Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

odense å, hvad gør jeg dog forkert

 Besvar Besvar
Forfatter
Søren Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
racedue Avatar

Tilmeldt:: 21 Jan 2005
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 181
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér racedue Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: odense å, hvad gør jeg dog forkert
    Sendt: 20 Aug 2010 kl. 05:09
Der er desvære alt for meget grøde i åen på Bellinge-Borrebystykkerne.
Til top
wasp447 Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Frank T

Tilmeldt:: 18 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 101
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Frank T Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2010 kl. 17:42
Hej Thomas
 
du kan sende mig en sms med din mail på 40853179. så kan vi aftale en dag hvor vi følges ad til åen og jeg viser dig lidt rundt..
 
 
wasp
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2010 kl. 10:18
Tag ud til Åsum-broen og fisk på stykket opstrøms broen (ca. 1½ km), der burde være fisk fra nu af og indtil fredningen, brug f.eks. en Rapala original 7 cm i farven GFR, sæt evt. et 2 grams splithagl på linen 50-60 cm foran wobleren.
 
Til top
Kåre Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gammelgnu

Tilmeldt:: 05 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 190
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gammelgnu Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2010 kl. 10:08
Fint.
 
Du kan lige skyde en mail af til karehermansen@gmail.com så kan vi aftale noget
Til top
thomas klausen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomas klausen

Tilmeldt:: 25 Maj 2008
Status: Offline
Beskeder: 249
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomas klausen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2010 kl. 09:53
sagtens du siger bare til så jeg skam frisk.
Til top
Kåre Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gammelgnu

Tilmeldt:: 05 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 190
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gammelgnu Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2010 kl. 09:44
Jeg ville egentlig gerne, men bor nu i Sønderjylland og er kun i Odense når jeg besøger min forældre der.
 
Men hvis du kan vente et par uger eller 3 kan vi da godt tage en tur.
Til top
thomas klausen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomas klausen

Tilmeldt:: 25 Maj 2008
Status: Offline
Beskeder: 249
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomas klausen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2010 kl. 09:35
det vil jeg så prøve. vis der er nogen som kender odense å som er frisk på at vise den kan de jo skrive en pb. 
Til top
Kåre Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gammelgnu

Tilmeldt:: 05 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 190
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gammelgnu Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2010 kl. 09:31
Og så glemte jeg lige en vigtig detalje.
 
Pas på din indspinningshastighed. De fleste trækker alt for hurtig ind når de fisker med spinner. Specielt ved opstrøms fiskeri skal du fiske så langsom at bladet på spinneren kun lige akkurat snurrer rundt. Giv et lille nøk med stangen når du starter indspinningen, det sætter spinneren igang, og så skal du ellers holde et roligt tempo så du kan mærke at spinneren lige akkurat arbejder. Mepps er super gode til opstrøms fiskeri.
Til top
Kåre Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gammelgnu

Tilmeldt:: 05 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 190
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gammelgnu Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2010 kl. 09:23
Hej Thomas.
 
Jeg har selv brugt rigtig mange timer på Fruens Bøge strækket tidligere. Og var der faktisk så sent som sidste weekend.
 
De agn der efter min erfaring fisker bedst er typisk mepps og vibrax i str. 1 og 2. Med sølv eller kobber blad og for vibrax vedkommende en rød gul eller sølv krop. En rød eller gul rapala i 3 eller 5 cm. kan også være giftig.
 
Du skal hovedsageligt fiske opstrøms når du fisker spin. De gode pladser er ret dybe og det er der fiskene står i dagtimerne om sommeren. I øvrigt er det tit de pladser der ser kedelige ud der overrasker her om sommeren, fx. de dybe huller ved jernbanebroen og den fynske landsby. Men også strækket nedstrøms skovsøen ("sandstranden" til Erik Bøghs sti).
 
Man må nok indse at Odense Å på denne årstid faktisk fisker bedst fra brandstationen og til udløbet. Der er der nemlig havørreder (specielt efter sådan en gang regn som vi lige har fået) og så om aftenen eller tidlig morgen. Har skal du så bruge mepps og vibrax i str. 2 og 3 og evt. en rapala countdown eller Nils master deeprunner.
 
Et stræk med så mange fiskere som Fruens Bøge strækket er hurtigt tømt for bækørreder, så der må du nok indstille dig på kun at have rigtigt godt fiskeri efter en af udsætningerne. Desværre.....
 
Fluefiskeri (det er det jeg selv bruger i Fruens Bøge i disse år) er her om sommeren nok mest efter fredfisk som Rimter og skaller og med bækkerne som sidegevinst.
 
Brug tungt belastede nymfer som fx. tanglopper og hareørevarianter fisket opstrøms i hullerne. Både i frit drev og med langsom indtagning. En velplaceret tørflue kan være effektiv hvor fiskene ringer, men det gør de nu sjældent for bækørredernes vedkommende i Fruens Bøge.
 
Ellers vil jeg faktisk anbefale dig at søge op til stykkerne ved bellinge og Skt. Klemens. Der er langt bedre fiskeri efter bækkere, naturen er pænere og fiskene er som regel vilde ørreder uden dambrugsfinner. Husk dog at du skal være i en af foreningerne og at for mange hjembragte ørreder resulterer i en bestand lignende den i Fruens Bøge.
Til top
thomas klausen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomas klausen

Tilmeldt:: 25 Maj 2008
Status: Offline
Beskeder: 249
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomas klausen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2010 kl. 09:22
jeg går altid stille og roligt jeg står tit i skygge når jeg fisker pga træer osv. så det kan ikke være der problemet ligger. til tider får jeg plasket lidt med agnen men ikke mere end det ikke burde betyde noget 
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2010 kl. 09:15
Skræmmer du fiskene? Alle verdens bedste råd hjælper intet, hvis du har forstyrret fisken, inden du præsenterer agnen.

Pas på din silouet. Hold øje med din skygge. Gå forsigtigt. Kast forsigtigt. Stå så langt fra vandet som muligt. Osv.

Johan
Til top
thomas klausen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomas klausen

Tilmeldt:: 25 Maj 2008
Status: Offline
Beskeder: 249
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomas klausen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2010 kl. 09:03
så må jeg jo bare blive ved med at prøve. 
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2010 kl. 08:59
Thomas ;

Netop i tidsrummet fra 10-19 er det nok allersværest, ihvertfald i sommerperioden!!
Du skal ud i de gyldne timer hvor solen står op eller går ned,,, og dog bliver det i løbet af efteråret muligt at få fisk i tale på alle tider af døgnet. Du skal bare blive ved, den første er den der skal kæmpes mest for.
Til top
thomas klausen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomas klausen

Tilmeldt:: 25 Maj 2008
Status: Offline
Beskeder: 249
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomas klausen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2010 kl. 08:45
jeg fisker strækket af også selv om jeg har gevet op jeg fisker både dybt som højt jeg bruger oftes spinder fra 3 og op til 9 g. det hænder jeg også bruger wobler. det korekt ingen orm i odense å. jeg har fisket på forskeliger tidspunkter fra 10 til 7 om aftenen ca af ca 2 timer af gangen det meget forskeligt hvad tid jeg fisker da det er når jeg har tid osv. så jeg møder både lavt som dybt vand jeg kaster gerne over til den anden side og gerne lidt op stream. og så gerne langs braden op sreams og så opstrims midt i åen og så tæler jeg gerne til 2 så agnen synger inde jeg spinder ind. 
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2010 kl. 08:43
Uden at kende noget til Odense Å, men dog lidt til andre vandløb som ligner en hel del ;

Spinfiskeri med Mepps str.3-4, Flydende Rapala, flydende Niels Master.

Fluefiskeri med Uldsok (evt vægtbelastet) i dagtimerne, flue med stor sort vinge i de mørke timer.

Bare giv den gas, det bliver KUN lettere i de næste måneder..
Undgå de timer hvor solen står højest, det er i reglen lettest at få de sataner i tale når der falder nogle skygger - ihvertfald i teorien.
Til top
thomas klausen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomas klausen

Tilmeldt:: 25 Maj 2008
Status: Offline
Beskeder: 249
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomas klausen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2010 kl. 08:35
jeg er medlem. jeg kommer dog aldrig i selve foreningens hus da der ikke er noget for senier. så må jeg jo være de forkert steder. af hvad jeg kan se så går de ting jeg har brugt som de skal. jeg fanger da også noget men det aborre og de ikke ret store men det ikke det jeg er ude efter. så jeg undre mig bare noget må jeg jo gøre forkert
Til top
Flyfisher@Denmark Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Flyder Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2007
Geografisk: Sydfyn
Status: Offline
Beskeder: 106
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Flyder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2010 kl. 08:29
Hej !
 
Uden at kende Odense å, helt så godt, har jeg et par tips
 
1. er du sikker på at du fisker dybt nok ? evnt belast din line så du kommer ned til fisken
2. Har du lært at "læse" vandet ? dvs at du får spottet høller, store sten ect.
3. Fisker du med den rette agn ? Fisk med spinder i forskelige størrelser, farver, men fisk også med spinflue, wobler, blink, flue (så hvit jeg husker er det forbudt at fiske med orm)
4. Fisker du på rette tid ? Det nytter ikke at fiske når fiskene er indaktive, f.eks sommer fiskeriet KAN være godt om natten, da havørreden i nogle vandlød jagter efter mørkets frembrud
5. Har du nok tålmodighed ? det nytter ikke at sige at der er "ingen fisk her", for så fanger man intet
 
Knæk og bræk
Mark
A real angler never dies, he just smells like that
Til top
Allan Baadsgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ABP Avatar

Tilmeldt:: 26 Apr 2006
Geografisk: Silkeborg/Midtjylland/mariager fjord/østjylland
Status: Offline
Beskeder: 192
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ABP Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2010 kl. 08:25
Hej Thomas

Er du medlem af en forening, så hør om en af de garvede vil med på en tur.

Det lyder som om du gør det rigtige, men det kan være svært at hjælpe dig, når man ikke kan se hvordan det går ved vandet.

Har selv kun fisket i Odense å 2 gange, og jeg har fanget bækørred, regnbueørred, skaller, og brasen. Det hele på flue!

Mvh Allan
Til top
thomas klausen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomas klausen

Tilmeldt:: 25 Maj 2008
Status: Offline
Beskeder: 249
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomas klausen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2010 kl. 07:59
 jeg har nu fisket 1 1/2 år i odense å efter havørred og bækørred både med flue og spinne stang har mest fisket ved skov søen men har da både været ved brandstaionen og 1 gang ved selve dalum strikket men lige meget hvad har jeg bare ikke fanget noget har haft en bækørred på 15 cm. på men det også det så nu vil jeg gerne vide hvad jeg gør forkert har prøvet med alt fra tør fluer til spinder men hvad gør jeg dog forkert ? er jeg bare de forkerte steder eller? alle råd tages med kys hånd 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum