Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Post danmark

 Besvar Besvar
Forfatter
Dansenegeren Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmuslaustsen Avatar

Tilmeldt:: 05 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 462
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmuslaustsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Post danmark
    Sendt: 02 Jun 2010 kl. 15:03
Post danmark!!!

Skal lige høre jeres mening!

Jeg har sendt en pakke til en anden bruger af dette her forum fredag d. 21 maj. pakken er sendt uden forsikring og pakken er aldrig dukket op til den pågældende person, jeg har dog betalt med dankort den dag og det er det eneste bevis jeg har for at have været på posthuset!!!
den anden perrson spørger nu hva gør vi så??? skal man slå halv skade, eller er det bare ærgerlig? Jeg vil jo ikke stå i dårlig lys da jeg sælger en del her på siden (mest auktion)

og ikke vil fremstå som være en snyder.

må jeg lige få jeres mening. Personen ved og har accepteret at den er sendt uden forsikring eftersom har kun har betalt for boblekuvert og fragt som maxibrev.

Men som sagt lad mig lige høre jeres mening

K&B
Rasmus
Til top
Thor Ankerstjerne Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
simris1

Tilmeldt:: 20 Maj 2009
Geografisk: Randers
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simris1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jun 2010 kl. 15:19
Meget ubehagelig sitioation, men efter min mening hænger den på køberen!! Det er hvad der sker når man sparer på portoen, desværre!! Mvh Thor
Til top
Kenneth Glarrild Petersen B Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bishop Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2004
Status: Offline
Beskeder: 457
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bishop Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jun 2010 kl. 15:35
Thor Ankerstjerne skrev: Meget ubehagelig sitioation, men efter min mening hænger den på køberen!! Det er hvad der sker når man sparer på portoen, desværre!! Mvh Thor


Den er jeg med på. (y) (y) (y) (y)
Til top
Carsten B. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CarstenBeck

Tilmeldt:: 14 Aug 2002
Geografisk: Østjylland/Djurslands kyster
Status: Offline
Beskeder: 276
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CarstenBeck Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jun 2010 kl. 15:35
Hej.
HVIS, der var tale om en pakke, havde du også haft et nummer, som kunne bruges på Post Danmarks ´´track and trace´´ på nettet!
Du har altså ikke sendt den som en pakke, selv om du skriver det!
Du har reelt ingen brugbar dokumentation!

Det er desværre tit, at Post Danmark bliver placeret som skurken!

Måske er brevet aldrig nået frem?
Måske lyver modtageren?
Måske lyver afsenderen?

Send dog som pakke, og få de nødvendige dokumentationer i orden!

Hvad siger Post Danmark til sagen?


Til top
martin petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
map

Tilmeldt:: 02 Apr 2006
Geografisk: lolland falster
Status: Offline
Beskeder: 559
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér map Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jun 2010 kl. 15:40
Mener bestemt at man kan sende en pakke uden tarckingnr. hos post danmark? Det bliver så også uden forsikring osv.

/M
Til top
Carsten B. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CarstenBeck

Tilmeldt:: 14 Aug 2002
Geografisk: Østjylland/Djurslands kyster
Status: Offline
Beskeder: 276
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CarstenBeck Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jun 2010 kl. 15:44
Hej.
Man kan jo også sende et brev som anbefalet!
Så har man dokumentationen i orden!

Altså - betal dog, hvad sikkerhed koster.
Alt andet er kun til besvær!

Ingen kan dokumentere, at brevet er sendt.
Ingen kan dokumentere, at det er modtaget.
Ingen kan dokumentere, at Post Danmark ikke har behandlet og leveret korrekt!
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jun 2010 kl. 15:46
En pakke har altid et nr. - men man kan sende store forsendelser som brev - dvs sådan rent fysisk er det i nogens øjne en pakke - men i postal forstand er det ikke - og der er ingen erstatningspligt fra ´væsenets´ side,

Pakker er min kr. 75.- (indtil 5 kg.) og dette beløb indeholder en forsikring - men pas nu på - forsikringen er en kilopris - og et max. beløb, så man kan altså ikke sende for 5000 kr. der vejer 500 gr. - som almindelig pakke - og regne med at man får sin forsendelse erstattet ud over den kilo-pris, som der nu engang er gældende.

Hvis køber beder om den billige takst er risikoen hans - hvad ellers ?

mvh
Heinz
Til top
Dansenegeren Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmuslaustsen Avatar

Tilmeldt:: 05 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 462
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmuslaustsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jun 2010 kl. 15:52
Ja det er sgu lidt af en twister!!!

Jeg har efterlyst brevet/pakken. Den er sendt som maxibrev og indeholdt en loop linedispenser samlet værdi af pakke inkl porto er 140 kr derfor den ikke blev sendt som pakke til 75 kr

Post dk fralægger sig et hver ansvar.
Til top
martin petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
map

Tilmeldt:: 02 Apr 2006
Geografisk: lolland falster
Status: Offline
Beskeder: 559
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér map Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jun 2010 kl. 15:55
uanset hvad så kan jeg godt lide ideen om at det er kunden der skal betale for Post Danmarks fejl eller forsikre sig mod det.

Sådan virker det ikke hvor jeg arbejder.. må selv betale en formue for forsikring :-(

Det kan vel tænkes at den dukker op det er jo trods alt ´´kun´´ 10 dage siden..

/M
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jun 2010 kl. 16:01
martin petersen skrev: uanset hvad så kan jeg godt lide ideen om at det er kunden der skal betale for Post Danmarks fejl eller forsikre sig mod det.

Sådan virker det ikke hvor jeg arbejder.. må selv betale en formue for forsikring :-(

Det kan vel tænkes at den dukker op det er jo trods alt ´´kun´´ 10 dage siden..

/M...


Martin - det lyder smart - men er jo noget vås - hvis du betaler for en ydelse der indeholder en sikkerhed - får du den også, hvis du vil spare og vil have discount - så løber du en risiko - som du også selv har valgt - valget er dit - ikke Post Danmarks - men dit !
Heinz
Til top
Carsten B. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CarstenBeck

Tilmeldt:: 14 Aug 2002
Geografisk: Østjylland/Djurslands kyster
Status: Offline
Beskeder: 276
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CarstenBeck Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jun 2010 kl. 16:08
Hej.
Enhver lille mand, som indleverer en pakke til Post Danmark får et ´´track and Tracenummer´´ på pakken.
Der er så også altid tale om en forsikring.
Man kan ikke sende en pakke uden at få en kvittering, ´´track and Trace´´ og forsikring!

Jeg understreger, at en PAKKE er en PAKKE. Ikke en konvolut med et frimærke på!

Jeg gentager:
Du kan vel reelt ikke bevise, at du har sendt den!
Du kan heller ikke bevise, at modtageren har modtaget den!

Handel over nettet m.m. må altså skulle ske på kontrollerede måder.
Det er så pengeoverførsler, forsendelser m.m.
Jeg mener, at nogle netbutikker netop har en ´´mellemhandler´´ inde i billedet, for at undgå netop din/jeres situation!



Til top
Dansenegeren Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmuslaustsen Avatar

Tilmeldt:: 05 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 462
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmuslaustsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jun 2010 kl. 17:23
Hej Carsten, så omformulere jeg den lige jeg har sendt et maxibrev!!! Det jeg spurgte om var jeres mening og holdning til hva jeg kunne gøre, og ikke en forklaring om forsikring track n trace osv osv. så du behøver ikke forklare den en tredie gang hvis du skulle få lyst!!!

Jeg venter og ser hva der sker, pakken ups nej brevet er nu blevet efterlyst!!!

K&B

Rasmus
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jun 2010 kl. 17:34
Jeg har engang været ude for en lignende situation, det var en flueline, som køberen sagde aldrig kom frem, - jeg valgte at retunere det beløb, han havde betalt for linen + porto.
Men at dele skaden, er vel også ok.

Mvh
Henning
Til top
Rasmus Keis Neerbek Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keis Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 272
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jun 2010 kl. 17:58
Det er selvfølgelig en meget uheldig situation for begge parter.

Men købeloven er vel gældende og siger udtrykkeligt:

´´Før leveringen – varen forsvinder
Hvis varen forsvinder, før den bliver leveret til dig, skal du ikke betale for den. Det er sælgeren, der har risikoen for varen, indtil du får den leveret.´´

- se linket HER

De samme regler er også optegnet på andre handelssteder som fx QXL.

Hvis sælger sender ´´billigt´´ er det altså ham der løber risikoen - derfor bør omkostninger til forsendelser klart fremgå.

Sådan læser jeg i hvert fald loven (og jeg er ikke jurist eller det der ligner), så kan man altid diskutere i den enkelte sag om det er rimeligt eller ej.

Håber I løser det i magelighed.
Til top
Hans-Henrik Panton Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Hans-Henrik

Tilmeldt:: 28 Sep 2004
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 21
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hans-Henrik Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jun 2010 kl. 18:40
Til Rasmus.
Købeloven gælder, så vidt jeg ved, ikke for handel mellem private. Men der er jo en grund til at flere firmaer vælger post Danmark fra. De er også meget dyre i forhold til f. eks. GLS. Sidstnævnte kan fragte småpakker med fuld forsikring og TT for 49 kr. og det er ikke så meget mere end maxibrev. De har mange ´´pakkeshops´´ fordelt over hele landet.
Mvh. Hans-Henrik
Til top
Kenneth Glarrild Petersen B Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bishop Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2004
Status: Offline
Beskeder: 457
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bishop Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jun 2010 kl. 18:42
Carsten B. skrev: Hej.
HVIS, der var tale om en pakke, havde du også haft et nummer, som kunne bruges på Post Danmarks ´´track and trace´´ på nettet!
Du har altså ikke sendt den som en pakke, selv om du skriver det!
Du har reelt ingen brugbar dokumentation!

Det er desværre tit, at Post Danmark bliver placeret som skurken!

Måske er brevet aldrig nået frem?
Måske lyver modtageren?
Måske lyver afsenderen?

Send dog som pakke, og få de nødvendige dokumentationer i orden!

Hvad siger Post Danmark til sagen?




Det virker Ikke som om han/folk ikke kender til T&T, manden som har startet tråden her fortæller jo at varen er sendt efter købers anvisning (som var brev) og der ved ikke har et T&T nr. om post danmark så har smidt brevet væk eller om det er det ene eller det andet er sagen uvedkommen, da køber i denne sag mente at hans køb ikke var 75kr vær i fragt og sikkert også stoler på sælger tog han chancen og fik det sendt som brev.

at sælger så spørger os andre til råds viser bare at sælger har hjertet/samvittigheden på rette sted (hvis du spør mig)
Til top
Marc skovby Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
team grayling Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2006
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 449
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér team grayling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jun 2010 kl. 18:49
Hvis køber selv har bedt om at få sendt varen som brev og ikke har villet ofre 75,- på porto må det være købers ´´problem´´ at pakken er væk...

Håber i finder ud af det:-)...
Til top
Kenneth Glarrild Petersen B Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bishop Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2004
Status: Offline
Beskeder: 457
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bishop Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jun 2010 kl. 18:53
Rasmus Keis Neerbek skrev: Det er selvfølgelig en meget uheldig situation for begge parter.

Men købeloven er vel gældende og siger udtrykkeligt:

´´Før leveringen – varen forsvinder
Hvis varen forsvinder, før den bliver leveret til dig, skal du ikke betale for den. Det er sælgeren, der har risikoen for varen, indtil du får den leveret.´´

- se linket HER

De samme regler er også optegnet på andre handelssteder som fx QXL.

Hvis sælger sender ´´billigt´´ er det altså ham der løber risikoen - derfor bør omkostninger til forsendelser klart fremgå.

Sådan læser jeg i hvert fald loven (og jeg er ikke jurist eller det der ligner), så kan man altid diskutere i den enkelte sag om det er rimeligt eller ej.

Håber I løser det i magelighed.


Hej Rasmus.
Mig bekendt forholder det sig ikke sådan når det er privatbusiness som ovenstående er det.

det du henviser til der er i henhold til nethandel fra en ´´rigtig´´ netbutik eller hvis man handler i en butik via. tlf altså uden at man kan få varen i hånden og med hjem med det samme, det vil sige køb i en ´´fjernbutik´´ hvor det så bliver sendt til dig feks. via. postdk,gls osv. osv. :-)

når sider som QXL vælger at forholde sig til købe loven ligger der sikkert det i det at det er en dissideret handelsside og at der også kan handles engros via. siden.
Til top
Rasmus Keis Neerbek Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keis Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 272
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jun 2010 kl. 19:09
Hej igen

Jeg kan godt se folk gerne vil lægge ansvaret et bestemt sted, og jeg er ikke nødvendigvis uenig rent moralsk, jeg påpeger kun, at lvogivningen muligvis (og jeg er igen ikke jurist) siger noget andet.

Det meste handel foregår mellem private. De fleste firmaer jeg handler med er private. Købeloven gælder handel - om det er enkeltpersoner eller firmaer er mig bekendt underordnet. Men folk kan altså ikke kræves at betale for en vare de ikke har fået leveret.

Min pointe er også bare at gøre sælgere opmærksomme på, at de løber en risiko når de accepterer køberes krav om billig porto.

Men igen - håber pakken findes og alt klares mellem parterne.
Til top
Rasmus Keis Neerbek Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keis Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 272
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jun 2010 kl. 19:20
Har lige søgt lidt og følgende er fra en advokat:

Købelovens almindelige regler gælder for handel mellem private, men reglerne om forbrugerkøb gælder ikke. Det betyder, at det som udgangspunkt er aftalen mellem de private, der indeholder de vilkår, der gælder for det pågældende køb, fx at en vare er købt som beset eller med diverse mangler. Eller sagt på anden vis, så kan private udmærket aftale noget andet end det, der fremgår af købelovens almindelige regler, for de gælder kun, såfremt parterne ikke har aftalt noget andet.

Moralen må være, at man skal sørge for at have helt klare aftaler...
Til top
steen Østergaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
stoe01

Tilmeldt:: 20 Dec 2009
Geografisk: varde
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stoe01 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jun 2010 kl. 19:51
Hej Har oplevet det samme , problemet kan løses ved at du skriver i anoncen. At det er på købers ansvar hvis der skal sendes pakker uden forsikring.
Derved undgår du også tvivlen om det er fusk eller sandt.
Der er sku røverer alle steder.
Så købers ansvar hvis han selv har bedt om forsendelse som maxibrev.
Det var så bare min holdning.
Til top
Frank Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hoigaard Avatar

Tilmeldt:: 10 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 308
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hoigaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jun 2010 kl. 20:43
Fremover så gør som jeg.

Forsendelse med Postdanmark som pakke incl forsikring.....pris

Forsendelse med Postdanmark som brev uden forsikring.....pris

Forsendelse med GLS forsikret..... pris.

Du vælger forsendelsesform.


I det her tilfælde:
Er det køber der har valgt at det skulle sendes som brev, så har han desværre mistet sin vare. Beklageligt, men du kan intet gøre ved det.

Hvis du har valgt forsendelsesformen, så synes jeg at du burde betale ham pengene tilbage, og så huske at køber vælger fremover.

Mvh
Frank
Til top
Rasmus Keis Neerbek Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keis Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 272
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jun 2010 kl. 20:54
Hej Frank

Det skal bare fremgå tydeligt, at køber accepterer beskrivelsen ´´uden forsikring´´ som at han betaler selv om han intet modtager.

De fleste ting der sendes uden forsikring er jo ´´småting´´ der trods alt ikke koster alverden, og her er portoen efterhånden så ekstrem, at jeg personligt fravælger rigtig mange ting når 50 pct. eller mere går til frimærker.

Men igen - er sælger og køber enige om at slå halv skade, sælger dækker tab, køber dækker tab osv. så er alt jo i skønneste orden. Problemet opstår først hvis uenigheden er der, og aftalen ikke er klar.
Til top
Nlsn-Laust Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nlsn

Tilmeldt:: 22 Jan 2004
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nlsn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jun 2010 kl. 21:09
Rasmus Keis Neerbek skrev: Hej Frank

Det skal bare fremgå tydeligt, at køber accepterer beskrivelsen ´´uden forsikring´´ som at han betaler selv om han intet modtager.

De fleste ting der sendes uden forsikring er jo ´´småting´´ der trods alt ikke koster alverden, og her er portoen efterhånden så ekstrem, at jeg personligt fravælger rigtig mange ting når 50 pct. eller mere går til frimærker.

Men igen - er sælger og køber enige om at slå halv skade, sælger dækker tab, køber dækker tab osv. så er alt jo i skønneste orden. Problemet opstår først hvis uenigheden er der, og aftalen ikke er klar.




Spørg Forbrugerrådet.
Svaret vil formentlig gå på, at køberen, som ikke har modtaget noget? ikke skal betale noget. Find nummeret her. Der er åbent fra 09-12.
- se linket HER/
Til top
Kenneth Glarrild Petersen B Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bishop Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2004
Status: Offline
Beskeder: 457
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bishop Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jun 2010 kl. 21:13
Rasmus Keis Neerbek skrev: Hej igen

Jeg kan godt se folk gerne vil lægge ansvaret et bestemt sted, og jeg er ikke nødvendigvis uenig rent moralsk, jeg påpeger kun, at lvogivningen muligvis (og jeg er igen ikke jurist) siger noget andet.

Det meste handel foregår mellem private. De fleste firmaer jeg handler med er private. Købeloven gælder handel - om det er enkeltpersoner eller firmaer er mig bekendt underordnet. Men folk kan altså ikke kræves at betale for en vare de ikke har fået leveret.

Min pointe er også bare at gøre sælgere opmærksomme på, at de løber en risiko når de accepterer køberes krav om billig porto.

Men igen - håber pakken findes og alt klares mellem parterne.


om et firma er privat eller ej har ingen betydning, forstået på den måde at det er et firma uanset.

som privatperson der laver en handel som feks. størstedelen af de handler der finder sted her på sitet (privat til privat) må gå under en anden kategori.

et firmaer er ´´forsikret´´ på en anden måde hos postdk i forhold til en alm. privat person, så fremt firmaet har indgået en aftale med postdanmark selvfølig, det gør de fleste firmaer da de højst sansynligt sender mere end 10, 20, 30 pakker om året.
måske sender du som firma en pakke der koster mere end 5000kr, som er det højste postdk dækker for når det gælder alm. privat pers. med mindre du sender det som en værdigpakke, men det ville jo blive ALT ALT for dyrt for et firma at skulle gøre sådan noget, derfor har størstedelen af alle butikker nok en eller anden aftale med postdk.
Til top
Frank Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hoigaard Avatar

Tilmeldt:: 10 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 308
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hoigaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jun 2010 kl. 21:16
Rasmus Keis Neerbek skrev: Hej Frank

Det skal bare fremgå tydeligt, at køber accepterer beskrivelsen ´´uden forsikring´´ som at han betaler selv om han intet modtager.



Det gør det også.
Køber skal jo melde tilbage til mig hvilken forsendelsesform denne ønsker.
Bagefter skal han så overføre penge.

Så hele 2 gange har han accepteret om det er med eller uden forsikring.
Jeg har sendt meget, og jeg har indtil nu ikke mistet nogle pakker eller breve. Men der har da været et enkelt brev, der lige tog knapt 3 uger om at nå frem.

Dokumentation på aftalen ligger jo i form af mails. Hvor det klart og tydeligt står hvad køber har valgt af forsendelsesform.

Mvh
Frank
Til top
Rasmus Keis Neerbek Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keis Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 272
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jun 2010 kl. 21:30
kenneth hansen skrev: <
som privatperson der laver en handel som feks. størstedelen af de handler der finder sted her på sitet (privat til privat) må gå under en anden kategori.

et firmaer er ´´forsikret´´ på en anden måde hos postdk i forhold til en alm. privat person...


Hej Kenneth

Jeg tror bare ikke du kan finde lovgivning til denne tese. Købeloven gælder MEDMINDRE andet aftales. Købeloven angiver, at ansvar ligger hos sælger indtil varen modtages af køber. Man kan ikke tvinges til at betale for noget, som man ikke har modtaget, medmindre der er lavet præcis aftale om dette (det kan jo så diskuteres fra sag til sag).

Forsikringer og aftaler hos PostDK er så en sag mellem sælger og PostDK - det har for så vidt intet med køber at gøre (i juridisk forstand).

Så kan vi altid diskutere etik, moral og at lovgivning burde være anderledes osv. Der var vi måske endda enige ;-)
Til top
Peter Vangsø Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Mathiasen Avatar

Tilmeldt:: 17 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 293
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Mathiasen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jun 2010 kl. 21:58
Hej Rasmus

Da køber har accepteret den billige brevforsendelse, er det vel almindelig kotyme på auktionsites som dette, at ansvaret er hans og dermed også tabet.

Men i den specifikke handel du omtaler, ville jeg personligt som sælger nok selv æde tabet. Dette ville jeg gøre for at undgå enhver form for mistænkeliggørelse af min person. Beløbet er trods alt kun 140 kr og du skriver selv du faktisk IKKE kan bevise, du har sendt noget til køber.

Peter
Til top
Lars Schriver Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
lars schriver Avatar

Tilmeldt:: 29 Jul 2004
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lars schriver Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jun 2010 kl. 22:52
Sjov at finde min sag her.
ja det handler om en handel mellem rasmus og undertegnede..

Så for lige at slette en hver tvivl, så tror jeg nok de mennesker der tidligere har handlet med mig herinde, kan skrive under på en meget fornuftig handel.
og mine venner, ved om nogen hvis jeg nævner jeg ikke har modtaget pakken, så har jeg faktisk ikke modtaget den..

der er ikke aftalt noget omkring forsikring eller om det skulle sendes som pakke, netop pga, det lave beløb.

Rasmus har ´´bare´´ sendt en mail med viderprisen og en forsendelses pris, som jeg har betalt.
Og betalingen kan vi vist ikke komme i tvivl om har forgået.

jeg har i indeværende uge, modtaget 3 andre pakke´´breve´´ bla. fluer købt her på sitet.

jeg er ikke i tvivl om at rasmus har sendt pakken, eller det stoler jeg på.
og jeg har ikke modtaget den.

mit ? til rasmus, var klart ´´hvad gør vi så´´

ved hvad jeg selv ville gøre, taget beløbet i betragning.

jeg har ved salg af produkter her på sitet, ved flere gange leveret og eller fået leveret, disse ting til folk i dk.
netop for at der ikke skulle ske noget mixmax.

så ingen sure opkast og ingen mistro til rasmus.
håber at høre noget på mailen fra dig, rasmus.

flex
lars
Til top
Carsten B. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CarstenBeck

Tilmeldt:: 14 Aug 2002
Geografisk: Østjylland/Djurslands kyster
Status: Offline
Beskeder: 276
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CarstenBeck Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jun 2010 kl. 16:00
Hej.
Måske vover jeg lidt længere ud, end sagen fortjener, men man har faktisk på transportområdet været nødt til at lave nogle regler for forsendelser.
Reglerne hedder INCOTERMS, og kan bl.a. ses her:

- se linket HER

Det handler så måske ikke lige om et brev, men det siger noget om, hvem der bærer risikoen ved en valgt leveringsmåde!
INCOTERMS er kort og godt mulige leveringsbetingelser, som aftales ved en handel. Prisen afhænger af hvem, som bærer risikoen, forsikringen m.m.

Det viser også tydeligt, at det er nødvendigt at sætte regler!
Den stigende nethandel bliver sikkert nødt til at skele til INCOTERMS. Måske skulle Post Danmark m.fl. også skele til nødvendigheden af klare regler!

Carsten
Til top
Carsten Grønne Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
carsten400 Avatar

Tilmeldt:: 04 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 47
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten400 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jun 2010 kl. 18:34
Hej
Håber i finder en fornuftig løsnig, og om ikke andet kan alle vi andre jo overveje hvad vi selv vil gøre i fremtiden hvis lign skulle ske .... Tror det blir således at alle mine auktioner kun vil blive sendt som pakker.

Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jun 2010 kl. 19:41
Carsten B. skrev: Hej.
Måske vover jeg lidt længere ud, end sagen fortjener, men man har faktisk på transportområdet været nødt til at lave nogle regler for forsendelser.
Reglerne hedder INCOTERMS, og kan bl.a. ses her:

- se linket HER

Det handler så måske ikke lige om et brev, men det siger noget om, hvem der bærer risikoen ved en valgt leveringsmåde!
INCOTERMS er kort og godt mulige leveringsbetingelser, som aftales ved en handel. Prisen afhænger af hvem, som bærer risikoen, forsikringen m.m.

Det viser også tydeligt, at det er nødvendigt at sætte regler!
Den stigende nethandel bliver sikkert nødt til at skele til INCOTERMS. Måske skulle Post Danmark m.fl. også skele til nødvendigheden af klare regler!

Carsten...


Carsten det er totalt skudt over målet og har absolut intet med privat handel at skaffe. INCO-term er et international regelsæt, som afløste et utal af sære betegnelser og fragtmåder - der var et levn fra skibstrafikkens gyldne dage. Vi taler her om privat handel - og der gælder hvad de to parter har aftalt. Det gør sjovt nok også INCO terms - da man skal bruge de rette betegnelser overfor hinanden - og refererer man til INCO term - taler alle samme sprog, men til privat handel er det noget sludder at referere til disse betegnelser og regler.
mvh
Heinz
ps: Post DK´s regler er skam soleklare og meget let forståelige, problemet er - at folk sætter sig først ind i tingene når det er gået galt - og så er "jeg troede" jo ikke til ret meget.
Til top
Carsten B. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CarstenBeck

Tilmeldt:: 14 Aug 2002
Geografisk: Østjylland/Djurslands kyster
Status: Offline
Beskeder: 276
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CarstenBeck Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jun 2010 kl. 13:26
Hej Heinz.
Nu skrev jeg jo indledningsvist, at mit indlæg med INCOTERMS nok var lidt over målet.
Jeg skrev det kun for at fortælle, at der faktisk ligger nogle klare regler.
Reglerne fortæller jo netop, i hvilke situationer sælger og køber bærer ansvaret!
Det er jo ikke for sjov skyld, at man har indført INCOTERMS reglerne!
Det er korrekt, at det er et aftalesæt for internationale handler. Men det gælder/bruges altså også nationalt blandt vognmænd o.lign.

Måske burde Post Danmark og andre distributører overveje, om deres regler kunne gøres bedre også!

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres