Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Eftertænksomhed....

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Eftertænksomhed....
    Sendt: 11 Okt 2010 kl. 20:29
Til TBH
Michael Møller siger også at hvis du flytter en ørred fra et vandløb og til et andet og der er forskel på de to vandløbs tempereturer er den ikke god til at reproduksere sig. Så er det galt med den måde, hvor vi fremstiller yngel i dambrug og sætter dem ud i tilfældige vandløb.
 
        mvh Lasse
Til top
MORTEN ANDERSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MORTEN ANDERSEN Avatar

Tilmeldt:: 02 Okt 2006
Geografisk: Vallensbæk
Status: Offline
Beskeder: 395
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MORTEN ANDERSEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2010 kl. 22:17
Citat: tackler

Citat: MORTEN ANDERSEN

Tjaaaa!
  
Se blot på jægerne, det er jo noget helt andet, de betræder landbrugets arealer og her er der ingen restriktioner på hvad der må udsættes.
 
Morten Andersen
 
Sludder Andersen - der er nøje restriktioner både om hvad der må udsættes, hvordan det må jages og behandles. Så det adskeller sig ikke væsentligt fra vandløb og søer.
 
Nu betræder jægere heller ikke bare landbrugets arealer - de betaler (ofte dyrt) for retten til at drive deres jagt - og det også på de betingelser som jordejeren sætter (hensyn til afgrøder, dyrehold, beboelse, og ind imellem sågar kvoter osv).
 
De afgørende forskelle er nok at jægerne har en betydeligt stærkere organisation, som historisk har haft det lidt nemmere end vore organisationer - men vel også har vist sig at være lidt længere fremme i skoene - måske skulle man lære af hinanden.
 
mvh
Heinz
 
Godt ord igen Heinz Smile
 
Når jeg om efteråret kører ud på Asnæs vrimler det med fasaner, i et antal som for mig er totalt ude af proportioner Confused Det er det jeg mener med ingen restriktioner.
Ellers kender jeg ikke til reglerne for jægerne!, men fint hvis der også her er lovgivning. Alt med måde Embarrassed
 
Fint at Landmanden gør noget for de Jægere, som har betalt for Jagtrettighederne på hans jorde.
Hvad mener du med at jægerne historisk har haft det lettere end Lystfiskerne?
Har det noget med Landbrugets mange sær regler at gøre?
 
Men hvis vi kan lærer noget af Jægerne, er det super Smile
 
Stadig på kanten af det døde hav
Morten Andersen
 
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2010 kl. 00:04
Her er lige lidt interessant stof som ift tåden er meget relavant http://www.sportsfiskeren.dk/havoerred-sjaelland-er-sat-i-soeen
Og så lige denne her http://www.sportsfiskeren.dk/havoerred-sjaelland-er-sat-i-soeen
Mvh
Jim.
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2010 kl. 00:12
Ved ikke lige hvad der skete men det andet link skulle være her http://www.sportsfiskeren.dk/havoerred-sjaelland-10-foerste-skridt-paa-vejen
/jim.
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2010 kl. 06:06
Lars M

Men han springer elegant uden om succeshistorierne fra  Skjern og et par andre vestvendte vandløb mht de nævnte udsætninger.........Underligt, ikke???;)
Min pointe var egentligt bare at der også i fx. en å som Odder Å også findes en oprindelig bestand af HØ, ligesom i et par af tilløbene til Randers og Vejle Fjord.
Men hey, jeg dribler bare ud og ser om jeg kan fange HØ nr 67 i år på kysten idag.
I rest my case.:)
K&B til alle.
Til top
Martin Nørgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
MartinNørgaard

Tilmeldt:: 19 Nov 2008
Geografisk: Fredericia
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MartinNørgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2010 kl. 13:49

Der har i denne tråd fremkommet påstande om at fiskeriet nu er dårligere end tidligere.

Kontakte Finn Sivebæk fra DTU AUQA med flg spørgsmål.
 

Hej Finn.

 

På lystfiskersitet 123nu.dk under følgende tråd

 

http://www.123nu.dk/lystfiskeri/forum/forum_posts.asp?TID=37884&title=Eftertænksomhed....

 

Er der en diskussion om, at der på kysterne er færre fisk end de sidste par år.

 

Danmarks potentiale er på 2,6 millioner smolt. Som jeg kan læse mig frem til er den naturligt producerede antal smolt tidligere blevet suppleret op til 2,6 mio. Den naturlige bestand er jo stigende, men er udsætninger faldet drastisk? Eller er det som nogle oplever, at der er dårligt fiskeri på kysterne bare en tilfældighed. For der kan jo være dårlige og gode år af så mange grunde.

 

Kan du hjælpe med at belyse, om det er rigtigt at der på de danske kyster må kunne forventes færre havørreder i fremtiden? Har antallet af havørreder på kysten toppet for en periode? Vil det blive bedre i fremtiden når nu mange vandløb bliver restaureret.

Jeg fik følgende svar:

Hej Martin

 

Du har næsten selv givet svarene.

 

Udsætningerne har været stabile i mange år. Såfremt der i et område sker en fremgang i den naturlige produktion så vil der ske en tilsvarende reducering i udsætningerne. Der er imidlertid ikke sket markant ændringer i de senere år.

 

Du har helt ret årgangene kan svinge betydeligt, et smoltudtræk kan være påvirket af yngelrekrutteringen og den kan være påvirket af opgangens størrelse, gydeområdernes kvalitet, opvækstområdernes kvalitet og arealstørrelse. Bestanden af ældre ørred i nærheden af opvækstområder betyder selvfølgelig også noget.  Alt dette spiller sammen og resultatet af dette sammenspil er i sidste ende et smoltudtræk og dermed den kommende bestand i havet. En smolt er generelt 2 år men alderen svinger mellem 1-4 år så derfor er et smoltudtræk et produkt af flere års yngelproduktion. Der er derfor ikke grundlag for at kæde en bestand i havet sammen med et års yngelproduktion, et års smoltudtræk eller et års fangst af havørred. Jeg håber du kan følge mig. Endvidere så kan vi se at vandløbene producere flere og flere ørreder og det er målet med fiskepleje at vandløbene bliver selvreproducerende. Jeg vil gerne henvise dig til lidt mere information om ørredens biologi du kunne jo overveje om du skulle henvise til fiskepleje.dk så debattanterne på nettet får adgang til den samme viden.

 

 

http://www.fiskepleje.dk/fiskebiologi/oerred.aspx

 

Her er aktive links klik blot på teksten.

·         Udsætningsplaner for ørred i danske vandløb

·         Beskrivelse af hvordan man laver en udsætningsplan for ørred

·         Udvikling i de danske ørredbestande

Får du vores nyhedsbrev om fiskepleje ellers kan jeg anbefale at du får det og hvis du synes om det kunne du jo fortælle informere om det på 123.nu. Her tilmelder man sig nyhedsbrevet: http://www.fiskepleje.dk/nyheder.aspx

Jeg håber du kan bruge svarene.

 

De bedste hilsener

 

Finn Sivebæk, biolog/cand. scient

Fiskeplejekonsulent

DTU Aqua

Sektion for Ferskvandsfiskeri og-økologi

Danmarks Tekniske Universitet

Vejlsøvej 39, 8600 Silkeborg

 

Mobiltlf. 21 79 21 95

Direkte tlf. 35 88 31 17

DTU Aqua omstilling 35 88 31 00

 

Min e-mail: fs@aqua.dtu.dk

Vores rådgivning: http://www.fiskepleje.dk/raadgivning.aspx

Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2010 kl. 17:03
Hej Martin
Godt gået
Det løser mange tvivls spørgsmål. Det er godt, når der er nogen der gider finde frem til konkrete svar, og det ikke kun er løs snak frem og tilbage. At jeg så personlig ikke altid er enig med alt, hvad der kommer fra DTU, er så en anden sag.
 
                                                          mvh Lasse Hagebro
Til top
MORTEN ANDERSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MORTEN ANDERSEN Avatar

Tilmeldt:: 02 Okt 2006
Geografisk: Vallensbæk
Status: Offline
Beskeder: 395
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MORTEN ANDERSEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2010 kl. 00:52
Super med lidt expert videnSmile
 
Som jeg kan forstå er der ikke sat en Ørred ud siden 2006Ouch
 
Hvis det er korrekt, har vi måske forklaringen på de faldende fangster på kysterne.
 
Det er ingen sag for Garn fiskerer, skarv, gedder, samt enkelte stangfiskere at tømme åen, samt området omkring en Å-munding for fiskShocked
 
Intet under at der der på de åbne kyster mangler fisk!
 
Men vi kan jo alle begynde at fiske i Åerne, efter de brune fiskConfused
 
Hvis det er hensigten, så står jeg af, ret mig gerne hvis jeg tager fejlSmile
 
På kanten af det døde havWink
Morten Andersen
Til top
Nick Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
qwer

Tilmeldt:: 20 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 130
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér qwer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2010 kl. 09:06
Det er ganske let at komme problemet med for få fisk til livs :

Forbyd ALT fiskeri i åer og vandløb.

Der er en grund til at fiskene søger der op og det er at de skal formere sig, at fiske der er umoralsk og helt forkert.

Tænk over hvad det ville gøre for bestanden ........

Og husk så at det ikke er de få garn som er skyld i at bestanden holdes nede, det er dem som fisker på "fødegangen" som bære skylden Cry
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2010 kl. 09:27
Citat: qwer

Det er ganske let at komme problemet med for få fisk til livs :

Forbyd ALT fiskeri i åer og vandløb.

Der er en grund til at fiskene søger der op og det er at de skal formere sig, at fiske der er umoralsk og helt forkert.

Tænk over hvad det ville gøre for bestanden ........

Og husk så at det ikke er de få garn som er skyld i at bestanden holdes nede, det er dem som fisker på "fødegangen" som bære skylden Cry
 
Bortset fra lige dette med garnene så er jeg nu meget enig.
Det virker jo noget fjollet med en fredningszone på 500 m til hver side ved et åudløb for at beskytte fisken, og når den så går op i åen som kun er nogle få m bred...så må man gerne fiske.
Det svarer jo nogenlunde til at man forbød kystfiskeri på de steder hvor 4 m-kurven kom tæt på land for at beskytte torsken for at få et bedre bulefiskeri i gydeperioden.
 
Mvh
Jim.
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2010 kl. 09:34
Citat: MORTEN ANDERSEN

Super med lidt expert videnSmile
 
Som jeg kan forstå er der ikke sat en Ørred ud siden 2006Ouch
 
Hvis det er korrekt, har vi måske forklaringen på de faldende fangster på kysterne.
 
Det er ingen sag for Garn fiskerer, skarv, gedder, samt enkelte stangfiskere at tømme åen, samt området omkring en Å-munding for fiskShocked
 
Intet under at der der på de åbne kyster mangler fisk!
 
Men vi kan jo alle begynde at fiske i Åerne, efter de brune fiskConfused
 
Hvis det er hensigten, så står jeg af, ret mig gerne hvis jeg tager fejlSmile
 
På kanten af det døde havWink
Morten Andersen
Forkert igen igen..... prøv nu at sætte jer lidt ind i tingene INDEN i ryger i blækhuset, det var da det mindste man kunne forlænge.
Selvfølgelig er der udsat masser af smolt siden 2006, se bare på udsætningsplanerne....
http://www.fiskepleje.dk/  Der findes rigtig meget viden her, som kan besvare rigtig mange spørgsmål, SÅ BRUG DETWink
 
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Morten Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Morten Erbs

Tilmeldt:: 12 Dec 2006
Geografisk: Klarup v/Aalbor
Status: Offline
Beskeder: 79
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Erbs Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2010 kl. 09:39
Inden I kammer helt over i ønsket om at forbyde alt fiskeri i åen, kunne I så ikke henvise til en undersøgelse, der påviser, at lystfiskeri i åen overhovedet har en effekt på antallet af havørreder på kysten.
 
Og så overser I det forhold, at enhver havørred er en potentiel gydefisk, der fratages muligheden for at gyde. Om jeg hjemtager én fisk fra kysten eller fra åen gør ikke nogen forskel ift. antallet af yngel.
 
Og var åfiskeri forbudt (!) var det nok tvivlsomt, hvor mange frivillige, der ville arbejde med etablering af nye gydepladser mv. i åerne til gavn for både åfiskere og kystfiskere.
 
Hilsen Morten
Til top
peter simonsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterbager

Tilmeldt:: 01 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 308
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterbager Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2010 kl. 09:42
sjovt som fynboer og jyder ikke piver så meget,men nu har jyderne jo også masser af laks og HØ i åerne og det gælder også fynboer på kysten,men det er fame ikke meget vi sjællander får for fisketegnet da der ikke er åer nok og i modsætning til fyn er der ingen kyst udsætninger.
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2010 kl. 10:23

Når nogen siger at der ikke er sat fisk ud siden 2006 går jeg ud fra at der menes "fisk" frem for smolt.

Mon ikke alle ved at der udsættes masser af smolt hvert år ?

Og til Morten...jeg ønsker såmænd ikke at forbyde åfiskeriet, jeg påpeger blot det underlige i at man ikke må fiske "visse steder" hvor fisken stadigt har masser af plads til at slippe forbi, men oppe i åen hvor dens chance for at undslippe er langt mindre...der må man gerne, hvis du ikke forstår det så har du en meget alternativ virkelighedsopfattelse.

Og af hvilken naturlig grund skulle man nogensinde have lavet den undersøgelse som du er inde på, det skulle da lige være af samme grund som man har oprettet 500 m fredningszonerne omkring åerne og mig bekendt har man heller aldrig lavet sådan en undersøgelse...men fredningszonerne har man alligevel iværksat ud fra en sund fornuft som dog er undtaget fra de steder hvor det er sjovest at fiske...nemlig i åerne, længere der den ikke !

Og så må jeg lige runde Peter Simonsen af på vejen, han har ganske ret i sin påstand.

Det hele handler om at fremme et godt fiskeri for de få på bekostning af de fleste, nemlig alle dem som ikke har adgang til åfiskeri i hverdagen.

De eneste som ikke rigtigt "forstår" dette er sjovt nok Jyderne.

Mvh

Jim.

Til top
martin petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
map

Tilmeldt:: 02 Apr 2006
Geografisk: lolland falster
Status: Offline
Beskeder: 559
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér map Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2010 kl. 10:29
Nu hvor debatten er slået ind på udsætninger så er det jo med stor fornøjelse, at man i det seneste nr. af Sportsfiskeren - lystfiskerens talerør - opfordres til at tage til Gudenåen og fiske farvede laks..
 
De er jo ikke selvproducerende der så går det nok..
 
/M
Til top
Morten Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Morten Erbs

Tilmeldt:: 12 Dec 2006
Geografisk: Klarup v/Aalbor
Status: Offline
Beskeder: 79
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Erbs Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2010 kl. 10:39

Jim - nu var mit indlæg ikke rettet alene mod dit indlæg. Men hvis du genlæser dit indlæg fra 9.27, kunne man nu godt få den tanke, at du var for et forbud mod åfiskeri, idet du erklærer dig "meget enig" i den tekst du citerer - hvor pointen endda er fremhævet med fed.

Men fint at du er kommet på bedre tanker på dette punkt ;-)  Og selvom man om efteråret fisker i en å, der rummer masser af havørreder, er de nu ikke lette at fange.

Mht. undersøgelsen - så var pointen fra min side, at det mig bekendt aldrig er påvist, at lystfiskeri påvirker bestanden af havørred, hvorfor det for mig at se ikke giver mening at skyde på en del af lystfiskerne for selv at få bedre vilkår/flere fangster.

Og at jyderne ikke brokker sig er der jo mange grunde til. Ja, vi har fint åfiskeri som er grundlaget for et ok kystfiskeri mange steder. Men det skyldes jo blandt andet naturgivne forhold, som der ikke kan ændres på - der er bare bedre opvækstvilkår for havørreder i Jylland end på Sjælland.

Det er ærgerligt for sjællanderne, men I må jo gøre noget for at forbedre vilkårene, hvilket blandt andet DSF jo tog initiativ til for nylig så vidt jeg lige erindrer det.
 
Knæk & bræk
Morten
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2010 kl. 11:17
Citat: peterbager

sjovt som fynboer og jyder ikke piver så meget,men nu har jyderne jo også masser af laks og HØ i åerne og det gælder også fynboer på kysten,men det er fame ikke meget vi sjællander får for fisketegnet da der ikke er åer nok og i modsætning til fyn er der ingen kyst udsætninger.
Der bliver udsat langt flere smolt på Sjælland i forhold jylland/ fyn, da man i modsætning til Sjælland, har mange naturlige vandløb som er enten blevet restaureret eller har gode fysiske forhold i forvejen.
Så derfor kompensere man for det i udsætningsplanerne
Så tag nu at stop det hyleri
Og igen.. Det kan alt sammen ses på www.fiskepleje.dk
 
Mvh
Henrik Christensen
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2010 kl. 11:47
Hej Morten.
 
Jamen den er sgu også lidt "kilden" for på den ene side er det jo en gammel fiskekultur at fiske i åerne, dette har man altid gjort men da lystfiskeri er blevet så styret af restriktioner, begrænsninger, forbud osv for netop at beskytte bestanden, så er det netop set i det lys at det forekommer mig forkert at man gerne må fiske i de områder hvor fiskene står tættest, og for at gyde og her giver det jo ikke ret meget mening at fiske på "fødegangen" som Nick meget rigtigt kalder det...det er jo netop her jeg erklærer mig principielt enig.
Okay, du kan selvfølgelig forsvare dit synspunkt med at de ikke er lette at fange i åerne og at dette alene gør det legalt, men i fredningszonen omkring åudløbet 500 m på begge sider er de endnu sværere at fange kan jeg fortælle, men derfor har man alligevel opretholdt forbudet og det er denne "ulighed" jeg har lidt svært ved at se rimeligheden i.
Du kan ikke se bort fra den omstændighed at "vi" skyder på andre for at fremme egene interesser, er det ikke lige præcis det man rent lovgivningsmæssigt har gjort med fredningszonerne, for den undersøgelse du efterlyser omkring skadevirkningerne på bestanden ved åfiskeri den har man mig bekendt heller ikke lavet omkring fredningszonerne så det er vel ikke så underligt at kystfiskerne skyder efter åfiskerne i denne sammenhæng.
 
Og ja...her på Sjælland må vi gøre med hvad vi har, problemet er bare at vi ikke har ret meget.
Vi ville aldrig kunne opnå et fiskeri her som bare tilnærmelsesvis minder om det Jyderne har.
 
Mvh
Jim.
Til top
Martin Nørgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
MartinNørgaard

Tilmeldt:: 19 Nov 2008
Geografisk: Fredericia
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MartinNørgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2010 kl. 12:59
Det bliver påstået, at der er er færre havørreder på de sjællands kyster i forhold til jyske og fynske. Tror at mange af havørrederne fra de østjyske og fynske vandløb, spredes hurtig ud over de danske kyster (incl Sjælland). Desuden må i da få et voldsomt skud havørreder fra de svenske vandløb. Læste på et tidspunkt om en havørred, der var blevet registreret ved Mariager og få dage efter blev fanget på østfyn. Det gav mig en ide om at de spredes for alle vinde på ingen tid.
 
Derfor kan det da godt være, at der er flere havørreder visse steder, men tror det er rimeligt fordelt ud.  
Til top
Morten Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Morten Erbs

Tilmeldt:: 12 Dec 2006
Geografisk: Klarup v/Aalbor
Status: Offline
Beskeder: 79
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Erbs Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2010 kl. 13:24
Hej Jim
 
Fiskeri på fødegangen er et sjovt udtryk LOL
 
Men jeg tror ikke det holder helt i virkeligheden. Der hvor jeg fisker i åen er der fortsat mange km. til gydepladserne, men havørrederne står der og venter på at gå videre op til gydepladserne - ligesom de kan gøre i fjorden.
 
Og så mener jeg at en stor del af takken for det gode åfiskeri i Jylland - ihvertfald i "min" å - skyldes det store frivillige arbejde, der er gjort for at skabe gode gydepladser i åen. Det er faktisk lykkedes at gøre åen selvreproducerende uden udsætninger ved at frivillige over en årrække har gjort en stor indsats herfor ClapClap
 
Denne indsats er jeg ret overbevist om ikke havde fundet sted (i samme omfang), hvis ikke disse frivillige kunne/måtte fiske i åen. Og dermed har de skabt flere havørreder til glæde for både åfiskere og kystfiskere ClapClap
 
Og lige til dette med fredningszoner ved åmundinger: Jeg tror i høj grad de er skabt af hensyn til at begrænse antallet af garn tæt ved åmundingerne, hvilket der vist kan være god fornuft i.
 
Hilsen Morten
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2010 kl. 13:54
Citat: MORTEN ANDERSEN

 
Intet under at der der på de åbne kyster mangler fisk!
 
 
På kanten af det døde havWink
Morten Andersen
Jeg sidder med Fisk og Fri nr. 4 fra maj 2008, hvor du sammen med resten af slænget optræder i en artikel om Stevns - en artikel, som kom til verden på en dag, hvor I rendte ind i et drømmefiskeri med mange og forholdsvis store fisk.
 
Når noget sådant fortsat kan lade sig gøre - og det kan det - også i 2010, så kan det ikke stå så slemt til som du gør det til eller...??
Til top
MORTEN ANDERSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MORTEN ANDERSEN Avatar

Tilmeldt:: 02 Okt 2006
Geografisk: Vallensbæk
Status: Offline
Beskeder: 395
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MORTEN ANDERSEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2010 kl. 17:29
Hej igen
 
Til Henrik - Beklager at jeg ikke læste hele udsætningsplanen. Korrekt at der hvert år udsættes fisk i åerne og i mundingerne.Embarrassed
 
Til Ole - Det drømme fiskeri du hentyder til var og er absolut ikke hverdag.
Det handler om at være på rette sted på rette tidSmile.
Når det er sagt er min oplevelse, at når havørreden følger Tobisen ind på lavt vand (2x14 dage om året), kan det lade sig gøre. 
Resten af året er for mig ensbetydende med mange O-Ture.
Måske manglende evner fra min side, men faktum for mig er at den resterende del af året (læs ca 48ugerOuch) er der blevet længere mellem fangsterne.
 
Jeg er gerne åben for råd og vejledning, evt. på kystenThumbs Up
 
På kanten af det døde hav
Morten Andersen
 
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2010 kl. 18:02
Citat: MORTEN ANDERSEN

Til Ole - Det drømme fiskeri du hentyder til var og er absolut ikke hverdag.
Det handler om at være på rette sted på rette tidSmile.
Når det er sagt er min oplevelse, at når havørreden følger Tobisen ind på lavt vand (2x14 dage om året), kan det lade sig gøre. 
Resten af året er for mig ensbetydende med mange O-Ture.
Måske manglende evner fra min side, men faktum for mig er at den resterende del af året (læs ca 48ugerOuch) er der blevet længere mellem fangsterne.
 
Jeg er gerne åben for råd og vejledning, evt. på kystenThumbs Up
 
På kanten af det døde hav
Morten Andersen
 
Hej Morten
 
Jeg har skam også mange....ikke 0-ture....men ture uden fisk. Sådan er fiskeriet bare på Stevns, i hvert fald i min verden. Jeg har ikke "knækket koden" eller fundet "de vises sten", der kan minimere antallet af ture uden fisk.
Jeg drives af det, som de driver de fleste andre, den storslåede natur, samt naturligvis chancen for lidt flex på klingen, og jeg ved at fiskene er der, så det er jo bare at klø på.
 
Men tiden, hvor man i løbet af nogle få timers maskinfiskeri kunne krane en håndfuld fine fisk op på de vante pladser er forlængst forbi. Det gælder altså om at tænke lidt mere "ud af boksen" i forhold til tidligere, og det er om ikke andet lidt sjovere at trække en nulbon på en ny plads, fremfor på en af de gode gamle, ikkeWink
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2010 kl. 20:11
Citat: Morten Erbs

Hej Jim
 
Fiskeri på fødegangen er et sjovt udtryk LOL
 
Men jeg tror ikke det holder helt i virkeligheden. Der hvor jeg fisker i åen er der fortsat mange km. til gydepladserne, men havørrederne står der og venter på at gå videre op til gydepladserne - ligesom de kan gøre i fjorden.
 
Og så mener jeg at en stor del af takken for det gode åfiskeri i Jylland - ihvertfald i "min" å - skyldes det store frivillige arbejde, der er gjort for at skabe gode gydepladser i åen. Det er faktisk lykkedes at gøre åen selvreproducerende uden udsætninger ved at frivillige over en årrække har gjort en stor indsats herfor ClapClap
 
Denne indsats er jeg ret overbevist om ikke havde fundet sted (i samme omfang), hvis ikke disse frivillige kunne/måtte fiske i åen. Og dermed har de skabt flere havørreder til glæde for både åfiskere og kystfiskere ClapClap
 
Og lige til dette med fredningszoner ved åmundinger: Jeg tror i høj grad de er skabt af hensyn til at begrænse antallet af garn tæt ved åmundingerne, hvilket der vist kan være god fornuft i.
 
Hilsen Morten
 
Hej Morten.
 
Jamen jo...det er da nok muligt at der er mange km op til selveste gydepladserne det sted i åen hvor du fisker, men men...det er dog et smalt stykke de skal passere og hvor de er ret udsat for at Morten står med sin skarpladte fiskestang, ikke ?
 
Okay...du vinder på point for selvfølgelig kan du have ret i at der ikke havde været så store kræfter i gang for at skabe "din å" hvis ikke i efterfølgende måtte fiske i den.
Og dog...rigtigt mange steder i landet er der massive kræfter i gang med vandløbsrestaurering mv for at skabe en selvproducerende bestand uden at bækken bruges som fiskevand.
 
Jeg havde sgu ikke lige tænkt på dette med at en af grundende til fredning omkring åudløbene selvfølgelig sigtede mod de mange garn, det har du sikkert meget ret i, så alene af den grund vil jeg gerne bøje mig.
 
Mvh.
Jim.
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2010 kl. 20:28
Udover garnene så beskytter fredningen også mod dårlige opgangsforhold hvor fiskene cirkulerer rundt i mundingsområdet i perioder med lav vandstand, både i havet og åen...
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2010 kl. 21:45
Citat: scott

Citat: qwer

Det er ganske let at komme problemet med for få fisk til livs :

Forbyd ALT fiskeri i åer og vandløb.

Der er en grund til at fiskene søger der op og det er at de skal formere sig, at fiske der er umoralsk og helt forkert.

Tænk over hvad det ville gøre for bestanden ........

Og husk så at det ikke er de få garn som er skyld i at bestanden holdes nede, det er dem som fisker på "fødegangen" som bære skylden Cry
 
Bortset fra lige dette med garnene så er jeg nu meget enig.
Det virker jo noget fjollet med en fredningszone på 500 m til hver side ved et åudløb for at beskytte fisken, og når den så går op i åen som kun er nogle få m bred...så må man gerne fiske.
Det svarer jo nogenlunde til at man forbød kystfiskeri på de steder hvor 4 m-kurven kom tæt på land for at beskytte torsken for at få et bedre bulefiskeri i gydeperioden.
 
Mvh
Jim.
Så længe lystfiskernes fangster af ørreder i den enkelte å ikke udgør nogen trussel mod bestanden, så vil det være meningsløst og smagsdommeri at forbyde fiskeri i åerne - så kan man jo lige så godt forbyde fiskeri på kysten med den samme argumentation. 
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2010 kl. 22:53
Forbyde å-fiskeri??  Nu er toppen af idioti dog nået. Å-fiskerne har gennem de seneste 100 år kæmpet for ørredens trivsel og de har gennem hårdt arbejde og politisk lobbyarbejde hele æren for, at arten overhovedet kan fanges i dag!!! Det er fandme ikke kystfiskerne, der har fået lukket en masse dambrug og lavet passage forbi resten  -  eller fået fjernet udledninger fra dambrug, slagterier, mejerier osv osv. Læs "Langs Karup Å" - eller efterfølgeren fra Skjern Å.  Eller bare TÆNK!!! Dette indlæg kunne fortsættes med betragtninger om gydepladser, elfiskeri og ørredopdræt - om kontrol rettet mod garn i åerne og andet tyvfiskeri osv - osv, men jeg gider ikke - mage til tåbelig indstilling skal der dog ledes længe efterDead Dead Dead
Mvh JB
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2010 kl. 09:18
Citat: JB

Forbyde å-fiskeri??  Nu er toppen af idioti dog nået. Å-fiskerne har gennem de seneste 100 år kæmpet for ørredens trivsel og de har gennem hårdt arbejde og politisk lobbyarbejde hele æren for, at arten overhovedet kan fanges i dag!!! Det er fandme ikke kystfiskerne, der har fået lukket en masse dambrug og lavet passage forbi resten  -  eller fået fjernet udledninger fra dambrug, slagterier, mejerier osv osv. Læs "Langs Karup Å" - eller efterfølgeren fra Skjern Å.  Eller bare TÆNK!!! Dette indlæg kunne fortsættes med betragtninger om gydepladser, elfiskeri og ørredopdræt - om kontrol rettet mod garn i åerne og andet tyvfiskeri osv - osv, men jeg gider ikke - mage til tåbelig indstilling skal der dog ledes længe efterDead Dead Dead
Mon ikke der var en del ironi i trådenLOL
Det er sådan at når fisk trække op i en given vandløb, cirkler de rundt i lang tid tæt ved umundingen og derfor vil der i visse tidspunkter på året være en unaturlig ophobning af fisk ved umundingen og derfor ville en garnfisker eller lystfisker have store muligheder for at fange rigtig mange gydemodne fisk i udløbet.
Derfor er det meget fornuftig med et fredningsbælte på 500m til hver side.
 
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2010 kl. 16:30
Citat:
Derfor er det meget fornuftig med et fredningsbælte på 500m til hver side.
 
Mvh
Henrik Christensen
Citat slut:
 
Bestemt!!
 
Og man kan jo kun håbe, at du har ret mht ironien. Hvis åfiskeri skulle forbydes, så mistede 80% af landets lystfiskerforeninger deres eksistensgrundlag, og dermed ville bestands- og vandløbsplejen stort set være udslettet i det ganske kongerige. (Heldigvis findes der dog forstandige kystfiskere, der yder en flot indsats på området, men det er ofte de store foreninger/sammenslutninger, der har indflydelse på de lokale politikkeres gøren og laden på området)
Mvh JB
Til top
 Besvar Besvar Side  <12

Skift forum