Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Vandløbspleje: Nak alle kastanjetræer! !

 Besvar Besvar
Forfatter
Michael Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michlar Avatar

Tilmeldt:: 20 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michlar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Vandløbspleje: Nak alle kastanjetræer! !
    Sendt: 20 Okt 2010 kl. 22:56
Så er det med at finde motorsaven frem og fælde alle kastanjetræer, der hænger inde over vandløb.
http://nyhederne.tv2.dk/article/34400751/?forside
Utroligt hvis det er sandt(hvilket jeg går ud fra, at det er) For jeg går da ikke ud fra, at det er det eneste sted i DK, hvor der er kastanjetræer langs vandløb....??!!

Mvh.
Michael L.


Redigeret af Michlar - 20 Okt 2010 kl. 22:57
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2010 kl. 07:58
Tro ikke alt hvad du læser - og læs iøvrigt med en god portion skepsis for journalist-vrøvl og uendelige misforståelser - godt underbygget af de talrige dementier som også store dagblade bringer hver eneste dag.
 
 Vi har googlet "kastanjer" og fundet ud af, at de indeholder stoffet saponin, der er giftigt for fisk, så det spor arbejder vi videre med," siger Birgitte Braae Andresen, miljøtekniker hos Kolding Kommune, til jv.dk.
 
Det er jo ikke ligefrem en videnskabelig underbygget teori - at en miljøtekniker har været inde på Goggle - hvor alverdens tumper og klaphatte har frit spil for at sprede misinformation - hvilket nogen faktisk har som hobby !
 
Så tag også det med et gran salt Michael - kastanietræerne har det svært nok i forvejen - så lad du dem endelige stå i fred !
 
mvh
Heinz
 
 
Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2010 kl. 10:31
hej
 
det bliver ikke til noget sludder bare fordi det står på nettet, her er lidt at læse på:
 

Andre navne: (Eng.: Saponins)

Saponiner er forbindelser der består af en triterpen- eller steroid gruppe koblet med en oligosaccharid-del. Saponinerne er overfladeaktive dvs. har detergent virkning. Ordet saponin stammer fra det latinske navn for sæbeurt Saponaria officinals L., sæbeurten har været anvendt som sæbe pga. plantens indhold af saponiner som danner en sæbeagtig skum ved piskning af saponinopløsningen. Saponiner forekommer i en lang række plantearter fx linser, kikærter, soyabønner, tomat, asparges, spinat, lupin, porre, og mange flere (Price og Fenwick, 1987). Saponiner anvendes i Sydamerika som piscicider.

Se soyasaponin I, IV og Be (eksempler på terpen-saponiner) og tomatin (eksempel på et steroid saponin).

Price, K.R. and Fenwick, G.R. 1987. The chemistry and biological significance of saponins in foods and feedingstufs. Crit. Rev. Food Sci. Nutr. 26(1):27-135

BioSite 15/10,02; 30/5,10

 
læg mærke til den smukke kildeangivelse.
 
iøvrigt er der flere træer hvis frugter eller frugtskaller virker giftige eller bedøvende på fisk, blandt andet den japanske valnøddeart juglans ailantifolia -  den brugte man faktisk til at fiske med (man samlede de bedøvede fisk op).
 
mvh hcg
 
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2010 kl. 11:34
Citat: graversgaard

skrev bl.a.
hej
det bliver ikke til noget sludder bare fordi det står på nettet, her er lidt at læse på:
mvh hcg
 
 
Hvor var det lige du læste det - jeg siger blot, at bygge en artikel op om at en miljøtekniker har fundet nogle kastanier i et vandløb hvor der er fiskedød - og at hun har Gogglet sig frem til at sådan nogle er giftige - kan være lidt svært at tage alvorligt - for slet ikke at tale om at begynde at fjerne træer - omend det nok var ment i en mere munter tone.
 
Et faktum er, at fælt mange tror - at fordi de læser noget på netter, så må det være den skinbarlige sandhed - og at forbinde den konstaterede fiskedød med kastanierne er nok lige hurtigt nok !
 
Iøvrigt er der ikke nogle af dine referencer, der på nogen måde omtaler fiskedød - uanset hvor "smukke" du syntes de nu er ?
 
mvh
Heinz 
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2010 kl. 12:13
Og skulle der gå et par fisk til, på grund af kastanjer. Mon ikke bestanden overlever det fænomen. Det er dog naturen selv der har forsaget den "forurening". Så lad venligst synderen stå og behold motorsaven i rygsækken. Thumbs Up
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2010 kl. 12:32
Citat: Michlar

Så er det med at finde motorsaven frem og fælde alle kastanjetræer, der hænger inde over vandløb.
http://nyhederne.tv2.dk/article/34400751/?forside
Utroligt hvis det er sandt(hvilket jeg går ud fra, at det er) For jeg går da ikke ud fra, at det er det eneste sted i DK, hvor der er kastanjetræer langs vandløb....??!!

Mvh.
Michael L.
Det er nu yderst sjældent, at jeg er stødt på et kastanjetræ ved en å, ved nærmere eftertanke, så er det vist kun ved Sæby å, at jeg har set kastanjetræer så tæt ved åen, at kastanjerne kan falde ned i åen, men det er samtidig på det yderste stræk og her vil vandvolumen jo nok fortynde evt. giftstoffer fra kastanjer så meget, at det ikke har nogen betydning for fiskene.
De steder, hvor det måske kan have en betydning, det må være i meget små bække med ringe vandføring, men det er vel ikke lige steder, som man forbinder med opvækstvand for ørreder.
- Jeg tror ikke lige, at det er kastanjerne, som er synderen i dette tilfælde, der er meget større sandsynlighed for, at det er en skurkagtig landmand eller deslige, som har renset et eller andet pesticidholdigt tæt ved et dræn.  
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2010 kl. 13:05
Heinz :

Du har da helt ret, internettet er et oplagt sted for diverse tumper og tågehorn til at udsprede deres "sandhed"..
SÅ ER DET LIGE VI VENDER BLIKKET LIIIIIDT INDAD Wink
Til top
Lars Andersen. Køge Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
KøgeLars Avatar

Tilmeldt:: 02 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 448
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KøgeLars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2010 kl. 13:40
der er flere store kastanie træer i og omkring køge å. no probs here!!
Til top
Michael M Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
marcussen

Tilmeldt:: 20 Mar 2010
Geografisk: nordborg
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér marcussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2010 kl. 17:35
 
Et faktum er, at fælt mange tror - at fordi de læser noget på netter, så må det være den skinbarlige sandhed - og at forbinde den konstaterede fiskedød med kastanierne er nok lige hurtigt nok !
 
mvh
Heinz 


Og så er der folk som dig, der tror at alt hvad der står skrevet på internettet må være løg og latin.

Det omtalte vandløb har haft fiske død de sidste 18år, på samme årstid. Kastanjerne falder ned på vejen, og bliver kørt til mos af bilerne. Og herefter skyllet ud af regnen.

Det er ikke så mystisk.
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2010 kl. 18:58
Citat: simon agerholm2

Heinz :

Du har da helt ret, internettet er et oplagt sted for diverse tumper og tågehorn til at udsprede deres "sandhed"..
SÅ ER DET LIGE VI VENDER BLIKKET LIIIIIDT INDAD Wink
 
Det var en fornuftig holdning Du der har indtaget - hvornår begynder Du ?
Ouch
 H.
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2010 kl. 19:02
Citat: marcussen

 
Et faktum er, at fælt mange tror - at fordi de læser noget på netter, så må det være den skinbarlige sandhed - og at forbinde den konstaterede fiskedød med kastanierne er nok lige hurtigt nok !
 
mvh
Heinz 


Og så er der folk som dig, der tror at alt hvad der står skrevet på internettet må være løg og latin.

Det omtalte vandløb har haft fiske død de sidste 18år, på samme årstid. Kastanjerne falder ned på vejen, og bliver kørt til mos af bilerne. Og herefter skyllet ud af regnen.

Det er ikke så mystisk.
 
Du må forveksle mig med en anden - for det kan Du jo tydelig se ved at læse tråden - at det mener jeg ikke.
 
Hvis det er så soleklart og lidet mystisk - er det da sært at miljø-teknikeren ikke ved det, og har igangsat en eftersøgning af miljøsynderen (og brugt kommunale midler helt unødigt - og så oven i købet skal på Goggle for at finde et muligt svar ? Måske skulle Du hjælpe den rådvilde kvinde og hendes kommune med fakta ?
 
mvh
Heinz


Redigeret af tackler - 21 Okt 2010 kl. 19:07
Til top
Peter Vangsø Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Mathiasen Avatar

Tilmeldt:: 17 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 293
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Mathiasen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2010 kl. 19:02
@ Simon. Party
 
Hvis det der et løfte du gir' sååå....ClapClapClap
 
 
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2010 kl. 19:08
Peter - vær nu sød ved Simon - han har gjort noget rigtigt fornuftigt - og jeg vil støtte ham trofast hele vejen !
Måske gir han en kølig ?
H.Beer


Redigeret af tackler - 21 Okt 2010 kl. 19:08
Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2010 kl. 19:35
att. heinz
 
citat: Saponiner anvendes i Sydamerika som piscicider.
 
man kan sikkert finde mere om saponiner på nettet. Iøvrigt kan de moste nødder(hestekastanier) bruges som håndrens til at fjerne olie og lignende.
att. andre
det fører nok for vidt at sige at det blot er naturens gang. hestekastanie er indført til Danmark fra Balkan.
 
men problemet er nok til at overskue, jeg tror heller ikke der er mange hestekastanier langs vore vandløb.
 
den ægte kastanie (castanea sativa) indeholder ikke gift(sæbe)stof. den er iøvrigt ekstra værdsat af vores hjortevildt - og vi mennesker kan også spise den.
 
mvh hcg
Til top
Asbjørn olsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bisserup-fiskeren Avatar

Tilmeldt:: 07 Dec 2008
Status: Offline
Beskeder: 190
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bisserup-fiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2010 kl. 19:53
De virker dejligt usikre i deres udtalelser Clap

Redigeret af Bisserup-fiskeren - 21 Okt 2010 kl. 19:54
Til top
Hans-Martin Olsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
biologhmo

Tilmeldt:: 13 Sep 2007
Geografisk: Horsens
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér biologhmo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2010 kl. 20:46

Kære Heinz,

Hvis formålet med dit indlæg var at betvivle lødigheden af at søge sine informationer på internettet, forstår jeg ikke, at du skal hænge min kollega ud på selvsamme internet.

Jeg kan oplyse dig om, at også offentlige myndigheder er trådt ind i det nye årtusind og dermed benytter sig af internettet i søgen efter information. Bl. a. har man på internettet adgang til diverse databaser udarbejdet af den amerikanske miljøstyrelse, databaser der ikke matches af noget på tryk. Dette benytter såvel kommuner som ministerier sig af. Og Google er en meget direkte vej til sådanne informationer. Så vend lige skråen endnu en gang før du begynder at hænge folk ud på et tyndt grundlag, præcis det samme du beskylder medierne for i dit indlæg.

Og så kan jeg i øvrigt oplyse dig om, at teorierne er vendt med flere eksperter indenfor fiskeforskning, før der blev udsendt en pressemeddelelse.
 
Se mere på www.kolding.dk eller i tv-syds udsendelse fra 19.30 i dag.
 
Det kan godt være at du synes, at dette indlæg er lidt skarpt, men det syntes jeg altså også at dit indlæg var!
 
Mange hilsner

Hans-Martin Olsen 

Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2010 kl. 20:57
Kære Heinz
Jeg vidste ikke du brugte skrå......
KH
Per
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2010 kl. 22:05
Her var så lidt stof til eftertanke til kloge åge...
 
Henrik Christensen
 
 
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2010 kl. 22:21

Citat: biologhmo

Kære Heinz,

Hvis formålet med dit indlæg var at betvivle lødigheden af at søge sine informationer på internettet, forstår jeg ikke, at du skal hænge min kollega ud på selvsamme internet.

Jeg kan oplyse dig om, at også offentlige myndigheder er trådt ind i det nye årtusind og dermed benytter sig af internettet i søgen efter information. Bl. a. har man på internettet adgang til diverse databaser udarbejdet af den amerikanske miljøstyrelse, databaser der ikke matches af noget på tryk. Dette benytter såvel kommuner som ministerier sig af. Og Google er en meget direkte vej til sådanne informationer. Så vend lige skråen endnu en gang før du begynder at hænge folk ud på et tyndt grundlag, præcis det samme du beskylder medierne for i dit indlæg.

Og så kan jeg i øvrigt oplyse dig om, at teorierne er vendt med flere eksperter indenfor fiskeforskning, før der blev udsendt en pressemeddelelse.
 
Se mere på www.kolding.dk eller i tv-syds udsendelse fra 19.30 i dag.
 
Det kan godt være at du synes, at dette indlæg er lidt skarpt, men det syntes jeg altså også at dit indlæg var!
 
Mange hilsner

Hans-Martin Olsen 

 
Hej Hans-Martin
 
Ingen problemer med skarpe indlæg fra min side, blot ville det være lidt pynteligt, at de har lidt hold i virkeligheden, når man kaster sig ud i at beskylde nogen for "at hænge nogen ud" - så læs nu hvad der er skrevet - og lad ikke følelserne løbe foran fornuften eller fakta.
 
Jeg skriver at jeg ser på alle informationer på internettet med stor skepsis, da der beviseligt lægges både store og små misinformationer, det er et bevist faktum vi ikke behøver at diskutere. Altså skal man tage nettet informationer med en gran salt - og ikke blindt stole på selv forchromede 'videnskabelige rapporter og analyser.
 
Dernæst er trådstarteren ude med en pressemeddelelse, som Du ligeledes kan læse - og det er udelukkende den jeg forholder mig til, og uanset om det er journalisten der fordrejer fakta - eller blot ikke får det hele med - så er det ordlyden i den artikel - som er den information der summes over. Og uanset hvad - så står der at konen har søgt info på Goggle - hvilket jeg så siger - jamen huhej - det er da ikke seriøst. Jeg kender hverken miljø teknikeren - eller sagen iøvrigt - og forholder mig blot til det oplyste grundlag for at "nu skal kastanjetræerne saves ned" !
 
Så skyd du kun med skarp - men læs hvad der er brugt som argumentaion i det foranstående - og hvad der er årsag til diskussionen.
 
mvh
Heinz
ps: Nu er sagen helt anderledes belyst bl.a via den nævnte TV-udsendelse - men den var ikke på banen, da tråden startede !
 
 


Redigeret af tackler - 21 Okt 2010 kl. 22:48
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2010 kl. 22:24
Citat: Henrik Christensen

Her var så lidt stof til eftertanke til kloge åge...
 Henrik Christensen
  
 
Ja Henrik - der er Kloge-Åge'r - og så er der Bagkloge-Åge'r !
Clap
mvh
Heinz
Til top
N. R. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
N. Rasmussen

Tilmeldt:: 21 Mar 2010
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 286
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér N. Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2010 kl. 22:39
Der mangler nogle vigtige informationer i denne tråd. Problemet opstår når bilerne på en nærliggende vej knuser kastanjerne og regnvand efterfølgende vasker safterne ud i bækken. Det er altså ikke de 'hele' kastanjer, som er problemet.
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2010 kl. 14:32
Heinz/Peter M :

Det jeg mener er ; ved at afvise hvad andre skriver på det dersens internet som vrøvl, placerer man  vel sig selv i samme gruppe - så længe man vælger at skrive noget som helst, eksempelvis på 123nu.

Værdien af den enes udsagn er jo ikke mere værd end en hvilken som helst andens - derfor må man bakke det op med fakta..

Desværre har jeg ikke yderligere tid til at debattere - der er fisk som skal fanges, for at bakke op om et tidligere udsagn... En enkelt "tilfældig fangst eller lykketræf" er jo ikke nok.
Det ender sgu med fodsvamp, jeg har jo satme waders på hele tiden.....

God fornøjelse med jeres fiskeri.
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2010 kl. 15:04
Citat: simon agerholm2

Heinz/Peter M :

Det jeg mener er ; ved at afvise hvad andre skriver på det dersens internet som vrøvl, placerer man  vel sig selv i samme gruppe - så længe man vælger at skrive noget som helst, eksempelvis på 123nu.

Værdien af den enes udsagn er jo ikke mere værd end en hvilken som helst andens - derfor må man bakke det op med fakta..

Desværre har jeg ikke yderligere tid til at debattere - der er fisk som skal fanges, for at bakke op om et tidligere udsagn... En enkelt "tilfældig fangst eller lykketræf" er jo ikke nok.
Det ender sgu med fodsvamp, jeg har jo satme waders på hele tiden.....

God fornøjelse med jeres fiskeri.
 
Kære Simon
 
Tag nu ud og fang de fisk - og når du så kommer hjem - så læser Geek du endnu engang hvad der er skrevet - og så finder du ud af - at INGEN mener at ALT på nettet er vrøvl. Men når blot der er 1, 5 eller 7% der ikke "holder vand" - så er der grund til at være på vagt - og det er faktisk hvad der blev skrevet.
 
Et par store amerikanske universiteter har lavet opgaver der gik ud på at for søge at placere misvisende videnskabelige artikler på nettet - og enkelte af disse (opfundne) artikler - blev gennem de flg. måneder/år sågar referet til i selv ansete videnskabelige tidsskrifter.
 
Det var som forsøg på at bevise at det lader sig gøre, men ingen tvivl om mange direkte manipulerer med informationer; regeringer, interesseorganisationer, lobbyister, politikere, slyngler og banditter m.fl.  
 
mvh
Heinz
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2010 kl. 23:35
Citat: Michlar

Så er det med at finde motorsaven frem og fælde alle kastanjetræer, der hænger inde over vandløb. 

Hvor dum kan man være...!


Det er jo ikke kastanjerne som er skyld i problemet, kastanjer der falder på jorden eller i åen går så langsomt i opløsning, at deres indhold af giftstoffer ikke når op på et niveau, hvor de påvirker dyr planter og fisk.


Det er derimod bilerne og kloakkerne som er synderne og årsagen til problemet, bilerne moser nemlig kastanjerne når de falder ned på vejene, så hele deres indhold af giftstoffer frigives i et hug, og kloakkerne sørger for, at giftstofferne sammen med regnvandet bliver skyllet ud i åen.


Så det er bilerne og eller kloakkerne som du skal ud og nakke.


Det er i øvrigt meget sjældent, at der gror kastanjer ved vandløb, de trives kun i ikke for fugtig lerjord.


Med venlig hilsen 

Niels Riis Ebbesen

Til top
Michael Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michlar Avatar

Tilmeldt:: 20 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michlar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Okt 2010 kl. 07:53
Citat: Niels Riis Ebbesen

Citat: Michlar

Så er det med at finde motorsaven frem og fælde alle kastanjetræer, der hænger inde over vandløb. 

Hvor dum kan man være...!


Der skal godtnok ikke meget til herinde..........før man lige pludselige får kastet mindre behagelige floskler i hovedet Shocked
 
Ja....jeg har efterfølgende også læst flere artikler samt tv indslag, der har givet et mere nuanceret billede af, hvad der egentlig måske er sket.......og er enig med dig i, hvad der er det egentlige problem.

Men da jeg "i tidernes morgen" læste nyheden på tv2.dk (da den lige var kommet frem), bed jeg mig fast i dette afsnit i artiklen: Og nu viser det sig, at kilden til forureningen sandsynligvis er de kastanjer, der er faldet af træerne og ned i bækken, skriver jv.dk.
Og derfor skriver jeg sådan en overskrift og en indledning i min tråd, for at sætte tingene på spidsen.  For da syntes jeg det lyder utroligt og lidt uforståeligt, hvordan kastanjer fra kastanjetræer langs vandløb skulle kunne gøre det.

Senere igennem medierne læste, hørte og så jeg , at det var fordi, de var blevet most af biler på vejen og ført med regnvandet ned i bækken, der var en mulig teori. Dog mente en af dem, der var i TV, at det kun var en mulig teori, da han mente, at der skulle store mængder til at kunne slå ørrederne ihjel........... 
Men hvis det er ensbetydende med at jeg er dum, fordi at jeg ikke fik fulgt op på min tråd, så lad det være sådan..........fred være med det.

Michael L.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres