Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bevægeligt fiskeri i Gudenåen

 Besvar Besvar
Forfatter
thor petersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
thorp

Tilmeldt:: 13 Aug 2003
Geografisk: nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 37
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thorp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Bevægeligt fiskeri i Gudenåen
    Sendt: 02 Okt 2010 kl. 22:10
Har flere gange oplevet at folk besætter et bestemt stræk af Gudenåen.
Sidst på grå zone mellem broerne ved Langå, hvor 3 fiskere havde slået lejr med klapstole og spærrede strækket for nytilkomne fiskere.
Jeg synes ikke det moralsk rigtigt, det mindste disse standpladsfiskere kan gøre er at trække deres liner op og spørge nye fiskere om de vil fiske strækket igennem.
Dette indlæg er på igen måde et udtryk for misundelse - jeg har fanget rigeligt med laks i år Smile - men er ment som et indlæg om etik og moral....
Til top
Hans H Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HansH Avatar

Tilmeldt:: 02 Nov 2006
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HansH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Okt 2010 kl. 22:28

Godaften,

Oplevede fuldstændig det samme på samme plads idag.
Personligt er jeg ligeglad da lystfiskere, der bedriver den type fiskeri bestemt ikke truer eller ødelægger min chance for fisk, men forstår udemærket indlægget.
 
Langå Sportsfiskerforening har ikke regler om bevægeligt fiskeri som f.eks. Bjerringbro Sportsfiskerforening, men et eller andet sted burde det heller ikke være nødvendigt.
 
Der skulle da gerne være plads til os alle derude?
 
Hans H.
 
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Okt 2010 kl. 22:41
Citat: thorp

Har flere gange oplevet at folk besætter et bestemt stræk af Gudenåen.
Sidst på grå zone mellem broerne ved Langå, hvor 3 fiskere havde slået lejr med klapstole og spærrede strækket for nytilkomne fiskere.
Jeg synes ikke det moralsk rigtigt, det mindste disse standpladsfiskere kan gøre er at trække deres liner op og spørge nye fiskere om de vil fiske strækket igennem.
Dette indlæg er på igen måde et udtryk for misundelse - jeg har fanget rigeligt med laks i år Smile - men er ment som et indlæg om etik og moral....
Bevægeligt fiskeri kunne være en god ting, når der er mange om budet - det har man jo også ved mange elve i Sverige/Norge
Nu ved jeg ikke lige, hvor mange meter af åen det specifikt drejer sig om??? , men her på Sjælland ved Store Vejle å og Tryggevælde å er der ofte så mange lystfiskere ved nogle bestemte strækninger, at man står med 10 meters mellemrum eller mindre på den samme plads i 5-6 timer --- så du kan efter min overbevisning fint stå indtil 10 meter fra sådanne besættere og fiske området af sålænge du ikke krydser/fanger de andres liner... altså du har jo lige så meget ret til at fiske i åen.
Til top
Esben Ludvigsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
EsbenL Avatar

Tilmeldt:: 20 Jul 2007
Geografisk: Kibæk
Status: Offline
Beskeder: 533
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EsbenL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Okt 2010 kl. 22:52
Jeg oplever ofte det samme ved Karup å... Sidst var der 4 orme badere der "spærrede" 75m vand..
Til top
thor petersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
thorp

Tilmeldt:: 13 Aug 2003
Geografisk: nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 37
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thorp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Okt 2010 kl. 23:03
helt enig i, at der ikke burde være regler, men at det er en selvfølge at man bevæger sig.
det drejer som om et stræk på ca 40m og fisker du med orm/reje er strømmen så stræk at du nemt vil kunne spærre hele strækket
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2010 kl. 09:02
Hej Esben
Ved Karup å er der jo regler om bevægeligt fiskeri. Jeg har ikke oplevet det som noget problem. Hvis jeg kommer med min flueline og presser på, så flytter de sig eller giver plads, uden problemer. 
Selv om de reelt skal bevæge sig, har jeg ingen problemer med det, hvis de blot lader mig fiske forbi på det stræk også.

Mvh Jesper
Til top
mads pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
madsppp2000 Avatar

Tilmeldt:: 13 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 273
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér madsppp2000 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2010 kl. 09:05
de har dog et "moral-sæt" ved langå, de opfordre lystfiskerne til at overholde, men det er ikke egentlige regler, men de bør dog overholdes....

Lystfiskerregler  2010
Til top
Henrik Sørensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
nordravn

Tilmeldt:: 28 Jul 2006
Geografisk: Stevns
Status: Offline
Beskeder: 36
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nordravn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2010 kl. 11:32
Kan ikke greje om i er ironiske og nævner  de 75 meter og 40 meter for at drille trådstarteren lidt. Såfremt i mener det alvorligt kan jeg da kom opfordre til at respektere lystfiskeriet forskelligheder og nye de resterende 176,12 km af Gudenåen samt de 76 km af Karupå
 
mvh. Henrik
Til top
Peter Møller Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
eisenia

Tilmeldt:: 30 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 177
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér eisenia Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2010 kl. 11:43
 
  Henrik
 
 Du har fat i det helt rigtige, lidt respekt for andre former for fiskeri,og natur nydelse,der er plads nok til alle.
 
 Mvh. Peter
Til top
mads pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
madsppp2000 Avatar

Tilmeldt:: 13 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 273
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér madsppp2000 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2010 kl. 12:50
jamen det er nu kun havørreder og laks man fisker efter mellem broerne, ved langå, og om du fisker med flue, reje, spin eller orm, vil du altid fiske bevægelig fiskeri. det er jo ikke karpefiskere der sidder der....det eneste det handler om er at der er nogle der "kapre" pladsen, og hvis du går dem lidt på klingen, ved de også godt selv at den er gal.....hvis man som dagkort køber betaler 135kr for et dagkort, så bliver man da lidt muggen over at man ikke kan få lov til at fiske vandet af mellem broerne....det tager trods alt max 20min, også er man på vej til næste plads......heldigvis er der ikke de problemer oppe på bjerringbro efter min opfattelse.....
Til top
Nyborg Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Ivan Nyborg

Tilmeldt:: 17 Feb 2008
Geografisk: x
Status: Offline
Beskeder: 21
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ivan Nyborg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2010 kl. 14:15
Glemmer man ikke lidt at bevæglig fiske også kan fortolkes på flere forskellige måder.
Det er da meget bedre at folk stiller sig et bestemt sted og fisker på 40 m
istedet for at udføre bevæglig fiske og bruge 1 time for at fiske de 40m.
Dem der stdder i deres klapstol kan man bare gå uden om.
Hvor imod sneglen bliver sur hvis man går uden om. 
 
Når jeg er ude at fiske vil jet meget hellere møde en orme fisker end en snegl af en flue fisker
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2010 kl. 14:30
Det er i min verden en almindelig uskreven regel at man bevæger sig nedstrøms under fiskeri i strømvand hvis der er andre til stede. Nogle tager meget små skridt nedstrøms, men det er måske fordi de går i små sko...
 
"Blyfod" eller "Betongfod" er irriterende.
Nogle af de værste jeg har oplevet i Sverige og Norge er finner og tyskere. Finnerne blokerer ofte en pool ved stort set at o ved den døgnet rundt.
Tyskere tror ind i mellem at de har lejet en kvadratmeter af bunden hvor de så kan stå hele dagen eller dagene...
(Ovenstående er meget generaliserende, og gælder sevfølgelg ikke alle af pågældende nationaliteter).
En del Danskere har heller ikke det bedste ry rundt ved lakseelve i Sverige og Norge.
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2010 kl. 15:33
langt de fleste steder er det vel skrevne regler
synes ikke det er så slemt hvis folk ikke bevæger sig, så må man jo bare gå uden om
synes det er meget være når folk vader ind foran og der efter fisker opstrøms , indtil de kommer så tæt på det at det bliver træls for dem
herefter fisker de så nedstrøms igen indtil de kommer så langt ned at de lige kan få et par kast opstrøms
det pisser mig af , oplevet det et par gange ved skjern å
og de kommer der tit, så det er ikke fisketurister
men et par lokale
/Tommy
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2010 kl. 16:49
Sikke da noget...

Jeg synes faktisk det er endnu mere irriterende når der både går folk foran og bagved mig med flue - og de så fanger alle fiskene, uden at jeg OVERHOVEDET kan få dem (altså fiskene) til at tage min elendige flueWink.

Nu kommer jeg ganske ofte ved Gudenåen, og det lille tilløb - og det er nu engang min helt klare opfattelse at fiskeriet foregår i særdeles god ro og orden.. At der er et par pladser hvor reje & ormebadere har det med at parkere sig, dét kan jeg ikke hidse mig op over.. Desuden har jeg ikke en eneste gang oplevet en ormebader sige nej til at man kunne passere, og fiske umiddelbart nedstrøms vedkommende.

Hvis man skal hidse sig op over at en promille af det samlede fiskevand er blokeret for (ens eget!) fiskeri  - så er det ligefør jeg vil anbefale en fiskepause..
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2010 kl. 17:40
når en opstrøms fisket spinner pluslig krydser ens line , så synes jeg det er et problem
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres