Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

tastefejl?

 Besvar Besvar
Forfatter
jan petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
turbotrim

Tilmeldt:: 01 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 183
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér turbotrim Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: tastefejl?
    Sendt: 30 Okt 2010 kl. 11:50
i det nye sportsfiskeren er der en artikel med Jan Grunwald.
citat:    med mere end 40 års og eminent teknik bliver afstanden mellem
Jan Grunwald og hans flue nemt 35 meter med denne klasse 5.
altså jeg mener 35 meter med en klasse 5 ShockedWacko
og så stå i vand til skridtet.
det må i sandhed være eminent teknik.
er der andre der kan det eller er jeg den eneste der ikke kan det.
 
den misundelige
Til top
mads pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
madsppp2000 Avatar

Tilmeldt:: 13 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 273
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér madsppp2000 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2010 kl. 12:06
det er ikke urealistisk...jeg kaster af og til 30-35meter med en ikke særlig ellegant kastestil, og klasse 7/8, og kan mærke at der stadig er en del at abejde med.....men det fantastiske er jo at han gør det uden linekurv på billedet......
Til top
Karsten Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karsten4 Avatar

Tilmeldt:: 08 Mar 2003
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 499
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karsten4 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2010 kl. 12:10
Hej Jan
 
Det er da et godt kast når man kommer ud på den længde. Helt uhørt er det nu ikke. Med et rigtig godt tilpasset grej er det, når forholdene er optimale, ikke særlig vanskeligt. Om det så er nødvendigt kan altid diskuteres.
Tænk på, at 35 m. betyder en hel linelængde + 3 meter stang og ligeledes 3 meter forfang. Og vupti er du ude på længden. Med skydehoved er det måske endda endnu nemmere.
 
Mvh
 
Karsten
Til top
jan petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
turbotrim

Tilmeldt:: 01 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 183
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér turbotrim Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2010 kl. 12:21

nu vil jeg lige med det samme sige at det ikke er for at nedgøre/latterlig gøre.eller andre ubehagelige ting. men når man tjekker det nyeligt afholdte vm i fluekastning med standard udstyr så ligger de fleste under 35 meter. og de står på en broGeek

Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2010 kl. 12:37
Ja, men bemærk at de siger afstanden mellem fisker og flue! De fleste jeg ser der kaster langt, gør det på bekostning af at strække forfanget og så er kastet jo ikke langt mere...
 
Jeg tror nu aldrig Jan selv ville have skrevet noget om kastelængde, lugter lidt af at forfatteren er Caster istedet for Fluefisker!
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Karsten Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karsten4 Avatar

Tilmeldt:: 08 Mar 2003
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 499
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karsten4 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2010 kl. 12:44
Hej Jan
 
Og hvad betyder det så? Det må være de forkerte, som deltager i "VM" Wink
Prøv selv at øve længdekast og du vil opdage, at det er rigtigt hvad jeg skriver.
 
Mvh
 
Karsten
Til top
jan petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
turbotrim

Tilmeldt:: 01 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 183
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér turbotrim Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2010 kl. 13:05
hej Karsten
det jo lige det. måske er det de forkerte der stiller opSmile
nej seriøst når jeg øver mig.så kan jeg "sagtens" nå ud over 30 meter med klasse 7.(har ikke målt præcis hvor meget ud over)
men med en klasse 5 forholder det sig  sådan at det skal være et kast der sidder lige i skabet for at nå 30 meter.
og det er på græs  ikke i vand til skridtet.
det er jo tit at det bliver lidt kortere når man først får målebåndet fremBig smile
 
hilsen Jan
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2010 kl. 13:31

Hej Jan

Nu er jan grunwald en meget erfaren herre, og jeg tror godt han kan kaste det ovennævnte.
Jeg har flere gange selv lagt hele min wf line ud, og det er 29 meter plus forfang og spids giver det omkring 31-32 meter.
Angående Verdensmesterskabet, så mener jeg at vores egen Lasse kastede omkring 40 meter til DM.
Michael
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2010 kl. 13:55
overdrivelse fremmer forståelsen.....
Til top
mads merrild Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Omerrild

Tilmeldt:: 05 Dec 2008
Status: Offline
Beskeder: 59
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Omerrild Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2010 kl. 14:14
Jeg Tror ikke at det er en taste fejl, hvis jeg ikke husker forkert så er den danske rekort på  38m med en kassse 5 stang, jeg går selv med en kasse 6 på kysten og har ingen problem med at kaste den samme distance med line kurv
Til top
Karsten Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karsten4 Avatar

Tilmeldt:: 08 Mar 2003
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 499
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karsten4 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2010 kl. 15:08
Hej Jan
 
Jeg skriver lige mit sidste indlæg i denne tråd. Jeg er ikke interesseret i at gå for dybt i en ørkesløs diskussion om kastelængde. Det har vi nok set for meget af her på siden. Blot har jeg forsøgt at medvirke med det som er min erfaring. Iøvrigt kan jeg ikke se hvad  forskel det betyder på kastets længde om man kaster på græs eller står i vand til skridtet.
 
Mvh
 
Karsten
Til top
mads merrild Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Omerrild

Tilmeldt:: 05 Dec 2008
Status: Offline
Beskeder: 59
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Omerrild Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2010 kl. 16:49
Helt enigClap den eneste forsked der er at linen er lidt tunger i vand i forhold til på græs.
Til top
mads pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
madsppp2000 Avatar

Tilmeldt:: 13 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 273
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér madsppp2000 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2010 kl. 16:56
men en våd line glider jo også bedre igennem øjerne end en tør der er pisket lundt i græsset....
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2010 kl. 17:51
Når det er så almindeligt, at folk kaster 30-35 meter, så undre det mig meget, at det ikke er oftere man møder den slags kastere på kysten. I løbet af de sidste 25 år, har jeg nok kun mødt en der kunne.
 
Det er vel ikke sådan, at de langtkastende fluefiskere, bruge samme slags målebånd, som fritidsfiskerne bruger til at holde hundrede meters afstand til kysten?
 
Mvh
Henning


Redigeret af Henning - 30 Okt 2010 kl. 18:24
Til top
bo madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
botage Avatar

Tilmeldt:: 26 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 321
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér botage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2010 kl. 18:14
henning, du har måske fat i noget
Wink
Til top
jan petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
turbotrim

Tilmeldt:: 01 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 183
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér turbotrim Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2010 kl. 18:20

Karsten det betyder jo noget om du står i vand eller græs, faldhøjden betyder jo en del for kastets længde, det håber jeg vi er enige om og det er ikke ment som skulle være en ørkesløs diskusion.men jeg oprigtig talt imponeret over hvis der er nogen som kan opnå de længder på deres kast.  jeg er heller ikke sikker på at set up de bruger til DM umiddelbart kan bruges på kysten, uden at være helt stiv i de regler.    men så vidt jeg har forstået så skulle det være standard udstyr til VM og derfor mere til at overføretil almindeligt kast,

men Henning`s pointe med måle båndet synes jeg er meget sjovErmm
 
jeg har godt ikke gået 25 år på kysten og har åbenbart heller ikke været de rigtige steder for jeg har heller ikke mødt nogen der kunne.
men personligt vil jeg mene at 30 meter med en klasse 6 på kysten er langt  rigtig langt endda,
nu kommer jeg måske på kant med nogen. men tag det nu med et smil
hilsen Jan
Til top
mads pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
madsppp2000 Avatar

Tilmeldt:: 13 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 273
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér madsppp2000 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2010 kl. 19:10
personlig har jeg ikke længere kast på land end i vand, og har samme faldhøjde, da jeg har optimeret mit kast, ved at finde "min" længde fra topøje til skydehovedet(ca. 2-2,5meter)..hvis jeg prøver på at pumpe linen længere ud(større faldhøjde), bliver det noget "dallerværk", og jeg får ikke samme kraft på kastet....

efter jeg har skiftet til monofil-skydeline, og fået mig en linekurv i år(efter 10-12år med fluefiskeriet), har jeg lagt ca 10 meter til mit kast...

for det meste ligger mine kast ude med 15-20 meter skydeline+skudehoved og forfang med en stille vind....hvis jeg så har en vind fra venstre eller i ryggen, kan det nemt blive længere.....
Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2010 kl. 19:14
jeg ville da ønske at jeg kunne lægge mere ud af min skydeline end jeg kan... synes nu der er lang vej dertil... Men ja, 27m skydeline, 10m skydehoved, 3m forfang... kan da godt være jeg ikke er så voldsomt langt fra de 30... har aldrig målt...
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2010 kl. 19:19
Hej Mads.

Vil du ikke lige forklare sammenhængen mellem faldhøjden og dit overhæng? Jeg er ikke med på hvordan du får dem kædet sammen.

Jeg synes der går en hulens masse dygtige kastere herinde :)
Til top
søren jacobsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
banjo

Tilmeldt:: 02 Sep 2010
Geografisk: christiansfeld
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér banjo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2010 kl. 20:46
...Er medlem i en sammen forening som jan og fisket i en del samme "vande", han kaster langt, om det er 35 m ved jeg ikk, menn bruger ikke selv og har aldrig brugt "linekurv" på kysten, den er sq da kun i vejen og skydeline krøller sammen.... saml det op i løkker, bruger i oz "kurv" i strømvand.
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2010 kl. 21:54
Citat: turbotrim

jeg er heller ikke sikker på at set up de bruger til DM umiddelbart kan bruges på kysten, uden at være helt stiv i de regler.    men så vidt jeg har forstået så skulle det være standard udstyr til VM og derfor mere til at overføretil almindeligt kast,

 
Grej til længdekast i DM er:
 
Klasse 5 heline, en Scientific anglers ED 5'er i den lange version
Skydehoved klassen er et 18 grams intermediate skydehoved og amnesia monofil skydeline.
 
Grej til enhånds længdekast i VM er:
 
Klasse 5 helline, en Scientific anglers ED 5'er i den lange version
Skydehoved, maks 27 gram og flydende og skydelinen minimum 0,35mm på den smalleste led.
 
DM rekord med 5'er grej er 36,3 meter sat af Kenneth Opager 2007
DM rekord med skydehoved er 40,2 sat af Rasmus Hansen 2007
 
VM rekorderne kan findes på www.castingforbundet.no, mener at 5'er er lige over 36 og skydehovedet endte op omkring de 48, meter altså Wink
 
Og er egentlig ret sikker på at Jan Grünwald med en stang der står 5 på og et veltilpasset skydehoved og en god medvind sagtens kan smide 35 meter kabel ud, det kan de fleste med træning, 35 meter mellem mand og flue kræver mere end bare linelængden, men det finder man hurtigt ud af hvis man gider måle, og egentlig tror jeg gerne at Jan kan det også under de rette forhold Wink
 
Mvh
Lasse, nybagt far Big smile
Til top
Tony Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Tony Avatar

Tilmeldt:: 01 Maj 2002
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 25
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tony Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2010 kl. 21:59
Tillykke Lasse Smile , så er det slut med at fiske Wink , der skal skiftes bleer Wink. Og undskyld til trådstarter.
mvh Tony
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2010 kl. 22:05
tillykke Lasse
Til top
john mortensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
john 2000 Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 167
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér john 2000 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2010 kl. 22:38
Tillykke Lasse og Silja Thumbs Up
Mvh John
Til top
Henrik Haupt Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Haupt Avatar

Tilmeldt:: 03 Feb 2004
Status: Offline
Beskeder: 103
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Haupt Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2010 kl. 22:44
Også stort tillykke herfra Smile
 
Og kan vi så lige få vægt, længde og køn på fangsten Big smile
 
/Henrik
Til top
Niels Mouritsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Mouritsen Avatar

Tilmeldt:: 04 Nov 2005
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Mouritsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2010 kl. 22:52
18 år med sorger og glæder.
Glæd dig til at glive BEDSTEfar, det er høsten og renterne af at blive far - tro mig.
Til top
Henrik Erichsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Runge_100

Tilmeldt:: 20 Maj 2005
Geografisk: Isefjorden
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Runge_100 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2010 kl. 01:20
Har set JG fiske en del på vestsjælland, og han er sku habil med en fluestang, han kaster både lang og pænt, men har nu aldrig målt hans kast
Til top
Chris Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fisker bums

Tilmeldt:: 25 Okt 2008
Geografisk: Midt og Vest
Status: Offline
Beskeder: 147
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fisker bums Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2010 kl. 05:12
Det er jo fint I kan kaste 35meter- plus/minus.. Men hugger fisken derude..???Confused Ikke tit tror jeg.!
Til top
jan petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
turbotrim

Tilmeldt:: 01 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 183
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér turbotrim Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2010 kl. 08:13
til Lasse
først tillykkeBeer 
du skriver til DM 18 grams skydehoved  og 27 gram til VM.
det er der vel heller ikke nogen som fisker med på en 5èrShocked
18 gram er til klasse 8 og 27 er til tohåndsstang
jeg går med 14 og 16 gram på min 6èr
hilsen Jan
Til top
Søren Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
racedue Avatar

Tilmeldt:: 21 Jan 2005
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 181
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér racedue Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2010 kl. 08:38
Wink Med stiv medvind kan jeg kun lige kaste fluelinenslængde, altså uden skydehoved og andrehjælpemidler. Men som total amatør tror jeg gerne at nogle kaster helt vildt langt, også Jan Grunwald.
Det lyder godt nok som en videnskab med skydehoved og skydeline i diverse vægtklasser..... Går mere op i af fange fisk end at kaste perfekt og lang. Og hvis det drejer sig om at kaste længst, tager jeg min spinnestang og pirk på 30 gr. Så ryger det bare der ud af, men fanger ikke mere af den grund. Huggene falder næsten altid indfor 10-20 m. og det kan jeg snildt nå med min amatør agtige kasteteknik på fluestangen.
Til top
maciej Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
maciej Avatar

Tilmeldt:: 29 Sep 2005
Status: Offline
Beskeder: 129
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér maciej Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2010 kl. 08:46
os fra khsl kaster kun 25Clap
Til top
jan petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
turbotrim

Tilmeldt:: 01 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 183
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér turbotrim Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2010 kl. 08:54
videnskab synes jeg ikke
 totalt nørdet ja men når det nu har ens interesse sååå
og vil stadig mene at det er svært opnåeligt at nå de 35 meter når  man står i 1 meter vand, men rigtigt de fleste fisk fanges indenfor 10-15 meter fra fiskeren.
men hvor langt har fisken så fulgt med før den hugger.
 
 
 
Til top
Søren Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
racedue Avatar

Tilmeldt:: 21 Jan 2005
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 181
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér racedue Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2010 kl. 08:56
Kan man få en doktorgrad i fluefiskeri?
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2010 kl. 09:01
Hej Jan
 
Allerførst tak.
 
Jeg skriver at vi kaster med en klasse 5 LINE og dernæst med et skydehoved på 18 gram i DM og i VM må det veje optil 27 gram, og ja det er stadigvæk enhånds vi snakker om, tohånds i VM er oppe på 55 gram Wink 
Stængerne er der ikke nogen der gider snakke om, det er linen som er det væsentlige, hvorfor du må bruge en hvilken som helst stang, bare den overholder længde kravet. Men er ret sikker på at vedkommende der har skrevet portrættet af Jan G er fisker og ikke kaster og derfor bruger stangens nummer over håndtaget som udgangspunkt LOL
 
Mvh
Lasse
 
Ps. Henrik, 3678 og 53 cm, og så er det en pige Cool
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2010 kl. 09:03
Ok ja...det har de fleste herinde på Forum...Wink
 
Mvh
Jim.
Til top
Rene´H Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Barberen Avatar

Tilmeldt:: 25 Aug 2005
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Barberen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2010 kl. 09:13
Det er ikke noget problem at kaste 30 meter med en fluestangSmile  især ikke med de stænger vi har i dag, men der er mange ting som kan spille ind, hvor kommer vinden fra osv.
Vinden er tit en stor hjælp til at bære linen de sidste par meter hvis den kommer rigtigt og man udnytter den Smile
Knæk og bræk
René
 
 
Til top
Rene´H Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Barberen Avatar

Tilmeldt:: 25 Aug 2005
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Barberen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2010 kl. 09:18
Citat: Fisker bums

Det er jo fint I kan kaste 35meter- plus/minus.. Men hugger fisken derude..???Confused Ikke tit tror jeg.!
Der faktisk tit at fisken hugger helt ude i kastetSmile men lige så tit den hugger helt inde, men hvor langt har den så fuldt fluen før den hugger ?
Er man på møn, hugger de som regl meget langt ude i de fleste tilfælde, kommer selvfølgelig også andet på pladsen man fisker på.
Knæk og bræk
Til top
mads pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
madsppp2000 Avatar

Tilmeldt:: 13 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 273
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér madsppp2000 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2010 kl. 09:50
jeg har tit oplevet at de hugger helt ude...jeg wader sjældendt længere ud end midt på låret, da jeg ikke gider at stå med hævede albuer for ikke at få våde ærmer..... derved er det jo rart at have den ekstra længde på kastet....

tillykke med datteren lasse, er selv blevet far for 3md. siden til en søn, så barslen har været god at fiske i....
Til top
Michael Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mjorgensen Avatar

Tilmeldt:: 24 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 309
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mjorgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2010 kl. 10:04
"Når det er så almindeligt, at folk kaster 30-35 meter, så undre det mig meget, at det ikke er oftere man møder den slags kastere på kysten. I løbet af de sidste 25 år, har jeg nok kun mødt en der kunne.
 
Det er vel ikke sådan, at de langtkastende fluefiskere, bruge samme slags målebånd, som fritidsfiskerne bruger til at holde hundrede meters afstand til kysten?
 
Mvh
Henning"


Har vi mødt hinanden? Wink

Redigeret af mjorgensen - 31 Okt 2010 kl. 10:07
www.kystfluefiskeren.dk
Til top
jan petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
turbotrim

Tilmeldt:: 01 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 183
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér turbotrim Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2010 kl. 11:12
til Lasse
jeg er lige blevet oplyst Kent Bille som også ønsker stort tillykke.at det er 5èr line
som du jo skriver. jeg var så fokuseret på det var en 5èr stang.at jeg ikke kunne læse hvad du skrevGeekEmbarrassed
jeg gik jo og troede at man var låst fast på en 5èr stang
men man er låst på en 5èr line.
sikke klog man en dag kan gå hen og blive,hvis man altså lever længe nok.
hilsen Jan
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2010 kl. 12:54
Citat: Fisker bums

Det er jo fint I kan kaste 35meter- plus/minus.. Men hugger fisken derude..???Confused Ikke tit tror jeg.!
 
Det finder man som regel kun ud af ved at have sin flue derude LOL
 
Mvh
Lasse
Til top
Palle Kornath-Møller Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kornath Avatar

Tilmeldt:: 11 Jan 2002
Geografisk: nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kornath Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2010 kl. 18:47
Hej Lasse - tillykke med smolten, som sikkert vokser sig stor og flotTongue
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2010 kl. 19:01
Jo i en god bærevind går det at kaste 35 meter med en klasse 5 – ellers ikke.
/J
Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2010 kl. 19:31
Citat: LasseK

Citat: Fisker bums

Det er jo fint I kan kaste 35meter- plus/minus.. Men hugger fisken derude..???Confused Ikke tit tror jeg.!
 
Det finder man som regel kun ud af ved at have sin flue derude LOL
 
Mvh
Lasse

Eller ved at fiskekammeraten har sin flue derude - når man ikke selv har... 


Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres