Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvor meget line på hjulet

 Besvar Besvar
Forfatter
Jesper Granstrøm Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
JesperJG

Tilmeldt:: 18 Jun 2010
Geografisk: Langeskov
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JesperJG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hvor meget line på hjulet
    Sendt: 18 Jun 2010 kl. 14:31
Hej,

Jeg er ny indenfor såvel fiskeri som på denne side, så derfor lige et nybegynderspørgsmål :-)

Jeg har købt 2 fiskestænger i Bilka (ABU Stealth) med hhv. et ABU ST2000 hjul og et ABU ST3000 hjul.

Mit spørgsmål er nu - hvor meget line skal der som minimum på spolerne (ved godt det afhænger af linens tykkelse)? Når man ser på spolerne er der for ST2000 angivet en kapacitet på 200 m ved 0,2 mm og på ST3000 er kapaciteten angivet til 245 m ved 0,2 mm. Den line jeg har købt er en 0,17 mm Fireline på 110 m pr. spole - og nu er jeg så i tvivl om det er for lidt i forhold til de hjul jeg har???

Håber der er nogen der kan hjælpe - jeg kunne selvfølgelig bare køre linen på hjulene, men det er jo spild af penge hvis jeg i stedet skulle have købt spoler med 200 eller 300 m i stedet for.....
Til top
Jonas Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskejonas Avatar

Tilmeldt:: 28 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 233
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskejonas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2010 kl. 14:43
Hej Jesper

Kanon du skal igang med fiskeriet(y).

Det du skal gøre er at købe noget billig nylonline i ca 0.35mm og det skal du ligge inderst på dine hjul. Et forsigtigt bud er at du skal ligge ca 70m af det inderst på dit ST2000 og 90-100m af det inderst på dit ST3000. Herefter binder du nylon og fireline sammen med denne knude:

- se linket HER#Dobbelt%20Uniknude2.

....og spoler din fireline på. Det er vigtigt at hjulene bliver fyldt godt op med line. Der skal helst ikke være mere end ca. 1-2 mm fra linekanten til spolekanten, da det ellers vil gå meget udover din kaste længde.

Gør det helst på en fodbold bane eller et andet åbent område så er det nemt at justere på mængden af nylonline hvis det ikke bliver fyldt perfekt op i 1. forsøg.


Med Venlig Hilsen


Til top
Jonas Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskejonas Avatar

Tilmeldt:: 28 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 233
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskejonas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2010 kl. 14:46
Mit link virker ikke ordentlig,t desværre.

Knuden du skal bruger er en dobbelt uni knude
Den er blandt andet vist her:

- se linket HER
Til top
Jacob Schougaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jacob S Avatar

Tilmeldt:: 18 Nov 2004
Status: Offline
Beskeder: 64
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jacob S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2010 kl. 14:47
Hejsa

Byt spolerne med 0,17 og smut forbi din grejhandler. Han har en spolemaskine og store spoler med line som du kan købe i meterpriser. Så slipper du for at skulle stå med for lidt eller for meget line bagefter.

Han kan også fortælle dig hvilken line der er bedst til dit behov.

Normalt fylder man nylonline inderst og fletline yderst. Nylon fås til ca 0,50-1 kr/m og flet til mellem 1-2 kr/m. Men du kan være heldig at finde noget på tilbud der måske er billigere.

Regn med at få ca 120m fletline pr spole som minimum!

Mvh Jacob
Til top
Jesper Granstrøm Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
JesperJG

Tilmeldt:: 18 Jun 2010
Geografisk: Langeskov
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JesperJG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2010 kl. 14:50
Tak for svarene - jeg har faktisk to ruller nylonline i 0,25 med 100m, som jeg så kan prøve at lægge i bunden og herefter binde sammen med fireline.

Ud fra buddet på hhv. 70 og 90-100 for en 0,35 prøver jeg bare med de fulde 100 m på begge hjul :-)
Til top
Jacob Schougaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jacob S Avatar

Tilmeldt:: 18 Nov 2004
Status: Offline
Beskeder: 64
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jacob S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2010 kl. 14:58
Hvis du har to ens spoler til hvert hjul, så start med fireline og fyld nylon udenpå. Derefter sætter du den tomme spole på og fylder linen på så nylonlinen ligger inderst:-)
Til top
Jonas Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskejonas Avatar

Tilmeldt:: 28 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 233
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskejonas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2010 kl. 15:03
Snedigt(y)

Det er vist desværre ikke tilfældet i den her sag men det skal jeg helt sikkert husk når jeg selv skal fylde line på spinnehjulet næste gang.

Mvh
Til top
Jesper Granstrøm Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
JesperJG

Tilmeldt:: 18 Jun 2010
Geografisk: Langeskov
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JesperJG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2010 kl. 15:41
Smart - jeg startede med at høre de 100 m nylon på det største af hjulene og fyldte herefter op med fireline - alle 110 m kunne så ikke være der, så det var en manuel tilbageførsel på plastspolen igen......

Nu vil jeg så prøve i omvendt rækkefølge i stedet for :-)
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2010 kl. 15:41
Hej Jesper.

Nye hjul uanset hvor dyre /gode de er kræver lidt forberedelse af linens oplæg, kig forbi det link her, så kan du se, hvordan et rigtig godt lineoplæg kan opnås:

- se linket HER

Mvh
P.K.
Til top
Jesper Granstrøm Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
JesperJG

Tilmeldt:: 18 Jun 2010
Geografisk: Langeskov
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JesperJG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2010 kl. 15:55
hmm - nu har jeg så lige kørt 110 m fireline på det store hjul, og her ser det altså ud til, at spolen nu er fyldt helt op..... Læser jeg angivelsen af kapacitet på spolen forkert når der stå: mm/m og så 0,20/245 - burde det så ikke være 245 meter line ved en tykkelse på 0,20?? Hvis det er, så er det jo underligt at 110 m fireline på 0,17 fylder hele spolen.....

Da jeg kørte det på hjulet holdt jeg linen mod selve fiskestangen så det blev rullet på med lidt modstand.

Det sjove er også, at de 110 m fireline i 0,17 ser ud til at fylde mere på hjulet end da jeg i første omgang havde kommet de 100 m nylon i 0,25 på - burde ellers have fyldt mindre??? Er der noget jeg har gjort forkert?
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2010 kl. 16:01
Hej Jesper

Du har ikke gjort noget forkert, men fabrikanterne er ikke saglige i deres oplysninger, og en 0,17mm fireline er ikke rund som en monofil, og fylder derfor en del mere og det er ikke til at sige hvor hårdt micrometer skruen er blevet strammet til. De 0,17mm er selvfølgelig målt på den tyndeste led, og en fireline er rimeligt blød i det.

Jeg ville dog nok køre den på spolen med mere modstand end bare at holde den mod stangen, hvis ikke firelinen er rullet ret stramt op på spolen kan den give nogle irriterende og kostbare fuglereder førtse gang du er ude og fiske/kaste med den.

Mvh
Lasse
Til top
Jesper Granstrøm Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
JesperJG

Tilmeldt:: 18 Jun 2010
Geografisk: Langeskov
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JesperJG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2010 kl. 16:02
Per Karlsen skrev: Hej Jesper.

Nye hjul uanset hvor dyre /gode de er kræver lidt forberedelse af linens oplæg, kig forbi det link her, så kan du se, hvordan et rigtig godt lineoplæg kan opnås:

- se linket HER

Mvh
P.K.


Hej Per,

Når jeg trykker på linket kommer jeg kun til en tom side - hvordan kan jeg finde artiklen på en alternativ måde?

MVH Jesper
Til top
Claus Klitsgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Klitsgaard Avatar

Tilmeldt:: 24 Jan 2008
Geografisk: Sydjylland
Status: Offline
Beskeder: 90
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klitsgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2010 kl. 16:05
Fyld first Fireline på spolen og fyld dernæst op med nylon. Ud på en fodboldbane el.lign , træk hele skidtet af (her er en makker guld værd) og så ned i den anden ende, binde fast og spole ind ! Det virker
Til top
Jesper Granstrøm Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
JesperJG

Tilmeldt:: 18 Jun 2010
Geografisk: Langeskov
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JesperJG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2010 kl. 16:05
Lasse Karlsson skrev: Hej Jesper

Du har ikke gjort noget forkert, men fabrikanterne er ikke saglige i deres oplysninger, og en 0,17mm fireline er ikke rund som en monofil, og fylder derfor en del mere og det er ikke til at sige hvor hårdt micrometer skruen er blevet strammet til. De 0,17mm er selvfølgelig målt på den tyndeste led, og en fireline er rimeligt blød i det.

Jeg ville dog nok køre den på spolen med mere modstand end bare at holde den mod stangen, hvis ikke firelinen er rullet ret stramt op på spolen kan den give nogle irriterende og kostbare fuglereder førtse gang du er ude og fiske/kaste med den.

Mvh
Lasse


Hej Lasse,

Tak for svaret - det vil jeg prøve (man bliver helt træt i armen af først at rulle line på og så bagefter rulle det tilbage igen :-))

MVH Jesper
Til top
Jacob Schougaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jacob S Avatar

Tilmeldt:: 18 Nov 2004
Status: Offline
Beskeder: 64
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jacob S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2010 kl. 23:02
Det kan være en god ide at bruge et par meter nylon inderst under alle omstændigheder.

Fireline er næsten helt stumt, eller uelastisk og hvis du udelukkende har fireline på hjulet kan du være så uheldig at linen kører rundt på spolen.


Mvh Jacob
Til top
Lars Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Larstthomsen Avatar

Tilmeldt:: 04 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 216
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Larstthomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2010 kl. 23:10
Lige et ekstra input, jeg bruger en våd klud som jeg strammer om linen når jeg spoler op. Det hjælper en del. Håber du kan bruge rådet.
Mvh Thomsen
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2010 kl. 23:45
Hej Jesper.

Du kan komme til artiklen sådan her:

Læsestof

Artikler

Fastspolehjul

Tuning af lineoplæg

Det skulle virke:-)

Mvh
P.K.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres