Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Grejvalg til Stevns

 Besvar Besvar
Forfatter
Bo Schødt Kluxen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bo Schødt Kluxen Avatar

Tilmeldt:: 15 Jan 2004
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 445
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bo Schødt Kluxen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Grejvalg til Stevns
    Sendt: 19 Jul 2010 kl. 14:36
Hvor kraftigt spinnegrej bruger I, når I fisker efter havørred på Stevns?

Stangvalg/hjulvalg?

Jeg overvejer en Shimano Aspire CX på 10 fod og kv. 15-45 gram, samt et Shimano Stella 4000FD dertil.

Bo
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2010 kl. 14:59
Hej Bo

Stangens længde er alene et spørgsmål om smag og behag, for stænger på 8 og 9 fod kan sagtens bruges på Stevns, det gør jeg i hvert fald selv.

Hjulet er velvalgt til fiskeriet på Stevns, især fordi der ofte er chance for pænt store fisk, og derfor er en vis linekapacitet altid en god ide.

Jeg fisker selv med kastevægte fra12-22 gram, og det er rigeligt, også på Stevns. Det vigtigste er, at grejet er sat optimalt sammen.

Mit foretrukne ´´setup´´ er en 9-fods Daiwa Super Shinobi 10-40 gram, og hertil et Stella 4000 FD fyldt med Spiderwire Ultracast Invisibraid, og det dækker mit fiskeri det meste af året.

Alternativt går jeg gerne med en 8-fods Daiwa Super Shinobi 7-28 gram, min hjemmebyggede 9-fods Sage Graphite II, der har en kastevægt op til 15 gram, eller min 8,5 fods Hardy Danish Seatrout. Disse 3 stænger bruger jeg gerne i efterår/vinter på de mere lavvandede pladser, eller når vandet er meget koldt og derfor kræver mindre agn.
Stella hjulets vægt er tilstrækkeligt lav til at kunne gå til de stænger også, men jeg har da også et Shimano Technium 2500, hvis det skal være ekstra let.

/Ole
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Scierra-1234

Tilmeldt:: 27 Jan 2008
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Scierra-1234 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2010 kl. 15:21
10fod Lesath 10-30gr(den gamle) + Stella FD3000
Line 0,14 Matrix eller PowerPro

Har også fisket en del med Aspire BX og det er en glimrende stang.
Til top
Bo Schødt Kluxen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bo Schødt Kluxen Avatar

Tilmeldt:: 15 Jan 2004
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 445
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bo Schødt Kluxen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2010 kl. 16:27
Hej igen.

Jeg har allerede en 9 fods Shimano Aspire CX, 10-30 gram og et Stella 4000 FD, men synes hjulet virker for tungt til stangen.

Jeg kan dog udlede af det, som Ole skriver, at det slet ikke er unormalt at bruge det hjul til en let stang.

Ved I, om der er forskel i holdbarheden på Stella 2500 FD, 3000 FD og 4000 FD, hvis der skal bankes igennem med 25-30 grams blink?

Bo
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2010 kl. 18:09
Bo Schødt Kluxen skrev: Hej igen.

Ved I, om der er forskel i holdbarheden på Stella 2500 FD, 3000 FD og 4000 FD, hvis der skal bankes igennem med 25-30 grams blink?

Bo


Jeg ville under ingen omstændigheder bruge under str. 4000 til så tunge agn. Kombinationen af tunge agn og forholdsvis kraftig strøm er den sikre død for indmaden i et Shimanohjul, som jo kører fantastisk (specielt i starten), men som ikke just er kendt for sin store holdbarhed.

Det er almindelig kendt, at der på Stevns helst skal bruges tunge agn, men det er nu slet ikke så nødvendigt som det gøres til, og i længden slider det hårdt på specielt hjulet.

Hvis jeg var dig ville jeg gå lidt ned i agnvægt, og så tilpasse grejet til den lavere vægt. Rigtig afstemt udstyr giver mindst lige så lange kast, som hvis du høvler 25-30 grams tunge blink og woblere ud i horisonten.


/Ole
Til top
Bo Schødt Kluxen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bo Schødt Kluxen Avatar

Tilmeldt:: 15 Jan 2004
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 445
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bo Schødt Kluxen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2010 kl. 19:16
Hej Ole.

Jeg forstår dig derhen, at du mener, at jeg skal bruge mit 4000FA sammen med min 9 fods kv. 10-30 gram.

Det bliver så det, jeg gør!

Tak for hjælpen Jesper og Ole.

Jeg har det sådan med grej, at jeg aldrig er helt tilfreds og altid lidt rådvild. Hvis jeg køber en 9 fods stang, så er jeg bagefter i tvivl, om ikke jeg skulle have haft en anden 9 fods stang eller evt. en 10 fods i stedet. Det samme med hjul og laksegrej og beklædning og........

Det er også derfor, jeg altid har så meget grej til salg.

Så det er rart, at jeg kan spørge jer garvede, om hvad I synes.

Bo
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2010 kl. 19:29
Bo Schødt Kluxen skrev: Hej Ole.

Jeg har det sådan med grej, at jeg aldrig er helt tilfreds og altid lidt rådvild. Hvis jeg køber en 9 fods stang, så er jeg bagefter i tvivl, om ikke jeg skulle have haft en anden 9 fods stang eller evt. en 10 fods i stedet. Det samme med hjul og laksegrej og beklædning og........

Det er også derfor, jeg altid har så meget grej til salg.
.


Bo


Hej igen Bo

Jamen sådan har det jo været for os alle sammen på et tidspunkt, det er en fase man skal igennem, og en dag når man et punkt, hvor man ved hvad det er man vil have. Det er som regel den dag man finder ud af, at lige netop den opsætning man går med, sjovt nok er den opsætning man har valgt dag efter dag når man skulle på kysten.

Når grej og fisker bliver ét, og det bare spiller når man er ude ved vandet, så er der egentlig ikke nogen grund til at købe flere stænger.

/Ole
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum