Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kyst flue

 Besvar Besvar
Forfatter
N. R. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
N. Rasmussen

Tilmeldt:: 21 Mar 2010
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 286
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér N. Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Kyst flue
    Sendt: 30 Maj 2010 kl. 20:07
Hej
Jeg har fisket å i flere år og besluttede, efter et ikke særligt opmuntrende grønlænderfiskeri, at ligge mig i selen for at lære at fiske kysten. Jeg har taget ca 10 ture til vesterhavet, hirtshals, bulbjerg, lønstrup, da der er helt forunderligt, at fiske vestkysten. Skal ud og have en ny stang der kan tage nogle blink på 25-30g :-) Det er ganske enkelt et vildt sus, at fiske dette brusende hav. Ellers har jeg haft +30 ture med fluestangen til Rønnerne, Guldkysten, Dokkedal og Mariager fjord. Det er ikke blevet til en eneste HØ, kun hornfisk og fladfisk. På de sidste ture ved solnedgang, har jeg set en del del fisk springe, ganske tæt på mig (5-10m). Desværre har jeg svært ved at få dem i tale. Ved ikke om det er fordi, jeg bevæger mig for meget? Går ganske stille frem uden at skabe virvler i vandet. Er der fisk i nærheden kaster jeg til den 2-3 gange, venter ca 2-10 min på den er aktiv igen og kaster 2-3 gange til den igen. Kaster ca 20m og fisker mest polar magnus, kobberbasse, juletræ og et par rejeimitationer. Er der nogen som vil dele et par fif på abc niveau :-)

Hvordan affisker i render, huller, tangbælter etc. Ved der er nogle ikke særlig præcise spørgsmål :-)


Ja, jeg er blevet rigtig glad for kysten, selvom HØ lader vente på sig :-)
Til top
Bård Thoresen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Baard Avatar

Tilmeldt:: 11 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Baard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Maj 2010 kl. 20:39
Der skal fart på fluen når du fisker til sete fisk. Fisk overstrukturer, dvs mørke bælter, badekar, sten, strømbælter, odder rev. Vær bevægelig, dvs flyt dig langs kysten.Når man ikke kan kaste langt må mn selv flytte sig og fisker dermed til nogle fisk man ikke ville have fanget ved at stå stille. Man ser også mere når man hele tiden er på farten, mobl, i stedet for at stå og falde i stave.....selv om det også kan være dejlig...men hvis du vil fange fisk på fluen, flyt dig.
Til top
N. R. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
N. Rasmussen

Tilmeldt:: 21 Mar 2010
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 286
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér N. Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Maj 2010 kl. 21:01
Takker :-) Hvor aggresiv er du når du affisker. Hvor mange kast pr. meter og hvor hurtigt bevæger du dig? Ved det er svært at sammmenligne stil. Når ved selv at affiske godt 1000-2000m pr tur.
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Maj 2010 kl. 21:12
Hvis mængden af fangede fisk skulle være proportionalt med hvor meget man bevæger sig...så vil jeg gætte på at Bård når at gennemfiske 150-200 km kyst på 4 timer ;-)

Mvh
Jim.
Til top
N. R. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
N. Rasmussen

Tilmeldt:: 21 Mar 2010
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 286
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér N. Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Maj 2010 kl. 21:14
Viste den vil komme, men vovede pelsen :-) Kender man sine pladser er det vel en anden sag. Tror jeg vil begrænse mig til 2-3 pladser indtil der er fisk :-)
Til top
Kasper Johansson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kasper J Avatar

Tilmeldt:: 16 Okt 2004
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kasper J Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Maj 2010 kl. 00:40
Det er nok kun et spørsmål om tid før du fanger din første havørred, men her er nogle fif til at øge chancen for fangst:

1. Vær mobil! Jo mere vand du får fisket af = større chance for gevinst.

2. Fisk over pladser/steder med tangbund, rev, muslingebanker osv. Her findes langt størstedelen af havørredens byttedyr og samtidig er ørreden ikke så nem at opdage ovenfra. Fisker du et sted hvor du kan stå på sandbund og kaste ud over tangbund, gælder det om at holde afstand til tangbunden! Da havørreden er sky, vil den føle sig mere udsat over den bare sandbund og må derfor tage en rask beslutning om den vil hugge eller ej, når blinket/fluen når grænsen mellem sand- og tangbunden. Resultatet er ofte at den hugger!

3. Variér indtagningen/indspinningen! Hastigheden afhænger af hvad du fisker med. Det vil ofte være effektivt, hvis man kan efterligne de forskellige byttedyrs bevægelse bedst muligt! Det er fx ikke tit at man ser en tangloppe eller reje der kommer fræsende lige under overfladen! Fisker du omvendt med blink eller en fiskeimitation, er en pæn hastighed rigtig god. Husk også at lave nogle stop ind imellem!

4. Husk at affiske det lave vand, inden du vader ud! Havørreden er en kystnær fisk der kommer meget tæt på land - har selv set fisk på op til et par kilo, der svømmer rundt på så lavt vand, at ryg- og halefinne bryder overfladen...
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Maj 2010 kl. 06:38
har selv min første havørred til gode, og om det bliver i år må tiden jo vise..

vil også fange den på flue, så kræver hårdt arbejde, og masser af timer ved vandet..

guldkysten ved Frederikshavn har kastet nogle fisk af sig i år, men der er bestemt også mange som har haft nulture derude, hvis du tager derud ved 19-20 tiden, og vejret er godt, er der næsten altid folk, og flere af dem er heldigvis flinke til at give et godt råd eller to..

der er flere rigtig gode fluestræk derude, med dejligt lavt vand og forskellige bundforhold..

du skal ikke lade dig skræmme af mange af de lokale fisker 2 hånds i denne lette afdeling, hils pænt på dem og se om ikke du kan få et par gode råd..
Til top
N. R. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
N. Rasmussen

Tilmeldt:: 21 Mar 2010
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 286
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér N. Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Maj 2010 kl. 13:14
Takker for de fine svar. Tager turen igen onsdag og søndag morgen :-)
Til top
Bård Thoresen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Baard Avatar

Tilmeldt:: 11 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Baard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Maj 2010 kl. 13:32
så hurtig som mulig, kommer an på bunden...jeg er absolut ikke bange for at larme, da jeg ikke oplever havørreden i saltvand som et sky dyr...
Til top
Bård Thoresen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Baard Avatar

Tilmeldt:: 11 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Baard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Maj 2010 kl. 13:35
Har affisket godt 8 km på en dag...:-)(hele enebær odde,fra dovne mands plads ud til fyret, slipshavn og et par pladser mere) Men det bliver lidt forskellig fra plads til plads og om (hvor hurtig) jeg finder fiskene...men jeg står meget sjældent stille/bliver på en plads med mindre jeg har set fisk eller fået nogle hug, hvis der så ikke sker mere på den plads så videre.
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Maj 2010 kl. 17:50
knæk og bræk..

hvis du skal på guldkysten, når så du kommer ned til vandet, så kan du ved alle stenene i vandkanten se en meget stor sten, lige syd for den er der et lækkert lidt lavvandet område som er super og fiske med flue..

sidste gang jeg var på guldkysten, var der en med blink som havde et par følgere derude, og så selv fisk springe lidt uden for hvad jeg kunne nå med fluestangen, men det er et sted som i alt fald kan anbefales og fiske lidt grundigt af..
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres