblematisk gennem øjerne...sådan da.

God fornøjelse.

Jim.
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Maj 2010 kl. 11:10
hej Michael.

Jeg bruger den metode som linket herunder beskriver.
Istedet for en lighter bruger jeg en varmepistol, det er lettere at styre.

- se linket HER


Mvh. IJ
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Maj 2010 kl. 12:46
Hej Michael.
Jeg bruger en alm. synål når jeg laver mine løkker.
Men, de seneste løkker jeg har lavet, har jeg lavet med krympeflex.
Du kan gi' kaffen en aften, så skal jeg kigge forbi og hjælpe dig med dine løkker (y)
Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Maj 2010 kl. 19:55
Hvor køber man det krympeflex henne? i de fleste lystfiskershops, eller andetsteds?

Jan - Den er fin! Jeg giver gerne en kop. Jeg har også prøvet fluestangen igen mht min hånd ... det går absolut fremad... den skal bare lige varmes op. Så ny stang til mig snarest!!! ;-)
Til top
Michael Ladefoged Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Ladefoged Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Ladefoged Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Maj 2010 kl. 20:33
Hej Twisttmann.

Du kan købe færdige ´´Gør det selv LOOP´s´´ Pakninger, med brugsanvisning, nål, og krymperør, hos alle vore LOOP forhandlere i DK.

Se ind på vor hjemmeside - se linket HER
hvor du finder forhandlerne.

Og kig ind her for at få forklaring og info:- se linket HER/

Prisen for en sådan pakning i butikkerne er bare kr. 40,- Du kan lave mindst 12 øjer på dine flueliner med en sådan pakning.
Der er 2 slags, en til enhåndsliner/Runningliner, og en til 2 Hånds liner, prisen er ens.

God fornøjelse

Best

Michael Ladefoged
Loop Tackle Design
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Maj 2010 kl. 22:37
[QUOTE] Michael Twisttmann Abildtrup skrev:
Jeg tænkte at jeg ville forsøge at få lavet en af dem hvor de trækkes ind i hinanden vha. en nål.... Men jeg vil gerne vide hvordan det gøres. Og ikke mindst hvor jeg får fat i en sådan nål, da den vel er specielt lavet til det?
citat>

Sådan en ´´nål´´ som du kalder den, eller nærmest en ´´tråder´´ kan man let selv lave. Jeg bruger normalt en guitarstreng som jeg klemmer et spidst 180 grader knæk på med en fladtang. Måske ikke så kønt, men billigt, effektivt og masser af streng over bøjningen at holde ved når tjavsen trækkes gennem kernen. Går den i stykker, ja så laver man bare en ny.
Jeg bruger normalt en ´´b´´ streng fra en elektrisk guitar, eller en ´´e´´ streng fra en Western (samme tykkelse). Har prøvet med tyndere strenge, men de knækker for let, og er for bløde når man fremfører gennem kernen.

Mvh
Finn Dahlin
Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2010 kl. 21:40
nu har jeg spurgt i adskillige byggemarkeder og ved adskillige elektrikere angående transparent krympeflex i de nødvendige størrelser (en 3,2mm --> 1,6mm burde vel være god nok?)

Der er bare ingen der har det, eller kan skaffe det uden at skulle til udlandet? Nogen her som lige kender et sted til en fornuftig penge? troede bare at det var sådan noget elektrikere brugte en masse af, men nænej :)

- se linket HER -->
Elextra har det, men det koster en del i fragt når man ikke skal have mere.


Ellers må jeg bare ud og købe dem i en fiskegrejsbix
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2010 kl. 22:11
Hvorfor vil du til at rode med krympeflex? Det er såre simpelt at lave et loop ved at trække kernen ind i sig selv og så ellers coate med noget knot-sense. Du behøver skam ingen specielle nåle osv. Bare en simpel gl.dags tråder kan gøre det og evt. lige en dubbingnål til at ´´starte´´ hullet med. Har aldrig oplevet eller set nogen miste et skydehoved endnu, så måske du/dine venner lige sq tjekke løkkerne engang imellem? :) Og jo det er da måske en god ide lige at lave et nyt loop, når det gl. er ved at være godt slidt.
Til top
Ralf Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker52 Avatar

Tilmeldt:: 10 Dec 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 70
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Maj 2010 kl. 08:13
Lionfisk.dk har det men det er svært at finde på hjemmesiden. Men det er der et sted. Og så til fornuftige penge.
Til top
Thomas T. Holstein Bech Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
thb Avatar

Tilmeldt:: 02 Okt 2006
Geografisk: Vejle
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thb Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Maj 2010 kl. 09:57
RC elektronik i Jelling har alt inden for krympeflex! - se linket HER
Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Maj 2010 kl. 15:03
jeg har prøvet at køre det igennem kernen... altså trække den et par cm indeni kernen... og det var absolut ikke nemt... så enten har jeg gjort det helt forkert eller har jeg ikke fingrene til det.

Jeg brugte en almindelig synål som kun liige kunne klemme sig vej igennem... derefter brugte jeg masser af tid på at via en fletline at trække kernen igennem sig selv... og ja resultatet var ikke imponerende... Men der er da sikkert også snildere måder...
Til top
Jens E. Overvad Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jeoj

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Geografisk: Djursland
Status: Offline
Beskeder: 102
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jeoj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Maj 2010 kl. 16:12
Hej Michael!
Jeg er helt enig med Jeppe L, disse loops holder! Mon ikke du skal lave nogle prøver, før du giver op?
Jeg bruger en tråder, som Jeppe.
Held og lykke.
Jens
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down