Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Styrke på garn

 Besvar Besvar
Forfatter
Carsten B. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CarstenBeck

Tilmeldt:: 14 Aug 2002
Geografisk: Østjylland/Djurslands kyster
Status: Offline
Beskeder: 276
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CarstenBeck Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Styrke på garn
    Sendt: 11 Jun 2010 kl. 16:45
Hej.
Jeg har bestemt ikke megen forstand på garn, men jeg ved dog, at der er regler om maskestørrelser m.m.
Nu hører man sommetider om, at laks, store havørreder, marsvin m.m. ender deres dage i garn tilsigtet mindre fisk.
Når jeg ser på styrken af nylonliner m.m. i dag, undrer jeg mig lidt over, at man tilsyneladende ikke sætter en max. styrke på trådene i disse garn.
Det gør man måske også?
Et rødspættegarn bør vel ikke kunne holde en laks eller et marsvin fast?
Til top
Peter Møller Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
eisenia

Tilmeldt:: 30 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 177
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér eisenia Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jun 2010 kl. 18:39

Hej Carsten

Det at gå ned i tråd tykkelse vil ikke frasortere Laks, eller
marsvin, da det mere er busen,altså selve posen der fanger,
maskestørrelsen gør noget, men jeg har set et marsvin
fanget i et sildegarn med kun 26 mm masker.

Mvh Peter
Til top
N O H Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
haugset1

Tilmeldt:: 02 Apr 2009
Status: Offline
Beskeder: 134
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér haugset1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jun 2010 kl. 23:35
Buset er selve nettet og ikke nogen pose.i toggergarn er der poser pga store spejlmasker på begge sider af busset. sild fanges ikke i toggergarn. Jo klejnere nettet er jo bedre fisker det, fordi det bliver sværere for fisken at opdage det. Når marsvin fanges i et eks sildegarn er det pga kolisionens fart der skabes en lomme idet over og undertelne ikke kan holde buset spredt. Maskevider gør alverden til forskel på hvor stor fisken er der fanges. små masker fanger små fisk og store fanger store fisk VH Niels
Til top
Peter Møller Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
eisenia

Tilmeldt:: 30 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 177
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér eisenia Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jun 2010 kl. 06:45

Hej Niels
Du er vist noget bedre til at forklare det end mig.jeg har selv
fisket garn som erhverv,så ved godt hvordan det er.
det Carsten spurgte om var om man kunne pille eks. laks fra
ved st lave klejnere trådtykkelser og det kan man jo ikke.
Det er klart at store masker giver store fisk. men små
masker kan godt fange laks, især på grundt vand.

Mvh Peter
Til top
N O H Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
haugset1

Tilmeldt:: 02 Apr 2009
Status: Offline
Beskeder: 134
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér haugset1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jun 2010 kl. 10:49
Det har du helt ret i Peter, og pga laksefisk er spids i snuden bruger man netop:-) mindre masker til det end andet fiskeri efter fisk i samme størrelse. Jeg håber de en dag får mere styr på spritkørsel og garn på stranden:-) God Weekend og lad os glædes over at i dette vejr er der ikke mange, hverken lyst eller pirat fiskere som jagter fedtfinner, og det nyder de helt sikkert:-) altså fisken. VH Niels
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres