Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Alt. Fluebindingsmateriale

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Alt. Fluebindingsmateriale
    Sendt: 25 Okt 2010 kl. 19:31
Hejsa
 
Jeg tænkte om det måske var en ide at lave en tråd omkring alternative fluebindingsmaterialer, da jeg læste om en som eftersøgte billigt flash og så var der folk der havde alternative løsninger på dette... Så jeg tænkte der måtte da være en mulighed for folk at spare en masse penge i alternative og sikkert ligeså gode materialer.
 
Jeg kunne jo så redigere mit indlæg og på den måde opdatere listen... Måske er der ikke opbakning til tråden, måske er der... det må vi se om folk fylder noget i den...
____________________________
Opdateret 20/10-13

Denne liste er lavet med input fra rigtig mange af brugerne herinde og det værdsætter jeg rigtig meget. Jeg tænker at listen bliver for lang at remse op og vil nøjes med at sige mange mange tak for de gode imput.
 
Action Discs:
 
  • Børn får tit øjenbetændelse. Pipetterne fra øjendråberne kan skæres over og kan blive til 3 discs i 2 forskellige størrelser...Jeg har dog ikke nået at teste dem.
  • Palietter - skulle også kunne bruges. 
 
Brindetråd: 
  • De tynde fletliner skulle holde rigtig godt. Dog kræver det godt klippeværktøj at klippe i.

Dubbing:
 
  • Filt kan købes billigt i mange hobbyforretninger og kan fungere som udmærket dubbing. fx i Søstrene Grene
  • Fyld fra bamser og lignende. 
  • Fnuller fra tørretumbleren.
  • pluk dit husdyr... eller naboens! :o)
  • Merino uld fra hobby forretninger. Alle farver i rigelige mængder.
Fjer:
  •  Påfugleherl kan købes billigt i Søstrene Grene. 
  • Tyl fra hobbyforretninger til snydevinger som er lette at klippe til.
  • Naboens høns har måske flotte farver og taber gerne lidt fjer... især inde i reden. Man kan måske også tigge en nakke når hovedet skal af dem.
  • en gammel fjerkost fra loppemarkedet - så kan du også tage støvet i samme omgang.
 
Flash:
  • Flash til geddefluer kan købes billigt i form af parykker fra Spøg og Skæmt butikker. Fastelavn og Halloween giver nogle gange restlagre som kan købes billigt. 
  • Julepynt kan købes langt billigere og fungerer... Lametta.
 
Flueben:
  • Elastikker til smykkefremstilling kan ofte købes relativt billigt i hobbyforretninger. skal spidserne farves kan en sprittusch klare ærterne. Dagligvarebutikker har også tit elastik på tilbud til fremstilling af smykker. De kan desuden fås i rigtig mange farver. Også gode til at binde rib med.
 
Flydemiddel:
  • Fugtfortrænger til el-installationer. 

Lak og Lim:
 
  • Fruens neglelak kan bruges til at give hovedet på fluen farve. Kuglekædeøjne kan også med en klat neglelak gøres farverige.
  • Sort neglelak kan også med fordel bruges til at lave reje-øjne.
  • Sekundlim fra fx Jem & Fix. 
 
Pels:
 
  • Kaninpelse kan købes billigt på diverse markeder som fx. Egeskov Marked.. 3. Onsdag i September i Kværndrup ved Ringe(Midtfyn). Her er til mange mange strips til såvel geddefluer og zonkers - det inderste af pelsen er også super godt til dubbing.
  • Roadkill! - det hænder jo en hare mister livet i trafikken. Eller en ræv.
  • En nyere støvkost har gode fibre til haler/vinger med mere. Mange andre produkter har lignende fibre - vil liste dem efterhånden jeg støder på dem. 
  • Craftfur kan købes i sybutikker til overkommelige priser... og skåner dyrene. :o)
Rygskjolde:
 
  •  Klare plastfryseposer kan bruges til at lave rygskjolde på rejefluer og tangloppeimitationer.
  • Sugerør kan købes i mange sjove farver i Søstrene Grene og kan bruges til at lave rygskjolde.
  • vvs-pakkegarn kan bruges til rygskjolde på fx "Honeyshrimp" fluen.

Rør: 
  • vatpinde klippes til og brændes en smule i enderne - fine til rørfluerne og fås både i hvide, klare og andre farver. De kan dog knække i koldt vand er det rapporteret.

Skum:
 
  • Skumplader kan købes billigt i alverdens farver i hobbyforretninger.
 
Tinsel:
 
  • Julepynt byder på en masse sjovt glimmerværk som kan bruges til Tinsel.


Vedligeholdelse:
  • cedertræ holder utøj væk fra materialerne - køb som klodser, eller som spåner i stofposer.
  • stil lakflaskerne på hovedet... så holder det længere og bliver ikke tykt.
Vægt:
  • Kobbertråd kan findes i gammelt elektronik på genbrugsstationen eller i hobbyforretninger. En gammel ledning er også en mulighed.
Værktøj:
  • Sakse - brodersakse koster ikke nær så meget som almindelige fluebindingssakse.
  • Tørremaskine til epoxyfluer - motor til discokugle kan hurtigt og billigt ombygges med en lille træplade.
  • Filtnåle fx til at holde rør til rørfluer - kan købes i hobbyforretninger.

Øjne:
 
  • Kuglekædeøjne kan købes billigt ved at købe en kuglekæde i byggemarkeder.
  • Reje-øjne laves billigt ved at brænde enden af en monofilline forsigtigt. Herefter kan pensles med sort neglelak og tørre. Ønskes mere volume kan det gentages. Gerne med en klar neglelak efterfølgende. Farven på øjnene kan varieres med andre farver neglelak. Nylonline kan også fås sort i nogle hobbyforretninger.
  • små perler kan købes i hobbyforretninger og limes på en nylontråd med sekundlim - brænd nylonline og tryk enden flad så der er plads at lime perlen på. 
  • knappenåle kan bindes ind og lakeres - men kræver mere vægt på undersiden af fluen.
  • Man kan lave sine egne øjne til tobis/epoxy på computer og printe ud - lime på og indbygge i fx epoxy. Vælg selv farve.
  • Lamelgardiner har også kuglekæder i plast som evt kan bruges som Booby-Eyes. De flyder dog ikke og kræver måske en smule mosgummi ovenpå fluen. De kan bindes på undersiden af fluen og tvinges op pga afstanden mellem øjnene.
 
 
 
 
________________________
 
Kom meget gerne med flere ideer til alternativt fluebindingsmateriale, så skal jeg nok se om jeg kan få det fyldt ind i hovedtråden.


Redigeret af Twisttmann - 20 Okt 2013 kl. 11:24
Til top
Henrik Erichsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Runge_100

Tilmeldt:: 20 Maj 2005
Geografisk: Isefjorden
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Runge_100 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2010 kl. 22:01
Jeg så engang et dødt egern på vejen.. gæt hvor halen endte :-) Solsorte har de perfekte sorte fjer, dog tilrådes 15-20sek i microbølge ovnen for lige at dræde de værste parasitter
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2010 kl. 22:40
Jeg synes det er en god ide' at lave en liste over alternative fluebindingsmaterialer, uanset om de er billige eller ej, så er det i min verden et område, hvor man får noget udvikling, både som binder, og selvfølgelig også ud i det praktiske fiskeri.
 
Jeg har rodet meget med alternative fluebindingsmaterialer i de sidste 40 år, mange gange af nød, enten fordi noget materiale var udgået, eller fordi der fremkom noget nyt og spændende i forbindelse med min bedre halvdels syforretning.
 
Jeg har dog den indstilling, at man skal bruge tingene, og så få lavet nogle fluer der dur, ikke kun til foto i fluestikket, men også i praksis, så man ved om det materiale man har "fundet" er brugbart.
 
Det har jeg gjort, men har så samtidig give andre mulighed for et kig over skulderen, mest i form af artikler og foredrag, og det har givet mange gode kontakter, og modregning i andre brugbare materialer.
 
Her en et par af de artikler, som enten er lavet på hjemmesider eller i tidsskrifter:
 

 Alternative fluebindingsmaterialer:

 

Pippetter mm.

 

http://www.kystfiskeren.net/index.php?option=com_content&task=view&id=1006&Itemid=81

 

Mosgummi:

 

http://www.kystfiskeren.net/index.php?option=com_content&task=view&id=914&Itemid=84

 

http://www.123nu.dk/lystfiskeri/aktivbruger.asp?placering=artikler&menu=AktivBruger&section=2&mode=vis&ID=8279

 

Pom kugler mm.:

 

http://www.kystfiskeren.net/index.php?option=com_content&task=view&id=566&Itemid=81

 

Sjippetove – Tyller - plastperler og injektionsnåle:

 

http://www.kystfiskeren.net/index.php?option=com_content&task=view&id=805&Itemid=81

 

Polar fiber – nisse skæg:

 

http://www.123nu.dk/lystfiskeri/aktivbruger.asp?placering=artikler&menu=AktivBruger&section=2&mode=vis&ID=5925

 

Snørebånd  - alternativt flossilke:

 

http://www.123nu.dk/lystfiskeri/aktivbruger.asp?placering=artikler&menu=AktivBruger&section=2&mode=vis&ID=4950

 

 Jeg håber at vi kan blive enige om, at få lavet en liste over brugbare alternativer, eventuelt både med billeder og links, og i yderste konsekvens også et galleri med flue, med billeder og mønstre.

 

Jeg kunne godt tænke mig at medvirke, men det vil først være mulig i starten af 2011, da går jeg på efterløn, og har tiden til den slags titlag Smile

 

Mvh

P.K.

 
 
Til top
Thomas Michaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
snøvledk

Tilmeldt:: 22 Maj 2003
Status: Offline
Beskeder: 243
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér snøvledk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Dec 2010 kl. 00:08
Hejsa


Her er en lille idé til en billigere tørre maskine til fluer.
En motor til diskoteks-spejlkugler til privat brug. kan købes hos brinck elektronik og mange andre steder. de koster omkring en hundrede-mand og så skal man bare lige sætte en pap/træ plade på og vupti, så har man en billig tørremaskine til fluer.
Til top
Flyfisher@Denmark Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Flyder Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2007
Geografisk: Sydfyn
Status: Offline
Beskeder: 106
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Flyder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Dec 2010 kl. 08:36
Bundetråd: Stof 2000 (f.eks 200 m. nonotråd - mod 50 m i fiskeforretninger - den gennesigtige 19,95 per/spole)
 
Gode brodersakse ca 2/3 af prisen på tilsvarende bindesakse
 
Kryerkugler til hatchers købes i store poser (5 l) i hoppyforetninger til samme pris son 0,1 l i fiskeforretninger
 
Deverse stykker PP-reb - i erstatning for bast til rygskjolde 
 
De udskældte nedgarnsovertæller, flyderne herfra, til kroppe på poppers, og de kan holde til selv den vildeste gedder
 
Koppertråd i hoppy- og elektrikkere
 
Fnuller fra tøretumpleren - god dupping til små tørfluer
 
Og kemikalje, til selve tørfluefiskeriet: Fugtfortrænger til elinstalationer, kan købes i næsten alle byggemarkeder - ca 1/4 af prisen og ca 25 gange mere i mængde
 
Listen er lang
A real angler never dies, he just smells like that
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Dec 2010 kl. 09:35
Hejsa
 
Sjovt initiativ !
 
Påfugleherl:
 
 
Dubbing:
 
 
Rejeøjne:
 
Benyt knappenåle og lakér pinden
(Der skal lidt ekstra belastning på undersiden af fluen)
 
'Fjervinger':
 
 
Til top
mads pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
madsppp2000 Avatar

Tilmeldt:: 13 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 273
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér madsppp2000 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Dec 2010 kl. 11:01
halløj..
har bundet nogle kanone rejefluer af min hunds under-uld som han fælder afsindig meget af fortiden...han er halv lab og samojede, og det er en kanon dubbing. det er fra helt vidt hen til mørk laksefarve....

det gode er at jeg ikke løbertør foreløbig, og jeg kalder bare på ham når jeg skal bruge noget, og jeg kan plukke det af ham... 
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Dec 2010 kl. 11:31
Er der nogen, som har en spey-hund i farven salmon Big smile
Til top
Flyfisher@Denmark Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Flyder Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2007
Geografisk: Sydfyn
Status: Offline
Beskeder: 106
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Flyder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Dec 2010 kl. 16:26
Carsten:
 
Du skal bare finde en lys colly (eller "mini colly"), og igang med batikfarverne, og her skal du blande rød, gul og en lille smugle blå, så får du en virkelig super farve til rejer
A real angler never dies, he just smells like that
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Dec 2010 kl. 17:36
Gør det ondt med alle de kemikalier på den stakkels hundekrop ?
 
Tænkte på at prøvefarve forskellige dele af hunden i forskellige farver mens
den stadigvæk er i live, men er lidt nervøs for dens street-credit
 
Den skal ende med at sådan ud --------> Pig bare med laaaang hår
 
Nå, undskyld vi kørte tråden ud på et sidespor Embarrassed
Flytying is a school from which we never graduate
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Dec 2010 kl. 21:32
Vidunderlig tråd!!!!!! Her er mange tips JEG kan bruge!! Tusind tak for det, ingen nævnt, ingen glemt!!!

Bikser selv med murersnor, farvet læder, weedwackerstring & -wire som materiale - men det er hem´ligt - nemlig!!!Embarrassed
Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Dec 2010 kl. 22:23
Vatpinde til rørfluer.
Klip vattet af i begge ender når du har renset øregangen og vupti et fint hvidt rør til en rørflue.

/Allan
Til top
Thomas Michaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
snøvledk

Tilmeldt:: 22 Maj 2003
Status: Offline
Beskeder: 243
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér snøvledk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Dec 2010 kl. 23:39
Man kan også bruge de "stribede" vatpinde fra matas med klart rør Big smile
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Dec 2010 kl. 17:33
Nytårsparykker til salg for 30 kr. pr. stk i Rema 1000 fra d. 27. dec.
Til top
Thomas Michaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
snøvledk

Tilmeldt:: 22 Maj 2003
Status: Offline
Beskeder: 243
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér snøvledk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Feb 2011 kl. 20:43
Hvis man står og mangler skum til sine fluer,
Så er der tilbud på skum hos :

http://www.cchobby.dk/mosgummi-2x15-frv.aspx

Der burde være til en del fluer i en pakke :-)
Til top
oliver reichel Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
oliverbassen

Tilmeldt:: 27 Dec 2010
Geografisk: søborg
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér oliverbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2011 kl. 16:21
Hej er der nogle som kan finde et alternativ til beadheads. Som ikke er nær så dyre.


Til top
oliver reichel Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
oliverbassen

Tilmeldt:: 27 Dec 2010
Geografisk: søborg
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér oliverbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2011 kl. 16:23
Hej

Er der nogle som kender et alternativ til beadhead, coneheads og Osv. Eller kan det bare være et billigt sted hvor man kunne købe dem.
Til top
Jan Steffensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jabis Avatar

Tilmeldt:: 21 Aug 2005
Geografisk: Øster Tørslev
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jabis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2011 kl. 16:40
Guldskalle.se
Til top
Thomas Michaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
snøvledk

Tilmeldt:: 22 Maj 2003
Status: Offline
Beskeder: 243
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér snøvledk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2011 kl. 23:04
Der er mange gode ting som man kan bruge til fluebinding på denne side (Ikke kun mosgummi):
www.cchobby.dk

Skind af kanin og rævehaler:

http://www.skindladen.dk/

http://www.skindhuset.dk/

http://www.skindhuset.dk/default.asp?Action=Details&Item=422




Redigeret af snøvledk - 11 Nov 2011 kl. 23:06
Til top
Bjarne Runge Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Runge

Tilmeldt:: 06 Okt 2011
Geografisk: Christiansfeld
Status: Offline
Beskeder: 264
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Runge Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2011 kl. 23:25
hold da op der er penge at spare....Dead.......på der alternative..<")))><(
Til top
Jakob Lyngbye Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Beep

Tilmeldt:: 19 Maj 2009
Geografisk: Fløng
Status: Offline
Beskeder: 37
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Beep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2011 kl. 13:57
Til kropsmaterialer
Hele farvede kaninskind http://www.skindhuset.dk/default.asp?Action=Details&Item=401
Netposerne fra løg (gul) og appelsiner (orange og grøn)
 
Til Øjne. Sort nylonline - set hos en hobbyhandler.  
Til top
allan blak Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stingers?

Tilmeldt:: 13 Apr 2008
Status: Offline
Beskeder: 262
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stingers? Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2011 kl. 16:54
en printer og fotopapir og lidt fotoshop kan give nogle fantastiske øjne eller hele hoveder, lige som man vil have dem. til de store fluer med epoxy.
den klasiske fjer kost fra loppemarkedet mangler på listen.
den nye version med nylon kost kan også fint bruges til at stive store haler og vinger af med.
kanon tråd Thumbs UpClap 
ingen ævl kun brugbar info Party
Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2011 kl. 19:36
Citat: oliverbassen

Hej

Er der nogle som kender et alternativ til beadhead, coneheads og Osv. Eller kan det bare være et billigt sted hvor man kunne købe dem.
 
 
Beadheads - mener du dem der sidder på fx Brenda fluen og nogle versioner af kobberbassen? Hvad med Glasperler? De går måske i stykker ved mødet med en sten.
Til top
Ove Monrad Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Monrad Avatar

Tilmeldt:: 19 Feb 2003
Geografisk: Århus Bugten Djursland
Status: Offline
Beskeder: 61
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Monrad Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2011 kl. 19:52
Fandt en masse intresante fjer skind mm
Prøv at Google på Roadkill -Billeder
Til top
Ib R. Larsen. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ibrl

Tilmeldt:: 03 Jul 2004
Geografisk: Vestsjælland.
Status: Offline
Beskeder: 121
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ibrl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2011 kl. 20:34
Booby eyes:  Hos Gardinhandleren kan du købe kuglekæde i plastik, til store lamelgardiner, de er synkende og meget store, og de sidder på en snor som de er smeltet på, så det er bare at klippe et par af, og binde dem på krogen.
PS:  De er synkende.
Ib.
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2011 kl. 21:22
Hmm, skal booby eyes ikke være flydende?
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2011 kl. 22:36
jeg har faktisk nogle af de kæder til lamelgardiner... men der er langt imellem øjnene... har du fundet på en løsning til det?
Til top
Ib R. Larsen. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ibrl

Tilmeldt:: 03 Jul 2004
Geografisk: Vestsjælland.
Status: Offline
Beskeder: 121
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ibrl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2011 kl. 12:12
Prøv at binde dem på fra undersiden af krogen.
På den måde kan du tvinge dem til at ligge oven på krogen.
Ib.
Til top
Thomas Michaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
snøvledk

Tilmeldt:: 22 Maj 2003
Status: Offline
Beskeder: 243
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér snøvledk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2011 kl. 20:52
Rema 1000 har lametta (flad tinsel) i farven (sølv og guld) til 7 kr for et bundt på 50 cm længde. Kan sagtens bruges som flad tinsel til krop på fluen.

Kan ses i kataloget uge 48 side 22



Redigeret af snøvledk - 25 Nov 2011 kl. 20:53
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2011 kl. 21:21
[QUOTE=allan overgaard]Vatpinde til rørfluer.
Klip vattet af i begge ender når du har renset øregangen og vupti et fint hvidt rør til en rørflue.

/Allan
LOL for`vokset
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2011 kl. 22:48
Hej Thomas.
 
Lametta er jo, som I sikkert ved julepynt, og er udemærket til fluebinding, vis man lige er opmærksom på, at nogle typer er ren papir, og andre er lamineret med en kunstoffilm, og det er de sidste der er eftertragtet!
 
Jeg har brugt lametta, i rigtig mange år, til især rørfluer, med store længde, men jeg har måtte gøre det, at jeg som i gamle dage, må lakerer kroppene, efter de er bundet.
 
Det har så vist sig, at almindelig fluebindingslak kan opløser lametaen, så det smitter af, især vis lakken er langsom tørende, og man risikere det smitter af i vingen.
 
Jeg gør så det, at jeg i steder bruger Blitsa vandbaseret gulv lak, til at lakere lamettaen med, men det betyder, at man skal have en form for halvfabrikata, da man så må vente med at sætte vinger på røret, indtil lakken er tør.
 
Blitsa lak, er fremragende, men lidt længe om at tørre, ca. 1 døgn bruger jeg til tørring, men så har man en fin krop, som ikke sådan lige går i udu på grund af sten og skarpe fiske tænder.
 
Jeg bruger i dag Lametta meget til Det Fleksible  Rørflue Systems kroppe, det er  meget billigt, og har et fint skær i vandet, og ikke mindst der mange flotte farver ud over sølv og guld.
 
 
Mvh
P.K.


Redigeret af PK - 25 Nov 2011 kl. 22:59
Til top
Anders Almskou Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Anders almskou Avatar

Tilmeldt:: 28 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 224
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anders almskou Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2011 kl. 20:29

jeg har hos mor fundet uld til filtning i mange forskellige farver som jeg vil bruge til dubbing super billig dupping

hun snakkede om at hun havde købt det i søstrene grene hvor det kostede 30 kr for 8 meget store bundter så det er til en rigtig god pris:)
 
Mvh Anders Almskou
Islynene juniorafdeling for Lystfiskerforeningen af 1926
www.lf26.dk/aktivitetsprogram-for-islynene-2013/
Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Mar 2012 kl. 23:00
Tråden opdatere og der er flyttet rigtig mange af jeres fantastiske bud op i hovedtråden. Bliv endelig ved med at komme med forslag. P.K har ikke sat dine ting ind endnu... kigger på det.

Tak for input og også ros om tråden - det er da dejligt med positivt feedback!

I må også meget gerne slette jeres egen besked igen hvis I kan se det er flyttet op i øverste besked - medmindre I gerne vil have at folk kan se det kommer fra jer og opnår lidt streetcredit hehe - tænkte bare det kunne blive mere overskueligt.


Redigeret af Twisttmann - 12 Mar 2012 kl. 23:04
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Mar 2012 kl. 07:44
I min hustrus strikkekasse er der masser af mohairgarn, som man kan lave de flotteste kroppe af, de kan børstes ud så det ligner fin dubbing. Så hver gang der komme nogle nye farver i kurven "stjæler" jeg lige nogle meter.
God fornøjelse
Per
Til top
Thomas Michaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
snøvledk

Tilmeldt:: 22 Maj 2003
Status: Offline
Beskeder: 243
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér snøvledk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2012 kl. 19:53
Rema 1000 har skumplader (Eva ark) med og uden glimmer i denne uge. Fine til Eks. Rygskjold

12 ark med glimmer til 20,-
24 ark uden glimmer til 20,-

Side 14

http://nozebra.ipapercms.dk/Rema1000/uge43/


Redigeret af snøvledk - 22 Okt 2012 kl. 17:32
Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2012 kl. 10:44
Citat: snøvledk

Rema 1000 har skumplader (Eva ark) med og uden glimmer i denne uge. Fine til Eks. Rygskjold

12 ark med glimmer til 20,-

Side 14

http://nozebra.ipapercms.dk/Rema1000/uge43/
Thumbs Up
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2012 kl. 11:03
http://www.cchobby.dk/merino-uld/
Fungerer fint til dub, har brugt det til både kroppe og børsteorms imitat.
 
Rejeøjne i alle farver kan også gøres på en måde jeg har fået vist, små bilige plastik perler i 8 forsk farver, 800 i en kasse til 18.95 kr,- i panduro - brænd linen lad den stivne lidt og tryk med ligtheren så den bliver flad, lidt sekundlim og på med perlen i ønsket farve fra den anden ende.
Eller træk en ønsket mængde perler på linen og så starter serie produktionen, styrer fingrene hurtigt at få en perle op mod stoppet af gangen :-)>
 
Og kuglekædeøjne :-)> vvs eksperten har det i metermål, det er jo i bund og grund til propper til vaske, luftstyringer på kedler osv. anvendt mest i hvert fald, og er som regel billigere end byggemarkeder, da de godt v ed hvad de skal have for vvs stumperne.


Redigeret af jhh - 22 Okt 2012 kl. 11:09
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2012 kl. 11:10
Jeg håber, at vi kan blive ved med at opdatere denne tråd, når der nye ting i omløb.
 
Synes det er en god måde, at komme fremad med sin fluebinding, jeg er meget begejstret for de input der har været, og så er der ikke så meget dum snak, som andre sider i forum.
 
Lad os holde os til kolde facts her, så kan det blive et godt opslag for fluebindere, også frem overWink
 
Tak fore gode henvisninger,
 
Mvh
P.K.
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2012 kl. 11:15
Ups, http://www.cchobby.dk/merino-uld/ har også nogle fine filtnåle ultra tynde jeg har brugt til at holde nogle meget tynde rør til børsteorm.
Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2012 kl. 18:53
Jeg er superglad for de tilbagemeldinger der kommer i tråden og vil selvfølgelig såvidt det er muligt føre de nye ting på efterhånden.

opdateret idag 22/10-12


Redigeret af Twisttmann - 22 Okt 2012 kl. 19:01
Til top
Klas Bendtsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bendtsen

Tilmeldt:: 04 Maj 2004
Geografisk: Kolding
Status: Offline
Beskeder: 135
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bendtsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2012 kl. 20:14
Antennekabel indeholder en "skærm" som fås i både kobber og stål?. Skærmen er flettet og kan gøre det ud for både krop og belastning.
Vh. Bendtsen
Til top
Thomas Michaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
snøvledk

Tilmeldt:: 22 Maj 2003
Status: Offline
Beskeder: 243
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér snøvledk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2012 kl. 02:56
Netto har cedertræ's blokke til en 20.-
De kan bla. bruges som værn mod møl i materialerne

http://viewer.zmags.com/publication/072fa268#/072fa268/4
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2012 kl. 11:06
Angående denne henvendelse, det er er bare supertThumbs Up, jeg har brugt ceder træ i mange år, mest som spåner, da de er i fine stof poser.
 
Jeg vil på varmeste anbefale cedertræ, som middel mod utøj, det er hamrende effektiv, især over for møl.
 
Jeg har ceder træet liggende imellem mine fjer, men man må ikke glemme sit dubbing, og da slet ikke hjortehår, der kan især, vis man får ting fra jægere, være rigtig god grund til at beskytte sine materialer, for dyr i naturen er alle fyldt med utøj.
 
Mvh
P.K.
Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2012 kl. 13:34
noteret!
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2012 kl. 21:10
Og så loons hardhead som tager syv lange og 7 brede om at tørre.
Konens hårtørrer :-)> så tager det få sekunder så er der styr på hårdhovedet ;-|
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2012 kl. 22:56
Når man bruger vatpinde til rørfluer, gør man ofte det, at man blot klipper vattet af, men vis man ønsker, at benytte en hel ny vatpind, og gerne vil tage vattet af, ja så vil man opdage, at nogle typer vatpinde, da er vattet endog meget svært, at få af af.
 
Jeg har i forbindelse med fabrikation af woblere, lavet af flydere fra garn, haft brug for hele vatpindens hele længde, til at sætte i woblernen, som gennem løb, og da var min elektriker på banen med et meget fint værktøj, til at foretage den operation, på vatpinden.
 
Det er en afisoleringstang,hvor vatpinden passer i de huller der er i tangen + at hullerne virker ved at lukke omkring vatpinden, og så lukkes tangens bevægelige klemme sammen om pinden, og vattet trækkes af, akkurat, som en ledning afisoleres, ganske hurtigt og effettivt, også til rørfluerWink
 
Tangen ser ud, som på billedet, men det er en lidt dyr sag, men man kunne jo låne en:
 

 
Mvh
P.K.


Redigeret af PK - 29 Okt 2012 kl. 22:59
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2012 kl. 23:10
Netto igen


strøglimmer i flere farver til at blande i lak eller en billig klar neglelak fra Tigeren


Neglelak er mere fleksibel end alm. lak(har jeg en ide om) og jeg giver gene krogen en gang klar neglelak oven på et lag bindetråd - inden fluen bindes

/J


Til top
nikolaj hegaard pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hp8900 Avatar

Tilmeldt:: 29 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 378
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hp8900 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2012 kl. 00:18
Nu har jeg været i mormors sytråds kasse og fået en masse sy tråd , er det for ringe kvalitet eller kan det godt bruges ? :)
En stang ved vandet er bedre end 10 i skabet :)
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2012 kl. 07:02
Bindetråd går jeg udfra?
 
Jo, der er mange typer sytråd, der kan bruges, og der er kun at afprøve typerne, men de fleste sytråde, er ikke beregnet til fluebinding, dels for lille i trækstyrke + for tykke / tynde, men der er nogle typer. der er rigtig gode, og jeg bruger Amann Serafil 200/2, det er en knokkelstærk bindetråd.
 
Da min bedre halvdel gør i syning, køber vi store spoler op, og så får jeg spolet mit bindetråd over på symaskinens små spoler, billigt, og ja desværre er farvevalget begrænset, men der er mange farver, der kan bruges.
 
Amann kan købes mange steder, men intro kunne være dette:
 
 
Jeg ville da prøve om de tråde, du har adgang til kan holde, der kun en vej, binde en tur på krogen, kan du lide tråden, ja så er det jo ok, men vær opmærksom på, at det er fluens hoved og afslutning, der afslører om tråden er brugbar, et flot hoved viser at man behersker bindingen, og så ser det jo godt udWink
 
Mvh
P.K.
Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2012 kl. 08:08
er bindetrådene ikke behandlet specielt til fluebinderi? mener bare at man før i tiden fik tråde som var behandlet med voks eller er det noget jeg bilder mig ind?
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum