Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Laksekvoten rådden

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Laksekvoten rådden
    Sendt: 16 Jun 2010 kl. 13:28
Hehe, hvis du altså hedder Henrik Christensen så drikker jeg gerne en øl med dig ;-) Håber vi vil kunne fejre en success snarest

FD
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2010 kl. 13:34
Hej Jens
Det er nemlig korrekt at det er et samarbejdsudvalg - ikke enigt samarbejdsudvalg som jeg tolker det - der har lavet fordelingen.
Derfor må det da være oplagt at formanden for samarbejdsudvalget kom på banen og modargumenterede Henriks fordelingsforslag, som jo tydeligvis tilgodeser alle lystfiskere i åen.... Men Preben Nielsen, formanden, er nok desværre ikke interesseret i at tilgodese andre end sig selv - og det er meget trist. Jeg sender ham en mail øjeblikkeligt og gør ham opmærksom på tråden - i tilfælde af at han ikke har set den og så må vi se om han har lyst til at deltage.... jeg tvivler dog meget på det.
Mvh Claus Julius
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2010 kl. 14:11
Men alligevel, Preben Nielsen og hans egne medlemmer står jo ikke til at miste noget som helst med denne model. Man kan jo ikke tilgodese sig selv mere end 100%. Jeg nægter simpelthen at tro end han ikke kan se det. Og hvis vi som nu taler pænt, kunne det så ikke være at han også ville? Det håber jeg inderligt ;-)

Mvh
Finn
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2010 kl. 14:23
Du har ret - den gode tone skal bibeholdes. Jeg har sendt Preben en mail og opfordret til at deltage i tråden - og hvis han vil, og det håber jeg meget på, kan det måske ende i en konstruktiv diskussion.
Mvh Claus
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2010 kl. 14:24
Tror ikke på at der bliver flyttet så meget som et komma i år...
Hvis vi er heldig måske næste år.
SU. må jo lave en revurdering af hvordan det er gået i år.
Man har jo lov at håbe.

Mvh
Henrik Christensen som hedder Henrik Christensen;-);-)
Til Finn:
Vi hilste kort på hinanden til RSF generalforsamling;-)
Til top
Gert Mikkelsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ribevesteraa

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Geografisk: Ribe
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ribevesteraa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jun 2010 kl. 08:39
Der efterlyses kommentare fra Konsortiet.
Der ændres ikke noget med kvoten i år, det er besluttet at revudere fordelingen til december for år 2011, jeg håber så på at der vil være stemning for at prøve mit forslag, som blev forsøgt fremlagt på fordelingsmødet marts i år.
Det er som følger.

Forslag til fordeling af laksekvote :
Månederne hvor der kan fanges laks deles op i 3 perioder, og hver periode tildeles et antal laks, f.eks. april, maj, juni får 33 1/3 % i år 30 stk. juli, august 33 1/3 % i år 30 stk. september, oktober 33 1/3 % i år 30 stk., hvis kvoten ikke opfiskes i de enkelte perioder, går de videre til næste periode.
Hvornår laksen trækker op i åen er jo afhængt af vandstand og/eller årstid, men med en sådan fordeling, vil det sikre, at der er laks på kvoten hele sæsonen, og når laksen opholder sig lige ved den enkeltes fiskevand. Om procentfordelingen skal være anderledes står helt åben.
Alle foreninger, lodsejere og andre der har adgang til fiskevand i Ribe Å, og som har meldt sig til det fælles organ, ved en kontaktperson, og derved forpligtiget sig til at fiske efter de regler organet anviser, kan så fiske.

Forslaget blev afvist uden diskution.
Håber på en fortsat god debat i forumet.
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jun 2010 kl. 09:58
Hej Gert
Som jeg læser det, er linierne strukket skarpt op i SU. og at i har meget svært ved at blive enige..
Jeg skrev til RSF formand, inden fordelingen, men efter at DTU havde sagt 90 laks, om at jeg vil forslå Skjern Å modellen, da jeg netop vidste at i ikke kunne blive enige....
Men fik aldrig et svar.
Det læser jeg som om, at det skal de ihvertfald nok selv styre....
I stedet for at lytte til hvad medlemmerne har af ideer/holdninger.
Og hvad sker der nu... Tja, splid og ballade:-(

Alene den fælles hjemmeside er en skandale. Billeder af de flotte laks er næsten lige så vigtig som at fange dem(næsten;-)) men det må jeg lede efter i vejviseren.
Og lige pt. er der bare en blank side...!!
Så er det da godt jeg har vesterås side at kigge på;-)
Dette var et lille sidespring, sorry!
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jun 2010 kl. 11:04
Hej Henrik,

Tilbage efter en laaaang nats fiskeri (0-tur). Og jo, jeg kan godt huske dig fra RSF generalforsamlingen ;-)

Nogen i SU må have været blevet enige: Flertallet!
Og problemet er åbenbart at flertallet kan og vil spænde ben for de 2 parter (RSF/Konsortiet) med fiskevandvand som reelt giver mulighed for at fange de 90 laks.

Når nu det forholder sig sådan at et flertal kan ødelægge det for alle andre end dem selv, og åbenbart ser det som et formål i sig selv, så er der noget galt.
At kæmpe for egne interesser på bedste beskub er vel enhver foreningsformand/konsortiumejers pligt/ret.
Men at gå så langt som flertallet i SU åbenbart gør, i bestræbelserne på OGSÅ at BEVIDST forhindre andre i at varetage deres interesser, er et tegn på at der skal en anden administration til.

Jeg nægter simpelhen at tro, at de menige medlemmer i eksempelvis Sønderjydske også ønsker at ødelægge det for RSF og Konsortiet, hvis ellers bare de selv får kvote nok at fiske på -og det gør de jo! Tager jeg fejl? Kunne vi få et par kommentarer fra brugerne af de øvre dele af Ribe å systemet? Hvad skal i med en kvote på flere hundrede procent mere end hvad i kan fange?

Hvis der var vilje, ville det da være så let som et pennestrøj at redde resten af sæsonen ...men det er nok her den halter ikke? Og hvorfor skal vi så tro at fornuften vil sejre til næste år? At situationen er så gal som nu kunne selv de mest uerfarne i SU da have regnet ud!

Jeg vil håbe myndighederne/rådgiverne vil gå ind og ´´overrule´´ denne himmelråbende urimelige fordeling, og i det mindste kræve at man tilstræber at faktisk bruge kvoten på de 90 laks, som jeg også er sikker på er ånden i betingelsen om at ´´flest mulige skal have mulighed for at fange laks´´. Læs lige sætningen igen SU, og prøv om den faktisk kunne betyde noget andet end ´´at rage til sig med arme og ben´´ ...Jeg har set børnehave børn der var bedre til at deles om tingene ;-)
I hvertfald så skal i (SU) ikke bilde mig ind, at der på nogen mulig måde skulle være et officielt ønske fra myndighederne om at sabotere kvotefordeling, bare for at sikre at Konsortiet får så lidt som muligt! Måske skulle man kontakte et par lokalpolitikere, og nogle medier og fortælle dem lidt om hvordan man skalter og valter med de laks som SAMFUNDET HAR VÆRET MED TIL AT SIKRE!!!

Livet er sgu´ for kort til at sidde og skide i nælderne et helt år! ...Hold nu et hastemøde SU, og få bragt orden i tingen -omgående, hvor svært kan det være ;-)
Debatten er først lige startet, i har kun set toppen af isbjerget mht. til den modstand der vil komme hvis i ikke handler!

FD
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jun 2010 kl. 11:19
Jeg tror at de har gjort det for at beskytte laksen, da den jo bevislig ikke er oppe på et antal, som der kan fiskes efter.... Bare min mening;-)
Jamen så vent da nogle år, så kunne det osse være at SN har fået fingeren ud og fjernet turbinen og spærring ved Gelsbro dambrug osv.
Om jeg fatter at det skal trækkes i langdrag i Ribe Å-systemet
Andre steder er der ingen problemer med at fjerne div. spærringer.
Ups, igen et sidespring;-)

Mvh
Henrik Christensen
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jun 2010 kl. 11:40
Hej Henrik
jeg er ikke helt enig i det sidste du skriver - har ellers været meget enig med dig til nu. Tror bestemt ikke udvalget har fordelt kvoten med tanken om at beskytte laksen, for hvis det er tilfældet, så siger de jo indirekte at DTU-Aquas mange undersøgelser og bestandstælling ikke har nogen værdi. Jeg synes DTU har gjort et fantastisk stykke arbejde og deres vurdering - baseret på undersøgelser fra starten af året - er at bestanden sagtens kan klare at blive reguleret med 90 hjemtagninger. Andre vandløb har været igennem samme processer og der har laksebestanden stadig haft en voldsom tilvækst. Så hav lidt tillid til DTU og stil spørgsmålstegn ved SU's arbejdsformer, for der er der sku noget galt.
Mvh Claus
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jun 2010 kl. 12:00
Helt enig Claus,

Hvis ikke der er tillid til DTU-Aqua på dette punkt fra foreningernes og samarbejdsudvalgenes side, og disse begyndte at fordele kvoterne for at trodse DTU-Aqua pga. formodet bedreviden, så falder det hele til jorden -nej, den tror jeg nu heller ikke på.
Lad os nu fokusere på et problem der hedder fordelingen af laksekvoten. For selv om så alle spærringer fjernes og der kommer i tusindevis af laks, så vil dette problem stadig bestå
...Tænk hvis man også begyndte med samme fordelings nøgle i andre å-systemer, og begyndte at tildele ´´kilometerkvote´´ helt op til åernes udspring, bare der er en mikroskopisk chance for at en laks skulle forvilde sig derop ...en skræmmende tanke ikke;-)

Mvh
Finn
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jun 2010 kl. 12:09
Hej Claus
Kunne jo også være at DTU har anbefaldet det;-)
Men det må Gert kunne svare på(y)
Stadigvæk syntes jeg, at kvoter er noget skidt.
Der vil altid være nogen som føler sig snydt.
1 Laks pr. fisker pr.år og når 90 er nået, så slut.
Og så er det lige meget om den er fanget ved Bevtoft eller Kammerslusen
Det kan alle finde ud af.


Mvh
Henrik Christensen
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jun 2010 kl. 12:20
Hej igen

Tak for den pæne modtagelse af mit forslag til en opdeling af kvoten i 2 dele.


Den nye bekendtgørelse for Vadehavet:

§ 5. Uanset § 4 kan Fiskeridirektoratet efter ansøgning og
efter rådgivning fra Danmarks Tekniske Universitet, Institut
for Akvatiske Ressourcer, meddele tilladelse til et begrænset
fiskeri efter laks til fiskeriberettigede i fællesskab. En tilladelse kan meddeles til fiskeri af et bestemt antal laks (laksekvote) i de i § 4 nævnte vandløb i perioden fra den 1. april til og med den 31. oktober. I 2010 fragår laks, der er fanget i det pågældende vandløb i april måned i det antal laks, der højst må fiskes i vandløbet inden for den tilladte kvote.
Stk. 2. Fiskeridirektoratet fastsætter laksekvoten, jf. stk. 1,
og særlige vilkår for en tilladelse efter stk. 1 på baggrund af
rådgivning fra Danmarks Tekniske Universitet, Institut for
Akvatiske Ressourcer samt under hensyn til målsætningerne
for de internationale naturbeskyttelsesområder, jf. § 10 d i fiskeriloven.
Stk. 3. Ansøgning om tilladelse efter stk. 1 skal hvert år
indsendes til Fiskeridirektoratet senest den 1. februar. I 2010
er ansøgningsfristen dog den 10. april.
Fiskeredskaber i Vadehavet

Ifølge § 5, stk. 1 meddeles dispensationen til fiskeriberettigede i fællesskab. Det er selve dispensationen der omtales i bestemmelsen, ikke ansøgningsproceduren, der nærmere omtales i stk. 3. Er der nogen der kender den faktiske ordlyd af den meddelte dispensation (det ser ikke ud til, at den ligger på samarbejdsudvalgets hjemmeside)?

Det kunne være interessant at se, om myndighederne i dispensationen kræver en opdeling af kvoten indenfor samarbejdsudvalgets medlemmer, når bekendtgørelsen efter sin ordlyd netop præciserer at dispensation meddelse til fiskeriberettigede i fællesskab. Heri ligger vel næppe, at den den skal overlades til efterfølgende hundeslagsmål indenfor ´´fællesskabet´´.


Mvh Henrik
Til top
Gert Mikkelsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ribevesteraa

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Geografisk: Ribe
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ribevesteraa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jun 2010 kl. 17:00
Der kræves ikke at der skal være nogen form for kvote mellem foreningerne.
Læs tilladelsen herunder, sæt selv Æ Ø og Å ind.

Vedr.: Kvote til fiskeri efter laks i Ribe a systemet i 2010
Med henvisning til Samarbejdsudvalget for Ribe a systemets ans0gning om kvote d. 6.
april 2010, vil Fiskeridirektoratet hermed, jf. udtalelse fra DTU Aqua i Silkeborg tildele
foreningen en kvote pa laks til Ribe a systemet fra 1. April 2010 til 31. oktober 2010.
Kvoten gives i medf0r af § 5 i bekendtg0relse nr. 272 af 25. marts 2010 om sserlige fiskerireguleringer
og fredningsbaelter i Vadehavet og i visse sydjyske vand!0b samt udtalelse
fra DTU Aqua.
Kvoten gives pa f01gende vilkar:
1. Kvoten gaslder for de af Samarbejdsudvalgets lejede vande i Ribe a systemet og
omfatter medlemmer af foreningerne, foreningernes lodsejere og dagkortk0bere.
2. Der ma for Ribe a max hjemtages 90 stk. iaks.
3. Senest 4 dage efter fangst skal oplysning om for- og efternavn, adresse, fangst
dato, laksens st0rrelse og k0n samt fangst sted vaere Samarbejdsudvalget for Ribe
a systemet i haende ved at indrapportere pa - se linket HER eller ved
henvendelse til Preben Nielsen. Og senest 3 dage herefter
skal oplysningerne vaere offentligt tilgaengelige pa internettet.
4. Fiskeridirektoratet skal til enhver tid have mulighed for at fa oplysning om fiskerens
for- og efternavn, adresse, fangst dato, laksens st0rrelse og k0n samt
fangst sted.

5. Samarbejdsudvalget for Ribe a systemet er ansvarlig for at indberetningspligten
bliver overholdt.
6. Der indf0res stop for fangst af laks nar Samarbejdsudvalget for Ribe a systemet
har modtaget oplysning om at der er opfisket 85 stk. laks i Ribe a systemet. Dette
stop meddeler foreningen til Fiskeriinspektorat 0st afd. i Fredericia og til sine
medlemmer, foreningens lodsejere og dagkortk0bere.
Hvis forudsaetningerne for denne tildeling af kvote aendres kan Fiskeridirektoratet
til enhver tid aendre eller tilbagekalde kvoten.
Overholdes vilkarene i denne kvote ikke kan den uden varsel tilbagekaldes.
Overtraedelse af vilkarene kan straffes med b0de jf. bekendtg0relse nr. 272 af 25.
marts 2010 om saerlige fiskerireguleringer og fredningsbaelter i Vadehavet og
visse sydjyske vandLab § 19.
Med venlig hilsen
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jun 2010 kl. 22:01
Opfølgning på mail sendt til Preben Nielsen - Han har åbenlyst valgt ikke at deltage og jeg kan informere om at han end ikke har gidet at svare på min mail. Trist synes jeg, men det at han ikke ønsker en dialog med lystfiskerne, siger jo en del om de arbejdsmetoder der bliver brugt i SU.
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jun 2010 kl. 22:02
Opfølgning på mail sendt til Preben Nielsen - Han har åbenlyst valgt ikke at deltage og jeg kan informere om at han end ikke har gidet at svare på min mail. Trist synes jeg, men det at han ikke ønsker en dialog med lystfiskerne, siger jo en del om de arbejdsmetoder der bliver brugt i SU.
Til top
Flemming Holm Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
sydfisker

Tilmeldt:: 25 Feb 2010
Geografisk: Samler og lystfisker
Status: Offline
Beskeder: 56
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sydfisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2010 kl. 10:25
Nu går den ikke længere-kære venner tag lige et kik på fangsterne af laks indtil d.d.- der er fanget ialt 54 stk heraf de 43 i Vesteråen og de sidste 11 stk. INDEN Gelsbro og Fole Dambrug-og går det som de sidste par år ja så kommer laksen for alvor op på de øverste stykker i september/oktober og det som svært farvede fisk.Jeg kan måske gå med til frit hjemtagning i det øjeblik der er ordnede passageforhold i Ribe by samt ved dambrugene,men som tilstandene er i dag må alle da kunne forstå at en fordeling er i orden.Det er totalt uforståelig, at når Skov-og Natur for flere år siden fik millioner af kroner bevilget til at forbedre forholdene for opgang af snæbel igennem Ribe-og som jo da også ville give laksen den samme mulighed-men der er åbenbart ikke vilje til at få disse tiltag gennemført-eller er der?
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2010 kl. 10:54
Flemming Holm skrev: Nu går den ikke længere-kære venner tag lige et kik på fangsterne af laks indtil d.d.- der er fanget i alt 54 stk heraf de 43 i Vesteråen og de sidste 11 stk. INDEN Gelsbro og Fole Dambrug-og går det som de sidste par år ja så kommer laksen for alvor op på de øverste stykker i september/oktober og det som svært farvede fisk. Jeg kan måske gå med til frit hjemtagning i det øjeblik der er ordnede passageforhold i Ribe by samt ved dambrugene,men som tilstandene er i dag må alle da kunne forstå at en fordeling er i orden.Det er totalt uforståelig, at når Skov-og Natur for flere år siden fik millioner af kroner bevilget til at forbedre forholdene for opgang af snæbel igennem Ribe-og som jo da også ville give laksen den samme mulighed-men der er åbenbart ikke vilje til at få disse tiltag gennemført-eller er der?


Flemming, jeg er lidt i tvivl om hvad dit buskab er her. Men der er da bred forståelse for at laksefiskeriet må begrænses på en eller anden måde. Langt de fleste har da en forståelse for at der skal være en fordeling ...men hvorfor forfordeling? Bare man selv har kvote at fiske på, så skide være med alle andre, er det sådan den skal forstås? Hvad er fornuften i ikke at bruge kvoten som EKSPERTERNE har anbefalet?
Er det fordi man generelt i Vestjylland, hjemme ved de voksdugsdækkede kaffeborde, er laaaangt klogere end alle andre ...især når der tilfældigvis er egen vinding, eller mulighed for at tryne andre i spil?
Som tidligere spurgt, hvad skal i med eksempelvis en kvote på 27 laks i Gelsåsammenslutning? I kan jo aldrig fange dem. Kom nu ud af busken bestyrrelser og formænd, i har sgu´ medlemmernes interesser at varetage? Hvordan synes i selv det går?

Som sagt jeg savner ET eneste fornuftigt argument hvorfor nogle bevidst rager en langt større kvote til sig end de nogen sinde kan fange.

Kom nu Sønderjyske og Gelsåsammenslutning: Være nu ærlige og læg kortene på bordet. Hvad er grunden til at i har raget det meste af kvoten til jer uden at kunne bruge den, og stadig nidkært vogter over den:

-Er i ligeglade med andre foreninger og Konsortier?
-Er det vigtigt for jer at spænde ben for RSF og Konsortiet?
-Hvad har i at tabe med den model som Gert foreslog?
-Hvorfor tør i ikke tage debatten?
-Vil i hellere læse om det i avisen?
-Er i bange for at tabe ansigt?
-Kan i ikke se at i skider i nælderne?
-Tåler jeres argumenter ikke dagens lys?
-Hvor er det skoen trykker?
Kom nu frem med det, ha´ nu lidt røv i bukserne -vi er mange der venter spændt ;-)

Mvh
Finn
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2010 kl. 11:26
Jeg har netop fået svar fra S/N desangående.

jeg spurgte hvorfor det går så uendelig langsomt i Ribe Å-Systemet, hvorimod andre steder kører det derudaf med at få fjernet spærringer.

Her kommer svaret:

Du har ret i, at det går langsomt... også FOR langsomt. Men ting tager tid - og nogen gange desværre også længere, eller endog meget længere, end andre. Stampemølleprojektet er desværre en af de ting der har taget meget lang tid... og ikke er startet op endnu.

Det skyldes bl.a. at projektet har vist sig noget mere komplekst end oprindeligt troet, hvorfor en del nye undersøgelser og målinger, samt ny planlægning af projektet har været nødvendigt. Derudover er vi desværre blevet forsinket pga. mandskabsmangel.

Vores forventning (eller håb) er nu, at vi måske kan nå at få fjernet selve bygningen i år, men nok ikke selve stemmeværket. Det må desværre nok vente til næste år. Men væk skal det nu nok komme.

Med venlig hilsen

Hans Ole Hansen
Biolog
Skov- og Naturstyrelsen, Vadehavet

Dir tlf.: 73 51 44 54
Mobil: 21 21 55 10
ole@sns.dk

Miljøministeriet
Skov- og Naturstyrelsen, Vadehavet
Skovridervej 3
DK - 6510 Gram
Tlf.: (+45) 74 82 61 05
- se linket HER

Trist svar.... men ikke særlig overrasket.
Mandskabsmangel???
Åbenbart ikke i andre å-systemer:-(

Mvh
Henrik Christensen
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2010 kl. 11:48
Det er trist Henrik,

Og set i lyset af dette, så må vi jo forvente at den måde hvorved laksen fordeler sig i Ribe systemet i løbet af sæsonen, helt sikkert vil være uændret et stykke tid frem i tiden.

Endnu et godt argument for at tage den åbentlyst forfejlede laksekvote opdeling op til revision hurtigst muligt ...ellers ser vi vel frem til en sæson 2011 uden forbedringer ...hvis eller DTU-Aqua gider anbefale og kan retfærdiggøre en laksedispensation til en flok lystfiskere som ikke engang gider bruge den.

FD
Til top
Flemming Holm Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
sydfisker

Tilmeldt:: 25 Feb 2010
Geografisk: Samler og lystfisker
Status: Offline
Beskeder: 56
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sydfisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2010 kl. 13:29
Ja Finn- du forstår åbenbart ikke helt mit indlæg-FRI OPGANG i hele systemet og det er i orden med frit hjemtagning-men den frie opgang ligger jo åbenbart langt ude i fremtiden ved S.N. og så længe forholdene er sådan,bør der være en fordeling-De som ikke var heldige og få en laks i Vesteråen har da stadig muligheden ovenfor-fra Gelsbro Dambrug og op er der jo ca. 35 km at boltre sig på(om der er laks her?)Hvad angår hvor mange laks der bliver hjemtaget i hele vandsystemet inden november er jo et spørgsmål-alt under 90 kommer jo da i sidste ende systemet til gode.Du skriver til sidst om en flok lystfiskere der ikke gider bruge kvoten-hvad er det da for noget vrøvl,alle førsøger da at få en blank fisk.
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2010 kl. 14:33
Flemming, hvad hjælper det at forsøge, når den ikke må hjemtages?
De fleste ved vist godt at der kun fanges ganske få på B-stykket, sådan har det være de andre år, så hvorfor det lige skulle være anderledes i år, er mig en gåde.
Resten af dit indlæg er vi fuldstændig enig(y)

Mvh
Henrik Christensen
Til top
Flemming Holm Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
sydfisker

Tilmeldt:: 25 Feb 2010
Geografisk: Samler og lystfisker
Status: Offline
Beskeder: 56
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sydfisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2010 kl. 17:03
Ja Henrik,jeg tror vi ser nogenlunde ens på tingene-men det som giver alle parter problemer i dag er jo Skov&Naturstyrelsens langsommelighed-henviser til deres hjemmeside-2007 bliver elværket nedlagt og fjernet ved Stampemølleåen( er ikke sket endnu)-Fole dambrug lavet til modelbrug i 2006 og siden er der intet sket. Gelsbro dambrug ændret til modeldambrug i 2005 og intet er sket siden.Som jeg før har skrevet er det jo da ikke pengemangel, som gør projekterne langsommelige,der er da i dagens Danmark flere firmaer som heller end gerne vil gøre projekterne færdige-uden at det skal tage endnu flere år og desværre give disse mislyde inden for vores fælles sport.
Jeg gør lige opmærksom på at det jeg skriver er for egen regning.
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2010 kl. 18:13
Hej igen

Hvad er samarbejdsudvalget egentlig for en størrelse?

Er der tale om en forening? I så fald er der vel afholdt en stiftende generalforsamling, hvorpå man har vedtaget et sæt vedtægter for foreningen. Vedtægter som man må formode indeholder nærmere regler for, hvordan en fordeling af kvoten indenfor sammenslutningen kan ske (og som i dette tilfælde må formodes at være vedtaget i enighed på den stiftende generalforsamling, da alle medlemmer er påtvunget at være en del af sammenslutningen for at kunne få del i den fælles kvote bekendtgørelsen giver myndighederne mulighed for at meddele). Er fordelingen af kvoten sket i overensstemmelse med sådanne vedtægtsbestemmelser er den formelt i orden.

Eller er samarbejdsudvalget et løsere fællesskab uden generalforsamling, vedtægter og egentlig bestyrelse og dermed uden egentligt foreningspræg? Hvis dette er tilfældet kan sammenslutningen næppe ikke træffe nogen beslutninger som er bindende for medlemmerne vedr. fordeling af den fælles kvote, nærmere regler for udøvelse af fiskeriet mv., men må overlade disse spørgsmål til medlemsforeningerne (mv.) og deres besluttende organer.

Er der nogen der kan belyse disse spørgsmål nærmere?


Mvh Henrik
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2010 kl. 20:21
Flemming og Henrik C.

Jeg forstår hvad i mener, dog vil jeg så påstå at i snakker uden om sagens kerne og den problematik tråden her handler om. Vi er da ikke uenige i, at vi vel alle ønsker fri passage over alt, masser af laks og en stor kvote som man ikke behøver at dissekere til ukendelighed.
MEN, skulle vi ikke bare forholde os til virkeligheden: Sådan er det altså langtfra endnu! Men DTU-Aqua (altså Eksperterne) mener at det er forsvarligt at opfiske 90 laks.

Og især til dig Flemming når du skriver:

´´De som ikke var heldige og få en laks i Vesteråen har da stadig muligheden ovenfor-fra Gelsbro Dambrug og op er der jo ca. 35 km at boltre sig på(om der er laks her?)´´

Så forholder du dig ikke til de faktiske forhold ...35 km vand at boltre sig på ja -men der fanges jo ingen laks her vel!!! Kvoten heroppe kan ALDRIG opbruges, chancen for laks, især blanklaks er mikroskopisk. Jeg synes din kommentar er lidt små-patroniserende overfor os der rent faktisk gerne vil fange en laks!

Jeg erkender at forholdene for laksen, og selve bestanden, kan blive langt - langt bedre, jeg forstår hvad du mener -det gør de fleste. Men derfra og så til at skide det hele et stykke, og bare stikke hovedet i busken indtil da!? Hallo! Vi har fået tildelt en kvote på 90 laks! Er du i bedre stand til at vurdere rigtigheden af denne end DTU-Aqua, siden du argumenterer for at vi ikke skal bruge hele kvoten? Hvad er din baggrund, om jeg må være så fri at spørge, siden du mener at vide at alt under 90 laks er til det gode?

Jeg ser at du skriver ´´for egen regning´´, fair nok, men så er det vel også fair at jeg spørger hvorfra og hvordan det kan være du sidder inde med en udtalt bedreviden i forhold til DTU-Aqua. Ved du eksempelvis at der er tilgængelige gydeplader nok til hele den nuværende laksebestand? Dette forhold har jeg skrevet om tidligere i tråden: Hvordan forholder du dig til det?

Og lige til sidst Flemming så skriver du:
"Du skriver til sidst om en flok lystfiskere der ikke gider bruge kvoten-hvad er det da for noget vrøvl,alle førsøger da at få en blank fisk."

Vrøvl? Tror du helt misforstår mig her: Når man opdeler kvoten så det på ingen måde er fysisk muligt at opbruge den, så er det sgu´ da det samme som at man ikke "gider" at bruge HELE kvoten. HELE kvoten som vi har fået tildelt ...på 90 laks.
Vi "prøver" at fange den ja, men nogen har bevidst givet os spændetrøje på ikke?
...Tror næsten jeg laver en ny tråd, den kunne passende hedde "SELVMÅL i RIBE"

Mvh
Finn
Til top
Christian Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stikling

Tilmeldt:: 18 Sep 2004
Geografisk: Lillebælt
Status: Offline
Beskeder: 179
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stikling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2010 kl. 21:31
Nogen bud på hvordan fiskeriet ændre sig hvis spærringer fjernes ?
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jun 2010 kl. 09:00
Flemming der er vi 100% enige(y)
Faktisk meget rystende at læse, at Hans Ole fra S/N skriver at en af grundende er mandskabsmangel???
Halli hallo, i andre å-systemer er der ingen problemer og som du rigtig nok skriver, står firmaer i kø for at få noget at lave.
Og pengene er der....
Men når enkelte lystfiskere klager deres nød til S/N sker der nada, men hvor er SU, i denne sammenhæng?
Der skal lægges maximalt pres på S/N eller trækker de det bare endnu længere, som de har gjort siden 2008:-(:-(
Kom ud af busken SU. og tag nu at gør som jeres navn lægger op til, nemlig sammenarbejde;-)
Det vil rette noget op på deres dårlige image.

Mvh
Henrik Christensen
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jun 2010 kl. 17:35
Henrik Christensen skrev:
1)....Men når enkelte lystfiskere klager deres nød til S/N sker der nada, men hvor er SU, i denne sammenhæng?

2)..Kom ud af busken SU. og tag nu at gør som jeres navn lægger op til, nemlig sammenarbejde;-)


1) Samme sted som når der skal fordeles laksekvoter: Al fokus på at sikre at dette princip udleves: ´´I mangel på egen succes er andres fiasko ikke at kimse af´´

2) ...Samarbejde? Nååå ja ligesom de gør for at sikre medlemmernes interesser når laksekvoterne skal fordeles.

Lidt billedsprog: Hele cykelfeltet er styrtet og ligger i en stor bunke. Nogle ømmer sig, nogle har travlt med at give andre skylden for styrtet ....og et par stykker nederst i bunken diskuterer næste års rute...

Ka´ i ha´ en god week-end
FD
Til top
Lau Jepsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lau Jepsen

Tilmeldt:: 17 Apr 2010
Geografisk: Ribe
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lau Jepsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jun 2010 kl. 09:45
Den holder desværre ikke, laks og havørred går fint igennem både v. stampemølleåen og i skibbroen, (hvad med hjortvad å der er ingen spærring der, skovles der laks op der ??).
Jeg er vokset op over for stampmølle spærringen og. Jeg har tit set laks går lige igennem. du kender simpelthen ikke forholdene.
Overraskende at man kan fange mange havørreder på A-stykket (er de bedre til at forcerer spærringerne end laks,,,, næppe).
Laks er nemmere at fange når de kommer lige fra havet (hugrefleks).
Problemet her er at fra midt i maj->sep. hvis genudsætter laks vil mange dø, den kan ikke holde til figten når de er blanke/vandtemp. bliver høj. Senere kan der så med denne kvote på de øvre stykker i sep/okt. blive fanget farvede laks (der ikke er ret meget værd,,, kakkelovnsrør), der i den tilstand kan overleve en udsætning, dette er ikke sund for bestanden, det er simpel idioti.
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jun 2010 kl. 10:20
Lau Jepsen skrev: Den holder desværre ikke, laks og havørred går fint igennem både v. stampemølleåen og i skibbroen, (hvad med hjortvad å der er ingen spærring der, skovles der laks op der ??).
Jeg er vokset op over for stampmølle spærringen og. Jeg har tit set laks går lige igennem. du kender simpelthen ikke forholdene.
Overraskende at man kan fange mange havørreder på A-stykket (er de bedre til at forcerer spærringerne end laks,,,, næppe).
Laks er nemmere at fange når de kommer lige fra havet (hugrefleks).
Problemet her er at fra midt i maj->sep. hvis genudsætter laks vil mange dø, den kan ikke holde til figten når de er blanke/vandtemp. bliver høj. Senere kan der så med denne kvote på de øvre stykker i sep/okt. blive fanget farvede laks (der ikke er ret meget værd,,, kakkelovnsrør), der i den tilstand kan overleve en udsætning, dette er ikke sund for bestanden, det er simpel idioti.
...


Så må vi hellere lade spærringen være, da næsten lyder til at være godt for laks og havørreder at den er der...:-(
Nu skal vi vist huske på, at det er for snæblen den skal fjernes, men de kan måske også fint svømme i gennem;-)

Spøg til side, jeg glæder mig til at turbinen er væk en gang i 2030...

Mvh
Henrik Christensen
Til top
Flemming Holm Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
sydfisker

Tilmeldt:: 25 Feb 2010
Geografisk: Samler og lystfisker
Status: Offline
Beskeder: 56
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sydfisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jun 2010 kl. 10:55
Hej Henrik m.flere-netop kommet hjem fra laksefiskeri ved Kastrup Enge(ovenfor Gelsbro dambrug)-desværre ingen laks, men jeg så da en gedde.Jeg glæder mig også til 2030-er det om foråret det står klar?
Men nu har jeg det-næste år får Vesteråen hele kvoten og så må alle under SU fiske i Vesteråen fra 1.april og indtil kvoten er opbrugt-det er da den mest reelle fordeling, når det nu er der laksen bliver stående -nej den var da dum.
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jun 2010 kl. 11:38
Flemming Holm skrev: Hej Henrik m.flere-netop kommet hjem fra laksefiskeri ved Kastrup Enge(ovenfor Gelsbro dambrug)-desværre ingen laks, men jeg så da en gedde.Jeg glæder mig også til 2030-er det om foråret det står klar?
Men nu har jeg det-næste år får Vesteråen hele kvoten og så må alle under SU fiske i Vesteråen fra 1.april og indtil kvoten er opbrugt-det er da den mest reelle fordeling, når det nu er der laksen bliver stående -nej den var da dum.


Du bliver ved Flemming ...men det gør jeg så også;-)

Sort og hvidt, enten eller ...der eksisterer åbenbart ikke nogen vilje i din verden til at slå øjnene op for et fair kompromis! Hvad med den model som Henrik L. foreslog? Hvad er der galt med den? Du får laks at fiske på hele sæsonen, og kvoten kan reelt opbruges: Kom med et fornuftigt argument der ikke blot bunder i gammel nid, splid og ondt et vist sted, kom nu med et sagligt argument hvis du kan;-)

Prøv nu at forholde dig til det faktum at det er i henholdsvis Konsortiets og RSF´s vand at laksen kan fanges.
Jeg spørger igen: Hvad skal i med broderparten af kvoten oppe på de øvre stykker når i kun kan fange en brøkdel af den?
I må jo nyde at kunne stikke en kæp i hjulet for andre. Jantelov, ondt i røven. Af mangel på egen succes er andres fiasko ikke at kimse af ...især ikke når man selv har sørget for det.
Nej, den var dum, det kan jo da ikke passe, det er da kun børn der opfører sig sådan ;-)

FD
Til top
Gert Mikkelsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ribevesteraa

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Geografisk: Ribe
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ribevesteraa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jun 2010 kl. 14:06
Flemming Holm skrev: Hej Henrik m.flere-netop kommet hjem fra laksefiskeri ved Kastrup Enge(ovenfor Gelsbro dambrug)-desværre ingen laks, men jeg så da en gedde.Jeg glæder mig også til 2030-er det om foråret det står klar?
Men nu har jeg det-næste år får Vesteråen hele kvoten og så må alle under SU fiske i Vesteråen fra 1.april og indtil kvoten er opbrugt-det er da den mest reelle fordeling, når det nu er der laksen bliver stående -nej den var da dum.



Hej Flemming
Jeg ved du skriver som menig medlem af Sønderjyske, men som kassere for foreningen, så ved du godt at SU/Sønderjyske nu 3 gange har takket nej til at leje Vesteråen, så det er nok det eneste dumme, i din betragtning ovenfor. ;-)
Til top
Preben Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
prn

Tilmeldt:: 20 Jun 2010
Geografisk: Aabenraa
Status: Offline
Beskeder: 0
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér prn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jun 2010 kl. 20:59
Hej alle

Til oplysning:

Laksekvoten til Ribe Å System blev fordelt på mødet i Samarbejdsudvalg for Ribe Å Systemet d. 14 April 2010.
Her var de deltagere som havde ønske om at få del i kvoten fremmødt, DTU -Aqua Silkeborg var repræsenteret.

Der var forskellige fordelingsnøgler i spil, men beslutningen blev at fordelingen vil ske efter km å bred i 2010.
Dette sikre at alle medlemmer af foreningerne, konsortier og lodsejere har mulighed for at fange laks uanset beliggenhed langs åsystemet.

Det er en kendt måde at fordele kvoten på fra andre å systemer med laksekvote.
På samme møde blev der udarbejdet et regulativ hvor der max. må hejmtages 1 laks pr. person fra å systemet pr. år.

Det er aftalt at i december 2010 evalueres fordelingsnøglen og kvoten for 2011 fordeles.


Preben Nielsen
Formand SU
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jun 2010 kl. 22:19
Hej Preben,

Som jeg læser det så mener du, samt åbenbart et flertal i SU at den nuværende fordelingsnøgle er både rimelig og fornuftig, så meget har jeg forstået;-)

Et realistisk bud (baseret på tidligere års erfaringer, samt status pt.) vil være at ca. halvdelen af kvoten på de 90 laks vil blive opbrugt, det kan vi vel ikke blive uenige om.
Mit spørgsmål er så: Hvis dette viser sig at holde stik, mener DU så stadig at den nuværende model vil være den bedste og mest hensigtsmæssige?
Hvis der er andre i SU der tør ytre sig her, hvad mener i så?

Det er muligt at man bruger denne fordelingsnøgle i andre å-systemer, men jeg kan nu love jer for at der også er andre hvor man ikke gør ...jeg kunne snildt nævne eksempler her fra Syd-Vestjylland hvor en sådan fordeling nok ville give kaos og sure miner af hidtil u-sete dimensioner ;-)

Hvis det bare er spørgsmålet om at give alle MULIGHED for at fange laks, så er der altså andre modeller (som nævnt her i tråden) der giver nøjagtigt det samme, men uden at skulle vinke farvel til halvdelen af åens kvote ...I øvrigt Preben, jeg har ikke kendskab til andre lakseførende åer med kvote hvor man har lavet en fordeling som sikrer at hele kvoten med sikkerhed IKKE kan nås! Har du? ...et eller andet sted synes jeg dette er stof til eftertanke ;-)

Mvh
Finn Dahlin

PS. Vi behøver vel ikke komme med eksempler på steder hvor man har benyttet 100% kilometerfordeling uden skelen til åens beskaffenhed, og hvor dette har givet STORE problemer....
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jun 2010 kl. 15:23
Så kom Formanden fra SU endelig på banen. Og som han korrekt påpeger skal kvotefordelingen evalueres til december - det har jo på intet tidspunkt været en hemmelighed, og så burde den vel være lukket der???? Det synes jeg nu ikke den er, for det vi lystfiskere ønsker er at vores interesser bliver varetaget og det gør man ikke ved at lade 30-40% af den tildelte kvote svømme videre uden mulighed for at de bliver fanget. Det jeg godt kunne tænke mig fra Preben Nielsen - på skrift vel at mærke - det er en sikkerhed for en fordelingsnøgle der sørger for at den tildelte kvote bliver fanget. Hvis jeres evaluering og I som udvalg skal tages bare en smule seriøst, så burde det være en smal sag at give en garanti herpå - kan I ikke give denne garanti, så burde i opløse SU og lade andre varetage jeres opgaver.
En reminder til SU fra lystfiskerne: Det kan godt være at I har gjort et stort frivilligt arbjde - men husk nu hvem der reelt betaler for at arbejdet med laksen kan udføres. Det gør vi lystfiskere i fællesskab - så varetag alle lystfiskeres interesser og ikke jeres personlige interesser.
Til top
Claus Klitsgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Klitsgaard Avatar

Tilmeldt:: 24 Jan 2008
Geografisk: Sydjylland
Status: Offline
Beskeder: 90
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klitsgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jun 2010 kl. 15:53
Hej Claus ! 1. Er det ikke lidt naivt, ja nærmest utopisk, at forlange at en mand (på skrift endda ), skal kunne garantere at den tildelte kvote opfanges ? 2. Hvorfor skal den tildelte kvote opfanges ? Personligt hælder jeg også til at kvoten kan opfanges i hele å-systemet, fordelt på perioder . M.v.h. Claus ( der er medfisker på et stykke vand omkring Varming, hvor vi har fået tildelt 1, ja 1, laks og selvfølgelig ;-) gerne vil have muligheden for at fange flere.) Ellers en fin og relevant debat
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jun 2010 kl. 16:52
Næsten enig Claus;-)
Jeg syntes bare at det er meget uheldig, at ildsjæle fra Sønderjysk Sportsfiskerforening laver alt det nødvendige vandløbsrestaurering. Jeg var med til et møde i Gram klubhus hvor vi skulle korordinere vandplejearbejde, så vi kunne få den best mulige succes. Jeg og min fiskemakker kørte fra Sønderborg i håb om at møde 30-40 ildsjæle mere fra de forskellige foreninger under SU.
Der var 3 mand fra Sønderjysk foruden os...:-(:-(:-(
Hvor fanden var alle de andre???????
Kan godt forstå Sønderjysk sp. at de føler dem udnyttet i den grad. De sår og i høster(Konsortie+RSF)
Av, ja den gjorde ondt...!
Når det så er sagt, er jeg stadigvæk ikke meget for kvoter.

Og til Gert: Udleje vandet til Sønderjysk???
Jo tak, det så vi vist hvordan det gik med RSF:-(
Det er alt for dyrt for de forskellige foreninger.
Du slår simpelthen bunden ud af kassen på dem.:-(

Mvh
Henrik Christensen
Til top
Flemming Holm Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
sydfisker

Tilmeldt:: 25 Feb 2010
Geografisk: Samler og lystfisker
Status: Offline
Beskeder: 56
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sydfisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jun 2010 kl. 17:12
Denne debat vil ingen ende få, så længe( nogle enkelte fra?) konsortiet i Vesteråen absolut vil have alle 90 laks opfisket der.Derfor SU- HOLD FAST i fordelingsnøglen så de flere tusind lystfiskere ovenfor Ribe også får en chance for fisk-om det så bliver den sidste dag inden fredningen.
En anden ting er- hvad vil der ske hvis en eller anden hjemtager en laks, hvor fordelingen er opbrugt-træk fisken fra næste års kvote må da være i orden?
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jun 2010 kl. 22:49
Hej Claus
selvfølgelig er det nok utopi at forvente at Preben Nielsen vil levere sådan et løfte på skrift, men det burde heller ikke være nødvendigt at spørge om. Bestanden kan klare en regulering på 90 laks, men DTU må da lige som mange andre undre sig over at SU ikke ønsker at bruge hvad vi har fået tildelt. Der må da også være stor interesse fra både dig og også Nørre å ved Frede Bojsen, som begge har fået tildelt 1 laks, til en ændring i fordelingsnøglen. som jeg ser det er jeres ene laks på lånt tid, da fordelingsnøglen tildeler 1 laks pr. 2,7km bred og Nørre å(Frede Bojsen) og Big Five(som jeg går ud fra du er en del af) kun kan levere 2.5km å-bred. I må da om nogen være interesseret i en fordeling der kunne sikre jer muligheden for at fange laks fremover?

Med hensyn til frivillige ildsjæle, som Henrik efterlyser - så er mit forslag at der på SU´s hjemmeside laves en fane der viser, hvor og hvornår sådanne projekter løber af stablen - som denne tråd tydeligt viser er der mange der har interesse for laks og havørred og jeg vil personligt gerne stille arbejdskraft tilrådighed.

Og til Flemming - din holdning viser jo tydeligt det som jeg har beskrevet i debatindlægget i fiskeavisen - er du i tvivl om hvad jeg mener så læs afsnittet med børnehavebørnene, fastelavstønden og den manglende pædagog. Trist at nogle kan være så stive - vi har da i det mindste prøvet at foreslå en fordeling der netop tilgodeser ALLE stykker vand i systemet, men du ser hellere at fiskene bliver i vandet end de fanges af RSF eller konsortiemedlemmer. Kig dog på forslaget og vis hvor den fratager Sønderjyskes medlemmer muligheden for at fange en laks!
Mvh Claus
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jun 2010 kl. 22:50
Hej Claus
selvfølgelig er det nok utopi at forvente at Preben Nielsen vil levere sådan et løfte på skrift, men det burde heller ikke være nødvendigt at spørge om. Bestanden kan klare en regulering på 90 laks, men DTU må da lige som mange andre undre sig over at SU ikke ønsker at bruge hvad vi har fået tildelt. Der må da også være stor interesse fra både dig og også Nørre å ved Frede Bojsen, som begge har fået tildelt 1 laks, til en ændring i fordelingsnøglen. som jeg ser det er jeres ene laks på lånt tid, da fordelingsnøglen tildeler 1 laks pr. 2,7km bred og Nørre å(Frede Bojsen) og Big Five(som jeg går ud fra du er en del af) kun kan levere 2.5km å-bred. I må da om nogen være interesseret i en fordeling der kunne sikre jer muligheden for at fange laks fremover?

Med hensyn til frivillige ildsjæle, som Henrik efterlyser - så er mit forslag at der på SU´s hjemmeside laves en fane der viser, hvor og hvornår sådanne projekter løber af stablen - som denne tråd tydeligt viser er der mange der har interesse for laks og havørred og jeg vil personligt gerne stille arbejdskraft tilrådighed.

Og til Flemming - din holdning viser jo tydeligt det som jeg har beskrevet i debatindlægget i fiskeavisen - er du i tvivl om hvad jeg mener så læs afsnittet med børnehavebørnene, fastelavstønden og den manglende pædagog. Trist at nogle kan være så stive - vi har da i det mindste prøvet at foreslå en fordeling der netop tilgodeser ALLE stykker vand i systemet, men du ser hellere at fiskene bliver i vandet end de fanges af RSF eller konsortiemedlemmer. Kig dog på forslaget og vis hvor den fratager Sønderjyskes medlemmer muligheden for at fange en laks!
Mvh Claus
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jun 2010 kl. 22:51
Hej Claus
selvfølgelig er det nok utopi at forvente at Preben Nielsen vil levere sådan et løfte på skrift, men det burde heller ikke være nødvendigt at spørge om. Bestanden kan klare en regulering på 90 laks, men DTU må da lige som mange andre undre sig over at SU ikke ønsker at bruge hvad vi har fået tildelt. Der må da også være stor interesse fra både dig og også Nørre å ved Frede Bojsen, som begge har fået tildelt 1 laks, til en ændring i fordelingsnøglen. som jeg ser det er jeres ene laks på lånt tid, da fordelingsnøglen tildeler 1 laks pr. 2,7km bred og Nørre å(Frede Bojsen) og Big Five(som jeg går ud fra du er en del af) kun kan levere 2.5km å-bred. I må da om nogen være interesseret i en fordeling der kunne sikre jer muligheden for at fange laks fremover?

Med hensyn til frivillige ildsjæle, som Henrik efterlyser - så er mit forslag at der på SU´s hjemmeside laves en fane der viser, hvor og hvornår sådanne projekter løber af stablen - som denne tråd tydeligt viser er der mange der har interesse for laks og havørred og jeg vil personligt gerne stille arbejdskraft tilrådighed.

Og til Flemming - din holdning viser jo tydeligt det som jeg har beskrevet i debatindlægget i fiskeavisen - er du i tvivl om hvad jeg mener så læs afsnittet med børnehavebørnene, fastelavstønden og den manglende pædagog. Trist at nogle kan være så stive - vi har da i det mindste prøvet at foreslå en fordeling der netop tilgodeser ALLE stykker vand i systemet, men du ser hellere at fiskene bliver i vandet end de fanges af RSF eller konsortiemedlemmer. Kig dog på forslaget og vis hvor den fratager Sønderjyskes medlemmer muligheden for at fange en laks!
Mvh Claus
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jun 2010 kl. 22:52
Beklager at sidste indlæg kom ind 3 gange - ved ikke lige hvad der skete.
Mvh Claus
Til top
Gert Mikkelsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ribevesteraa

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Geografisk: Ribe
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ribevesteraa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jun 2010 kl. 07:59
Henrik Christensen skrev: Næsten enig Claus;-)
Jeg syntes bare at det er meget uheldig, at ildsjæle fra Sønderjysk Sportsfiskerforening laver alt det nødvendige vandløbsrestaurering. Jeg var med til et møde i Gram klubhus hvor vi skulle korordinere vandplejearbejde, så vi kunne få den best mulige succes. Jeg og min fiskemakker kørte fra Sønderborg i håb om at møde 30-40 ildsjæle mere fra de forskellige foreninger under SU.
Der var 3 mand fra Sønderjysk foruden os...:-(:-(:-(
Hvor fanden var alle de andre???????
Kan godt forstå Sønderjysk sp. at de føler dem udnyttet i den grad. De sår og i høster(Konsortie+RSF)
Av, ja den gjorde ondt...!
Når det så er sagt, er jeg stadigvæk ikke meget for kvoter.

Og til Gert: Udleje vandet til Sønderjysk???
Jo tak, det så vi vist hvordan det gik med RSF:-(
Det er alt for dyrt for de forskellige foreninger.
Du slår simpelthen bunden ud af kassen på dem.:-(Mvh
Henrik Christensen




Med hensyn til vandplejearbejde der har jeg haft et fint samarbejde med Tom Donbæk, og er mødt op når jeg er blevet spurgt, og jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at samarbejde er vejen frem.

Med hensyn til udleje til Sønderjyske så fik jeg en hendvendelse fra et bestyrelsesmedlem fra foreningen, der blev holdt nogle møder, konklusionen fra foreningen blev at det var for tidligt for foreningen, da der ikke var helt styr på økonomien efter sammenlægningen.
Slår bunden ud af kassen, jeg kan hører at du ikke kender tilbudet til Sønderjyske.
Nu var det Flemming der bragte det op med at fiske efter laks i Vesteråen, men udleje eller ej, det hører ikke hjemme i denne tråd.

Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jun 2010 kl. 09:19
Flemming Holm skrev: Denne debat vil ingen ende få, så længe( nogle enkelte fra?) konsortiet i Vesteråen absolut vil have alle 90 laks opfisket der.Derfor SU- HOLD FAST i fordelingsnøglen så de flere tusind lystfiskere ovenfor Ribe også får en chance for fisk-om det så bliver den sidste dag inden fredningen.
En anden ting er- hvad vil der ske hvis en eller anden hjemtager en laks, hvor fordelingen er opbrugt-træk fisken fra næste års kvote må da være i orden?


Vil du gerne have stoppet debatten Flemming? Så kunne du jo passende begynde at forholde dig sagligt og sandfærdigt til vores postulater, problembeskrivelser og ideer, og måske prøve at tænke lidt ud over egen næsetip ;-)
Du er lidt naiv hvis du tror at denne debat forstummer bare fordi SU og folk som dig, mellem linierne, siger ´´i må bare finde jer i det -æv-bæv´´. Som sagt før, du har kun set toppen af isbjerget mht. til den modtand der kommer mod denne hovedrystende og forfejlede kvotefordeling.
Din påstand om at Vesteråen skulle ønske alle de 90 laks er for din egen regning: Et søgt og lidt infantilt argument, især set i lyset af den åbenlyse egoisme der præger din argumentation om at nuværende system skal beholdes, så du kan gå og nidkært vogte over kvoten og derved sikre dig at andre ikke får glæde af den ...når nu du, og de andre på de øvre stykker ikke selv kan bruge den ;-)

Til Henrik C.
Ja, nu fik vi jo endelig lidt ud mellem sidebene: Gammelt nag ruster åbenbart ikke ;-)
Jeg gad nok vide om man også synes Vesteråen ville være for dyr hvis det var en flok lodsejere der havde fiskeretten, og derved, som individer, kun stod til at tjene lidt håndører ...Jantelov? Naaaarj, det kan da ikke passe vel;-)

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvad prisen har været, men jeg kan love dig for at den pris vi betaler i Konsortiet er ydert fair og rimelig. Den står i fuldt mål til kvaliteten af fiskevandet, også når man sammenligner priserne fra andre foreninger med vand af samme kvalitet.

Du udstiller faktisk dig selv lidt ved at slå et slag for ingen kvote og ´´først til mølle´´, samtidigt med at du i dit sidste indlæg forsvarer den nuværende fordeling: ´´de sår, de andre høster - NEJ, der er jo ligesom sørget for at vi IKKE kan høste, ikke sandt?

Mvh
Finn
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jun 2010 kl. 09:55
Til Henrik C.
Ja, nu fik vi jo endelig lidt ud mellem sidebene: Gammelt nag ruster åbenbart ikke
Jeg gad nok vide om man også synes Vesteråen ville være for dyr hvis det var en flok lodsejere der havde fiskeretten, og derved, som individer, kun stod til at tjene lidt håndører ...Jantelov? Naaaarj, det kan da ikke passe vel

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvad prisen har været, men jeg kan love dig for at den pris vi betaler i Konsortiet er ydert fair og rimelig. Den står i fuldt mål til kvaliteten af fiskevandet, også når man sammenligner priserne fra andre foreninger med vand af samme kvalitet.

Det skulle Gert vist nok kunne svare på;-)
Hvis ikke, så kan jeg sige at prisen var over 400.000kr pr. år:-(:-(
Gad godt se den forening som har råd til det, RSF havde ihvertfald ikke, selv om den havde en sund økonomi inden da.
Kan godt forstå at Sønderjysk sp. har trukket følehårene til sig, meget fornuftig.

Men som Gert rigtig nok skriver, det hører ikke hjemme i denne tråd....

Mvh
Henrik Christensen
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jun 2010 kl. 10:07
Dyrt eller ej Henrik, det hører nok ikke hjemme her (og enige det er vi ikke).
Men et eller andet sted er det måske relevant nok, når en af de usagte grunde til problematikken åbenbart ligger her.

...der danses lidt om den varme grød nu;-)

FD
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jun 2010 kl. 11:40
Hej

Lige et opklarende spørgsmål til dem der følger med i debatten:

Hvordan er fordelingen af kvoten egentlig sket? Er det ved et diktat fra ledelsen i SU eller ved en afstemning, hvor nogen er blevet stemt ned eller har man forhandlet sig frem til en løsning der er vedtaget i enstemmighed?


Mvh Henrik

Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jun 2010 kl. 12:00
Som jeg har fået det udlagt Henrik, så har det ikke været ved enstemmighed, men blot en flertalsbeslutning. Dette lyder også mest sandsynligt, da det kun er et mindretal der står til at tabe ved nuværende fordeling. :-(

Selv om jeg er stor tilhænger af demokrati, så kunne man måske nok spørge som i Niels Hausgårds sang: ´´Om de flest er de bedst ...eller bare de flest´´

;-)FD
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jun 2010 kl. 12:01
Hej Henrik
Som Gert tidligere har skrevet så blev alle andre forslag afvist uden diskussion - formandens forslag blev godkendt af et uenigt SU.

Modstanden mod konsortiet er jo tydeligt og ligegyldigt hvor fair forslagende herfra end måtte være og fair er de helt bestemt - så vil de aldrig blive accepteret.

SU er en indspist flok magtliderlige mennesker som kun ønsker at fordele til egen vinding..... mit billede af SU.

Så vil du nok sige at Konsortiet er en del af SU og det er også korrekt, men skulle konsortiet have stillet sig på bagben over fordelingen, så var kvoten blevet inddraget pga. et uenigt SU. Og så havde konsortiet stået som den slemme dreng i klassen der ødelagde det for de andre.....
Til top
 Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres