Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Aborre fiskeri i lille sø

 Besvar Besvar
Forfatter
Dennis Wittrup Andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
azzkikr

Tilmeldt:: 18 Jul 2008
Geografisk: Esbjerg
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér azzkikr Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Aborre fiskeri i lille sø
    Sendt: 17 Jul 2010 kl. 16:32
Hej

Jeg har genoptaget fiskeriet efter næsten 10 års fravær, så er lidt rusten. Der ligger en lille sø ikke ret langt fra min bolig, hvor jeg ved at der er Aborre, Skaller og Ål. Jeg vil forsøge at fange lidt aborre, og gå derud om en times tid.

Bare for at sikre at jeg ikke gør noget forkert så er her det jeg håber at kunne fange på.

Agn: Regnorm og/eller maj
Krog: Str. 8
Afstand med flåd til krog: 80-90 cm (For meget?)

Søen er u-formet med åkander og bevoksning i begge ´´spidser´´ og i ´´buen´´ mens der kan fiskes fra begge langsider. Søens størrelse er cirka 45x25 meter, og der er en rimelig dybde på midten.

Er der noget der skal være anderledes? Noget jeg skal være opmærksom på?
Til top
Mike Thrysøe Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
p.mike

Tilmeldt:: 30 Mar 2008
Geografisk: Næstved
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér p.mike Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jul 2010 kl. 18:18
Det lyder ikke helt skævt. Dybden kan jo varieres efter hvor dybt der er i søen. Jeg selv spinder altid efter dem, med en spinder med skarpe farver.
Til top
Dennis Wittrup Andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
azzkikr

Tilmeldt:: 18 Jul 2008
Geografisk: Esbjerg
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér azzkikr Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jul 2010 kl. 22:13
Hej Mike

Tak for dit svar. Søen er sådan rimelig tilgroet. Selvfølgelig ikke overalt men mange steder, så jeg tror ikke at spinner egner sig.

Jeg var derude igår fra klokken 17:15 til 19:45, og prøvede forskellige dybder. På store dybde 80-90 cm og regnorm, var der kun et hug, som ikke satte sig.

Så skiftede jeg til majs og lavere dybde, cirka 40 cm, og der var flere hug, og 3 gange nappede de majsen uden at tage krogen, så jeg gætter på at min krog har været for stor, eller?

Er der andet jeg kan gøre for at få lidt mere action? Er nok mest til at fiske med flåd, men hvor skal man kaste hen, hvorlænge skal agnen være i vandet?
Til top
Marc Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lucius Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 482
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lucius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jul 2010 kl. 23:43
Dennis Wittrup Andersen skrev:

Så skiftede jeg til majs og lavere dybde, cirka 40 cm, og der var flere hug, og 3 gange nappede de majsen uden at tage krogen, så jeg gætter på at min krog har været for stor, eller?


Nej krogen er ikke umiddelbart for stor. Jeg bruger str. 12 krog og der er skallerne også snu nok til at kunne liste majsen af. Det er med at være hurtig til at give modhug:)
Til top
Ole Riis Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Fiahgt Avatar

Tilmeldt:: 09 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 93
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fiahgt Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2010 kl. 08:22
Det kan være du skal prøve og fiske i overfladen på en varm dag med en græshoppe eller anden form for popper. Men ellers skal der jo fodres hvis der skal mere action til.
Til top
Dennis Wittrup Andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
azzkikr

Tilmeldt:: 18 Jul 2008
Geografisk: Esbjerg
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér azzkikr Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2010 kl. 08:48
Modhug.. Yes, det skal jeg huske.. Tak for svar..
Til top
Dennis Wittrup Andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
azzkikr

Tilmeldt:: 18 Jul 2008
Geografisk: Esbjerg
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér azzkikr Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2010 kl. 08:51
Ole Riis skrev: Det kan være du skal prøve og fiske i overfladen på en varm dag med en græshoppe eller anden form for popper. Men ellers skal der jo fodres hvis der skal mere action til....


Hvordan fodre? Bare smide en håndfuld majs ud eller? Det er da lidt træls at stå og smide sine ny opgravede regnorme ud ihvertfald.. :-)

Hvordan skal sådan en orm sættes på krogen? Bare midt på så den hænger, eller skal den krølles helt på krogen?
Til top
kennet nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cnc snedkeren Avatar

Tilmeldt:: 15 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 101
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cnc snedkeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2010 kl. 11:19
Når du fisker aborre er majs ikke at anbefale, der skal orm til når vi snakker medefiskeri.

Forfodring bør foregå med orm da aborre som sagt ikke er de store majs spisere.

Ormen skal helst kun sættes på i midten og dække hele krogskaftet og knuden.

Du kan muligvis skære nogle orm i stykker og blande det sammen med rasp og vand. bland det så det kan formes til en kugle som du kan kaste. ormene vil også lugte stærkere hvis de bliver skåret i stykker.
Til top
kennet nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cnc snedkeren Avatar

Tilmeldt:: 15 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 101
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cnc snedkeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2010 kl. 11:19
Når du fisker aborre er majs ikke at anbefale, der skal orm til når vi snakker medefiskeri.

Forfodring bør foregå med orm da aborre som sagt ikke er de store majs spisere.

Ormen skal helst kun sættes på i midten og dække hele krogskaftet og knuden.

Du kan muligvis skære nogle orm i stykker og blande det sammen med rasp og vand. bland det så det kan formes til en kugle som du kan kaste. ormene vil også lugte stærkere hvis de bliver skåret i stykker.
Til top
Peter Tjellesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tjellesen

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tjellesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2010 kl. 12:23
prøv at køre til en fiskehandler og se om du ka få nogle levende fjord-rejer og smid sådan en på krogen under dit flåd ;-)
Til top
Dennis Wittrup Andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
azzkikr

Tilmeldt:: 18 Jul 2008
Geografisk: Esbjerg
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér azzkikr Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2010 kl. 13:49
kennet nielsen skrev: Når du fisker aborre er majs ikke at anbefale, der skal orm til når vi snakker medefiskeri.

Forfodring bør foregå med orm da aborre som sagt ikke er de store majs spisere.

Ormen skal helst kun sættes på i midten og dække hele krogskaftet og knuden.

Du kan muligvis skære nogle orm i stykker og blande det sammen med rasp og vand. bland det så det kan formes til en kugle som du kan kaste. ormene vil også lugte stærkere hvis de bliver skåret i stykker....


Tak for svar Kennet. Det vil jeg prøve i aften, og se om det hjælper.
Til top
Dennis Wittrup Andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
azzkikr

Tilmeldt:: 18 Jul 2008
Geografisk: Esbjerg
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér azzkikr Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2010 kl. 13:53
Peter Tjellesen skrev: prøv at køre til en fiskehandler og se om du ka få nogle levende fjord-rejer og smid sådan en på krogen under dit flåd ;-)...


Det er nok lige en smule over mit ambitionsniveau. :-)

Men jeg prøver at droppe majsene, og choppe lidt orm, så det kan tiltrække lidt fisk. Er der en fiks måde hvorpå man kan finde ud af hvor tæt man fisker på bunden?
Til top
Dennis Wittrup Andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
azzkikr

Tilmeldt:: 18 Jul 2008
Geografisk: Esbjerg
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér azzkikr Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jul 2010 kl. 10:39
Dennis Wittrup Andersen skrev: <

Tak for svar Kennet. Det vil jeg prøve i aften, og se om det hjælper. ...


Så var der endelig gevinst. Var ved søen i knap 2 timer igår, og der var lidt mere gang i den. Fik en lille Aborre efter en god time, og 5 minutter inden jeg skulle hjem, var der en lille skalle på krogen også.

Aborren bed på et lille stykke majs, og en stor orm, mens skallen bed udelukkende på orm.

Jeg har dog stadig svært ved at få dem til at sætte sig på krogen. Jeg kan se at der bliver rørt ved flådet, men når jeg giver modhug er der ingenting.

Desuden ville det være rart med en lidt større fisk. Aborren var vel 10-12cm og vejede ikke mere end 100-150 gram, og skallen var ikke meget større. Det er jo ikke ligefrem den slags man praler med.. :-) De blev begge sat ud igen, da de ikke have taget skade..
Til top
Rikard Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Rik_J

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rik_J Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jul 2010 kl. 10:59
Der er en fiks måde til at måle dybden med, og det er ganske enkelt at sætte for meget bly direkte på krogen (eller lige over). Nu vil flådet gå under, hvis du ikke har langt nok mellem flåd og krog. Flyt flådet op ad linen, indtil du lige akkurat kan se flådspidsen ude i vandet.
Til top
kennet nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cnc snedkeren Avatar

Tilmeldt:: 15 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 101
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cnc snedkeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jul 2010 kl. 12:21
godt at høre.
hvis du gerne vil have skaller, så prøv at bland godt med vanilliesukker i fodret. så skal du bare se løjer.
Til top
Dennis Wittrup Andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
azzkikr

Tilmeldt:: 18 Jul 2008
Geografisk: Esbjerg
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér azzkikr Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jul 2010 kl. 12:44
Rikard Jensen skrev: Der er en fiks måde til at måle dybden med, og det er ganske enkelt at sætte for meget bly direkte på krogen (eller lige over). Nu vil flådet gå under, hvis du ikke har langt nok mellem flåd og krog. Flyt flådet op ad linen, indtil du lige akkurat kan se flådspidsen ude i vandet....


Det er jo en super teknik... Mange tak...!

Man må vel formode at de ´´store´´ fisk går dybt i vandet i denne tid, mens de små nok ses mere i overfladen eller er det en forkert teori?
Til top
Dennis Wittrup Andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
azzkikr

Tilmeldt:: 18 Jul 2008
Geografisk: Esbjerg
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér azzkikr Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jul 2010 kl. 12:46
kennet nielsen skrev: godt at høre.
hvis du gerne vil have skaller, så prøv at bland godt med vanilliesukker i fodret. så skal du bare se løjer....


Skallerne syntes jeg er ret nemme at fange. Der er en sø tættere på hvor jeg bor, som nok kun er 10x10 meter, der når krogen ikke engang i vandet, før der sidder en fin størrelse skalle på.

Så det er aborrene der har min interesse pt. Tror jeg prøver med spinner i morgen, og ser om det kan lade sig gøre, eller om den blot hiver beplantning ind. :-)
Til top
Lars Thorsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
The Viking

Tilmeldt:: 13 Feb 2010
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 53
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér The Viking Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jul 2010 kl. 16:34
Hvad flåd bruger du og er du sikker på at du belaster det nok? Bruger du for store flåd eller for lidt belastning/bly vil fisken mærke modstand og krogen vil ofte blive trukket ud af munden af den grund inden du når at give modhug.

Jeg vil anbefale at du bruger et lille penneflåd der belastes så kun den favede indikator stikker over overfladen. Så ses selv de mindste hug og fisken mærke kun let moddstand når den svømmer med ormen i munden.

Vh Lars
Til top
Dennis Wittrup Andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
azzkikr

Tilmeldt:: 18 Jul 2008
Geografisk: Esbjerg
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér azzkikr Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jul 2010 kl. 17:03
Lars Thorsen skrev: Hvad flåd bruger du og er du sikker på at du belaster det nok? Bruger du for store flåd eller for lidt belastning/bly vil fisken mærke modstand og krogen vil ofte blive trukket ud af munden af den grund inden du når at give modhug.

Jeg vil anbefale at du bruger et lille penneflåd der belastes så kun den favede indikator stikker over overfladen. Så ses selv de mindste hug og fisken mærke kun let moddstand når den svømmer med ormen i munden.

Vh Lars...


Super godt råd... Mange tak. Det vil jeg forsøge. Jeg bruger pt et gammeldags flamingo flåd i rød/hvid. Dog lettet en smule da jeg syntes den var for stor.

Jeg bruger 30 grams bly enten midt på linen eller lige under flådet. Er det okay?
Til top
Lars Thorsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
The Viking

Tilmeldt:: 13 Feb 2010
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 53
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér The Viking Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jul 2010 kl. 17:42
Du fisker givet vis med alt for store flåd og det er derfor nødvendigt for dig at bruge så stor en klump bly. Et lille penneflåd belastet med 2-3 små splithagl bør være fint til det fiskeri du har efter Abbore. Spørg evt. efter hjælp i den butik hvor du handler fiskegrej efter de rigtige flåd og splithagl.

Vh Lars
Til top
Dennis Wittrup Andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
azzkikr

Tilmeldt:: 18 Jul 2008
Geografisk: Esbjerg
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér azzkikr Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jul 2010 kl. 20:35
Lars Thorsen skrev: Du fisker givet vis med alt for store flåd og det er derfor nødvendigt for dig at bruge så stor en klump bly. Et lille penneflåd belastet med 2-3 små splithagl bør være fint til det fiskeri du har efter Abbore. Spørg evt. efter hjælp i den butik hvor du handler fiskegrej efter de rigtige flåd og splithagl.

Vh Lars ...


Jahh, det er jo faktisk min fiskeudstyrsbutik der har udstyret mig med netop dette flåd og bly til aborre fiskeri.

Problemet med at gå ned i bly størrelse er også at det begrænser kaste længden, og jeg skal et stykke ud for at komme ud på dybere vand, og forbi grøden.
Til top
Lars Thorsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
The Viking

Tilmeldt:: 13 Feb 2010
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 53
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér The Viking Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jul 2010 kl. 21:10
Du kan købe flåd der er vægtede og som kun skal have et par små splithagl på linen.

Se f.eks. her

Match body waggler, Buldu gennemløbsflåd, Drennan crystel waggler loaded giant, Buldu kasteflåd, Silstar penneflåd vægtede.

- se linket HER
Det kan være lidt omstændigt at surfe rundt på siden, men du skal finde dem under ´´flåd´´ i venstre margen og så kommer de ellers i en lang strøm der ned af.

Hvor lang skal du kast om jeg må spørge? De flåd jeg har linket flyver nemmere gennem luften en dit klassiske flamingo flåd og de burde være nok til at kaste min. 15 m. Fisker du med en meget tyk line nedsættet det også kastelængeden betydeligt. Håber at det kan bruges ellers skriver du bare igen.

Vh Lars
Til top
Dennis Wittrup Andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
azzkikr

Tilmeldt:: 18 Jul 2008
Geografisk: Esbjerg
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér azzkikr Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2010 kl. 08:32
Lars Thorsen skrev: Du kan købe flåd der er vægtede og som kun skal have et par små splithagl på linen.

Se f.eks. her

Match body waggler, Buldu gennemløbsflåd, Drennan crystel waggler loaded giant, Buldu kasteflåd, Silstar penneflåd vægtede.

- se linket HER
Det kan være lidt omstændigt at surfe rundt på siden, men du skal finde dem under ´´flåd´´ i venstre margen og så kommer de ellers i en lang strøm der ned af.

Hvor lang skal du kast om jeg må spørge? De flåd jeg har linket flyver nemmere gennem luften en dit klassiske flamingo flåd og de burde være nok til at kaste min. 15 m. Fisker du med en meget tyk line nedsættet det også kastelængeden betydeligt. Håber at det kan bruges ellers skriver du bare igen.

Vh Lars...


15m - 25m burde faktisk være fint. Linien er sikkert af super dårlig kvalitet, men den er endnu ikke knækket, tabt krogen eller andet, og den ligger sig fint på overfladen. Tilgengæld filtre den indimellem.

Jeg kigger lige lidt på siden og prøver at finde et bedre flåd.

Jeg skriver igen med mine erfaringer, når jeg har prøvet det. Mange tak for hjælpen indtil videre Lars.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down