Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Er laksekvoten rådden?

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Jakob P. Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
JakobPN

Tilmeldt:: 09 Nov 2010
Geografisk: Ribe
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JakobPN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Er laksekvoten rådden?
    Sendt: 09 Nov 2010 kl. 12:33
Hej

Jeg faldt lige over dette indlæg i fiskeavisen.dk
(linket virker nu)

http://fiskeavisen.dk/Nyheder/a.htm?artid=227

Synes helt klart det er noget at debatere.

kommentare... Sæt igang.


Redigeret af JakobPN - 09 Nov 2010 kl. 13:26
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2010 kl. 12:45
Bortset fra dit link ikke virker - er dette gennemtærsket på adskellige tidligere tråde - så du kan evt. kopiere det hele over !
H.


Redigeret af tackler - 09 Nov 2010 kl. 12:45
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2010 kl. 12:48
Hej Jakob
Det blev debateret meget sidste år, og der var meget uenighed.
I bund og grund handler det vel om den enkeltes ansvarlighed, men jeg spår en lang tråd uden enighed eller konklusioner.
Michael
Til top
Jakob P. Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
JakobPN

Tilmeldt:: 09 Nov 2010
Geografisk: Ribe
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JakobPN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2010 kl. 13:28
@Heinz Gerhard -
Nu drejer det her indlæg sig ikke om det samme som er debateret før - som du ville ligge mærke til, hvis du læste indlægget.
Og der er jo heller ikke nogen der siger du absolut skal kommentere på indlægget.

@Santa -
Tror du spår rigtigt med en lang debat uden konklusion.
Men ikke mindre er det en vigtigt debat. konklusion eller ej.
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2010 kl. 13:39
Citat: JakobPN

@Heinz Gerhard -
Nu drejer det her indlæg sig ikke om det samme som er debateret før - som du ville ligge mærke til, hvis du læste indlægget.
Og der er jo heller ikke nogen der siger du absolut skal kommentere på indlægget.

@Santa -
Tror du spår rigtigt med en lang debat uden konklusion.
Men ikke mindre er det en vigtigt debat. konklusion eller ej.
 
Nu er jeg således ikke den eneste der mener at der er tærkset ulidelig langhalm på laksekvoterne - og indlægget henviste til et link - som ikke virkede - så der var jo ikke andet end dine visdomsord at reflektere på vel Einstein.
 
Om jeg vil kommentere på indlæg eller ej - er jo min afgørelse og ikke din !
 
mvh
Heinz   
Til top
Jakob P. Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
JakobPN

Tilmeldt:: 09 Nov 2010
Geografisk: Ribe
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JakobPN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2010 kl. 13:42
Med det er jo ikke ulovligt at copy/paste linket ind.. eller bare lige kommentere på det, og så evt. vente med tilsviningerne til det var rettet.


Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2010 kl. 13:46
Hvis man er utilfreds med tingenes tilstand, hvorfor bruger man så ikke DSF til at få løst det problem. Jeg går da ud fra at de respektive foreninger er medlemmer af DSF. Det må være dem, der kan gå ind og få fundet en fornuftig fordeling af kvoten.
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2010 kl. 13:46
Hej Heinz
Synes måske du skulle læse debatindlægget - måske det ikke er kvoten som sådan der skal diskuteres, men hvem der skal forvalte den. Dine indlæg bærer en smule præg af at du keder dig og bare ønsker at nedgøre velmenene folk. Dine debatindlæg er altså ikke vigtigere end andres.
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2010 kl. 14:09
Citat: cjbhare

Hej Heinz
Synes måske du skulle læse debatindlægget - måske det ikke er kvoten som sådan der skal diskuteres, men hvem der skal forvalte den. Dine indlæg bærer en smule præg af at du keder dig og bare ønsker at nedgøre velmenene folk. Dine debatindlæg er altså ikke vigtigere end andres.
 
Indlægget kunne jeg ikke få frem - derfor ingen mening om det på daværende tidspunkt - og laksekvote indlæggene tidligere var altså en gang mudder uden lige ! Så langt fakta !
 
Jeg keder mig aldrig - det har jeg squ for travlt til - og nedgøre folk gør jeg sjældent i - så kald mine indlæg frem (det lader sig faktisk gøre) og så prøv at se hvad de handler om ! Og nej - mine indlæg er ikke vigtigere - men hvis du lægger mærke til det - så forsøger jeg at holde et rimeligt niveau i min sprogbrug - modsat ganske mange andre !
 
Men tilbage til indlægget - hvad mener Du så om det - for det var vel det du ville diskutere ?
 
mvh
Heinz
Til top
Thomas Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ThomasS

Tilmeldt:: 04 Aug 2008
Geografisk: Kysterne omkring Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ThomasS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2010 kl. 14:43

Det er selvfølgelig relevant at diskutere det aspekt, som artiklen bringer. Eller rettere: Der er nok ikke så meget at diskutere. Sagen er, at når en forening eller sammenslutning skal fordele laksekvoter, så gør de det i egenskab af en forvaltnings forlængede arm. Og i den henseende skal foreningen/sammenslutningen faktisk overholde forvaltningsloven. Denne indeholder såvel et saglighedsprincip, et ligebehandlingsprincip og et princip om at en afgørelse ikke må gå videre end tilsigtet. I hvert fald et par af disse principper er overtrådt, hvis artiklens gengivelse er korrekt (og det er der næppe grund til at betvivle).

Man kan så spørge sig selv, hvilke sanktioner man så kan bruge. Og her er der faktisk ikke meget at gå efter. Måske en erstatning, men det er heller ikke lige til.
 
Og det er måske det væsentligste: Det er næsten fuldstændig risikofrit at skalte og valte med laksekvoterne.
 
mvh
 
Thomas
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2010 kl. 17:53
Er der nogen der har læst Michael Ende's bog "Den uendelige historie".
Denne tråde minder mig om titlen på bogen.
Per Hansen
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2010 kl. 18:02
Hej Thomas
jeg er helt enig - det er nemlig helt risikofrit at skalte og valte med de tildelte kvoter. Men skal vi som lystfiskere bare acceptere at kvoterne ikke forvaltes efter vores bedste? Kvoten er tildelt lystfiskerne og skal ikke bruges som salgværktøj, for at få medlemstallet i vejret. Det er jo dybt kritisabelt at en å som Ribe Å, tildeles 90 laks og kun 38 hjemtages. Især når det allerede i foråret blev påpeget at fordelingsnøglen i netop Ribe å, ville ende ud med en lille hjemtagelsesrate.
Nogle vil sikkert sige at det er jo kun godt for bestanden, men så gør man jo lidt grin med DTU-aqua og Fiskeridirektoratet, der har brugt mange midler på bestandsanalyse og derudfra fastsat en kvote, der kan hjemtages uden dette har den mindste indvirkning på bestanden.  
Men som det ser ud nu er det Samarbejdsudvalgene der har "magten" og i Ribe Å har der indtil nu ikke været den store interesse i at fordelingsnøglen ændres.
hvis man kører 30km/t på motorvejen, så bliver man jo også straffet, så på andre områder kan man godt finde ud af at lovgive om den slags - jaja, ikke helt samenligneligt, men i en syg mands hjerne giver det meningLOL
Men skal vi bare acceptere samrbejdsudvalgenes magtdemonstration?
Mvh Claus  
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2010 kl. 23:07
Jeg kan kun sige at jeg tror jeg får ret.
Angående diskotionen om samarbejdsudvalg skalter og valter med kvoterne, så synes jeg at de ligger meget tæt på biologernes anbefalinger, dog må jeg sige at nogle arbejder ulideligt langsomt.
Når det er sagt, hvor mange af jer der brokker sig er medlem af en forening, eller køber i blot fiskekort og overlader de andre arbejdet med koordinering og vedtægter.
Jeg synes at det er for let at pege fingre hvis man ikke selv vil gøre en indsats, så min sidste opfordring skal lyde " er du utilfreds så meld dig ind i foreningen, stil op til valg eller mød i det mindste op på generalforsamlingerne"
Michael
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2010 kl. 00:16
Citat: JakobPN

Hej

Jeg faldt lige over dette indlæg i fiskeavisen.dk
(linket virker nu)

http://fiskeavisen.dk/Nyheder/a.htm?artid=227

Synes helt klart det er noget at debatere.

kommentare... Sæt igang.
Jeg synes, at det er yderst positivt, at så mange folk genudsætter så stor en procentdel af de fangne laks.
Til top
Nick Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
qwer

Tilmeldt:: 20 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 130
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér qwer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2010 kl. 07:47
Er løsningen ikke at forbyde ALT fiskeri efter fedtfinner i åer og vandløb, det ville være gavnligt for bestanden.

Man kunne lave en grænse der hed 1 sømil fra land, hvis folk så vil fange disse fisk, så må de ud over den grænse.
 
Hvis man ønsker det bedste for vores laks og ørreder så fisker man ikke efter dem på "fødegangen".
Til top
Jakob P. Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
JakobPN

Tilmeldt:: 09 Nov 2010
Geografisk: Ribe
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JakobPN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2010 kl. 08:06
At stoppe alt fiskeri efter fedtfinner, vil jo dræbe alle fiskeforeningerne. Dette er jo overhovedet ikke meningen med debatten. 

Ang. medlemsskab af fiskeforening. Så ja, jeg er personlig medlem af en af foreningerne i Ribe Å systemet. Dette giver mig dog ikke automatisk ret til at møde op til møderne i samarbejdsudvalget, da disse er lukkede for offentligheden.
Den eneste mulighed jeg har for at deltage på disse møder, er at købe en "del" af åen, og så søger om optagelse i samarbejdsudvalget. 


Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2010 kl. 09:40
Det fortvivlende ved argumentet med helt at stoppe fiskeriet i længere perioder er jo, at det utvivlsomt ville hjælpe - men da de langsigtede løsninger ofte overskygges af de kortsynede (lidt firkantet sagt: vi vil ha' fisk nu - ikke om 5 år) står man i det dilemma, som man ofte ikke engang vil diskutere ?
 
Jeg kan læse i SU's vedtægter, at der er repæsentanter fra alle involverede parter incl. foreningerne langs Ribe Å - og dermed vel også for den forening du er medlem af - og der er vel en kontaktperson i foreningen som vel skal fremføre medlemmernes synspunkter. Kan man ikke komme igennem alene - kunne man samle et antal medlemmer i de enkelte foreninger - og dermed sætte lidt 'vægt' bag ønsket om synspunkterne fremføres? 
 
mvh
Heinz
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
bjarne1525

Tilmeldt:: 21 Nov 2008
Geografisk: syddanmark
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjarne1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2010 kl. 10:14
sjovt at se som folk acceptere de virkelige syndere og så diskutere om lappeløsningerne er ok eller ej
det virkelige problem er jo at fiskene ikke har fri passage i jeres vandløb - i burde faktisk fordele kvoten, så der kun måtte hjembringes laks på vand, som laksen ikke kan nå - så ville i stå med et fint dokument overfor politikkerne til grund for at få løst disse problemer
hvis man nu antog at fx 80 % af laksen måtte landes vest for ribe - så ville offentligheden (der ikke er lakseinteresseret eller specielt naturfreaks) bare tænke - gud de fanger masser af laks i ribe å - det går jo fint - så er der altså ikke specielt mange i offentligheden der vil bruge flere midler på naturgenopretning hvis de høre at 50% af midlerne skal tages fra fx de gamle og børnene.
 
for mig havde det været bedre om artiklen i fiskeavisen havde handlet om virkelige problemer i ribe å - end om noget, for de indviede populistisk, ævl omkring - hvor føler vi os snydt, snak. det er rent gift at man vender focus mod lappeløsninger eller problemer med disse - istedet for at bruge jeres gode energi på at få gjort noget ved de virkelige problemer
 
bjarne
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2010 kl. 11:26
Citat: qwer

Er løsningen ikke at forbyde ALT fiskeri efter fedtfinner i åer og vandløb, det ville være gavnligt for bestanden.

Man kunne lave en grænse der hed 1 sømil fra land, hvis folk så vil fange disse fisk, så må de ud over den grænse.
 
Hvis man ønsker det bedste for vores laks og ørreder så fisker man ikke efter dem på "fødegangen".
Det ville nu være meget meget mere gavnligt for bestanden at forbyde alt fiskeri efter fedtfinner i havet.
Man kunne også bare lave den grænse der hed; at det kun var folk med det døbte navn Ego, som måtte fange disse fisk.
- Fiskeri efter fedtfinner er i allerede forbudt i gydeperioden, så der er næppe nogen, som fisker efter dem på fødegangen.
Hvis man ønsker det bedste for vores laks og ørreder, så fisker man ikke efter dem i havet, når de jo er ved at spise sig store nok til at kunne gå på leg.
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2010 kl. 13:49
Hej Bjarne
Jeg synes nu bestemt ikke det er en snak om hvem der bliver snydt og hvem der ikke gør - og ang. opstemningsproblemet ved Ribe, vil dette blive løst i løbet af 2011. Jeg har ladet mig fortælle at grunden til at opstemningerne ikke er fjernet i 2008, som planen var, er grundet arbejdet blev noget mere omfattende end først antaget.
Hvis du skulle vende problemet i hovedet ang. forvaltningen af kvoten, så kunne det måske afføde et mere rimeligt svar - hvorfor skal kvoten ikke opfiskes når den nu er tildelt? Jeg er som sådan ikke et brokkehoved og blander mig normalt ikke i noget der kører fornuftigt og rimeligt, men når det modsatte så viser sig, så er jeg med!!! Men det kan være, at jeg skal til at snakke med om alle de andre vigtige ting der snakkes om blandt 123nu's medlemmer - såsom tykkelser og farver på skydeliner og hvilken fjer den der specielle flue har i røven. Ja, vi kan have en fornuftig debat, med relevante indspark, eller vi kan vælge at kede hinanden ihjel.
Mvh Claus
Til top
claus klitsgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Marinus

Tilmeldt:: 19 Okt 2010
Geografisk: esbjerg ø
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Marinus Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2010 kl. 16:20

Jeg er så en af de få fra "The big five" som fisker på vores stræk i Ribe å.Vi må fange en.....1....laks, og med den leje vi betaler er det nok Danmarks dyreste laks.Fint nok, der tages fine havørreder samt gedder, og så er der jo noget fedt ved at at have sit "eget stykke å" !Min holdning (ikke The Big Fives ) er at , laksen ikke bør gives efter meter-princippet, men fordelt på 3-4 perioder i løbet af året . Personligt mener jeg så, at en sådan fordeling først er fair, når alle spærringer i åsystemet er fjernet. Inden spærringerne er væk, sidder "Vesteråen" på alt for mange laks ! Bare lige mine "5 cent".

Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2010 kl. 16:34
Citat: bjarne1525

sjovt at se som folk acceptere de virkelige syndere og så diskutere om lappeløsningerne er ok eller ej
det virkelige problem er jo at fiskene ikke har fri passage i jeres vandløb - i burde faktisk fordele kvoten, så der kun måtte hjembringes laks på vand, som laksen ikke kan nå - så ville i stå med et fint dokument overfor politikkerne til grund for at få løst disse problemer
hvis man nu antog at fx 80 % af laksen måtte landes vest for ribe - så ville offentligheden (der ikke er lakseinteresseret eller specielt naturfreaks) bare tænke - gud de fanger masser af laks i ribe å - det går jo fint - så er der altså ikke specielt mange i offentligheden der vil bruge flere midler på naturgenopretning hvis de høre at 50% af midlerne skal tages fra fx de gamle og børnene.
 
for mig havde det været bedre om artiklen i fiskeavisen havde handlet om virkelige problemer i ribe å - end om noget, for de indviede populistisk, ævl omkring - hvor føler vi os snydt, snak. det er rent gift at man vender focus mod lappeløsninger eller problemer med disse - istedet for at bruge jeres gode energi på at få gjort noget ved de virkelige problemer
 
bjarne
Nemlig Bjarne, du rammer sømmet lige på hovedetClap
Som jeg også skrev i den først tråd, om den rådne laksekvote, Tag nu og få fjernet de total åndsvage spærringer, i såvel Ribe by og længere inde i landet.
Så bliver der en mere sober laksefiskeri i hele Gels å-systemet og ikke kun for konsortie medlemmer...
Men kan da godt se hvorfor Vesterås medlemmer ikke har travlt med at presse på div. myndigheder, når man se på dette års(og andre år) fangst af laks.
Også eneste sted i DK hvor der er tilladt at fiske 1m bagved spærringShocked             Og hvorfor nu det? jo, jo mere meter å-vand vi må fiske på, jo større er laksekvoten til vesterås medlemmer.
Kan i ikke godt se det er fuldstændig idioti????
 
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2010 kl. 16:53
Uanset at der er spærringer eller ej, så skal fiskene jo først igennem vesteråen, så det er klart at de første og fleste fanges her.
 
For år tilbage (før den nyeligt overståede laksefredning) snakkede jeg en del med et par af de skrappe fiskere på a-stykket, og det var ikke usædvanligt at der blev taget blanke laks i Gelsåen allerede 1. april, så de kommer også forbi spærringerne tidligt på sæsonen.
 
Selvfølgelig er det det optimale at få fjernet spærringerne, men nu er de der, og har været der længe, også dengang fiskeriet oppe i åen var bedre end det er idag.
 
Fordelingen af kvoten vil jeg ikke komme nærmere ind på, da jeg ikke selv kommer til at fiske på den, men synes nok det mest rimelige ville være hvis den blev fordelt henover sæsonen.
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
claus klitsgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Marinus

Tilmeldt:: 19 Okt 2010
Geografisk: esbjerg ø
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Marinus Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2010 kl. 16:56

Helt enig Henrik !

Til top
Lau Jepsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lau Jepsen

Tilmeldt:: 17 Apr 2010
Geografisk: Ribe
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lau Jepsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2010 kl. 17:01
Til Henrik
Der er ingen spærringer der betyder noget,
havørreden går fint igennem de spærringer der er.
 I hjortvad å, hvor der er en fin lakseopgang (og ingen spærringer) kommer de også først  sidst på sæsonen. 
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2010 kl. 17:41
Citat: qwer

Er løsningen ikke at forbyde ALT fiskeri efter fedtfinner i åer og vandløb, det ville være gavnligt for bestanden.Man kunne lave en grænse der hed 1 sømil fra land, hvis folk så vil fange disse fisk, så må de ud over den grænse. Hvis man ønsker det bedste for vores laks og ørreder så fisker man ikke efter dem på "fødegangen".


for den alm. lystfisker som mig uden båd ville det nok være en dårlig ide
tror heller ikke det vil gavne laksen eller ørreden, det er jo os lystfisker der yder den daglige frivillige arbejde med vandløbspleje og udsætninger ,
hvis vi efterfølgende ikke må fiske på fiskende så tror jeg ikke der vil være mange hjælpende hænder,
og der er ikke for mange som det er idag, når der skal smides adskillige tons gydegrus ud + fordeles med en simpel lysbro med sideudlæg i de tiltider svært tilgænglige vandløb små som store

og hvis fisken skal fredes i åen, må man så fiske der ?

har desværre ingen løsningsforslag
Vh.
Tommy
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2010 kl. 18:11
Citat: Lau Jepsen

Til Henrik
Der er ingen spærringer der betyder noget,
havørreden går fint igennem de spærringer der er.
 I hjortvad å, hvor der er en fin lakseopgang (og ingen spærringer) kommer de også først  sidst på sæsonen. 
Så fortæl mig lige hvorfor der blev taget næsten 50 laks på a-stykket de sidste 3 dage, og næsten ingen resten af sæsonen?
FORDI DER KOM MASSER AF REGN 4-5 DAGE FØR SÆSONEN SLUTTEDE.
Laks vil nemlig have masser af vand under bugen, før de banker igennem div. spærringer. Og de laks som evt. bliver taget meget tidlig er kommet igennem ved høj vandstand om vinteren...
Og i Hjotvad å trækker de fleste laks også først op når der er meget vand.
Om sommeren, ved dem som kender Hjortvad å, at der ikke er ret meget vand der
Og i lange perioder er det mere end svært at fiske i Hjortvad å om sommeren, pga. den er lukket af grøde.
Ja, så kan der naturligvis heller ikke komme laks fra Hjortvad å om sommerenWink
Vil lige sige at jeg har fisket i Hjortvad å i over 35år....
Og hvad mange ikke ved, så er Ribelaksen en tro kopi af Skjern å laksen, og hvornår er det lige at den trækker op....!
Men ok, den har jo heller ikke nogle spærringer....
 
Mvh
Henrik Christensen
 
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2010 kl. 18:11
Hej Henrik
Jeg er selv konsortiemedlem og det vil måske overraske dig at jeg er enig med dig, i at opstemningerne skal fjernes.Det er dog også vigtigt at poientere at opstemningerne i selve byen, aldrig bliver fjernet - grundene hertil er mange. men med en åbning rundt om byen, vil størstedelen af laks/havørred nok også vælge denne vej. Det er vigtigt for mig at understrege at det ikke er i konsortiemedlemmernes interesse, ihvertfald dem jeg har talt med, at opstemningerne ikke er fjernet - vi kan kun ønske en fri passage, da dette vil gavne hele bestanden på sigt. Der er en opfattelse af konsortiet herinde, som jeg har meget svært ved at forstå, medlemmerne kæmper ikke for at bibeholde spærringer, så de øvre stykker ikke begundstiges med laks. En stor del af konsortiets medlemmer er også medlemmer i andre foreninger - på den anden side af spærringerne og vil gerne se bestanden blomstre.
mvh Claus
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2010 kl. 18:19
Citat: Marinus

Jeg er så en af de få fra "The big five" som fisker på vores stræk i Ribe å.Vi må fange en.....1....laks, og med den leje vi betaler er det nok Danmarks dyreste laks.Fint nok, der tages fine havørreder samt gedder, og så er der jo noget fedt ved at at have sit "eget stykke å" !Min holdning (ikke The Big Fives ) er at , laksen ikke bør gives efter meter-princippet, men fordelt på 3-4 perioder i løbet af året . Personligt mener jeg så, at en sådan fordeling først er fair, når alle spærringer i åsystemet er fjernet. Inden spærringerne er væk, sidder "Vesteråen" på alt for mange laks ! Bare lige mine "5 cent".

Ja og hvor er rimeligheden i at I kun må fange 1 laks ialt? ja, jeg kan ikke se den, men hvis kvoten blev rateopdelt og man bibeholdt reglen om maks 1 hjemtaget pr. fisker - så havde i da i det mindste muligheden for at fange en hver.... Nogle vil sikkert sige at så ville kvoten være blevet opfisket af konsortiemedlemmer, men der mener jeg jo at Gert Mikkelsen har sikret resten af å-systemet laks, ved at indføre et medlemsmaksimum på 250 og ingen dagkortssalg. Kunne være spændende at undersøge hvor mange forskellige konsortiemedlemmer der havde fanget laks i år! 
Til top
claus klitsgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Marinus

Tilmeldt:: 19 Okt 2010
Geografisk: esbjerg ø
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Marinus Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2010 kl. 18:26
Claus ! Jamen vi er jo ikke uenige, men det primære for mig er stadig ; "Fjern alle spærringer".......I ALLE ÅER !!
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2010 kl. 18:31
Hvor er uenigheden så? Du synes stadig at samarbejdsudvalgene skal forvalte kvoterne efter egen vindings skyld? Du synes at kvoteforvaltningen er helt perfekt som den er og den tilgodeser fiskeridierektoratets formål med kvoten? hvis det er din holdning, så er jeg forvirret! Hvor er vi uenige?
Til top
claus klitsgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Marinus

Tilmeldt:: 19 Okt 2010
Geografisk: esbjerg ø
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Marinus Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2010 kl. 18:35
Ja Claus, kunne være spændende at se konsortiemedlemmernes fangstrapporter ! ;o)
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2010 kl. 18:41
Jamen du kan jo selv gå ind på samarbejdsudvalgets side og tælle sammen - der er der jo ikke noget hemmeligt i. Mit indtryk er at konsortiets medlemmer er gode til at indrapportere både laksefangster og havørredfangster.... Vi kunne jo også kigge lidt på Gelså fiskerne især a-kortholdere - jeg fatter ikke de vil betale penge for at fiske i de vand, de fanger jo ALDRIG noget! eller gør de? Lad vær med at insinuere at vesteråens medlemmer er dårlige til at indrapportere. Din pegende finger sender desværre nok 10 retur.
Så jeg spørger igen - hvor er vi uenige?
Til top
claus klitsgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Marinus

Tilmeldt:: 19 Okt 2010
Geografisk: esbjerg ø
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Marinus Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2010 kl. 18:44
Claus ! Nu læser du mit indlæg, som fanden læser biblen !!!!! Skriver tydeligt, og regnede ikke med at det behøves at gentages for DIN skyld......."laksen skal ikke gives efter meterprincippet, men fordeles i perioder (eks. forår - sommer - efterår ) ! Men spæringerne i åsystemet er, efter min mening, stadig et problem. Summa summarum....... er IKKE enig i samarbejdsudvalgets hidtidige løsning !
Til top
claus klitsgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Marinus

Tilmeldt:: 19 Okt 2010
Geografisk: esbjerg ø
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Marinus Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2010 kl. 18:46
Har aldrig nævnt vesteråmedlemmernes evne til at indrapportere fangster ! Hvor har du det fra ?
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2010 kl. 18:52
Nå for helvede, hvad diskuterer vi så forWink - ja så blandede jeg sku nok lige dit indlæg sammen med et af de andre, beklager. Så er vi jo enige - ja, de spærringer skal væk og det kommer i løbet af foråret. Men jeg er desværre bange for at samarbejdsudvalget, eller en del af den ikke ønsker metersystemet ændret. Jeg kunne godt tænke mig at høre meninger omkring samarbejdsudvalget - ikke personorienteret, men om SA som forvaltere af kvoten er den rigtige vej frem?
Til top
claus klitsgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Marinus

Tilmeldt:: 19 Okt 2010
Geografisk: esbjerg ø
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Marinus Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2010 kl. 19:00
Ja, for helvede , Søren og fanden da.......!Pig !Alt tilgivet ! Kan kun sige , at "vores" rep. i SA taler for fjernelse af ALLE spærringer, samt et fiskeri som ex. Varde Å.........1 laks pr. mand !Thumbs Up
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2010 kl. 19:19
Så er det vist på tide, at fortalerne for metersystemet kommer på banen! Der sidder jo nogle mennesker i Samarbejdsudvalget, formænd for mange af 123nu´s medlemmer, der ikke frivilligt vil ændre metersystemet, - så når nu den fri passage er på plads i 2011, så synes jeg at det er på plads at I kommer på banen og sagligt argumenterer for en bibeholdelse af metersystemet. Disse formænd må jo have 2-3.000 medlemmer i ryggen(nogle af jer der læser dette) - og I må jo være enige med jeres formænd!?
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
bjarne1525

Tilmeldt:: 21 Nov 2008
Geografisk: syddanmark
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjarne1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2010 kl. 22:58
claus
jeg mener stadigt at det er langt vigtigere at prioritere forholdene for fisken end noget så ligegyldigt som om man må tage en laks med hjem - sålænge bestanden ikke er større end at man kun kan udtage nogle hundrede fisk uden der er risiko at bestanden overfiskes, så lægger det store problem ikke i at fordele den smule - men derimod i at få skabt forhold for en stærk bestand. for eget vedkommende betød det intet hvis laksen blev fredet til der var rigeligt at fiske på - jeg aner intet om hvilket potentiale der er i en å som ribe å (eller varde for den sags skyld) - men den må jo absolut være meget større end nu
 
jeg kan faktisk ikke se noget principielt forkert i en meter fordeling - I er ikke kommet med nogle agumenter der udtrykker andet end frustration over at I på  et relativt kort stykke å ikke kan udtage mange flere fisk. fisk der er kunstigt opstuvet på åens nederste stræk. fisk der hvis fisken havde naturlige betingelser ville være fordelt over hele å strækket. indtil spærringerne er fjernet er det jo faktisk ikke rimeligt at I drager nytte af de kunstige spærringer (i og med at I kan nå at opfiske kvoten før fisken når frem hvor den ville under naturlige vilkår) med meter systemet kommer man jo frem til den mest rimelige fordeling der tager højde for at fisken i et område er opsturvet. når så spærringerne er fjernet - så kunne man gå ind i rateopdeling - især da man så ikke udtager forholdsmæssigt mange af de store fisk der dukker op i april
 
ja - nu er jeg jo spændt på næste års fordeling hos os i varde å - jeg har snakket med flere medlemmer der forventer at vsf beholder den nuværende kvote - hvilket ikke giver mening. der er jo foreninger længere opstrøms der skal have del i kagen. og selv om forholdene er blevet bedre går der jo en del år inden at bedringen indfinder sig i bestanden - altså de nye gydebanker skal trods alt i brug og fisken vokse sig stor  - ind til da er der jo ikke belæg for at udtage flere fisk fra åen- og jeg syntes der er en farlig tendens til at der er en del medlemmer i foreningen der mener at bestanden kan beskattes meget hårdere end den bliver nu. heldigvis bestemmes dette ikke i foreningerne men af uvildige "langt væk" der kan bevare det kølige overblik og som tager udgangspunkt i at laksen skal trives.
løsningen bliver velsagtens at der er 130 fisk til varde å sammenslutningen.
 
bjarne
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2010 kl. 23:39
Citat: Marinus

Jeg er så en af de få fra "The big five" som fisker på vores stræk i Ribe å.Vi må fange en.....1....laks, ...

 
Har I tænkt over, hvordan er denne "afgørelse" om hvad I "må" fange truffet, på hvilket grundlag og af hvem?
 
Jeg mener at have læst i selve dispensationsmeddelelsen fra Fiskeridirektoratet (der tidligere kunne læses på samarbejdsudvalgets hjemmeside), at I blev tildelt ret til at fange op til 90 laks - akkurat som de øvrige medansøgere, men i fællesskab med disse. Dispensationen var i fuld overensstemmelse med grundlaget for dispensationen, nemlig vadehavsbekendtgørelsen (§ 4), hvorefter dispensation kan meddeles "til fiskeriberettigede i fællesskab" (hvilket jo ikke er det samme som et "fællesskab af fiskeriberettigede"). Og det var jo lige netop det man skrev i dispensationen, nemlig at den umiddelbart var gældende for lodsejere og foreninger mv. med fiskeret i åen, hvis de i øvrigt var med i ansøgningen. Dispensationen indeholdt  - så vidt jeg husker - ingen forbehold om at kvoten "før brug" skulle fordeles (dvs. individuelt formindskes) imellem ansøgerne.
 
Men efter myndighedernes meddelelse af denne dispensation blev det altså på en aller anden måde tilkendegivet fra udvalgets side - så vidt man kan forstå - at nogen kun delvist "måtte" udnytte den dispensation der netop var modtaget i fællesskab og det system indordnede man sig åbenbart under uden at kny. Jeg ved ikke om det skete efter indblanding fra myndighedernes side, men når myndighederne én gang har udstedt en dispensation bør de afholde sig fra yderligere indblanding, som i øvrigt kan være betænkelig rent forvaltningsmæssigt. Hvis myndighederne ønskede et eller andet særligt vedrørende udnyttelse af kvoten - f.eks. meterfordeling - skulle det være indskrevet i selve dispensationen (hvis det overhovedet var muligt under hensyntagen til de forvaltningsretlige principper) og ikke søgt gennemtvunget senere på tvivlsomt grundlag. 
 
En god del af de lokale diskussioner om kvotefordelinger ved de forskellige åer kunne undgås ved at fjerne det unødvendige (i forhold til kvoterne) mellemled der udgøres af de forskellige sammenslutninger ved laksevandløbene.  I stedet for at udstede dispensationer efter ansøgning, skulle myndighederne udstede en årlig bekendtgørelse, hvori kvoter for de relevante laksevandløb skulle fastsættes. Enhver med adgang til at fiske i de omfattede vandløb kunne så lovligt fiske laks, så længe kvoten ikke er opfisket, uden at skulle ind i et mere eller mindre påtvunget medlemsskab af en sammenslutning. Kvoterne skulle selvfølgelig stadig fastsættes efter biologisk vejledning og eventuelle særhensyn kunne fastsætte for hvert vandløb (f.eks. størrelsesfordelingen ved Skjern Å eller en eventuel årstidsopdeling ved Ribe Å pga. spærringer mv.). Der skulle også fastsættes pligt til indberetning af laksefangster til en central registrering. Overtrædelse af bekendtgørelsen skulle belægges med bødestraf. På den måde kunne man skære igennem alle de lokale diskussioner og virvaret af mere eller mindre selvbestaltede kvotefordelinger, regler, sanktionstrusler og andet ævl og kævl. Lokalt kunne foreninger så fastsætte der særregler om fangstbegrænsninger mv. som de måtte ønske.
 
 
Mvh Henrik


Redigeret af Henrik L. - 12 Nov 2010 kl. 18:29
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
bjarne1525

Tilmeldt:: 21 Nov 2008
Geografisk: syddanmark
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjarne1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2010 kl. 00:04
vil så lige indskyde at meter fordeling og tildeling af laksekvote i alt almindelighed kun bør tildeles åbne foreninger - der bør ikke bruges offentlige eller fisketegns midler til oparbejdning af fiskeri for et lukket kreds - det bør være offentligt tligængelig.
hvis jeg er på ret spor med at gels å A stykket ikke er tilgængelig for offentligheden - det være sig begrænset på en hvilken som helst måde - så er det forkasteligt hvis vi almene skatteydere skal betale til en fritidssyssel vi ikke kan få del i og i så fald burde stykket udgå af kvotetildelingen - det være sig denne som et hvilket som helst andet lukket vand dette burde gælde for
 
bjarne
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2010 kl. 00:20
Citat: bjarne1525

vil så lige indskyde at meter fordeling og tildeling af laksekvote i alt almindelighed kun bør tildeles åbne foreninger - der bør ikke bruges offentlige eller fisketegns midler til oparbejdning af fiskeri for et lukket kreds - det bør være offentligt tligængelig.
hvis jeg er på ret spor med at gels å A stykket ikke er tilgængelig for offentligheden - det være sig begrænset på en hvilken som helst måde - så er det forkasteligt hvis vi almene skatteydere skal betale til en fritidssyssel vi ikke kan få del i og i så fald burde stykket udgå af kvotetildelingen - det være sig denne som et hvilket som helst andet lukket vand dette burde gælde for
 
bjarne
Tja!, om der er kvotetildeling eller ej til stykker uden offentlig adgang, det er vel egentligt lidt ligegyldigt, da det stort set ikke er muligt at kontrollere antallet af fangster alligevel på de stykker - herudover, så kan en manglende kvotetildeling til disse stræk jo også have en uheldig negativ effekt, som kan resultere i, at folk på disse stræk bliver ligeglade med begrænsningerne...
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
bjarne1525

Tilmeldt:: 21 Nov 2008
Geografisk: syddanmark
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjarne1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2010 kl. 00:51
hej steen-
nej - jeg forestiller mig nu ikke at gels å a stykkets medlemmer ville snyde mere med fangster end andre foreningsmedlemmer - tror bare at de ville åbne op for offentligheden i så fald - men det er egentligt også underordnet - det er principet i det - altså signalværdien - at der ikke skal bruges offentlige midler til noget der ikke er offentligt tilgængelig - forestil dig at de eneste der kunne få en offentligt betalt grå stær operation var dem der havde lavet en lukket forening for en lille gruppe med grå stær. nej - ting der er betalt med offentlige midler - skal alle også have tilgang til - så må der være nogle der tager sig af dem der omgår reglerne på ulovligvis.
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
bjarne1525

Tilmeldt:: 21 Nov 2008
Geografisk: syddanmark
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjarne1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2010 kl. 00:58
he overhørte faktisk ude ved åen en dag - at der tilbage i 1970erne var ligeved at gå et lovforslag igennem - som ville have gjort bredretten ved de danske vandløb statsejet - men den skulle efter hvad jeg den dag hørte være blevet skudt ned af de konservative - hvis det passer, er det ski da lidt en skam - sikken dejlige forhold vi kunne have haft ved vandløbene ellers
Til top
Lau Jepsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lau Jepsen

Tilmeldt:: 17 Apr 2010
Geografisk: Ribe
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lau Jepsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2010 kl. 07:23
Til Henrik
Der er sgu a masser af vand i hjortvad Å sommeren igennem, har da taget en del havørreder der i år spec. ved lav vandstand, at du ikke kan fiske der ved jeg ikke hvorfor ????
Men hvis det det beror på vandstand og ikke spærringer så hjælper fjernelse af "spærringer" jo ikke en skid. Laksen går bare ikke op i de øvre dele af åen før sent på året, og gad vide hvor langt den overhovedet går op ??? (vedr. Meter fordeling, laksevand fra immvadbro=vrøvl). Men der kører jo en sag fra en anden å hvor en har taget laksen fra en del der ikke havde kvote, lad os se hvordan den ender, det danner sikkert præsedens.
 
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2010 kl. 08:38
Citat: bjarne1525

vil så lige indskyde at meter fordeling og tildeling af laksekvote i alt almindelighed kun bør tildeles åbne foreninger - der bør ikke bruges offentlige eller fisketegns midler til oparbejdning af fiskeri for et lukket kreds - det bør være offentligt tligængelig.
hvis jeg er på ret spor med at gels å A stykket ikke er tilgængelig for offentligheden - det være sig begrænset på en hvilken som helst måde - så er det forkasteligt hvis vi almene skatteydere skal betale til en fritidssyssel vi ikke kan få del i og i så fald burde stykket udgå af kvotetildelingen - det være sig denne som et hvilket som helst andet lukket vand dette burde gælde for
 
bjarne
Hej Bjarne
Jeg er ikke helt enig med dig der. Der er jo ingen foreninger der er lukkede hverken vesteråkonsortiet eller a-stykket i Gels å. Der er bare begrænset kortsalg, hvilket både tilgodeser laksen og lystfiskeren. Laksen skal ikke pløkkes i hovedet af en spinner eller orm hver gang den flytter sig en meter og lystfiskerne skal ikke stå i kø ved de gode sving, som desværre er tilfældet i andre å-systemer. Du har så lov til at være sur over at du skal stå i kø til et medlemsskab, men i kø ved åen kommer du aldrig til - og husk så lige at konsortiemedlemmer og Gelså fiskere også er skatteborgere i dette land og alle betaler deres statstegn.
Så jeg mangler stadig argumenter for at metersystemet er bedre end den rateopdelte kvotefordeling - og glem nu de spærringer, Skov og naturstyrelsen fjerner dem jo i 2011. Glem også at vente med laksefiskeriet til bestanden bliver så stor at den kan klare sig selv, det kan den nemlig aldrig.... medmindre ALLE foreninger sætter begrænsninger på medlemstallet!
Så argumenter søges
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2010 kl. 11:35
Citat: bjarne1525

he overhørte faktisk ude ved åen en dag - at der tilbage i 1970erne var ligeved at gå et lovforslag igennem - som ville have gjort bredretten ved de danske vandløb statsejet - men den skulle efter hvad jeg den dag hørte være blevet skudt ned af de konservative - hvis det passer, er det ski da lidt en skam - sikken dejlige forhold vi kunne have haft ved vandløbene ellers


...Nogles paradis, andres veritable helvede. Ikke alle deler denne opfattelseWink
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2010 kl. 16:49
Citat: Lau Jepsen

Til Henrik
Der er sgu a masser af vand i hjortvad Å sommeren igennem, har da taget en del havørreder der i år spec. ved lav vandstand, at du ikke kan fiske der ved jeg ikke hvorfor ????
Men hvis det det beror på vandstand og ikke spærringer så hjælper fjernelse af "spærringer" jo ikke en skid. Laksen går bare ikke op i de øvre dele af åen før sent på året, og gad vide hvor langt den overhovedet går op ??? (vedr. Meter fordeling, laksevand fra immvadbro=vrøvl). Men der kører jo en sag fra en anden å hvor en har taget laksen fra en del der ikke havde kvote, lad os se hvordan den ender, det danner sikkert præsedens.
 
Lau, du bliver ved at at nævne havørreder... Kan vi ikke blive enige om, at det er laks vi snakker om....!
jeg ved ikke om du er medlem af RSF, men har på fornemmeren at du ikke er.
Hvis du er, så ved du også at det yderste stykke af Hjortvad å, "tilhører" Ribe borgerer og konsortie medlemmer. På det stykke er der tit meget vand, da slusen har indfyldelse på vandstand der. Hvis du en sommerdag kommer længere opstrøms f.eks ved Kalvslund, ja så vil du se at fiskeri er umulig.
Hvis Turbinen ved stampmølleåen en gang skulle blive nedlagt(skulle være gjort i foråret 2008) vil 80% af vandet blive ledt i det nye omløbstryg. Dvs. 80% af alt vandet i Gelsåen. Vil du ikke mene at det er ret meget mere vand, end der kan løbe igennem en lille trappe...???
Der vil altid være mindst 1m dybt vand der, og ca. 5-10m bred også om sommeren..
I trappen om sommeren er der ikke meget mere vand end 30cm og trappen er vel ikke mere end 30-50cm bred og 10m langCry
Hvor tror du selv, at laksen vil vandre uhindret igennem henne?
Det tror jeg selv min søn på 13 år ville kunne svare påLOL
I foråret kunne man se svampe angrebet laks stå nedenfor Turbinen.
Nogle trode at der var sygdom....
Næ de laks stod der, fordi de ikke kunne komme igennem til gydepladserne længere opstrøms. Så der har de stået der siden Okt/Nov.
Trist men sandt...
 
Mvh
Henrik Christensen
 
Til top
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2010 kl. 17:37
laks bringer ofte sindene i kog og nu, hvor sæsonen er slut de fleste steder, kan vi vel lige så godt kaster os over debatten. Man kan aldrig være i for god tid og hvis vi er heldige har de kloge hoveder en laksekvote klar til 1. april.
 
I Vesteråen håber vi på at måtte fange 11, (måske 12  laks, hvis vi er søde) igen - hovsa...hvad var det jeg lige kom til at tænke på...nå ja! En laksekvote for Ribe Å 2011 bliver jo først klar 14 dage inde i april, for så har alle købt årskort, dagkort etc. Alle er klar til en ny laksesæson og så må man fange i Vesteråen fange latterlige 11 laks. - det er sgu da til at grine over. Men måske kom 1. april som en overraskelse for beslutningstagerne. (Husk at julen falder på d. 24 december!)
Hvis man kan fange 260 laks i Vesteråen foregående sæson så er der da laks at tage af - selvom denne tråd kan få nogen til at tro at alle fisk bliver knaldet i Vesteråen inden vi sender dem videre op i åen..altså hvis vi giver dem lov til at passere de mange spærringer.  
 
Der er i hvertfald ikke mange havørreder tilbage og hvis man spørger mig hører laks til i elve med strømmende vand, store sten og steder, hvor man kun kan købe letøl.
 
Jeg tillader mig at stille spørgsmålstegn ved laksens berettigelse i mange danske vande - jeg vil hellere have havørreder. Laksen var her en gang og vi ødelagde selv mulighederne for dens overlevelse - hvis den er her vil vi også have lov at nyde den som fangst...noget for noget!!
 
laks giver penge i kassen, men behøver det at være det rigtige...
 
vh.
Per B.
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2010 kl. 17:40
At der ikke endnu er fri passage i Ribe systemet, og at dette vil blive markant  forbedret i 2011 er hvad vi bør forholde os til nu!

Man ser fra andre å-systemer UDEN spærringer, at laksen alligevel står og klumper sig sammen på de ydre dele (eksempelvis Sneum å). Der er absolut INTET der skulle tale for at laksen, selv med frie passageforhold, skulle fordele sig jævnt og ligeligt i hele å-systemet (typisk "menneskelig" tankegang, blottet for muligheden for kompleksitet, og med trang til at sætte alt i simple systemer...)

Derfor er debatten om en fair fordelingsnøgle vigtig! Der er som sagt intet belæg for (eller erfaring med) at en kilometeropdeling af fiskevandet skulle tilgodese hverken laks eller lystfiskere ...og mon ikke det forholder sig ligesådan med havørreden? Den har jo bevisligt ikke "problemer", hverken fysisk eller psykisk, med at passere "spærringerne" i Ribe by, men derimod problemer ved Gelsbro!

Kunne vi ikke prøve at forholde os til fakta omkring hvad vi har at arbejde med: Der er ikke (endnu) kvoter på havørred, men det ER der på laksen, og vi savner stadig at høre et eneste fornuftigt argument for en kilometeropdeling af kvoten, der bunder i ordentlige, videnskabelige og fornuftige argumenter ...og som tilgodeser lystfiskerne ved at forsøge at opbruge HELE kvoten! Det er faktisk det myndighederne lagde op til, og antallet af laks i kvoten er baseret på eksperterne (DTU-Aqua's) anbefalinger ...forhold jer nu venligst til det, jer der åbenbart føler at i er laaangt klogere end Sivebæk og Co. Wink

Som Claus tidligere nævnte: Kunne vi måske få dem på banen der er fortalere for kilometeropdeling? Og kunne vi få nogle fornuftige og velkonsoliderede argumenter der faktisk tåler dagens lys (læs: en offentliggørelse her på siden, modsat det lyssky, egoistiske og splid-sættende ævl man ofte hører på sidelinjen...tsk-tsk)

PS. Husk også lige at problemet med visse spærringer faktisk ikke er at de blokerer opgangen, men at de "æder" en stor del af smoltudtrækket! Derfor, bør vi tænke i betandens ve og vel (og antal) og glemme den mennesklige arrogance der består i at vi tror at have stor indflydelse på hvor laksen stiller sig i åen...


Redigeret af FD - 11 Nov 2010 kl. 17:59
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
 Besvar Besvar Side  123 4>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down