Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

natfluer til kysten

 Besvar Besvar
Forfatter
rasmus ottesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gudenåfiskeren Avatar

Tilmeldt:: 07 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 126
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gudenåfiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: natfluer til kysten
    Sendt: 24 Maj 2010 kl. 19:00
hey alle kystfiskere
jeg skal på en weekend tur til kysten om et par uger.
jeg kunne godt tænke mig, hvis i kunne give mig nogle flue mønstre som i har haft held med.
jeg har aldrig prøvet at fiske på kysten om natten, så andre tips ville var god info.

Rasmus Ottesen
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Maj 2010 kl. 19:33
Hej Rasmus.

Så er det vil ikke for tidligt at komme igang, vis du ikke har prøvet natfiskeri på kysten;-)

Jeg har haft den fornøjelse, at natfiske på kysten i mere end 40 år, og jeg lover dig nogle rigtige store oplevelser.
Mit fiskeri har været over hele Danmark, og jeg har været heldig op gennem årene, og fanget mange forskellige fiskearter.
Du skal finde dig din helt egen stil med mønstre, og så ellers bare igang, kom til vandet 1½ timef ør det bliver mørkt, og lær dine pladser at kende.

Du kan kigge forbi de link her, der lidt viden om natfiskeriet:

- se linket HER

- se linket HER

- se linket HER

- se linket HER:da:IE-SearchBox&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7&rlz=1I7IRFA_en&redir_esc=&ei=ALf6S6_XKs2bOPrytJUM


Knæk og bræk fra
P.K.
Til top
brian pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mc grecor Avatar

Tilmeldt:: 23 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mc grecor Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Maj 2010 kl. 19:36
hej
noget der går meget højt helst overfladen gerne´´cigaren´´
og ellers noget der laver lidt buler i vandet en mørk muddler er også en lækker frækkert men ellers studer vandet lidt der er også mange børsteorm på denne tid knæk og opkast derude.... ha hyggetur
mvh brian
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Guests
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Maj 2010 kl. 22:56
Hej Rasmus. Så er du gået glip af noget hvis du aldrig har prøvet natfiskeri, men du skal bruge sorte eller mørke fluer i str. 6 det er de bedste. Knæk og bræk
Til top
HENRIK Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Henrik...

Tilmeldt:: 16 Jan 2010
Geografisk: øst fyn odense
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik... Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Maj 2010 kl. 23:06
sort cigar i str 4 jeg bruger sjældent andet.(y)
Til top
rasmus ottesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gudenåfiskeren Avatar

Tilmeldt:: 07 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 126
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gudenåfiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Maj 2010 kl. 23:19
fed nok. tak for svarene.
sort cigar og sorte muddlere skal der bindes de næste par aftener.
jeg har fisket i åen om aften, men ikke andet.
jeg glæder mig meget.

Rasmus Ottesen
Til top
Lars Schriver Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
lars schriver Avatar

Tilmeldt:: 29 Jul 2004
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lars schriver Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Maj 2010 kl. 08:59
hej rasmus.
hvor skal du fiske ??

Flex lars.
(køge-stevs området) :-)
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Maj 2010 kl. 10:08
Går ud fra det er efter havørreder om natten? Hvis du vil ha' chancen for andre nataktive arter, så er et par mørkebrune/sorte tungt belastede fluer ofte sagen til flade, torsk, fjæsing osv.

Fik da lige selv en fin skrubbe på fluen fra kysten i søndags da mørket faldt på. Nappede en tan/orangebrun kanin-flue med belastning.
Til top
rasmus ottesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gudenåfiskeren Avatar

Tilmeldt:: 07 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 126
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gudenåfiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Maj 2010 kl. 12:23
jeg skal fiske på Djursland ved gjerrild.
mest havørreder,men jeg kunne da godt stænke mig at prøve de andre arter;-)

Rasmus Ottesen
Til top
jan fensten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jan fensten Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2004
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 168
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jan fensten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Maj 2010 kl. 12:29
Hej Rasmus

Sorte mudlers, skumfluer og andre er gode bud på effektive fluer til natkystfluefiskeri. Selv har jeg bedst erfaringer med denne flue:

http://123nu.dk/lystfiskeri/fluebasen.asp?vaelg=1&menu=fluebasen&Id=1988&hovedkategori=Kyst%2Dfluer&underkategori=natfiskeri


Stram line


Jan
Til top
Jesper Hammer Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Mr_Hammer Avatar

Tilmeldt:: 06 Okt 2008
Status: Offline
Beskeder: 80
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mr_Hammer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Maj 2010 kl. 13:22
Hej med jer.

Jeg har gang på gang fisket med flue om natten ved kysten..
Og jeg må ærgerligt indrømme, at jeg tit har mærket en masse hug, men det er sjældent at de bliver kroget ordentlig..

Jeg fisker med sorte fluer i flere forskellige størrelser, men det der går igen ved dem, er at flere af dem har lidt lange haler, som havørreden måske napper i, istedet for at indhalere hele fluen..

Jeg har derfor søgt nettet tyndt, men er kommet frem til denne model:

- se linket HER

Som man kan se, så har den monteret en lille ekstra krog ude ved halen, hvorved man forhåbentlig kan komme ud over det med at de bare napper :-)

Har dog ikke selv prøvet den endnu, men der ligger et par stykker i min flueæske, som jeg glæder mig til at komme ud og prøve her engang i juni..

Knæk og bræk
Til top
Peter V. Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
PVJensen

Tilmeldt:: 13 Okt 2005
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PVJensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Maj 2010 kl. 15:14
Hej Rasmus,

Brug de mønstre du selv tror på;-) Har selv benytte mig af ´´dagsfluer´´ til natfiskeri i lang tid, og det virker, på mig, som om at kravene om skum, hjortehår, o.lign kommer mere fra fiskeren end fra havørreden;-)

Mvh.
Peter
Til top
rasmus ottesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gudenåfiskeren Avatar

Tilmeldt:: 07 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 126
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gudenåfiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Maj 2010 kl. 15:25
du har måske fat i noget peter;-)
jeg har været i gang med at binde en ´´masse´´ nat fluer til kysten.
og det slog mig går, det er de samme fluer jeg bruger om aften i åen. den eneste forskel er bare at binde dem på en saltvandskrog?

Rasmus Ottesen
Til top
Peter V. Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
PVJensen

Tilmeldt:: 13 Okt 2005
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PVJensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Maj 2010 kl. 15:43
Hej Rasmus,

Medmindre det er rørfluer o.lign. er jeg helt sikker på dine å-fluer også virker ved kysten om natten(det gør rørfluer højst sandsynligt også:-)). Det virker som om der er gået montanaflue-pattegris-syndrom i natfluer. Alle fisker med skum/hjortehårsfluer, det er det eneste der bliver fanget på, ergo, det eneste der virker. Giv åfluerne et forsøg(på saltvandskroge!:-))

Mvh.
Peter
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Maj 2010 kl. 19:29
Det er ligegyldigt om fluerne er sorte eller ej. Der er tale om en gammel ammestuehistorie uden hold i noget som helst.

Mvh Henrik
Til top
rasmus ottesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gudenåfiskeren Avatar

Tilmeldt:: 07 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 126
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gudenåfiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Maj 2010 kl. 20:22
hey henrik.
skal det bare fylde noget i vandet eller?
jeg har altid hørt sort er godt om natten?

Rasmus
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Maj 2010 kl. 16:56
Hej Rasmus

Jeg tror, at det vigtigste ofte er, at fluen går højt i vandet, enten en muddler der går lidt under overfladen og måske buler lidt eller en cigar/skumfidus der ligefrem trækker striber på overfladen.

En lys/naturgrå muddler (str. 4-6) med sølv- eller guldkrop og sølv- eller guldflash i en lys hårvinge kan være et fint valg hvis natten er lys, men prøv cigaren, når det bliver rigtig mørkt.

Jeg vil ikke tillægge farven den helt store betydning når det er mørkt, men har aldrig kunnet se logikken i, at fluen absolut skal være sort om natten. Prøv at holde en hvid eller grå og en sort flue op mod den ´´lyse´´ nattehimmel. De ser helt ens ud mod himlen...

Plask ikke for meget når du vader for fiskene kommer langt ind. Lyt efter fisk i overfladen og kast til dem straks. Knæk og bræk - en sommernat ved kysten er en stor oplevelse.


Mvh Henrik





Til top
Matt David Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Matt Avatar

Tilmeldt:: 16 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 47
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Matt Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Maj 2010 kl. 22:30
Kanon debat, og dejlig fredelig. Jeg har fået en flue fra en god (28 årige) fiske ven, som er utrolig effektiv. Personen er selvlært, både fluebinding, og fluekast. Det ligger i hans nature. Ingen vil tro at han kun har flue/fisket/bundet i mindre end 2 år. Kastet er smukt, langt, fed balance, fluerne, tja,, de fanger, og holder til mindst 20 HØ. Jeg ville nok ikke fortælle om fluen, hvis jeg ikke selv prøvede den om natten til HØ bla. Kerteminde. Og den er mere end giftig. De elsker den. Ud af 10 kast er der hug til de 7 kast, og fisk på land også. Personen skal selvfølgelige selv bestemme om fluen skal gives et navn eller ej. Han er mesteren over fluen. Stedet jeg fiskede holder 99% HØ derfor det var en oplagt plads at prøve den. Med lidt fantasi kan man skabe forbavseri!

Ellers tak for linket Peter, den er god.
Prøv en cigar med gummi-ben! I stærke farver, mere råber jeg ikke!
Til top
rasmus ottesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gudenåfiskeren Avatar

Tilmeldt:: 07 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 126
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gudenåfiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Maj 2010 kl. 13:21
det lyder som en noget så god flue ;-)
jeg skal fiske ved Gjerrild. er det en plads om kan fang havørreder om natten?

Rasmus ottesen
Til top
Matt David Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Matt Avatar

Tilmeldt:: 16 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 47
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Matt Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Maj 2010 kl. 22:40
rasmus ottesen skrev: det lyder som en noget så god flue ;-)
jeg skal fiske ved Gjerrild. er det en plads om kan fang havørreder om natten?

Rasmus ottesen...


Hej Ras.

Ja, og den ligner noget der er løgn,,, tro mig. Mesteren over fluen har en profil her, men debatter næsten aldrig da han anser denne forum er blevet mere en politisk forum!!

Pladsen er decideret ´´kun´´ til natten, men,, jeg har oplevet fangst (1 gang) om dagen. Men om natten er den helt helt anerledes, og utrolig. En lille hint, i Havørredens hemmeligheder, der er èn optagelse derfra!

Jeg nok mere vild med fluen end pladsen!
Til top
rasmus ottesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gudenåfiskeren Avatar

Tilmeldt:: 07 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 126
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gudenåfiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Maj 2010 kl. 22:43
hey Matt
det lyder som en fed plads da!
jeg skal fiske i jylland på djursland :D
Rasmus O
Til top
Matt David Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Matt Avatar

Tilmeldt:: 16 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 47
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Matt Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Maj 2010 kl. 17:06
Jeg er på Fyn, det kan ikke bliver bedre ;). Knæk og bræk, og go week.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres