Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Carlo Rasmussen woblere

 Besvar Besvar
Forfatter
Casper Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Svend Erik Vardrup

Tilmeldt:: 20 Apr 2010
Geografisk: Nærum
Status: Offline
Beskeder: 242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Svend Erik Vardrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Carlo Rasmussen woblere
    Sendt: 05 Jul 2010 kl. 20:16
Spændende med de store gedder- og Carlo Rasmussen woblerne, som er nævnt i en anden tråd på siden. Stødte selv på woblerne for første gang da jeg arbejdede i Jagt & Fiskerimagasinet i Studiestræde 48, lige et godt langt kast fra Rådhuspladsen.
Da jeg stoppede derinde (udlært der i `70 ), fik jeg flere gamle fiskeredskaber af grundlæggerens søn, Axel Svendsen. Axel vidste, at jeg var gal med gedder, så jeg fik bla. tre at de klassiske storfangere; de to Carlo Rasmussen woblere og så en Dybsø wobler.
De to første var dybgrønne over ryggen med en dybgul bug. Den lange tynde var synkende, den tykkere flydende. Den synkende gik ´´elendigt´´ (ok, det har gedderne så ikke været helt enige i), mens den flydende gik smukt vrikkende. Dybsø wobleren, der var specielt fremstillet til brakvandsgedder lignede et stort tykt skohorn med sølvmønster (sild). Alle woblere var ca. 30 cm. lange (gider ikke se efter lige nu.....ok?)
Det helt speciellle ved Carlos woblere var rækken af snit skåret ned i ryggen i hele woblerens længde. Om disse hak
var en særlig Carlo Rasmussen hemmelighed er diskuteret ivrigt siden.
Mine to originale Carlo`er gik senere til min ven, geddefiskeren Allan Riboe. Jeg drømte nemlig om at få afsløret Carlo Rasmussen woblerens helt specielle storfanger egenskaber og turde ikke bruge originalerne til at fiske med, så jeg fik overtalt Allan til at overtale en snedker til at fremstille en lille serie tro kopier - og nye spændende farver så dagens lys!
Og vist kan de fange gedder de gamle woblere - også store gedder...men idag er de fleste geddefiskere nu af den opfattelse, at Carlos storfangster på bla. Farum Sø, skyldtes hans pelagiske fiskeri over dybt vand, en metode ingen andre ´´fornuftige´´ geddefiskere kunne finde på dengang. Men idag er det som bekendt anderledes på f.eks. både Esrum- og Furesøen.
Men om der alligevel var en ´´usynlig´´ hemmelighed indbygget i de gode gamle Carlo woblere, det får vi nok aldrig at vide...
Jeg fiskede iøvrigt tidligere meget med levende agn sammen med Jens Ploug - og fik mange gode gedder med denne metode, men skal ærligt indrømme, at der har været søer, hvor jeg har fået meget bedre resultater med en lille Mepp spinner str.3...
Men selvfølgelig er der noget om det med store agn gi`r store gedder. En god bekendt har igennem flere år testet teorien i dens yderste konsekvens og brugt woblere nær halvmeteren, men mangler endnu at få en gedde der slår Grarup Gedden, Westermanns gedde, eller den nuværende anerkendte Danmarks-rekord gedde.
Jo, laks er en stor udfordring, men det er store gedder så sandelig også!

Mvh.,
Svend Erik Vardrup


Svend Erik Vardrup
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2010 kl. 21:54
Jeg er opvokset ved Farum Sø, og jeg har som stor dreng tit mødt Carlo Rasmussen ude på søen, jeg har masser af gange snakket med ham, når vi lørdag aften satte en åleline.

Jeg har også været ejer af en af hans woblere, og vi snittede selv kopier af dem, og disse kopier fiskede lige så godt, men de holdt ikke ret godt, for vi havde ikke adgang til eksotiske træsorter.

Carlo Rasmussens trick var i al sin enkelthed, at han fiskede rigtig mange timer, han ankom altid lørdag efter arbejde, og roede ud på søen, hvor han sov i båden, og så startede han med at dørge ved 2-3 tiden om morgenen, og han forsatte hele dagen til lige før solnedgang, det vil sige, 16-18 timers uafbrudt fiskeri med 4 woblere efter båden.

Nu om stunder forventer folk jo, at de kan ro en eftermiddagstur på et par timer, og så lige snuppe nogle gedder.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Casper Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Svend Erik Vardrup

Tilmeldt:: 20 Apr 2010
Geografisk: Nærum
Status: Offline
Beskeder: 242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Svend Erik Vardrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2010 kl. 21:59
Meget spændende - tak skal du ha`!
Nej, så lange fiskedage er der vist kun meget få der holder til - dengang som nu :o)

Mvh.,
Svend Erik Vardrup
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2010 kl. 23:31
Dengang i 50'erne og 60'erne var der ikke så mange som havde en bil, og mange af lystfiskerne kom med tog eller på cykel inde fra byen, og når de først var nået ud til Farum Sø eller Furesøen, så blev der fisket intensivt lige til de skulle hjem igen, så Carlo Rasmussens flid var ikke så usædvanlig.

Dengang var lystfiskeri efter gedder regulært mad-fiskeri, fødevarerne var forholdsmæssigt meget dyrere end de er i dag, min far har fortalt mig, at i 50'erne gik over halvdelen af hans ugeløn til den mad, som familien skulle ha' at spise.

Jeg kan da også erindre, at alle de fisk som mig og mine brødre fangede, de blev tilberedt og spist af familien, og at det blev anset som et stort aktiv, når vi havde haft nogle gode fangster.

Og datidens begrænsede økonomiske ressourcer gjorde nok, at folk var meget mere målrettede og ihærdige, når husholdningen skulle suppleres med en gedde eller to...

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres