Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fibatube klinge

 Besvar Besvar
Forfatter
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fibatube klinge
    Sendt: 22 Nov 2010 kl. 20:09
Hejsa
 
Jeg har købt en Hardy Fibatube klinge 8' #6.
Men når jeg samler den er der i spigot-samlingen kun ca. 1 mm luft mellem top og bund når den er samlet.
Min tanke er så at skære nogle mm af topdelen så der er lidt rum at gøre med, men er der andre muligheder der ikke medføre den slags indgreb?
 
Martin
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2010 kl. 20:15

du kan godt skære lidt af bunden på top delen men ellers kan man give spigot noget lak men det holder ikke i det lange løb

Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2010 kl. 20:59
Hej Christian
 
Takker.
Men er der nogen der ved hvor meget "luft" der bør være mellem top og bund?
 
Martin
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2010 kl. 20:59
Hej Martin.
1 mm. er for lidt, jeg ville slibe 5 mm. af, og forsegle med sekundlim eller en tynd 2-komponent lim. Nu ved jeg ikke om der allerede er lavet en bevikling ved samlingen, men den skal selvfølge være fulstændig iorden.
Mvh.  IJ


Redigeret af IvanJeppesen - 22 Nov 2010 kl. 21:08
Til top
per larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ph.larsen

Tilmeldt:: 03 Apr 2008
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 105
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ph.larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2010 kl. 21:01
 
  Hej Martin
 Jeg har det samme problem med en af mine hardystænger,og det har jeg klaret ved at smøre hanferrulen med graftolin.Det tynde lag grafit gør at  samlingen bliver lidt strammere,og desuden slider du ikke yderligere på ferrulen.
 Denne operation har jeg anvendt i 10 år og ferrulen har ikke ændret sig det mindste.Iøvrigt smører jeg samlingerne på alle mine stænger med Graftolin.
Så prøv det inden du begynder at save.
 
 mvh  Per
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2010 kl. 21:51
Hej Per
 
Hvor kan man købe Graftolin?
 
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Nov 2010 kl. 22:00
Har fundet det!
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Morten Drews Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tobis Avatar

Tilmeldt:: 28 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 201
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tobis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Nov 2010 kl. 06:48
Du må ALDRIG begynde at slipe eller save i din stang.........derimod skal du købe noget sekundlim, Du renser samlingen (hannen)med noget affedter derefter drypper du et par dråber lim på en klud og aftøre limen på samlingen (hannen) så er dit problem løst i flere år frem.
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Nov 2010 kl. 09:20
Det er noget sludder at man ikke må skære/save/slibe hunferrulen - det er derimod en en helt normal proces når en spigot ferrule bliver slidt at man skærer lidt af hunferrulen og laver en ny bevikling - ingen grund til hokus pokus der. Men det er rigtigt at ferrulefedt og lign som Per skriver hjælper på problemet i lang tid.
 
vh
Peter


Redigeret af P.M. - 23 Nov 2010 kl. 09:21
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Nov 2010 kl. 09:48
Hey Martin
 
Det du beskriver er detsvære et gammel kendt problem for Hardys klinger min ven Carl Skeem Jacobsen har i midlertid fundet en super løsning på problemet ..han sættet en ring af nysølv i enden af top sektionen således at denne er tikseret og ikke bliver slidt i samme omfang...samtidig er det uderst dekorativt....
/Søder
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Nov 2010 kl. 10:19
Som Peter skriver er det ikke det store problem at save en lille stump af klingen. Bare husk at omvikle meget stramt med flere lag tape (tynd klar tape) først og sav så meget forsigtigt med en nedstryger.
(Selvfølgelig bevikles enden af hunferrulen stramt efterfølgende)
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Nov 2010 kl. 10:37
Hej Henning
 
Det lyder jo godt, men hvor finder man sådan en ring?
 
Martin
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Nov 2010 kl. 13:33
Citat: mahon

 
Det lyder jo godt, men hvor finder man sådan en ring?
 
Martin
En sådan tror jeg ikke bare man kan købe, den skal laves efter mål, som jo kan variere ganske meget fra stang til stang.
Er man meget opsat på at få sådan en ring kan den laves hos en sølvsmed/guldsmed.
 
Hvis jeg var dig ville jeg save af hunferrulen efter den førnævnte fremgangsmåde, og så lave en ny bevikling.
 
Iøvrigt kan jeg anbefale brugen af ferrulevoks, som fås hos f.eks. Go Fishing, det minimerer problemet væsentligt.
Til top
Jim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jimjensen Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: Sdr. Jylland
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Nov 2010 kl. 13:48
Ja, der findes måske mange måder, den måde jeg finder bedst er at opløse noget 2 komponent lim i fortynder, og så dyppe hanferulen ned i den vandtynde lim.
Lad hanferulen tørre i nedad retning, således evt. afdryp falder af, og vupti !!
Du har en samling som ny !
Det virkede i hvertfald for mig tilbage i 90'erne da jeg fiskede meget Hardy/spigot samlinger !
I forhold til at save osv. ville jeg vente med det somn en sidste udvej, med mindre du ønker en andet kastevægt/auktion mm. på stangen.
Knæk og bræk derude ! 
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Nov 2010 kl. 15:17
Citat: jimjensen

I forhold til at save osv. ville jeg vente med det somn en sidste udvej, med mindre du ønker en andet kastevægt/auktion mm. på stangen.
Knæk og bræk derude ! 
 
Ehhh... vi snakker 0,5 cm. der saves af, det påvirker ikke kastevægt/aktion mærkbart...
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Nov 2010 kl. 15:44
Og så vil jeg i øvrigt anbefale dig at bruge en Dremel m. skæreskive istedet for en nedstryger Ying Yang
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Nov 2010 kl. 16:19
Hej alle sammen
 
Tak for indput.
Jeg tror det bliver som følger:
Jeg forsøger i første omgang med Graftolin, og hvis det ikke hjælper skære jeg (Med min dremel!) 5 mm af klingen.
 
Martin
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Nov 2010 kl. 16:21
Citat: mahon

Hej Henning
 
Det lyder jo godt, men hvor finder man sådan en ring?
 
Martin
 
 
Hey Martin
 
Som nogen allerede er inde på i tråden så skal den fremstilles specielt til hver stang ...dvs drejes på en drejebænk og så bagefter limes i bunden af topstykket af klingen ...ganske dekorativt også...
/Søder
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Nov 2010 kl. 16:30
Hej Henning
 
Jeg kan godt se det kunne blive en flot stang, men da den allerede er semi monteret og ikke med dele der står mål men nysølv ringe og des lige, og så skal den beuges i saltvand, så bliver det den anden model, men tak for indsparket, det kunne jo blive anvendt på en senere stang.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Nov 2010 kl. 16:54
Altså Martin
 
Det emd salt og nysølv er intet problem har selv flere af mine stænger monteret med dette og de tager ikke skade af salten på kysten hvis de lakeret ordentligt og jo så ser lidt sulfo vand mellem hver gang...
/Søder
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres