Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Tørfluefiskeri fra kysten!!!

 Besvar Besvar
Forfatter
Thomas Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ThomasS

Tilmeldt:: 04 Aug 2008
Geografisk: Kysterne omkring Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ThomasS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Tørfluefiskeri fra kysten!!!
    Sendt: 01 Nov 2010 kl. 09:50

En fantastisk oplevelse, som skal dels med andre:

En herlig søndag på kysten startede med masser af liv i vandet. En flok ørreder gik simpelthen og guffede insekter fra overfladen!
 
Flere gange var ørrederne helt frie af vandet, medens andre "blot" ringede som man ser det, når en stor ørred tager insekter i en å.
 
Jeg havde selvfølgelig intet tørfluegrej med, og heller ingen kystfluer som ville blive liggende på overfladen, men alligevel lykkedes det mig at kroge en enkelt, lige idet min mindste kystflue landede på vandoverfladen. Den sad på et kort øjeblik, men så var det forbi.
 
Det blev ved i et par timers tid, men så blæste det op og vinden drejede. Herefter var alt som det plejer.
 
På denne tid af året er der al mulig grund til at have et par tørfluer og lange forfang i baghånden, når man tager på kysten.Smile
 
Thomas
 
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2010 kl. 15:41
Hej Thomas
det er sadelig ikke kun på denne årstid du kan opleve dette
En god sommeraften med svirrefluer kan få havørrederne til det samme
Så nogle skumfluer i forskellige størrelser kan gøre en forskel
/J
 
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2010 kl. 18:26
Det er typisk her i det sene efterår (og/eller i det tidlige forår) man oplever det. Det er som Jørgen skriver typisk svirrefluer, men også flyvemyer kan få ørrederne til at blive overflade fikserede (+ nogle få andre insekter). Det interessante er at når der er insekter nok og ørrederne blver fokuseret / selektive på dem er det næsten umuligt at få dem til at tage andet end en tørflue.
 
Har selv fanget en del fisk på tørflue på kysten (skrev desuden en artikel om det i Fisk & Fri engang i 90'erne).
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2010 kl. 18:44
Skumfluer - det duer!!!
Havde lignede oplevelse for cirka 3 uger siden i Vejle Fjord. Liv og glade dage på, lige under, over og meget over overfladen og havde "kun" to monsterstore p&t skumfluer med. Det gav to fisk i tre kast. KÆMPE oplevelse for en nymfe-dreng som mig!!!
Forstår din glæde og jeg har nu fast nogle overflade "dyr" med i kystboksenThumbs Up
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2010 kl. 21:54
Jeg hører til den gamle garde af kystfluefiskere, som har haft den glæde, over mange år, at have adgang til et forrygende tørfluefiskeri på kysten.
 
Jeg har altid et lille sæt tørfluer i vesten, dels består de af nogle biller - myg og ikke mindst Roman Moser Sedge i forskellige størrelser, og så ikke at forglemme Rackelhanen og RTP.
 
Mine oplevelser har været et fint fiskeri i fjordene, og på åben kyst i mere spredt fægtning, men tit og ofte har det været september måned under en "indian" sommer, som virkelig har givet fisk.
 
De første åringer var kl. 7/8 nok de vigtigste klasser, og tørflue med det grej, var måske lidt groft, men i perioder var der Steelhead, som var godt forvokset, og det er ikke så få 6 punds, der er røget til tørfluerne.
 
I det seneste årti, har jeg brugt en Orvis kl.3, og så er det ligesom det ligner tørfluefiskeriet i åen, og havørreder på den halve meter, kan te sig helt tosset, når de har snuppet fluen.
 
Selv om jeg har fisket med tørflue i åen siden 1958, og haft rigtig mange oplevelser, ja så er det efterhånden sådan, at blot et par dages tørfluefiskeri på kysten, kan rede hele sæsonen, ihvert hvad angår størrelsen af fiskene, jeg kan dog ikke undvære mit majfluefiskeri i åen, trods noget mindre fisk, er det must, at få det fiskeri med, hver år!
 
Mvh
P.K.
en tosset tørflue fiskerWink
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres