Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

vedr. udveksling på fastspole hjul

 Besvar Besvar
Forfatter
Drazen Matic Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kicokile

Tilmeldt:: 11 Okt 2009
Geografisk: kolding
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kicokile Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: vedr. udveksling på fastspole hjul
    Sendt: 10 Nov 2010 kl. 23:24
Hej alle sammen

Min spørgsmål gå ud på

Hvilken hjul og hvilken udveksling skal man vælge ved det forskellig fiskeri med fastspole hjul.........
Har ikke en skid forstand... Eller er det lige meget.

Mvh
DRazen
Til top
Rasmus Keis Neerbek Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keis Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 272
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2010 kl. 11:26
Hej Drazen
 
Standard udveksling ligger vel omkring 1:5 og det kan bruges til det meste. Enkelte hjul har højere udveksling 1:6 eller mere. Typisk vil sådanne hjul bruges, hvor man skal have små agn op i høj fart. Man kan også forestille sig, at konkurrencemede, hvor hastigheden har betydning, vil have glæde af disse. Dog slides de lidt hurtigere.
Lavere udveksling er vel primært hvis man virkelig skal kunne lægge noget kraft i indspolingen, fx ved tungt pirkefiskeri, for dem der ikke bryder sig om multihjul.
 
Men de fleste hjul er standard-hjul, så du primært skal overveje størrelse og bremseplacering.
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2010 kl. 11:28
Hey Drazen
 
Hvis du skal fiske efter hurtige rovfisk er en høj gearing at foretrække men som alt andet er det en smags sag for mit eget vedkommende tilpasser jeg indspinnings hastigheden på hjulet så den passer til blinkets gang i vandet sådan at jeg kan mærke i stangen at det fisker rigtigt ...Wink
/Søder
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2010 kl. 16:08
Hvis det er til spinfiskeri i f.eks. Kolding å og kysten der omkring, så kunne et af disse 2 hjul være et godt valg:
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum