Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Havørred på orm.

 Besvar Besvar
Forfatter
peter andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
p.andersen

Tilmeldt:: 05 Maj 2009
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér p.andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Havørred på orm.
    Sendt: 01 Sep 2010 kl. 19:21
Hej derude.
 
Lidt i desperation over manglende fangst held, men også for at prøve noget nyt, har jeg nogle gange "badet" ormene i Kolding Å. Sidst jeg var afsted, havde jeg faktisk  hug, ikke en gang, men to gange af samme havørred.Det var jo fantastisk, men begge gange missede jeg fisken. På et splitsekund lykkedes det fisken at hugge, og samtidig tømme krogen for orm, hvorefter den med et "svedent" grin igen stillede sig under brinken. Der er sikkert mange som har prøvet det samme.
Mit spørgsmål til jer derude er, hvordan giver man tilslag når man går med orm.
Flere har sagt, med det samme, men lige så mange har sagt, vent til ørreden har taget agnen og vender med den. Hvis nogen har et godt råd, vil jeg være taknemmelig. Jeg fiskede med en cirkelkrog str. 2. og alm. haveorm.
På forhånd tak.
 
Peter Andersen
Kolding
Til top
Torben Brodersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
brodersen

Tilmeldt:: 19 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 29
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér brodersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Sep 2010 kl. 22:45
Hej peter.
 
At fiske med orm er ikke bare lige noget man gør, når man mener at det bidder
skal man stå foran proppen(du skal gå lidt længre nedstrønms)på sådan en måde har man kontakt med fisken med samme, hvis  du mener der er hug.
Gå ikke bag proppe (opstrøms) på den måde vil du aldrig kroge fisken fordi linen går i en bue under vandet, hvordan ved du at det er en havørrede.
1 havørreden hugger meget kontant og følger ormen ned ad åen.
2 laks er mere snu de kan i mange tilfælde finde på at sutte ormen af , men de bliver stående i deres høl de følger ikke ormen ned ad åen.
 
Personligt har jeg engang fisket meget med orm og fanget meget på den måde
men i de sidste par år har jeg selv lavet mine spinner og fanget lige så meget.
så prøv med en meeps med guld blad kast opstrøns  over der hvor ørreden står 
venst til agnet har noget bunden, sæt derefter igang i frisk indspinning når du kommer til der hvor fisken står, forsætter du (ca en lille meter) laver et spinstop
og sætter igang der skal du være parat for der kan hugget komme, det virker
for jeg bruger det selv.
Jeg håber det kan hjælpe dig til at få fleks på klingen.
mvh Torben BTongue
 
Til top
peter andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
p.andersen

Tilmeldt:: 05 Maj 2009
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér p.andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Sep 2010 kl. 08:34
Hej Torben.
Tak for dit svar. Smile Du ramte lige i plet. Jeg var opstrøms proppen, da ørreden huggede, der har givetvis været en linebue, for jeg fik i begge tilfælde overhoved ikke kontakt med fisken. Jeg ved det var en havørred, det var meget kontante hug, ikke noget pilleri, bare lynhurtigt, ved andet hug, så jeg fisken.
Kolding å, er ikke en å, hvor man kan "gå tur med ormen". Der er i år megen
vegetation, som besværliggør fiskeriet, ligeledes er åen meget smal, derfor er jeg bange for at, hvis man går lidt neden for proppen, vil man i mange tilfælde skræmme fiskene. Løsningen må være, kort drev, hvor der er fuld kontakt med ormen. Jeg tager en lille spinder med næste gang og fisker opstrøms, det må kunne lykkedes. Kolding å er svær, jeg synes snart jeg fortjener en flidspræmie
Vh.
Peter Andersen
Kolding.
Til top
Jonas Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskejonas Avatar

Tilmeldt:: 28 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 233
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskejonas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Sep 2010 kl. 08:50

Hej Peter.

Fedt at du fik hug. Dit altoverskyggende problem her er at du giver modhug med en cirkelkrog- det må man bare ikke. Med cirkelkroge skal fisken selv sætte krogen. Skrift til en almindelig god medekrog hvis du vil gi' tilslag.

Knæk og Bræk
 
Til top
Nicolai Ulrik Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NicolaiH Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 571
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NicolaiH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Sep 2010 kl. 12:51
Lige når det kommer til ormefiskeri i åerne holder jeg stadig på at en del "prop-fiskere" (hvoraf nogle skam er enddog meget dygtige) godt kunne lære noget af de rutinerede medefiskere. Jeg er slet ikke i tvivl om at den lidt "finere" tilgang medefiskerne har til teknikkerne og fiskeriet giver langt flere hug og fisk.
Et godt strømvandsflåd som Drennan loafer flåd i en af de store udgaver og en str 6-2 kamasan wide gape krog ville være mit bud.
Mvh.
Nicolai Ulrik Hansen
www.idus.dk
www.rimte.dk
www.fiskogfri.dk
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres