Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Eftertænksomhed....

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Eftertænksomhed....
    Sendt: 10 Okt 2010 kl. 12:18
Finder at det er på sin plads at genoptage et emne omkring kystfiskeriet som en naturlig forlængelse af en tråd vi havde kørende for et godt stykke tid siden.
 
Jeg sidder her med min kaffe og spekulerer over hvorfor de mange kystture som jeg og mine venner oplever, hver eneste gang står i skærende kontrast til den forlorne uvirkelighed som de kulørte fiskeblade tegner, for vi møder kun folk på kysten som absolut intet ser, hører...eller fanger, og det er HVER ENESTE GANG !!!
 
Når jeg tænker på hvordan en fisk må have det i vore farvande, forestiller jeg mig hvordan vi ville have det hvis der rendte 450.000 sortklædte maskinbevæbnede fyre rundt i gaderne og skød efter alt hvad der kunne gå, vi ville næppe kunne nå at reproducere os selv i samme tempo som vi blev skudt....så ved vi vist hvordan en fisk har det.
 
I et kort referat fra det store møde som blev holdt nede på Sydsjælland engang i vinters, forlød det at man påtænkte at kystudsætte fisk på Sjælland sideløbende med de planlagte vandløbsrestaureringer i erkendelse af at sidstnævnte tiltag alene var utilstrækkelige, men men....er der nogle der har hørt en lyd omkring dette projekt siden ?
 
Noget skal der f...... ske, for som det er blevet efterhånden svarer det jo nogenlunde til at jeg købte golfudstyr for 30.000 kr.....men ikke kunne få nogen bolde.
 
Men okay, vi kan jo selvfølgelig også bare vænne de yngre generationer til at fisk i havet slet ikke er nogen naturlig ting mere og vi ender med en hobby som helt forsvinder.
 
Jeg er ved at stå af, jeg bliver sgu ked af at gå og fiske i en gold og livløs vandørken hvor alt naturligt liv er nærmest udryddet og en fisk er blevet en sjældenhed...det holder simpelthen bare ikke.
 
Mvh
Jim.
Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2010 kl. 12:25
Hej Jim.
Jeg mener også at kunne mærke at fiskeriet ikke er på de højder som det var for say 8-10 år siden.
Men tror du ikke at vi har været lidt for vant til at trække den ene store fisk op efter den anden, og dermed synes vi at fiskeriet er forbavsende dårligt?
Jeg har pt. 88 Havørreder i bogen for 2010 alle på fluepinden.
Egentlig et helt hæderligt antal når man tænker på at jeg faktisk ikke har fisket kyst hele sommeren.

/Allan
Til top
Peter Rødsgaard Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rødsgaard Avatar

Tilmeldt:: 19 Nov 2001
Geografisk: Vejle, Kolding og Fyn
Status: Offline
Beskeder: 342
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rødsgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2010 kl. 12:28
Hej Jim
 
Der er masser af fisk på kysten.
 
Men der er sandelig også mange, som ikke aner hvordan de skal fange dem.
 
For mange tror de bare kan kle et eller andet ud, og så fanger de en fisk. Men historien er den, at det kræver at man kan kavle før man kan gå. Jeg møder rigtig mange som ikke fanger en dyt på kysten, når man så ser hvordan de bærer sig ad, så forstår man også hvorfor.
 
Det koster ikke penge at fange fisk på kysten, men arbejde.
 
Hilsen
Peter
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2010 kl. 12:51
Hej Peter.
 
Det passer jo simpelthen ikke hvad du siger....at der er masser af fisk på kysten.
Jeg har fisket siden jeg var dreng, og nu er jeg 54 år....før fik jeg masser af fisk, i dag fanger jeg absolut intet mere, mener du at det hele er fordi at jeg har glemt hvordan man bærer sig ad ?
Og hvordan hænger det mon sammen med at ALLE dem som jeg møder på kysten som også har fisket seriøst i en menneskealder oplever det samme som jeg, mener du at de heller ikke kan finde ud af at fiske mere ?
 
Dette handler jo ikke om at jeg forlanger at skovle fisk op, eller at det skal være nemt, hvis jeg blot ind i mellem i det mindste så andre fange en fisk så ville det være fint med mig, men alle jer som mener at der er fisk nok....hvorfor møder jeg aldrig nogen af jer på kysten ?
 
Jeg vil jo ikke sige at du lyver, hvorfor skulle du dog gøre det ?
 
Det undrer mig blot hvordan vi kan have så divergerende opfattelser af samme sag, kan fiskeriet mon have ændret helt karakter således at det kun er de få som virkeligt forstår at knække koden ?
Jeg mener jo selv at jeg er en helt habil og meget erfaren kystfisker som i øvrigt også håndterer mit godt sammensatte grej med en rimelig kyndighed og forståelse for naturen omkring mig....det virker bare ikke mere og det gør det sjovt nok heller ikke for dem som jeg fisker sammen med eller møder.
 
Mvh
Jim.
 
Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2010 kl. 12:54
Jim. det er fordi du uden at opdage det er blevet ramt af det der i branchen er kendt som en John dahl.
Du er blevet for gammel og skulle have skiftet til bridge for længe siden Smile

Det GAZZZZ

/Allan
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2010 kl. 13:05
Citat: scott

Jeg er ved at stå af, jeg bliver sgu ked af at gå og fiske i en gold og livløs vandørken hvor alt naturligt liv er nærmest udryddet og en fisk er blevet en sjældenhed...det holder simpelthen bare ikke.
 
Mvh
Jim.
Jeg kan slet ikke genkende dit billede af, at fisk skulle være en sjældenhed...
For mig at se, så handler det om at planlægge sit fiskeri i forhold til vejrforholdene/lokaliteten/årstiden og så lige lade være med at tage på kysttur, hvis ikke vejrforholdene indikere, at der er en relativ god chance for at fange fisk på en given lokalitet, årstiden taget i betragtning.
Samtidig, så vil jeg dog gerne anerkende, at hvis man er nybegynder eller på anden vis ikke har de nødvendige erfaringer til at planlægge sit fiskeri eller bare ikke prioritere at planlægge sit fiskeri, så kan man sikkert opleve det du beskriver.
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2010 kl. 13:19
Hej Allan.
 
Selv om lystfiskere ofte kategoriseres som lystløgnere på linie med brugtvognsforhandlere så er jeg ikke i tvivl om at du taler sandt.
Der er nogle få som kan det pjat der, men det kræver åbenbart noget helt andet end før i tiden.
 
Jeg er ved at opgive, tror simpelthen ikke mere på det.
 
Mvh
Jim.
Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2010 kl. 13:46
Jim. Send mig en mail på surferallan @ gmail.com 

Til top
martin petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
map

Tilmeldt:: 02 Apr 2006
Geografisk: lolland falster
Status: Offline
Beskeder: 559
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér map Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2010 kl. 14:10
Citat: scott

Hej Peter.
 
 
Dette handler jo ikke om at jeg forlanger at skovle fisk op, eller at det skal være nemt, hvis jeg blot ind i mellem i det mindste så andre fange en fisk så ville det være fint med mig, men alle jer som mener at der er fisk nok....hvorfor møder jeg aldrig nogen af jer på kysten ?
  
Mvh
Jim.
 
 
Hej Jim,

Det hurtige svar er jo at du ikke møder dem der fanger fisk fordi de fisker på andre stræk end du gør.. = der er måske ikke så mange fisk der hvor du fisker..
 
Kysten ændrer sig konstant og de pladser der de seneste år har fisket super fisker nu ikke godt og vice versa. Tænk anderledes og prøv noget nyt.. Fisk er der i hvert fald rigeligt afBig smile
 
/M
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2010 kl. 14:19
Hej Jim
Endelig en sund og relevant debat som jeg efterlyste i en anden tråd, super!
Du har ad flere omgamge fisket meget på mine kanter, og ikke mindst sammen med mig og det har været super hyggelig.
Nå det så er sagt, så var der flere ting som jeg godt kunne undre mig noget over, og det var din mangel på fangst af fisk.
Og nu kan det godt lyde hårdt, men absolut ikke ment hårdt.
Det som jeg siger nu, skal forstås som hjælp og ikke kritik.
 
Du havde en forstilling om, at jo dybere vand du fiskede over, jo større fisk....
Selv om du gang på gang så hvor lidt vand vi fangede fisk på.
 
Flere gange sagde du, at du havde mange hug, men at de ikke blev siddende.
Lagde mærke til at du trak din flue meget langsom ind, i forhold til os.
Sagde også at du skulle prøve at trække fluen noget hurtigere ind, men næste gang var det samme mønster...!
 
Flere gange var du ude på en given plads i flere timer, og hverken mærkede eller så fisk. Næste dag ville du afsted igen, fint sagde jeg, og hvor vil du hen spurgte jeg, samme sted som igår, da vinden lige passede 100%.... svarede du.
 
Jeg kunne aldrig finde på at køre samme sted hen næste dag, hvis jeg havde været der dagen før og alt virkede dødt, never...
 
Og sådan kunne jeg blive ved, og jeg må indrømme at jeg flere gange var tæt på at opgive, men sagde konstant til mig selv, at på et tidspunkt må det da gå et lys opWink Du er jo en herlig fyr med dine super kommetarer, som jeg savner en del. Det skal ikke være nogen hemmelighed.
Mine øvrige fiskevenner og jeg selv, havde ikke problemer med at fange fisk, men det skal dog siges at det ikke var i rå mængder som tilbage i starten i 90'erne.
Men du bliver nød til at være nytænkende og kreativ.
Her tænker jeg på at opsøge pladser som ikke bliver fisket ret hårdt.
Simpelhen finde nogle små guldspots og så er jeg ret sikker på at dine fangster nok skal komme.
Kan jo ikke passe at man på fangster.dk kan se den ene fine fangst efter den anden fra dit fiskerevir, uden at du ser skyggen af fisk.
Du mangler i den grad at finde den røde tråd mht. kystfiskeri med flue og jeg håber inderlig at det snart lykkes for dig.
K&B
De kærligste hilsner
Din gamle fiskebuddy fra Als
Til top
bo madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
botage Avatar

Tilmeldt:: 26 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 321
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér botage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2010 kl. 14:22
hej Jim
jeg er enig, jeg er 56år og har fisket siden jeg var dreng.
En af grundene er et århundredets vandmiljøplan ikke virker og at den nuværende regering er bange for erhvervslivet og lader dem svine som de har lyst til.
Der skal en fuldstændig nytænkning til. Hvad vil vi med det rekreative fiskeri og hvordan.
ingen tør sgu sige ærligt hvad der er galt DSF er efter min mening nogle vat p----
som ikke tør kalde en skovl for en skovl.
uhæmmet garnfiskeri, udkastning af tonsvis af friske fisk som er døde pgr. af penge eller eu eller?
bierhvervsfiskere og måske også lystfiskere der sælger fisk til dumpingpriser,
der er nok at gå i gang med i stedet for at vi slår hinanden oven i hovedet med hvem der fanger mest.
der er også erhvervs og bierhvervs fikere som er dygtigere, ihærdigere. eller? som fanger mere end de andre.
 
Confused
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Cohoo

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Cohoo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2010 kl. 15:22
Hej
 
Er der nogle som ved havd der sker med Havørred sjælland ??
 
mvh Rasmus
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2010 kl. 17:08
Tja, måske skulle lystfiskerne til at tænke sig lidt om?
Hvis i forventer at skulle fange 100 fisk hver om året på kysten, ja så tror da fanden at der ikke er ret mange fisk tilbage, og dem der bliver store nok til at gå op i åren bliver så mødt der af en anden flok lystfiskere der forsøger at hive dem ud af vandet, jo og der er der også nogen der brokker sig over at der ikke er fisk nok.
Og midt imellem alt dette er der så garnfiskerne, både de lovlige og de ulovlige som også tager deres del af herlighederne.
Måske skulle der være kvoter på også til os lystfiskere?
 
Hilsen Martin (Der nok bare er misundelig over aldrig at fange noget)
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2010 kl. 17:13
Hej Bo
Jeg tror du har ret i at DSF ikke tør sige sandheden. De er bange for at genere DTU. Se blot den muslingeskrabeundersøgelse, hvor DTU påviste, at muslingeskraberiet gavnede miljøet. Denne sag blev dysset ned i stedet for at blive undersøgt bunds, hvem der havde bestilt den og om der var manipuleret med resultatet efter undersøgelsen.
                mvh Lasse Hagebro
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2010 kl. 17:55
Stop øjeblikkelig alt trawl fiske i indre danske farvand ! Det må være debat motto for i år….Lad det være alles motto…alle jer der læse dette gør det til jeres politiske manifeste motto 2011

Venlig hilsen Jesper Fohrmann
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2010 kl. 17:58
Hmm, hvad har trawl fiskeri med fangst af havørred at gøre?
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2010 kl. 18:12
I sønderborg havn ligger der flere store trawlbåde som fisker sild, så det klodser.
Når man ser dem losse silden ombord på lastbilen, ligger der adskellige store havørreder i flere fiskekasser, som de får som bifangst mellem sildestimerne. De bliver solgt til lokale, som køber dem sort..Disapprove
Jeg har selv set det.... så det har en masse med fangst af havørreder at gøre.
 
Mvh
Henrik Christensen
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2010 kl. 19:30

Hej Henrik.

Tak for både ris og ros, begge dele er taget til efterretning og ja, jeg ved jo godt at du selvfølgelig mener tingene positivt.

Jeg ved også godt at jeg altid stædigt har fastholdt min overbevisning om at dybt vand omkring fiskepladsen måtte være et must, men "bugten neden for huset"...ja nu skal jeg jo ikke røbe stedet her, det må jo siges at bekræfte at det modsatte kan være tilfældet...at man kan stå og fange havørreder på 1 m vand om dagen i skjorteærmer og høj sol hen over en nærmest ren sandbund, utroligt men i høj grad sandt.

Jeg har aldrig gennemskuet helt hvad der lige gjorde dette sted så godt, men nøj hvor jeg savner denne lokalitet.

Jeg har dog fået betydeligt mere fart på min indtagning af fluen, men mangler dog nok mest at dyppe den hvor havørrederne opholder sig...hvor det så måtte være ?

Jeg ved også godt at jeg er "slem" til at vælge kystpladserne ud fra hvor vinden passer, eller dvs...jeg HAR været for dette generer mig ikke ret meget mere da jeg sagtens kan fiske under forhold som jeg ikke kunne før, dog er for hård pålandsvind undtaget.

At jeg for det meste valgte enten Nygård eller Torup skyldtes blot at jeg havde en stædig tro på at det MÅTTE være gode pladser, forholdende så jo helt rigtige ud og...ja jeg holdt bare så meget af de steder også.

Og ja...jeg kommer til at opsøge helt nye steder, prøve at gå radikalt anderledes til værks for noget skal sgu ske, ellers ender det med at jeg lægger fiskeriet helt på hylden en dag.

De bedste hilsner.

Jim.

Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2010 kl. 19:49
Allerede i år 1520 forbød man skrabefiskeri i Limfjorden da man vidste det skadede yngelen og opvækstvandet. (ifølge bogen Limfjorden i 1000 år)
Dog belv der givet dispensation til enkelte ved Agger, da man der var ved at dø af sult. Så problemet er ikke nyt.
Når DSF, der har et godt samarbejde med DTU,  ikke vil gå længere ind i problemet sammen med DTU, skyldes det at DTU er underlagt fiskeriministeriet.
Med skrabefiskeri ødelægges blandt andet ålegræsset, som er opvækstvand for yngelen og deres fødeemner. Man siger i DTU s undersøgelse, at ålegræsset kommer igen efter 2 år, men det gør skraberedskabet også. Det svarer til at man høster og høster, uden at så. Så skal det gå galt.
 
                                             Lasse Hagebro
 
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2010 kl. 19:58
Ak, ja  -  om så fiskene var så få, at det var optimistisk at regne med én ørred om året, så ville jeg fiske som jeg altid har gjortSmile , men sådan er vores succéskriterier så forskellige.
 
De fleste har oplevet sæsoner, hvor kun ganske få fisk kom på land - jeg har! Og dét både i sæsoner, hvor mine venner skovlede fisk op til højre og venstre for mig, samt i sæsoner, hvor vi alle var enige om, at der ikke længere fandtes fisk.
 
Du skal nok få gang i dit fiskeri igen Smile
Mvh JB
Til top
Thomas Ask Rasmussen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Thomas_Ask

Tilmeldt:: 13 Dec 2009
Geografisk: Skibhus
Status: Offline
Beskeder: 83
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Thomas_Ask Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2010 kl. 20:52
Hvad er fisk? (:
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2010 kl. 21:29
Vil i øvrigt gerne lige gentage Rasmus`s spørgsmål.... om der er nogle som ved hvad der sker med projektet "havørred Sjælland" ?
 
Mvh
Jim.
Til top
Bruno Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bruno Andersen Avatar

Tilmeldt:: 21 Jan 2002
Geografisk: Aarhus
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bruno Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2010 kl. 23:13
Nu er det sådan at under enhver jagt/om det er fisk eller andet-kræver det en indsats !Thumbs Up-
opsøgende : har man ikke fisket de optimale steder er det en tilfældighed at man har fået bid -  derfor når det kniber med radiobølger på fiskepinden -er der kun en vej- opsøg fisken på dens opholdssteder/trækruter mm- en god fisker begynder altid at studere alle forholdene før vi går på vandet Big smile
 
Pastoren
Til top
MORTEN ANDERSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MORTEN ANDERSEN Avatar

Tilmeldt:: 02 Okt 2006
Geografisk: Vallensbæk
Status: Offline
Beskeder: 395
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MORTEN ANDERSEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2010 kl. 02:04
Tjaaaa!
Har før opfordret til at Kystudsætningerne genoptages!
Ingen tvivl om at der er fisk på kysten, men det er blevet op ad bakke for de fleste, mange O ture - vil resulterer i færre Lystfiskere på de Danske kyster.
Om dette er til glæde for de hardcore, eller om det er med til at reducerer antallet af medlemmer i klubberne, må fremtiden viseConfused
 
Sikkert er det at der mangler fisk på de Danske kyster.
 
Underligt at en hel organisation, lader sig styrer at hvad "biologerne" mener!!!
Vi er nok for "flinke" med deraf manglende krav.
 
Se blot på jægerne, det er jo noget helt andet, de betræder landbrugets arealer og her er der ingen restriktioner på hvad der må udsættes.
 
En kombination af selvproducerende åer, og kystudsætninger må være vejen frem.
Hvem gider at fiske sammen med alle de andre i Åerne eller Å mundingerne!!!!
(læs Garmfiskere m.m.)
 
Så herfra genoptag Kystudsætningerne Ouch
 
På kanten af det døde hav
Morten Andersen
Til top
bo madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
botage Avatar

Tilmeldt:: 26 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 321
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér botage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2010 kl. 06:18
enig Morten
vi betaler fisketegn og hvad går pengene til?
skjern å ude i "no mans land" og lønninger til en masse "kloge Åger" som ikke fatter en dyt af hvad almindelige mennesker mener godt og rekreativt fiskeri er.
og jeg melder mig omgående ind i foreningen " stop trawlwre i indre danske farvande" Jesper.
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2010 kl. 07:38
Citat: scott

Vil i øvrigt gerne lige gentage Rasmus`s spørgsmål.... om der er nogle som ved hvad der sker med projektet "havørred Sjælland" ?
 
Mvh
Jim.
Som jeg har fået det skitseret, så gik der "leder" og personfnidder i det - uden at jeg skal gå i nærmere detaljer om det.
 
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2010 kl. 08:37
Citat: MORTEN ANDERSEN

Tjaaaa!
  
Se blot på jægerne, det er jo noget helt andet, de betræder landbrugets arealer og her er der ingen restriktioner på hvad der må udsættes.
 
Morten Andersen
 
Sludder Andersen - der er nøje restriktioner både om hvad der må udsættes, hvordan det må jages og behandles. Så det adskeller sig ikke væsentligt fra vandløb og søer.
 
Nu betræder jægere heller ikke bare landbrugets arealer - de betaler (ofte dyrt) for retten til at drive deres jagt - og det også på de betingelser som jordejeren sætter (hensyn til afgrøder, dyrehold, beboelse, og ind imellem sågar kvoter osv).
 
De afgørende forskelle er nok at jægerne har en betydeligt stærkere organisation, som historisk har haft det lidt nemmere end vore organisationer - men vel også har vist sig at være lidt længere fremme i skoene - måske skulle man lære af hinanden.
 
mvh
Heinz
 
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2010 kl. 09:31
Citat: Rådhede

Citat: scott

Vil i øvrigt gerne lige gentage Rasmus`s spørgsmål.... om der er nogle som ved hvad der sker med projektet "havørred Sjælland" ?
 
Mvh
Jim.
Som jeg har fået det skitseret, så gik der "leder" og personfnidder i det - uden at jeg skal gå i nærmere detaljer om det.
 
Tjaaa, DSF kom med et tiltag om, at hvis det er muligt på Fyn og Jylland, så måtte det også være muligt på Sjælland....
men men... de havde ikke taget højde for en helt anden mentalitet og opfattelse af sund fornuftWink
 
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Cohoo

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Cohoo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2010 kl. 09:36
Hej Morten
 
Du  har efter min mening fat i noget af det helt rigtige, der skal en form for kystudsætningere til igen NU. ,sideløbende med at, man genopretter vandløb.
 
Snakker også med en del som ikke fanger ret mange havørreder mere.. Det stoppede da man sluttede med kystudsætningere... Nordsjælland/storkøbenhavn hvor jeg fisker.. PGa at der ikke er ret mange vandløb som kan bære en fornuftig opgang.. Så de kan kun komme fra kyst/mundnings udsætningere hvis der skal være havørreder efter min mening
 
mvh Rasmus Hansen 
 
 
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Cohoo

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Cohoo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2010 kl. 09:37
Hej Ole
 
Hvordan er der gået knuder i havørred sjælland?
 
mvh Rasmus
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2010 kl. 09:50
Citat: Cohoo

Hej Ole
 
Hvordan er der gået knuder i havørred sjælland?
 
mvh Rasmus
Pas - FiskWink Min viden er baseret på, dels hvad jeg har fået fortalt, og dels hvad jeg har kunnet læse mig til på Sportfiskerens forum.
Men det har åbenbart noget at gøre med, at nogen ikke var enige i valg af nøglepersoner o.s.v. 
 
Der er sikkert nogen der kan give et mere fyldestgørende svar på dit spørgsmål - hvis de vilSmile
Til top
Henrik Erichsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Runge_100

Tilmeldt:: 20 Maj 2005
Geografisk: Isefjorden
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Runge_100 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2010 kl. 09:59
Sku dejligt at høre at så mange er ved at opgive, så bliver der endnu flere fisk til os andre, og måske enda billigt brugt grej på salgssiderne Wink
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2010 kl. 12:27

På baggrund af de seneste indlæg i tråden vil jeg gerne knytte endnu et par kommentarer.

Bruno (vores gode pastor) har da et eller andet sted helt ret i at det må og skal kræve en indsats dels at gå på jagt eller at fiske og i min verden ville havørredens status som et attråværdigt bytte da også miste noget af sin værdi hvis den blot kunne hives op ad vandet uden videre, så langt hen ad vejen kan jeg sagtens følge dig Bruno.

Der hvor kæden hopper af for mig og mange andre som jeg efterfølgende kan forstå, handler ikke om at det er svært for gu er det så, det er også fint nok, men hvis denne sværhedsgrad er betinget af den omstændighed at fraværet af fisk er blevet katastrofalt så synes jeg at det er en helt anden snak.

Alle "os andre", hvem det så måtte være, kan jo så mene at denne "sværhedsgrad" er helt i orden osv, men det ændrer vel næppe på det faktum at lystfiskeriet i kommerciel forstand går en svær fremtid i møde. Det milliardbeløb som lystfiskeriet genererer hver år vil efterhånden blive reduceret ganske betragteligt da de yngre generationer i langt mindre udstrækning end os andre gider at beskæftige sig med en hobby som ikke giver pote her og nu, her skal vi jo ikke glemme at vi lever i et mere og mere resultatorienteret samfund hvor succeskriterierne har forandret sig væsentligt...uanset hvad "vi andre måtte mene" og det kan ikke understreges kraftigt nok at tingene netop hænger således sammen.

Så langt så godt kan det jo så efterfølgende debatteres i en uendelighed om en progressiv indsats til fremme af et mere bæredygtigt og rekreativt kystfiskeri skal ske i form af kystudsætninger, vandløbspleje eller måske begge dele, men det er mit helt klare indtryk at man her ikke i tilstrækkelig grad har fået "afmystificeret" havørredens biologi nok til at gennemføre "havørred Sjælland" med nogen videre succes hvis det skal foregå på en naturlig måde alene.

Der vil givetvis kunne opnås en øget bestand af fisk ved ophjælpning af en naturlig reproduktion over en årrække, men meget tyder voldsomt på at langt hovedparten af disse vildfisk i modsætning til kystudsatte fisk kun opholder sig ved kysterne i ganske korte perioder...er det ikke præcis det vi oplever når åerne bugner af fisk og kysterne bliver mere og mere tomme ?

Der vil sikkert være stor uenighed omkring Morten Andersens forslag om kystudsætninger som jeg i øvrigt også tilslutter mig, for alternativet som bilogerne slår så voldsomt på tromme for holder ganske enkelt ikke i den virkelige verden.

Mvh

Jim.

 

 

 

Til top
Kåre Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gammelgnu

Tilmeldt:: 05 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 190
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gammelgnu Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2010 kl. 12:43
Nu bor (og fisker) jeg jo ganske vist i den anden ende af landet, men alligevel:
 
Jeg har stik modsatte oplevelse af havørredfiskeriets udvikling igennem de senere år. Jeg har aldrig haft så godt et havørredår som i år. Under 2 fisketimer pr. fisk over målet, det er sguda noget der rykker. De senere år har også været gode, men dette år slår da alt.
 
Jeg er klar over at min pklacering i landet har betydning i den retning, men er det ikke en naturlig ting?? Jeg bor i et området med mange havørredproducerende vandløb. Derfor er der mange fisk på kysten hele året. Du bor i et område med få havørredproducerende vandløb, derfor er der i perioder ret få fisk på kysten i dit område.
 
Jeg er klar over at det har været anderledes, men mon ikke det skyldes de kystudsatte fisk?? Og så kan diskussionen jo istedet gå på om man vil det naturlige, eller om man vil fange mange fisk.
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2010 kl. 13:02
Jim Skrev:Der vil givetvis kunne opnås en øget bestand af fisk ved ophjælpning af en naturlig reproduktion over en årrække, men meget tyder voldsomt på at langt hovedparten af disse vildfisk i modsætning til kystudsatte fisk kun opholder sig ved kysterne i ganske korte perioder...er det ikke præcis det vi oplever når åerne bugner af fisk og kysterne bliver mere og mere tomme ?
Se det ved vi så intet om, men er gisninger.
Jeg vil vove den påstand, at de er kystnær i samme grad som før, da det er der hvor føden findes... Men at vildfisk kontra putørreder har det gen, som fortæller at vildfisk skal være i skjul og ikke svømme frit rundt som putørreder gør...
Det er osse rene gisninger, men giver dog anledning til at det måske kunne være sådan..!
Sådanne undersøgelser er lavet i små vandløb på ørredyngel, som netop viste at yngel fra vildfisk har meget større overlevelse kontra putfisk, så hvorfor skulle det ikke også være sådan i saltvand?
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jørgen Riddersholm

Tilmeldt:: 27 Jun 2003
Geografisk: Sydfyn
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen Riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2010 kl. 13:02
Hej Kåre.
 
Dit indlæg var tiltrængt i denne tråd. 
 
En mulig sidegevinst kunne være en velkommen nedgang i antallet af garnfiskere, hvis det forholder sig som beskrevet.  Vi stangfiskere kan så glæde os over at fange vildfisk - måske i et mindre antal, men på sigt en fiskebestand af højere (og selvreproducerende) kvalitet.
 
mvh jr
 
PS: Husk: det er vigtigt at fiske - ikke at fange fisk.
Til top
Lars Andersen. Køge Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
KøgeLars Avatar

Tilmeldt:: 02 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 448
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KøgeLars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2010 kl. 13:03
Hej Allle.
 
 
Der vil ikke blive udsat ekstra fisk  på kysten fremover, det er ikke bæredygtigt og der sættes ikke ekstra fisk ud for at underholde lystfiskere som før har fanget mere.
Man kan da ikke sætte en fisk ud der bare svømmer rundt om dk for at blive fanget.
Dem der synes det er da de rene egoister.
 
snart sker der det at der skal gøres status på hvordan det har påvirket bestanden med udsætninger. Det kan gøres ved at stoppe for udsætningerne i et par år og igen gøre status.
 
Hvad vil i så sige?
 
det vil uden tvivl give endnu en nedgang i jeres fangster.
 
Vh
 
Lars
 
Som arbejder hårdt for at opformere bestanden omkring køge bugt=:)
Måske nok danmarks bedste ørredfiskeri.
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2010 kl. 13:07
Jeg er af den overbevisning, at man bør forsøge at bryde det mønster man mere eller mindre har låst sig selv fast i, primært i forhold til valg af pladser, tidspunkt og forestillinger om, hvordan vind og strøm skal arte sig.
 
Hvor tit har man ikke hørt folk udtale: "strømmen skal komme fra syd - så er der fisk"
 
De fleste har nok en tendens til at fiske på de vante pladser under forhold, som den enkelte nu har god erfaring med, hvorved andre og måske mere optimale muligheder forkastes.
 
Jeg har det seneste år opsøgt pladser, hvor mange nok ville forsværge, at der skulle være fisk - men det har der altså været. Faktisk overraskende mange.
 
Samtidig har jeg også her i 2010 set flere fisk end nogensinde på forskellige pladser, så jeg bliver nødt til at fastholde min påstand om, at der stadig er fisk nok langs vore kyster - i hvert fald i mit pastoratSmile
 
Jeg fanger nu heller så mange fisk som jeg plejer - det skyldes nok mest, at jeg ikke får fisket så meget som jeg kunne ønske mig, men det er en helt anden historieWink
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2010 kl. 14:23
Citat: KøgeLars

Hej Allle.
 
 Man kan da ikke sætte en fisk ud der bare svømmer rundt om dk for at blive fanget.
Dem der synes det er da de rene egoister.
 
Vh
 
Lars
 
Så de laks der sættes ud i Gudenåen og de havørreder der f.eks. sættes ud i Store Vejle å, de sættes ikke ud alene for at blive fanget???
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2010 kl. 16:46
Citat: scott

Finder at det er på sin plads at genoptage et emne omkring kystfiskeriet som en naturlig forlængelse af en tråd vi havde kørende for et godt stykke tid siden.
 
Jeg sidder her med min kaffe og spekulerer over hvorfor de mange kystture som jeg og mine venner oplever, hver eneste gang står i skærende kontrast til den forlorne uvirkelighed som de kulørte fiskeblade tegner, for vi møder kun folk på kysten som absolut intet ser, hører...eller fanger, og det er HVER ENESTE GANG !!!
 
Når jeg tænker på hvordan en fisk må have det i vore farvande, forestiller jeg mig hvordan vi ville have det hvis der rendte 450.000 sortklædte maskinbevæbnede fyre rundt i gaderne og skød efter alt hvad der kunne gå, vi ville næppe kunne nå at reproducere os selv i samme tempo som vi blev skudt....så ved vi vist hvordan en fisk har det.
 
I et kort referat fra det store møde som blev holdt nede på Sydsjælland engang i vinters, forlød det at man påtænkte at kystudsætte fisk på Sjælland sideløbende med de planlagte vandløbsrestaureringer i erkendelse af at sidstnævnte tiltag alene var utilstrækkelige, men men....er der nogle der har hørt en lyd omkring dette projekt siden ?
 
Noget skal der f...... ske, for som det er blevet efterhånden svarer det jo nogenlunde til at jeg købte golfudstyr for 30.000 kr.....men ikke kunne få nogen bolde.
 
Men okay, vi kan jo selvfølgelig også bare vænne de yngre generationer til at fisk i havet slet ikke er nogen naturlig ting mere og vi ender med en hobby som helt forsvinder.
 
Jeg er ved at stå af, jeg bliver sgu ked af at gå og fiske i en gold og livløs vandørken hvor alt naturligt liv er nærmest udryddet og en fisk er blevet en sjældenhed...det holder simpelthen bare ikke.
 
Mvh
Jim.
Hej Jim
 
Jeg går udfra at det møde du hentyder til på sydsjlland er DSFs indbydelse til projektet Havørred Sjælland som ganske rigtigt gik ud på at vi som organisation skulle fremme bla lystfiskerturisme i samarbejde med kommunerne på sjælland for at derved kunne fremme vandløbsrestureringen og igen skabe grobund for en på sigt større udsætning i de sjællandske vandløb for at fange  "vilde" selvproduktiende fisk i stedet for kyst pt ala karet i Ishøj og når det såer sagt ja så ved jeg godt at jeg får ørene i maskinen fordi det er der også folk som synes er en fin ting at kunne tage derud så få fyldt fryseren op med fisk ...
Og som det senere i tråden fremgår ja så kom der undervejs noget person fnidder ind over hvor nogle mennesker mente at de skulle bestemme hvad der skulle ske i projektet og at man så absolut kun kunne deltage i arbejdet med HØ SJ hvis man var medlem af en forening...men det var bare ikke det som forbundet lagde optil i deres oprindelige invitation hvor alle skulle kunne høres ...
Og ja der er måske lige pt færre fisk at fange og jo de er måske mindre men sådan er det jo gode år følges af dårlige og tiderne skifter
Med hensyn til hele projektet og dets levedygtighed ja så vides det ikke pt hvor vi står, jeg har selv siddet til mange møder og har senest spurgt til forbundet hvor sagen står men ikke fået noget fyldestgørende svar...


Redigeret af Søder - 11 Okt 2010 kl. 16:49
/Søder
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2010 kl. 17:01
De Herrer..

Hvad er det vi foretager os lige nu?, hvad søren er målet med de massive udsætninger i mundingerne ved en lang række sjællandske åer?

I stort set ALLE åer er alt gydegrus af høj kvalitet endevendt hvert eneste år, og i mange tilfælde er der en voldsom overudnyttelse af gydegruset - alligevel pumper vi fisk ud i mundingerne.
Enkelte steder sættes der så ud hvor vandløbet ikke har gydepotentiale, eksempelvis ved Audebodæmningen, og i Ishøj ved St.Vejle Å..
Resultatet er præcis det samme, smolten svømmer til havs - bliver voksen - og vender tilbage til INGENTING.

I tilfældet med voldsomme udsætninger ved mundinger fra gydevande medfører det overbefolkning på gydebankerne, og en med ret stor sikkerhed uheldig, påvirkning af de "ægte vilde" gener (altså gydefisk som stammer fra generationer af naturlig gydning..

I tilfælde som Ishøj eller Audebodæmningen, ja her fanger vi dem bare - istedet for at de går op og "faunaforurener" såkaldt naturlige bestande..

Den eneste vej frem er at øge gydemulighederne hvor det er muligt  - og hvis det så er politisk spiseligt - kystudsætte i områder hvor der ikke er naturlige gydevande..

HVIS det altså er havørred vi absolut skal fange evig og altid???

Personligt kunne jeg godt savne en lille kysttorsk..


Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2010 kl. 17:40
Ingen tvivl om at det er en uheldig kombination at nordsjælland er et af landets mest vandløbsfattige områder og samtidig er det mest befolkede/hårdtfiskede.
 
Men igen bare hælde enorme mængder ørred ud på kysten for at fange dem som i 90'erne er ikke min kop the...
 
mvh
Rasmus Hansen (www.rasmushansen.com)
 


Redigeret af rasmushansen.com - 11 Okt 2010 kl. 17:42
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2010 kl. 18:11
Til Simon
Der er meget rigtig i det du skriver.
Men jeg kalder de fisk, der er produceret i dambrug, og som vi udsætter enten i vandløb eller ved mundingerne for Erik Den Røde fisk. De flakker forvirrede rundt og ved ikke i hvilken lille å eller tilløb de er født. De mangler homing, og er derfor ikke gode til at reproducere sig selv.
Nu har i nok ikke de store problemer med dambrug på Sjælland, men i Jylland er der altid en ophobning af fisk ved dambrugsspærringer. Det tyder jo på, at de fisk vi fremavler i dambrug selvfølgelig får homing efter dambrug.
Jeg er en af de sære originaler, der mener vi skal tættere på naturen, når vi retter op på de skader, vi igennem årene har forvoldt. Jeg arbejder med rugekasser, hvor nybefrugtede æg lægges direkte i rugekasser i vandløbene, som man gør i Norge Sverige og Canada. Hvis du vil vide mere om hvad det går ud på kan du finde det på sdr-resen.dk  under klækkebakker- feltforsøg 2009-10. Der er nederst på siden et par film, som bedst viser, at det fungerer.
Der er naturligvis modstand fra flere sider, efter min mening er det fordi metoden giver for få arbejdspladser, og dermed kommer der for få penge af vores fisketegnsmidler tilbage til statskassen i form af skat på arbejde.
 
          mvh Lasse Hagebro
Til top
bo madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
botage Avatar

Tilmeldt:: 26 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 321
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér botage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2010 kl. 19:14
http://www.sn.dk/Truede-fisk/Naestved/artikel/38105
Fordums tiders forurening er skyld i, at den ædle fiske-art er truet. Der findes kun tre oprindelige ørredstammer i Danmark, som stadig består - nemlig Fladså, Mern å og Esrum å.
Til top
bo madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
botage Avatar

Tilmeldt:: 26 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 321
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér botage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2010 kl. 19:15
Havørreden er rødlistet, og det betyder, at den er udryddelsestruet
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2010 kl. 19:28
Citat: botage

http://www.sn.dk/Truede-fisk/Naestved/artikel/38105
Fordums tiders forurening er skyld i, at den ædle fiske-art er truet. Der findes kun tre oprindelige ørredstammer i Danmark, som stadig består - nemlig Fladså, Mern å og Esrum å.
 
Man kan jo så undre sig over hvordan en havørredstamme skulle have overlevet i Esrum Å (eller rettere kanal) da den blev udgravet i starten af 1800 tallet for at tansportere tømmer/brænde, men hvis ekspertisen mener at den "oprindelige" stamme findes, så findes den vel ?
 
Det kunne måske tænkes at ørreder der efterfølgende etablerede sig i kanalen mange år senere nu er det som regnes som den oprindelige stamme ?
Eller ???


Redigeret af rasmushansen.com - 11 Okt 2010 kl. 19:38
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2010 kl. 19:41
Til Bo
Jeg ved ikke om det er rigtig at der kun er tre stammer af den opringelige ørredstamme tilbage- Hvis det er rigtig er det uhyggelig. Min store respekt for det store frivillige arbejde der gøres på Sjælland, det er jo ikke det letteste sted i landet at rette op på tidligere tiders skader på naturen. Jeg håber ikke i giver op.
 
                                                mvh Lasse Hagebro
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2010 kl. 20:06
Citat: Henrik Christensen
Se det ved vi så intet om, men er gisninger.
Jeg vil vove den påstand, at de er kystnær i samme grad som før, da det er der hvor føden findes... Men at vildfisk kontra putørreder har det gen, som fortæller at vildfisk skal være i skjul og ikke svømme frit rundt som putørreder gør...
Det er osse rene gisninger, men giver dog anledning til at det måske kunne være sådan..!
Sådanne undersøgelser er lavet i små vandløb på ørredyngel, som netop viste at yngel fra vildfisk har meget større overlevelse kontra putfisk, så hvorfor skulle det ikke også være sådan i saltvand?
Mvh
Henrik Christensen
[/QUOTE


 
Hej Henrik.
 
Netop, det er rene gisninger, det er bla også derfor jeg skriver længere oppe i tråden at det ville være rigtigt hensigtsmæssigt at få afmystificeret dette inden man sætter noget stort i værk og skyder blindt ud i tågen.
Jeg snakkede i øvrigt med to fyre som jeg mødte på Vestsjælland i torsdags, den ene boede oppe ved Limfjorden og fortalte at fiskeriet deroppe var helt i top, ja de nærmest skovlede fisk i land hvilket i hovedsaglig grad må skyldes de mange selvproducerende vandløb i området.
Men han fortalte også noget andet interessant, nemlig at han et andet sted i Jylland som jeg ikke helt fik fat i
 
Hej Henrik.
 
Netop, det er rene gisninger, det er bla også derfor jeg skriver længere oppe i tråden at det ville være rigtigt hensigtsmæssigt at få afmystificeret dette inden man sætter noget stort i værk og skyder blindt ud i tågen.
Jeg snakkede i øvrigt med to fyre som jeg mødte på Vestsjælland i torsdags, den ene boede oppe ved Limfjorden og fortalte at fiskeriet deroppe var helt i top, ja de nærmest skovlede fisk i land hvilket i hovedsaglig grad må skyldes de mange selvproducerende vandløb i området.
Men han fortalte også noget andet interessant, nemlig at han et andet sted i Jylland som jeg ikke helt fik fat i, var et umådeligt sløjt kystfiskeri, men nogle få hundrede m ude med jollen var der bunker af fisk....de var ganske enkelt ikke kystnære i dette område trods forhold som øjensynligt og umiddelbart så rigtigt fornuftige ud....jeg studsede lidt over dette og synes at det hænger meget godt sammen med det jeg oplever mange steder ydermere underbygget af det faktum at mange landsdele oplever det samme trods flere og flere fisk i vandløbende.
 
Jeg siger ikke at det ER sådan....jeg synes bare at rigtigt meget tyder på det Kunne være sådan.
 
Og føden er inde på det lave vand siger du....ja ja masser af rejer og andet godt, men de store tobis- og sildestimer....de går jo noget længere ude ikke.
 
Herovre var det jo nærmest umuligt at finde en eneste tangloppe på det lave vand hele foråret, det hjælper ganske vist lidt nu hen over sommeren selv om mængderne af føde virker langt mindre end "normalt" og de få ørreder der bliver fanget er da også umanerligt tynde og slunkne...og de holder sjældent målet efterhånden.
 
Hvis jeg kunne blive overbevist om at fiskene rent faktisk opholder sig tæt på land mere af tiden end jeg lige går og tror, så kan jeg meget lettere leve med at det er nok så svært...det er helt ok.
 
Men men....jeg tror det bare ikke.
 
Mvh
Jim.
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2010 kl. 20:06
Der findes oprindelige ørredstammer flere steder, det er bare ikke 100 % af de lokale bestande der er det. Spørg fx. Professor Michael Møller Hansen fra DTU Aqua om det - eller leg lidt med Google.........
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2010 kl. 20:08
Bo ...den Esrom å fisk...der var oprindelig istids-stamme...Så vidt jeg husker ...så blev dette nettop affærdiget efter en genetisk - investigation....udført efter hårdnakkede postulater fremført af folk fra arbejdsgruppen ved Esrom å...Jeg var med den gang det startede...og forlod sammen med andre projektet.... da man begyndte at digte disse - vildfaren vildfisk historiere... som jeg så det dengang - så var det hele et PR stunt skabt i hovede på en bladtrykker i Fredensborg....

Men alt ære til de folk der arbejder seriøst for projektet idag.... altså med de fisk der genetisk stammer fra Egtved og omegn

Sådan er der så meget

Venlig hilsen

Jesper Fohrmann
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres