Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Manipulation?

 Besvar Besvar
Forfatter
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Manipulation?
    Sendt: 06 Jul 2010 kl. 09:13
Er der nogen der kan give en fornuftig begrundelse for hvorfor nogen laver faktuel manipulation i en artikel på sportsfiskerens hjemmeside? Unødvendigt når man har fanget så flot en fisk, ikke?:

I en artikel fra det Sønderjyske står en mand med en fisk som alle hernede ved er fanget i Ribe Vesterå. Fisken er så fragtet op på ´´A´´ stykket i Gelsåen hvor billedet er taget (lige neden for Gelsbro), samtidigt med at kasseren for Sønderjyske reklamerer for Gelsåsammenslutningens vand ovenfor Gelsbro spærringen ...som alle lokale ved er en kraftig stodklods, især ved lav vandstand som vi har nu.

Flot at der er taget fisk deroppe, det kræver dygtighed, men hvorfor denne manipulering med sandheden, eller vildledning om man vil? ...Det er sgu´ da for let at gennemskue, men en yderst unfair fordrejning af sandheden overfor de læsere der ikke er lokalkendte, men bare er interesserede.
Havde det ikke været bedre at sige sandheden, og sætte nogle billeder ind af de 3 fisk der antydes at være fanget ovenfor spærringen? ....man tænker sit, og det bliver derved, for jeg løber ikke med usandheder og ting der ikke kan bevises.

Omtalte artikel:
- se linket HER

Her er fisken igen, ved det rigtige fangststed ...15-20 km længere nede i å-systemet:
- se linket HER/

Mvh
Finn
Til top
Lars Bentsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gonzo Avatar

Tilmeldt:: 25 Feb 2003
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gonzo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jul 2010 kl. 10:16
Nu står der jo ingen steder at fisken skulle være fanget i Gelsåen - blot at der er taget flotte ørreder i Ribe Å-systemet, hvilket omtalte fisk bringes som eksempel på. Der gøres så også opmærksom på at der er taget ørreder langt oppe i systemet, og at der ikke er mange lystfiskere deroppe endnu.

Men selvfølgelig havade nyheden været mere klar, hvis der var bragt et billede af en ´´rigtig Gelså-fisk´´, men at tale om manipulering synes jeg er at skyde lidt over mål.

Lars
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jul 2010 kl. 10:30
Hej Lars,

Så kalder vi det vildledning. Og det vil jeg fastholde når man står et kendt sted som ved Automaten med en fisk fanget i Vesteråen.
....Måske skyldes det at Vesteråen ikke er medlem af DSF ;-)

Og du må da indrømme at det for det utrænede øje let kan virke som om de omtalte fisk er taget på Sønderjyskes vand ...men pga. af denne uldne og upræcise indpakning, som åbenbart kræver fortolkning, så er det da nærliggende at tro, at der tale om 3 fisk fra RSF´s ´´A´´ stykke og med sikkerhed en fra Vesteråen.
...Skal vi kalde det kreativ markedsføring, når vandstanden er lav, og fiskene hober sig op neden for Gelsbro ;-) ...ellers forstår jeg ikke hvorfor der er kø-fiskeri ved Automaten hver aften for tiden, og meget få ovenfor, eller bare 3 km længere nede af Gelsåen ...lystfiskrere er jo ikke dumme ;-)

Mvh Finn Dahlin

PS. Læsere er vel generelt interesseret i objektive og sandfærdige nyheder og facts, eller er der noget jeg har misforstået?
Til top
Lars Andersen. Køge Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
KøgeLars Avatar

Tilmeldt:: 02 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 448
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KøgeLars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jul 2010 kl. 11:38
Det er da lige til at misforstå.

Men hvad fanden, med alle de vildledende historier der findes i fiske verden er dette intet.

VH

LArs
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jul 2010 kl. 11:52
Lars Andersen. Køge skrev: Det er da lige til at misforstå.

Men hvad fanden, med alle de vildledende historier der findes i fiske verden er dette intet.

VH

LArs


(y) Se det rummer til gengæld en vis sandhed ;-)

FD
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jul 2010 kl. 12:26
Kreativ markedsføring - kaldes det i fagsproget, og det er jo mere almindeligt end ualmindeligt, og ganske effektivt !

For de der kan være i tvivl om formålet - er svaret jo ganske simpelt ´for at sælge flere billetter´ og det står da også i basisudgave af lærebogen for reklamefolk på side 1 !

Ingen hæver et øjebryn over annoncer eller indlæg med ´verdens bedste´ fiskehjul, fiskestang o.s.v. - så hvis vi skulle begynde at ´pinde´ lystfiskerbranchens postulater ud (eller lystfiskernes for den sags skyld) ja så kunne vi fylde 12 søndagsaviser med moralske opstød - og det er livet da lidt for kort til !

mvh
Heinz
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jul 2010 kl. 12:28
Finn Dahlin skrev: Hej Lars,

Så kalder vi det vildledning. Og det vil jeg fastholde når man står et kendt sted som ved Automaten med en fisk fanget i Vesteråen.
....Måske skyldes det at Vesteråen ikke er medlem af DSF ;-)

Og du må da indrømme at det for det utrænede øje let kan virke som om de omtalte fisk er taget på Sønderjyskes vand ...men pga. af denne uldne og upræcise indpakning, som åbenbart kræver fortolkning, så er det da nærliggende at tro, at der tale om 3 fisk fra RSF´s ´´A´´ stykke og med sikkerhed en fra Vesteråen.
...Skal vi kalde det kreativ markedsføring, når vandstanden er lav, og fiskene hober sig op neden for Gelsbro ;-) ...ellers forstår jeg ikke hvorfor der er kø-fiskeri ved Automaten hver aften for tiden, og meget få ovenfor, eller bare 3 km længere nede af Gelsåen ...lystfiskrere er jo ikke dumme ;-)

Mvh Finn Dahlin

PS. Læsere er vel generelt interesseret i objektive og sandfærdige nyheder og facts, eller er der noget jeg har misforstået? ...


hej Finn

Her er vi meget enige... utrolig dårlig stil.
Hvilket jeg også har skrevet under artiklen;-)

Men trode ikke du mente at fiskene stopper op ved en spærring;-);-);-) Ha ha
Nuvel, der er jo sikkert forskel på de forskellige spærringer.
Men ret utrolig at medlemmer, som har mange år på bagen, vil stikke andre en hvid løgn, for det er jo lige netop hvad der er:-( Trist

Mvh
Henrik Christensen(Braue);-)
Til top
Casper Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Svend Erik Vardrup

Tilmeldt:: 20 Apr 2010
Geografisk: Nærum
Status: Offline
Beskeder: 242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Svend Erik Vardrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jul 2010 kl. 12:30
De lidt ældre blandt os husker sikkert slogan`et:

- 9 ud af 10 filmsstjerner bruger LUX...

Det er præcis det samme lille trick. Mor Karen i Kæret narres til at tro, at hun kommer til at ligne en filmsstjerne ved at bruge LUX - men hun vil stadig se ud som altid...
Laksen her - fotograferet et andet sted - end der hvor den blev fanget - har præcis samme funktion - vildledning...med mindre det altså var mest bekvemt at fotografere et andet sted end fangststedet :o)
Den mulighed er der jo retfærdigvis!

Mvh.,
Svend Erik Vardrup
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jul 2010 kl. 12:36
Heinz Gerhard skrev: Kreativ markedsføring - kaldes det i fagsproget, og det er jo mere almindeligt end ualmindeligt, og ganske effektivt !

For de der kan være i tvivl om formålet - er svaret jo ganske simpelt ´for at sælge flere billetter´ og det står da også i basisudgave af lærebogen for reklamefolk på side 1 !

Ingen hæver et øjebryn over annoncer eller indlæg med ´verdens bedste´ fiskehjul, fiskestang o.s.v. - så hvis vi skulle begynde at ´pinde´ lystfiskerbranchens postulater (eller lystfiskernes for den sags skyld) ja så kunne vi fylde 12 søndagsaviser med moralske opstød - og det er livet da lidt for kort til !

mvh
Heinz


Det kan du have ret i Heinz. Jeg havde bare (fejlagtigt åbenbart) en forestilling om at Sportsfiskeren skulle være mere neutral, objektiv og professionel i deres journalistik, end tilfældet åbenbart er ...Det er vel stadig primært en lystfiskerside, men med mindre komercielt præg end andre, eller det burde den da være -det er jo vores ´´fagforening´´ så at sige!

Men hvis alt alligevel skal fortolkes først og indeholder skjulte holdninger og budskaber, så kan man jo ligesågodt tale med konen (eller kvinder i almindelighed) ;-)

Mvh
Finn
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jul 2010 kl. 12:39
Henrik Christensen skrev:
Men trode ikke du mente at fiskene stopper op ved en spærring;-);-);-) Ha ha


Smart-ass ;-) Du ved jo godt hvad jeg mener (ikke alle spærringer er ens, eller har samme betydning for alle fiskearter pga. beliggenhed og/eller udformning)

FD:-)

PS, Svend Erik, laksen her er altså en havørred ;-)
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jul 2010 kl. 13:16
Finn Dahlin skrev: <

Smart-ass ;-) Du ved jo godt hvad jeg mener (ikke alle spærringer er ens, eller har samme betydning for alle fiskearter pga. beliggenhed og/eller udformning)

FD:-)

PS, Svend Erik, laksen her er altså en havørred ;-)...


Hehe, var det ikke osse det jeg skrev;-);-)

Men ja, meget dårlig stil.
Vil faktisk kalde det en hvid løgn, når Flemming Holm kan sige at der er gode opgangsforhold ved Gelsbro Dambrug lige pt. De fleste som kender lidt til forholdne der, ved udemærket godt at når vandstand er så lav som nu, har de næsten ikke en chance for at komme forbi.

Mvh
Henrik
Til top
Casper Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Svend Erik Vardrup

Tilmeldt:: 20 Apr 2010
Geografisk: Nærum
Status: Offline
Beskeder: 242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Svend Erik Vardrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jul 2010 kl. 13:30
Gode Finn,
jeg kommenterede bare dit statement - kikkede ikke billeder (men jeg kunne bestemt godt ha` fejlvurderet en havørred - på et billed - og gjort det til en laks, det er sket før :o)

Min ydlingsfortælling er faktisk ´´Rekord´´ fra Hans Lidmanns bog ´´Lakseøjet´´ - kender du den?

Mvh. Svend Erik Vardrup

Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jul 2010 kl. 13:41
Finn Dahlin skrev: <

Det kan du have ret i Heinz. Jeg havde bare (fejlagtigt åbenbart) en forestilling om at Sportsfiskeren skulle være mere neutral, objektiv og professionel i deres journalistik, end tilfældet åbenbart er ...Det er vel stadig primært en lystfiskerside, men med mindre komercielt præg end andre, eller det burde den da være -det er jo vores ´´fagforening´´ så at sige!

Men hvis alt alligevel skal fortolkes først og indeholder skjulte holdninger og budskaber, så kan man jo ligesågodt tale med konen (eller kvinder i almindelighed) ;-)

Mvh
Finn...


Finn - Lystfiskere er jo blot et bredt udsnit af befolkningen, og på godt og ondt indeholdende de både gode og dårlige sider, vi nu engang besidder.

Objektiv journalistik er vist en by i Afganistan - uanset hvor den skrives, og Sportsfiskeren er jo netop en interesse-organisation, som har nogle opgaver - og sådanne kan nåes på mange måder. De spiller naturligvis på de strenge og sager som passer ind i deres dagsorden - og er nok ikke bedre end andre.

Og ja - alt skal vurderes og kigges på med en hvis skepsis uanset hvor info kommer fra - alt andet er blåøjet og bringer os i fedtefadet på et eller andet tidspunkt.

Et godt eksempel er en række amerikanske studenter - der meget målrettet lagde nogle falske informationer ud på nette. Meget målrettet placerede de dem på fora og hjemmesider der blev læst meget. Opgaven gik herefter ud på at se hvordan disse falske informationer blev brugt. Meget skræmmende viste det sig, at på mindre en 6 uger var deres informationer brugt i flere aviser, citeret som den skinbarlige sandhed i TV-nyheder og sågar brugt i en PhD afhandling på 2 universiteter.

mvh
Heinz

PS:
Du burde nok bruge lidt tid sammen med konen, hvis det er sådan du opfatter hende og kvinder i almindelighed ?;-)
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jul 2010 kl. 13:57
Hej Heinz,

Det er jeg sådan set godt klar over, så blåøjet er jeg heller ikke ;-)
Og netop derfor mener jeg det er på sin plads at man som ´´bruger´´ påpeger når noget er galt, og når en skjult dagsorden forsøges serveret som en objektiv nyhed. Hvis vi ikke siger fra overfor sådan noget, så bliver kvaliteten i hvert fald aldrig bedre...

Med hensyn til kone/kvinde kommentaren, så tror jeg nu at du forstår ånden i det jeg skrev ...det vil mange mænd altså kunne nikke genkendene til ;-)
Som Piet Hein sagde: ´´Den der kun tager spøg for spøg, og alvor kun alvorligt, han eller hun har faktisk fattet begge dele dårligt´´ ;-)

Mvh
Finn
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres