Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Er laksekvoten rådden?

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
jens ole møller Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jens Ole Møller

Tilmeldt:: 23 Nov 2010
Geografisk: viborg
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jens Ole Møller Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Er laksekvoten rådden?
    Sendt: 25 Nov 2010 kl. 11:15
Lige et lille tillæg til ovenstående. Skjern å modellen kan ikke bruges nu, da kvoten i storåen er opbrugt inden sommerlaksen kommer. (130 stk.). Man kunne jo så sige, halvdelen før 1. luli og resten efter. Myndighederne siger at når der går 1000 vilde laks op i Storåen, så er laksen ikke fredet længere. MEN DET GØR INGEN FORSKEL. MAN SKAL VIST VÆRE NOGET NAIV, HVIS MAN TROR, AT VI SLIPPER AF MED KVOTESYSTEMET. Dertil er vores åer alt for sårbare. Der bliver aldrig frit fiskeri. Fint nok for mig, hvis vi kan komme af med metersystemet. Vores konsortie er gået ned til 1 laks om året, fordi man bruger Aulum/Haderup og Holstebro- foreningernes meter opstrøms Vandkraftsøen.
De fanger ingen.
Lad mig lave et regne et regnestykke:
 
Hvis vi er med i sammenslutningen, kan vi 10 mand fange tilsammen fange
                         1 laks når kvoten er                                                             130.
Holstebro       82 laks          _                                                                           _
 
Fordobler vi kvoten, ser regnestykket sådan ud:
Os                    2 laks
Holstebro    164 laks
 
Fordobler vi igen:
Os                   4 laks
Holstebro    328 laks  osv.
 
Det her appelerer kun til at stjæle fiskevand fra hinanden. Det er en ommer Finn Sivebæk. Det her må lodsejerne kunne køre erstatningssager på. I Ribe å skal man have 2,5 km for at få en laks. Klar erstatningssag.
Ingen har lyst til at yde noget til en sammenslutning. når man bliver snydt af de store foreninger som sidder på al magten. Så vil nogen sikkert sige at så kan man søge indflydelse; men når der i vores vedtægter står, at der skal være 95% flertal ved beslutninger, kommer vi jo aldrig af med metersystemet.
Nej, nu kommer de rige udlændinge og vil have meter ved vore lakseåer.
 
                                                            M.v.h.
                                                     Jens Ole Møller
 
 
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2010 kl. 12:06
Inden du forstætter med at beskylde Finn Sivebæk for alt muligt, vil jeg lige komme med et par rettelser. Det er fiskeridirektoratet som sætter antal på hvor mange laks der må fanges efter anbefaldninger fra DTU Aqua.
De sender så antallet til de forskellige sammenslutninger  der er på et givent å/vandløb og det er sammenslutningen der fastsætter hvordan og hvor mange laks der må fanges på de forskellige foreningsvande.
Det blander hverken Finn Sivebæk(DTU Aqua) eller fiskeridirektoratet sig i.
Bare lige for at sætte det på pladsWink
 
Mvh
Henrik Christensen


Redigeret af Henrik Christensen - 25 Nov 2010 kl. 12:06
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2010 kl. 12:57
Citat: Jens Ole Møller

Nej, nu kommer de rige udlændinge og vil have meter ved vore lakseåer.
 
                                                            M.v.h.
                                                     Jens Ole Møller
 
 
Jeps!, endnu en grund til at bruge en lodtrækning om retten til at hjemtage en laks blandt alle de lystfiskere, som vil fiske i åen det pågældne år, så vil det nemlig ikke være muligt at købe sig til retten for at hjemtage laks.
Herudover, så kan de udtrukne selv vælge, hvornår i løbet af sæsonen, at de vil hjemtage deres laks og om de overhovedet vil hjemtage en laks.
 
Til top
jens ole møller Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jens Ole Møller

Tilmeldt:: 23 Nov 2010
Geografisk: viborg
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jens Ole Møller Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2010 kl. 18:49
Hej Henrik!
Tak for dine rettelser!
Men, det er efter anbefaling af DTU Aqua, at direktoratet frigiver et vist antal laks. De har vurderet at der går 1300 laks op og så må vi tage 10% i Storåen (130). Så er det vel DTU der bestemmer.
M.h.t. Finn Sivebæk, Så er det bl.a. ham, der har anbefalet metersystemet. Man behøver jo bare se på Ribe å og Storåen hvor urimeligt det er fordelt. Det er en vennetjeneste han har lavet. Hvordan vil han forklare det biologiske i metersystemet?
Er der andre vandløb i verden der har metersystem ?
 
 
 
                                               Jens O. Møller
Til top
Jonas Jonassen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
job2

Tilmeldt:: 28 Nov 2010
Geografisk: DK
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér job2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Nov 2010 kl. 15:04

Det virker somom at der er personer her der mener at en laksekvote et til for at kvoten SKAL fiskes op, det er jo ikke formålet!

Formålet er at beskytte laksen i vore vandløb.
 
Så det er jo bare super at ikke hele kvoten blev brugt i 2010.
 
Derfor håber jeg ikke, at den nuværende kvote laves om.
 
Smile
 
Hilsen Job2
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Nov 2010 kl. 17:25

 

Hej Jonas

Formålet med FREDNINGEN er at beskytte laksen.
 
Formåle med KVOTEN er at tillade fiskeri efter et antal laks der ikke skader bestanden. Derfor er kvotens størrelse fastsat efter rådgivning fra DTU Aqua.
 
 
Mvh Henrik
 

 

Til top
Jonas Jonassen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
job2

Tilmeldt:: 28 Nov 2010
Geografisk: DK
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér job2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Nov 2010 kl. 17:52

Hej Henrik,

Formålet med mit indlæg var at berette, at jeg finder kvote fordelingen 100% retfærdig og har da også hørt at den ikke bliver lavet om, af samme årsag.

Det er jo de frivillige foreninger under Danmarks Sportfirkerforbund der har gjort det store og frivillige arbejde med at ophjælpe bestanden af laks og naturligvis skal det store frivillige arbejde tilgodeses.

Hvis Vesterå Konsortiet v/ Gert Mikkelsen skulle have kvote efter arbejdsindsast på vandplejeområdet ville den blive på ca. 1 laksClap (i stedet for de 11 som de fik)

Jeg synes at voksne mænd skulle holde op med at hyle op over tabet af en kvote de aldrig har været berettiget til, deler TUDEKIKS udThumbs Up
 
Hilsen Jonas
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Nov 2010 kl. 18:37
Citat: job2

Hej Henrik,

Formålet med mit indlæg var at berette, at jeg finder kvote fordelingen 100% retfærdig og har da også hørt at den ikke bliver lavet om, af samme årsag.

Det er jo de frivillige foreninger under Danmarks Sportfirkerforbund der har gjort det store og frivillige arbejde med at ophjælpe bestanden af laks og naturligvis skal det store frivillige arbejde tilgodeses.

Hvis Vesterå Konsortiet v/ Gert Mikkelsen skulle have kvote efter arbejdsindsast på vandplejeområdet ville den blive på ca. 1 laksClap (i stedet for de 11 som de fik)

Jeg synes at voksne mænd skulle holde op med at hyle op over tabet af en kvote de aldrig har været berettiget til, deler TUDEKIKS udThumbs Up
 
Hilsen Jonas
Hej Jonas
Er meget enig, da Konsortiet bruger 5Liter benzin om året når der skal el-fiskes.
Der er deres bidrag til vandplejen.....
Og så vil de have større fangstkvote til dem, fordi laksen ikke kan komme forbi spærringer inde i Ribe.....
Det lader vi lige stå lidt...!!!
Mvh
Henrik
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Nov 2010 kl. 20:12
Citat: job2

 

Formålet med mit indlæg var at berette, at jeg finder kvote fordelingen 100% retfærdig og har da også hørt at den ikke bliver lavet om, af samme årsag.

 
Hej Jonas
Interessant udtalelse!!! Hvordan kan du have hørt noget som helst, når samarbejdsudvalget ikke har været samlet endnu???
Mvh Claus
Til top
Jonas Jonassen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
job2

Tilmeldt:: 28 Nov 2010
Geografisk: DK
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér job2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Nov 2010 kl. 21:06
Hej Claus,
 
Til information (Jeg havde egentligt svaret en anden herinde, men siden du blander dig får du mine koimmentarer, selvom jeg ikke føler mig forpligtet til at svare dig som tredie mand)
 
Jeg opfatter det somom, at der er overvældende flertal for at beholdt tingene som de er, da jeg endnu ikke har talt med nogen der ikke synes om kvotefordelingen, så det jeg har hørt er fra alle de positive tilkendegivelser fra lodsejere og fiskere lange Ribeå systemet. Dem jeg har talt med siger det ikke bliver lavet om.
 
Mvh
 
Jonas
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Nov 2010 kl. 21:19
Hej Jonas
Jeg må skuffe dig hvis du tror at man holder samtaler med enkeltpersoner herinde, det er et forum, så glem du bare det! Synes du skal prøve at læse denne tråd fra starten, hvis du mener at flertallet er tilfreds med kvoten.... Jo, måske man er tilfreds, men man kan ikke komme med et eneste argument for, hvorfor kvoten skal fordeles pr. meter frem for rateopdeling. Jeg må også sige at din fortolkning af kvoteformålet er et SYDFISK medlem værdig - du har jo ikke sat dig ind i en skid. Du aner heller ikke hvad Gert har ønsket at gøre for at deltage i opbygningen af laksebestanden, måske SU´s gamle sure mænd ikke ønsker det positive ansigt fra vesteråen - du lytter åbenbart kun og tænker ikke! Et eksempel: Gert afholder bl.a. Fiskekonkurrence i vesteråen, hvor hele overskuddet går til DANSK LAKSEFOND - andre foreninger stikker pengene lige i lommen. Der er ikke gydepladser i vesteråen, men en stor del af medlemmerne vil meget gerne give den frivillige hjælp - opstemningen fjernes næste år og det bifalder alle vesteråens medlemmer.
Læs hele denne tråd og glæd dig ikke over dit 12-tal i IQ-testen..... det er nemlig ikke topkarakter, men stadiet lige over hjernedød!
Claus
Til top
Jonas Jonassen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
job2

Tilmeldt:: 28 Nov 2010
Geografisk: DK
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér job2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Nov 2010 kl. 21:39
Hej Claus,
 
Tak for de pæne ordClap
 
Jeg ved ikke hvad Gert "vil" gøre, men alle ved hvad han gør i dag og det er handlinger der betyder noget. Hvis i vil vise gode intentioner som sportfiskere i Vesterå Konsortiet, kunne i jo indføre de samme regler som de andre foreninger i Ribeå systemet. Altså frede nedgængere og forbyde alt fiskeri øst for Ringvejsbroen (det er jo der spæringerne er)
 
Men om i vil gøre noget og hvad imødeses med en vis spænding? Jeg anerkender naturligvis at fiskekonkurencen er et godt initiativ.
 
Nu kender vi jo ikke hinanden (så vent med de store komplimenter angående min IQ) Den eneste rådenskab m.h.t. til laksekvoten er vist den måde Claus Julius formuleres sig på for at opnå egen vinding!
 
Mvh
 
Jonas, som er tilfreds med kvotenTongue
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Nov 2010 kl. 22:17
Nej Jonas, det rådne er, at der er en masse mennesker der ønsker at udtale sig - på baggrund af noget de har hørt fra en gammel mand med langt skæg, høreapperat, forlorne tænder og gangstativ - en mand som man tilfældigvis rendte på, ved en af brinkerne ved Ribe å, som sagde noget der lød som....bla bla bla..... 
Det der hidser mig op som lystfisker, er at nogle mennesker, ikke gider bruge 5 min på at sætte sig ind i hvad der reelt sker. De følger bare den strøm de nu er endt i og så vælger at udtale sig på baggrund af det, man mener man har hørt. En diskussion kan bygges op omkring viden og fakta, men hvis vi alle bare må skabes vores egen viden ud fra gætteri og lyde fra den gamle døende mand, så ender vores diskussioner nok i et andet solsystem.
 
Men nu hvor vi er igang, så kan jeg jo også kun opfordre dig til at komme med argumenter for metersytemet kontra rateopdeling - og forsøg at hold det sagligt!
 
Nu bruger jeg ikke de der smileys så meget, men synes sku også du fortjener en af de der klappereClap, værsgo! 
Til top
Jonas Jonassen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
job2

Tilmeldt:: 28 Nov 2010
Geografisk: DK
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér job2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Nov 2010 kl. 22:52
Hej Claus,
 
Jeg savner stadigt svar på hvad det er at Vesterå Konsortiet vil gøre? Vil i frede nedgængerne og frede Ribeå øst for Ringvejsbroen? Vil i bidrage til vandplejeforbedringer, hvordan, hvornår, hvorledes?
 
Alt hvad jeg har skrevet står for egen regning, så glem kostumerne og skæget væk, som sagt har jeg ikke stødt på negative kommentarer omkring kvotefordelingen ud over dig og sikkert Gert Mikkelsen.
 
Hermed de første 4 argumenter for metersystemet, men når vi taler om systemer behøver vi ikke begrænse det til rate eller meter, men kunne også diskutere et naturligt bæredygtigt system, hvor det kun er de foreninger eller personer der bidrager til laksens fortsatte eksistens der får tildelt en kvote og hvor kvotens størrelse afhænger af indsatsen. I forhold til det naturlige bæredygtige system mener jeg som tidligere nævnet at Vesterå Konsortiet vil kunne tildeles i omegnen an 1 laks ud af de 90.
 
1) Metersystemet fordeler fiskepresset på en gusnstig måde, da de foreninger eller personer der rent faktisk disponerer over åbred får en kvote derefter. Hvis kvoten blev givet anderledes ville det medføre forøget fiskepres hvor laksen må fanges.
 
2) Metersystemet giver alle foreninger eller personer lange hele Ribeå systemet en kvote. For at stå samlet i flok og tale laksens sag er det vigtigt at alle har interesse i en god laksebestand. Interesse fra udspring til udløb!
 
3) Hvis du med en rateopdeling mener et system hvor man får kvote baseret på sidste års fangst må det være tydeligt for enhver at det ville være en katastrofe. Så ville folk jo "fiske med arme og ben" for at fange mange laks for at få en stor kvote året efter, husk på at mange laks ikke overlever en genudsætning!
 
4) Metersystemet ville øge presset m.h.t. til at få fjernet spæringer, da foreningerne længere oppe i systemet ville kunne se en stor interesse i at få fri passage. Der er jo ikke noget ved at lave vandpleje, udlægge gydegrus og fjerne spæringer hvis man ikke må fange en laks efterfølgende.
 
Jeg ser frem til at høre mindst 4 gode argumenter for det system du er fortaler for? Og gerne sagligt, måske kommer vi til at høre dig øse ud af den viden og fakta du selv efterlyser fra andre for første gang i dag?Tongue
 
Mvh
 
Jonas
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Nov 2010 kl. 23:30
Ja, så viser du jo lige igen at du ikke har læst tråden!
 
Med rateopdelt mener jeg at kvoten deles i 3 stykker og frigives forår, sommer og efterår - til hele åsystemet, med fælles indberetning.
 
1)Ang. det øgede fiskepres - der mener du vel at lystfiskerne vil flokkes i vesteråen og pløkke alle laks der svømmer forbi???? Det vil så ikke ske, da Gert har fastsat et maks på 250 årskort og fjernet dagkortsalg. Hvis dette ikke tilgodeser laksen, så ved jeg ikke. Andre ønsker at bruge laksen til at sælge så mange kort som muligt - så hvem udnytter kvoten??!!
 
2)ja det må vel også gælde for den rateopdelte.
 
3)Nej, selvfølgelig ikke - rateopdeling tilgodeser alle.
 
4) selvfølgelig skal der være fri passage og det ønsker konsortiemedlemmerne ligesåmeget som alle andre - men som skrevet mange gange før, sker dett i 2011.
 
For mig at se har du ikke leveret et eneste godt argument for meterfordelingen endnu!!!
 
Argument for rateopdelt:
1) Den biologiske spredning bliver bedre, da der fanges en lille del af forårs-, sommer, og efterårsopgangen.
 
2) Alle fisker på lige vilkår - dvs. er man et lille konsortie eller en stor forening, har man alle mulighed for at fange en laks - dvs. et konsortie med 10 mand har måske i dag kun mulighed for at fange 1 laks - men ved rateopdelingen gives alle muligheden. Og husk, selv om de kun er 10, så betaler de til samarbejdsudvalget og betaler deres statstegn - statstegnsmidlerne som er skyld i at laksen støttes økonomisk og at vi overhovedet har denne diskussion.
 
3) Formålet med kvoten bliver opfyldt - og nej, formålet er ikke at lade 50% svømme videre som er tilfældet med meterfordelingen. Og husk her at formålet er ikke bare noget man selv skal tolke på, den er nedfældet på papir af fiskeridirektoratet.
 
4) Samarbejdsudvalget kan begynde at arbejde sammen, istedet for at bekriges og lave underhåndsaftaler med hinanden..... Ja, og hvad mener jeg så lige med det? kig på fordelingsnøglen - 2,7km bred giver 1 laks.....Det er vedtaget i SU. Hvorfor kan formandens venner så få 1 laks når man kun har 2,5km bred....
 
Meterfordelingen tilgodeser kun dem der har ondt i røven over at der fanges laks i vesteråen.
 
Og hvad angår dit ønske om at frede nedgængere - mærkeligt ønske. sæsonen starter altså ikke 15. januar mere, det er flere år siden. Og skulle det ske at der blev landet en nedgænger, så vil enhver velfungerende lystfisker sætte den ud igen - så det burde ikke være nødvendigt at "frede" den.
 
Og til alle jer andre der læser med her, så vil jeg godt undskylde at jeg igen igen gentager mig selv, men tråden vil ikke dø og dem der holder den i live, gider ikke læse hvad der er skrevet i de forgående indlæg.
 
Mvh Claus
 
Til top
jens ole møller Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jens Ole Møller

Tilmeldt:: 23 Nov 2010
Geografisk: viborg
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jens Ole Møller Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2010 kl. 13:25
Hej Jonas !
Prøv at ringe til Skjernå-sammenslutningen og spørg så om de vil have metersystemet der. ? ClapClapClap
Til top
Jakob P. Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
JakobPN

Tilmeldt:: 09 Nov 2010
Geografisk: Ribe
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JakobPN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2010 kl. 15:22
Ang. vandpleje i Ribe vesterå.
Jeg tror faktisk ikek det vil have den store virkning at smide gydegrus i vesteråen. Åen er stortset snorlige, fra Ringbroen (hvor 3 å systmer mødes) og til slusen. gruset vil simpelthen blive skyllet ud i havet.

se jeg kan også ! Clap



Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2010 kl. 16:05
Der er faktisk ifølge samarbejdsudvalgets egne planer fra 2000-2002 lave en kategorisering af alle vand/tilløb til Ribe åsystem. Her har samarbejdsudvalget selv placeret Haulund bæk, som løber ud i vesterå-konsortiets vand, som godt gydevand. Det eneste der skal udlægges er gydegrus - Jeg ved at det er blevet påpeget af flere, herunder også Gert, at dette ikke er blevet gjort endnu og de frivillige kræfter er klar til at hjælpe..... Men det er som om at Haulund bæk ikke er interessant for en stor del af Samarbejdsudvalget - så kommer laksen jo ikke langt nok op i systemet!!!! (Vil man laksen det godt eller vil man score kassen på fisken?)
Så kære Jonas, alle gode intentioner smadres desværre af folk som dig - for skulle der lægges gydegrus ud i haulund, så er det jo kun for at hjælpe os selv på ribes vestside, ikke?! Vi er egoister der gør alt for egen vindings skyld, ikke!
Ja, haulund bæk er kun én blandt mange, som skulle have udlagt gydegrus inden 10 år fra planlægningen - men lad os nu se om dette nogensinde vil ske. Alle har travlt med at spærringerne ikke er fjernet endnu og enig, det er også for ringe at de stadig står der, er dog ikke op til os - men jeg glæder mig til at se om SU er istand til at holde deres egne planer.......
Vi vil meget gerne gøre noget for laksen, men vi kan jo ikke bare tage sagen i egen hånd, vel!
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2010 kl. 16:33
Citat: JakobPN

Ang. vandpleje i Ribe vesterå.
Jeg tror faktisk ikek det vil have den store virkning at smide gydegrus i vesteråen. Åen er stortset snorlige, fra Ringbroen (hvor 3 å systmer mødes) og til slusen. gruset vil simpelthen blive skyllet ud i havet.

se jeg kan også ! Clap



Nej gruset vil blive tilsandet pga. stillestående vand i 18 timer ud af 24.
Den mudret kanal(som nogle kalder DK's bedste laksevandLOL) duer slet ikke til det, da det er en gennemløbskanal for fisk. Eneste grund til at de bliver "parkeret" derude kender de fleste vist godt....
Men er enig i at S.U. er en katatrofe i dens nuværende form.
Jeg har kørt 200km til et møde i et underudvalg i SU, i den forhåbning at se rigtig mange lystfiskere (som bor meget tættere på) møde op, og høre en masser om de tiltag der nemt kan laves i Ribe å-systemet og dens mange små bække/tilløb.
Der mødte 3 mand foruden mig.....Ouch
Derfor har jeg valgt ikke at deltage mere, da jeg ikke ønsker at spilde tid på noget som er dødt på forhånd.
Mvh
Henrik
Til top
Gert Mikkelsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ribevesteraa

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Geografisk: Ribe
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ribevesteraa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2010 kl. 17:42

Hvis Vesterå Konsortiet v/ Gert Mikkelsen skulle have kvote efter arbejdsindsast på vandplejeområdet ville den blive på ca. 1 laksClap (i stedet for de 11 som de fik)

Ja kære Jonas hvis du har lidt format så skriver du dit rigtige navn, så tager jeg meget gerne en diskusion om hvem af os 2, der har arbejdet mest for det her åsystem.
 
Venlig hilsen
Gert Mikkelsen
Til top
Jonas Jonassen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
job2

Tilmeldt:: 28 Nov 2010
Geografisk: DK
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér job2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2010 kl. 22:00
Hej til alle,
 
Tak for den store popularitet herinde, bukker og takker.
 
Jeg er som tidligere nævnt tilhænger af den måde kvoten er blevet fordelt på og vil gerne sender hermed mine opfordringer til SU om at fortsætte det gode arbejde og ikke lade sig påvirke af den hetz de bliver mødt med fra nogle forsvindende få procent af fiskerne lange Ribeå systemet.
 
For dem der ikke ved det er der ganske mange foreninger og interesser i Ribeå systemet og for at nævne nogle. (undskylder hvis jeg har glemt nogen)
 
Fra vadehavet og opstrøms.
 
Ribeå Konsortiet
The big 5
Ribe Sportfiskerforening
Sønderjysk Sportfiskerforening
Private lodsejere
Samt alle foreningerne i Gelså Sammenslutningen
Allerå Sportfiskerforening
Den slappe line
Egtved og omegens sportfiskerforening
Fredericia sportfiskerforening
Kolding sportfiskerforening
Lihmskov bindeballe sportfiskerforening
Sportfiskereningen als
Sportfiskerforeningen nordborg
Sportfiskereningen Vidå
Sportfiskereningen Aabenraa
Vejen og omegens sportfiskerening
Vejle sportfiskerening
 
Jeg er blevet bedt om af forklare mine synspunkter omkring meter systemet og de er angivet herunder (endnu engang)
 
1) Metersystemet fordeler fiskepresset på en gustig måde, da de foreninger eller personer der rent faktisk disponerer over åbred får en kvote derefter. Hvis kvoten blev givet anderledes ville det medføre forøget fiskepres hvor laksen må fanges.
 
2) Metersystemet giver alle foreninger eller personer lange hele Ribeå systemet en kvote. For at stå samlet i flok og tale laksens sag er det vigtigt at alle har interesse i en god laksebestand. Interesse fra udspring til udløb!
  
3) Metersystemet øger presset m.h.t. til at få fjernet spæringer, da foreningerne længere oppe i systemet ville kunne se en stor interesse i at få fri passage. Der er jo ikke noget ved at lave vandpleje, udlægge gydegrus og fjerne spæringer hvis man ikke må fange en laks efterfølgende.
 
Jeg har stillet en række spørgsmål som der ikke er blevet svaret på. At spørgsmålene er stillet til medlemmer af Konsortiet skyldes den simple årsag, at de har været de mest aktive til at anfægte mine synspunkter.
 
1) Hvad er det logiske i, at alle de andre foreninger totalfreder nedgængere for så at opleve at de bliver hjemtaget når de passerer igennen Ribe Vesterå? Til dem der siger det ikke sker, så vil jeg bare sige, så var i ikke ved åen i april, hvor der blev hjemtaget mange nedgængere af medlemmer af Konsortiet. En fredning vil sende et signal om en vis seriøsitet.
 
2) Jeg har ikke fået svar på hvorfor Ribeå ikke fredes øst for Ringvejsbroen. Jeg ved godt at man ifølge den gældende danske lovgivning må fiske tæt på spærringerne inde i Ribe, hvad man kan se mange gør. Hvad jeg efterlyser her er lidt fiskemoral af et konsortie der vil have en større laksekvote. Jeg ved at juniorene ynder af fiske derinde. Lad evt. fredningen gælde personer over 18 år, der burde være voksne til at fange en fisk på regulær vis.
 
3) Jeg har efterlyst svar på hvad man i Ribe Vesterå Konsortiet selv mener, at man gør for af forbedre laksens vilkår i dag og hvad man vil gøre i fremtiden?
 
4) Siden du dukkede op Gert, så vil jeg da gerne spørge dig om du tror det gavner Konsortiets sag, at Claus sviner SU til i dagspressen, samt herinde på vegne af Konsortiet? Alle andre prøver at opnå resultater igennem forhandlinger og dialog.
 
Derudover har jeg fremlagt et forslag til en naturlig bæredygtig kvote til afløsning af meter systemet, et forslag der ikke er blevet kommenteret. Måske fordi kvoten bygger på en faktisk arbejdsindsats fremfor snak til fordel for egen vinding.
 
Enige bliver vi nok aldrig, men menings udvekslingerne har da været ganske underholdende og at der indimellem bliver gået mere efter manden end bolden er vist tydelig for enhver!
 
Claus : Når du bl.a. skriver i din artikel i Fiskeavisen "Eller skal vi sige burde, for formanden for samarbejdsudvalget Preben Nielsen, kan med vennekredsen i ryggen, igen give lystfiskerne ved Ribe Å et spark i skridtet og grine hele vejen gennem 2011" Når man beskylder en mand for et eller andet er det god skik at give ham lejlighed for at udtale sig, det ved enhver skribent/journalist.
 
Claus: Når du nævner "måske SU´s gamle sure mænd ikke ønsker det positive ansigt fra vesteråen" Så har jeg nu for tredie gang bedt dig/konsortiet svare på spørgsmål 3 herover.
 
Det bliver det sidste svar fra min side, men jeg vil benytte lejligheden til at ønske alle et knæk og bræk når det nye fiskeår starter den 1. april. Og husk fiskeri skal helst være en fornøjelseLOL
 
Mvh
 
Jonas
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2010 kl. 22:33
Citat: job2

Hej til alle,
 
4) Siden du dukkede op Gert, så vil jeg da gerne spørge dig om du tror det gavner Konsortiets sag, at Claus sviner SU til i dagspressen, samt herinde på vegne af Konsortiet? Alle andre prøver at opnå resultater igennem forhandlinger og dialog.
 
Claus : Når du bl.a. skriver i din artikel i Fiskeavisen "Eller skal vi sige burde, for formanden for samarbejdsudvalget Preben Nielsen, kan med vennekredsen i ryggen, igen give lystfiskerne ved Ribe Å et spark i skridtet og grine hele vejen gennem 2011" Når man beskylder en mand for et eller andet er det god skik at give ham lejlighed for at udtale sig, det ved enhver skribent/journalist.
 
Claus: Når du nævner "måske SU´s gamle sure mænd ikke ønsker det positive ansigt fra vesteråen" Så har jeg nu for tredie gang bedt dig/konsortiet svare på spørgsmål 3 herover.
 
Mvh
 
Jonas
 
Når jeg udtaler mig i fiskeavisen, så er det mine holdninger og ikke avisens holdninger - Preben har alle muligheder for at forsvare sig... Hvilket han forresten også havde da jeg kontaktede ham telefonisk.
 
Når jeg sviner SU til er det også mine holdninger der kommer til udtryk og ikke Gerts. Gert er en del af SU og bliver derfor også indirekte svinet af mig.
 
Og så er jeg af den overbevisning at jeg har svaret dig tydeligt på dine tåbelige spørgsmål - sjovt at du har rendt rundt og kontrolleret Vesteråens medlemmer i opstartsdagene og er så velbevandret i at de har hjemtaget nedfaldsfisk!!! Jeg er derude 5 dage om ugen og har ikke oplevet det!!!
 
Og dit salg af meterfordelingen kan jeg kun ryste på hovedet af - jeg pillede den fra hinanden i en af de ovenstående indlæg, men det fattede du vel ikke. samtidig gav jeg dig lidt ekstra som rateopdelingen ville give lystfiskerne..... jeg har også givet dig nogle tiltag som konsortiets medlemmer gerne vil bidrage til, men den springer du også let og ellegant hen over.
 
Og hvad angår dine beskyldninger af Gerts engagement i vandpleje osv, så erindrer jeg at Gert har modtaget "ærespokalen" fra RSF ikke mindre end 2 gange for sit store arbejde ved og for vandløbet -  - Så stik nu piben ind, du er efterhånden pinlig at høre på.
 
Nu når vi er igang med det pinlige -  hvis du kære Jonas Jonassen, ikke har nosser nok til at stille op til diskussion med EGET navn, så lad være.
 
Claus
 
 
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2010 kl. 23:22
Hej Gert M.
 
Jeg fisker kun meget sjældent i Ribe Å-systemet, men har alligevel fulgt lidt med i debatten og har gjort nogle overvejelser om, hvordan kvotesystemet kan fungere i fremtiden.
 
En anden debattør skriver i et indlæg, at du jo er en del af samarbejdsudvalget.
 
Kan du oplyse, hvordan den omdiskuterede meteropdeling faktisk fandt sted?
 
Var det ved en aftale mellem samtlige medlemmer (deres repræsentanter i udvalget), en afstemning eller ved et diktat fra nogen i udvalget?
 
Hvorfor fandt man på at der skulle foretages en opdeling?
 
Hvad der helt konkret er sket, kan have betydning for gyldigheden af opdelingen ifht. medlemmerne.  
 
Mvh Henrik


Redigeret af Henrik L. - 29 Nov 2010 kl. 23:42
Til top
Lau Jepsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lau Jepsen

Tilmeldt:: 17 Apr 2010
Geografisk: Ribe
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lau Jepsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2010 kl. 07:31
Til Jonas
udrag fra Ribe vesterå hjemmesiden:
"Man skal fiske i respekt for fiskeriloven, overholde lokale fredningstider, genudsætte fisk der ikke bruges til menneskeføde, nedfaldsfisk er dårlig spisefisk", det siger hvis sig selv hvad der menes der ???
 
MHT fredningen øst for ringbroen (du tænker nok på skibbroen), det er meget begrænset hvad der bliver fanget der, hvad er problemet ??? (det svarer til at fiske ved automaten på A-stykket).
 
Hvad har Gert så gjort for at for at forbedre Laksens muligheder: Begrænset antal fiskere, modhageløse/klemte modhager på krogene.
 
Hvad er dit rigtige navn Jonas Jonassen, eller er det for seriøst at bede om ?
 
 
 
 
Til top
Flemming Holm Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
sydfisker

Tilmeldt:: 25 Feb 2010
Geografisk: Samler og lystfisker
Status: Offline
Beskeder: 56
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sydfisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2010 kl. 14:51
Åh hvor er det da skønt med lidt snak om vores kære laks her i denne kolde tid,men jeg har et par spørgsmål til de par mand fra Vesteråkonsortiet som er utilfredse- er det et samlet konsortie der bakker jer op? eller er det kun jer som er utilfredse. Det næste som kan undre er, at der så vidt jeg kan se ikke har været nogen utifredse indlæg fra alle de som fisker ovenfor Ribe by-og når jeg kigger på fangsterne fra Vesteråen, så er der åbenbart et par håndfulde der fisker rigtig meget og som har fanget mange laks,hvorfor så vrøvle.Da vandet endelig steg i åen i sept/okt kom laksen da også op i vandsystemet og kvoten i Ribe Sportsfiskerforening fik hurtig ben at gå på-og jeg har ikke hørt om utilfredshed da det var slut med denne kvote.At der kun blev fanget få fisk i åens øvrige løb kan jeg da godt forstå-fisketrykket der kan overhovedet ikke sammenlignes med stykkerne nedenfor spærringerne.Hvis jeg skulle bestemme over laksen i vores vandsystem,så var der slet ikke blevet givet nogen kvote før alle spærringer var fjernet.
Flemming Holm 
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2010 kl. 15:36
Lau skrev:
MHT fredningen øst for ringbroen (du tænker nok på skibbroen), det er meget begrænset hvad der bliver fanget der, hvad er problemet ??? (det svarer til at fiske ved automaten på A-stykket).
 
Hvad har Gert så gjort for at for at forbedre Laksens muligheder: Begrænset antal fiskere, modhageløse/klemte modhager på krogene.
 
Forkert igen, da automaten ligger 500m nedstrøms spærring ved Gelsbro Dambrug. Det svarer til at i måtte fiske fra ringvejsbroen og ud mod slusen, men så bliver i yderlig skåret i laksekvoten, da i så har mindre fiskevand, så det bliver heller ikke til noget, det ville ellers klæde jer godt, nu når i roser GM for at gøre så meget for laksen.
Anyway, jeg er enig med Flemming at en kvote skulle der aldrig være givet, før alle spærringer var væk. Det vil retfærdiggøre en laksekvote, så alle havde en mulighed for at hjemtage en laks, og ikke kun en lille antal ivrige lystfiskere på konsortievandet som kan få del i den kvote.
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Lau Jepsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lau Jepsen

Tilmeldt:: 17 Apr 2010
Geografisk: Ribe
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lau Jepsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2010 kl. 16:22
Til Henrik
dvs. Dambruget ved Gelsbro ikke tager vand ind mere ? (det er nogle år siden jeg var A-medlem), hvis dambruget stadig tager  vand ind står fiskene altså ved automaten og nedstøms.
Men som Vesteråfisker er det sgu da fustrende at man er blevet tvunget til at genudsætte 90% af hvad fanger (9 laks, 1 havørred for mit vedkommende i 2010) fordi laksen presser havørreder væk.
Til top
Lau Jepsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lau Jepsen

Tilmeldt:: 17 Apr 2010
Geografisk: Ribe
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lau Jepsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2010 kl. 16:25
Burde de andre foreninger ikke også indføre modhageløse kroge nu når man kan fange så mange laks der, specielt laksestykket ved immervad bro-gelsbro,,,,,,
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2010 kl. 17:59
Lau, der er over 500m fra spærring ved Dambruget til automaten....
Det er derfor jeg skriver, at det svarer til at konsortiemedlemmer må starte at fiske ved ringvejbroen og nedstrøms, OG GØR DE LIGE DET?????
Nej, de står helt oppe ved skibbroen, hvilket også tydeligvis kan ses på nogle de billeder der er blevet lagt ind på hjemmesiden...Ouch
Og det vel at mærke af hardcore konsortiemedlemmer...Ouch
Men der er der også størst chance for at fange en laks, som ophober sig der, fordi de ikke kan/vil gå igennem spærringen...
Mvh
Henrik Christensen
Til top
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2010 kl. 19:26
Hej Flemming,
du kan regne med at de fleste medlemmer fra Vesteråen bakker op om at der skal laves en ny fordeling/tildeling af den kære laks. Kan selvfølgelig kun tale for mig selv, men jeg kan dårligt tro, at nogen omkring Vesteråen synes den nuværende fordeling/tildeling er fair; uagtet spærringerne ved Ribe By.
 
Tak til de mange der skriver i denne tråd...der er stor og seriøs underholdning---keep up the good work Handshake
Til top
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2010 kl. 19:45
Citat: Henrik Christensen

Lau, der er over 500m fra spærring ved Dambruget til automaten....
Det er derfor jeg skriver, at det svarer til at konsortiemedlemmer må starte at fiske ved ringvejbroen og nedstrøms, OG GØR DE LIGE DET?????
Nej, de står helt oppe ved skibbroen, hvilket også tydeligvis kan ses på nogle de billeder der er blevet lagt ind på hjemmesiden...Ouch
Og det vel at mærke af hardcore konsortiemedlemmer...Ouch
Men der er der også størst chance for at fange en laks, som ophober sig der, fordi de ikke kan/vil gå igennem spærringen...
Mvh
Henrik Christensen
Til top
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2010 kl. 19:48
hej Henrik,
Hvad mener du med "hardcore konsortiemedlemmer" ?
 
 
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2010 kl. 20:15
Citat: job2

Det virker somom at der er personer her der mener at en laksekvote et til for at kvoten SKAL fiskes op, det er jo ikke formålet!

Formålet er at beskytte laksen i vore vandløb.
 
Så det er jo bare super at ikke hele kvoten blev brugt i 2010.
 
Derfor håber jeg ikke, at den nuværende kvote laves om.
 
Smile
 
Hilsen Job2


Hej Flemming/Preben/Frede ....åh undskyld, Jonas "hedder" du jo.

Interessant, du er altså endnu en af disse selvbestaltede eksperter der mener at være langt klogere end biologerne hos DTU-Aqua!
Og jeg ser at du åbenbart også har en rettelse til de lovgivende myndigheder om hvad formålet med den tildelte kvote er.

...Måske skulle du lige prøve at vende dine ideer med henholdsvis DTU-Aqua og myndighederne først inden du gør dig til talsmand for disse Wink

Af alle tåbelige ting du er kommet med i denne debat, er denne (citatet) dog alligevel den værste: Det er simpelthen en eklatant gang vrøvl, hvis eneste formål er at mele egne kager, og retfærdiggøre en skævhed som selv de mest åndeligt mindrebemidlede kan se ...hvis de ellers kunne se forbi deres egen magtrus.
Hav dog i det mindste røv nok i bukserne til at stå ved denne egoisme. Hav nosser til at sige hvad du egentlig mener om Gert og Konsortiet -og lad derved os alle se hvad den virkelige agenda er: At fratage Gert og Konsortiemedlemmene  flest mulige rettigheder ...også selv om det skulle gå ud over en selv.

Til sidst vil jeg sige at det er ynkeligt at se en voksen mand stå og gemme sig i sin mors skørter mens man hælder vand ud af ørerne og råber skældsord efter andre. Stå dog ved hvem du er ...Billy Bonds måske? Narrehat Party

Hilsen en af de "få" utilfredse der bare ønsker en reel mulighed for at fange en Ribelaks ...et eller andet sted.


Redigeret af FD - 30 Nov 2010 kl. 20:18
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2010 kl. 20:23
Hej Per
Som nævnt tidliger i denne tråd, var der en der sagde at der max. var 30 konsortiemedlemmer som tog sig af 90% af laksefangster i vesteråen, og det var nogle af dem jeg lidt krybtisk henvendte mig til, ang. at stå og fiske lige bag ved spærringen ved skibbroen...
Men du kan jo prøve at se nogle af de billeder der ligger på hjemmesiden, mon ikke også du kan genkende hvor nogle af de laks er fangetWink
De steder hvor de laks er fanget, er eneste sted i DK hvor der er tilladt at stå lige ved siden af spærringen og fiske...
Det skulle man lige prøve at gøre ved tangeværket i Gudenåen...
Men GM tager jo stor hensyn til laks....Ouch var der en der skrev.. ja tak for kaffe!
Bare fordi Ribe er en middelalder by, behøves regler omkring fiskeriet i vesteråen ikke også at være det...
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2010 kl. 20:51
Citat: Henrik Christensen

Hej Per
Som nævnt tidliger i denne tråd, var der en der sagde at der max. var 30 konsortiemedlemmer som tog sig af 90% af laksefangster i vesteråen, og det var nogle af dem jeg lidt krybtisk henvendte mig til, ang. at stå og fiske lige bag ved spærringen ved skibbroen...
Men du kan jo prøve at se nogle af de billeder der ligger på hjemmesiden, mon ikke også du kan genkende hvor nogle af de laks er fangetWink
De steder hvor de laks er fanget, er eneste sted i DK hvor der er tilladt at stå lige ved siden af spærringen og fiske...
Det skulle man lige prøve at gøre ved tangeværket i Gudenåen...
Men GM tager jo stor hensyn til laks....Ouch var der en der skrev.. ja tak for kaffe!
Bare fordi Ribe er en middelalder by, behøves regler omkring fiskeriet i vesteråen ikke også at være det...
Mvh
Henrik Christensen


Henrik.....suk,

Prøv nu lige at flytte fokus ned på virkelighedens plan. Ja, bevares der fanges fisk ved skibbroen, men hvis du kendte til forholdene og fiskeriet ved vesteråen ville du også vide at det IKKE er her at der tages specielt mange fisk, og da slet ikke mange laks, men det er er et ok sted til havørreder om efteråret. Personligt har jeg aldrig haft så meget som et hug ved skibbroen, og følgeligt fisker jeg der ikke længere! Langt de fleste laks fanges faktisk et godt stykke nedenfor Ringvejsbroen.

Tror du mig ikke, så er du hermed inviteret med som gæst af mig til næste år, så skal jeg vise dig hvordan det hænger sammen.


Redigeret af FD - 30 Nov 2010 kl. 20:56
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2010 kl. 20:51
hej Henrik,
du skrev:
"Men du kan jo prøve at se nogle af de billeder der ligger på hjemmesiden, mon ikke også du kan genkende hvor nogle af de laks er fangetWink
De steder hvor de laks er fanget, er eneste sted i DK hvor der er tilladt at stå lige ved siden af spærringen og fiske".
 
jeg kunne være fræk og bede dig om det samme. Jeg mener ikke du har gjort dit hjemmearbejde godt nok. Så vidt jeg kan se er der et billede af en mørk havørred. Den blev fanget, fightet og landet af en af det lands mest flittige juniorfiskere. Og det var ham velundt, mørk havørred eller ej. Der er indrapporteret 4 laks fra Skibbroen, 3 af disse fanget af den samme person.
 
De fisk der står under Ringvejsbroen er fanget fra broen og udad...der nemlig ikke mange der fisker ved Skibbroen, udover fro det meste unge drenge og med mindre vi skal skyde skylden på dem, så holder jeres påstande om et nærmest tyvagtigt fiskerí klods op ad en spærring ikke!! 
 vh.
Per
 
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2010 kl. 21:14
Hej Per Nå ok, så må jeg hjælpe dig lidt...
Scrool ned til d.5/9
Så jeg kan se står han på en bro som ligger 20m nedstrøms spærring ved skibbroen...Ouch
Men jeg er total ligeglad med, hvor de fisk bliver taget, syntes bare det er en utrolig dårlig signal at sende, især når GM's medlemmer siger at GM tager utrolig meget hensyn til laks....
Nu vil jeg slutte af i denne udemærkede tråd, og vil glæde mig til næste år, hvor Alle spærringer i Ribe å-systemet forhåblig er en saga blot.
Det fortjerner fisk og fiskere i hele åen.
 
Finn, vil nu hellere mødes over en kop øl på A-stykket...
Jeg har fisket mange gange i mudderkanalen og det siger mig ikke rigtig noget
Tak for en god tone i det meste af trådenClap
Vi ses ved åen.
Mvh
Henrik Christensen


Redigeret af Henrik Christensen - 30 Nov 2010 kl. 21:17
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2010 kl. 21:50
Citat: Henrik Christensen



Finn, vil nu hellere mødes over en kop øl på A-stykket...
Jeg har fisket mange gange i mudderkanalen og det siger mig ikke rigtig noget



Så gør vi det Henrik, nu da der er sørget for at vi der faktisk elsker den mudderkanal ikke kan få lov at få noget ud af det ...Det eksklusive og lukkede "A" stykke er jo også dejligt, og her behøver man jo heller ikke bekymre sig om at få blanklaks på krogen Wink


Redigeret af FD - 30 Nov 2010 kl. 21:52
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Gert Mikkelsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ribevesteraa

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Geografisk: Ribe
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ribevesteraa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Dec 2010 kl. 08:02
Citat: Henrik L.

Hej Gert M.
 
Jeg fisker kun meget sjældent i Ribe Å-systemet, men har alligevel fulgt lidt med i debatten og har gjort nogle overvejelser om, hvordan kvotesystemet kan fungere i fremtiden.
 
En anden debattør skriver i et indlæg, at du jo er en del af samarbejdsudvalget.
 
Kan du oplyse, hvordan den omdiskuterede meteropdeling faktisk fandt sted?
 
Var det ved en aftale mellem samtlige medlemmer (deres repræsentanter i udvalget), en afstemning eller ved et diktat fra nogen i udvalget?
 
Hvorfor fandt man på at der skulle foretages en opdeling?
 
Hvad der helt konkret er sket, kan have betydning for gyldigheden af opdelingen ifht. medlemmerne.  
 
Mvh Henrik
Til top
Gert Mikkelsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ribevesteraa

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Geografisk: Ribe
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ribevesteraa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Dec 2010 kl. 08:20
Til Henrik
 
Samarbejdsudvalget er en demokratisk sammenslutning, det vil sige at et flertal kan sætte sig igennem for resten, iøvrigt som det meste andet i DK.
 
Da fordelingen skulle foretages for 2010 havde et flertal inden mødet beslutet en meteropdeling, jeg havde 3 forslag til fordeling med til mødet, disse blev ikke seriøst behandlet, men jeg fremlagde dem.
 
Resultat af mødet blev at kvoten for 2010 skulle fordeles efter meter, dette skal så evalueres i denne måned for 2011, dette blev alle enig om på mødet.
 
Der er iøvrigt fra myndighedernes side ytret ønske om en bedre udnyttelse af laksekvoten for 2011, dette vil naturlighvis indgå i evalueringen af 2010 fordelingen. 
 
Håber det belyser dit spørgsmål.
 
Venlig hilsen
Gert Mikkelsen
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Dec 2010 kl. 09:14
Citat: FD

Citat: Henrik Christensen



Finn, vil nu hellere mødes over en kop øl på A-stykket...
Jeg har fisket mange gange i mudderkanalen og det siger mig ikke rigtig noget



Så gør vi det Henrik, nu da der er sørget for at vi der faktisk elsker den mudderkanal ikke kan få lov at få noget ud af det ...Det eksklusive og lukkede "A" stykke er jo også dejligt, og her behøver man jo heller ikke bekymre sig om at få blanklaks på krogen Wink
A-stykket er ikke mere lukket end konsortievand, hvilket du også udemærket ved, da du jo også er medlem af RSF...
Jeg gider bare ikke at fiske i det, for 80% af tiden, stillestående vand og når slusen har været open er det nærmest umulig at gå på brinken pga. mudder!
 
Over and out
Henrik Christensen
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
bjarne1525

Tilmeldt:: 21 Nov 2008
Geografisk: syddanmark
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjarne1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Dec 2010 kl. 10:07
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=131099
ja - som man kan læse i bekendtgørelsen - så står der ikke en dyt om at kvoten skal opfiskes - der står derimod at laksen er fredet - men at man har givet en tilladdelse til begrænset opfiskning af laksen - denne tilladdelse er ikke givet ud fra at det er vigtigt at kvoten bliver opfisket - men at give fiskeriberettigede mulighed for at opfiske en begrænset kvotesat mængde jvnf paragraf 4-5
 
jeg syntes dog i skulle fortolke lidt på at der i paragraf 5 står at kvoten tildeles de fiskeriberetigede i fællesskabet - lad lige det suse forbi jeres lukkede øjne og gør jer nogle tanker derom
 
 
 
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
bjarne1525

Tilmeldt:: 21 Nov 2008
Geografisk: syddanmark
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjarne1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Dec 2010 kl. 10:19
glemte lige finn - du udtrykker at spærringen ved jedsted ikke hindre opgangen på mit tidligere spørgsmål på konkrete eksempler på at spærringer ikke har betydning - i halvfemserne fiskede jeg en hel del i netop kongeåen - både før og efter omløbsstryget blev etableret - og der var ikke seriøst fiskeri efter havørred opstrøms møllen da der ikke var noget særligt at komme efter - jeg ved godt at du antydede at jeg ikke fatter så meget - jeg syntes dog du skal skære tingene ud i pap for vandplejeudvalget i sydvestjysk også - de har vist heller ikke forstået dine vise ord - http://www.sydvestjydsk.dk/Sider/Vandpleje/vandplejenyt.htm
tænk sig sådan nogle tumper der står og flytter fisk forbi en trappe med håndkraft når fisken selv kunne fise lige igennem
anyway - et par fine fisk jesper og ole står med
Til top
jens ole møller Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jens Ole Møller

Tilmeldt:: 23 Nov 2010
Geografisk: viborg
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jens Ole Møller Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Dec 2010 kl. 11:21
Hej Jonas!
 
Tror du ikke, det så var bedst helt at droppe fiskeriet efter laks indtil kvoten er så stor, at man ikke skal slås om få fisk. Så kunne man jo også droppe metersystemet. Men det kan du bare ikke få foreningerne opstrøms spærringerne med på. De reklamer jo med GRATIS FISKERI EFTER LAKS.  Cry
 
                                   Jens Ole Møller
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Dec 2010 kl. 14:30
Citat: Henrik Christensen

Citat: FD

Citat: Henrik Christensen



Finn, vil nu hellere mødes over en kop øl på A-stykket...
Jeg har fisket mange gange i mudderkanalen og det siger mig ikke rigtig noget



Så gør vi det Henrik, nu da der er sørget for at vi der faktisk elsker den mudderkanal ikke kan få lov at få noget ud af det ...Det eksklusive og lukkede "A" stykke er jo også dejligt, og her behøver man jo heller ikke bekymre sig om at få blanklaks på krogen Wink
A-stykket er ikke mere lukket end konsortievand, hvilket du også udemærket ved, da du jo også er medlem af RSF...
Jeg gider bare ikke at fiske i det, for 80% af tiden, stillestående vand og når slusen har været open er det nærmest umulig at gå på brinken pga. mudder!
 
Over and out
Henrik Christensen


Nej det ved jeg da godt Henrik ...derfor denne her "Wink", da nogen jo ynder at bruge det som "punch-line" overfor konsortiet at det skulle være lukket bare fordi der ikke er dagkortsalg ...det er der jo en del steder i Ribesystemet hvor der faktisk ikke er Wink

PS, at du ikke kan gå på brinken er da muligt, vi andre (der rent faktisk kommer der) kan både gå på brinken og vade i åen, det er ikke så svært når man lærer den at kende ...som sagt, tag med mig ud så skal du se, min invitation står ved magt Tongue


Redigeret af FD - 01 Dec 2010 kl. 14:40
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Dec 2010 kl. 14:36
Citat: bjarne1525

glemte lige finn - du udtrykker at spærringen ved jedsted ikke hindre opgangen på mit tidligere spørgsmål på konkrete eksempler på at spærringer ikke har betydning - i halvfemserne fiskede jeg en hel del i netop kongeåen - både før og efter omløbsstryget blev etableret - og der var ikke seriøst fiskeri efter havørred opstrøms møllen da der ikke var noget særligt at komme efter - jeg ved godt at du antydede at jeg ikke fatter så meget - jeg syntes dog du skal skære tingene ud i pap for vandplejeudvalget i sydvestjysk også - de har vist heller ikke forstået dine vise ord - http://www.sydvestjydsk.dk/Sider/Vandpleje/vandplejenyt.htm
tænk sig sådan nogle tumper der står og flytter fisk forbi en trappe med håndkraft når fisken selv kunne fise lige igennem
anyway - et par fine fisk jesper og ole står med


Du snakker som du har indsigt Bjarne, og at du er uden indsigt i de lokale forhold udpensler du nu. Hvis du mener at kunne skyde mine argumenter i sænk med et link til vandplejeudvalget i SSF, og det faktum at du har fisket der i 90'erne er du på tynd is.
Jeg har sgu' også mine kontakter, både i omtalte vandplejeudvalg, samt i den nedsatte Kongeågruppe under SSF ...og de ved åbenbart mere end dig, og mine informationer er fra dette årtusinde (modsat dine) Wink ...så derfor vælger jeg kun at have et ligegyldigt skuldertræk til overs for din tågesnak.
Og jeg ser du igen skyder mig i skoene at jeg skulle have skrevet at Jedsted ikke hindrer opgang? Prøv nu at læse hvad jeg tidligere skrev mand -det er på dansk! Selvfølgelig er Jedsted en spærring, men ikke total, hverken op eller nedstrøms. Det jeg siger er: DET STØRSTE PROBLEM VED JEDSTEDSPÆRRINGEN ER AT DEN "ÆDER" OP TIL 80% AF SMOLTUDTRÆKKET. Prøv nu at forstå at verden ikke er så "sort/hvid" eller "enten/eller" ...prøv nu lige at forholde dig til kompleksitet der hersker når vi har med naturen at gøre ....suk.

PS. De "tumber" du henviser til er hårdtarbejdende frivillige kræfter. Og at de flytter fiskene er måske ligeså meget et spil for galleriet, eller for at fremme kendskabet til en sag/problem.
 Handlingen er symbolsk, da effekten ikke er stor fordi der mangler tilstrækkelige gydepladser og passageforhold for udtrækkende smolt til at oppebære en selvreproducerende bestand af BÅDE havørred og laks ...som tidligere opfordret, hvad med at du satte dig lidt ind i tingene?


Redigeret af FD - 01 Dec 2010 kl. 15:44
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Flemming Holm Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
sydfisker

Tilmeldt:: 25 Feb 2010
Geografisk: Samler og lystfisker
Status: Offline
Beskeder: 56
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sydfisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Dec 2010 kl. 16:00

Jeg kan ikke forstå at man ikke kan bruge almindelige omgangstone i sådan en debat-ikke fordi jeg er snerpet, men mange af de ord som man kan læse i indlægene er under bæltestedet og ligesom viser hvilke kræfter der står bag.Derfor stopper jeg mine indlæg nu. 

Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
bjarne1525

Tilmeldt:: 21 Nov 2008
Geografisk: syddanmark
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjarne1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Dec 2010 kl. 23:08
finn -  nu mener jeg jo ikke at ole og jesper er tumper - jeg giver udtryk for at din argumentation udstiller dem som sådan.
mener du at en identisk spærring i det nye århundrede ikke har den samme effekt på at hindre opgangen som i det foregående århundrede ?- hmm.
finn lad nu være med at vælte dig i de simple gloser du kommer med om andres person - tænk hvis en eller anden hjernedød person ikke tænker over konsekvenserne og så han mødte dig ved åen, hvad der ikke kunne ske - jeg turde ski ikke udtrykke mig sådan om andre mennesker
Til top
Jonas Jonassen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
job2

Tilmeldt:: 28 Nov 2010
Geografisk: DK
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér job2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Dec 2010 kl. 23:15

Kære Alle,

Efter opfordring kommer hermed et par afsluttende kommentarer.

Det virker somom at der er personer her der mener at en laksekvote et til for at kvoten SKAL fiskes op, det er jo ikke formålet!

For at forstå mit første indlæg er det vigtigt at vide hvad en kvote er for en størrelse.

En kvote er kort fortalt en restriktion på produktion eller brug af ressourcer.

Når en mælkebonde har fået en mælkekvote giver kvoten ret til at levere et vist antal kilo mælk til mejeriet, men produktionen blive samtidigt mødt af en restriktion.

Når der er tildelt en laksekvote er det en rettighed til at hjemtage laks, men også en restriktion om brug af lakse ressourcer. I vores tilfælde en ressource bestående af 90 laks.

Som det fremgår af det ovenstående er en kvote en rettighed og ikke en pligt. Når jeg har omtalt at” kvoten ikke nødvendigvis SKAL fiskes op” bunder min udtalese i hvordan en kvote er defineret. Det må være klart for enhver at vi på ingen måde er forpligtiget til at hjemtage den maksimale lakse ressource.

Jeg står ved mine udtaelser om, at kvoten ikke nødvendig skal fiskes op og håber, at definitionen på en kvote skaber mere klarhed. Herunder kan i se hvordan man udtaler sig, når man ikke ved hvad en kvote er for noget:

Af alle tåbelige ting du er kommet med i denne debat, er denne (citatet) dog alligevel den værste: Det er simpelthen en eklatant gang vrøvl, hvis eneste formål er at mele egne kager, og retfærdiggøre en skævhed som selv de mest åndeligt mindrebemidlede kan se ...hvis de ellers kunne se forbi deres egen magtrus”

De få utilfredse, de mange tilfredse og dem midt imellem

Jeg har nævnt at det er et fåtal der er utilfredse, de få er så senere blevet referet som ”få” som antydning af, at de få i virkligheden var mange.

Hvis vi forsigtigt anslår medlemmerne i de nedstående foreninger og konsortier til 2000 kommer vi frem til det følgende regnestykke, når de utilfredse skal beregnes. (Konsortier er i flertal, da the big 5, vist nok er et konsortie)

Ribeå Konsortiet

The big 5

Ribe Sportfiskerforening

Sønderjysk Sportfiskerforening

Private lodsejere

Samt alle foreningerne i Gelså Sammenslutningen

Allerå Sportfiskerforening

Den slappe line

Egtved og omegens sportfiskerforening

Fredericia sportfiskerforening

Kolding sportfiskerforening

Lihmskov bindeballe sportfiskerforening

Sportfiskereningen als

Sportfiskerforeningen nordborg

Sportfiskereningen Vidå

Sportfiskereningen Aabenraa

Vejen og omegens sportfiskerening

Vejle sportfiskerening

Første regne stykke forudsætter at hele Vesterå Konsortiet er utilfredse.

(250/2000)*100= 12.5% utilfredse

Andet regnestykke medtager de personer som rent faktisk har givet udtryk for deres utilfredshed herinde, jeg sætter det antal til 10.

(10/2000)*100=0.5% utilfredse

Som det fremgår er mine udtaelser om de få utilfredse ganske præcis.

Demokrati kan være uretfærdigt, men jeg er tryg ved at det er flertallet der bestemmer i SU og ikke de få der råber højest.

Er laksekvoten rådden?

Det var oprindeligt overskriften ” Er laksekvoten rådden?” der fangede min opmærksomhed. Efter at have læst artiklen var jeg i tvivl om hvad der var rådden, laksekvoten? eller forfatterens personlighed og kundskaber?

Efter lidt skriveri på den forøvrigt underholdende tråd herinde kom Claus Julius, som har forfattet artiklen mig uventet til hjælp, da han udtalte Når jeg sviner SU til er det også mine holdninger der kommer til udtryk og ikke Gerts”

 

For at kunne svine til er man vel nødt til at være et svin? Eller tager jeg fejl?

 

Jeg skal ikke glemme at takke for den hjælp der blev givet for at få stillet min nysgerrighed.

 

Dem der har læst den omtalte artikel vil vide at det er formanden for SU som bliver svinet til og her vil jeg gerne udtrykke min dybeste sympati for den det ufortjent gik ud over. Sådan en opførsel hører ingen steder hjemme blandt lystfiskerne langs Ribeå. Det er mig stadigt en gåde at nogen kan mene, at en hets mod formanden for SU vil kunne føre til vedtagelse af et forslag i et demokratisk SU som vil tilgodese den der har fremført hetzen. Jeg har tidligere opfordret til samarbejde og dialog og opfordringen er hermed gentaget.

 

At tage og give, hvem kender Julemanden?

 

Mange forhold her i livet handler jo om at tage og at give igen. Det minder mig om, at jeg har glemt at svare på et indlæg fra Gert Mikkelsen, som skrev: så tager jeg meget gerne en diskusion om hvem af os 2, der har arbejdet mest for det her åsystem?”

 

Det spørgsmål er hurtigt besvaret. Gert har arbejdet meget mere for Ribeå systemet end jeg har. Er lidt i tvivl om det er 10 gange mere eller 100 gange mere, men der må være deromkring og jeg vil gerne takke Gert for alle de positive ting han har gjort for at ophjælpe fiskebestanden i Ribeå.

 

Men når det er sagt vil det nok også blive svært at finde en der har taget så meget fra åen som Gert. Det må dreje sig om mange tusinde ål, mange tusinde havørreder, samt værdier fra fisk og fiskekort for mange millioner kroner.

 

Når man har taget så meget synes jeg godt man kan give noget igen, det vil kun være hvad man kunne forvente.

 

Men hvis vi alle sammen løfter i flok og Gert også er med, kan det jo kun blive fornøjeligt at være lystfisker i Ribeå i fremtiden.

 

Det bliver det sidste indlæg fra min side. Tak for en god tone fra de mange og husk, at uhøfligheder fortæller deres helt egen historie om den der fremsætter dem.

Med venlig hilsen / Glædelig Jul

Jonas som hedder Jonas og som er medlem af Gelså Sammenslutningen!

Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Dec 2010 kl. 08:53
Citat: bjarne1525

finn -  nu mener jeg jo ikke at ole og jesper er tumper - jeg giver udtryk for at din argumentation udstiller dem som sådan.
mener du at en identisk spærring i det nye århundrede ikke har den samme effekt på at hindre opgangen som i det foregående århundrede ?- hmm.
finn lad nu være med at vælte dig i de simple gloser du kommer med om andres person - tænk hvis en eller anden hjernedød person ikke tænker over konsekvenserne og så han mødte dig ved åen, hvad der ikke kunne ske - jeg turde ski ikke udtrykke mig sådan om andre mennesker


Bjarne, lad os nu komme lidt ned på jorden igen. Er vi virkeligt derude hvor man ikke kan sige sin mening uden frygt for at få tæsk (fysisk)?
Lad nu være med at være så nærtagende ...du har tidligere i tråden hånet mig og talt til mig som om jeg var et barn, men det kan jeg nu sagtens tage uden at føle trang til korporlig afstraffelse Wink ...fej lige for egen dør du ved Ouch

Jeg mener selvfølgelig ikke at Jedsted spærringen er anderledes nu end i 90'erne. Jeg vil blot fastholde at det største problem med denne spærring er at den æder en stor del af smoltudtrækket. Jeg ville blot belyse at visse spærringer OGSÅ har dette problem ud over at de hindrer, forsinker eller begrænser opgangen ...og at dette faktisk er hovedproblemet for visse spærringers vedkommende.
Jeg forstår ikke hvorfor du opponerer så kraftigt mod dette -tag en snak med formanden for vandplejeudvalget i SSF, det er blandt andet fra ham jeg har mine oplysninger.
De argumenter du kommer med er jo dine egne ræsonnementer baseret på nogle lidt tynde og ikke fyldestgørende oplysninger. Det jeg mener at du ikke bare kan sige er, at fordi man (lidt symbolsk) flytter laks over spærringen, så er det lig med at Jedsteds største problem er spærring for opgang. Jeg tager sgu' hatten af for de der lavede det stykke symbolske arbejde for at fremme kendskabet til problemet ...for du ved vel at TV-SYD var inviteret og lavede en rapporttage, Har du tænkt på om det måske nok var det der var hovedformålet med aktionen Wink
I øvrigt så "åd" spærringen også smoltudtrækket i 90'erne, det er altså ikke ny viden.

Tak for kampen Bjarne, håber da at vi kan holde den på det trykte ords plan...


Redigeret af FD - 03 Dec 2010 kl. 09:36
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
 Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres