Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Valg af line til overfladetrolling

 Besvar Besvar
Forfatter
Henrik Olsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Hos Gansen Avatar

Tilmeldt:: 12 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hos Gansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Valg af line til overfladetrolling
    Sendt: 12 Sep 2010 kl. 23:49
Er der nogle der har et forslag/erfarring til et godt valg af line til overfladetrolling. Fisker i vanddybder fra 1,5m til 5m og bruger hovedsalig blink mellem 15g-28g.

Har lige anskaffet mig et Shimano Twin Power CI4 RA 3000s hjul og bruger en ABU Workhorse II, 7ft, 15lb stang.
 
Søger en line der er tynd, blød, ikke giver de store problemer med snoet line og som kan tage fighten med en 5-6kg havørred.
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2010 kl. 00:43
Den stang er ikke beregnet til overfladetrolling (dørgning)....
 
Du bør istedet for benytte en almindelig spinnestang på f.eks. 9 fod og kastevægt 10-30 gram.
- Brug kugleleje swivler af god kvalitet på dine blink f.eks. dem fra Berkley.
Med hensyn til linen, så bruger jeg nylonline 0,265 mm Drennan D.S. til dørgning efter havørred... Andre lystfiskere bruger sikkert fletline, men det er helt klart en smagssag, når det gælder dørgning. 
 


Redigeret af Stone05 - 13 Sep 2010 kl. 00:45
Til top
Henrik Olsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Hos Gansen Avatar

Tilmeldt:: 12 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hos Gansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Sep 2010 kl. 00:12
Ang. stang så anskaffede jeg den i sin tid med henblik på fiskeri med downrigger og dørgede med både en 9ft og 8ft kastestang, disse har jeg med tiden droppet til fordel for den korte (bløde) ABU Workhorse 15 lbs m solid tip af flere grunde: blinkets bevægelser er faktisk noget lettere at aflæse på stangen når den sidder i stangholderen, selv det mindste stykke ålgræs kan ses også på de lettere blink. Dernæst er den dejlig og nem for mig at håndtere i båden (jolle) både ved på og afmontering og netning af fisk.
 
Benytter også Berkleys swirvler size 12, 30lb som jeg indtil nu har været meget tilfreds med.
 
Har den sidste tid fisket m en alm. 0.12 fireline, kan godt lide den direkte kontakt i kombination m bremsindstilling og stangens flex, men kunne godt tænke mig at få lidt mere indblik i udviklingen af de nyeste liner samt forskellen og evt. afprøve 2 forskellige.
 
Er der et forslag til hvad jeg kunne prøve.
Til top
Kåre Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gammelgnu

Tilmeldt:: 05 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 190
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gammelgnu Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Sep 2010 kl. 06:48
Hvis jeg var dig ville jeg prøve Sufix Matrix Pro. Det er en line jeg personligt synes fungerer meget bedre end Fireline. Den er blødere og rundere, og kontakten med fisken er lige så god som med Fireline. Helt klart den bedste flettede line på markeder.
Til top
Morten Østergaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
M_Østergaard

Tilmeldt:: 19 Dec 2006
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér M_Østergaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Sep 2010 kl. 07:56
Hej Henrik.
 
Uanset hvad vi fisker, om det er laks i puka/bornholm eller ørreder på fjorden på 1 meter vand, så bruger vi aldrig andet en Berkley triline 0,38. Det er bare en kanon stærk line og den koste ikke det helt vilde.
 
Mvh Morten
Til top
Nick Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
qwer

Tilmeldt:: 20 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 130
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér qwer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Sep 2010 kl. 08:20
Hej Henrik

En super allround line til trolling/dørgning er Surfix XL strong.
0.38 eller måske en 0.40 alt efter behag.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres