Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kursus/tips i/til billedtagning ?

 Besvar Besvar
Forfatter
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Kursus/tips i/til billedtagning ?
    Sendt: 27 Okt 2010 kl. 10:39
Hej

Som flittig bruger af dette site ( og en del andre fiskesites ), er det mig en fornøjelse at få lidt øjenguf .. det seneste site jeg kiggede på, var et eller andet svensk site, hvor der virkelig var lagt vægt på nogle gode billeder ..

Men ofte, når man kigger herinde ( og masser af andre steder ), så er billederne mildest talt elendige .. om det er billeder af fluer, billeder af fisk, folk i fiskesituation'er osv., enten sløret, dårlig positioneret, eller også står fangeren af en fisk, og holder fisken, så man rent faktisk ikke kan se hvor flot den er.

Sidste eksempel, er det billede vi har fangeren med den (går jeg ud fra) flotte havørred under "Læsestof"...jeg er sikker på at fisken er sindsyg flot, ser ihvertfald utrolig blank ud, for en fisk på nuværende tidspunkt..men fangeren står og dækker en stor del af fisken med hånden...og som så mange andre, så er jeg også selv meget i tvivl om hvordan man tager et billede, af en fisk/fanger osv., så man står i den rigtige position, man får det rigtige lys osv.

Er der ikke en eller flere herinde, der kan komme med et par gode fif til os alle, så vi ALLE kan blive bedre til at tage billeder, så vi her i de røvirriterende vintermåneder (som skal hurtigt overståes), kan få nogle superlækre billeder/film at kigge på.

På forhånd tak
Til top
kenneth nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskeren321 Avatar

Tilmeldt:: 07 Apr 2010
Geografisk: horsens / odens
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskeren321 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2010 kl. 16:20
helt sikkert  jeg kunne også godt bruge nogle fif ang fotografering
Til top
Michael Grimm Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Salmonfisk

Tilmeldt:: 25 Jun 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmonfisk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2010 kl. 17:05
Tjek http://globalflyfisher.com/keywords/?keyword=pictures

Der er masser af tips og supergode billeder......

Happy shooting
Michael Grimm

Til top
Henrik Møller Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik_Møller Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik_Møller Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2010 kl. 18:21
Kan anbefale at man øver sig på en død fisk... ja det lyder måske lidt småskørt, men det et holde en fisk rigtigt er i følge min erfaring ikke noget der ligger lige for hos alle... En præsentation af fisken, og ikke fangeres flotte hænder ville i rigtig mange tilfælde gøre billedet bedre.

Er man som fotograf desuden i besidelse af et spejlrefleks kamera kan der laves rigtig gode billeder ved at benytte en zoom og trække lidt væk fra fiskeren ( giver bedre sløret baggrund, hvis altså det er det, man ønsker )

Og så ligger det måske lige for at man låner/køber en bog om basisfotografering.. Altså får styr på blænde/lukketid/hvidbalance og de mere grundlæggende ting i fotografering.. :-)

vh
TRHM
FISH ON, www.lakseture.dk
Alaska, Mexico, Bahamas
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2010 kl. 18:23
Hej
Jeg har i den sidste tid, bl.a. efter at det nye forum er lavet, haft særdels problemer med at få skarpe billeder når jeg overfører skarpe Jepg til sitet.
Nåjeg ser på kameraskærmen er de helt Ok, men når de fremstår her er det ind imellem noget bras. Hvad sker der ?????
Per H
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2010 kl. 19:07
Citat: Henrik_Møller

Er man som fotograf desuden i besidelse af et spejlrefleks kamera kan der laves rigtig gode billeder ved at benytte en zoom og trække lidt væk fra fiskeren ( giver bedre sløret baggrund, hvis altså det er det, man ønsker )


Et skarpt motiv på en uskarp baggrund er i langt de fleste tilfælde med til at fremhæve motivet. Det giver også en fin dybde i billedet. Det er dog ikke altid nok at bruge tele. Man skal også sørge for, at afstanden mellem fotograf og motiv er mindre - helst meget mindre - end afstanden mellem motiv og baggrund. Man skal også huske at blænde så lidt ned som muligt, hvis man ønsker uskarp baggrund.

Johan
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2010 kl. 19:08
Per
 Kunne det tænkes at Du skulle udskifte det der AGFA Click - du fik i konfirmationsgave - lige efter krigen (nej, nej - 2. verdenskrig Big smile) ?
mvh
 Clown
 
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2010 kl. 19:09
Citat: Taonga

Hej
Jeg har i den sidste tid, bl.a. efter at det nye forum er lavet, haft særdels problemer med at få skarpe billeder når jeg overfører skarpe Jepg til sitet.
Nåjeg ser på kameraskærmen er de helt Ok, men når de fremstår her er det ind imellem noget bras. Hvad sker der ?????
Per H


Du kan ikke bedømme skarpheden ordentligt på den lille skærm bagpå kameraet.

Johan
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2010 kl. 20:53
Citat: fiskeren321

helt sikkert  jeg kunne også godt bruge nogle fif ang fotografering

Tja... der er mange som tror, at bare de køber et stort dyrt kamera, så vil de automatisk ta' gode billeder, men sådan er verden ikke skruet sammen, fotografi er fag som skal læres, en amatør kan dog godt blive rimelig god, hvis han læser på lektien og øver sig rigtig meget.

På flg. link kan I se nogle billeder med relation til lystfiskeri, som jeg har lavet, der skal klikkes på de firkantede ikoner for at se de rigtige billeder - http://fotonation.dk/?module=profile&page=gallery&user_gallery=310074 - jeg synes det kunne være spændende at høre, hvad lystfiskere har af kommentarer til disse billeder.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Dennis Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dmj Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 204
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dmj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2010 kl. 21:34
Hvis blot den basale teknik er i orden så handler det allermest om kreativitet og komposition.

Et billede i indkørslen hvor man holder en stiv fisk i gællerne bliver ikke godt uanset hvor godt udstyr man har.

Prøv at se hvad der gør at du synes et billede er godt og prøv at efterligne det, gerne med et personligt præg.

Der er masser af billeder der virker, billeder hvor fanger og fisk fylder det hele, billeder hvor baggrunden er med, macro billeder af fisken, stemningsbilleder.

Fælles for dem alle er at hvis man tænker lidt over komposition, det gyldne snit og sørger for at teknikken er i orden.

De fleste cams tager billede i fuld auto mode, hvis komposition osv. er i orden giver det også fine billeder. Hvis man vil være lidt kreativ kræver det et kamera der kan indstille lukketid og blænde manuelt (ikke nødvendigvis samtidig).
For at sikre at billederne er skarpe bør man som tommelfingerregel altid minimum bruge en lukkertid i samme værdi som din brændvidde. Hvilket betyder at du ved 50 mm bruger minimum 1/50s, hvilket i praksis bliver til 1/60s.
Hvis du vil sløre baggrunden og ellers styre fokusområdet i billedet er det blænden du skal arbejde med.

Der er masser af guides på nettet der beskriver både lukketid og blænde i detaljer, så når kompositionen er på plads kan man gå videre til disse.

Husk også at tænke på lysindfald, modlys er ikke nødvendigvis dårligt, men det skal være tænkt ind i billedet for effektens skyld.
Hvis jeg skal anbefale en rækkefølge at lære tingene i så er den følgende:
1) komposition, baggrund, æstetik
2) teknik, lukketid, blændeåbning, flash, ISO etc.
3) kreativitet, lege med lange lukketider, høj blænde, spændende kompositioner.
Til top
Henrik Møller Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik_Møller Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik_Møller Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2010 kl. 22:15
Citat: Niels Riis Ebbesen

Citat: fiskeren321

helt sikkert  jeg kunne også godt bruge nogle fif ang fotografering

Tja... der er mange som tror, at bare de køber et stort dyrt kamera, så vil de automatisk ta' gode billeder, men sådan er verden ikke skruet sammen, fotografi er fag som skal læres, en amatør kan dog godt blive rimelig god, hvis han læser på lektien og øver sig rigtig meget.

På flg. link kan I se nogle billeder med relation til lystfiskeri, som jeg har lavet, der skal klikkes på de firkantede ikoner for at se de rigtige billeder - http://fotonation.dk/?module=profile&page=gallery&user_gallery=310074 - jeg synes det kunne være spændende at høre, hvad lystfiskere har af kommentarer til disse billeder.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Hej Niels

Jeg kan kun sige én ting... KANOOOOOOOON flotte billeder... :-) Synes virkelig der er guf for øjet.. 

vh
TRHM
FISH ON, www.lakseture.dk
Alaska, Mexico, Bahamas
Til top
Thomas Graversen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hoffen Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2002
Status: Offline
Beskeder: 650
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hoffen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2010 kl. 23:49
Nu behøver man ikke et spejlrefleks kamera for at tage gode billeder.
Man kan faktisk med mange af de kamera der er på markedet i dag tage nogle rigtig gode billeder. Nu tager jeg selv en helvedes masse billeder primært med spejlrefleks nu om dage, men langt de fleste af mine fede fiske billeder er taget med et sony kompakt kamera.
o0( Jeg kunne godt ha smidt et billede eller 2 op nu her. Men jeg ved desværre ikke lige hvordan jeg får billeder ind i teksten ??)
Men et godt billede er jo ikke det eneste man kan glæde sig over, nu kan jeg jo bare så hvor meget respons der kom på det sidste klip jeg smed på youtube http://www.youtube.com/watch?v=F7KIWvDOPaM og forhåbentlig bliver det næste jeg optager om 3-4 uger endnu bedre end dette. Men nu må jeg se.
 
Men kort sagt øvelse gør mester inden for alt som man siger.
Og skulle man ønske at dyrke der der fotohalløj lidt mere er sider som www.fotostart.dk eller www.phosee.dk rigtig gode at kigge lidt rundt på.
 
Knæk og bræk derude...
Til top
Ole S. Linding Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
EditionR Avatar

Tilmeldt:: 09 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 323
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EditionR Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2010 kl. 12:29
Prøv at se ØrretBoms # Island med André Brun, der er der fint xtramateriale med fototips!! Selve filmen er også værd at se ;) 
Til top
Ole S. Linding Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
EditionR Avatar

Tilmeldt:: 09 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 323
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EditionR Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2010 kl. 12:30
Hov #=3 gentager lige mig selv Ørretboms 3 Island
Til top
Ole S. Linding Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
EditionR Avatar

Tilmeldt:: 09 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 323
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EditionR Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2010 kl. 12:34
Har du lyst at se fede flotte fiske billeder, så tjek lige dette online magasin http://www.pool32mag.blogspot.com/ bliver ikk meget flottere!!
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2010 kl. 21:01

Når vi ser på lystfisker-fotos, så er vi meget tilbøjelige til at falde pladask på maven over billeder fra eksotiske rejsemål, der sker simpelthen det, at vores øjne overraskes ved at se nogle omgivelser, som vi ikke er vant til at se her i Danmark.


Så hvis man vil imponere med vennerne med nogle specielle lystfisker-fotos, så kan man få en hel masse billige point, ved at rejse en tur til fjerne himmelstrøg.


Derfor kan man også sige, at man er en meget dygtigere og langt mere kreativ fotograf, hvis man her i lille Danmark, hvor vi ikke har høje sneklædte bjerge, fossende elve, vandfald eller brune bjørne, kan lave nogle flotte lystfisker-fotos.


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Til top
bo madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
botage Avatar

Tilmeldt:: 26 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 321
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér botage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2010 kl. 21:37
http://www.janbachkristensen.com/
her er en skrapsak mener jeg. For mig giver det meget inspiration ar se andres billeder, ikke for at kopiere deres måde at fotografere på, men for at få inspiration. Ellers er der mange muligheder for at lære den tekniske side af det. Lokale kurser osv.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres