Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fokus på fangsten

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fokus på fangsten
    Sendt: 12 Okt 2010 kl. 17:44
Hejsa
 
Er det bare mig eller er der en enorm fokusering selve fangsten blandt lystfiskerne herinde?
En er ved at opgive fordi han ikke fanger nok, en anden fordi de fisk han fanger er for små osv.
Personligt fisker jeg for at slippe for hverdagens pres, så hvorfor lægge et andet pres det også?
Min mest fantastiske fisketur var en nultur til Gjern å, jeg sad og kikkede ud over åen med min stang liggende ved siden af mig da en isfugl begyndte at fiske 2 meter fra mig, men min stang som "gren".
Se det er for mig en fuldendt fisketur.
Self. er det rart med fisk ind imellem, men at måle sin fornøjelse ved fiskeriet ud fra antal fisk man fanger, virker for mig som om man lige så godt kan fise ud og købe et net.
Er der andre der har en lign. opfattelse?
 
Martin
Til top
Peter Rødsgaard Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rødsgaard Avatar

Tilmeldt:: 19 Nov 2001
Geografisk: Vejle, Kolding og Fyn
Status: Offline
Beskeder: 342
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rødsgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2010 kl. 17:56
Hej Martin
 
Jeg er meget enig med dig.
 
Jeg fisker dog efter det motto, at jeg vil vide hvorfor jeg fanger fisk, ellers gider jeg faktisk ikke fange dem! Det udvikler mig som fisker, og gør at jeg skal lægge ekstra godt mærke til naturen og dens mange facetter.
 
Hilsen
Peter
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2010 kl. 17:58
Hej Martin
 
Jeg kunne ikke være mere enig!
 
Det er som om fokus har flyttet sig fra det essentielle, nemlig naturoplevelsen og det element af afslapning og tankeflugt langt fra den travle hverdags stress og jag.
 
Jeg møder desværre jævnligt holdningen om, at det hele drejer sig om stor, større og størst, og jeg har også kendskab til en nærmest sygelig konkurrencementalitet mellem fiskere, som i stedet burde hygge sig i hinandens selskab. Store armbevægelser har overtaget i stedet for ydmyghed og realitetssans.
 
Det er min opfattelse, at dele af den kulørte fiskepresse har hjulpet den mentalitet godt vej. Igen handler det om stor, større og størst, vidunderagn og hemmelige fiskepladser - "fang flere havørreder med den og den teknik" bla-bla-bla. Det er til at blive godt og grundigt træt af.
 
Nogle har sågar den holdning, at såfremt de ikke har fanget 100+ havørreder, så er det et dårligt år - come onDead
 
Det er dejligt når en fisk hugger, bestemt, men her Stevns er jeg vant til ture uden fisk, sommetider mange i træk, men det er helt normalt og jeg nyder hver eneste tur og hver eneste fisk, uanset længde og vægt.
Til top
Michael Vigtoft Skotte Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mivs

Tilmeldt:: 02 Feb 2007
Geografisk: Bogense
Status: Offline
Beskeder: 456
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mivs Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2010 kl. 18:26
Helt enig....
 
Husker stadig første gang i kajakken mod Æbelø. Under en smøgpause cruiser der med ét 10-15 endog meget store multer lige under kajakken - og dette vel at mærke under ½ meter vand!
Er den oplevelse jeg husker bedst fra hele weekenden - alt andet er gået i glemmebogen.
 
Til top
Peter Vangsø Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Mathiasen Avatar

Tilmeldt:: 17 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 293
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Mathiasen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2010 kl. 18:46
Hej Martin
 
Jeg er  enig med dig langt hen ad vejen.
 
Men nu skal vi jo heller ikke blive for hellige, for det er vel alligevel ikke udelukkende naturoplevelsen det gælder. Hvis det var det, fik man såmænd mindst ligeså stor naturoplevelse ved en lang travetur ved vandet med en kikkert over nakken.
 
Jeg har masser af nulture ved kyst og å men kunne da ikke drømme om at skippe fiskeriet af den grund. For det at "være derude" til et par timers mental afkobling i en travl hverdag er medicin der kan anbefales de fleste. Personligt har jeg dog også en indre jæger, der fra tid til anden trods alt også skal tilfredsstilles. En sådan "indre jæger" har vel de fleste af os og mon ikke vi alle har oplevet frustrationer, hvis den gennem længere tid ikke er blevet "fodret".
 
Jeg har haft år, hvor der skulle 20-25 sommeraftener til før åens første opgangsfisk gik til biddet. Sådan en aften er den mentale afkobling i top og solnedgangen trods alt en anelse smukkere.Wink
 
Peter
 
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2010 kl. 18:59
Så bare fordi man fanger flere fisk end makkeren får man ikke de samme naturoplevelser???
Tak for kaffe, det er ved at blive svært det her!!!!
Misundelsen er nemmere at få øje når den ikke bliver pakket ind i bavl som "konkurrence mentalitet" og "Kodak moments"
De to oddere jeg møder og ser NÆSTEN hver gang jeg kommer ved et bestemt østjysk vandløb vej op til mine "sikre" Hø-høller, de sæler, marsvin, sortænder, edderfugle og andre svømmefugle jeg ser hhv. Djurslands kyster, Vejle, Horsens, Randers og Mariager Fjord tæller ikke fordi jeg fanger fisk engang i mellem???!!!!
Come on.......

Det at se og/eller mærke en hvilken som helst fisk tage en af mine hjemmelavede fluer - selv i et put og plask vand - er mere interessant end alt det liv jeg ser omkring mig ude i det fri. Alt det her omkring mig er for mig en absolut klar bonus - intet andet. Jeg har siddet post jagt i Sverige og set en elg klø sig min ATV, en ulv pisse min jakke i Canada, og en bjørn gå med mit telt samme aften uden at løse et eneste skud til en pris som ikke er en landmands løn værdigt og alligevel nydt det hele. Lige fra de dykkende skarver og marsvin til ulven der pissede min jakke tilbage til en nultur som i dag ved Vejle Fjord hvor der ikke var andet festligt end tre stopmætte måger og en køn kondiløber.
Det hele handler om det udgangspunkt, den forventning man selv har. Jeg forventer ikke en skid når jeg tager hjemmefra, så er det voldsomt svært at blive skuffet.
 Forstår I hvad jeg mener i forhold til hvad det er I selv siger???
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2010 kl. 19:05
Hej Tom
 
Jeg mindes ikke at have skrevet at man nyder det mindre hvis man fanger noget.
Jeg henvender mig ikke til dem der fanger meget, men mere til dem der måler deres oplevelser udelukkende hvormeget og hvor stort de fanger.
 
Selv nyder jeg da at mærke fisken for enden af linen, men det er oplevelsen i naturen der er mit virkelige mål.
Og Pete, jeg har faktisk været fisketur uden at nå at pakke fiskestangen ud ;-)
 
Martin
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2010 kl. 19:43
Citat: TBH

Så bare fordi man fanger flere fisk end makkeren får man ikke de samme naturoplevelser???
Tak for kaffe, det er ved at blive svært det her!!!!
Misundelsen er nemmere at få øje når den ikke bliver pakket ind i bavl som "konkurrence mentalitet" og "Kodak moments"
De to oddere jeg møder og ser NÆSTEN hver gang jeg kommer ved et bestemt østjysk vandløb vej op til mine "sikre" Hø-høller, de sæler, marsvin, sortænder, edderfugle og andre svømmefugle jeg ser hhv. Djurslands kyster, Vejle, Horsens, Randers og Mariager Fjord tæller ikke fordi jeg fanger fisk engang i mellem???!!!!
Come on.......

 Forstår I hvad jeg mener i forhold til hvad det er I selv siger???
Du vil gerne at vi forstår hvad du mener - men du vil ikke forstå hvad vi mener? Er det sådan det ser ud for dig?
 
Hvordan lykkedes det dig at få misundelsen ind i denne debat, undskyld men så har du ikke fattet ret meget af det jeg i hvert fald har skrevet. Bavl kalder du det? Ja, men nu er faktisk det jeg har oplevet - en helt surrealistisk konkurrencementalitet mellem fiskevenner, noget som til enhver tid er egnet til at ødelægge den gode stemning, som jo burde være fremherskende en fisketur.
 
Misundelse? Min personlige track record danner ikke grundlag for den følelse, jeg er for sæsoner siden kommet lysår videre i mit fiskeliv - jeg fremhæver blot eksempler det jeg har oplevet og til stadighed oplever - nemlig at det for mange er blevet som overskriften i denne tråd foreskriver - fangsten i fokus frem for noget andet.
 
Hvem har iøvrigt skrevet noget som helst om, at naturoplevelser ikke tæller når man fanger fisk?
Du læser vist andres indlæg som fanden læser bibelen - Come on selvWink
Til top
Peter Vangsø Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Mathiasen Avatar

Tilmeldt:: 17 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 293
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Mathiasen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2010 kl. 19:47
Det har jeg skam også Martin. Vi har vel alle prøvet at glemme stang eller hjul LOL
 
Vi er som sagt enige langt hen ad vejen Thumbs Up
 
Peter
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2010 kl. 19:58
Ole R ;

Helt ærligt ; Du har selv netop optrædt i det fine kulørte magasin kaldet "Sportsfiskeren" - Her fortælles der jo også om dine egne store fangster, ligesom du selv ikke er sen til at nævne det i en anden tråd der netop nu løber.

Du prædiker én ting - men gør selv noget andet.

Ligesom jeg nu har lagt mærke til at du nu omtaler kyst med betoningen "åben kyst"... Tidligere var det jo "nok" at kunne nappe havbasser fra kystenWink
Det må jo så være noget særlig fint og fornemt som os dødelige ikke kommer i nærheden af..
Fangster HAR betydning for oplevelsen ved fiskeriet - ellers kan du jo vælge at undlade krogen dine gennemløbere... Så er der sgu da ikke et øje tørt længere.

Selvfølgelig kommer der flere facetter i ens private fiskeri med tiden, og selve naturoplevelsen vægtes nok højere når man har oplevet en del med en fiskestang..
Jeg så selv en yderst fin solnedgang her til aften, mens i ævlede ved computeren, det var skønt - men det havde nu ikke gjort det ringere hvis der var en havbasse +5 som havde forvildet sig til at tage mit endegrej.
Til top
peter andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
p.andersen

Tilmeldt:: 05 Maj 2009
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér p.andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2010 kl. 20:07
Jeg var bange for at jeg var ene om at mene at fangsten var sekundær.
Selvfølgelig vil vi gerne fange fisk, og også de store, men hvad bliver målet den dag der ligger en +10 HØ i fangstnettet??. Det gælder om at nyde de øjeblikke vores hobby giver. Regn-rusk-vind-blik-sol-skyer-nat-dag. Om de fisk vi fanger er, held eller dygtighed, er lidt ligemeget.
Forøvrigt, gode svar i denne tråd.
 
K&B
Peter Andersen
Kolding.
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2010 kl. 20:12
Hehe....

Forøvrigt sætter det jo faktisk en del af disse indlæg i relief, at de fleste af jer vælger at have et profilbillede, hvor det netop er FANGSTEN der profileresSmile.. Selvom i taler mod selvsamme fokus..

Slut herfra, kroppen er træt efter en lang eftermiddag i godt selskab - og med fiskeri.

Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2010 kl. 20:12
Citat: simon agerholm2

Ole R ;

Helt ærligt ; Du har selv netop optrædt i det fine kulørte magasin kaldet "Sportsfiskeren" - Her fortælles der jo også om dine egne store fangster, ligesom du selv ikke er sen til at nævne det i en anden tråd der netop nu løber.

Du prædiker én ting - men gør selv noget andet.
 
 
Det ville nu klæde dig, hr. Agerholm, hvis din fremstilling holdt sig til virkeligheden. Min vigtigste betingelse for at deltage i den artikel var, at det under ingen omstændigheder kom til at handle om stor-større-størst. Og det kan man vist heller ikke stå at det gjorde, tværtimod. Og fordi jeg har mine holdninger til spørgsmålet, så kan jeg ikke nævne mine egne fangster når det er relevant for debatten? Må jeg nævne dine fangster såWink

[QUOTE)

Ligesom jeg nu har lagt mærke til at du nu omtaler kyst med betoningen "åben kyst"... Tidligere var det jo "nok" at kunne nappe havbasser fra kystenWink
Det må jo så være noget særlig fint og fornemt som os dødelige ikke kommer i nærheden af..
Fangster HAR betydning for oplevelsen ved fiskeriet - ellers kan du jo vælge at undlade krogen dine gennemløbere... Så er der sgu da ikke et øje tørt længere.
[/QUOTE]

Jeg forstår du er lidt sensibel, subisidiært lidt i forsvarsposition når jeg anvender begrebet "åben kyst" - hvad skyldes det monLOL
Du har jo ikke været kysten fornylig - men prøv det, der er 7500 km at tage af, og det er ikke spor fintWink
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2010 kl. 20:16
Peter Andersen :

En +10 kgs betyder ikke det store.
Den bliver bare til et dejligt minde.....
Til top
allan pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
havfisker

Tilmeldt:: 23 Maj 2005
Geografisk: vejle
Status: Offline
Beskeder: 47
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér havfisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2010 kl. 20:21
Det er både og.
Når jeg tager ud med kæppen, så er det i forventning om andrenalinkikket, man får når man har flex klingen.
Jeg glemmer aldrig mit første møde med en kongelaks, der næsten tømte spolen for line, men den bedste oplevelse fra den tur, var nu da jeg sad ved floden og så  laksene vandrede mindre end 2 meter fra mig, samtidig stod bjørnen modsatte bred og kiggede nysgerrigt mig.
 
Derimod turene til svenskekysten, det opgav jeg efter 3 år i træk med alt for mange nedgængere og for få blankfisk.
Det var da forventningen om en megafisk, der drog mig derover.
 
Selvfølgelig er det afkobling man søger når man tager ud, men der skal en fisk til i ny og næ for at det hele går op i en højere enhed, men hvis der er 2 hotspot at vælge imellem, hvor det ene rummer få men store fisk, og det andet rummer flere men mindre fisk, så vælger jeg spottet med de fleste, for jeg vil nu have en fisk med hjem en gang imellem og om den vejer 2 eller 5 kg er for mig ligegyldig.
Mvh
Allan
 
 
Til top
Peter Vangsø Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Mathiasen Avatar

Tilmeldt:: 17 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 293
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Mathiasen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2010 kl. 20:34
Nå nå nå Simon, ud over at eksponere vore fisk tør vi da i det mindste også profilere os selv. 
 
Aprospos eksponering og profilering er det jo heller ukendte begreber for dig selv, så hvorfor træder du  ikke frem dette site Wink
Til top
Henrik Møller Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik_Møller Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik_Møller Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2010 kl. 21:24
Det ene er vel ikke mere rigtigt end det andet ??.. :-)

Jeg fisker både for at fange fisk og for at stresse af/nyde naturen, men jeg fisker ud fra mine egne forudsætninger. Ikke for andet... og så jooooo og jaaa... Hvis det var ligegyldigt om jeg fangede noget så smækkede jeg jo nok heller ikke en væg til med store fisk herhjemme.. :-)

Men når Martin sætter naturoplevelserne i højsæddet så er det jo rigtigt for MARTIN.. og så er det jo fint.. 

I mit univers er der altså ikke noget rigtigt og forkert.. flue/spin, kyst/p&t, å/hav... what ever makes you happy..

vh
Den laksegale TRHM
FISH ON, www.lakseture.dk
Alaska, Mexico, Bahamas
Til top
Morten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
morten

Tilmeldt:: 23 Apr 2006
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 139
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér morten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2010 kl. 21:26
Tror trådstarteren hentyder til min tråd ang. ønske om større kystørreder.
 
Og nu er der landskamp...
Her handler det så også bare om at nyde den friske luft og få noget motion Cool
 
Jeg har fuld forståelse for folk der går en hel dag kysten og nyder den dejlige natur.
 
Har lidt samme holdning som Henrik Møller.
Det rager mig en egentlig en høstblomst hvad andre lystfiskere dyrker og får glæde ved.
Jeg søger også det kick man får ved en stor fisk. Det kan en kysttur desværre ikke indfri. 
 
 
 


Redigeret af morten - 12 Okt 2010 kl. 21:30
Til top
peter andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
p.andersen

Tilmeldt:: 05 Maj 2009
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér p.andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2010 kl. 21:40
Simon Agerholm
 
Hvis en 10+ kgs, kysten, ikke er det store, så er du sgu godt vant.Wink
Heldigvis har jeg stadig en sådan basse til gode.
Jeg glæder mig over der, godt og ondt, er masser af liv i vores "med lystfiskere". Både her i dette forum, men også derude kysten, hvor drømmen om en 10+ kgs, stadig lever. Big smile
K&B
Peter Andersen
Kolding.
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2010 kl. 22:25
Hej Morten
 
Min tråd er blandt andet inspireret af din, det er rigtigt.
Men jeg håber ikke der er nogen der læser mit indlæg som om jeg mener det ene er bedre end det andet, jeg fundere bare lidt over at en meget stor del af indlægene her siden, og som andre gør opmærksom , artikler i diverse fiskeblade fokusere utroligt meget flere og større fabgster.
Jeg kan da heller ikke sige mig fri for at drømme og den store fangst, men jeg kunne ikke drømme om at holde op med at fiske hvis jeg ikke fanger noget i længere tid.
 
Hilsen Martin
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2010 kl. 22:26
PS: Skal have nyt profil billed snart kan jeg se!
Til top
Morten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
morten

Tilmeldt:: 23 Apr 2006
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 139
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér morten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2010 kl. 22:30
Citat: mahon

PS: Skal have nyt profil billed snart kan jeg se!
Af en større fisk?? LOL
 
 
 
Til top
Alex Brian Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Alex B Jensen Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 25
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Alex B Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2010 kl. 22:44
Men som lille dreng med flydeorm i den lokale bæk, handlede det om at fange en masse fisk, senere måtte der gerne være en pæn spisefisk indimellem.. Så fik man bil og kunne komme vidt omkring. Jagten den store kystørred var igang. og det blev til mange lange ture.. Nu nyder jeg gerne en lille tur et par timer, og giver det en madfisk er jeg glad.. Nyder i ligeså høj grad naturen og gåturen ved vandet.. Ps : runder et skarpt hjørne næste år.. skulle der falde 5 kg nyslået sølv af til mig ville jeg da blive glad, men kan sagtens undvære :-)
PR 5,6 kg fanget 1997..
Knæk & Bræk til alle..
PS : Se profilbillede +800g ørred Big smile
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2010 kl. 23:19
Jamen så må jeg vel hellere også melde mig, for jeg kunne da også have en mistanke om at trådstarteren bla havde mig i tankerne da jeg jo har klynket en del over de manglende fisk ved kysten.
 
At mærke dette dybe sug i linen når fisken tager fluen, eller se en ørred jage en stime tobiser er virkelig betagende naturdramatik og selvfølgelig er det stærkt berigende for summen af oplevelser ved en fisketur, men lad mig alligevel slå fast at en god tur for mig ikke er proportional med fangsten, men at kalde af "sekundær betydning" ville nok lige være at stramme den, for i modsat fald ville jeg jo have opnået den samme glæde blot ved at gå en tur stranden...uden fiskegrej.
 
Endvidere som jeg faktisk også engang var inde , så synes jeg at fiskebladene tegner et så oppustet billede af lystfiskeri som noget der ikke kan blive voldsomt nok i både størrelse og antal...fiskeporno af den slags som i meget beskeden grad rummer alle de andre elementer som gør fiskeri til en dejlig ting for ligesom i rigtig porno handler det klart mest om gørelse og størrelse således at dem som ikke har "prøvet det før" får sig en slem skuffelse...altså at fiske Disapprove
 
Mvh
Jim.
Til top
Cato Jürgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Cato Avatar

Tilmeldt:: 05 Maj 2003
Geografisk: Bagsværd, Sjæll
Status: Offline
Beskeder: 132
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Cato Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2010 kl. 00:08

Der er lige så mange holdninger, som der er lystfiskere, men en ting er da helt sikkert. Så længe at man har en fiskestang i hånden, uanset om det så er en fluestang eller spinnestang, så er målet vel at fange en fisk? En ting er at være natur menneske (det er jeg bestemt), men hvis ikke at man tager ud for at fange en fisk, så kunne man jo lige så godt gå en tur stranden med en kikkert i hånden. Jeg er i hvert fald en af de lystfiskere, som tager tur, med henblik af få flex klingen. For mig er det ikke nogen dårlig tur, hvis ikke jeg får dette opfyldt, da jeg som sagt elsker at færdes i vores dejlige natur. Dog må jeg sætte et spørgsmåls tegn, når der hævdes at fisken er sekundær. Fisken er bonus præmien oveni de fede tur den prægtige kyst. Der er jeg helt enig, meeen.... Helt erligt, så kaldes vi ikke lystfiskere fordi at vi er natur elskereCool. Måske er det bare mig der er for "ung" i min snart 25 årige lystfisker kariere, men jeg tager stadig ud for at få lidt flex klingen. Det behøver bestemt ikke at være en 10 kgs blankfisk, men jeg vil nok søge den resten af mine dageApprove.

 
Lystfiskeri (i mit tilfælde kystfiskeri) er, at kombinere sin passion for naturen, med lidenskaben for det knald hårde hug, fra bæstet i dybetLOL. Begge dele er da vigtige faktorer for en lystfisker. Ja, jeg fanger da både store og små fisk, men jeg er da altid frisk mere. Nulture er der også en del af om året, men de har også sin berettigelse.
 
Mvh Cato


Redigeret af Cato - 13 Okt 2010 kl. 00:57
Til top
MORTEN ANDERSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MORTEN ANDERSEN Avatar

Tilmeldt:: 02 Okt 2006
Geografisk: Vallensbæk
Status: Offline
Beskeder: 395
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MORTEN ANDERSEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2010 kl. 01:08
Som Cato beskriver det, kan det ikke siges mere korrektSmile
 
10 point herfra Big smile
 
kanten af det døde hav
Morten Andersen
Til top
Mikkel Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gaffagunnar Avatar

Tilmeldt:: 15 Feb 2003
Status: Offline
Beskeder: 433
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gaffagunnar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2010 kl. 05:03
fisken er KUN en bonus for mig. jeg er ikke vant til at hive den ene hø ind efter den anden, og alligevel tager man trofast afsted til vandet. men bar sidde en sten med en kold pillerpaller og bare nyde vejret, det skønt.

fiskeriet er et dejligt afbræk fra hverdagens stress og jag. og et uundværligt afbræk.

K&B
Born to fish, forced to work!!!
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2010 kl. 06:13
Citat: mahon

 
Jeg mindes ikke at have skrevet at man nyder det mindre hvis man fanger noget.
Jeg henvender mig ikke til dem der fanger meget, men mere til dem der måler deres oplevelser udelukkende hvormeget og hvor stort de fanger.
 
Martin
Hej Martin
 
Der var tilsyneladende flere der ikke fangede ovenståendeWink
Til top
Nick Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
qwer

Tilmeldt:: 20 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 130
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér qwer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2010 kl. 09:01
Undskyld, men jeg er ved at brække mig over flere citater i denne tråd.

Personligt fisker jeg for at slippe for hverdagens pres, så hvorfor lægge et andet pres det også?
Min mest fantastiske fisketur var en nultur til Gjern å, jeg sad og kikkede ud over åen med min stang liggende ved siden af mig da en isfugl begyndte at fiske 2 meter fra mig, men min stang som "gren".
Se det er for mig en fuldendt fisketur.


Hvad med at du smider alt dit grej i containeren og går dig nogle ture i naturen som åbenbart er så godt for din hverdags "Pres", og lader os som elsker at fiske om det der med at fange fisken.
At du kommer med dit dobbeltmoralske pis om at det med fisken ikke betyder så meget , er bare til at brække sig over.

Du var helt sikkert også den mand som gik til fodbold for at "være med" og ikke for at vinde ik?

Det ypperste ved en fisketur er at mærke hugget, fange fisken og spise den om aftenen.Clap


Til top
Morten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
morten

Tilmeldt:: 23 Apr 2006
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 139
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér morten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2010 kl. 09:39
En dejlig tur langs vandet; sidde og høre mågerne, drikke sig en kop grøn the og spise en klid-kiks, med en god tobak i piben, og have sin gamle trofaste Splitcane stang ved sin side... uhaa ja det er en dejlig dag LOL
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2010 kl. 09:40
Hej Nick
 
Jeg tror ikke du har forstået mit indlæg overhovedet.
Jeg elsker at fiske! Og det af flere årsager.
1. Jeg kommer ud i naturen og får nogle vidunderlige oplevelser.
2. Der er en mulighed for at jeg fanger en fisk.
3. Jeg møder en masse mennesker som jeg kan komme i snak med.
 
Og ja, jeg fisker da også for at fange noget, men modsat andre herinde så kunne det aldrig falde mig ind at droppe mit fiskeri fordi det var lidt sløjt med fangsterne.
Og hvor i ligge det dobbelt moralske i mit indlæg?
For mig er det at fange fisken ikke det vigtigste, det er at fiske efter den!
Dermed ikkke sagt at jeg ikke nyder suget når en fisk tager fluen/blinket/ormen eller hvad det nu er jeg fisker med den dag.
 
Så Nick, læs mit indlæg igen med et åbent sind, og forstå, at jeg ikke forsøger at sige hvad der er den eneste sandhed, thi den kender jeg ikke, men jeg kender sandheden for mig.
 
Martin
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2010 kl. 09:45
,

Redigeret af simon agerholm2 - 14 Okt 2010 kl. 18:26
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2010 kl. 10:05

Hej

Jeg fisker personligt for naturoplevelsens skyld, komme lidt væk hjemmefra og slippe for den tiltrækningskræft som Tvét nu engang har. Om jeg fanger noget er egentlig af mindre betydning - men nu kan jeg også fiske efter +10eren nr. 2. Jeg har jo fanget min "drømmefisk" fra kysten.

Men faktisk nyder jeg efterhånden lige så meget at se fiskene under vandet. - jeg sætter jo de fleste fisk ud igen alligevel. At ligge 2-3meter fra en flok spisende multer, der ikke har set mig, eller bare nyde de mange havørreder som findes kyste er for mig lige så godt som at fange dem stang. At se en +5kg havørred under vandet er stadigvæk meget stort for mig og jeg husker stadigvæk den stime multer som passerede mig ganske tæt , 8meters dybde et dyk ved Kullen. De gjorde større indtryk mig end den 6-7meter hvalhajen Maldiverne som næsten kunne røres. Det bedste er, at der formentlig stadigvæk er der ude et eller andet sted og kan nydes af eller glæde andre.

Men sådan er vi jo forskellige. Nogle fisker for madens skyld og andre for rekorder. Jeg nyder naturoplevelsen og glæder mig over at der stadigvæk er fisk i vandet, trods gylleudslip, dræbergobler, ulovlige garn, grådige sæler, masser af sultne skarve og 117 andre ulykker.

 

/J

 
Til top
Kaspar Wendelin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kaspar Wendelin

Tilmeldt:: 06 Aug 2008
Geografisk: gladsaxe
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kaspar Wendelin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2010 kl. 10:16
Tja der er vist en del i den her tråd som burde melde sin ind i DN og lægge deres tid der, det er sku sørgeligt at se folk komme med deres nedladende holdning til det at fange fisk. Jeg personligt fisker for at FANGE noget, hvad det så end er giver mindre betydning. Ja det er meget fedt at fange store fisk og fedt at fange fisk, det at ingen ting fange er en del af spillet.
 
Jeg forstår sku godt de folk der har som hobby at FANGE en fisk føler sig latterlig gjort nå andre fortæller dem at det er naturen de skal have som hobby..........................
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2010 kl. 10:34
Ja ja venner...nu skal i ikke råbe for højt om at naturoplevelsen er den største glæde ved fiskeriet...så ender det vel bare med at der bliver indført en "nydelsesafgift" oven i fisketegnet.
 
Mvh
Jim.
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2010 kl. 13:19
Citat: simon agerholm2

Ole R :

Mine fangster er lige pt. ikke relevante - til trods for at de jo ER fanget det der defineres som værende kyst - ligegyldigt hvad du så end mener er RIGTIG kystWink
Jeg regner naturligvis ikke med at du nævner i hvilket lokalområde jeg har været flittig. Forøvrigt er det mere spredt end du tror.
Du er forresten udmærket klar over, at jeg synes det var en yderst fin artikel - for det har jeg jo nævnt i en mail til dig. Men du vælger selv at stå frem i en artikel, og du vælger selv at få nævnt dine fangster - så lad være med at tude over "dette urimelige fokus fangster".


Nå, er dine fangster nu ikke relevante??? Hold da op, hvordan kan det mon være - dem plejer du da ellers at flashe ved enhver given lejlighedLOL
 
Hør nu, jeg er da bedøvende ligeglad med, hvor du fanger dine fisk, og jeg nævner ikke dine fangstpladser, også til trods for, at flere allerede har gættet dem, eller denWink
Jeg vidste forhånd, hvor du ville fiske med henblik at undgå tophuen i 2011, og du har jo sådan set modbevist din egen stand - for det har jo aldrig været sværere at fange en 5+ KYSTEN (din definition kan du anbringe dér hvor du er højest når du plukker jordbær), så tak for detWink
 
Der er iøvrigt andre end jeg, som har ventet spændt udfaldet af væddemålet med dig selv, om tophuen du ved, så måske var det sin plads, at du selv kom ud af busken med resultatet.
 
For the record - jeg tuder ikke over min deltagelse i en artikel, hvor der var minimalt fokus mine fangster. Til gengæld anfægter jeg visse blades fokus store fisk og mange fisk, bekostning af fagligheden i selve fiskeriet.
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2010 kl. 14:11
Citat: Kaspar Wendelin

Tja der er vist en del i den her tråd som burde melde sin ind i DN og lægge deres tid der, det er sku sørgeligt at se folk komme med deres nedladende holdning til det at fange fisk. Jeg personligt fisker for at FANGE noget, hvad det så end er giver mindre betydning. Ja det er meget fedt at fange store fisk og fedt at fange fisk, det at ingen ting fange er en del af spillet.
 
Jeg forstår sku godt de folk der har som hobby at FANGE en fisk føler sig latterlig gjort nå andre fortæller dem at det er naturen de skal have som hobby..........................
Det er helt ufatteligt så mange, der slet ikke har forstået meningen med trådstartes indlægOuch
 
Det er vist helt åbenlyst, at ALLE der bevæger sig ud med en fiskestang (og som besværer sig med at deltage dette forum) gør det med det formål at fange fisk - det behøver man ikke understrege yderligere, den er nok feset ind hos de fleste.
 
Det er heller ikke det, der er essensen i denne tråd, men derimod det faktum, at der er nogen, som har sat fangsten i fokus, f.eks. i forhold til det at gå målrettet efter store fisk (hvordan man så end gør det).
 
For ikke så længe siden var der en debattør, der efterlyste en god debat, og det kan man sagtens have over f.eks. nærværende emne, men at beskylde nogen for at være nedladende og for at latterliggøre andre med en anden holdning, det er i høj grad egnet til at afspore debatten og afholde andre fra at give deres besyv med.
 
Hvor er det nedladende? Hvem bliver latterliggjort?
 
Min personlige erfaring er, at flere venskaber er endt grundet det jeg har valgt at betegne som sygelig konkurrencementalitet, netop fordi fangsten har været i fokus, fordi nogen ikke har kunnet tåle, at makkeren fangede en god fisk, fordi man ikke har været i stand til at glæde sig over over andres fangst. Hvor er hyggen i det?
 
Fint at man gerne vil mærke suget fra den helt store, det vil vi alle, men hvis det er det eneste erklærede mål med fisketuren, så er der andre og mere tidsbesparende muligheder - f.eks. P&T.
 
Til top
Kåre Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gammelgnu

Tilmeldt:: 05 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 190
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gammelgnu Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2010 kl. 14:24

For mig er det den samlede sum af oplevelserne man får en fisketur der gør den god... eller rettere sagt; bedre.

Jeg har endnu tilgode at opleve en fisketur der er en dårlig oplevelse.
 
For mig ser ligningen sådan her ud:
 
Fisketur=godt
Fisketur med godt vejr= bedre
Fisketur med godt vejr og fisk= bedre endnu
Fisketur med godt vejr, god madpakke, varm kaffe, stor(e) fisk og middagslur stranden= Det bedste
Til top
Jakob Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jakobh

Tilmeldt:: 05 Mar 2003
Geografisk: fyn
Status: Offline
Beskeder: 93
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jakobh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2010 kl. 16:19
Hey

Personligt er det at fange noget ret væsentligt. Det er jo meget individuelt hvor længe man kan holde ud ikke at fange noget. Efter et dårligt forår har jeg taget en pause, men vender da snart tilbage igen.

MEN det betyder bestemt noget for lysten til at fiske.

MVH

Jakob
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2010 kl. 18:11
,

Redigeret af simon agerholm2 - 14 Okt 2010 kl. 18:27
Til top
John Erik Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nani

Tilmeldt:: 26 Sep 2010
Geografisk: Ry
Status: Offline
Beskeder: 224
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nani Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2010 kl. 18:45

Er et stort konkurrencemenneske, og fisker for at fange fisk - jo flere og større jo bedre. Hver gang jeg tager ud (i hvert fald næsten) er det for at fange fisk. Jeg starter den type plads jeg tror mest , bruger den stang jeg helst vil gå med, bruger den line der bør give fisk, fluen er den jeg tror mest dagen osv. 

Men derfor nyder jeg stadig naturen og alt det rundt om... Thumbs Up Hvad andre fanger er ligemeget - bare jeg fanger flere Tongue Fiskebladene bringer historierne om stor-større-størst-fangster fordi det sælger.
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2010 kl. 19:42
Citat: simon agerholm2

Ole R :

Måden at definere "kyst" er ikke noget jeg har opfundet.....
Men ved at du tilføjer ordet "åben" - så sørger du for at få ret... Dét har jeg bemærket er en lidt træls tendens du desværre har.
Ligeledes har du defineret fiskene fra mit lokalområde som "slanke rør",,, dog mener jeg nu at den fisk jeg sendte dig et privatfoto af her den anden dag havde en konditionsfaktor 1,72... Men nej, den er jo ikke fra Stevns, og derfor ikke fin nok i din verden..
Du tilpasser "sandheden" så den passer med din egen opfattelse af rigtig/forkert - istedet for at stikke piben ind og indrømme når du tager fejl - for det er jo faktisk noget vi alle gør en gang imellem.

Ja, når man er lidt trængt så kan man jo altid forsøge sig med at blive plat og simpel, blandt andet ved at tillægge andre nogle egenskaber de ikke har - det har jeg prøvet før, jeg kan tage det og har kun et let skuldertræk til overs for dine manøvrer.
 
Da du nu ikke selv vil komme ud af busken med den fangst, som du for nogle måneder siden dette forum lovede at fange inden årets udgang, så lad os lige opsummere scenariet:
 
Du stod, at det aldrig har været lettere at fange en 5+ fra kysten her Sjælland, hvilket du agtede at bevise, mod at bære tophue under aktivt fiskeri i hele 2011, såfremt det ikke lykkedes
Som jeg husker det, så var ikke én eneste, der kunne nikke genkendende til din udlægning af, hvor nemt det er at fange sådan en fisk - tværtimod.
Der var også en enkelt, der luftede en mere eller mindre konkret viden om, hvor du slog dine folder og angiveligt havde tænkt sig at fange den famøse 5+, men det kunne jo ikke passe, at det skulle være nødvendigt for at bevise din stand...........jo, sørgeligt nok var det sådan.
 
Simon, du er helt vildspor når du nu vil tillægge mig "fisefornemme" holdninger om, at Stevns er "finere", men ret skal være ret, og forholdende  dit fangststed er ingen måde sammenlignelige med resten af kysten  Sjælland.
Det er her din stand om, at det aldrig har været lettere falder så sørgeligt igennem, for du valgte den nemme vej.
 
Dit nonsens med, at jeg altid sørger for at få ret - jeg ved ikke hvor du har det fra, og lige hvad dig og dit fiskeri angår, så kunne jeg ikke være mere ligeglad med, om du fanger yderligere 10 stk. 5 kilos chokoladebarer eller ej.
Jeg indrømmer gerne når jeg har taget fejl, ikke noget problem der, men hvad angår din stand så tog jeg ikke fejl, og siden du har underholdt dette fora om, hvor let det er, så synes jeg da, at ville være meget naturligt, at melde ligeså klart ud nu hvor fisken er i hus. Svesken disken, Agerholm.
 
den måde får andre også mulighed for at bedømme, om det nu virkelig også er så nemt som du står. 
 
Nu var det jo ikke et væddemål specifikt mellem os to - jeg har blot holdt dig fast dit ord, og jeg finder det lidt besynderligt, at du nu er så tilbageholdende med at offentliggøre resultatet?
 
"Put your money where your mouth is" - populært sagt
Til top
Jakob Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jakobh

Tilmeldt:: 05 Mar 2003
Geografisk: fyn
Status: Offline
Beskeder: 93
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jakobh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2010 kl. 19:46
Citat: mahon

Hej Nick
 
Jeg tror ikke du har forstået mit indlæg overhovedet.
J
 
Martin

Fuld respekt for at du forsøger at forklare noget til Nick igen. 

Personligt tror jeg ikke han hans sind evner et nuanceret indlæg som det du ligger for dagen her.

MVH

Jakob
Til top
Flyfisher@Denmark Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Flyder Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2007
Geografisk: Sydfyn
Status: Offline
Beskeder: 106
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Flyder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2010 kl. 20:01
Fangsten er en del af den helhedsindtryk, for mig, men den kan være uvæsentlig, hvis jeg oplever noget andet, og det gør jeg næsten altid.
 
Den fokus selve fangsten, er jo sygelig, hvis det er så vigtigt at "kun" fange den største, så brug dog garn, trawl, el, dymanit, og lad os andre naturelskere være.
 
"Jeg fisker ikke kun efter de store, jeg elsker også naturen" Her er min stand, hvis du jagter den store fisk 100%, så er det et arbejde, og jeg fisker for at koble af, efter en fortravlet arbejdsperiode, få ro i sjælen, og være frisk til en ny omgang, får jeg så en stor fisk, ja så må det være sådan.
 
Jeg finder også fred og ganske fornøjligt, at fiske skaller, med en superlet stang, et mini fastspolehjul, og 0,10, men også kysten med fluekæppen, eller jagte søens gedder, men fangsten er ikke alfa-og-omega, det var det MÅSKE i mine unge år, men ikke mere !
 
Det bedste råd jeg kan komme med til dem der er trætte af at høre om andres kæmpefisk, gå uden om hjemmesider som fangster.dk (en side jeg aldrig kommer ), dyrk afslapningen, og nyd naturen, når den er smukkest (>>altid<<)
A real angler never dies, he just smells like that
Til top
John Erik Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nani

Tilmeldt:: 26 Sep 2010
Geografisk: Ry
Status: Offline
Beskeder: 224
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nani Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2010 kl. 22:04
Så er det godt jeg er glad for mit 'arbejde' i jagten den helt store Wink Er helt enig i at det er hårdt arbejde at gå efter de fleste og de største, men også i at det bare gælder om at nyde fiskeriet i den afskygning man nu synes er den fedeste - og så opsøge det. Er det ikke de mange store fisk man tænder , så nyd alt det andet og gå uden om de værste fiskeblade...
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2010 kl. 09:36
Citat: mahon

Hejsa
 
Er det bare mig eller er der en enorm fokusering selve fangsten blandt lystfiskerne herinde?
En er ved at opgive fordi han ikke fanger nok, en anden fordi de fisk han fanger er for små osv.
Personligt fisker jeg for at slippe for hverdagens pres, så hvorfor lægge et andet pres det også?
Min mest fantastiske fisketur var en nultur til Gjern å, jeg sad og kikkede ud over åen med min stang liggende ved siden af mig da en isfugl begyndte at fiske 2 meter fra mig, men min stang som "gren".
Se det er for mig en fuldendt fisketur.
Self. er det rart med fisk ind imellem, men at måle sin fornøjelse ved fiskeriet ud fra antal fisk man fanger, virker for mig som om man lige så godt kan fise ud og købe et net.
Er der andre der har en lign. opfattelse?
 
Martin
 
Jeg kan godt følge dig, min egen bedste tur var også en absolut nul-dag ved Mörrum sidste sommer; dagen blev afsluttet med at håndlande en laks for en af de lokale der var ude at fiske om aftenen i fine ruskindssko, det var fedt!
 
Men personligt foretrækker jeg helheden, og der skal nu også fisk til en gang i mellem. Hvor mange, hvor store og hvor tit der/det udløser lykken afhænger af mange ting.
 
Ud over det store tilbud af kulørte blade og hjemmesider tror jeg også at fænomenet skyldes at både foreninger og forbund ønsker at tiltrække så mange lystfiskere som muligt -for enhver pris! Dette gøres blandt andet med en masse fiskekonkurrencer, med store præmier. Den slags tiltrækker sikkert denne specielt konkurrenceprægede del af befolkningen, og her skildes vandene ofte.
 
Det jeg egentlig vil sige med dette er, at vi lystfiskere (læs: Vore foreninger og grupperinger) selv nærer dette konkurrence element, både for at tækkes dem der tænder den slags, samt for at tiltrække flere af den slags medlemmer i håb om at ? -Ja, det er så her jeg ikke helt er med.
 
Set i dette lys synes jeg at dansk fiskeri bevæger sig i en (for mig) kedelig retning, hvor fordybelse, facination, ro, kammeratskab og personlig balance med naturen langsomt men sikkert erstattes med kulørte lamper, konkurrencer og "fast action" oplevelser.
...Izaac Walton vs. Rex Hunt
 
Et eller andet sted lidt ligesom sportskulturen i USA, hvor flertallet foretrækker enkle actionprægede sportsgrene, hvor der scores hele tiden -frem for noget mere raffineret og svært, hvor belønningen ofte er større og mere enkeltstående.
 
I sidste ende er det vel smag og behag ...men forhåbentligt er der plads til begge dele, selvom jeg nu nok synes at den "gode gammeldags" opfattelse af sporten er lidt trængt for tiden.
 
 
 


Redigeret af FD - 14 Okt 2010 kl. 09:48
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2010 kl. 10:32
Citat: mahon

Hejsa
 
Er det bare mig eller er der en enorm fokusering selve fangsten blandt lystfiskerne herinde?
En er ved at opgive fordi han ikke fanger nok, en anden fordi de fisk han fanger er for små osv.
... Er der andre der har en lign. opfattelse?
 
Martin
Jeg kan slet ikke få øje den enorme fokusering selve fangsten, som du hentyder til...
- Selvfølgelig vil mange tråde et lystfiskersite omhandle fangst af fisk og derivater deraf, det er jo ligsom det lystfiskeri går ud , nemlig; at fange fisk. ... alt det der med naturoplevelse, afstressning osv., det ser jeg som en selvfølge ved det at være lystfisker, da man jo tager fisketur af lyst og at fiskene nu engang lever ude i det, som vi kalder for natur.
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2010 kl. 10:36
Hej Finn
Er meget enig(anden indlæg i træk hvor vi er enigeWink) orsom...
Hvordan går det forresten med næsen???Ouch
 
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2010 kl. 11:01
Citat: mahon

Hejsa
 
Er det bare mig eller er der en enorm fokusering selve fangsten blandt lystfiskerne herinde?
En er ved at opgive fordi han ikke fanger nok, en anden fordi de fisk han fanger er for små osv.
Personligt fisker jeg for at slippe for hverdagens pres, så hvorfor lægge et andet pres det også?


Fuldstændig enig!

Og jeg har lidt svært ved at forstå, at nogle kan udlægge det, som om fangst intet betyderThumbs Down

Der er mange facetter i lystfiskeri. Fangst er en af dem. Men forstår man at værdsætte alt det andet, har man langt større chance succes fisketuren. Skal der derimod fisk land, før turen er en succes, bliver det let en kamp og ikke en fornøjelse. Hvor svært kan det være!

Man er selvfølgelig kun i begrænset omfang selv herre over, hvilken tilgang man vil have til fiskeriet. Men hvis man ikke ejer to af de vigtigste egenskaber for en god lystfisker, ro og tålmodighed, skulle man måske overveje en anden hobby. Både for egen og andre lystfiskeres skyld. Intet kan spolere fornøjelsen mere end lystfiskere, der har travlt med at fange noget!

Johan
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2010 kl. 11:36
Ole R :

Du digter ganske enkelt... Og det vil du blive ved med indtil du har fået tilpasset virkeligheden til dit eget verdensbillede.
Præcis ligesom du mener at artiklen hele 4 sider om dig selv ikke handler om fangst.. Så kunne du jo have bedt om at det blev udeladt hvor STORE fisk du engang har fanget (dengang forholdene var anderledes i DIT lokalområde) - Men du fastholder vel at det er uvæsentligt, og at der ingen måde er selviscenesættelse med i spillet når man VÆLGER at optræde i en artikel?!

Jeg kan da forøvrigt godt forstå at du har så meget tid foran computeren  - din fiskesæson må jo være fra 1.juni til 1.juli, eftersom du udtaler dig så overvældende negativt om andres fangster af fisk gydetræk...
Ergo kan du jo ikke selv fiske i andet end ovennævnte periode (selvom disse fisk jo også er vej mod gydning)

Jeg har meldt ud, at jeg sagtens kunne fange en +5 kgs havørred i 2010 fra Sjællands kyst - og der skal nok komme en melding når fredningen sætter ind, og MIT fiskeri bliver afsluttet.

Det har jo aldrig været lettere, med baggrund i den kraftigt øgede gydeaktivitet i vores gydeåer - og med kombinationen af mundingsudsætninger og enkelte nærmest direkte kystudsætninger!!
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres