Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Mest åndbart??!!

 Besvar Besvar
Forfatter
Michael Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michlar Avatar

Tilmeldt:: 20 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michlar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Mest åndbart??!!
    Sendt: 01 Aug 2010 kl. 19:38
Hej alle,
Har lige brug for lidt konsulentbistand i åndbar-waders-junglens kringlede benævnelser.

Hvis man vil have et par waders der er så åndbare som muligt, hvilken af disse 2 er så mest åndbare?

Waders nr. 1: Breathability 2000 g/m2/24hrs

Waders nr. 2: Breathability 4000 g/m2/24hrs

Wadersene er af samme mærke/producent .......bare ikke ens model.

Umiddelbart vil jeg jo mene at det er waders nr. 2 der er de mest åndbare, men problemet er bare at jeg nu flere steder på nettet(på diverse forums) har læst, at waders nr. 1 er mere åndbare end waders nr. 2, som dog er mere stærk/ grovere i materialet?!
Så er det jo, at man sidder og river sig lidt i håret over, hvad producenten har skrevet omkring åndbarhed ?! ;-)
Men hvis det, mod min logik ;-) , handler om at have en så lille faktor( xxxxg/m2/24hrs) som muligt for at opnå højest mulig åndbarhed, er der jo ingenting at rive sig selv i håret over ;-)
Hvad siger I??
Mvh.
Michael L:

Til top
Ole Børgesen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Børgesen

Tilmeldt:: 06 Maj 2007
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Børgesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Aug 2010 kl. 23:13
Waders nr. 2 har uden diskussion den største åndbarhed.
Der er slet ingen tvivl.
Mvh
Ole
Til top
Michael Vigtoft Skotte Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mivs

Tilmeldt:: 02 Feb 2007
Geografisk: Bogense
Status: Offline
Beskeder: 456
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mivs Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Aug 2010 kl. 04:59
Ole Børgesen skrev: Waders nr. 2 har uden diskussion den største åndbarhed.
Der er slet ingen tvivl.
Mvh
Ole


Vel ikke nødvendigvis?
Det afhænger vel af, om ´´breathability´´ referer til selve vaders'ne eller kun membranen?
Hvis det er membranen, kan åndbarheden variere efter, hvilket materiale, der er foran membranen?
Til top
Michael Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michlar Avatar

Tilmeldt:: 20 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michlar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Aug 2010 kl. 14:10
Ok.........dvs.......hvis de har valgt at wadersene f.eks. skal være mere holdbare/ slidstærke, så kan slidlaget forrest(troede ellers ikke at der var noget foran membranen - men så blev man så klogereWink) godt have indvirken på membranens mulighed for at komme til sin ret??


Redigeret af Michlar - 03 Aug 2010 kl. 14:11
Til top
Michael Vigtoft Skotte Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mivs

Tilmeldt:: 02 Feb 2007
Geografisk: Bogense
Status: Offline
Beskeder: 456
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mivs Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Aug 2010 kl. 15:00
Citat: Michlar

Ok.........dvs.......hvis de har valgt at wadersene f.eks. skal være mere holdbare/ slidstærke, så kan slidlaget forrest(troede ellers ikke at der var noget foran membranen - men så blev man så klogereWink) godt have indvirken på membranens mulighed for at komme til sin ret??
Jeps...
 
Membranen sidder indenunder frontstoffet.
Ved f.eks. 3-lags goretex er membranen lamineret mellem 2 stykker stof - et på hver side.
Derfor osse vigtigt at vaske rigtigt, da porrerne på yderstoffet let "stopper" til. Skyllemiddel er bandlyst.
Ved imprægnering genimprægneres yderstoffet - altså ikke som mange misforstår selve membranen.
Hvis der i yderstoffet f.eks. er brugt en tyk nylon, som ikke er særlig åndbar, nytter det intet at selve membranen er åndbart.
Andre billigere vaders har i stedet en coating, som både skal være åndbar og vandtæt. Denne coating (f.eks. Hyvent som North Face bruger) slides efterhånden og kan ikke genoprettes - hverken vandtætheden eller åndbarheden.
 
Til top
Michael Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michlar Avatar

Tilmeldt:: 20 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michlar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Aug 2010 kl. 22:59
[QUOTE=Mivs
Hvis der i yderstoffet f.eks. er brugt en tyk nylon, som ikke er særlig åndbar, nytter det intet at selve membranen er åndbart.
Andre billigere vaders har i stedet en coating, som både skal være åndbar og vandtæt. Denne coating (f.eks. Hyvent som North Face bruger) slides efterhånden og kan ikke genoprettes - hverken vandtætheden eller åndbarheden.
 
Wadersene jeg har set på er Kinetics: Waterspeed (Waders nr. 1)  & Godspeed (Waders nr. 2)
Kan du se om det er wades med en membran, der er lamineret mellem 2 stykker stof.....eller om det bare er den dårlige type du taler om??
Jeg har selv waders fra Kintic, der er 2-3 år gamle(Det er til en fødseldagsgave), som stadigvæk funker fint(bliver skyllet efter hver tur).

Mvh.
Michael L.
Til top
Michael Boysen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Boysen Avatar

Tilmeldt:: 10 Aug 2003
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Boysen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Aug 2010 kl. 23:32
Hej Michael

Jeg har Waterspeed modellen, og den vil jeg absolut fraråde, hvis åndbarhed betyder noget. Jeg vil nærmest betegne mine waders som smidige letvægts pvc-waders.

Jeg har skrevet lidt om dem her:
http://www.lystfiskerens.net/index.php?option=com_content&view=article&catid=35:waders&id=529&Itemid=84

Mvh.
Michael Boysen


Redigeret af Michael Boysen - 03 Aug 2010 kl. 23:35
Til top
Michael Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michlar Avatar

Tilmeldt:: 20 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michlar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Aug 2010 kl. 00:09
Tak for det navne-broderThumbs Up God artikel!
Er det kun Simms der har Gore tex membran i deres waders??
Mvh.
Michael
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down