Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Krympeflex+ samling af hele liner.

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Krympeflex+ samling af hele liner.
    Sendt: 22 Maj 2010 kl. 09:29
Jeg har et spørgsmål til forummet angående brug af krympeflex.

Jeg har nu i en periode lavet mine lykker ved hjælp af krympeflex, og har fået praktisk erfaring med holdbarheden, og jeg er egentlig tilfreds med udfaldet, i det praktiske fiskeri.

Mit næste projekt vil være at sammen sætte skydehoved + runningline med en samling.

Mine oplysninger på nettet indikere, at de forsøg, som er lavet, giver en samling, som nogenlunde svarer til 150kg. trækstyrke, så bliver det vel ikke bedre.

Før jeg giver mig i kast med, at samle skydeline og runningline kunne jeg godt tænke mig lidt input, fra fiskere, som har prøvet metoden, og som har fisket med linerne.

Jeg går ud fra at det teknisk vil være sagen at have krympeflex, som krymper meget, således at de 2 liner reelt bliver klemt godt, uden at coatningen bliver splittet ad.
Hvad siger erfaringen med krympe effekten, er 3 gange krymp nok?

Mine bevæggrund til at lave egne samlinger, er at jeg har samlet masser af liner i årenes løb, og de kan lige så godt blive brugt aktivt, men en anden grund er, at jeg er træt af at høre på den raslen, som en normal samling har, nå den ryger ud gennem topøjet, og især til mit nattefiskeri vil jeg have ro på!

Mvh
P.K.
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2010 kl. 09:37
Hej Per

Det fungere fint, Airflo's 40+ liner var i hvert fald en overgang samlet på den måde. Det er ikke så meget det at krympeflexen skal krynmpe meget, det er ikke den der trykker coatingen sammen, den stopper med at krympe når den møder modstand. Men derimod din efterbehandling af samlingen med at rulle den, og manuelt trykke der giver de bedste samlinger. Problemet er at der hvor de to liner mødes er det svært at få en fleksibel og stærk nok samling. Jeg har brugt metoden til skydehoveder, og udover en kedelig stivhed i punktet på linen (som kan ses i kastet) så kan de slippe ved længere tids brug hvis de hives frem og tilbage i topøjet.

Mvh
Lasse

Ps. foretækker også stilheden, og bruger derfor monofil....
Til top
Carsten Holm Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Carsten H. Avatar

Tilmeldt:: 22 Maj 2005
Geografisk: Bornholm
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Carsten H. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2010 kl. 09:44
Hej Per ! Jeg har også fisket med disse løkker lavet med smeltning og krympeflex siden ´´fidusen ´´ kom frem for nogen år siden, dette har været helt uden nogen problemer af nogen art - både på kyst og under laksefiskeri - fine slanke løkker uden mindste tendens til at briste . Jeg trækprøver altid mine løkker under høj belsatning , og jeg tror at styrken i disse løkker ligger i at det netop er en løkke til løkke samling hvilket gør at trækket på linen bliver helt anderledes end hvis man samler linen på denne måde , som jo er et mere ´´direkte´´ træk , så jeg håber du får nogen praktiske erfaringer med dette -- ville nok selv være lidt skeptisk omkring det til i hvert tilfælde det tunge fiskeri !! Held og lykke med det !!
Carsten.
Bornholm.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2010 kl. 10:01
Hej Lasse.

Kan se på det hele, at mine erfaringer falder godt sammen med fakta ude i det pulverriserende lystfiskerliv, men jeg har overvejet om krympeflex til samling af hele liner, måske skulle være af den type, som indeholder lim, men her har jeg absolut ingen erfaring, og mit forbehold ville så være, at den lim, som er i krympeflexen, ikke er alround, så den kan lime alle de plast typer, som flueliner / runningliner i dag er lavet af.
Mvh
P.K.
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2010 kl. 10:17
Hej Per

Hvis der er lim i krympeflexen, så kan du ikke tage krympeflexen af igen, og samlingen bliver langt stivere, og linerne vil få en større tendens til at knække i overgangen mellem line og krympeflex....

Mvh
Lasse
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2010 kl. 10:22
Hey Per - Nu har jeg ikke selv lige leget med samling af loops osv. med krympeflex, men er pointen ikke normalt, at man skæerer krympen af bagefter og dette efterlader en sammensmeltning af linen? Hvis du begynder at bruge k.flex med lim i, ja så får du den vist aldrig af igen og så har du også k.flexen siddende og være stiv og måske lidt larmende på linen.

Med flettet til flettet samling ville jeg stadig anbefale loop til loop på kernerne. Det holder i hvert fald og larmer da minimalt?
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2010 kl. 12:40
Hej Lasse
Enig, at smelte to liner sammen holder ikke i længden (noget andet er løkke til løkke metoden). Det er kernen der skal gøre arbejdet. Jeg har udviklet en anden metode som holder 100% og har stort set ingen stivheder og fuldstændig jævn overgang. Den har jeg brugt det sidste 3-4 år. Hvad er din email? så kan du få en billed serie...
Vh. Chan
Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2010 kl. 14:54
Chan Nguyen skrev: Hej Lasse
Enig, at smelte to liner sammen holder ikke i længden (noget andet er løkke til løkke metoden). Det er kernen der skal gøre arbejdet. Jeg har udviklet en anden metode som holder 100% og har stort set ingen stivheder og fuldstændig jævn overgang. Den har jeg brugt det sidste 3-4 år. Hvad er din email? så kan du få en billed serie...
Vh. Chan



Den ville jeg da gerne høre :)
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2010 kl. 15:00
Hej twissttmann
Jeg har lagt en kort version af billed-serien på tips&tricks. Håber du kan bruge det, ellers kan du på hele serien, hvis angive din email adresse...
Vh. Chan
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2010 kl. 15:26
Hej Chan.

Jeg synes det er fin måde du har samlet dine liner på.

Den metode brugte vi i starten af kystfluefiskeriets barndom, dog var det ofte de liner, som dengang hed level, der blev brugt til at splejse 2 liner sammen.
Running liner i moderne udgave, er vel i bund og grund en level line, men i slutningen af 60erne blev level linen faktisk brugt til praktisk fiskeri.
Jeg opgav i midten af 70erne, den metode, da det var meget svært at skaffe de helt tynde nåle, men jeg skal da have mit gamle splejsesæt fundet frem igen, og supleret med nåle, og så selvfølgelig bruge krympeflexen.

Synes i øvrigt at det har været en fin saglig tråd omkring min forespørgsel - det kunne man lære af i andre sammenhænge her på 123nu;-)

Mvh
P.K.
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2010 kl. 15:40
Hej Per
Man kan da heller ik lære en gammel .... ´´nye´´ tricks:-)

Ja, det er noget bøvl, hvis man ikke har de rigtige nåle. Men med dem fra Panduro, går det fint ned til 0.029´´ skydeliner. Skydehovederne er der ikke noget problem.

Fin artikel du har der omkring majfluerne. Jeg starter lige en anden tråd med det...

Vh. Chan

Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2010 kl. 15:47
Hej Chan

Den vil jeg vældig gerne se :-)

lasse@karlssonflyfishing.com

Mvh
Lasse
Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2010 kl. 09:04
Chan Nguyen skrev: Hej twissttmann
Jeg har lagt en kort version af billed-serien på tips&tricks. Håber du kan bruge det, ellers kan du på hele serien, hvis angive din email adresse...
Vh. Chan ...


takker
hedder de nåle noget bestemt? de må være tyndere end normalt tænker jeg.
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2010 kl. 14:34
Hej Michael
Jeg kan ikke huske det, men de ligner dem her: - se linket HER
Mine er 0.50mm i tykkelse.
Hvis du kan finde tyndere, må du gerne give besked
:-)
Vh. Chan
Til top
Nicolai kristiansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
fish4ever

Tilmeldt:: 29 Aug 2003
Status: Offline
Beskeder: 29
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fish4ever Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2010 kl. 16:02
Hej Chan

Den ville jeg også være glad for at se mere præcist

fish4ever@mail.dk

Mvh Nicolai
Til top
Christian Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Christian P.

Tilmeldt:: 24 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Christian P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2010 kl. 18:38
Hej Per

Til monofil liner er Dave Whitlocks Not a Knot aka Knotless connection suveræn, hvis du ønsker en glat og lydløs samling. Samlingen kan evt. forstærkes ved at brænde en lille kugle, som presses ind i skydehovedets coating.

Venligst
Christian
Til top
Brian Toft Kristiansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kristiansen Avatar

Tilmeldt:: 21 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kristiansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jul 2010 kl. 21:58
Hej Chan

Jeg ville også enormt gerne om du ville introducere omtalte metode for mig.. briantoftkristiansen@hotmail.com

På forhånd tak
/Brian
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jul 2010 kl. 09:51
Hej Chan

Vil også meget gerne se din metode xc36102@yahoo.dk

På forhånd tak

Henrik
Til top
Børge Erland Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
BEJ.dk86

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 95
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér BEJ.dk86 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jul 2010 kl. 13:32
Hej Chan

Vil også meget gerne se din metode futte1@pc.dk
På forhånd tak

Børge
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down