Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dengang der virkelig var fisk til

 Besvar Besvar
Forfatter
N. R. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
N. Rasmussen

Tilmeldt:: 21 Mar 2010
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 286
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér N. Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Dengang der virkelig var fisk til
    Sendt: 12 Aug 2010 kl. 17:42
Vi høre tit historierne - da jeg var ung væltede vi store flotte fisk op på land. Historien fik jeg endnu engang i dag af en meget venlig herre på +70. Jeg undres til stadig over disse historier, da der gennem de sidste 20år er brugt mange midler på vandpleje etc. Er der virkelig hold i historierne
? Og hvordan er vi i såfald noget dertil hvor vi er nu, hvor meget å fiskeri i betænkelig grad minder om P&T?

Redigeret af N. Rasmussen - 12 Aug 2010 kl. 17:44
Til top
Peter Møller Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
eisenia

Tilmeldt:: 30 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 177
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér eisenia Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Aug 2010 kl. 18:30
 
 Kan ikke se der er meget at undre sig , først rettes åen op så fyldes den med gift gylle, og kvælstof, og vi gør det stadig.. Der er ikke mange der vil naturen noget godt i lille Danmark.... Det samme er sket på kysterne, de er så godt som golde..-
 For bare 40 år siden væltede hele østkysten i rødspætter, issing ål, og torsk......  Det har jeg ikke hørt fra en gammel mand på 70, jeg har set det selv.
  Nu er det ikke for at smide en god gang depri i snotten på nogle, men
bare for at sige tingene som de er.
 
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Aug 2010 kl. 18:35
Du har ret i at hovedparten af de fisk der fanges er en form for put and take. Men så længe vi bliver ved med at udsætte fisk fremstillet i dambrug, bremser vi den sunde stærke naturlige fisk, der er god til at reproducere sig selv. Problemet er at den fisk vi fremstiller i dambrug er for langt fremme i udvikling på grund af for høje vandtemperaturer og forfodring. Det kan gøres på en bedre måde med rugekasser, sat direkte ud i vandløbet, hvor det vil følge de naturlige temperaturer, Jeg håber man en gang vil forstå det. Eller måske det er økonamiske interesser de spiller ind, så man ikke vil forstå.
Til top
Kåre Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gammelgnu

Tilmeldt:: 05 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 190
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gammelgnu Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Aug 2010 kl. 18:56
Nu hører jeg ikke til dem der på egen krop har oplevet tidligere tiders rå fiskemængder, jeg er jo kun en ung mand på 31 somre. Men jeg har ikke svært ved at regne ud hvad der er sket igennem tiden.

Da industrialiseringen havde sit indtog i Danmark var der ikke mange der skænkede naturbevarelse en tanke. Man ledte spildevand fra industrien ud i vandløb og havne og man sprøjtede markerne med rå mængder gift og kvælstof. Alt sammen i fremskridtets navn. De har så betydet at forholdene i vandløb, fjorde og have er blevet værre og værre, indtil man engang sidst i firserne for alvor fattede hvad der var ved at ske.

Man har siden forsøgt med vandløbsgenopretning og begrænsning af sprøjtning med både det ene og det andet, men den skade der er sket er ikke sådan lige at rette op på.

Overfiskning har også sin del af skylden, hovedsageligt når det kommer til saltvandsfiskene. 

Havde Danmark ikke oplevet industrialiseringen havde vi haft et fantastisk fiskeri, men været håbløst bagefter resten af verden. Lidt sådan som det er i de ganske få lande der ikke er gennemgået en industrialisering i samme grad som Danmark. De har bevaret deres natur, men har ikke fladskærme, motorvej og IM8 kulfiber.

Den eneste måde man kan få naturen fuldstændigt på fode igen er ved at skåne den. Enten igennem totalfredning eller andre skrappe restriktioner. Lidt sådan som det er de relativt få steder i USA de stadig har gode fiskevande.
 
Til top
Søren Søes Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søren_Søes Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 126
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søren_Søes Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Aug 2010 kl. 19:09
Citat: lasse hagebro

Du har ret i at hovedparten af de fisk der fanges er en form for put and take. Men så længe vi bliver ved med at udsætte fisk fremstillet i dambrug, bremser vi den sunde stærke naturlige fisk, der er god til at reproducere sig selv. Problemet er at den fisk vi fremstiller i dambrug er for langt fremme i udvikling på grund af for høje vandtemperaturer og forfodring. Det kan gøres på en bedre måde med rugekasser, sat direkte ud i vandløbet, hvor det vil følge de naturlige temperaturer, Jeg håber man en gang vil forstå det. Eller måske det er økonamiske interesser de spiller ind, så man ikke vil forstå.


Hva' fanden Lasse! Er du også herinde! :-)
Klø du bare på med rugekasserne og klækkebakkerne!

Ses ved åen.

Mvh
Søren
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Aug 2010 kl. 19:31
Det var mange fornuftige ord fra gammelgnu, selv om du kun er halvt så gammel som mig, er det glædelig, at du kan se, hvordan det er gået til.
Der er dog sket meget de sidste 20 år i den rigtige retning. Vandløb restaureret, spærringer fjernet, udlagt gydegrus. Du skal nok komme til at opleve den positive virkning. Vi gamle vil gerne se det gå lidt hurtigere, så vi også når, at opleve det.
Har du prøvet at gå ind på Google,  Bos Lystfiskerside, under klækkebakker, feltforsøg 2009-10,  Der er meget nyt stof, hvis du gider sætte dig ind i det tror jeg du vil give mig ret.
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Aug 2010 kl. 21:42
i gamle dage gjorde man norske laksefangster op i antal vognlæs !!
Til top
N. R. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
N. Rasmussen

Tilmeldt:: 21 Mar 2010
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 286
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér N. Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Aug 2010 kl. 13:52
Hmm ... det bliver spændende om nogen af os nogensinde vil genopleve noget som bare minder om fortidens fiskeeldorado! Jeg var en tur syd på denne sommer, hvor de er i fuldgang med at gøre de samme fejl, som vi forsøger at afhjælpe i dag: Spærring og opdæmninger af vandløb. Måske skal EU vise sig at være vort bedste svær i denne process. Beklageligt er det ikke os som er bannerføre i kampen om et bedre miljø. Måske fordi der er så lidt natur tilbage i DK, at landbrugsjord ofte forveksleres med natur. Spørg bare en københavner :-)
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Aug 2010 kl. 14:40
Citat: N. Rasmussen

Måske fordi der er så lidt natur tilbage i DK, at landbrugsjord ofte forveksleres med natur. Spørg bare en københavner :-)
 
Hvad ved københavnerne om hvad man forveksler og ikke ka' finde ud af i Jylland - det tror de fleste er holdt om med at bruge tid på - det er for krævende !
Clap
H. 
 
PS: Var det ikke dig der var generet af kreaturene ved åerne.................LOL !!!!!


Redigeret af tackler - 13 Aug 2010 kl. 15:17
Til top
Henrik Erichsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Sofus_100

Tilmeldt:: 09 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 349
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Sofus_100 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Aug 2010 kl. 15:30
Hvad er der galt med fiskeriet i dag, der er da massere af fisk på kysterne..men man skal altså derud for at fange dem...
 
Til top
Peter Møller Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
eisenia

Tilmeldt:: 30 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 177
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér eisenia Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Aug 2010 kl. 16:00
  Sofus,  du har ret i at der stadig kan fanges fisk, men tag de pelagiske fisk som hornfisk,sild , makrel osv. fra. Så tag havøred og laks, som kun findes fordi ildsjæle har lagt en masse timer i gydegrus og udsætning, så er der ikke meget tilbage, på det inderste af kysten, men godt at høre din optimisme. 
 
 Peter
Til top
Tommi eskildsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommi eskildsen

Tilmeldt:: 07 Nov 2009
Geografisk: sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 117
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommi eskildsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Aug 2010 kl. 16:07
jeg mener også at der er masser af HØ, men synes ikke der er særlig mange fladfisk mere nogen steder i jylland, hverken øst eller vest. fyn og sjælland aner jeg ikke noget om Smile.
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Aug 2010 kl. 16:43
Hej Tommi, der meldes ellers om pæne fangster af fladfisk ved feks Hanstholm, Løkken og det stræk. Ja, der er mange havørreder derude ingen tvivl om det, og et utal af fødeemner. Smile Ålen lader til at være i svag fremgang, grunden til fladfiskene tilbagegang, skal nok først og fremmest findes i at gydebankerne er væk. Rev i østensøen, og kattegat er i tidernes morgen hevet op for at bygge havneanlæg og diger.Confused Det er så lavet et kunstigt stort rev ved Læsø, men store granitsten fra Norge pris: 38 mill  Det bliver spændende at se hvad det genskabte rev, vil gennere af liv i området.
Men der skal sømre høstes en del fisk,før de penge er tjent hjem igen Smile
 


Redigeret af limfjord - 13 Aug 2010 kl. 16:58
Til top
MORTEN ANDERSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MORTEN ANDERSEN Avatar

Tilmeldt:: 02 Okt 2006
Geografisk: Vallensbæk
Status: Offline
Beskeder: 395
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MORTEN ANDERSEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Aug 2010 kl. 23:15
Citat: N. Rasmussen

Vi høre tit historierne - da jeg var ung væltede vi store flotte fisk op på land. Historien fik jeg endnu engang i dag af en meget venlig herre på +70. Jeg undres til stadig over disse historier, da der gennem de sidste 20år er brugt mange midler på vandpleje etc. Er der virkelig hold i historierne
? Og hvordan er vi i såfald noget dertil hvor vi er nu, hvor meget å fiskeri i betænkelig grad minder om P&T?
 
Aften
 
Angående størrelse på fangede fisk, er det værd at huske følgende:
 
Hvor stor var den ?   >Den var så stor!<Smile
 
"Det er kun fisk der er istand til at vokse, efter de er slået ihjel"LOL
 
Det er altid de største vi misterCry
 
På kanten af det døde hav
Morten Andersen
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Aug 2010 kl. 08:34
"Det er kun fisk der er istand til at vokse, efter de er slået ihjel"LOL
Den har jeg aldrig hørt før i mit snart 60 årige lystfiskerliv
god week end.
Per
 
Til top
Martin Nystrup Rasmussen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Nystrup Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nystrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Aug 2010 kl. 08:55
Der er da masser af natur i Danmark - den er bare fattig, hvilket jo absolut er et resultat af vores kulturbestemte natursyn. Den menneskelige indgriben har stået på siden bondestenalderen for knap 6000 år siden, men opdyrkningen af landet tog for alvor fat med Dalgas og Hedeselskabet. Denne tanke om, at naturen skal tæmmes og udnyttes er jo gået i arv fra generation til generation og er den dag i dag endnu fremherskende.
 
Skal vi for alvor bremse den rige naturs tilbagegang i Danmark, skal vi danskere overkomme vores fremmedgjorthed over for naturen. Hvis man spørger et repræsentativt udvalg af danskere i dag, så kan jeg garantere, at kun meget få er i stand til at nævne 10 forskellige planter, der er karakteristiske for den sjældne naturtype højmose. Vi skal helt fundamentalt ændre vores opfattelse af, hvem - og ikke mindst - hvad vi vil inddrage i det etiske fællesskab.  Hvem eller hvad har vi som mennesker et etisk ansvar over for? Det er på tide, at vi også medtænker naturen - ikke kun mennesker - i disse overvejelser.
 
I dag er der ikke mange, der føler et "rigtigt" ansvar over for naturen - vi er i hvert fald ikke villige til at bringe de ofre, der er nødvendige for at bremse tilbagegangen i dyre- og plantearter. Vi står jo stadig foran køledisken i Føtex og putter de billige grillpølser i kurven - en time efter at vi har givet landbruget og industrien en bredside (for at forurene) på et offentligt forum...
 
Mvh.
 
Martin


Redigeret af Nystrup - 14 Aug 2010 kl. 09:14
Til top
Kaspar Wendelin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kaspar Wendelin

Tilmeldt:: 06 Aug 2008
Geografisk: gladsaxe
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kaspar Wendelin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Aug 2010 kl. 06:58
Ja der var flere fisk i gamle dage..... før skarven, polakkerne, og udfiskningen. Mit indtryk er at kun P&T fiskeriet efter laks er bedre i dag, antallet af havørred på kysten tja der er langt flere end i gamle dage men ikke nær så mange som i 1990´erne.
 
Det jeg ikke fatter er hvorfor vi tror vi skal skyde med skyld hele tiden, det der mangler er flere P&T fisk, vores fisketegns penge kunne man jo starte med at stoppe brugen af til samfundsopgaver som forskning. lad samfundet betale for det som samfundet bør og brug alle vores egene penge til flere fisk, der kunne være rart med flere pighvar, skrubber og torsk alle 3 arter kan opdrættes og sætte ud på samme måde som ørred og laks.
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Aug 2010 kl. 08:38
 
P&T er en nødløsning til glæde for mange.
Jeg giver dig ret i, at fisketegnsmidlerne i for stor grad bliver bruget til andet end det de var beregnet til.Nemlig flere fisk. Men når der er en pose penge vil mange jo gerne have sugerøret ned i den. Det ville måske være bedre, hvis de lokale områder selv forvaltede midlerne, som støtte til frivillig arbejde. For de 5 mill. der bliver brugt til administration kunne der lægges meget grus i vandløbene.
Til top
ole tranholm jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tranholm Avatar

Tilmeldt:: 23 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 648
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tranholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Aug 2010 kl. 11:42
Jaa, det var dengang man skovlede makreller væk, når man tømte dokken for vand i helsingør.
Det var også dengang man delte en månedsløn op i fire dele, en til skat, en til husleje og to til at leve for, tiderne ændre sig.
Men heldigvis er der unge mennesker med masser af fiskeglæde ex. Tobias på sin første tur med tackleshop til Gaula fangede 4 fisk med den største på 13,9
 
hilsen Ole
 
       
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down