Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Havørred havørred

 Besvar Besvar
Forfatter
Morten Drews Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tobis Avatar

Tilmeldt:: 28 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 201
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tobis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Havørred havørred
    Sendt: 26 Okt 2010 kl. 17:58
Hej derude.
Hvornår udkom første udgave af Havørred havørred?
Fed bog forresten.
Hilsen Morten
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2010 kl. 18:04
1979 vil jeg tro, revideret udgave kom i 1992 
 
/J


Redigeret af Jørgen S - 26 Okt 2010 kl. 18:09
Til top
Steen Tofte Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sovereign Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2004
Geografisk: Lapland
Status: Offline
Beskeder: 236
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sovereign Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2010 kl. 19:16
Citat: tobis

Hej derude.
Hvornår udkom første udgave af Havørred havørred?
Fed bog forresten.
Hilsen Morten
Försteudgaven udkom 1979 og den andre 1992. Der er meget stor forskel på de to og begge kan anbefales. K&B   Steen
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2010 kl. 19:34
Ja og næste udgave skulle kunne klares med et hæfte til en flad 10èr....hvis det skal være en tidssvarende udgave Dead
 
Mvh
Jim.
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2010 kl. 20:14
Citat: scott

Ja og næste udgave skulle kunne klares med et hæfte til en flad 10èr....hvis det skal være en tidssvarende udgave Dead
 
Mvh
Jim.
 
Det må stå for din egen regning - der er nok ikke ret mange bøger, der rent faktisk holder så godt - trods 40 år på bagen (Malmbak Kjeldsen havde den nemlig liggende i en del år inden udgivelsen) måske skulle  Grünwalds Laks have samme prædikat. Der er ting der aldrig forandrer sig - og mht grejet skal der jo ikke nogen doktorgrad til for at tilpasse det til nutidige forhold.
 
Så jeg er enig - superbøger, som næsten alle (måske så pånær et par) kan have glæde af at læse !
 mvh
Heinz 
ps: Og så de skrevet inden nutidens gigantiske HØ p&t fiskeri startede for alvor - dengang var det vilde fisk i ordets bogstaveligste forstand !
 


Redigeret af tackler - 26 Okt 2010 kl. 20:18
Til top
Lars Bentsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gonzo Avatar

Tilmeldt:: 25 Feb 2003
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gonzo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2010 kl. 20:20
Jeg er helt enig med Gerhard her - jeg lærte helt utroligt meget af den bog, og det er stadig - i mine øjne - det bedste der er skrevet om kystfiskeri efter havørred!!! Der findes bøger med mere moderne fluemønstre, bøger med mere moderne fiskegrej og så videre, men det grundlæggende om fisken, fiskeriet, årstiderne og så videre er helt i top og stadig ikke overgået!

Lars
Til top
Peter Vangsø Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Mathiasen Avatar

Tilmeldt:: 17 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 293
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Mathiasen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2010 kl. 21:11
Enig med Heintz og Lars. Havørred Havørred var og er stadig biblen indenfor det danske kystfiskeriThumbs Up
 
@Jim: Du har jo via adskillige tråde delagtiggjort os i dine frustrationer omkring dit kystfiskeri. Måske du skulle læse bogen (igen) Wink
 
Peter
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2010 kl. 22:10
Ja, tænkte jeg ikke nok...det MÅTTE jo helt misforstået falde nogen for brystet med en tør bemærkning som for mit vedkommende på ingen måde var myntet på Malmbak`s "havørred havørred", i øvrigt noget af det bedste om dansk kystfiskeri der overhovedet er skrevet.
 
Men meget er sket siden dengang.
 
Mvh
Jim.
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2010 kl. 22:23
Det er bare BOGEN om kystfiskeri, og den holder hele vejen - også i forhold til nutidens kystfiskeri.
Jeg fik mit eksemplar i ´79 da den udkom, og det er godt slidt efterhånden.
Til top
Morten Drews Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tobis Avatar

Tilmeldt:: 28 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 201
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tobis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2010 kl. 00:57
Så er det første udgave som jeg sidder med, tak Drenge.
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2010 kl. 08:58
Er der en af jer, der evt har et link af cover'et af bøgerne .. sidder og er lidt i tvivl om jeg har den hjemme i samlingen.
Til top
Peter Lyngby Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
scandicangler

Tilmeldt:: 08 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 19
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scandicangler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2010 kl. 09:16

Ældst til venstre.
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2010 kl. 09:25
tusinde tak .. hmmm.. skal vist hjem at kigge på hylden!
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2010 kl. 09:31
Og medens vi så er lidt i det nostalgiske hjørne - er det jo lidt sjovt, at selvsamme Kurt Malmbak Kjeldsen - der ud over sin bog og sit fiskeri - nok var mest kendt som godt venstre-snoet skakspillende stud psyk på hovedstadens ydmyge steder - endte som ejer og direktør for landets største havdambrug Musholm Lax med million-omsætning/export. (og blev vist lidt skydeskive fra miljøfolk og lystfiskere)
mvh
Heinz
  Wink
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2010 kl. 10:37
Citat: Peter Mathiasen

Enig med Heintz og Lars. Havørred Havørred var og er stadig biblen indenfor det danske kystfiskeriThumbs Up
 
@Jim: Du har jo via adskillige tråde delagtiggjort os i dine frustrationer omkring dit kystfiskeri. Måske du skulle læse bogen (igen) Wink
 
Peter
 
Nu ved jeg jo at jeg faktisk deler disse frustrationer med rigtig mange, jeg er desværre bare ikke en af dem som kan tilslutte mig den konsensus som der åbenbart er blandt alle de fantaster som fanger 100 havørreder om året, for sjovt nok så møder jeg dem aldrig når jeg fisker, jeg kommer åbenbart altid lige på den forkerte dag.
 
Sandheden er jo den at vi for at holde modet oppe mindes de fisk vi har fanget og set...og de bliver større og større hver gang vi fortæller om dem, det kræver faktisk meget lange arme at genfortælle det livagtigt igen og igen.
 
Jeg tror næppe at gentagne læsninger af bogen fremmer min situation væsentligt.
 
Mvh
Jim.
 
 
 
 
 
 
 
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2010 kl. 10:51
[/QUOTE]
Jeg tror næppe at gentagne læsninger af bogen fremmer min situation væsentligt.
Mvh
Jim.
[/QUOTE]
 
Ud fra dine bemærkninger - er jeg tilbøjelig til at give dig ret - Du skal nok sætte ind et helt helt andet sted !
 Mvh
  Wink
Heinz
 
 


Redigeret af tackler - 27 Okt 2010 kl. 10:52
Til top
Per Ihlefeldt Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
per48 Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2011
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér per48 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2012 kl. 16:33
Den bog står på min reol.Og den er læst mange gange.Det er en bog der holder hele lystfisker vejen.Når den er læst,så ved man noget om lystfiskeri
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2012 kl. 16:56
Ja, bogen Havørred - Havørred har også været min bibel, men på en lidt speciel måde.
 
Jeg kender tegneren og journalisten Lars Østergård Jensen privat, som i 1. udgaven, har lavet de forrygende tegninger, som følger bogen hele vejen igennem.
 
På det tidspunkt, hvor bogen skulle udgives, holdt man kortene meget tæt ind på kroppen, og jeg fik først efter udgivelsen de fakta, der hørte til bogens indhold.
Mærkeligt, for vi var igang med at fremdrive det, som i dag, er det moderne kystflue fiskeri, på nøjagtig de samme pladser, som Mamlbak - Fredde Weiss - Smedene fra Kalundborg osv.
 
Det som var hele forskellen på fluerne i Malmbaks bog, og det Orla Grell og undertegnede roede med, var den måde fluerne var klædt på, der var næsten ikke "tøj" på Malmbaks fluer, medens O.G. og P.K. fluerne, var klædt på til fuld synlighed.
 
Da bogen udkom, kunne vi på vores foredrag rundt om i Danmark, mærke den kult holdning, der var på de første kystfluer, det var enten de helt tynde Malmbak fluer eller P.k. fluerne, som blev nævnt, og holdt op mod hinanden.
 
I dag, kan vi grine af det, for op gennem årene har det vist sig, at alt mulig kan bruges, som flue på kysten, det er blot et spørgsmål, om at tro på tingene.
 
Jeg har i min stue et maleri fra bogen Havørred - Havørred, det er det meget blå billed, hvor smedene fra Kalundborg fisker fra Reersø  fyrspids, det billed, har ført til mange " kloge " kystflue samtaler op gennem årene, når derhar været audiens i mit hjem.
 
Jeg er stolt af have kendt, de gamle kyrofæer fra den tid, hvor Havørred - Havørred udkom.
 
Jeg tror ikke, at der var nogen af os, der i vores vildeste fantasi, havde forestillet os at kystfluefiskeriet, skulle udbrede sig, som det har gjort, og det er stadig spændende, og Havørred- Havørred er stadig bog nr. 1, i min reol.Wink
 
Mvh
P.K.
 
 
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2012 kl. 17:34
Hej P.K.
Sjovt at læse dit korte indlæg om kystfluefiskeriet's startSmile
 
Vh.  IJ
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2012 kl. 17:52
PK - lidt mere nostalgi !
 
Kender Du Remi Garder's (ham med Silikonebogen) lille hyggelig bog "Kystfiskeri efter Havørred" fra 1978 hvor han øser lidt af sine erfaringen på kysten - ganske vidst med spindestangen - men uanset hvad - langt det meste holder også idag små 35 år senere. Bogen er illustreret af Lasse Sørensen (Lasse S) som en spurgte til på forum for en tid siden.
 
På omslagets inderside står at læse Remi's ord:
 
"Ingen lystfisker vil kunne lære alt, men glæden ved udøvelsen, vil stige i takt med hans kundskaber" 
 
mvh
Heinz
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2012 kl. 19:02
Hej Heinz.
 
Ja, jeg kendte Remi, jeg var så heldig, at være med på de første kurser, han holdt i Sverige, da silicone formene kom til.
 
Han var et meget inspirerende menneske for mig, og nogle af mine fiskevenner, og var ud over fiskeriet også faglig på bølgelængde, da han var værktøjs / instrument mager, ligesom undertegnet.
 
Jeg tænker tit på ham, og især hans måde, at takle nyudvikling af blink, og på sin vis også fluer, og hans unikke fluebindingsværktøj, har jeg i brug næsten hver eneste dag.
 
Jeg testede hans værktøjer til fluebinding, mest hans wipfinish, som jeg var kritiker af, da de første prøver ikke kunne holde, og det var han lidt muggen over, at jeg tillod mig at kritisere hans valg at rustfri tråd, og han forlangte faktisk, at jeg skulle bevise, hvad der var galt med tråden. Jeg havde da adgang til et laboratorium, hvor jeg havde alle dataer på tråden, og han gav sig, selvom det kneb lidt at indrømme, at det var noget argt l..., han havde fundet frem.
 
Jeg var også den første, der fik hans Silicone bog, og iøvrigt traf jeg ham under fiskeri i Gudenå, hvor jeg havde den fornøjelse, at invitere ham med i Mattrup å, jo han var en ener, men jeg kunne godt lide ham.
 
Ærgeligt, at han alt for tidligt gik bort, men han om nogen levede livet, trods det, æret være Remis minde!
 
Mvh
P.K.
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2012 kl. 19:53
Dejlig læsning for os nostalgiker ! Jeg skal
da helt klart have fat i første udgaven
hvis der så stor forskel! For mig handlere
havørred havørred primært om spindefiskeriet,
som jeg stadig kan forsvinde helt væk i .
Jeg forstod heller ikke Jims kommentar
men jeg føler altid trang til at anerkende
når nogen viser mod, når vi som faggruppe
taber fornuften!!!
VH
Henrik
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Sep 2012 kl. 13:45
Tjaaa - jeg kan også rigtig godt lide, at der følger en historie med en ting. I dette tilfælle så en bog. Jeg har læst bogen for en del år siden, og den er desværre forsvundet under en af mine flytninger.
 
Men tak for nostalgien og historien omkring bogen, det flytter jo tankerne tilbage til dengang familien var fuldtallig, og der var fisk (siger ikke hvor Big smile) efter en frisk cykeltur, med den hjemmelavede fluestang og fluer.
 
But anyway - er det ikke i den mørke tid, at nostalgien skal gøre sit indtog, mens vi sider og binder fluer, med en god whiskey og lidt klassisk på radioen? Wink
Mvh. - Kim -
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Sep 2012 kl. 14:01
 jo!  hendrix!!!  Smile
Til top
ole hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
O K H Avatar

Tilmeldt:: 24 Okt 2006
Geografisk: all around
Status: Offline
Beskeder: 122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér O K H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Sep 2012 kl. 14:23
Citat: kano3

 jo!  hendrix!!!  Smile
Thumbs Up Helt klart en ener mere
Til top
Hans-Erik Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hean Avatar

Tilmeldt:: 14 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 625
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hean Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Sep 2012 kl. 14:32
Ja der blev squ læst dengang hvor vi ikke havde internet og kun havde 3 tv kanaler:-)
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Sep 2012 kl. 15:08
"Hans Erik Nielsen Big smile
 
1 TV kanal min ven he he. Og du har helt ret i at der blev læst dengang. Måske det er derfor, at så mange unge mennesker læser ad H til!. Det drejer sig om hvor koncentrationen bliver fokuseret hen!!!.
 
Mvh. - Kim -
Til top
Henrik Berg Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Bergsen Avatar

Tilmeldt:: 08 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 1
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bergsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2015 kl. 11:48
Der er en til salg på Autionen nu, 1 udgave af den :o)
Til top
Ole møller Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Ole Møller den anden

Tilmeldt:: 03 Mar 2005
Geografisk: Vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 21
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Møller den anden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2015 kl. 12:52
For et par år siden, var sønnike og jeg, en dejlig sommeraften, på vej hjem fra en tur på Tissø. Vi kørte igennem Askvad ved Hallebyore. Da vi kørte op over en lille bakketop, kommer et par mænd gående imod os. Ud af øjenkrogen, får jeg lige et glimt af den ene af mændene. HVAD.... Var det ikke??? Jo F...
Jeg kaster bilen rundt på den lille vej. Haster tilbage mod de to mænd og i forlæns rullefald vælter jeg ud af bilen, medens jeg halvvejs skriger, Er du ikke Kurt Malmbak Kjeldsen?
Det var ham. Mesteren i egen person. Overmanden til Ronaldo, Bill Clinton mf.
Jeg brugte herefter de næste 20 minutter på at skamrose Mesterværket og fortælle, hvilken inspiration bogen havde været for mig gennem mange år
Mesteren takkede for roserne. Han syntes, det var morsomt at bogen stadigvæk var gangbar og så var han for øvrigt lettet ovre ikke at skulle have et par på skrinet, hvilket han troede der var optakt til, med min entre.
Nu var alle lykkelige. Vi fortsatte hjemad. Sønnike, som ikke fattede min begejstring, var faldet i søvn for længst.

Sidenhen fortalte jeg historien til Jørgen Lindstrøm, medstifter af Dansk Grejsamlerklub og som ved alt om lystfiskeri, fra før 1990.
Du kan sgu være glad for at du kun havde reelle hensigter, sagde Jørgen. Den bordeauxfarvede baret, som han bærer på forsiden af anden udgave, er faktisk hans egen, dvs. Jægerkorpset.
Til top
Peter Stoltze Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Stoltze Avatar

Tilmeldt:: 22 Okt 2003
Geografisk: Vestsjælland og Himmerland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stoltze Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2015 kl. 13:07
Dejlige historier om Kurt mm. Jeg har begge udgaver af bøgerne, og jeg vil derfor gerne anfægte, at der skulle være "stor" forskel på dem. Bevares, der er skiftet ud i billederne, men ellers er der IMHO kun bibliofile grunde til at anskaffe sig begge eksemplarer...
Til top
Thomas Michaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
snøvledk

Tilmeldt:: 22 Maj 2003
Status: Offline
Beskeder: 243
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér snøvledk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2015 kl. 15:03
Der er lavet en artikel om historien bag bøgerne
http://www.bursell.dk/artikler/saltwater/kurt-malmbak-interview.pdf
Til top
Mathias Nagel Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Nagel Avatar

Tilmeldt:: 20 Jun 2012
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nagel Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2015 kl. 21:11
Er der nogen der ved hvor man kan erhverve sig bogen?
Syntes ikke rigtigt jeg kan finde den til salg nogle steder på internettet. :)
Mvh
Mathias
Til top
Thomas Michaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
snøvledk

Tilmeldt:: 22 Maj 2003
Status: Offline
Beskeder: 243
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér snøvledk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2015 kl. 21:16
Den er til salg herinde :
http://www.123nu.dk/lystfiskeri/auktion.asp?Action=viewitem&menu=Auktion&ID=149901

og måske her hvis den ikke er solgt
http://www.123nu.dk/lystfiskeri/brugtmarked_kontakt.asp?menu=Brugtmarked&ID=80092


Redigeret af snøvledk - 23 Apr 2015 kl. 21:20
Til top
Henrik Erichsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Sofus_100

Tilmeldt:: 09 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 349
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Sofus_100 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Apr 2015 kl. 14:36
Troede havørred refleksioner på kysten var det nye "sort".. den få da gode anmeldelser med på vejen af Hr. Malmbak.
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Apr 2015 kl. 13:45
Citat: Stoltze

Dejlige historier om Kurt mm. Jeg har begge udgaver af bøgerne, og jeg vil derfor gerne anfægte, at der skulle være "stor" forskel på dem. Bevares, der er skiftet ud i billederne, men ellers er der IMHO kun bibliofile grunde til at anskaffe sig begge eksemplarer...


Hej

Det hedder ikke "begge udgaver", men ALLE UDGAVERNE, for den er også udkommet på norsk som "Sjøørret - sjøørret!" på Landbruksforlaget i 1994.

Kurt Malmbak afholdt et spændende foredrag til FFFD's Flyfestival i Kolding i 1995, og han havde medbragt et eksemplar af den norske udgave, som man kunne vinde i en lille quiz om noget med vands egenskaber så vidt jeg husker. Jeg var så heldig at vinde, og fik den flotte bog signeret med en fin fyldepen (den 20/5 1995, så den gang lå Flyfestival'en lidt senere på året end de seneste gange).

Mvh Henrik

Redigeret af Henrik L. - 26 Apr 2015 kl. 18:23
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Apr 2015 kl. 21:48
Jeg var selv så HELDIG at kunne give et signeret eksemplar, til nr.2 i en stor juniorkonkurrence sidste år.
Det var lige før at den vakte større glæde end 1.præmien.
- Et godt tegn på at bogen bare holder og holder :-) :-) 
Flere juniorledere så lidt misundeligt til....
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Apr 2015 kl. 20:19
Hmm.. lyder da godt med alle udgaverne, men i min uvidenhed må jeg da lige høre, om der ikke kun er sproget til forskel?

Med det rigtige tilbud burde det jo ikke være umuligt at købe bøgerne på dansk?.

I stedet for at sidde og vente på, at en bog bliver sat til salg, kan man jo bare selv som køber søge èn bog til en god pris :)

Jeg har vist 20 kasser bøger stående på loft/kælder (mange er fiskebøger/gamle rejsebeskrivelser osv), så det er da muligt, at de står blandt disse - signerede udgaver tror jeg så ikke, jeg har nogle af :)

Er der overhovedet noget bedre end nostalgikken kombineret med ens egne oplevelser helt fra barnsben med fiskeoplevelser - ja - men absolut også med gamle fiskekammerater, der jo i min alder (snart 57), ofte er stået af, og har taget elevatoren til de øverste hellige fiskevande, hvor miljøsvineriet forhåbentligt er blevet taget hånd om LOL
Mvh. - Kim
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres